Manege teleurgesteld, uitloopruimte voor paarden terug naar natuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:21

purny schreef:
@DP: Nee dat niet. Ik ben zelf ook al lang niet meer op de madurodammanege geweest. En ik ga dit topic verlaten.
De eerste groep wordt losgegooid, daarna worden ze omgewisseld. Met vakanties zijn de paarden ook vrij maar worden ze wel gereden.

Ik heb een aantal maneges gezien en ook op die maneges gereden maar het meeste welzijn van de paarden was op de madurodam.

Net wat ik al eerder aangaf. Voor de randstad is dit goed vind ik. Want in de randstad kun je nou eenmaal geen weidegang bieden.

En dan is het dus oke want randstad kan niet meer bieden?

Tijd om het op te doeken dus

Manege uit OP, manege waar jij het over hebt. Plus al dat soort stallen.
Niet meer van nu
Het is geen 1980 meer, ik wist niet beter...

dat weet men wel, maar men WIL niet beter. Voor eigen plezier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:24

ruitje schreef:
Er is nog wel meer positief aan deze manege hoor....

Zo hebben ze het hele Freestyle Systeem geïntegreerd in hun lessen. Naar wat ik begrijp komt er geen mens op een paard zonder eerst grondwerklessen gevolgd te hebben. Toen ik daar was werden er dus behalve rijlessen ook freestyle lessen gegeven aan kinderen.

Daarnaast is de 'binnenbak' naar mijn mening een van de mooiste die ik in Nederland gezien heb. Het is een onwijs hoge Serre-stal, die je ook voor koeien ziet. Met open zijwanden naar het bos. Dat is dus niet de binnenbak van 25 of 15 jaar geleden...

De paarden hebben ruime, goed onderhouden boxen en toen ik er was stonden ze er tiptop bij in het stro en zag de tuigage er picobello uit met echt op maat materiaal voor paarden.

Ook de kwaliteit paarden was echt goed, niets geen oude versleten beesten maar echt gezonde, rijtechnisch goed onderhouden paarden.

Ik ben er dit jaar 1 middag geweest. Dus of dit alle dagen zo is kan ik niks over zeggen. Maar mensen die er ooit 25 jaar geleden zijn geweest of nu even op Google Maps kijken en een heel bedrijf afbranden voelen zich vast trots op zichzelf :o

Kunnen er zaken beter? Vast! Verdiend dit bedrijf het om zo hier besproken te worden?

Mwah :o

Maar dat maakt dat die paarden nauwelijks buiten komen/vrije beweging hebben toch niet opeens minder erg? Het klinkt vooral als heel top voor elkaar voor de ruiters. Wat gezien de doelgroep belangrijk is, natuurlijk. Ik geloof ook van harte dat ze het beste met hun dieren voor hebben en hun best doen.

Maar iedere ochtend los in de binnenbak, 47 weken per jaar, is toch niet wat je moet willen voor je dieren? Als dat de enige opties zijn op je locatie, dan is de locatie gewoonweg niet meer geschikt om paarden fatsoenlijk te houden, vind ik. En daar mag wat van gevonden worden. Laat maar horen dat paarden een paar uurtjes los niet meer van deze tijd is. Ook niet voor een bedrijf.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:26

office schreef:
Als iedereen zich toch eens zo druk zou maken over het slacht vee.Wat een mooie wereld zou dat zijn.
Juist voor mensen in de stad is het heel belangrijk dat ze contact met paarden hebben.

Knap staaltje whataboutism, chapeau.

Ruitje, ik begrijp wat je probeert te zeggen. Maar een paard heeft weinig aan mooi tuig en een mooie grote open rijbak als de basisbehoeften niet worden behaald (turnout). Het zou zeker erger kunnen als dit soort dingen óók nog niet in orde waren, maar nonetheless, het kan en doet niets veranderen aan het feit dat de paarden te weinig in één van hun primaire levensbehoeften worden voorzien. Dat er ook bokkers zijn die bijvoorbeeld hun paarden zo houden, heeft hier weinig mee te maken, denk ik. Wat mij betreft mogen die net zo hard aangepakt worden. Een paard hoort gewoon veel buiten te kunnen zijn, punt. Als dit door locatie niet waargemaakt kan worden, horen er op die locatie dus geen paarden. Contact met paarden gaat daar niet op voor, paardenwelzijn wel.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:28

Beetje jammer dat het altijd altijd ALTIJD dezelfde mensen zijn die hameren op dierenwelzijn en zelf allemaal kut vinden en vinden dat die manege opgedoekt moeten worden omdat de paarden niet meer dan 4-5-6-7 uur buiten komen

Ik zeg kom lekker kijken in Brabant tientallen paarden buiten zonder schuilstal of maatje in blubber wei waarvan de eigenaar in de zomer weer komt kijken
Of neem ff zuid Holland Brabant Manege met kleigrond echt hoor grootste deel komt niet buiten en als ze wel buiten komen is dat ook geen lekker volle weide

Je moet roeien met de riemen die je hebt en niet gelijk veroordelen en dan gaan we weer IK ZOU NIET OP PAARDRIJDEN GAAN of als ik niet mijn paard kan houden met 5-7-9 uur los neem ik geen paard

In dit geval is het sneu voor eigenaren hoe je went of keert

En ik denk dat een paard heel wat meer heeft aan passend tuig, dan elke dag uur langer los.
Want in de paddock met kapotte rug is ook geen pretje
Laatst bijgewerkt door tita op 03-12-23 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

princequillo
Fotograaf

Re: Manege teleurgesteld, uitloopruimte voor paarden terug naar natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:33

Waarom is dat jammer? Het is sneu voor de eigenaren ja, maar het is toch juist goed dat men nu meer oog heeft voor welzijn?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:34

Ik ben in de war. Over welke manege gaat het nou op de vorige bladzij, de manege met de illegale paddock, of manege Madurodam die er naast zit :o?

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:34

Je moet helemaal niet roeien met de riemen die je hebt. Met die mentaliteit kan je ook een paard houden op een balkon of drie grote herders in een mini appartement.

Er is een enorm groot grijs gebied tussen amper vrije beweging en in de bagger staan. Jammer dat je dat niet ziet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:35

princequillo schreef:
Waarom is dat jammer? Het is sneu voor de eigenaren ja, maar het is toch juist goed dat men nu meer oog heeft voor welzijn?

In dit geval bekommerd zich niemand om deze paarden hoor, interesseert de gemeente geen ene donder al staat. Ze 24/7 op stal zal hun hun kont roesten

Of ga jij ze redden
Of al die anderen hier

Is zooooo goed dat dit gebeurd, hoezo dan…wat worstjes nu beter voor hun

princequillo
Fotograaf

Re: Manege teleurgesteld, uitloopruimte voor paarden terug naar natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:37

Volgens mij ging het hier niet om de gemeente nu, ik ben ‘t even kwijt. :o?

Maar een paardwaardig leven of worstje… Tja?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:38

[***] schreef:
Je moet helemaal niet roeien met de riemen die je hebt. Met die mentaliteit kan je ook een paard houden op een balkon of drie grote herders in een mini appartement.

Er is een enorm groot grijs gebied tussen amper vrije beweging en in de bagger staan. Jammer dat je dat niet ziet.

Werkelijkheid is wat anders hè, je moet even om je heen kijken en iets verder dan je eigen dorp of provincie.
Er zijn maar weinig paarden die op mooi zandgrond staan met droge hooi tot in beschikking en dan ook nog eens een paddock van meer dan 60x40 want ze moeten kunnen sprinten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:39

princequillo schreef:

Als j́ij denkt dat deze mensen gaan stoppen met paarden omdat ze het zo slecht hebben …… mag je dat denken

DuoPenotti

[***] schreef:

Precies

De paarden moeten roeien met de riemen die ze krijgen.
De eigenaren maken gewoon vol bewuste keuzes.

En ja dat geldt ook met in de bagger staan.
Nederland is op diverse plekken geen goed paardenland.
Of er moet goed geld tegen met drainage oid.
Daarnaast kom bagger ook vaak weer van teveel paarden op een te klein stukje.
Is het eigenlijk prima land, maar niet als je er 40 op knalt...

princequillo
Fotograaf

tita schreef:
princequillo schreef:

Als j́ij denkt dat deze mensen gaan stoppen met paarden omdat ze het zo slecht hebben …… mag je dat denken

Waar staat dat ik dat denk?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:42

[***] schreef:
Oh ja als ze naar buiten kunnen kijken is te weinig vrije beweging opeens niet erg natuurlijk.

Sorry, maar er is vrij veel bekend over deze manege en hoe vaak de paarden vrij mogen bewegen. Dat delen ze namelijk zelf.

Al staat er de hele dag rustgevende muziek op, krijgen ze elke dag een massage en worden ze na de laatste voerbeurt voorgelezen. Het compenseert niet voor het gebrek aan vrije beweging.

(Wat een sarcasme...)

Ja, en daarom wilde de manege graag meer paddock ruimte.

Wat de gemeente op deze plek niet wil toestaan - om op zich begrijpelijke redenen.

En de wethouder van de Pvd Dieren wil helpen zoeken naar een oplossing.

En fijn om te lezen wat Ruitje schreef: een manege die het freestyle systeem heeft geïntegreerd.
Prachtig...!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:43

prompter schreef:
Ik ben in de war. Over welke manege gaat het nou op de vorige bladzij, de manege met de illegale paddock, of manege Madurodam die er naast zit :o?

Inderdaad erg verwarrend. Ik denk manege Madurodam omdat die andere manege geen binnenbak heeft om de paarden in los te laten?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:45

Staat nergens …. Maar wat bereik je met je commentaar tov manege.
Wat is je doel daarmee, behalve door slijk halen en zeggen dat je zelf beter doet

Duopenotti ook onze paarden komen niet op land er is ruim 3-4 hectare voor 4 paarden lijkt me zeer voldoende (staan niet samen op land) maar als je die nu op land gooit, is je land zo stuk en je paard ook.
En is je land kaal en versleten voordat de zomer begint

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:47

Ze lopen nu beide door elkaar nu

Manege madurodam mogen ze in de ochtend in de bak. Staat op hun site.
Tijdsduur staat er niet.
Volgens purny in 2 gedeeltes.
Dus zeg 5 uur in de bak, dus elke groep 2,5 uur.
Jaja ze hebben er licht dus helemaal prima.....

Die andere stal van de OP
een half uur per dag verdeeld over 2 paddocks.
1 gaat nu weg...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:49

tita schreef:
Wat is je doel daarmee, behalve door slijk halen en zeggen dat je zelf beter doet

Duopenotti ook onze paarden komen niet op land er is ruim 3-4 hectare voor 4 paarden lijkt me zeer voldoende (staan niet samen op land) maar als je die nu op land gooit, is je land zo stuk en je paard ook.

Van mij hoeft ook zeker elk paard nu niet op het land. Dat zeg ik ook nergens.
Wat ik wel zei was dat er vaak wel goede grond is en dan knallen ze er 40 op en dan houd goede grond het ook niet.

Wat ik wel bepleit is een dagdeel op een fatsoenlijk grote paddock, dat is geen 10 x 10.
Die redelijk van bodem is.

Kan dat niet gegeven worden als minimum hoort een stal uitgefaseerd te worden

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:51

tita schreef:

Het gesprek aangaan met andere mensen in de paardensector op een discussieforum…? :o?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:59

prompter schreef:

In de eerste instantie over de manege die een paddock kwijtraakt, toen kwam de vraag hoe Manege Madurodam dat doet, en toen ging het over Madurodam.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 15:02

tita schreef:

Ik heb geen paard(en) omdat er geen stalling te vinden is waar ze naar mijn zin genoeg buiten komen. Het is serieus ook gewoon een optie geen paarden te houden wanneer je ze niet kunt bieden wat ze nodig hebben, weet je.

Een manege/pensionstalling dient imo met de tijd mee te gaan. Een gezonde bedrijfsvoering ziet daarop toe. En soms blijkt dat een bedrijf niet mee kan groeien met de tijdsgeest en geen bestaansrecht meer heeft in de huidige vorm (Hollandsche manege, bijvoorbeeld, maar de maneges in de OP kun je daar ook onder scharen, net als pensionstallen die in de winter geen vrije beweging bieden). Dan moet je wat anders verzinnen voor je bedrijf. Maar niet in gaan boeten op kwaliteit van leven voor je belangrijkste inkomstenbron; de paarden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 15:23

Ik heb er vroeger gestaan; heb er leren paardrijden en later met mn eerste eigen paard daar gestaan. Echt heel lang geleden. (2 eigenaren geleden) :D 60 paarden op die postzegel is absolute waanzin. Ben toentertijd al weggegaan omdat ik vond dat er te weinig ruimte was voor de paarden. Ook die tijd was de samenwerking met de Madurodammanege al moeilijk en de gemeente heeft altijd dwarsgelegen bij het vragen voor meer ruimte voor de stal. Belachelijk dat dit Natura2000 gebied is geworden. Het "bosje" ligt vol met een voetbalvereniging, een handbalvereniging, een tennisvereniging een scouting club etc etc. Waar de voetbalvereniging en de handbalvereniging gewoon meer ruimte kregen, kreeg de manege dat niet. Heb altijd t idee gehad dat de gemeente de paarden daar gewoon weg wil hebben. Als je met je paard naar t strand wil moet je een enorme drukke kruising oversteken. Het verkeer is in de laatste jaren alleen maar toegenomen. Dus paarden daar is inderdaad verre van ideaal.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:20

tita schreef:
Beetje jammer dat het altijd altijd ALTIJD dezelfde mensen zijn die hameren op dierenwelzijn en zelf allemaal kut vinden en vinden dat die manege opgedoekt moeten worden omdat de paarden niet meer dan 4-5-6-7 uur buiten komen

Ik zeg kom lekker kijken in Brabant tientallen paarden buiten zonder schuilstal of maatje in blubber wei waarvan de eigenaar in de zomer weer komt kijken
Of neem ff zuid Holland Brabant Manege met kleigrond echt hoor grootste deel komt niet buiten en als ze wel buiten komen is dat ook geen lekker volle weide

Je moet roeien met de riemen die je hebt en niet gelijk veroordelen en dan gaan we weer IK ZOU NIET OP PAARDRIJDEN GAAN of als ik niet mijn paard kan houden met 5-7-9 uur los neem ik geen paard

In dit geval is het sneu voor eigenaren hoe je went of keert

En ik denk dat een paard heel wat meer heeft aan passend tuig, dan elke dag uur langer los.
Want in de paddock met kapotte rug is ook geen pretje

En adem uit :). Ben het wel met je eens hoor, er worden hier op dit forum te vaak dingen tegen een soort fantasiemeetlat gelegd die elke realiteit te boven gaat. Ja, er is een ideale droomwereld waar alles perfect is, iedereen tevreden, elk paard gelukkig en nooit meer oorlog. Maar je hebt ook nog de realiteit in 2023 en die staat daar mijlenver vanaf. Maneges zijn superbelangrijk en in een stad eigenlijk nog veel dan daar buiten. De functie die het heeft voor kinderen die daar met dieren bezig kunnen zijn en kunnen leren rijden onder goede begeleiding, wat wil je nog meer. Het gaat mij persoonlijk heel erg aan het hart als maneges zo door het slijk gehaald worden door een stel toetsenbordcowboys. Aan alle dingen zitten meerdere kanten en bekijk het eens van een andere kant. Hulde aan elke manegehouder die zijn hoofd boven water kan houden.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:25

De paarden zouden ook gewoon los kunnen in de bak. Niet de beste oplossing voor de bodem of als je lesgeeft, maar het kan wel. Als de paddock niet mag, dan moeten ze dus gaan kijken wat er nog wel mogelijk is.
@babootje; het drukke kruispunt is nu een rotonde. Nog steeds druk, maar minder gevaarlijk. De snelheid is echt wel drastisch verlaagd.
De mooie duinen zitten nu vol hekjes en Schotse hooglanders die de drukte ontwijken door de ruiterpaden op te zoeken.
Het Natura2000 verhaal is wel echt kolder. Het heet een bos, maar het zijn feitelijk vooral wat bomen langs paden en sportvelden met kunstgras. Niks natuurlijks aan en nauwelijks een park te noemen, laat staan een bos.
Het stukje waar de paddock ligt was wel een stukje waar vroeger bomen stonden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:33

purny schreef:
Net wat ik al eerder aangaf. Voor de randstad is dit goed vind ik. Want in de randstad kun je nou eenmaal geen weidegang bieden.

Dat is echt de grootste onzin ooit. Midden in een stad niet misschien, maar aan de randen en hele grote delen van de randstad is er gewoon weidegang. Dat ze hier in de winter niet in het weiland kunnen staan kan je wel zeggen, maar ook in de randstad bestaan weiland en paddocks hoor. Zijn ook maneges in de randstad waar ze 24/7 buiten staan zelfs. En dan alsnog die paar weken vakantie krijgen.
Er wordt ook nergens gezegd dat ze op de wei moeten in de winter.

Voor deze manege zou het volgens mij beter zijn als ze de vete kunnen bijleggen met de manege ernaast? Weer de kantine kunnen delen en hopelijk nog ergens een plekje kunnen vinden voor extra paddock. Zodat ze hun eigen uitspraak over welzijn, die ze nu gebruiken om grond niet af te hoeven staan, ook na kunnen komen.

Dat het vervelend is dat de kantine en paddock nu weg moeten snap ik, maar iets gebruiken en zelfs op bouwen wat niet bij het terrein hoort is ook niet oké.