Nieuwe maatregelen zetten paardensector (economisch) onder druk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Nieuwe maatregelen zetten paardensector (economisch) onder druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:29

Kunnen we het respectvol houden?

Iedereen zijn/ haar eigen mening.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:30

Probleem is denk ik een beetje dat geen van beide kanten het als mening weergeven :x

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:39

Ach, Elisa2, ik lees wel vaker meningen hier op bokt waarbij ik denk... koekwaus.

Terug on topic zie ik het probleem helemaal niet zo in. Paarden hebben en paardensport bedrijven is duur en het is een luxe. Als het een mens te duur wordt, ga wat anders doen. Er zijn meer dingen die ook leuk zijn en toevallig wel een heel stuk voordeliger zijn in je budget.

Maar goed, dit standpunt heb ik al eens gedeeld en dus sluit ik voor mezelf dit topic hiermee af.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:42

En dat mag..dat denken sommige mensen misschien ook bij jou. (ik niet hoor, maar als voorbeeld)

Om aan te geven dat het normaal is dat verschillende mensen, verschillende meningen kunnen hebben.

Ik begrijp jou standpunt ook, zelf sta ik er anders in..ik vind het wel problematisch. Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik me een leven zonder paarden niet voor kan en wil stellen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:48

Over honden- en kattenvoer betaal je ook 21%, toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:51

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 13:01

Elisa2 schreef:
Ja klopt, gaat het wel om iets andere bedragen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... en/veevoer

Ik zie een scheiding tussen productiedier en gezelschapsdier, even platgeslagen gezegd.

Dan vind ik het helemaal niet raar dat paardenvoer naar 21% gaat. Paarden zijn in de huidige tijd nauwelijks nog productiedier. Natuurlijk zie ik ook liever geen verhoging, maar logisch vind ik het wel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 13:37

Maar als ik dat productie dier in mijn tuin wil begraven mag het toch weer niet.
Als ik geen UBN wil, mag dat niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 13:41

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:
Ja klopt, gaat het wel om iets andere bedragen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... en/veevoer

Ik zie een scheiding tussen productiedier en gezelschapsdier, even platgeslagen gezegd.

Dan vind ik het helemaal niet raar dat paardenvoer naar 21% gaat. Paarden zijn in de huidige tijd nauwelijks nog productiedier. Natuurlijk zie ik ook liever geen verhoging, maar logisch vind ik het wel.

Zoals de quote/link van mij eerder aangaf : al het veevoer wordt 21%. Niet enkel (hobby)paarden, ook de brokjes voor de melkgeiten, schapen, enz. Die scheiding was er inderdaad, maar vervalt geheel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 14:44

tamary schreef:
_San87_ schreef:

Zoals de quote/link van mij eerder aangaf : al het veevoer wordt 21%. Niet enkel (hobby)paarden, ook de brokjes voor de melkgeiten, schapen, enz. Die scheiding was er inderdaad, maar vervalt geheel.

Dat die scheiding vervalt vind ik wel raar. Stukje ontmoedigingsbeleid?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 14:56

Eerder een er moet ergens geld vandaan komen en als dat via BTW moet is alles of niets het simpelste om te doen. Bedrijven schuiven via btw aftrek de boel wel door en dat systeem bestaat al. Het hele 0BTW op fruit en groente was ook te ingewikkeld, laat staan een die heeft hobby schaap/paard/geit en die heeft een bedrijf BTW splitsing bij de winkel.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 15:23

Dees schreef:
En om er maar op te wijzen: de welvaart in NL gaat er de komende jaren nog verder op achteruit. We staan internationaal gewoon niet meer zo goed in de wedstrijd, heel Europa niet. De wereldmacht verschuift. Onze Westerse manier van leven staat al onder druk en komt nog verder onder druk te staan.
Al stem je op de grootste ontkenner die er in Den Haag rondloopt, onze landelijke regering gaat hier echt geen moer aan kunnen veranderen.

Dus wees slim, bereid je voor op economisch nog krappere tijden. Zorg dat je niet in de schulden komt.
Dat geldt ook voor ondernemingen "in de paarden". Een slimme ondernemer kent zijn markt en bereidt zich voor op wat komen gaat.

Precies dit.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 15:29

Ik ben benieuwd hoe jullie vinden dat een pensionstalhouder zich dan zou moeten voorbereiden?

Duurder worden kan niet volgens jullie theorie. Bezuinigen dan? Minder ruwvoer? Minder stro? Minder onderhoud aan je accommodatie?

Dan volg je de tendens in de maatschappij ook niet echt :+

Ben zeer benieuwd :)

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 15:53

Het houden van dieren word voor velen heel moeilijk...

Als ik naar de gewone huisdier kijk.
Voer is aanzienlijk duurder geworden.
Dierenarts kunnen sommige mensen niet meer betalen

Ik heb geen kat meer, die is eind vorig jaar overleden
Maar ik schrok van de prijs van kattenbakkorrels ( hout ) een jaar geleden 3 zakken 21 euro
Nu 3 zakken 32 euro
Wow in 1 jaar tijd zoveel duurder geworden

En nu dit

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:37

Ik vind de verhoging naar 21% voor voer niet zo heel gek. Maar ik kijk toch een beetje raar naar die verhoging voor stro. Beetje gek dat zo'n puur product straks zo veel btw vraagt. Mais gaat straks toch niet ook ineens naar 21%.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:00

De kosten worden toch gewoon doorberekend aan de klant? Liever dat ik wat meer betaal dan mijn paard minder hooi krijgt ;)

+ elke stal zal dat wel doen... Tenminste, normaal gesproken wordt BTW ook gewoon doorberekend aan de gebruiker, dus kan niet snappen waarom ze er nu moeilijk over moeten doen. (Ok, je kan met een 95 psychologische grens zitten ;) 95 klinkt zo veel minder dan 100, 195 zo veel minder dan 200 etc.)

Mensen blijven toch wel zeiken over alle prijzen.. Nou dan gaan ze 2x per week op de fiets, hebben ze de verhoging er al uit qua benzinekosten ;) en laten ze 2 dekjes per jaar hangen en dan hebben ze voor heel het jaar alles er al uit... Dus mjah... Het is maar wat je belangrijk vind denk ik dan.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 07:29

tenenkrommend deze discussie zeg!

Door sommigen wordt gewoon even over het feit heen gewalst, dat mensen die nu moeilijker rond kunnen komen deze dieren al hebben!! Zomaar weg doen dus?? Omdat je het nu amper meer kan betalen omdat alles duurder geworden is! Lekker makkelijk zeggen als je het zelf nog wel kunt veroorloven!

Het gaat hier ook om mensen die gewoon een goede/leuke baan hebben he! Mensen die zich wel het snot voor de ogen werken!

mijn mening: Laten ze alle uitkeringen en toeslagen eens goed onder de loep nemen en werken weer laten belonen! Kijk eens naar WNL gisterochtend, chapeau voor Annemarie van Gaal, die de kinderbijslag weigerde toen ze na jaren in het buitenland heeft gewoond weer terug kwam in Nederland!
Laten de rijken eens een spiegel voor houden, hebben deze mensen wel de kinderbijslag nodig? Waarom kregen die ook 190 euro vorig jaar als compensatie voor de gestegen gaskosten? Mijzelf inlcuis hoor! Wij hebben het gelukkig (nog wel) meer dan goed! Ik heb onze 190 euro weg gegeven aan een gezin hier in de buurt die het beter kon gebruiken!

Neem alle uitkeringen eens goed onder de loep! Ik zie mensen die er gewoon een sport van hebben gemaakt om een uitkering te krijgen , maar gerust nog kunnen werken! Dat doen ze ook nog wel, naast hun uitkering, maar dan wel zwart!

Ik kom bij mensen thuis met een uitkering, tonnentje rond (diabeten), je moet door de rookwolk heen knippen om ze te kunnen zien, maar bloedlink worden als mijn tarief (ben medisch pedicure) omhoog gaat, want dat kunnen ze niet betalen!! Als ik dan zeg dat ik mezelf als ZZP er ook nog een pensioentje wil uitbetalen als het zover is dan lachen ze me vierkant uit! En dat zijn mensen die zelf al jaaaaaren van een uitkering leven! en heus ik zie deze groep steeds groter worden!
Hey alle echt zieken daar gelaten he!

Zo kan ik nog wel even doorgaan ,maar dat is slecht voor mijn bloed druk en het is bijna half 8, ik moet aan de bak want anders moet ik straks ook mijn paard verkopen omdat ik het niet meer kan betalen!

*werkmodus aan*

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:18

Het probleem is dat de mensen dat gerust betalen voor setjes, les, diverse "-peuten" dure supplementen etc. Maar van elk tientje verhoging die een "stalhouder" wil doorvoeren een probleem gemaakt wordt terwijl die er het minste op verdiend en niet eens een fatsoenlijk uurloon er aan over houdt.

Ik heb eens gerekend dat als ik volpension aan zou bieden ik minimaal €150,- per maand bij het stalgeld op moet gooien. Dan reken ik €10,- bruto En dat is nog zonder verzekeringen en de diverse belastingen. Dus daar blijft minder van over. En omdat ik nu de vaste lasten van het paardengedeelte ook zelf draag, zou ik er als ik het bedrijfsmatig zou willen doen gerust ook nog een deel afschrijving voor gebouwen, bak, paddock, tractor en overige machines etc. Bij op moeten gooien. Ik durf niet eens te berekenen hoeveel dat zou zijn...

Ik spreek geregeld met andere mensen die stalling aanbieden, maar de meeste mensen vinden het heel vervelend om de gestegen prijzen door te moeten berekenen aan de mensen die bij hun staan. Ze houden dus zelf steeds minder over en steeds meer mensen komen tot de conclusie dat het voor hun niet meer uit kan en stoppen er mee i.p.v. dat de prijzen flink omhoog gegooid worden.

Hier in het Noorden staan echt heel veel plekken vol. Soms komt er een nieuwe locatie, maar heel vaak haken die binnen een paar jaar, of korter, weer af.

Verder is het aantal leden van de knhs al een langere tijd aan het dalen. Net als het aantal startkaarthouders. Ook worden de wedstrijdrubrieken steeds kleiner. Voirheen erg Grote outdoorconcoursen krijgen steeds minder banen vol.

Dus ik denk dat al aantal jaren steeds meer mensen keuzes maken waar ze hun geld aan uitgeven. En wedstrijdrijden te duur zijn gaan vinden in verhouding tot het plezier.

Dees schreef:
Zolang menig paardenliefhebber nog gretig 150 euro stukslaat op "een leuk setje van ES" en het ook normaal vindt om een dikke SUV te rijden om wekelijks naar een wedstrijd te gaan a 15 euro startgeld per start....
Dan moet er nog heel wat veranderen eer paardje hebben onbetaalbaar mag worden genoemd.

Los daarvan, "vroeguh" was paardrijden gewoon voor de mensen met een dikke portemonnee. Ik vind het maar raar dat het nu ineens voor iedereen moet zijn en blijven. Als je een bescheiden inkomen hebt, moet je gewoon af en toe kiezen waar je je geld aan uitgeeft.

Dat wil niet zeggen dat "Nederland naar de kl0te" gaat, dat betekent gewoon dat de inwoners van NL af en toe een pas op de plaats moeten maken. De levensstandaard in NL is nog altijd buitengewoon hoog.

Geen krokodillentranen om wat BTW verhoging svp. Dat kán domweg niet je grootste probleem zijn ;)

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:52

Wij zijn zoooooo blij dat we stalling zonder hooi/stro /voer aanbieden! Gewoon kale stalhuur, dit soort gezeur hebben we dus niet!

Begin dit jaar hadden we er 1 wel incl op stal staan, we wilden met 15 euro omhoog(ja van 90 naar 105 he) pissed dat ze was! Euh ,zie je dat gat daar?? Ga maar weg ! Alsjeblieft,zulke mensen niet op mijn erf! Denk niet dat ze nu goedkoper staat! Klaploper!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:58

hakkipilke87 schreef:
tamary schreef:
Even apart van paarden, konijnen en hobby schapen/geiten. Ook een aantal groepen veehouders krijgt hier ellende mee. Niet meteen de melkveehouderij, die verbouwt veel voer zelf, maar kippen en varkens is een iets ander verhaal. Maakt voor duurdere eieren, kip en spek. Tot nu toe redelijk betaalbare bronnen van eiwit.

maar die krijgen de btw terug ;)

Moeten ze die wel doorberekenen aan de klant natuurlijk...

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:08

ruitje schreef:
Ik ben benieuwd hoe jullie vinden dat een pensionstalhouder zich dan zou moeten voorbereiden?

Duurder worden kan niet volgens jullie theorie. Bezuinigen dan? Minder ruwvoer? Minder stro? Minder onderhoud aan je accommodatie?

de klant de keus geven, meer betalen of bezuinigen op wat de klant wil?
Eerlijk en open over communiceren denk ik. De pensionstalhouder heeft dit ook niet verzonnen, dus ik vind als klant het dan fijn als er over gepraat mag worden. Samen tot oplossingen proberen te komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:10

ruitje schreef:

Pensionstalling is nu al belachelijk duur..noodgedwongen, dat begrijp ik heel goed. Maar voor veel mensen nu al onbetaalbaar.

Ik blijf me zorgen maken om de paarden die er de dupe van worden, van alles bij elkaar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:15

De aarde moet in zijn totaal vergrijzen.
Dus dit is een fase waar we doorheen moeten om tot een duurzamere wereld te komen. Hoe minder mensen, hoe meeer welzijn en welvaart voor iedereen mogelijk is. Op een duurzamere manier.

Wat kan helpen is weer terug naar bejaardenwooncomplexen en tehuizen. En dan hoge kwaliteit van leven met goede zorg, die betaalbaar blijft omdat de ouderen dicht bij elkaar wonen.

Dat scheelt enorm veel reistijd en brandstofkosten van zorgpersoneel.

In die 10 minuten reistijd tussen cliënten hadden ze iemand anders naar de wc kunnen helpen. Of even kunnen zitten praten met een cliënt die anders eenzaam weg zou kwijnen. Met een kopje koffie/thee. 2 vliegen in 1 klap. Minder werkdruk, meer tijd en echte aandacht voor mensen.

De afschaffing van bejaarde tehuizen beweging naar meer thuiszorg heeft echt 2 problemen opgeleverd. De doorstroom van gezinswoning naar kleiner wonen, waardoor er woonruimte vrij kont voor nieuwe gezinnen stokt , en de zorg is duurder geworden met minder zicht op de cliënten en grotere kans op eenzaamheid en gevaarlijke situaties vanwege gebrek aan toezicht. Meer Mantelzorg wordt gevraagd, maar ook dat beide partners meer uren gaan werken. Dat botst met elkaar.

De nadruk op economische groei, vooral van de "maakindustrie" moet er af. Meer richten op diensten (mensenwerk)en minder op verbruik van kostbare grondstoffen.

MarlindeRooz schreef:
En wat dacht je van de vergrijzing dan? Er zijn 2 opties:

1. Iedereen gaat minimaal 4 kinderen krijgen
2. We laten vluchtelingen binnen

Als we beiden niet doen heb je zometeen niemand meer die jou kan opereren, verzorgen, helpen in de winkel, je straten kan leggen etc.

Hoe zien de anti-vluchtelingen en nexit mensen dit probleem?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:18

ruitje schreef:

je kan niet anders dan het doorbelasten aan je klanten. Hoe zuur ook. Je zou een dief van je eigen portemonnee zijn als je het niet doet. Klanten begrijpen vast wel dat het regels van bovenaf zijn.

Misschien inderdaad een optie voor kale huur geven, dat ze zelf krachtvoer en/of hooi/stro regelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:20

joyce B schreef:
De aarde moet in zijn totaal vergrijzen.
Dus dit is een fase waar we doorheen moeten om tot een duurzamere wereld te komen. Hoe minder mensen, hoe meeer welzijn en welvaart voor iedereen mogelijk is. Op een duurzamere manier.

Wat kan helpen is weer terug naar bejaardenwooncomplexen en tehuizen. En dan hoge kwaliteit van leven met goede zorg, die betaalbaar blijft omdat de ouderen dicht bij elkaar wonen.

Dat scheelt enorm veel reistijd en brandstofkosten van zorgpersoneel.

In die 10 minuten reistijd tussen cliënten hadden ze iemand anders naar de wc kunnen helpen. Of even kunnen zitten praten met een cliënt die anders eenzaam weg zou kwijnen. Met een kopje koffie/thee. 2 vliegen in 1 klap. Minder werkdruk, meer tijd en echte aandacht voor mensen.

De afschaffing van bejaarde tehuizen beweging naar meer thuiszorg heeft echt 2 problemen opgeleverd. De doorstroom van gezinswoning naar kleiner wonen, waardoor er woonruimte vrij kont voor nieuwe gezinnen stokt , en de zorg is duurder geworden met minder zicht op de cliënten en grotere kans op eenzaamheid en gevaarlijke situaties vanwege gebrek aan toezicht. Meer Mantelzorg wordt gevraagd, maar ook dat beide partners meer uren gaan werken. Dat botst met elkaar.

De nadruk op economische groei, vooral van de "maakindustrie" moet er af. Meer richten op diensten (mensenwerk)en minder op verbruik van kostbare grondstoffen.

MarlindeRooz schreef:
En wat dacht je van de vergrijzing dan? Er zijn 2 opties:

1. Iedereen gaat minimaal 4 kinderen krijgen
2. We laten vluchtelingen binnen

Als we beiden niet doen heb je zometeen niemand meer die jou kan opereren, verzorgen, helpen in de winkel, je straten kan leggen etc.

Hoe zien de anti-vluchtelingen en nexit mensen dit probleem?

Dit vind ik nog eens een zinvolle post!

Dat speelt natuurlijk ook een hele grote rol.