Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:19

Knoek schreef:
Laatst zoon rondje Z1 gestart. Wij doen dit puur voor de lol, onze eventer denkt er vast anders over.
Internationaal eventing mag pas vanaf de 3* stang en trens worden gebruikt. Wij zien er het nut niet van. En wat staat er onder het protocol?
Met S en T komt dit paard vast veel beter tot zijn recht‍♂️

Stond er dan ook een reden bij? Gebrek aan verzameling oid?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:19

Hele goede beslissing en doooor....weg met die stang en trens.
En nu nog betere paarden gaan fokken (meer in balans gebouwd en met een ondertredend/actief achterbeen) en paarden beter opleiden (eerst op eigen benen leren lopen en niet gelijk van voor vast willen pakken/ondersteunen) *\o/*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:28

pol013 schreef:
Ik vind dat hele: maaaaar dit of dat is nog veeel erger dus waarom doen ze dit (S&T) zo'n rare manier van doen.

De KNHS heeft invloed, maar beperkte invloed.
Ze kunnen adviseren in wat je thuis kunt doen door artikelen via oa paard en sport, clinics en seminars. Dat doen ze op het moment volgens mij echt wel met een kritische blik op de inhoud. Daarnaast verzorge ze verplichte bijscholingen. Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee maar volgens mij doen ze daar ook hun best om bestaande juryleden en instructeurs te overtuigen van 'de juiste' manier van rijden. Maar daar houdt wel aardig op. Wat je dan doet met de inbreng is aan de persoon zelf.

Daarnaast hebben ze wél directe invloed op een aantal zaken rondom een wedstrijd. Heel direct op tuigage. En indirect via toezichthouders en juryleden. Ook dáár zetten ze stapje.

Wat kunnen ze nu echt in alle redelijkheid nog revolutionair anders van ze verwachten? Misschien wat sneller, iets uitgesprokener etc. etc. Maar hoe moeten zij nou echt grote veranderingen inzetten?
Ze kunnen moeilijk bovenop ieder jurylid gaan zitten en al die vrijwilligers 'dwingen' zich precies zo te gedragen als ze goed dunkt. Of mysterie shoppers langs al hun instructeurs sturen en zo op te sluiten als ze 'verkeerd' les geven.
Of ja, dat kan in principe maar a. de kosten die daar bij horen lijken mij niet zo fijn en b. zo'n totalitaire macht lijkt me ook niet echt lekker.

Dus waar lijdt dat commentaar dan toe?
- doe maar niks, want je doet niet genoeg?
- doe meer, maar hoe dan? Wat verwacht je dan van een KNHS

Ik zie persoonlijk wel wat de KNHS kan veranderen.

Een hele hervorming wbt het proeven rijden zou ik graag willen zien. Proeven waar in goed en diervriendelijk rijden beloond wordt passend bij de opleiding van een paard. Al vanaf de basis en dan stapsgewijs omhoog zodat mensen ook op een goede manier hun paard leren verzamelen.

Ik zie heel veel rondrijden in het Z wat nog helemaal niet kan verzamelen, dat moet imo niet met S&t rondrijden. Dan krijg je dat mensen een paard aan de voorkant gaan "oprichten" waardoor het juist afbreekt als de oprichting niet van achteruit komt.

En gewoon pas vanaf de M/Z met sporen mogen rijden en verbieden voor die tijd. Laat mensen eerst maar leren hoe ze een paard goed aan het been rijden.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:35

Elisa2 schreef:
Knoek schreef:
Laatst zoon rondje Z1 gestart. Wij doen dit puur voor de lol, onze eventer denkt er vast anders over.
Internationaal eventing mag pas vanaf de 3* stang en trens worden gebruikt. Wij zien er het nut niet van. En wat staat er onder het protocol?
Met S en T komt dit paard vast veel beter tot zijn recht‍♂️

Stond er dan ook een reden bij? Gebrek aan verzameling oid?

Nee helemaal niets. En 3 winstpunten..

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:38

Elisa2 schreef:
JudithGigi schreef:
[

Honest question, maar als paarden die drukverdeling fijner vinden, is het dan geen betere stap om op een hefboom bit te rijden ipv er een tweede in te duwen? Ik kan me namelijk heel slecht voorstellen dat een dier zit te wachten op een mond vol metaal, maar dan moet ik er ook bij zeggen dat ik alleen ervaring heb met een simpele trens.

(Wat wel en niet binnen de wedstrijdring mag buiten beschouwing gelaten natuurlijk)

Ik heb tijdens een clinic namelijk ook een keer argumenten gehoord voor een enkel stang bit ipv een trens omdat ze daar beter op reageren.

Omdat je in de dressuur met een contactteugel hoort te rijden, dus je rijdt eigenlijk altijd op de trens. (als je het goed doet)
Alleen een hefboombit is veel te grof en dus veel dieronvriendelijker.

Ah ik dacht dat je bedoelde dat veel paarden in het algemeen de drukverdeling prettiger vinden dan alleen druk in de mond. (Nou wil ik de gemiddelde ruiter ook niet met een contactteugel met een stang zien rijden hoor, die snap ik wel :') de mensen die ik ken die met zo'n ding rijden rijden ook zonder constant contact)

Nowiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:44

Babootje schreef:
Nowiexx schreef:
Ik zag onder het facebook bericht van de KNHS al zo veel reacties: 'snel doorstarten naar het Z2, we hebben nog tot april, tijd zat' en ga zo maar door. Nekharen gingen overeind..
Zelf vind ik het een goed iets dat het is aangepakt en ik hoop dan ook dat het bij het springen ook het eea wordt aangepast :j

:D :D Ik snap je reactie.
Maar ik snap niet wat er nu mee beoogd wordt. Verkeerd stang gebruik ga je er niet mee voorkomen.
Dat zie je juist in de wedstrijd wel en dan is er juist de gelegenheid om daarop af te straffen.
De meesten komen Z1 ook wel door zonder S&T.
Op wat er thuis gebeurt is alsnog geen zicht. Ik vind t ook wel een beetje een schijnmaatregel.
Maar ik laat me graag uitleggen wat hiermee beoogd wordt.

Zeker waar. Als jurylid heb je geen zicht op wat er thuis allemaal gebeurd, en als een ruiter of amazone het vreselijke gebruik van de ST laat zien wil ik niet weten hoe het er thuis aan toe gaat. Veel jury's 'durven/willen' er ook niks van zeggen om een discussie en of woordenwisseling te voorkomen.

En in het Z2 zit je immers ook zo waardoor ze de ST er weer bij kunnen pakken, een paar wedstrijden uitzoeken waar ze toch wel punten scoren in het Z1 en ze kunnen over. Persoonlijk denk ik dat de maatregel pas effectief gaat werken wanneer er strenger wordt gecontroleerd op het ST gebruik en vanaf het ZZL/ZZZ toe te staan. Nu werkt het ook niet mee dat een BL jurylid alle klasses mag toezichthouden want kan me voorstellen dat een BL jurylid minder kaas heeft gegeten van het hele ST gebruik/optoming.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:05

MyWishMax schreef:
denisesilver schreef:
Pol013, ik denk dat een KNHS vooral onder hun instructeurs ontzettend veel directe invloed kunnen hebben. Onder andere door bijscholingen etc., maar dan moeten de instructeurs dit wel willen, en moet de organisatie het kunnen en willen betalen EN moeten de instructeurs daar ook iets op kunnen pikken. Ik weet nog dat er een aantal jaar terug een kreupel paard tussen de dressuur demo’s liep, die gewoon door mocht lopen. Wie houdt je dan als organisatie voor de gek. Ook de bewoording rondom dit besluit schort aan een gedegen uitleg. Zoals anderen hebben gezegd; je rijdt niet naar verzameling door middel van je bit.

Maar mensen denken dat wel. Die gooien er een stang en trens in om te verzamelen ipv op de correcte manier.

Niet dat ik echt het nut zie van deze regeling, want die mensen zullen of thuis er nog mee rijden of nog steeds denken dat verzamelen remmen met de hand is. Dus je moet het in de beoordeling aanpakken. De instructeurs is lastiger want lang niet allemaal hebben iets met de knhs te maken. De juryleden wel, dus extra aandacht aan correcte verzameling en correct gebruik van stang en trens is dan logischer.

Maar aan de andere kant snap ik ook dat de knhs zegt, dit is niet de bedoeling. Je moet kunnen verzamelen zonder stang en trens, of eigenlijk niet denken dat hard remmen verzamelen is. Dus dan maar verbieden en ruiters eerst laten 'bewijzen' dat ze het kunnen op trens.

Zeker, daarom doelde ik er op dat het vanuit de KNHS ongelukkig geformuleerd is. En dat zie ik regelmatig terug in meer berichten van hun kant.

Vind het overigens wel grappig dat we discussiëren over een besluit waar iedereen het eigenlijk wel zo goed als eens is, dan wel het koud laadt wat er wordt besloten :+

@Nowie, die paar Z proeven pakken waar winst op kan worden gereden doet me denken aan ruiters die in het M alleen maar bepaalde proeven rijden die voor hun makkelijk zijn :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:18

Babootje schreef:
Nowiexx schreef:
Ik zag onder het facebook bericht van de KNHS al zo veel reacties: 'snel doorstarten naar het Z2, we hebben nog tot april, tijd zat' en ga zo maar door. Nekharen gingen overeind..
Zelf vind ik het een goed iets dat het is aangepakt en ik hoop dan ook dat het bij het springen ook het eea wordt aangepast :j

:D :D Ik snap je reactie.
Maar ik snap niet wat er nu mee beoogd wordt. Verkeerd stang gebruik ga je er niet mee voorkomen.
Dat zie je juist in de wedstrijd wel en dan is er juist de gelegenheid om daarop af te straffen.
De meesten komen Z1 ook wel door zonder S&T.
Op wat er thuis gebeurt is alsnog geen zicht. Ik vind t ook wel een beetje een schijnmaatregel.
Maar ik laat me graag uitleggen wat hiermee beoogd wordt.

Nowiexx schreef:
Zeker waar. Als jurylid heb je geen zicht op wat er thuis allemaal gebeurd, en als een ruiter of amazone het vreselijke gebruik van de ST laat zien wil ik niet weten hoe het er thuis aan toe gaat. Veel jury's 'durven/willen' er ook niks van zeggen om een discussie en of woordenwisseling te voorkomen.

En in het Z2 zit je immers ook zo waardoor ze de ST er weer bij kunnen pakken, een paar wedstrijden uitzoeken waar ze toch wel punten scoren in het Z1 en ze kunnen over. Persoonlijk denk ik dat de maatregel pas effectief gaat werken wanneer er strenger wordt gecontroleerd op het ST gebruik en vanaf het ZZL/ZZZ toe te staan. Nu werkt het ook niet mee dat een BL jurylid alle klasses mag toezichthouden want kan me voorstellen dat een BL jurylid minder kaas heeft gegeten van het hele ST gebruik/optoming.

Eens, ik vind dit zo ls het nu is, een "net niks" maatregel. Of je doet t goed en gelijk de Z2 erbij of je doet het niet.
Durf als jurylid laag te punten bij verkeerd gebruik en idd meer en beter toezicht op het losrijterrein op te strak aangesnoerde neusriemen en te strakke kinkettingen. Het moet gewoon een totaalpakket zijn.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:20

Ik woon sinds een jaar in DK en heb wel wat meer respect gekregen voor de KNHS :+
Hier volgen ze blind de FEI regels en zie je hele martelwerktuigen voorbij komen in de lagere klasses (voornamelijk dan springen, ben niet zo thuis in de dressuurwereld). Dus dat er in NL überhaupt een aparte set regels is voor de amateur sport is al een stuk beter dan in sommige andere EU langen helaas.
Wil niet zeggen dat er niet nog genoeg winst te behalen valt, maar dit heeft het wel weer in een ander perspectief gezet voor mij.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:45

Elisa2 schreef:
pol013 schreef:
Ik vind dat hele: maaaaar dit of dat is nog veeel erger dus waarom doen ze dit (S&T) zo'n rare manier van doen.

De KNHS heeft invloed, maar beperkte invloed.
Ze kunnen adviseren in wat je thuis kunt doen door artikelen via oa paard en sport, clinics en seminars. Dat doen ze op het moment volgens mij echt wel met een kritische blik op de inhoud. Daarnaast verzorge ze verplichte bijscholingen. Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee maar volgens mij doen ze daar ook hun best om bestaande juryleden en instructeurs te overtuigen van 'de juiste' manier van rijden. Maar daar houdt wel aardig op. Wat je dan doet met de inbreng is aan de persoon zelf.

Daarnaast hebben ze wél directe invloed op een aantal zaken rondom een wedstrijd. Heel direct op tuigage. En indirect via toezichthouders en juryleden. Ook dáár zetten ze stapje.

Wat kunnen ze nu echt in alle redelijkheid nog revolutionair anders van ze verwachten? Misschien wat sneller, iets uitgesprokener etc. etc. Maar hoe moeten zij nou echt grote veranderingen inzetten?
Ze kunnen moeilijk bovenop ieder jurylid gaan zitten en al die vrijwilligers 'dwingen' zich precies zo te gedragen als ze goed dunkt. Of mysterie shoppers langs al hun instructeurs sturen en zo op te sluiten als ze 'verkeerd' les geven.
Of ja, dat kan in principe maar a. de kosten die daar bij horen lijken mij niet zo fijn en b. zo'n totalitaire macht lijkt me ook niet echt lekker.

Dus waar lijdt dat commentaar dan toe?
- doe maar niks, want je doet niet genoeg?
- doe meer, maar hoe dan? Wat verwacht je dan van een KNHS

Een hele hervorming wbt het proeven rijden zou ik graag willen zien. Proeven waar in goed en diervriendelijk rijden beloond wordt passend bij de opleiding van een paard. Al vanaf de basis en dan stapsgewijs omhoog zodat mensen ook op een goede manier hun paard leren verzamelen.

Ik zie heel veel rondrijden in het Z wat nog helemaal niet kan verzamelen, dat moet imo niet met S&t rondrijden. Dan krijg je dat mensen een paard aan de voorkant gaan "oprichten" waardoor het juist afbreekt als de oprichting niet van achteruit komt.

En gewoon pas vanaf de M/Z met sporen mogen rijden en verbieden voor die tijd. Laat mensen eerst maar leren hoe ze een paard goed aan het been rijden.

Ja verbeterpunten zijn niet zo moeilijk te benoemen. Maar wát kunnen ze dan veranderen?

Want alles wat je noemt is nu ook de bedoeling van de proeven. Zie eerste deel van het proevenboekje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:10

Elisa2 schreef:

Dat laatste ben ik niet met je eens. Het gaat erom dat je paard reageert op je hulp; die is soms - vooral in het begin - met spoortje wat duidelijker dan zonder. Hebben ze eenmaal geleerd een goede reactie te geven op je been kan je ook zonder spoortje.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:17

paljaslaura schreef:
Ik woon sinds een jaar in DK en heb wel wat meer respect gekregen voor de KNHS :+
Hier volgen ze blind de FEI regels en zie je hele martelwerktuigen voorbij komen in de lagere klasses (voornamelijk dan springen, ben niet zo thuis in de dressuurwereld). Dus dat er in NL überhaupt een aparte set regels is voor de amateur sport is al een stuk beter dan in sommige andere EU langen helaas.
Wil niet zeggen dat er niet nog genoeg winst te behalen valt, maar dit heeft het wel weer in een ander perspectief gezet voor mij.

Ik ben ook ooit begonnen met starten bij een buitenlandse sportbond waar echt van alles mocht, mikmar in de mond van een 4-jarige in de BB ook zeg maar :+ maar vind nog steeds dat KNHS niet bepaald uitblinkt als het om waarborgen van dierenwelzijn gaat. Ja, het kan objectief gezien zeker slechter! maar met middelen, kennis en paardensport community die we hier in Nederland hebben kan het nog steeds zo veel beter, daardoor hebben we IMO best weinig excuses om het te laten voor wat het nu is.

Maar misschien wil KNHS achter de schermen hefboombitten- en zweepgebruik in de basissport wel binnenkort aanpakken, dan heb ik niets gezegd ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:20

LV19952 schreef:
Wat mij betreft zouden ze beter naar het gebruik van sporen en bitten in de pony springsport kunnen kijken. Kinderen die hun pony aan een pelham bit in de barrage omtrekken en vervolgens hun sporen er in duwen om maar zo snel mogelijk te zijn. Totaal geen besef hebben van wat zo een bit en sporen nu daadwerkelijk doen.
en hier zitten dan weer de ouders achter.
Helaas zelf gezien tijdens een oefenjumping. Op het i rij terrein moesten die kinderen gewoon vlak achter mijn paard door de bocht nemen met hun overtempo lopende pony. Als ze de bocht te groot namen kregen ze het te horen van hun moeder. Echt erg. Dat is geen sport meer maar dwingen om kinderen te doen presteren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:23

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:

Dat laatste ben ik niet met je eens. Het gaat erom dat je paard reageert op je hulp; die is soms - vooral in het begin - met spoortje wat duidelijker dan zonder. Hebben ze eenmaal geleerd een goede reactie te geven op je been kan je ook zonder spoortje.

Daar is een spoortje niet voor bedoeld..is bedoeld voor verfijning. Veel mensen hebben hun paard gewoon niet goed aan het been. Dat is prima te bereiken zonder spoor. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:29

pol013 schreef:
Elisa2 schreef:

Ja verbeterpunten zijn niet zo moeilijk te benoemen. Maar wát kunnen ze dan veranderen?

Want alles wat je noemt is nu ook de bedoeling van de proeven. Zie eerste deel van het proevenboekje.

Ik zou de wedstrijden meer naar de goede opleiding van een paard zien gaan. De bedoeling is goed van de proeven maar bij de uitvoering ligt de focus nog teveel op het wel/ niet goed uitvoeren van de oefeningen in combinatie met hoe het paard gaat. Ik zou de focus op het gaan van het paard leggen en de oefeningen daarna pas laten komen.

En het gaan van het paard daar moet de nadruk dan liggen op de basis, diervriendelijkheid en het goede gereden zijn.

In de B/L zou ik graag zien dat er al meer gelet wordt op een onafhankelijke zit en ipv nageeflijk/ aanleuning, paard meer voorwaarts-neerwaarts op eigen benen laten lopen.
Daarna meer de focus op de horizontale en verticale balans in combinatie met het aan de hulpen/ been zijn. Toewerken naar meer schakelen en meer bij elkaar rijden met behoudt van goed ruggebruik, durchlassigheid, een goede aanleuning (dus niet er achter kruipen, opdrukken, kantelen etc.) en hand voor houden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:43

Nowiexx schreef:

Nou, als je paard beter loopt op s&t en je start er nu ook op in het Z1, dan mag dat ineens niet meer. Dus dat is zeker nadelig voor de mensen die al zo starten. Dan snap ik het echt wel.
Zo heb ik nooit bitloos kunnen starten, terwijl ik dat graag wilde. Toen het eindelijk mocht was ik de L2 al uit. En later ben ik gestopt met wedstrijden.

Vroeger, toen begon je in de M2 met oefenen op s&t thuis. Dit was in de tijd dat je in de M2 als moest verzamelen. Ik heb ook zo er mee gereden. En ik heb de optoming nog. Toevallig van de zomer weer eens een keer even kort mee gereden om te kijken of ik het nog kon.
Het is niet direct een martelwerktuig. Ik vind het ook niet heel erg dat het in de Z1 niet meer mag overigens. Maar het is nu denk ik vooral naar de buitenwereld een 'kijk ons eens goed bezig' regel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:30

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:

Elisa2 schreef:
Daar is een spoortje niet voor bedoeld..is bedoeld voor verfijning. Veel mensen hebben hun paard gewoon niet goed aan het been. Dat is prima te bereiken zonder spoor. :)

Wat voor verfijning bedoel je dan precies? Gaat je paard alleen op de druk van je been niet voldoende opzij dan heb je je spoortje nodig om even wat duidelijkheid te geven. Dat zou je ook verfijning kunnen noemen.
Is je paard goed beleerd en je hulpen bevestigd zal hij ook op de druk van je been zonder spoor voldoende opzij gaan want dat heeft hij dan geleerd. Het verfijnen is juist dat je paard op steeds lichtere hulpen gaat reageren dus in feite zou je je spoortje dus steeds minder nodig moeten hebben.

Sommige paarden zijn log en lomp en voelen je been niet eens. Dan kun je beter 1 x prikken met reactie dan 10 x been geven zonder reactie. Zodra je paard weet wat de bedoeling is en je bent daarin consequent, doet ie het ook zonder spoortje. Dat is je paard aan het been maken. En een spoortje is daar een prima hulpmiddel bij (als je ze goed gebruikt).

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:49

Gewijzigd.
Laatst bijgewerkt door Cavaletto op 25-03-25 08:02, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:10

Elisa2 schreef:
Babootje schreef:

Zou toch makkelijk moeten gaan met die bloedhete paarden tegenwoordig :D

Zou het graag zien dat in de B en L een paard op normaal tempo loopt in plaats van in een PAVO/Hengstencompetitie gang de baan door sjezen (en vervolgens boven de 220 punten krijgen :x )

Fly_high

Re: Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:36

Juist bloedhete paarden zijn het minst aan het been meestal ;) want daar blijft men maar vanaf want ze lopen toch wel. Alleen zodra zo'n paard ff leeg is of er toch geen zin in heeft wordt het interessant. Zie je veel bij van nature rennerige paarden met springen, als ze toch ergens over twijfelen kun je ineens been geven alles wat je wilt :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:53

Babootje schreef:
Babootje schreef:

Elisa2 schreef:

Wat voor verfijning bedoel je dan precies? Gaat je paard alleen op de druk van je been niet voldoende opzij dan heb je je spoortje nodig om even wat duidelijkheid te geven. Dat zou je ook verfijning kunnen noemen.
Is je paard goed beleerd en je hulpen bevestigd zal hij ook op de druk van je been zonder spoor voldoende opzij gaan want dat heeft hij dan geleerd. Het verfijnen is juist dat je paard op steeds lichtere hulpen gaat reageren dus in feite zou je je spoortje dus steeds minder nodig moeten hebben.

Sommige paarden zijn log en lomp en voelen je been niet eens. Dan kun je beter 1 x prikken met reactie dan 10 x been geven zonder reactie. Zodra je paard weet wat de bedoeling is en je bent daarin consequent, doet ie het ook zonder spoortje. Dat is je paard aan het been maken. En een spoortje is daar een prima hulpmiddel bij (als je ze goed gebruikt).

Daar heb je echt geen spoor voor nodig. Paarden sluiten zich af, het is kunst om de ingang te vinden waardoor ze aan het been komen/ snappen wat je bedoelt etc.
Vaak zijn de ruiters te traag/ voelen niet genoeg.

Ik gebruik liever een zweepje met opzij gaan. Spoor komt pas in de latere fases, als ze de bedoeling snappen en je ze bijvoorbeeld in een proef even wat scherper wilt laten scharen.

Maar goed, ik ben sowieso voor merendeel rijden zonder spoor. Ze zijn in ieder geval echt niet bedoeld om een paard aan het been te maken en daar worden ze wel vaak voor misbruikt.

Nowiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:01

germie schreef:
Nowiexx schreef:

Nou, als je paard beter loopt op s&t en je start er nu ook op in het Z1, dan mag dat ineens niet meer. Dus dat is zeker nadelig voor de mensen die al zo starten. Dan snap ik het echt wel.
Zo heb ik nooit bitloos kunnen starten, terwijl ik dat graag wilde. Toen het eindelijk mocht was ik de L2 al uit. En later ben ik gestopt met wedstrijden.

Vroeger, toen begon je in de M2 met oefenen op s&t thuis. Dit was in de tijd dat je in de M2 als moest verzamelen. Ik heb ook zo er mee gereden. En ik heb de optoming nog. Toevallig van de zomer weer eens een keer even kort mee gereden om te kijken of ik het nog kon.
Het is niet direct een martelwerktuig. Ik vind het ook niet heel erg dat het in de Z1 niet meer mag overigens. Maar het is nu denk ik vooral naar de buitenwereld een 'kijk ons eens goed bezig' regel.

Dit waren dan de M ruiters die reageerden. Dus nog helemaal geen ST aan te pas op wedstrijden. En dan wat je zegt kan ik ergens inkomen dat je thuis oefent. Maar dat je nu al reageert in het M om snel door te starten om met de ST te kunnen starten… vergeet niet dat veel ruiters het ook doen om de ‘kijk mij eens’

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:11

Nowiexx schreef:
Nowiexx schreef:

Dit waren dan de M ruiters die reageerden. Dus nog helemaal geen ST aan te pas op wedstrijden. En dan wat je zegt kan ik ergens inkomen dat je thuis oefent. Maar dat je nu al reageert in het M om snel door te starten om met de ST te kunnen starten… vergeet niet dat veel ruiters het ook doen om de ‘kijk mij eens’

Maar als je dit schrijft en je rijdt in de M, dan moet je nog minstens de M2 door en de Z1 voordat je dan Z2 kunt starten. Dat moet dan wel lukken en sinds je niet meer met 5 winstpunten over mag zodat de knhs meer geld kan verdienen moet je dus wel nog flink vaak starten voor april. Ik denk ook echt dat er ruiters zijn die desnoods maar elk weekend 4 proeven gaan rijden om er maar door te zijn tegen die tijd. Dat zal ook niet elk paard waarderen. Maar goed, dat is dan eenmalig 4 maanden voor bepaalde ruiters en paarden. Dat kun je nooit voorkomen. Er is geen max aan het aantal starts per week of per maand.
En ja, er zijn er veel die het wegens de kijk mij eens doen, dat klopt. Maar niet iedereen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:13

Elisa2 schreef:
Ik gebruik liever een zweepje met opzij gaan. Spoor komt pas in de latere fases, als ze de bedoeling snappen en je ze bijvoorbeeld in een proef even wat scherper wilt laten scharen.

Maar goed, ik ben sowieso voor merendeel rijden zonder spoor. Ze zijn in ieder geval echt niet bedoeld om een paard aan het been te maken en daar worden ze wel vaak voor misbruikt.

Een zweep is niet altijd zo geschikt, vooral niet voor schieterige paarden. Een zweep is minder controleerbaar als hulpmiddel dan een spoor. We gebruiken dan ook liever een spoor bij de jonge paarden. Dus nadat het paard "naar voren" heeft geleerd (meestal door iemand op de grond met een lange zweep), en een beetje de zijwaartse (eenzijdige) beenhulp moet gaat leren, gaat er een spoor om. Geen hele scherpe of lange natuurlijk, maar wel 1 waarmee je wat duidelijker kan zijn.
Een spoor is zeker niet bedoeld om je paard naar voren te rijden. (Dat doen we met de zweep en hulp vanaf de grond bevestigen). Is de naar voren hulp bevestigd (snapt je paard het voorwaarts) dan ga je de eenzijdige kuitdruk bevestigen. Daar is de spoor voor.

Een spoor is juist een fijn middel om je paard aan het been te maken. Je hoeft minder groot in te komen voor hetzelfde resultaat. Ik kan blijkbaar niet overbrengen dat verfijning juist is, dat het van grote(re) hulpen naar kleinere hulpen gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:18

Nowiexx schreef:

germie schreef:

germie schreef:

germie schreef:

In M1/M2 "begin" je met verzamelen. Het is maar een beginnetje.
In dat stadium is echt nog geen S&T nodig/of zou nodig moeten zijn.
Dus wellicht wil het KNHS alleen de boodschap uitstralen dat niveau Z2 vroeg genoeg is.
Maar mensen blijven toch wel doen wat ze doen denk ik. Dus als het moeilijker wordt S&T erin. Dat ga je hiermee toch niet tegenhouden.