Paardensport Vlaanderen reageert geschokt op beelden social media

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:58

Mars schreef:
Loretta schreef:
Alleen vrees ik dat als iemand zo met dieren om gaat je ook moet vrezen voor huiselijk geweld.
Dus als dit je schoonzoon is. Succes ermee!

Veel te kort door de bocht, laten we even bij de feiten blijven ipv te speculeren.

Het is bewezen dat als iemand met dieren begint de stap naar mensen vaak niet zo groot meer is.

Iedere instructeur zou bovendien moeten weten dat een paard een afrandseling geven voor iets wat het eerder gedaan heeft totaal zinloos is. Het dier weet immers niet waarom het klappen krijgt. Er zit totaal geen logica in om dit te doen.

Dus de enige reden dit te doen is een te kort lontje.

Mars

Re: Paardensport Vlaanderen reageert geschokt op beelden social media

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:03

Je weet niet of huiselijk geweld in dit specifieke geval aan de hand is dus laat dat soort speculatie. Het brengt precies niks.
Er is een duidelijk filmpje, wat daar op gebeurd is al erg genoeg.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:13

Mars schreef:
Je weet niet of huiselijk geweld in dit specifieke geval aan de hand is dus laat dat soort speculatie. Het brengt precies niks.
Er is een duidelijk filmpje, wat daar op gebeurd is al erg genoeg.

Hij heeft duidelijk een kort lontje. Een pony een afranseling geven levert precies niets op alleen maar dat het dier heel angstig wordt. Elke logica ontbreekt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:35

Daar waren we het al over eens.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 04:33

Ik hoop echt dat het lopende onderzoek iets oplevert. Hij is ook springruiter, als hij al zo opgaat met een pony, hoe traint hij dan zijn eigen paarden niet.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 08:02

GUSTIxBILL schreef:
Een deel van deze reacties zijn geplaatst door mensen die of een persoonlijke vete met haar hebben, of die zelf beter geen camera in de buurt hebben …
Zoals ik haar ken is hier absoluut niet lacherig op gereageerd geweest

Voor het gemak vergeet je te melden dat er al onderzoeken lopen over dierenwelzijn?
Te weinig eten en paarden die ondanks kreupel moeten werken?
En ja van de magere paarden zijn ook foto's.
Dat mevrouw in een artikel ook zegt dat een "plezanterik" dit naar buiten heeft gebracht?
Logisch dat ze er niet lacherig over heeft gedaan aangezien de gemeente met haar gaat stoppen nu?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 08:30

Ik ben heel erg benieuwd of de eigenaresse van de manege haar fijne schoonzoon nu ook echt de toegang tot haar bedrijf/locatie ontzegt of dat hij over een paar maanden weer rondhuppelt..

En dat document over het gebruik van een GSM vind ik echt kant noch wal slaan. En ook nog eens de telefoon willen innemen _O- Die is lekker!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:19

Maar dat is het risico dat het de schoonzoon is. Die trap je niet van het terrein want dat kost je misschien ook je dochter + ev kleinkinderen. En hoelang duurt het dan voor hij toch weer meedraait? Max 2/3 maanden geef ik het als ze hem al toegang tot paarden ontzegd

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:54

GUSTIxBILL schreef:
Je hoort ons die het aanhalen van de vete niet zeggen dat dit oké is, in tegenstelling.

Maar je kunt je beter op de schoonzoon focussen en zijn handelstal ipv op de manege. Het is hij wat het gedaan heeft en ik hoop oprecht dat hij opgepakt word en hiermee verder gegaan word.

Echter staat de manege (toen ik er kwam, zoals ik zei, jaar niet meer geweest, wist ook niet dat er iemand onder toezicht stond) voor paard en ruiter samen brengen. Gehandicapten rijden (accomodaties gekozen en gesubsidieerd door vlp, die zich nu tegen de stal uitspreekt) word hier ook gedaan.

Wel hoop ik oprecht dat deze mishandeling zwaar aangepakt word.

Nee, niet enkel op die schoonzoon focussen. De rest is geen haar beter. Die hele manege stond al maanden onder verhoogd toezicht vanwege dierenwelzijn. Maw te weinig voeding en magere paarden.
Die Micheline en co baten dit ding pas uit vanaf 2019. Goede bedoelingen met paarden is op korte tijd dus al heeeel ver te zoeken.

De mensen die deze uitbaters maar blijven verdedigen daar stel ik mij ook wel vragen bij...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:03

Pandora2 schreef:
GUSTIxBILL schreef:
Je hoort ons die het aanhalen van de vete niet zeggen dat dit oké is, in tegenstelling.

Maar je kunt je beter op de schoonzoon focussen en zijn handelstal ipv op de manege. Het is hij wat het gedaan heeft en ik hoop oprecht dat hij opgepakt word en hiermee verder gegaan word.

Echter staat de manege (toen ik er kwam, zoals ik zei, jaar niet meer geweest, wist ook niet dat er iemand onder toezicht stond) voor paard en ruiter samen brengen. Gehandicapten rijden (accomodaties gekozen en gesubsidieerd door vlp, die zich nu tegen de stal uitspreekt) word hier ook gedaan.

Wel hoop ik oprecht dat deze mishandeling zwaar aangepakt word.

Nee, niet enkel op die schoonzoon focussen. De rest is geen haar beter. Die hele manege stond al maanden onder verhoogd toezicht vanwege dierenwelzijn. Maw te weinig voeding en magere paarden.
Die Micheline en co baten dit ding pas uit vanaf 2019. Goede bedoelingen met paarden is op korte tijd dus al heeeel ver te zoeken.

De mensen die deze uitbaters maar blijven verdedigen daar stel ik mij ook wel vragen bij...

Ik ken Micheline al 20 jaar inmiddels.
Zoals ik haar ken kan ik me niet voorstellen dat ze dit gewoon laat gebeuren als ze het weet. Wel is het zo dat bij mijn weten Micheline vooral het restaurant doet en ja. Micheline is echt het type dat werkelijk niet weet wat er op haar erf gebeurt… waarvan geprofiteerd wordt tot en met. :\ ze vertrouwd mensen te volledig.

Dit is ook niet enkel een manege maar een stopplaats op een fietsroute met vrij uitgebreide brasserie/restaurant, buitenspeeluin, kinderboerderij en je kan er feesten doen. Micheline zelf houdt zich vooral met dat deel bezig.

Op voorgaande filmpjes van pony kampen zag ik ook geen magere paarden eigenlijk. Dus ik schrik er van dat ze daarvoor onder toezicht zouden staan.

En nu mag je je vragen stellen bij mij. :) ga je gang. De Micheline die ik ken zou dit niet toe laten als ze het weet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:05

Ik zie bewijsmateriaal. Kan hier dan niemand aangifte tegen doen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:09

Als ze in België onder toezicht staan, moet het al flink uit de hand gelopen zijn want die diensten zijn meestal nogal laks en zeer traag.

Dat Micheline niks weet van wat zich op haar erf afspeelt, is heel jammer natuurlijk. Vooral als ze zelf de uitbater is. Misschien is dit dan wel niet de geknipte job voor haar als die dieren hier helemaal de dupe van zijn. Misschien gewoon een brasserieke of fritkot opendoen, dat zal al hoog genoeg gemikt zijn denk ik dan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:14

Palmera schreef:

Er loopt aangifte en een heksenjacht tegen de man in de filmpjes voornamelijk. Die heeft nl een handelsstal ook en PSV is erg verbaast voor iemand die ze meerdere selecties mee genomen hebben. :+

Pandora: ik zou het wellicht taktvoller stellen maar ja, gezien haar kookkunsten en dat ze vrij naïef is op gebied van mensen is een restaurant/brasserie wellicht een beter doel voor haar. Of iets kleiner waar ze zelf het overzicht kan doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:15

Palmera schreef:

Is gebeurd ondertussen. Het dossier is ook overgemaakt aan het parket.
Die gebouwen zijn eigendom van de stad blijkbaar. Dus hopelijk wordt de vergunning voor de manege afgenomen.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20231119_943 ... a7zw%3D%3D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:20

Ayasha schreef:
Pandora: ik zou het wellicht taktvoller stellen maar ja, gezien haar kookkunsten en dat ze vrij naïef is op gebied van mensen is een restaurant/brasserie wellicht een beter doel voor haar. Of iets kleiner waar ze zelf het overzicht kan doen.

Ik weet niet of ze lekker kan koken hoor, kan best zijn van wel :D 't Is maar omdat ik las op hun site dat ze een kok in dienst hebben.
Als ze de vergunning van de manege intrekken, kan ze wel verder met de uitbating van het eetgedeelte misschien.
Zolang er maar geen dieren het slachtoffer van wanpraktijken worden, is voor mij alles best. Maar laat dieren nooit de dupe worden omdat mensen het groots zien en niet kunnen bolwerken.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:21

In en in triest!
Walgelijk ..... hoop dat ze hem flink aanpakken!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:45

Schuur_ schreef:
Maar dat is het risico dat het de schoonzoon is. Die trap je niet van het terrein want dat kost je misschien ook je dochter + ev kleinkinderen. En hoelang duurt het dan voor hij toch weer meedraait? Max 2/3 maanden geef ik het als ze hem al toegang tot paarden ontzegd

Daar ben ik ook bang voor.

Ayasha: Netjes dat jij het opneemt voor de eigenaresse, maar je kent nooit iemand 100% natuurlijk.
Ik zou daar dus ook niet teveel waarde aan hechten. Natuurlijk is het wel zo dat iemand onschuldig is tot het tegendeel is bewezen :j

Die vent mag van mij nooit meer in de buurt van een dier komen.
Dit is nu gefilmd, maar wat is er allemaal al gebeurd zonder dat het op beeld staat? :\
Ik vraag me vooral af wat deze meneer nou zelf van zijn eigen gedrag vindt...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:16

Oh hoewel het kind in mij wil dat ze onschuldig is. Weet de volwassene dat ik dat niet zeker kan weten. Ik zeg dus alleen maar hoe ik haar ervaren heb. Ik wil absoluut niet doen alsof ik zeker ben dat ze onschuldig is.

Ik wil alleen zeggen dat dit absoluut niet past bij de persoon die ik ken. :) ze heeft zeker haar mindere eigenschappen zoals wij allemaal maar mishandeling toe staan heb ik daar nooit onder weten vallen in al die jaren.

Het is hoe dan ook een verschrikkelijke situatie en natuurlijk hoop ik hoe dan ook dat er gevolgen zijn voor de betrokken partijen. Als zij daar daadwerkelijk een van is dan ook voor haar.

Ik kan wel zeggen dat meneer in kwestie soort ben onder gedoken is inmiddels. :) :=

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:01

Het zou haar sieren als ze verantwoordelijkheid pakt voor wat er gebeurd als uitbaatster van het bedrijf. Je bent dan gewoon verantwoordelijk en is het echt niet ok om je te 'distantiëren' online, je klanten vreselijk slecht opgestelde documenten te laten tekenen om telefoons te verbieden en daarna te gaan lopen schermen met 'ik doe vooral de brasserie en weet niet wat er voor de rest gaande is'.

Het is haar familie, haar schoonzoon die dit heeft gedaan en zo te zien en horen niet eenmalig maar geregeld van deze praktijken er op na houdt. Je gaat me niet zeggen dat zij 0,0 op de hoogte was dat er zo wordt omgegaan met dieren op HAAR bedrijf. Het gaat niet om een of andere werknemer die zich in een hoekje verstopt. Het gaat om haar schoonzoon die voor de ogen van klanten en kinderen een pony letterlijk afranselt.

Pak je verantwoordelijkheid als uitbaatster en verzin niet excuses om straks op dezelfde voet verder te gaan. Dit is niet te verdedigen, voor niemand. Dat er online wordt gepest etc is ook onacceptabel maar door zo een acties wakker je het vuur alleen maar aan.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:51

Maar Schuur, wij weten natuurlijk niet wat zij richting schoonzoon gecommuniceerd heeft. Wie weet zit ze nu wel bovenop zijn reet en krijgt ie er van langs. Wij kunnen daar niet achter de deur kijken niet waar? Plus zij heeft dubbele loyaliteit want dochter zit er ook nog tussen. In die zin is het niet een situatie om te benijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:53

In geen geval want Micheline verkoopt haar ziel voor haar kinderen en de dochter wordt ook bedreigd.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:54

Micheline kan best haar ziel verkopen maar je kan na dit soort beelden dit soort reacties verwachten.

Als ze zich misschien wat meer met de rest van het bedrijf had bemoeid en niet haar schoonzoon op zijn mooie blauwe ogen had vertrouwd dan had ze geweten wat er op haar erf afspeelde.

Wat gebeurt er met de dieren achter gesloten deuren.

Ze komt er nu lekker onderuit, met regeltjes en het distantiëren maar als ze echt ballen heeft dan maakt ze een statement waarin ze aangeeft haar verantwoording te nemen en dit te betreuren.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:10

Schuur_ schreef:
Het zou haar sieren als ze verantwoordelijkheid pakt voor wat er gebeurd als uitbaatster van het bedrijf. Je bent dan gewoon verantwoordelijk en is het echt niet ok om je te 'distantiëren' online, je klanten vreselijk slecht opgestelde documenten te laten tekenen om telefoons te verbieden en daarna te gaan lopen schermen met 'ik doe vooral de brasserie en weet niet wat er voor de rest gaande is'.
Ik ben het wel eens met dat het haar bedrijf is en ze daar verantwoordelijk voor is. Maar volgens mij heeft ze zelf niet geschuilt achter dat ze de brasserie doet maar zei een bokker dat hier in het topic dat ze daar op focussed (en nog niet eens op een verdedigende manier, er stond ook de reactie bij dat ze beter enkel dat kon doen en geen manege erbij want ze houd overzicht niet). Daar kan zij weinig mee, wat een ander online zegt. Wel denk ik dat als je al onder toezicht stond, je moeilijk kan zeggen dat je er niet vanaf wist. Je weet dan dat er wat speelt, en hoort juist extra op te letten. Dat dit dan gebeurd, dan gaat er echt wat mis. En dat mag je haar echt wel kwalijk nemen, ze heeft gewoon steken laten vallen en daar zijn de dieren nu het slachtover van en dat mag gewoon niet gebeuren. Vind ook dat document dat telefoons niet mogen ook niet echt helpen. Wekt heel erg de indruk dat ze vooral wil voorkomen dat slechte beelden lekken. Zeker in combinatie met het al onder toezicht staan.

En wellicht is ze gewoon enorm geschrokken van alle commotie en en bedreigingen en is het een (niet zo doordachte) reactie daarop geweest. Wellicht wordt schoonzoon gewoon de deur toegewezen wat betreft de manege en wordt er wat gedaan. Ik hoop er heel erg op, en geloof ook dat het waar kan zijn. Maar ik ben wel erg skeptisch. Het lijkt allemaal niet zo positief, en ik vrees dat het ook niet veel positiever wordt dan dat het lijkt. Maar wellicht, hopenlijk, heb ik het fout.

Maar persoonlijke aanvallen en bedreigingen kunnen echter ook echt niet. Ook wanneer het een duidelijk verhaal lijkt, blijkt het verhaal soms toch anders te zitten en dan is er al enorme schade gedaan en levens verwoest. Kijk naar het verhaal van Johnny Depp toen. En bedenk je dan wat als je gewoon een Jan Modaal bent die minder geld en podium heeft om aantijgingen aan te vechten en geen juridisch team hebt die je helpt ermee om te gaan. Het idee van online witchhunts vind ik echt verschrikkelijk om die reden. Zo vaak zit het toch anders in elkaar, of wordt er door een kleine maar luide groep iets gepushed. Niet dat dat hier per se het geval is, maar gewoon in het algemeen.

Begrijp me niet verkeerd. Wat hier gebeurt is kan echt niet. En zowel eigenaar als die schoonzoon hebben een verantwoordelijkheid hierin (ongeacht of de eigenaar het nou expres heeft laten gebeuren of niet) en ik hoop dat die beide hele harde consequenties gaan krijgen hierdoor en vooral dat de dieren in veiligheid gebracht worden (zei het dat schoonzoon een toegangsverbod krijgt op alle plekken met dieren, zei het dat als het breeder ligt dat de dieren elders terecht komen waar ze wel goed behandeld worden of de manege naar een eigenaar gaat die wel goed voor ze zorgt). Dat de beelden online zijn gekomen aan zich vind ik ook echt niet verkeerd, helaas is dat soms nodig om wat aan mistanden gedaan te krijgen. Maar de reactie van sommigen op die beelden kan net zo min. Mensen bedreigen is nooit ok, eigen rechten spelen lijd vaak alleen maar tot meer problemen dan het oplost.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:04

Dat de online terreur not done is ben ik het helemaal mee eens. Niet naar de dochter, niet naar haar en zelfs niet naar de schoonzoon. Het heeft geen zin om 100den dreigende berichten te krijgen of erger, daar maak je mensen mee kapot.

Ik vind in dit topic dat de uitbaatster/eigenaresse flink uit de wind wordt gezet. Zij heeft de verantwoordelijkheid en zeker als het over een bedrijf met dieren gaat is dat eens zo belangrijk. Kan gebeuren dat er wat aan je aandacht ontsnapt maar ga je dan niet in bochten wringen en own up.

Kom er voor uit dat het fout was, dat je actie onderneemt en dat je er echt dik van baalt dat dit is gebeurd. Zeker in de huidige wereld is het van belang dat je mensen meeneemt in het proces wat de vervolgstappen zijn in plaats van de deur dicht te gooien en te ontkennen.

Hopelijk komt ze nog tot inzicht maar hoe het er vaak aan toe gaat is dat als de storm straks gaat liggen, hij gewoon weer ponylesjes staat te geven. Is het niet daar, dan op een andere stal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:38

Mando schreef:
Micheline kan best haar ziel verkopen maar je kan na dit soort beelden dit soort reacties verwachten.

Als ze zich misschien wat meer met de rest van het bedrijf had bemoeid en niet haar schoonzoon op zijn mooie blauwe ogen had vertrouwd dan had ze geweten wat er op haar erf afspeelde.

Wat gebeurt er met de dieren achter gesloten deuren.

Ze komt er nu lekker onderuit, met regeltjes en het distantiëren maar als ze echt ballen heeft dan maakt ze een statement waarin ze aangeeft haar verantwoording te nemen en dit te betreuren.

Het gaat dicht of iig: Micheline moet er uit dus ze komt nergens onder uit. Ik zeg ook letterlijk dat alle betrokken partijen gestraft moeten worden dus als Micheline daar onder valt dan ook zij. Ik zeg énkel ook dat ik weet dat zij vooral op de eetgelegenheid focussed en dat het dus KAN zijn dat ze dit effectief niet wist. Zoals Cambion zegt geef ik ook toe dat ze beter of een kleinere zaak neemt of enkel eten en toerisme als ze dit overzicht niet heeft kunnen houden. Dus ik zet nergens haar verantwoordelijkheid weg.
Maar als je natuurlijk maar 1 reactie op 1 heel specifiek bericht leest loopt het scheef natuurlijk. Beetje ironisch wel.

En de dochter bedreigen is al helemaal nergens voor nodig.