Vliegtuig moet terug naar New York vanwege ontsnapt paard aan boord

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:03

Speurneus, de luchtvaartsector is zeker geen heilige, maar is steeds meer bezig met vergroening. In noodsituaties zal er voor “het beste van het slechtste” gekozen moeten worden met het meest minimale risico op een eventuele extra milieuimpact.

En een impact zal het altijd hebben. Net als alles wat wij als mensen doen. Want bijvoorbeeld die leuke electrische auto, die heeft lithium en kobalt nodig voor de accu’s - welke gedelft worden in een mijnproces wat vreselijk schadelijk is voor de natuur en mensen die er voor uitgebuit worden.

Mijn punt is; het is nooit goed en er wordt door bepaalde groepen altijd een zondebok gezocht.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:32

Even een schopje, blijft interessant al is het even weggezakt.
Ik kwam op Instagram vandaag deze tegen. (Nergens kan ik vinden of deze manier van vervoeren is gebruikt in dit specifieke geval hoor, dat impliceert de poster wel door het geluidsfragment samen met deze foto te gebruiken, maar goed, kan sensatie zijn). Waar het mij even om gaat…had nog nooit gezien dat ze ook wel op deze manier getransporteerd worden! Ze kunnen hier echt never nooit bij en als het paard valt…dan is er ook een probleem want ze zitten vast met hun hoofd. Vraag aan de mensen hiet met achtergrondkennis: wanneer wordt voor transporteren op deze manier gekozen?
https://www.instagram.com/reel/CzqowVXI ... M2MDRjNw==

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:42

filmpje zijn paarden op de goedkoopste manier vliegen naar slachthuis in buitenland, zo veel mogelijk in zo n kleinst mogelijk ruimte, zijn niet de paarden die bv in amerika gekocht zijn en naar bestemming vliegen.

Celebi

Re: Vliegtuig moet terug naar New York vanwege ontsnapt paard aan boord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:21

Dat moet ook verboden worden hoor.. Paarden het transport op zetten om ze voor meer geld in het buitenland te kunnen slachten. Vreselijk voor die dieren en ook vreselijk voor het milieu.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:25

Celebi schreef:
Dat moet ook verboden worden hoor.. Paarden het transport op zetten om ze voor meer geld in het buitenland te kunnen slachten. Vreselijk voor die dieren en ook vreselijk voor het milieu.

nee in amerika is slachten verboden dus is geen gevalletje om meer geld, dus vandaar dat ze ze opkopen, verschepen op een of andere manier en in ander land alsnog slachten.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 23:48

Deze stallen worden vaak nog vanuit Zuid-Amerika, Afrika en Azië gebruikt op de minder vooraanstaande carriers. Ik heb vergelijkbare (iets betere stalconstructies) slechts 1x in een Westers land gezien.

speurneusc schreef:
filmpje zijn paarden op de goedkoopste manier vliegen naar slachthuis in buitenland, zo veel mogelijk in zo n kleinst mogelijk ruimte, zijn niet de paarden die bv in amerika gekocht zijn en naar bestemming vliegen.

Waar haal je dat vandaan? Heb je een idee wat voor limitaties aan dierentransport (en wat er aan maximalen in een toestel kan) hangen en wat het uberhaupt allemaal kost? Geloof maar niet dat je dit vanaf luchthavens hier ziet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 23:53

speurneusc schreef:

Daar is (paarden)vlees veel te goedkoop voor. Transport over de weg in grote veewagen is rendabel voor slachttransport, zeeschip eventueel ook (veel schapen en koeien naar midden oosten bv), maar vliegtuig is voor fok, sport en eventueel hobby dieren, niet voor slachttransport als levende dieren. Als diepgevroren kadavers misschien, maar ook daar is schip, vrachtwagen of trein praktischer (ook ivm dan moeten koelen).

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 00:22

Wat interessant om dit te lezen! Fijn dat het meer word toe gelicht met foto´s! dat laatste filmpje had ik ook gezien. Daarbij is het logisch dat ze er uit kunnen ontsnappen. Zou ik zeggen. Jammer dat het paard het niet heeft overleefd. Maar als die inderdaad op zo´n groom plek was terecht gekomen zal die zeker zich niet comfortabel hebben gevonden

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 00:22

Dioxide schreef:
Deze stallen worden vaak nog vanuit Zuid-Amerika, Afrika en Azië gebruikt op de minder vooraanstaande carriers. Ik heb vergelijkbare (iets betere stalconstructies) slechts 1x in een Westers land gezien.

speurneusc schreef:

Waar haal je dat vandaan? Heb je een idee wat voor limitaties aan dierentransport (en wat er aan maximalen in een toestel kan) hangen en wat het uberhaupt allemaal kost? Geloof maar niet dat je dit vanaf luchthavens hier ziet.

ging ook over amerika, niet europa

https://www.animalstoday.nl/dodenvlucht ... ada-japan/

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 00:44

Slachtpaarden op een vlucht van ruim 10 uur? Dat kan echt nooit rendabel zijn voor de exporteur.

Uitgaande van een Boeing 747 kun je 30 posities op het main deck met boxen vullen (praktisch ligt dit even heel anders, ik ga nu uit van ongelimiteerd laden) waar per box 3 paarden in kunnen; theoretisch dus maximaal 90 paarden vervoeren op het main deck. In de lowerdecks van 160m hoog kun je alleen shetlanders in open kratten kwijt. Daar dus nog 9 boxen met 3 shetlanders; 27 stuks totaal.

Dan komt er nog de IATA LAR om de hoek kijken welke aantallen per compartiment van het toestel limiteert wegens ventilatie, luchtvochtigheid, temperatuur ter comfort van de dieren.

Voor de rekensom:

117 paarden x zeg $250 slachtprijs = $29250 opbrengst. Het charteren van een Boeing 747 kost gemiddeld $35000 per uur.

Ik geloof dat dit vooral sensatiezoekend “nieuws” is van dierenrechtenactivisten. Het in het artikel genoemde “The Dodo” is gewoon een social media platform met weinigzeggende diverse filmpjes ter entertainment en sensatie.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 08:35

En het geluid hoort niet bij dit filmpje.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 12:30

Nee dat hoort het volgens mij ook zeker niet.
Maar ik vond het interessant om te plaatsen omdat er blijkbaar ook paarden op deze ‘bulk’ manier worden vervoerd. Geen eten geen drinken wel zicht op elkaar. En hoe krijg je zo’n groep bij elkaar. Je moet als eigenaar denk ik geen haast hebben als je moet wachten tot de club vol is.
Doet me een beetje denken aan een docu die ik ooit zag van rijke Amerikanen die hun jacht naar de middellandse zee transporteren in een mega schip. Die hele puzzel moet passen, de jachten moeten er allemaal zijn en als het vol is dan gaan ze.