Tienermeisje steelt twee paarden om vriendin te bezoeken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:45

rien10 schreef:
scrabbel schreef:
Ik vraag me af of mensen die dit grappig vinden, dit ook vinden als iemand hun auto steelt. Zolang het maar goed is afgelopen.

Ik denk dat de mensen die dit grappig vinden, zelf geen paard hebben.

Dat denk ik ook ja.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:47

Ginam schreef:
Bizar verhaal Knolselder. Hoe vond die moeder dan dat het heette wat haar kind aan het doen was? :

Geen grappig verhaal als zoiets jou overkomt. Alleen al de schrik als je paarden vermist zijn, lijkt mij heel naar.
Kinderen kunnen ook grenzen leren. Dit vind ik niet in de categorie grappig of aandoenlijk vallen.

Duidelijk dat die moeder haar kinderen niet goed heeft opgevoed en zelf ook zo'n type is die vindt dat je andermans paarden mag pakken.

Jacksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:51

Ik heb stiekem ook wel gegniffeld toen ik dit las en ik heb gewoon eigen paarden. Natuurlijk kan dit echt niet door de bocht en hoop ook echt dat meisje een passende straf krijgt. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen en waren de paarden braaf. Waar mensen het lef voor zulke dingen vandaan halen is mij echt een raadsel :Y) De meeste 13 jarigen weten echt wel dat zo iets not done is.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:22

rien10 schreef:
En als ze nou 2 auto's had gestolen. Was het dan nog steeds leuk? Grappig? Een glimlach waard?
Doet me denken aan een nieuwsbericht van denk paar jaar terug, dacht in Amerika. Had een jochie van dacht nog jonger dan dit de auto van de ouders gejat om naar oma of tante ofzo te rijden. Halverwege staande gehouden door politie, wonder boven wonder geen ongelukken gebeurd. Jongen was zich van geen kwaad bewust, die wou gewoon lief op visite.

Voor zowel dat als dit geld, grappig in theorie maar niet in de praktijk. Leuk voor een film of cartoon, of iets wat je grappend zegt maar niet doet. Leest daarom enigsinds grappig als het ver van je eigen bedpaard is (ik geef toe, ook voor mij), want dan lijkt het theorie ('t is maar iets dat je gelezen hebt). Maar in het echt kan het echt niet en is het gewoon keihard diefstal (ja, ook als je achteraf wou terugbrengen). Die 2 dingen gaan prima naast elkaar, en denk dat voor de meeste die het grappig vinden het op die manier is. Maar hoe dan ook, dat het echt niet kan snappen tieners van 13/15 ook echt wel. Zodra zo'n idee opkomt zou je wellicht om het idee moeten lachen en er een grap over maken, maar het niet ook echt uitvoeren. Het ook echt uitvoeren is gewoon echt not done. En daar mogen ook echt wel sterke consequenties op staan als ze het toch doen.

En ja toen ik jong was hadden we ook wel eens boerenjongenstreken. Maar iets als dit zouden we echt niet in ons hoofd halen, niet met andermans paarden. En zo wel hadden je echt wel een probleem gehad als onze ouders erachter kwamen zelfs al zou er geen politie bij aan de pas komen, en dat wisten we dondersgoed.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 30-10-23 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:27

Niemand hier zegt dit alleen maar grappig te vinden of het goed te keuren. Alleen maar roepen hoe vreselijk dit is en dit zwaar te willen straffen. In alle gevallen is het goed om toch eens verder te kijken en te proberen te snappen hoe het zo kan werken bij een ander. Niet om soft te doen, maar om te begrijpen en daarmee je in te leven. Iets kan zo ver van je eigen normen en waarden afstaan, dat het best moeilijk is om te bevatten. Toch is er nooit maar 1 waarheid en alles samen maakt onze maatschappij. Van zwaar straffen wordt er echt niemand beter. Dus eerst het meisje begrijpen voor je een passende en voor haar leerzame reactie kunt geven. Je geeft je paard toch ook niet direct een paar flinke slagen met de zweep zonder te kijken waar het gedrag vandaan komt?? Datzelfde verdienden mensen, kinderen ook. Dat dit meisje niet van zichzelf een rem op haar gedrag heeft, verdient aandacht en heeft een context. Een oordeel is dus erg voorbarig.

rien10

Re: Tienermeisje steelt twee paarden om vriendin te bezoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:30

Mee eens.
Het oordeel "Grappig" is dus ook erg voorbarig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 13:28

Dit is echt erg, stel dat je niet meer mag rijden op de paarden vanwege een lichamelijk ongemak. Moet er niet aan denken dat mijn paard 8 km moet lopen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 13:44

marleen_usar schreef:
Dit is echt erg, stel dat je niet meer mag rijden op de paarden vanwege een lichamelijk ongemak. Moet er niet aan denken dat mijn paard 8 km moet lopen.

Over de straatstenen waarschijnlijk ook nog. :(

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:11

Dat lukt hem niet zonder hoefschoenen, moet er echt niet aan denken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 22:39

josien_m_ schreef:
Niemand hier zegt dit alleen maar grappig te vinden of het goed te keuren. Alleen maar roepen hoe vreselijk dit is en dit zwaar te willen straffen. In alle gevallen is het goed om toch eens verder te kijken en te proberen te snappen hoe het zo kan werken bij een ander. Niet om soft te doen, maar om te begrijpen en daarmee je in te leven. Iets kan zo ver van je eigen normen en waarden afstaan, dat het best moeilijk is om te bevatten. Toch is er nooit maar 1 waarheid en alles samen maakt onze maatschappij. Van zwaar straffen wordt er echt niemand beter. Dus eerst het meisje begrijpen voor je een passende en voor haar leerzame reactie kunt geven. Je geeft je paard toch ook niet direct een paar flinke slagen met de zweep zonder te kijken waar het gedrag vandaan komt?? Datzelfde verdienden mensen, kinderen ook. Dat dit meisje niet van zichzelf een rem op haar gedrag heeft, verdient aandacht en heeft een context. Een oordeel is dus erg voorbarig.

Wie iets stoms doet mag op de blaren zitten.
Niemand zegt toch dat ze een pak slaag heeft verdiend ofzo. Wel een passende straf. Dat kan vanalles zijn juist passend bij die persoon.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 23:14

marleen_usar schreef:

Ik wilde net zeggen… Het zal je geblesseerde/zieke paard zijn dat op rust staat voor herstel.
Nee, ik zie hier ook de grap niet van in. Lief dat ze op bezoek wil gaan, maar pak gewoon je eigen fiets. En als je te paard wilt, huur er dan 1 of vraag eerst of je er 1 mag lenen. Iets met fatsoen…

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 00:12

Waarom steeds het geblesseerde erbij halen.

Ook bij gezonde of ingereden paarden is het nog altijd ongewenst en illegaal.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 00:18

Ongelooflijk dat zo'n kind het in haar hoofd haalt... Godzijdank is het allemaal goed gegaan. Oh, bah.. ik moet er niet aan denken. ik ben ooit een paar kinderen tegengekomen die met mijn shetlander aan het wandelen waren, want hij stond zo zielig in de wei. Ik had ze wel kunnen wurgen, maar heb het gelukkig niet gedaan. Ik ben heel heel heel boos op die kinderen geworden, touw zo hard mogelijk uit die kinderklauwtjes getrokken, zodat ze dat goed voelde en ben met fiets en pony terug naar stal gelopen.

Voor mij zijn mijn dieren belangrijker dan wat dan ook. het zijn mijn therapeuten, mijn kinderen en mijn ziel en zaligheid. Om dat zo door kinderen in gevaar te laten brengen. Niet grappig en dus hard aanpakken, zonder medelijden, welk zielig verhaal er ook achter zit. Mijn pony heeft mij door een suïcidale periode geholpen. Het is voor hun "maar" een pony, het is voor mij alles, maar dan ook echt alles.

Gewoon van andermans kostbaarheden afblijven.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 08:33

josien_m_ schreef:

Nou, ik hoef van de persoon die mijn fiets (of ander bezit) steelt, of vernielt, ook niet te weten waarom deze persoon dat gedaan heeft.
Diefstal is strafbaar en als je betrapt wordt, dan zijn er consequenties. Voor een kind is dat ook een geode les om te leren. Waardoor ze hopelijk opgroeien tot evenwichtige volwassenen en leren verantwoordelijk te zijn voor hun daden.
Dus in geval van een minderjarige: hup, naar Bureau Halt (of in dit geval de Duitse equivalent daarvan).
Mss kan het meisje uit het artikel als taakstraf een poosje stallen uitmesten op een lokale kinderboerderij of een manege.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:16

Ik denk dat "straf" ook verkeerd uitgelegd wordt.

Er moet iets gedaan worden zodat het meisje de consequenties van haar daden gaat begrijpen, dat heet opvoeden.

Als dit niet gebeurd dan is de kans op herhaling erg groot, dus het is belangrijk dat ze nu leert wat wel en niet kan. Een volgende keer kan het weleens heel anders aflopen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 09:40

LvdO schreef:
Ongelooflijk dat zo'n kind het in haar hoofd haalt... Godzijdank is het allemaal goed gegaan. Oh, bah.. ik moet er niet aan denken. ik ben ooit een paar kinderen tegengekomen die met mijn shetlander aan het wandelen waren, want hij stond zo zielig in de wei. Ik had ze wel kunnen wurgen, maar heb het gelukkig niet gedaan. Ik ben heel heel heel boos op die kinderen geworden, touw zo hard mogelijk uit die kinderklauwtjes getrokken, zodat ze dat goed voelde en ben met fiets en pony terug naar stal gelopen.

Voor mij zijn mijn dieren belangrijker dan wat dan ook. het zijn mijn therapeuten, mijn kinderen en mijn ziel en zaligheid. Om dat zo door kinderen in gevaar te laten brengen. Niet grappig en dus hard aanpakken, zonder medelijden, welk zielig verhaal er ook achter zit. Mijn pony heeft mij door een suïcidale periode geholpen. Het is voor hun "maar" een pony, het is voor mij alles, maar dan ook echt alles.

Gewoon van andermans kostbaarheden afblijven.

Mee eens. Helaas zijn er veel mensen die zoiets niet snappen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:20

Ik snap niet waarom je hier om kan lachen.
Een paard is geen fiets waarvan je zomaar elk willekeurig exemplaar kunt jatten en er mee op pad gaan.
Ze heeft geluk gehad dat ze 2 hele brave paarden gestolen heeft. Als ze het verkeerde paard had meegenomen had het heel wat minder goed af kunnen lopen. Daarom vind ik er weinig grappigs aan nog afgezien van het feit dat het om diefstal gaat.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 14:08

De pony toen bij mij was van een vriendin waarmee ik de weide deelde. Ik heb toen uiteraard meteen die vriendin gebeld en zij was toen behoorlijk onder de indruk van die moeder. Ik heb haar nog gezegd dat ze die moeder gerust haar gang kon laten gaan omdat ze geen poot had om op te staan. Maar het was niet mijn beslissing.
Met 2 op een jaarling welsh A hengstje… vreselijk. En geluk dat die andere 3 hengsten niet zijn ontsnapt toen ze hun kameraadje zagen vertrekken en er geen stroom meer op de draad stond.

Om redenen die jullie aanhalen hebben we toen besloten niet gelijk de politie erbij te halen. Het is een kind en we gingen er wel vanuit dat de ouders er gepast op zouden reageren.
Dat was wel het geval bij een meisje dat er dus eigenlijk niet veel mee te maken had (ze stonden ineens voor haar deur met het verhaal en of ze mee ging).

Maar bij de dader was de reactie van de moeder dus wel even anders…

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:24

Een bijzonder verhaal dit. Als mijn Duits me niet in de steek laat heeft een meisje 2 quarter horses meegenomen en reed ze zonder zadel en hoofdstel een rit van 8km. Lijkt me een hele prestatie. :)
Natuurlijk heel vervelend voor de eigenaar van de paarden, maar gelukkig is het goed afgelopen. Als je zo'n actie onderneemt als je 13 jaar ben en niet beseft dat dit niet oké is, dan denk ik dat het verstandelijke vermogen van dit meisje misschien niet op het niveau van de gemiddelde 13 jarige ligt. Ik zou zeggen: haar actie spreekt voor zich...

Idem met het verhaal van Knolselderij. Hoewel het aan de buitenkant niet altijd te zien is zijn er zat mensen die wel een lichte verstandelijke beperking hebben. Hierdoor kunnen ze ongebruikelijke acties ondernemen, zonder het probleem ervan te beseffen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 00:38

De kinderen bij mij hadden geen verstandelijke handicap. Ze waren wel nog iets jonger.