Deense federatie bant FEI-pony van wedstrijden wegens amputatie tong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 01:14

Koper schreef:
Wow.. -O-

Ik heb een paard gehad wat een ongelukje had gehad aan de tong (voordat ik hem kende, ik vermoed in de begrazing). Hij was nogal oraal ingesteld en als je zag hoe hij die tong-met-snee (zag eruit alsof er een spitse hap uit was genomen) voor van alles gebruikte kan ik mij niet voorstellen dat je een stuk van de tong van een paard af zou willen halen. En al helemáál niet dat een paard zijn tong zo weet te vernielen dat 't erger kapot gaat dan bij die lomperd van mij.

Ik haak echt hier af. Ik houd van paarden, iets minder van paardrijden en ik zie met weerzin een dag komen waarop alle ruiters of mensen die paarden hebben automatisch als dierenbeul worden aangemerkt.

Ja, het is ongelooflijk dat het amputeren van de tong "al eerder is uitgevoerd bij paarden in stallen van (olympische) dressuurruiters." Wat een waanzin... het laat maar weer zien hoe diep sommige mensen zinken als het om bekers en geldprijzen gaat... En daar werken dierenartsen aan mee! -O-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 02:08

Echt hoor, ik leer iedere keer hier op bokt weer trieste dingen waar ik nog nooit van gehoord heb. Tong amputatie, staartzenuwsnede, wat walgelijk allemaal. Goed dat het aan de kaak is gesteld, wat natuurlijk een wrange uitdrukking is i.v.m. de tong.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:43

Zoolgangster schreef:
Koper schreef:
Wow.. -O-

Ik heb een paard gehad wat een ongelukje had gehad aan de tong (voordat ik hem kende, ik vermoed in de begrazing). Hij was nogal oraal ingesteld en als je zag hoe hij die tong-met-snee (zag eruit alsof er een spitse hap uit was genomen) voor van alles gebruikte kan ik mij niet voorstellen dat je een stuk van de tong van een paard af zou willen halen. En al helemáál niet dat een paard zijn tong zo weet te vernielen dat 't erger kapot gaat dan bij die lomperd van mij.

Ik haak echt hier af. Ik houd van paarden, iets minder van paardrijden en ik zie met weerzin een dag komen waarop alle ruiters of mensen die paarden hebben automatisch als dierenbeul worden aangemerkt.

Ja, het is ongelooflijk dat het amputeren van de tong "al eerder is uitgevoerd bij paarden in stallen van (olympische) dressuurruiters." Wat een waanzin... het laat maar weer zien hoe diep sommige mensen zinken als het om bekers en geldprijzen gaat... En daar werken dierenartsen aan mee! -O-

Oja? Bij welke Olympische dressuurruiters dan?

prompter

Re: Deense federatie bant FEI-pony van wedstrijden wegens amputatie tong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:46

Ik ben echt sprakeloos. Wat mensen dieren toch aan kunnen doen, omwille van hun eigen prestatiedrang. Ongelofelijk :n

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 10:10

Schoft operaties?
Wat moet ik me daar bij voorstellen?
(Kan het mij niet voorstellen)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 10:15

Popstra schreef:
Schoft operaties?

Dat er een stuk van de schoft afgehaald wordt om een net te grote pony wel in de D-maat te laten vallen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 10:53

Elisa2 schreef:
Zoolgangster schreef:

Oja? Bij welke Olympische dressuurruiters dan?

Zoolgangster quote uit het artikel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:33

_San87_ schreef:
Popstra schreef:
Schoft operaties?

Dat er een stuk van de schoft afgehaald wordt om een net te grote pony wel in de D-maat te laten vallen.

Bizar!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:21

Dat soort stunten(uitgemeten en even bij de vet langs) hoor ik als sinds de jaren '70.
Variaties waren kort bekappen, dagje geen water of er even een zware ruiter opzetten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:11

Popstra schreef:
_San87_ schreef:
L

Bizar!!

Ik heb het zelf nog nooit gezien, maar wel de verhalen gehoord. Dus of het echt gebeurt? Ik hoop het niet, maar ik denk het wel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:34

Het lijkt mij broodje aap want het bot van een schoft kun je niet zomaar even af schaven of bikken! Moet wel een hele speciale chirurg zijn die dat precisie werk even voor je gaat doen. En vooral met die rede

En kort bekappen....dat moet dan wel erg kort zijn wil je hoogte verschil vanaf een centimeter gaan maken. Dan kan er niet enkel een randje af, dan moet je de zool en stralen ook gaan beschadigen.Paard gaat ook zeker weten kreupel zijn dan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:57

Popstra schreef:
Het lijkt mij broodje aap want het bot van een schoft kun je niet zomaar even af schaven of bikken! Moet wel een hele speciale chirurg zijn die dat precisie werk even voor je gaat doen. En vooral met die rede

En kort bekappen....dat moet dan wel erg kort zijn wil je hoogte verschil vanaf een centimeter gaan maken. Dan kan er niet enkel een randje af, dan moet je de zool en stralen ook gaan beschadigen.Paard gaat ook zeker weten kreupel zijn dan.

Inderdaad, ken alleen een ijzertje voor een paar cm groter maar dat lijkt me niet zo kwalijk.

Dagje geen water of peper onder de staart (tuigpaarden) gebeurde vroeger wel helaas.

Bedankt Gini en excuses Zoolgangster, dan heb ik het verkeerd gelezen/ geinterpreteerd. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:59

Popstra schreef:

Er werd tegelijk ook gesjoemeld met de meetstok. Ik heb met mijn pony tussen de paarden gereden die nog heel nipt pony was. En hij was de kleinste pony die er tussen liep en dan niet met maar een cm verschil. Ik weet van twee FEI pony’s (inmiddels dood) dat ze de 1.50m vlotjes voorbij waren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:06

Wat een schandalige praktijken komen er hier voorbij :r

Maar ik kan me bij die dierenarts nog wel iets voorstellen.
Stel dat iemand met die vraag bij je komt en bij weigering zou dreigen het zelf te doen met zijn botte Stanleymes?
Wat doe je dan?
Om het dier te beschermen dan toch maar onder steriele omstandigheden en deskundige begeleiding?
Tegenhouden doe je zulke gasten toch niet en aangeven zal weinig zin hebben :x

Ik zou niet graag de vraag krijgen als arts...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:11

Melding maken bij de dierenpolitie lijkt me, als DA heb je ook een plicht. In ieder geval nooit en dan ook nooit aan meewerken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:17

Wat voor bewijs heb je?
Dat wordt uiteraard in alle toonhoogtes ontkend...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:20

Plus nog het bijkomende probleem dat die dierenarts in een ander land woont dan de pony. En daarmee mogelijk ook in een ander land dan de opdrachtgever van de ingreep.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:25

Nou simpel..als ze het doorzetten dan is het bewijs een pony zonder tong. Kunnen ze gelijk de pony afpakken en de mensen een houdverbod voor dieren/ paarden en wedstrijden geven.

Het is ook een kwestie van welke normen en waarden je zelf hebt als DA.

Dit soort zaken moet imo direct zwaar aangepakt en gestraft worden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:36

Ben het helemaal met je eens, maar als dierenarts heb je ook de plicht dieren te behoeden voor nodeloos lijden.
Ieder mens is dat trouwens verplicht, maar dat terzijde :o

Ik heb het van dichtbij meegemaakt dat de dierenarts verzocht werd een gezonde hond in te slapen en zo niet, zouden ze hem zelf wel "verzuipen of de strot afsnijden" dan kun je wachten tot het beestje dood gevonden wordt en dan aangifte doen of het dier aannemen en onderbrengen bij een ander.
Mij dus, in dit geval :D

Maar bij gevallen als hierboven genoemd zal dat niet zo eenvoudig liggen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:57

Ja maar dat is ook een prima oplossing..maar had de DA de gezonde hond ingeslapen dan was het alweer anders geweest.

De pony kon de DA waarschijnlijk niet overnemen..ik snap jouw punt wel. Het is ook lastig te zeggen of mensen natuurlijk echt iets gaan doen of dat het bij dreigen blijft.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:01

Captain schreef:
pol013 schreef:
Én ik vind het oprecht een verschraling van het leven van een paard als er niet mee gewerkt mag worden. Omdat ik oprecht denk dat ze een leuker leven hebben door met ons samen te werken. Meer comfort dan in het wild en meer afwisseling en interessanter dan gehouden worden zonder arbeid.

Werken = alleen rijden? :)
Er is zoveel meer dan alleen rijden. Dus nee, ik denk niet dat paarden het rijden zouden missen als je weet wat voor andere dingen je met je paard kunt doen vanaf de grond. :)

Je kunt heel veel leuke dingen doen met een paard zonder te rijden. Eens. Dat doen we hier óók.

Maar je kunt ook heel veel echt niet. En dat zijn nou net de dingen waar mijn paarden echt lekker op gaan.

De galoppeersessies in het bos, de crossen, de springparcoursen.
Daarbij heeft dat het bijkomende voordeel dat je veel makkelijker km's maakt en snelheid hebt. Wat dan weer echte arbeid is, Waardoor ze vervolgens fit en gezond blijven ondanks de hele dag ruwvoer bunkeren. (waar ze ook al blij van worden)
Ze staan al 24/7 buiten. En dan niet op postzegels. Maar dan nóg vinden ze écht de benen strekken en wat meer actie en uitdaging echt heeeel lekker.
Ik heb er hier 1 staan die best prima zou gaan op kunstjes en wandelingen maar ook 2 die daar echt melig van zouden worden.

Er is nou eenmaal verschil tussen paarden. En sommige houden nou eenmaal van veel meer prikkels en uitdagingen dan andere. Waar andere het heerlijk vinden om wat meer mentaal uitgedaagd te worden of kleine werkjes leuk vinden moet je daar bij een ander gewoon niet te veel mee aankomen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 21-12-23 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:09

Elisa2 schreef:
Wbt springen kan er meer op stijl en techniek gejureerd worden ipv hoogtes en zware parcoursen.

Ik vind je denkrichting niet verkeerd hoor. Maar dit specifieke voorstel: nee dank u.

De charme van springen is nu juist net dat het geen kunstje is. Dat het paard gewoon meer in zijn waarde gelaten kan worden.
Dat als het voorbeen niet volgens het plaatje gevouwen wordt en het paard niet in een bepaald frame loopt maar wel veilig naar de overkant komt, toch gewoon kan winnen.

Daarbij springen paarden helemaal niet aan hun max en gaat het meer om behendigheid dan om hun maximale prestatie. Bij een sixbar springen ze ook wel eens over 1.90 heen (en laten de balk dan liggen). Dus daar zoekt de springsport echt niet de grenzen op.

Juist dat 'prefecte plaatje' in de dressuur werkt dit soort idiote tong amputeer praktijken iets in de hand.

(en heeft de B al een stijlbeoordeling in NL)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:15

Wij van WC-eend :+

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:41

Beetje flauw Ailil. Denk dat Polo toch wel open staat voor heel veel. Schrijft een mooie post en dan met zo'n one-liner komen. Lekker onnozel.

Stijl in het springen heb je al, dan moet je naar de hunters. Krijg je een rondje dood rondrijden (op het hoge niveau) met regelmatig ook gedrogeerde paarden.

Ik denk overigens niet persé dat sporten met dieren eruit moet. We moeten wel naar een nieuwe generatie sporters die anders met hun dieren omgaan. En dat grote geld moet er eigenlijk uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:52

En hoeveel paarden springen die 1.90 foutloos uit het huidige veld?