Kritiek voor Stella McCartney: fotoshoot met Kendall Jenner en paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 17:46

Maar als ik op een piano speel ben ik dan een pianist of iemand die wat op een piano rammelt?
Ik heb de definitie niet verzonnen. :)
De link is al 2 keer geplaatst dus ga ik niet nogmaals doen.

Maar dat er mensen zijn die bijna veganistisch leven is prima, maar volgens de letter zijn deze dat niet.
Zie mijn Quote; "Ze wijzen ook het gebruik van dieren voor vermaak af. Veganisten bezoeken dus geen dierentuin en berijden geen dieren. Dieren worden niet gehouden, tenzij dit in het belang van het dier is, zoals de (tijdelijke) opvang van hulpbehoevende of asieldieren."

Dat er mensen zijn die in verschillende vormen een levens en eetstijl er op na houden ben ik zeker met je eens :j
Maar meer is het dan ook niet :D
En nee daar wil ik ze niet mee afkraken. Want ze doen maar fijn waar ze zich verder goed bij voelen :j
Nogmaals als ze andere daarmee maar niet opdringen dat ze wel een stukkie vlees of kaas oid eten.

Maar hier gaat het om het bericht in de OP waar ik de kritiek dus snap.
Zelf vind ik de foto's prachtig.

Maar een paard gebruiken voor een commerciële shoot... nee dat hoort niet bij haar en haar volgers.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 17:53

pien_2010 schreef:
Voor mij plaats je op de veganist een etiket van zo moet het zijn want anders ben je geen veganist. En zo is het niet. En daarmee doe je imo veganisten tekort. En daar heeft mijn reactie mee te maken.
Ook veganisten zijn er in meerdere vormen. Daar zit ons verschil in interpretatie.
Welnee Pien, veel mensen denken in (bekrompen) hokjes, ook jegens een ander. Dan is er enkel ruimte voor uitersten, enige vorm van nuance ontbreekt volledig.

Korte versie: enkel zwart - wit (kunnen) denken.

On-topic, ik vind het allemaal wat overdreven.

Amber_anne

Re: Kritiek voor Stella McCartney: fotoshoot met Kendall Jenner en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 18:35

Tevens kunnen veganisten prima dieren houden als ze deze al hadden. Je doet je dieren niet weg omdat je veganist wordt, dat is nog minder in lijn met de denk wijze. Je weet immers niet hoe je dier terecht komt.
Dus ja op bokt kunnen ook veganisten zitten inclusief paarden. Het rijden van de dieren is dan weer niet in lijn met de veganistische denkwijze.

Maar ook in de vegan community heb je mensen van alle gradaties en daar zijn ook wel discussies over hoe 'streng' je moet leven.

Hier een link die uitleg geeft over verschillende vegetarische diëten
https://www.womenshealthmag.com/nl/voed ... egetarier/

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 18:46

Als je je als modeontwerpster richt op vegan kleding en je achterban daardoor deels uit veganisten bestaat en dierenactivisten, dan snap ik inderdaad niet dat je ervoor kiest om een fotoshoot met paarden te houden. Ik kan me voorstellen dat dat verkeerd valt, wat wij daarvan vinden heeft er niets mee te maken, wij (waarmee ik de gemiddelde boktgebruiker/paardenmens bedoel) kijken met een ander perspectief naar deze foto’s.

Over de term vegan kan je ellenlang discussiëren (zoals bij wel meer door mensen bedachte concepten). Over het algemeen gaat vegan zijn verder dan een dieet, en is het ook een leefstijl waarbij je al het gebruik van dingen die afkomstig zijn dieren en het gebruik van dieren zelf (of het nu als gebruiksdier of huisdier is) vermijdt. Echter is dit in de praktijk alsnog een vaag gebied, want er zijn genoeg veganisten die honden en katten adopteren (en wel of geen vlees voeren, bij katten meestal wel), die opvangtehuizen vormen voor veedieren om een rustig leven te leiden, om legkippen nog wat goede jaren te geven en ga zo maar door. Daarnaast zijn er ook veel mensen die enkel een vegan dieet aanhouden, die zich vegan noemen, maar nog wel (2e hands) wollen truien en leren schoenen dragen. In die laatste categorie heb ik mezelf ook een paar jaar geschaard en werd ik inderdaad door diehard vegans uitgekotst omdat ik nog wel op een paard rijd (hoe paardvriendelijk ook). Ja, dat vind ik ver gaan. En ondertussen ben ik ook blij dat die stem er is, want dagelijks zet ik mijn eigen vraagtekens bij de paardensport en het gebruik van paarden voor ons eigen plezier. Ik ervaar dat je op een hele fijne en positieve manier kan samenwerken met een paard, maar toch zie ik ook veel dingen misgaan om me heen in blessures en chronische klachten, hoe goed iemands zorg en intenties ook zijn. Dus ergens kritisch bij stil staan wat we al jaren op bepaalde manieren doen, vind ik alleen maar goed en soms neemt dat extreme vormen aan, maar soms zijn die extreme vormen ook nodig om iets aan het licht te brengen of onderzoek op gang te brengen naar zaken waar we blind voor zijn geworden.

In plaats van vegan dieet zeggen dat je plantaardig heet, is niet helemaal dekkend trouwens. Plantaardig sluit niet volledige dierlijke producten en vlees en vis uit, maar is een dieet dat streeft naar zoveel mogelijk plantaardig (genoeg chefkoks die plantbased kookboeken uit brengen waar alsnog vlees, vis en kaas voorbij komt, maar niet als centraal ingrediënt). Ik zou nu van mezelf zeggen dat ik een vegetariër ben, die streeft naar zoveel mogelijk plantaardig, omdat ik nog wel misstanden zie in de industrie rond dierlijke producten, maar het volledig uitsluiten (nu) ook niet als antwoord zie in mijn dagelijkse dieet.

Vegetariërs eten geen vlees of vis, hieronder valt ook dierlijk stremsel (is maag, dus vlees, en geen bijproduct) en gelatine. Maar eten wel bijproducten van levende dieren, zoals melk, ei, honing, etc. Dit kan je wel gemakkelijk discutabel vinden, want bij het verkrijgen van melk, ei en honing sterven er alsnog veel dieren secundair aan het proces.

Hoe ik de termen nu omschrijf is hoe ik ze vanuit betekenis/theorie ken. In de praktijk geeft iedereen daar een eigen betekenis aan en dat is prima, alleen soms wel verwarrend. :+ En helaas soms ook uitsluitend, want groepen kunnen zich algauw verheven voelen (zowel de extreme veganist als de doorgewinterde vleeseter) boven alles dat zijn eigen pad volgt en niet voldoet aan de ‘term’, terwijl het leven gewoon niet zo zwart-wit is.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:27

Wel weer hilarisch wat hier gezegd wordt door mensen die vaak tekeer gaan over veganisten := Ze hebben dus geen idee waar ze het eigenlijk over hebben, ook weer precies van de mensen die altijd lopen te miemelen dat zij verkeerd begrepen worden en er niet naar ze geluisterd wordt met hun zogenaamde boerenverstand.

Verrassing weer, je begrijpt ook direct waarom er massaal gestemd wordt op bepaalde partijen :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:30

We moeten op Bokt nu niet onderling ruzie gaan maken omdat een aantal Instagramvolgers van Stella aangegeven hebben zich niet goed te voelen bij haar huidige campagne. Het nieuws ook niet groter maken dan het is. Niet iedere marketingcampagne slaat de bal goed.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:50

Gini schreef:
We moeten op Bokt nu niet onderling ruzie gaan maken omdat een aantal Instagramvolgers van Stella aangegeven hebben zich niet goed te voelen bij haar huidige campagne. Het nieuws ook niet groter maken dan het is. Niet iedere marketingcampagne slaat de bal goed.

Ik zie geen ruzie :)

Maar wel berichten wat volgens de eigen omschrijving veganist zijn inhoud.
Dat dit erg streng is en iemand daar een eigen iets mildere draai aangeeft wil ik heel goed begrijpen.
Maar dit topic gaat over deze dame en de kritiek die ze krijgt.
Wat ik dan goed kan begrijpen :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:55

Schermutseling dan? Negatieve vibes? :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 11:24

Stella is volgens de definitie geen veganist. Want ze heeft paarden en rijdt er ook op.
Stella heeft dan kennelijk wel een 'vegan' kledinglijn, maar ik betwijfel of ze dat 'vegan' bedoelt als de strengere definitie.
In ieder geval ben ik er wel van overtuigd dat haar klantenkring veel groter is dan alleen 'strikte vegans'. Iedereen die liever katoen, linnen en wol (of mag dat ook niet?) draagt zal mogelijk wel eens iets van haar (willen) kopen, zonder ook maar íets met veganisme te maken te hebben.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 11:39

Ibbel schreef:
Stella is volgens de definitie geen veganist. Want ze heeft paarden en rijdt er ook op.
Stella heeft dan kennelijk wel een 'vegan' kledinglijn, maar ik betwijfel of ze dat 'vegan' bedoelt als de strengere definitie.
In ieder geval ben ik er wel van overtuigd dat haar klantenkring veel groter is dan alleen 'strikte vegans'. Iedereen die liever katoen, linnen en wol (of mag dat ook niet?) draagt zal mogelijk wel eens iets van haar (willen) kopen, zonder ook maar íets met veganisme te maken te hebben.

Nee wol wordt door veganisten eigenlijk ook niet gedragen. Helemaal geen wol dat uit de grootschalige industrie komt en dat is goed te begrijpen. De Australische wol industrie is niet te vergelijken met hoe wij schapen in Nederland houden en scheren. Er komt veel meer dierenleed bij kijken dan mensen denken

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 11:43

Ibbel schreef:

War mij betreft mag een carnivoor ook haar spullen lopen hoor. Dat is ook niet de discussie.
Maar als je je richt op een vegan markt is het logisch dat als je dan een marketingcampagne maakt die tegen een vegan filosofie indruist dat je gedoe krijgt.