Drafsport voor dummies, deel 3: de uitdossing van de draver

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grainey

Re: Drafsport voor dummies, deel 3: de uitdossing van de draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:26

Maar er zijn koersen voor tweejarige paarden, geloof ik? Lijkt me dat als je ze zo jong al traint en laat koersen dat dat ook niet een goede basis is voor een lang blessure vrij leventje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:28

Klopt helaas, Dravers zitten natuurlijk in de lagere prijsklasse (uitgekoerst) dus dan wordt de louche handel nog extra aangetrokken.

Wat ik hoorde van iemand uit dat wereldje dat sommige Dravers opgekocht worden voor de wilde baan in Belgie. Dan worden ze helemaal stuk gereden.

Slacht lijkt me vriendelijker dan dat soort praktijken.

Dat laatste is beter dan de handel in doe

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:54

Grainey schreef:
Maar er zijn koersen voor tweejarige paarden, geloof ik? Lijkt me dat als je ze zo jong al traint en laat koersen dat dat ook niet een goede basis is voor een lang blessure vrij leventje.

Jong trainen heeft voordelen, dat hebben meerdere onderzoeken aangewezen. Jong koersen ben ik ook geen voorstander van, mijn man startte ze allemaal pas als driejarige toen hij nog beroepstrainer was.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:46

Grainey schreef:

Belasten voor een kar is natuurlijk anders dan belasten onder het zadel. Naast het feit dat een sulky amper iets weegt.

Wil ik niet mee zeggen dat het goed is, ik denk alleen ook dat het niet persé slecht is.

De meeste gepensioneerde dravers die ik ken en gezien heb zijn ook op zo'n jonge leeftijd opgeleid en zijn nu kneppelharde recreatiepaarden. Mijn eigen draver inkluis.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:46

Grainey schreef:

Onderzoek wijst anders uit :)

Al ben ik ook geen voorstander van jonge paarden die al van alles moeten.
Maar die bezwaren heb ik ook bij de KWPN hengstenkeuring.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:07

Een deel van de oudere dravers belanden op Malta, daar is de (eind)leeftijdsgrens hoger. Daar worden ze dan uitgekoerst, de drafbaan op het eiland is nog oké maar (een deel van) de trainingen gaan gewoon over asfalt (met eigen ogen gezien).

En uiteraard zijn veel van de helemaal zielige toeristenkoetsenpaarden op Malta oud-dravers. Ooit een van de betere entrainements bezocht, viel nog mee, maar veel is hobbymatig en dus ook weinig kennis en gewoon gaan, over het asfalt.

Qua jongere paarden, het is zeker een probleem (zeker in grotere draflanden) wat te doen met het overschot, alle veulens die net niet hard genoeg gaan of willen? Maar precies hetzelfde probleem is er in de topsport sowieso, wat te doen met de dressuur- of springpaarden (denk schockemöhle, helgstrand etc en honderden veulens) die net niet goed genoeg zijn? Het mooiste zou zijn een goed recreatief bestaan maar veel van de (rij)sportpaarden zijn qua karakter te doorgefokt. Dravers zijn vaak koeler in de kop maar voldoen verder aan veel wensen niet qua beweging (veel recreatievelingen willen toch wel eens B of L starten en al dat kan lastig zijn. Uitzonderingen daargelaten). En dus blijven er weinig opties over.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:55

Ik heb toch niet het idee dat er op dit moment nog veel naar Malta gaan, dat was een aantal jaar geleden wel zo. Idem voor Belgie/wildebaan.

Dan hebben we het over? 5% van de uitgevoerde Dravers? Ja 't gebeurd, maar het gevaar is dat er straks het idee gaat ontstaan dat dit veel gebeurd :o

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:09

Het was vroeger veel meer inderdaad. Nu worden ze veel vaker als rijpaard aangeboden na hun koerstijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:30

Goed om te lezen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:18

fransje23 schreef:
Grainey schreef:

Onderzoek wijst anders uit :)

Al ben ik ook geen voorstander van jonge paarden die al van alles moeten.
Maar die bezwaren heb ik ook bij de KWPN hengstenkeuring.

Welk onderzoek is dat?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:25

Dat waren zowel Amerikaanse onderzoeken als een onderzoek van de Waiboerhoeve hier in Nederland, over de ontwikkeling van pezen bij dravers die al vroeg getraind werden. Peesweefsel bleek tot ca 2,5 jaar "trainbaar" om beter te worden als ik het goed onthouden heb, trainen op latere leeftijd had geen gunstige invloed meer op de pezen. Uiteraard onbelast (dus voor een kar, zonder ruiter) en op een drafbaan met ruime bochten en dus niet in een bak. Verwijzingen ernaar hebben al vaker op bokt gestaan, ik kan ze alleen zo snel niet meer vinden.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:07

Er zijn meerdere studies die dit bewezen hebben. Deze studies zijn vnl op dravers of renpaarden uitgevoerd, maar in de basis geld dit voor alle typen en rassen. Daarom is het zo goed voor jonge paarden om gewoon lekker op de wei te staan en veel (vrije) beweging te hebben :)

Verschillende bronnen:
Cherdchutham, W., Becker, C., Smith, R. K. W., Barneveld, A., & Van Weeren, P. R. (1999). Age‐related changes and effect of exercise on the molecular composition of immature equine superficial digital flexor tendons. Equine veterinary journal, 31(S31), 86-94.

OIKAWA, M. YOSHIHARA, T. and KANEKO, M. (1989) Age-related changes in articular cartilage thickness of the third metacarpal bone in the thoroughbred. The Japanese Journal of Veterinary Science, 51(4), 839-842.

Smith, R. K., Birch, H., Patterson‐Kane, J., Firth, E. C., Williams, L., Cherdchutham, W., & Goodship, A. E. (1999). Changes in tendon matrix associated with development, ageing, function and exercise. Equine Veterinary Journal, 31(S30), 201-209.

Firth, E. C. (2006). The response of bone, articular cartilage and tendon to exercise in the horse. Journal of Anatomy, 208(4), 513-526.

Ik kan zo nog wel even doorgaan :)) Zoals je ziet zijn dit allemaal oude studies dus niks nieuws wat we eerder nog niet wisten.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:12

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:06

prompter schreef:
Ik kan me er zo geen voorstelling van maken Koper, heb je een plaatje? Misschien elbow boots, of van die riempjes die de kniebeschermers op zijn plek moeten houden?

Ponytante schreef:
Qua vraag Koper, op deze foto zie je en kniebeschermerophangers (blauw) en hobbles die je mogelijk bedoelt (rood). Hobbles zie je in Europa niet, hier wordt allen gedraaft. Hobbles gebruiken ze in US op pacers, telgangers. Lijkt me redelijk gevaarlijk bij strukelen of galop, maar ze doen het al jaren, dus.

Zo ongeveer sinds jullie dit schreven ben ik aan het zoeken :+ Talloze koersen bekeken, en natuurlijk kan ik net die ene koers waarin ik 2 of 3 paarden er mee zag niet meer vinden :+ Ik blijf zoeken. Het zijn in elk geval niet die hobbles, dat beeld kende ik wel. En ook niet die andere dingen. Als ik het vind zal ik een screenshot maken.

Ik ben ook benieuwd wat er uit die Trotting360 komt. Of eigenlijk vooral wat ze ermee gaan doen. Zou toch mooi zijn als er op koersdagen ambassadeurs op de baan staan die aan leken zoals ik tekst en uitleg kunnen geven. Er zijn zo veel dingen te ontdekken.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:19

Dit bedoel je denk ik?
Afbeelding

Dat is voor paarden met zo'n loop, dat ze zichzelf niet beschadigen:
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:23

Nee, wat ik zag waren een soort lussen die om het voorbeen gingen. En dan hoog, bijna tegen de borst aan. Er zat verder niks wat naar de borst ging. Alleen die lus van het been naar het schoftje, ter hoogte van het startnummer.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:03

Er zijn ook onderzoeken gedaan over starts van 2 jarige volbloeds in Australië. Degene die als 2 jarigen hadden gekoerst, hadden een grotere kans op hogere leeftijd nog in de koers te lopen dan die niet gekoerst hadden als 2 jarige.

Dam nog vind ik het mentale stuk ook meespelen. Maar de wetenschap is niet perse negatief over vroeg aan het werk gaan :o

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:07

Het mentale leervermogen is bij 2 en 3 jarigen veel groter en flexibeler dan bij een 8 jarig paard. Op jonge leeftijd beleven ze meer nieuws, gaan uit hun geboortekudde, moeten nieuwe paarden leren kennen en met ze afstemmen, moeten zelf op gevaren leren anticiperen en ga zo maar door. Ook dat pleit ervoor om juist op die leeftijd veel nieuwe zaken aan te bieden aan de paarden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:12

Over vanaf welke leeftijd aan het werk voor de sulky heb ik eigenlijk geen standpunt (over werken ohz wel, dat is toch een andere belasting omdat het paard met zijn onvolgroeide lijf een gewicht moet dragen wat niet alleen beweegt maar ook meestal scheef is). Maar ik denk dat het ongeacht de leeftijd veel uitmaakt of je je paard elke week voor een koers inschrijft en ook in de winter blijft starten of dat je hem minder vaak laat lopen, toch gewoon je RBC punten pakt en hem in de winter in een weiland parkeert voor een paar maanden. Waarbij ik dan het eerste minder goed vind aansluiten bij heel goed voor een paard. Dat is meer in het belang van de mens.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 07:28

Als een draver met 2 jaar in een koers loopt, wanneer begin je dan met beleren van dit paard een hoelang duurt het voor het klaar is voor de koers, ik begrijp dat dat verschillend is per paard, maar waar moet ik aan denken, aan maanden, weken?
Wij hebben men pony's, wij beleren ze ook voor een sulky, maar beginnen pas op op driejarige leeftijd met beleren, ze mogen ook pas op 4 jarige leeftijd in de KNHS men wedstrijden starten, dus we nemen rustig de tijd voor alles.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 07:33

Niet schrikken, maar wij hebben ze met 15 maanden voor de kar. Uiteraard allemaal spelenderwijs en kort, maar ze leren al wel wat een bitje is, wat sturen en halthouden en een rondje draven. En goed kijken wat ze aan kunnen, de ene is er eerder aan toe dan de ander. En na het beleren weer een poosje het land in zodat ze het kunnen verwerken.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:33

Koper schreef:
Ik heb nog een vraag voor de deskundigen. Wat zijn de lussen die sommige paarden om de voorbenen hebben zitten? Hoog om het been, en de lus loopt naar de singel ter hoogte van het startnummer.

Waar zijn die lussen voor?

Heb de lijst van toegestane harnachement erbij gepakt van de NDR maar ik kan niet iets vinden wat aan je omschrijving voldoet. Weet je nog waar je het hebt gezien?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:55

Chrissie schreef:
Koper schreef:
Ik heb nog een vraag voor de deskundigen. Wat zijn de lussen die sommige paarden om de voorbenen hebben zitten? Hoog om het been, en de lus loopt naar de singel ter hoogte van het startnummer.

Waar zijn die lussen voor?

Heb de lijst van toegestane harnachement erbij gepakt van de NDR maar ik kan niet iets vinden wat aan je omschrijving voldoet. Weet je nog waar je het hebt gezien?

Ja, het was een week of twee geleden in een koers op Wolvega.

Inmiddels maar besloten om mijzelf te gaslighten en te zeggen dat ik het vast verkeerd gezien zal hebben. Maar kan het niet uitstaan dat ik het niet terug kan vinden :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:03

Ik denk toch echt dat je elbow boots hebt gezien, in de gauwigheid zie je dan lussen hoog op het voorbeen aan de voorkant :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:06

Laten we het daar maar op houden. Anders wordt het weer zo'n ding :')