Paard dood en automobilist zwaargewond na botsing met trein

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floortje_NL

Berichten: 339
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:51

Nikass schreef:
Dat gaat allemaal nog niet snel genoeg.
Ik sta nu heel anders bij een Duitse spoorwegovergang, waar je altijd voor je gevoel uren staat te wachten bij gesloten bomen voordat eindelijk die trein komt.
Als die bomen eerder dicht gaan, is er meer tijd om onverhoopte situaties nog op te lossen.

Ik ken plekken hier in Nederland waar ik heb meegemaakt dat ik net twee stappen zet om het spoor over te steken, de alarmbel gaat, de bomen gaan dicht en ik red het met een sprintje nog net voor de boom aan de andere kant gesloten is. Het gaat zó snel, dat ik dan denk: wat als ik nu met een rollator loop, of als ik toevallig struikel en val? Je hebt meteen geen schijn van kans meer.
Lang leve de lange rij auto's voor de Duitse spoorwegovergang, en je iets langere reistijd als je tien minuten heb staan wachten.

Edit: ik heb geen idee of er statistisch minder ongelukken gebeuren bij Duitse spoorwegovergangen.

Wij hebben een veeeeeel drukker en voller spoorwegnet dan onze buren.

Een ruimere afstelling van de overweg zou op sommige trajecten betekenen dat de overweg de hele dag dicht ligt :')

Daarnaast hebben diverse onderzoeken aangetoond dat het langer gesloten hebben van de bomen juist tot gevolg heeft dat mensen er omheen gaan. Met dus nog meer aanrijdingen tot gevolg.

Roihi

Berichten: 3220
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Polderland

Re: Paard dood en automobilist zwaargewond na botsing met trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:13

vreselijk hoe het ongeduld van de moderne tijd ervoor zorgt dat het allemaal gevaarlijker wordt

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard dood en automobilist zwaargewond na botsing met trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:36

We leven en bewegen wel met veel op de postzegel die Nederland heet.

Ik woon net boven Zeeland, hier geen treinen in de buurt, maar hier sta je weer regelmatig voor een brug die open staat.
Ik heb met wel eens verbaasd op de Zeelandbrug, aan weerszijden een ambulance met zwaailichten, maar ook die moeten wachten tot de zeilboten (meestal pleziervaart) voorbij is.
Ze mogen wel gelijk doorschuiven naar vooraan de rij wachtenden, maar ze staan evengoed een hele tijd stil.
Ik heb me wel eens afgevraagd of er geen systeem kan zijn wat het opengaan van de brug uitstelt als er een ambulance aan komt.

In de UK gaat een verkeerslicht knipperen voor het van rood naar groen gaat, zodat mensen sneller wegrijden en er betere doorstroming is.

Het lijkt me lastig om alles op de juiste manier in te richten.
Meer marge bij spoorwegovergangen gaat inderdaad averechts werken omdat mensen dan nog minder geduld kunnen opbrengen.

Koper

Berichten: 31930
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: waar meer kalk dan water uit de kraan komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:45

Nikass schreef:
Ik ken plekken hier in Nederland waar ik heb meegemaakt dat ik net twee stappen zet om het spoor over te steken, de alarmbel gaat, de bomen gaan dicht en ik red het met een sprintje nog net voor de boom aan de andere kant gesloten is. Het gaat zó snel, dat ik dan denk: wat als ik nu met een rollator loop, of als ik toevallig struikel en val? Je hebt meteen geen schijn van kans meer.

Ik ken zo'n plek, en daar is inderdaad een keer zo'n ongeluk als jij beschrijft gebeurd. Een oudere dame die onder de trein kwam. Overigens was een paar meter van die plek vandaan de dag ervoor iemand vrijwillig voor de trein gesprongen :=

Gini
Berichten: 18593
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 14:50

Floortje_NL schreef:
Alarmknop bij overwegen is al meerdere malen onderzocht bij diverse instanties maar helaas technisch complex en erg misbruik gevoelig. Kastje en code via de meldkamer is niet sneller dan huidige route.

Hoeveel remweg een trein heeft hangt van heel veel factoren af zoals materieeltype en weersomstandigheden. De nieuwe sprinters hebben bij maximale grip bij een noodremming een remweg van 'maar' 400 meter. Deze aanrijding was met een ICM en het was erg glad. Dan kan de remweg van zo'n type trein al snel oplopen tot voorbij de 1000 meter.

Aanrijdingen op overwegen zijn niet te voorkomen :( . Dat is waarom er zoveel mogelijk worden verwijderd.

Als je strandt op de overweg direct 112 bellen! De meldkamer politie staat in direct contact met de treindienstleider en die kan alarmeren richting de machinisten in een bepaald gebied.


Misschien slimme camera's dan, die kunnen 'zien' (met AI) wanneer de overweg niet veilig/clear is. Er moet toch iets zijn? Het kan toch niet zo zijn dat in deze tijd van technologische vooruitgang (auto's bliepen om het minste), waar het de trein betreft de enige tool die we hebben de ogen van een treinbestuurder zijn.

Floortje_NL

Berichten: 339
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 15:05

Koper schreef:
Nikass schreef:
Ik ken plekken hier in Nederland waar ik heb meegemaakt dat ik net twee stappen zet om het spoor over te steken, de alarmbel gaat, de bomen gaan dicht en ik red het met een sprintje nog net voor de boom aan de andere kant gesloten is. Het gaat zó snel, dat ik dan denk: wat als ik nu met een rollator loop, of als ik toevallig struikel en val? Je hebt meteen geen schijn van kans meer.

Ik ken zo'n plek, en daar is inderdaad een keer zo'n ongeluk als jij beschrijft gebeurd. Een oudere dame die onder de trein kwam. Overigens was een paar meter van die plek vandaan de dag ervoor iemand vrijwillig voor de trein gesprongen :=

En laat deze overweg er nu net niet meer zijn ;)

Situatie met die oudere dame was wel een samenloop van omstandigheden, omdat die persoon in paniek raakte van de bellen en daardoor terug ging lopen terwijl ze al bijna helemaal overgestoken was ;(

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 15:24

Floortje_NL schreef:
Nikass schreef:
Dat gaat allemaal nog niet snel genoeg.
Ik sta nu heel anders bij een Duitse spoorwegovergang, waar je altijd voor je gevoel uren staat te wachten bij gesloten bomen voordat eindelijk die trein komt.
Als die bomen eerder dicht gaan, is er meer tijd om onverhoopte situaties nog op te lossen.

Ik ken plekken hier in Nederland waar ik heb meegemaakt dat ik net twee stappen zet om het spoor over te steken, de alarmbel gaat, de bomen gaan dicht en ik red het met een sprintje nog net voor de boom aan de andere kant gesloten is. Het gaat zó snel, dat ik dan denk: wat als ik nu met een rollator loop, of als ik toevallig struikel en val? Je hebt meteen geen schijn van kans meer.
Lang leve de lange rij auto's voor de Duitse spoorwegovergang, en je iets langere reistijd als je tien minuten heb staan wachten.

Edit: ik heb geen idee of er statistisch minder ongelukken gebeuren bij Duitse spoorwegovergangen.

Wij hebben een veeeeeel drukker en voller spoorwegnet dan onze buren.

Een ruimere afstelling van de overweg zou op sommige trajecten betekenen dat de overweg de hele dag dicht ligt :')

Daarnaast hebben diverse onderzoeken aangetoond dat het langer gesloten hebben van de bomen juist tot gevolg heeft dat mensen er omheen gaan. Met dus nog meer aanrijdingen tot gevolg.


Ja ik begrijp dat het verkeer dan een beetje vastloopt. Maar ja, dat lijkt me toch minder erg uiteindelijk. Dan moeten we ons gedrag misschien eens wat aanpassen (maar ja, utopie :roll: zie verkiezingen)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 15:24

Roihi schreef:
vreselijk hoe het ongeduld van de moderne tijd ervoor zorgt dat het allemaal gevaarlijker wordt


Dat dus.

Floortje_NL

Berichten: 339
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 15:29

Gini schreef:
Floortje_NL schreef:
Alarmknop bij overwegen is al meerdere malen onderzocht bij diverse instanties maar helaas technisch complex en erg misbruik gevoelig. Kastje en code via de meldkamer is niet sneller dan huidige route.

Hoeveel remweg een trein heeft hangt van heel veel factoren af zoals materieeltype en weersomstandigheden. De nieuwe sprinters hebben bij maximale grip bij een noodremming een remweg van 'maar' 400 meter. Deze aanrijding was met een ICM en het was erg glad. Dan kan de remweg van zo'n type trein al snel oplopen tot voorbij de 1000 meter.

Aanrijdingen op overwegen zijn niet te voorkomen :( . Dat is waarom er zoveel mogelijk worden verwijderd.

Als je strandt op de overweg direct 112 bellen! De meldkamer politie staat in direct contact met de treindienstleider en die kan alarmeren richting de machinisten in een bepaald gebied.


Misschien slimme camera's dan, die kunnen 'zien' (met AI) wanneer de overweg niet veilig/clear is. Er moet toch iets zijn? Het kan toch niet zo zijn dat in deze tijd van technologische vooruitgang (auto's bliepen om het minste), waar het de trein betreft de enige tool die we hebben de ogen van een treinbestuurder zijn.

Overwegen hebben geen seinen/stoplichten voor de treinen. Dat zou ook geen doen zijn als je ziet dat er soms wel 3 overwegen tussen 2 seinen in liggen.

Naast enorme remweg heeft een trein ook wel even nodig om op gang te komen. Als een systeem eerst een overweg vrij moet verklaren voordat een trein mag gaan naderen dan betekend dat enorm veel afremmen en optrekken. Dan mag je blij zijn als er nog 25% van de treinen kan blijven rijden, want die acties kosten veel ruimte op het spoor.

Stel dat je zou werken met AI en een vrijgave signaal in de cabine dan moet je marge inbouwen en moet die overweg minimaal 1,5 km voordat de trein er is vrij zijn. Dus dan liggen de bomen al dicht. Dan duurt het met een snelheid van 130km/h nog 45 seconden voordat de trein er is. Dat is heel lang. Nu is die norm 4 seconden en daar worden mensen al ongeduldig van.
Tel daarnaast de seconden van de bellen en het dicht gaan van de bomen bij op en je staat zo een minuut te wachten voordat de trein voorbij is. En dan 4 intercity's, minimaal 2 stoptreinen en nog een paar goederen (die slechts 80km/h rijden) per uur en dat beide kanten op. Die overweg ligt de helft van de dag dus dicht. Los van irritant loopt in de steden het verkeer daar omheen dan ook helemaal vast alle kanten op.

Gini
Berichten: 18593
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard dood en automobilist zwaargewond na botsing met trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:25

Je moet niet per se extra marge inbouwen in de afstand tussen trein en overweg, je zou eigenlijk meer marge moeten bekomen tussen treinbestuurder en calamiteit. Nu zijn we daarvoor aangewezen op de ogen van de treinbestuurder. Pas op het moment dat die een calamiteit voor zich ziet, kan er ingegrepen worden. En dat is eigenlijk altijd te laat.
Op een overweg gebeuren twee dingen: niets of er rijdt verkeer overheen. Je kan AI zo instellen dat die die twee situaties als de norm erkent. Want ook als de slagbomen open zijn wil je geen stilstaand voertuig op de sporen. Het moment dat er dus een stilstaand object op de sporen gesignaleerd wordt, kan die al een signaal geven: let op, er klopt hier iets niet. Op dat ogenblik kan er dus al geanticipeerd worden (snelheid minderen of effectief stoppen), lang voordat een treinbestuurder zicht heeft op de overweg. Ik zeg nu camera, maar ik heb eerder dus ook al een noodknop aangehaald of een sensor in de sporen, of een combinatie van. Of nog iets anders, maar het moet toch kunnen om overwegen veiliger te maken in geval van rampspoed?

En tuurlijk is geen enkele oplossing 100% waterdicht. In het verkeer vallen meer dan genoeg doden, maar toch wordt er voortdurend aan nieuwe oplossingen en nieuwe veiligheidsmaatregelen gewerkt.

paars

Berichten: 6572
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 16:51

Ze moeten meer onderdoorgangen maken. Kost veel geld maar is uiteindelijk wel win-win.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 17:01

Gini schreef:
Je moet niet per se extra marge inbouwen in de afstand tussen trein en overweg, je zou eigenlijk meer marge moeten bekomen tussen treinbestuurder en calamiteit. Nu zijn we daarvoor aangewezen op de ogen van de treinbestuurder. Pas op het moment dat die een calamiteit voor zich ziet, kan er ingegrepen worden. En dat is eigenlijk altijd te laat.
Op een overweg gebeuren twee dingen: niets of er rijdt verkeer overheen. Je kan AI zo instellen dat die die twee situaties als de norm erkent. Want ook als de slagbomen open zijn wil je geen stilstaand voertuig op de sporen. Het moment dat er dus een stilstaand object op de sporen gesignaleerd wordt, kan die al een signaal geven: let op, er klopt hier iets niet. Op dat ogenblik kan er dus al geanticipeerd worden (snelheid minderen of effectief stoppen), lang voordat een treinbestuurder zicht heeft op de overweg. Ik zeg nu camera, maar ik heb eerder dus ook al een noodknop aangehaald of een sensor in de sporen, of een combinatie van. Of nog iets anders, maar het moet toch kunnen om overwegen veiliger te maken in geval van rampspoed?

En tuurlijk is geen enkele oplossing 100% waterdicht. In het verkeer vallen meer dan genoeg doden, maar toch wordt er voortdurend aan nieuwe oplossingen en nieuwe veiligheidsmaatregelen gewerkt.


Vind ik heel aannemelijk klinken. En nu ik een norm van 4 seconden lees, vind ik het helemaal stressvol. 4 seconden is echt super weinig.
Wij reden met enkelspan in het buitengebied. Bij de bewaakte overgang stopten wij altijd, en eerst goed links en rechts kijken, want als de bel ging was je al te laat. Ook met de auto, als je net bij het spoor bent als de alarmbellen gaan, krijg je al zowat de slagboom op je dak.
De eerdere situatie die ik beschreef, was in de stad.

Eilatan
Berichten: 7212
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:40

Nikass schreef:
Gini schreef:
Je moet niet per se extra marge inbouwen in de afstand tussen trein en overweg, je zou eigenlijk meer marge moeten bekomen tussen treinbestuurder en calamiteit. Nu zijn we daarvoor aangewezen op de ogen van de treinbestuurder. Pas op het moment dat die een calamiteit voor zich ziet, kan er ingegrepen worden. En dat is eigenlijk altijd te laat.
Op een overweg gebeuren twee dingen: niets of er rijdt verkeer overheen. Je kan AI zo instellen dat die die twee situaties als de norm erkent. Want ook als de slagbomen open zijn wil je geen stilstaand voertuig op de sporen. Het moment dat er dus een stilstaand object op de sporen gesignaleerd wordt, kan die al een signaal geven: let op, er klopt hier iets niet. Op dat ogenblik kan er dus al geanticipeerd worden (snelheid minderen of effectief stoppen), lang voordat een treinbestuurder zicht heeft op de overweg. Ik zeg nu camera, maar ik heb eerder dus ook al een noodknop aangehaald of een sensor in de sporen, of een combinatie van. Of nog iets anders, maar het moet toch kunnen om overwegen veiliger te maken in geval van rampspoed?

En tuurlijk is geen enkele oplossing 100% waterdicht. In het verkeer vallen meer dan genoeg doden, maar toch wordt er voortdurend aan nieuwe oplossingen en nieuwe veiligheidsmaatregelen gewerkt.


Vind ik heel aannemelijk klinken. En nu ik een norm van 4 seconden lees, vind ik het helemaal stressvol. 4 seconden is echt super weinig.
Wij reden met enkelspan in het buitengebied. Bij de bewaakte overgang stopten wij altijd, en eerst goed links en rechts kijken, want als de bel ging was je al te laat. Ook met de auto, als je net bij het spoor bent als de alarmbellen gaan, krijg je al zowat de slagboom op je dak.
De eerdere situatie die ik beschreef, was in de stad.


We hebben radar gehad op twee overwegen in Nederland, eentje in Diemen en de andere weet ik zo even niet meer. Die gaven helaas zo ontzettend veel storing (oa met regen kan ik mij herinneren) dat ze weer weggehaald zijn. Die radar detecteerde dus aanwezigheid op de overweg die er niet zou moeten zijn. Wellicht met techniek van tegenwoordig dat dat nu veel beter kan. Zeker als we toch naar ERTMS moeten, kan de trein direct zijn bewegingstoestemming verliezen (een digitaal rood sein krijgen dus) zodra er een 'aanwezigheid' op de overweg word geconstateerd. Zal wel duur zijn, maar in mijn ogen wel mogelijk.


Een noodknop heb ik tig jaar geleden ook wel eens voorbij zien komen, maar werd toen gezegd dat jeugd die dan gaan indrukken en er dan weer teveel (onnodige) vertraging ontstaat. Ik weet niet meer precies welk onderzoek dat is geweest en of ze dan ook echt testknoppen geplaatst hebben. Het is lang geleden.
Wat mij dan echt ontzettend dwars zit, overigens, dat we onze jeugd niet eens zodanig kunnen opvoeden dat noodknoppen geen speelgoed zijn...... maar goed. Als dat er in dit geval was geweest, had er geen dood paard en geen man ernstig gewond in het ziekenhuis hoeven zijn..... Een alarm knop is namelijk best snel en zonder mega kosten te installeren lijkt mij.

De tijd tussen aankondiging trein en overweg passeren trein is juist vrij kort gemaakt, zodat mensen niet het gevoel hebben onnodig te wachten. Mensen zijn echt ontzettend ongeduldig en het is echt bewezen dat als die tijd langer is, men de gesloten overweg gaat oversteken omdat ze denken 'duurt nog wel even voor die trein komt'. En op sommige plekken zou het ook gewoon betekenen dat een overweg nooit meer open gaat voor wegverkeer omdat er constant treinen rijden....


Er is wel een oplossing waterdicht hoor! Geen overwegen.. ;-) Maar dat is pas prijzig (mits ze ondertunnelen en niet gewoon sluiten natuurlijk) plus niet overal echt goed uitvoerbaar, dus vereist dan soms hele herinrichting van straten/gebieden.

Ik hoop dat de man van deze aanrijding weer volledig hersteld, vind het echt een verschrikkelijk verhaal. Houd mij al dagen bezig.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:57

Eilatan schreef:
De tijd tussen aankondiging trein en overweg passeren trein is juist vrij kort gemaakt, zodat mensen niet het gevoel hebben onnodig te wachten. Mensen zijn echt ontzettend ongeduldig en het is echt bewezen dat als die tijd langer is, men de gesloten overweg gaat oversteken omdat ze denken 'duurt nog wel even voor die trein komt'. En op sommige plekken zou het ook gewoon betekenen dat een overweg nooit meer open gaat voor wegverkeer omdat er constant treinen rijden....


Dat begrijp ik, ik ben zelf ook een ongeduldig mens.
Maar dan kom je toch ook weer bij het stukje opvoeding/mentaliteit & natuurlijk de manier waarop onze samenleving is ingericht op efficiëntie.

Floortje_NL

Berichten: 339
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 19:20

Gini schreef:
Je moet niet per se extra marge inbouwen in de afstand tussen trein en overweg, je zou eigenlijk meer marge moeten bekomen tussen treinbestuurder en calamiteit. Nu zijn we daarvoor aangewezen op de ogen van de treinbestuurder. Pas op het moment dat die een calamiteit voor zich ziet, kan er ingegrepen worden. En dat is eigenlijk altijd te laat.
Op een overweg gebeuren twee dingen: niets of er rijdt verkeer overheen. Je kan AI zo instellen dat die die twee situaties als de norm erkent. Want ook als de slagbomen open zijn wil je geen stilstaand voertuig op de sporen. Het moment dat er dus een stilstaand object op de sporen gesignaleerd wordt, kan die al een signaal geven: let op, er klopt hier iets niet. Op dat ogenblik kan er dus al geanticipeerd worden (snelheid minderen of effectief stoppen), lang voordat een treinbestuurder zicht heeft op de overweg. Ik zeg nu camera, maar ik heb eerder dus ook al een noodknop aangehaald of een sensor in de sporen, of een combinatie van. Of nog iets anders, maar het moet toch kunnen om overwegen veiliger te maken in geval van rampspoed?

En tuurlijk is geen enkele oplossing 100% waterdicht. In het verkeer vallen meer dan genoeg doden, maar toch wordt er voortdurend aan nieuwe oplossingen en nieuwe veiligheidsmaatregelen gewerkt.

Klinkt allemaal leuk maar is onmogelijk. Er is geen marge in te bouwen met voertuigen die zo'n gigantische remweg hebben zonder daarbij enorme consessies te doen aan de capaciteit op het spoor en de doorstroom van het wegverkeer.

Hoe vaak ik in een dienst zie dat er even korstondig in de verte iets stil staat op een overweg is niet op 1 hand te tellen. Vaak als gevolg van stoptichten en filevorming rondom de overweg. Als AI daarop en verolgens de machinist moeten reageren dan levert dat veel vertraging op.

Even heel lullig en kort door de bocht gezegd zijn er in het verleden al veel onderzoeken gedaan naar methodes om overwegen veiliger te krijgen. Conclusie: onmogelijk zonder capaciteit en doorstroom op het spoor aan te tasten. En aangezien er meer en meer treinen moeten gaan rijden wordt er dan heel cru een afweging gemaakt op basis van centen.

Waar kan worden overwegen weg gehaald en waar dat niet gaat worden miljoenen uitgegeven aan tunnels, viaducten of het ondergronds leggen van het spoor.

Het genoemde ERTMS systeem kan alleen rijden op sporen zonder overwegen. Aangezien ERTMS het beveiligingssysteem van de toekomst is, zullen de komende 20-30 jaar alle overwegen verdwijnen.

Gini
Berichten: 18593
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 19:47

Floortje_NL schreef:
Hoe vaak ik in een dienst zie dat er even korstondig in de verte iets stil staat op een overweg is niet op 1 hand te tellen. Vaak als gevolg van stoptichten en filevorming rondom de overweg. Als AI daarop en verolgens de machinist moeten reageren dan levert dat veel vertraging op.


Dan zou het dus juist perfect zijn als AI kan aangeven: kijk, rond deze overweg zie ik veelvuldig stilstaande objecten op de sporen, opletten geblazen! Een treinbestuurder kan dan aan gematigde snelheid de overweg naderen.
En je hebt het continu over wat voor een vertraging dat zou opleveren, maar als een trein een auto ramt, zit je ook met vertraging en - laat ons niet vergeten, zeker niet in dit topic - héél wat ergere issues.

Maar goed, fijn dat er wel aan oplossingen gedacht worden en hopelijk op snelle termijn eraan komen. Maakt mij ook niet uit wat de oplossing wordt, als die er maar komt, want als je nu pech of paniek krijgt op een overweg ben je vaak een vogel voor de kat. Alles wat dat ook maar een percentage kan verbeteren is goed!

Celebi
Berichten: 6049
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard dood en automobilist zwaargewond na botsing met trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:41

Bah wat een vreselijk ongeluk dit.. Elke keer als dit topic omhoog komt sta ik er weer even bij stil.

Heb een hele tijd naast een spoorwegovergang gewerkt en inderdaad de ellende die daarbij kwam kijken. Gelukkig in die tijd nooit grote ongelukken, maar hoeveel mensen je nog even door de slagbomen ziet glippen en hoeveel auto's daar wel niet vast stonden door onhandige stoplichten en afslagen net na de overgang waren niet te tellen. Gelukkig reden de treinen daar wel vrij langzaam. Ook bij de overgang hier vlak bij mijn huis rijden de wat gematigd en die ligt toch in het buitengebied ipv de andere midden in de stad. Is het niet normaal elders in het land dat ze op overgangen ook langzamer rijden? Dat scheelt toch weer wat in remweg..

Floortje_NL

Berichten: 339
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:00

Een trein is geen auto en ook niet op die manier te bedienen. Even afremmen en weer moeten optrekken kost heel veel tijd. Niet alleen voor jezelf maar alle treinen achter je moeten dat dan ook. Dat geeft een groot rimpeleffect. Niet alleen voor dat traject maar ook voor de knooppunten er omheen.

Wat feitjes op een rij:
De seinen staan op circa 1500m van elkaar af en je hebt ongeveer 1400m nodig voor een normale remming bij een snelheid van 140km/h.
Circa 800m voor de overweg ligt de aankondigingssectie waarin de trein de overweg activeert. Gedurende 5sec gaan de lampen knipperen, dan 12sec het sluiten van de bomen en dan duurt het nog 4sec voor de trein er is.

Een AI systeem in het kader van veiligheid moet uitgaan van 1500m remweg, omdat je ook glad spoor en zware goederentreinen moet incalculeren. Maar dan duurt het nog even voor de trein de overweg activeert. Oftwel het kritische meetpunt van de AI is dus altijd bij een geopende overweg waarop nog wegverkeer aanwezig zal zijn.

@Celebi; de aanwezigheid van overwegen heeft geen invloed op de toegestane snelheid. Stad of buitengebied staat daar ook los van.

Foaly

Berichten: 6244
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard dood en automobilist zwaargewond na botsing met trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:20

Gini, ik denk dat je er te makkelijk over denkt, en ook dat je te positief denkt over AI. AI is niet onfeilbaar en ik persoonlijk zou er juist doodsbenauwd van worden als we daar de treinveiligheid aan over gingen laten. Denk even aan een EV met AI die midden op de snelweg een noodstop maakt omdat ie de schaduw van een viaduct aanziet voor een obstakel: levensgevaarlijk en precies de reden dat ik AI het liefst zo ver mogelijk houd van het (openbaar) vervoer :=

En ik denk dat je het niet zo bedoelt, maar het komt op mij een beetje over alsof je ervan uitgaat dat er nog nooit over de veiligheid op het spoor is nagedacht. Alsof er geen systemen zijn die al uitgebreid getest zijn en waarvan bewezen is wat wel en niet werkt. Ik merk dat me dat een beetje steekt, want het komt wat denigrerend over.

Terwijl, je zegt zelf dat geen één systeem waterdicht is; dat is het ook niet. En daardoor zul je, wat je ook doet (tenzij je overwegen helemaal weghaalt, zoals FloortjeNL aangeeft dat staat te gebeuren) dit soort ongelukken blijven houden, hoe tragisch ook. Maar geloof me, dat komt niet doordat de veiligheidssystemen die er nu zijn, niet afdoende zijn. Soms heb je gewoon brute, botte pech, en daar valt niet tegenop te systeembouwen of te AI'en, hoe graag je dat ook zou willen.

pillow
Berichten: 8099
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:29

paars schreef:
Cayenne, deze link is ook al geplaatst (eind pagina 2) maar helaas, om de inhoud te lezen is een account nodig.

Ik kan hem gewoon lezen, de eerste dus.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:29

Floortje dank voor het delen van je kennis. Erg interessant.

Gini
Berichten: 18593
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:14

Foaly schreef:
Gini, ik denk dat je er te makkelijk over denkt, en ook dat je te positief denkt over AI. AI is niet onfeilbaar en ik persoonlijk zou er juist doodsbenauwd van worden als we daar de treinveiligheid aan over gingen laten. Denk even aan een EV met AI die midden op de snelweg een noodstop maakt omdat ie de schaduw van een viaduct aanziet voor een obstakel: levensgevaarlijk en precies de reden dat ik AI het liefst zo ver mogelijk houd van het (openbaar) vervoer :=

En ik denk dat je het niet zo bedoelt, maar het komt op mij een beetje over alsof je ervan uitgaat dat er nog nooit over de veiligheid op het spoor is nagedacht. Alsof er geen systemen zijn die al uitgebreid getest zijn en waarvan bewezen is wat wel en niet werkt. Ik merk dat me dat een beetje steekt, want het komt wat denigrerend over.

Terwijl, je zegt zelf dat geen één systeem waterdicht is; dat is het ook niet. En daardoor zul je, wat je ook doet (tenzij je overwegen helemaal weghaalt, zoals FloortjeNL aangeeft dat staat te gebeuren) dit soort ongelukken blijven houden, hoe tragisch ook. Maar geloof me, dat komt niet doordat de veiligheidssystemen die er nu zijn, niet afdoende zijn. Soms heb je gewoon brute, botte pech, en daar valt niet tegenop te systeembouwen of te AI'en, hoe graag je dat ook zou willen.


Ik vind het jammer dat mijn berichten op jou denigrerend overkomen. Ik kan je ervan verzekeren dat dit zeker niet mijn bedoeling is. Dit is namelijk geen onderwerp om denigrerend over te doen.
Maar uiteraard ben ik een outsider en weet ik niets van hoe het achter de schermen gaat. Vanuit die positie stel ik vragen en gooi ik ideetjes op. Ik vind de informatie die Floortje deelt heel interessant, maar die info had niet in het topic gestaan als ik niet in dialoog was gegaan vanuit mijn positie als leek/nitwit/outsider. Dat de ideeën dus simpel overkomen betekent niet dat ik er simpel over denk.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Paard dood en automobilist zwaargewond na botsing met trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 21:26

Maar ..... hoe is het nu met zowel de eigenaar als het dier dat dot verschrikkelijke ongeluk overleefd heeft ?

Janneke2

Berichten: 23646
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 21:59

Citaat:
Citaat:

Ik ken plekken hier in Nederland waar ik heb meegemaakt dat ik net twee stappen zet om het spoor over te steken, de alarmbel gaat, de bomen gaan dicht en ik red het met een sprintje nog net voor de boom aan de andere kant gesloten is. Het gaat zó snel, dat ik dan denk: wat als ik nu met een rollator loop, of als ik toevallig struikel en val? Je hebt meteen geen schijn van kans meer.

Ik ken zo'n plek, en daar is inderdaad een keer zo'n ongeluk als jij beschrijft gebeurd. Een oudere dame die onder de trein kwam.


Citaat:
Situatie met die oudere dame was wel een samenloop van omstandigheden, omdat die persoon in paniek raakte van de bellen en daardoor terug ging lopen terwijl ze al bijna helemaal overgestoken was


Slechts kalmte kan U redden.

Als ik over twintig jaar oid achter een rollator loop,
en er zijn nog overwegen,
en het lukt me niet om behendig naar de andere weghelft te gaan...

(in de 1960er jaren leerde ik op school van die vreselijke kreten als 'AHOB' - het duurde een tijdje voor ik doorhad dat het gewoon een afkorting was. Automatische Halve Bomen op de overweg.
Ik ken inmiddels geen overwegen meer met 'totale' bomen, die beide weghelften afsluiten. Dat hek er onder is ook afgeschaft.)

...als ik in laten we zeggen 2043 tussen 'ahobs' vast kom te staan met de rollator,
manoeuvreer ik mijzelf tussen beide sporen in, liefst in het grindbed, op de grond.

Koper

Berichten: 31930
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: waar meer kalk dan water uit de kraan komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:54

Ja. Alleen
a- ging het in de quotes die jij citeert om twee verschillende overgangen en
b- misschien dat je niet weet wat "paniek" betekent maar wanneer je in paniek bent lukt het over het algemeen niet zo heel goed om erg helder na te denken :+

En dan nu weer on topic. Want ook ik ben benieuwd hoe het met de bestuurder in het ziekenhuis en met het overgebleven paard is. Weet iemand dat toevallig?