pol013 schreef:Ik vind dat hele: maaaaar dit of dat is nog veeel erger dus waarom doen ze dit (S&T) zo'n rare manier van doen.
De KNHS heeft invloed, maar beperkte invloed.
Ze kunnen adviseren in wat je thuis kunt doen door artikelen via oa paard en sport, clinics en seminars. Dat doen ze op het moment volgens mij echt wel met een kritische blik op de inhoud. Daarnaast verzorge ze verplichte bijscholingen. Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee maar volgens mij doen ze daar ook hun best om bestaande juryleden en instructeurs te overtuigen van 'de juiste' manier van rijden. Maar daar houdt wel aardig op. Wat je dan doet met de inbreng is aan de persoon zelf.
Daarnaast hebben ze wél directe invloed op een aantal zaken rondom een wedstrijd. Heel direct op tuigage. En indirect via toezichthouders en juryleden. Ook dáár zetten ze stapje.
Wat kunnen ze nu echt in alle redelijkheid nog revolutionair anders van ze verwachten? Misschien wat sneller, iets uitgesprokener etc. etc. Maar hoe moeten zij nou echt grote veranderingen inzetten?
Ze kunnen moeilijk bovenop ieder jurylid gaan zitten en al die vrijwilligers 'dwingen' zich precies zo te gedragen als ze goed dunkt. Of mysterie shoppers langs al hun instructeurs sturen en zo op te sluiten als ze 'verkeerd' les geven.
Of ja, dat kan in principe maar a. de kosten die daar bij horen lijken mij niet zo fijn en b. zo'n totalitaire macht lijkt me ook niet echt lekker.
Dus waar lijdt dat commentaar dan toe?
- doe maar niks, want je doet niet genoeg?
- doe meer, maar hoe dan? Wat verwacht je dan van een KNHS
Ik zie persoonlijk wel wat de KNHS kan veranderen.
Een hele hervorming wbt het proeven rijden zou ik graag willen zien. Proeven waar in goed en diervriendelijk rijden beloond wordt passend bij de opleiding van een paard. Al vanaf de basis en dan stapsgewijs omhoog zodat mensen ook op een goede manier hun paard leren verzamelen.
Ik zie heel veel rondrijden in het Z wat nog helemaal niet kan verzamelen, dat moet imo niet met S&t rondrijden. Dan krijg je dat mensen een paard aan de voorkant gaan "oprichten" waardoor het juist afbreekt als de oprichting niet van achteruit komt.
En gewoon pas vanaf de M/Z met sporen mogen rijden en verbieden voor die tijd. Laat mensen eerst maar leren hoe ze een paard goed aan het been rijden.