Jan Tops lanceert nieuw miljoenenproject

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:24

fransje23 schreef:
Behalve dat de dieren ouder zijn, niet de hele wereld over worden gesleept en het niet meermalen per jaar is bijna hetzelfde.

:+

Daarbij het animo voor warmbloedkeuringen neemt af.

Dieren fokken puur op uiterlijk en beduidend minder op functionaliteit leidt tot excessen.
Daar zijn genoeg voorbeelden van.

Arabierveulens gaan de wereld niet over voor shows?

De excessen vind ik ook niks. Ik vind de gemiddele showarabier niet mooi.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:57

_San87_ schreef:
fransje23 schreef:
Behalve dat de dieren ouder zijn, niet de hele wereld over worden gesleept en het niet meermalen per jaar is bijna hetzelfde.

:+

Daarbij het animo voor warmbloedkeuringen neemt af.

Dieren fokken puur op uiterlijk en beduidend minder op functionaliteit leidt tot excessen.
Daar zijn genoeg voorbeelden van.

Arabierveulens gaan de wereld niet over voor shows?

De excessen vind ik ook niks. Ik vind de gemiddele showarabier niet mooi.

Jaarlingen wel!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 11:35

Begrijpend lezen blijft moeilijk zullen we maar zeggen ;)

Edit: Ik heb het even geteld. Er zijn in de jaarlingklasses op het WK in Doha 7 van de 25 jaarlingen die ook in Europa of Brazilië hebben geshowd en nu dus in Doha zijn. Hiervan heeft er 1 maar 1 show van tevoren gelopen in Aachen. 1 is geboren in Brazilië, heeft daar een keer geshowd, is gekocht door iemand uit Kuwait die hem direct naar een trainingsstal in België heeft gestuurd, waarna er nog 2 shows in Europa zijn gedaan. Een ander die ook in Brazilië geboren is en nu bij de eigenaar in Qatar staat, 1 heeft eerst een paar shows in Europa gedaan, de laatste shows zijn in het Midden-Oosten, dus ik vermoed dat deze ook van trainingsstal weer naar de eigenaar in Qatar is verhuisd. 1 is geboren in Qatar, heeft als veulen 1 show gedaan en als net jaarling 1 show daar, is toen naar België gekomen om 2 shows te lopen en is nu terug in Qatar (geboortedatum staat op 3 januari, dus kan zomaar zijn dat deze al ouder is dan 2 inmiddels, geboren in december ofzo, maargoed, zelfs al is dat niet zo is ze alsnog bijna 2).

Dus ja, sommige hebben inderdaad een lange reis erop zitten, maar dat is nogal inherent aan een paard kopen in het buitenland en is naar mijn idee geen dierenmishandeling. Een deel van bovenstaande jaarlingen zal mee terug gaan naar de trainingsstal, maar het kan ook goed zijn dat hiervan een deel naar de stal van de eigenaar in het Midden-Oosten gaat.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:10

Ik ben niet van mening dat de gemiddelde show arabier niet functioneel is. Nergens gehoord dat ze blessure gevoeliger zouden zijn, of last met ademhalen (ook in de endurance lopen dieren met meer dish rond met prima tijden en waardes). Karakter is doorgaans erg fijn, sensibel, maar super mensgericht en net zo snel koel te krijgen als dat je ze blazend met de staart op de rug krijgt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:14

goldenarrow schreef:
Begrijpend lezen blijft moeilijk zullen we maar zeggen ;)

Edit: Ik heb het even geteld. Er zijn in de jaarlingklasses op het WK in Doha 7 van de 25 jaarlingen die ook in Europa of Brazilië hebben geshowd en nu dus in Doha zijn. Hiervan heeft er 1 maar 1 show van tevoren gelopen in Aachen. 1 is geboren in Brazilië, heeft daar een keer geshowd, is gekocht door iemand uit Kuwait die hem direct naar een trainingsstal in België heeft gestuurd, waarna er nog 2 shows in Europa zijn gedaan. Een ander die ook in Brazilië geboren is en nu bij de eigenaar in Qatar staat, 1 heeft eerst een paar shows in Europa gedaan, de laatste shows zijn in het Midden-Oosten, dus ik vermoed dat deze ook van trainingsstal weer naar de eigenaar in Qatar is verhuisd. 1 is geboren in Qatar, heeft als veulen 1 show gedaan en als net jaarling 1 show daar, is toen naar België gekomen om 2 shows te lopen en is nu terug in Qatar (geboortedatum staat op 3 januari, dus kan zomaar zijn dat deze al ouder is dan 2 inmiddels, geboren in december ofzo, maargoed, zelfs al is dat niet zo is ze alsnog bijna 2).

Dus ja, sommige hebben inderdaad een lange reis erop zitten, maar dat is nogal inherent aan een paard kopen in het buitenland en is naar mijn idee geen dierenmishandeling. Een deel van bovenstaande jaarlingen zal mee terug gaan naar de trainingsstal, maar het kan ook goed zijn dat hiervan een deel naar de stal van de eigenaar in het Midden-Oosten gaat.

Joh, spaar je de moeite. Sommigen willen graag enkel negatief kunnen blijven praten en alles af keuren ipv zich open te stellen en dingen te horen van mensen die jaren aan ervaring achter hun kiezen hebben en weten waar over het gaat.
Dat ervaar ik ook altijd over de discipline die ik rijd.

goldenarrow

Re: Jan Tops lanceert nieuw miljoenenproject

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:49

Ik ga misschien hun mening niet veranderen, maar ik zou het erg vervelend vinden als andere mensen hun mening vormen aan de hand van foutieve informatie van mensen die er 0 verstand van hebben en maar wat in het wilde weg roepen. Het kan mij aan mijn derriere oxideren of het je ding is of niet, dat is voor iedereen anders. Ik kijk bijvoorbeeld niet graag naar de hedendaagse dressuur. Ieder zijn of haar ding. Maar laten we het wel bij de feiten houden :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:51

goldenarrow schreef:
Ik ga misschien hun mening niet veranderen, maar ik zou het erg vervelend vinden als andere mensen hun mening vormen aan de hand van foutieve informatie van mensen die er 0 verstand van hebben en maar wat in het wilde weg roepen. Het kan mij aan mijn derriere oxideren of het je ding is of niet, dat is voor iedereen anders. Ik kijk bijvoorbeeld niet graag naar de hedendaagse dressuur. Ieder zijn of haar ding. Maar laten we het wel bij de feiten houden :)

Er zijn in de paardensport alleen niet zoveel feiten. Alles is op basis van emotie en hoe men het heeft geleerd en wat men " normaal " vindt. Er is weinig wetenschappelijk onderzoek naar dit.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:13

Roepen dat er zoveel jaarlingen de wereld overvliegen om maar overal ter wereld te showen is feitelijk onjuist. Zie mijn eerdere bericht :)

Dat heeft niks met trainingsmethoden te maken, maar met keiharde cijfers. En dat is zeker wel feitelijk en zeker niet emotioneel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:25

De cijfers zijn de feiten, maar hoe je die cijfers interpreteert is ook weer een stuk emotie. Als 28% van het deelnemersveld overgevlogen werd, kan dat voor de één een enorm relativerend cijfer zijn en de ander vindt dat "zo een hoog percentage" de stelling juist onderbouwt.

Maar goed, er wordt heel wat afgezeuld met paarden, daar moeten we zeker niet alleen de wereld van de Arabische volbloeden op aankijken (als we al iemand moeten aankijken, eigen interpretatie :D ).

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:42

goldenarrow schreef:
Roepen dat er zoveel jaarlingen de wereld overvliegen om maar overal ter wereld te showen is feitelijk onjuist. Zie mijn eerdere bericht :)

Dat heeft niks met trainingsmethoden te maken, maar met keiharde cijfers. En dat is zeker wel feitelijk en zeker niet emotioneel.

Oh ik doelde niet op het vliegen maar meer op wijze van trainen en naar shows gaan. Geef ook niet mijn mening, maar meer dat ieder een ander idee heeft bij wat wel of niet goed is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:07

goldenarrow schreef:

Heb ik het over zoveel?
Zoals je zelf al aangeeft worden er jaarlingen over de wereld gevlogen voor shows.
:)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:18

fransje23 schreef:
goldenarrow schreef:

Heb ik het over zoveel?
Zoals je zelf al aangeeft worden er jaarlingen over de wereld gevlogen voor shows.

Citaat:

Dit schrijf jij toch? En met daarna een reactie op iemand anders met 'Jaarlingen wel!'

Kijkend naar de shows (want daar gaat dit topic over) vind ik 7 jaarlingen inderdaad niet bijster veel, waarvan van die 7 ook nog een aantal gewoon verhuisd zijn omdat ze gekocht zijn, niet eens specifiek voor de show. Specifiek voor deze show zijn het er zo uit mijn hoofd 2 of 3. Nou, nou, wat een slechte wereld die Arabierenwereld hoor! Ik heb ook zelfgefokte jaarlingen naar China laten vliegen omdat ze daar gekocht zijn, krijg nog regelmatig filmpjes van de eigenaren van dieren die er super verzorgd en blij uit zien, maar ik zal wel een dierenbeul zijn dat we dat zomaar toelaten. En iedereen die een paard importeert is natuurlijk ook een enorm slecht mens.

/sarcasme

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:20

fransje23 schreef:
goldenarrow schreef:

Heb ik het over zoveel?

fransje23 schreef:

goldenarrow schreef:
Dit schrijf jij toch? En met daarna een reactie op iemand anders met 'Jaarlingen wel!'

Ja, dat schrijf ik :j
Eerste als verschil tussen de shows en de warmbloedkeuringen, tweede als antwoord op de stelling dat veulens niet de wereld worden overgevlogen.

Met jaarlingen gebeurt dat dus wel voor shows. Ook al is het aantal naar jouw mening klein is het nog steeds een feit dat het voorkomt.

Met het nieuwe concept wordt het misschien ook wel meer?

goldenarrow schreef:
Kijkend naar de shows (want daar gaat dit topic over) vind ik 7 jaarlingen inderdaad niet bijster veel, waarvan van die 7 ook nog een aantal gewoon verhuisd zijn omdat ze gekocht zijn, niet eens specifiek voor de show. Specifiek voor deze show zijn het er zo uit mijn hoofd 2 of 3. Nou, nou, wat een slechte wereld die Arabierenwereld hoor! Ik heb ook zelfgefokte jaarlingen naar China laten vliegen omdat ze daar gekocht zijn, krijg nog regelmatig filmpjes van de eigenaren van dieren die er super verzorgd en blij uit zien, maar ik zal wel een dierenbeul zijn dat we dat zomaar toelaten. En iedereen die een paard importeert is natuurlijk ook een enorm slecht mens.

/sarcasme

Ik begrijp dat het je aan het hart ligt omdat het je passie is. Dat is natuurlijk ook duidelijk te merken aan deze post.
Daar ga ik dan ook niet verder op in.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 16:48

Elisa2 schreef:
Ibbel schreef:
Jij vindt de manier waarop Arabieren opgesteld worden normaal en een dusdanige pose dat je een paard ook goed kunt beoordelen op conformatie?

Dat is geen antwoord op mijn vraag he...

Ik denk dat het er in gefokt is, Hackney's gaan ook al in zo'n houding staan zelfs als ze er niet voor getraind zijn.

De conformatie kan ik wel beoordelen als ze bewegen.

(Waarmee ik niet zeg dat er misschien geen praktijken gebeuren die niet zo jofel zijn, ik zie het alleen niet op deze filmpjes)

Ik heb er wat jaren in rond gelopen het is er niet ingefokt het is er in getraind ( in het gunstigste geval )
Het is verheven tot een kunst, een paard dusdanig op te stellen dat de fouten worden verbloemd.
Het marcheren met de staart op de rug zit er wel van nature in. Dat is opzich ook geen probleem aangezien de staartinplant veel hoger ligt dan bij gemiddelde sportpaarden. Het showen doet een zelfverzekerd AV graag. Helaas zie je veel gedwongen showpresentaties waarbij de rug volledig wordt weggedrukt en het steeds met het hoofd onrustig beweegt om aan het ijzerdraad dunne bitje te ontkomen. De zwepen vallen in de showring wel mee, het dier wordt door een keiharde snok in de mond of op de neus afgestraft. Dat valt minder op en wordt minder bestraft.Het gaat niet veranderen het wordt alleen maar erger omdat er steeds minder liefhebberij maar steeds meer geld mee gemoeid is.

Wat fout is aan dit soort keuringen is dat er rastypisch wordt gekeurd, waarbij type altijd superieur is ipv correctheid, goede beweging etc. Daarmee krijg je modeverschijnselen en dat leidt weer tot kwalijke ingeteelde fouten.

Er zijn hele goede sportarabieren en prachtige showpaarden. Maar die wereld is zo keihard geworden dat je je moet afvragen daar deel van uit te willen maken. Kijk eens naar foto’s van 30 jaar geleden. De kampioen, de voorbrenger en misschien de eigenaar of sponsor. Tegenwoordig moet je zoeken waar het paard staat. 20 man die zich verdringen vóór het paard : Ben ik in beeld? Kijk eens hoe belangrijk ik ben? Het gaat allang niet meer om het paard, maar om de roem van de eigenaar

Er zijn hele fijne trainers en hele beroerde! Maar niemand die ze durft te corrigeren want anders hebben ze 30 paarden minder op de shows. Zolang het publiek , de eigenaren, de keurmeesters oneerlijk getrainde of voorgestelde paarden blijven belonen zal het niet veranderen.
Het plaatje van het AV is een droomplaatje, het wereldje er achter vaak niet.

Zelf ben ik een liefhebber van het ras en ik weet dat er veel liefhebbers zijn die het allerbeste met hun dieren voor hebben. Maar de afgelopen 35 jaar is het showwereldje verziekt door geld, veel te veel geld. En of het dan nog om het paard gaat? Weer een grote geldschieter is wel het laatste wat dit ras nodig heeft, laat staan de paarden zelf.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:02

Ik hoop trouwens dat er wel afgerekend wordt met paarden met een te diepe dish. Het veulen in dit filmpje wat je als 3e ziet is imo echt iets wat we niet moeten willen zien. Lijkt me dat dit voor de gezondheid ook niet top is. https://www.facebook.com/reel/338565335567047

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:04

Lijken wel zeepaardjes zo

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:52

Onderstaande jaarlingen zijn prijswinnaars op bij de wereldkampioenschappen in Doha afgelopen week.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 01:05

Ik vind dit veel onrustiger ogen als de arab voorbrenger en trainer die ik ken.
Ook op show zelden een snok aan het halster.
En ze durven hun neusje vaak echt tegen de zweep te houden om de hals te strekken.
Ik heb hem gezien met zijn eigen merrie van 7 maanden meen ik.
Ze gaven een kijkje in de wereld van arabieren en de merrie mocht gewoon foutjes maken.
Hij zei ook ze is mee om vertrouwen te krijgen en dat bereik je niet met geweld.
Maar nu vind ze het spannend, en het streven is dat ze haar hals strekt en met haar neus de zweep aan wil raken.
Zijn merrietje deed dat al heel dapper.
Hij heeft nu ook een tweede baan in de arabierenwereld.
En bij deze stal stond er een comment in de strekking nu ligt de wereld aan je voeten.
Zo van dit is echt een kans, en verdient.

Hij brengt zo netjes voor, dat ik er niks op tegen heb zoals hij dit doet.
Ik had er niet veel mee maar ik volg hem met interesse.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 06:57

fransje23 schreef:
Onderstaande jaarlingen zijn prijswinnaars op bij de wereldkampioenschappen in Doha afgelopen week.

[ Video ]

[ Video ]

Wat een vreselijke hoofden.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 07:50

Ik vind de tweede video echt niet fijn om te zien. Paard wordt gewoon flink aan het halster gerukt en toont toch echt wel angst.

De eerste video is veel vriendelijker en ook een opener paard dat wat meer vertrouwen heeft. De handler is ook een stuk rustiger.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:06

Wat een schitterend paard die Shahbrys <3 Die mogen ze iedere dag van de week komen brengen, hoeft geen strikje omheen!

Overigens had ik het idee dat Shahalel erg heet was in de individuele ronde, gezien het springen aan het begin. Dat wordt (imo terecht) gecorrigeerd. Ik vind Raphael normaal heel sympathiek voorbrengen. Ben ook regelmatig op zijn stal geweest en het is 1 van de stallen waarvan ik zeer te spreken ben over dierenwelzijn. Ik zou mijn paard daar zo neer durven te zetten. Het is (voor mij) eigenlijk jammer dat ze maar weinig trainingspaarden hebben en op weinig shows te vinden zijn, als ze gaan is het echt voor het hoge niveau, ze komen niet op de lokale shows.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:58

Echt? Ik kan die hoofden niet mooi vinden. Zo extreem.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:59

_San87_ schreef:

En zo heeft gelukkig iedereen zijn eigen smaak _/-\o_

Door de manier van scheren en de ‘make-up’ lijken de hoofden extremer dan ze zijn en “de deuk” is bij jonge paarden vaak groter dan bij volwassen paarden, het hoofd groeit er nog in als het ware. Veulentjes hebben meestal hele gedraaide snoetjes, hetzelfde paard volwassen heeft dan gewoon een dish zoals deze is bedoeld.

Overigens zie ik regelmatig het misverstand voorbij komen dat “die paarden toch geen adem meer kunnen halen met die grote deuken”. En dat is dus echt gewoon niet waar. Of je het mooi vindt is en blijft een kwestie van smaak, maar het belemmert zeker niet de ademhaling. Vergelijkingen met Franse Bulldogs etc zijn dus zeker niet op zijn plaats :)

(Niet naar jou San87 maar in het algemeen)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 11:12

Verschrikkelijk die hoofden.
Dat kan toch nooit goed zijn?

Maar goed vind bijna alle rassen tegenwoordig fout doorgefokt.
De dressuur kwpn-ers die hypermobiel zijn.
De friezen die geen body meer hebben maar van die kippenborstjes.
Haflingers zonder body en meer op een smalle sportpony lijken

En als je dan foto's ziet van het oorspronkelijke ras tig jaar geleden, zulke mooie dieren.

Zo jammer allemaal....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 11:32

BabiiVeeraa schreef:
_San87_ schreef:

En zo heeft gelukkig iedereen zijn eigen smaak _/-\o_

Door de manier van scheren en de ‘make-up’ lijken de hoofden extremer dan ze zijn en “de deuk” is bij jonge paarden vaak groter dan bij volwassen paarden, het hoofd groeit er nog in als het ware. Veulentjes hebben meestal hele gedraaide snoetjes, hetzelfde paard volwassen heeft dan gewoon een dish zoals deze is bedoeld.

Overigens zie ik regelmatig het misverstand voorbij komen dat “die paarden toch geen adem meer kunnen halen met die grote deuken”. En dat is dus echt gewoon niet waar. Of je het mooi vindt is en blijft een kwestie van smaak, maar het belemmert zeker niet de ademhaling. Vergelijkingen met Franse Bulldogs etc zijn dus zeker niet op zijn plaats :)

(Niet naar jou San87 maar in het algemeen)

Het is denk ik niet raar dat men zich afvraagt of ze nog kunnen ademen, en of het niet iets is waar op gelet moet worden. In uiterlijke extremiteiten komt vaak een afwijking voor. Wat logisch is, minder ruimte door de kleine neusjes, bijvoorbeeld. Dat zie je bij honden/katten met extreem uiterlijk, ik zou niet weten waarom dat voor paarden niet (kan gaan) gelden :).