Vrouw die pony mishandelde, zegt dat haar leven is verpest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:57

_San87_ schreef:
Suzanne F. schreef:
Sowieso het verkeerde moment om de pony te straffen. Timing is alles. Niks mis met een keer straffen maar dit heeft geen nut. Maar mishandeling is wel beetje zwaar hoor. Op een gemiddelde hengstenhouderij is dit niks.

Daar worden paarden nog harder tegen hun hoofden geslagen?

Hoofd slaan heeft meestal weinig nut. Maar schop onder hun hol zeker wel ja. Een prof weet ook beter hoe en wanneer je een lastig paard moet aanpakken. En dat zit hem niet in de hardheid van de schoppen of de grofheid. Maar ja, hengsten worden regelmatig wel aangepakt ja, zeker de jonge hengsten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:19

Cer schreef:
Avalanche schreef:
Wil jij graag dat iemand die met kinderen werkt, viraal gaat omdat die persoon de zelfbeheersing verliest?

nee.

ik stel vragen, dat is alles. Ik zeg bewust niks over de actie van de vrouw.

Ik ook, maar ik leg verbanden :) jij kan heel goed vragen stellen, maar je kan toch ook zelf kijken wat je ervan vindt? Of dat je denkt dat dat zo'n karakter ook gevolgen heeft voor haar werk?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:26

Avalanche schreef:
Ik ook, maar ik leg verbanden :) jij kan heel goed vragen stellen, maar je kan toch ook zelf kijken wat je ervan vindt? Of dat je denkt dat dat zo'n karakter ook gevolgen heeft voor haar werk?

Ah oke, met "wil jij soms dat" leek het alsof je leek te lezen dat ik wil dat iemand die zich zo gedraagd, voor de klas gaat staan, maar ik had daar niks over gezegd..

Maar ik snap je vraag nu. Ik vind dat lastig te beantwoorden omdat ik merk dat ikzelf moeite heb met veroordelen op basis van virale beelden, vooral als ze kort zijn. Ik ken deze vrouw niet, ik weet niet hoe ze normaal is en ik vind het voor mezelf erg lastig om er dan iets over te zeggen. Ik zou dan meer informatie willen
Bij alles wat ik eraan toevoeg (bijv. misschien is ze zo boos op die pony omdat deze het kind omver liep of ging rennen terwijl het kind het touw vast bleef houden, en is ze dus heel beschermend naar kinderen en is het een reactie uit angst geweest) is het speculatie... Dus ik weet het eerlijk gezegd niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:33

Cer schreef:
Ik vind het wel fascinerend hoeveel mensen over de doodsbedreigingen heen lezen. Er zijn er slechts een aantal die schrijven dat ze dat te ver vinden gaan. De rest heeft het vnl over hoe ze zich gedraagt, en veroordeelt haar op basis van dit stukje film en een stukje tekst.. Ik vind dat interessant :)

Ik lees er niet overheen, maar het is niet waar ik het over wil hebben, want niet ter zake doende wat betreft het gedrag van de mevrouw. Internet bedreigingen zijn een aparte discussie imo.

Mijn issue is niet dat iemand een paard corrigeert, voor de duidelijkheid. Mijn probleem is dat het uit frustratie gebeurt. Dát is wat ik over de grens vind gaan en ik kan me voorstellen dat een schoolbestuur op basis daarvan het geen goed idee vindt dat ze les geeft.

Cer schreef:
Avalanche schreef:

Ah oke, met "wil jij soms dat" leek het alsof je leek te lezen dat ik wil dat iemand die zich zo gedraagd, voor de klas gaat staan, maar ik had daar niks over gezegd..

Maar ik snap je vraag nu. Ik vind dat lastig te beantwoorden omdat ik merk dat ikzelf moeite heb met veroordelen op basis van virale beelden, vooral als ze kort zijn. Ik ken deze vrouw niet, ik weet niet hoe ze normaal is en ik vind het voor mezelf erg lastig om er dan iets over te zeggen. Ik zou dan meer informatie willen
Bij alles wat ik eraan toevoeg (bijv. misschien is ze zo boos op die pony omdat deze het kind omver liep of ging rennen terwijl het kind het touw vast bleef houden, en is ze dus heel beschermend naar kinderen en is het een reactie uit angst geweest) is het speculatie... Dus ik weet het eerlijk gezegd niet.

Yep, die snap ik :) Ik vind het vooral leuk om vragen soms terug te kaatsen met: ok maar wat denk jij? Wat vind je zelf? Waarom zou iemand dat kunnen doen?

Heel veel mensen stellen vragen vooral omdat het makkelijk is een ander te laten nadenken. Nu geloof ik niet zozeer dat dat bij jou het geval is, maar zelf de waarom vraag stellen en daar antwoord op proberen te geven (of wat je nu doet, mogelijke scenario's verzinnen) geeft inzicht :) dat is eigenlijk vooral waarom ik het deed idd :) en heel leuk dat je er ook op ingaat :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:35

Avalanche schreef:
Ik lees er niet overheen, maar het is niet waar ik het over wil hebben, want niet ter zake doende wat betreft het gedrag van de mevrouw. Internet bedreigingen zijn een aparte discussie imo.

Ah dat vind ik dan weer opvallend, omdat juist dat voor mij eruit sprong.. Ook omdat het in de eerste alinea staat. Voor mij was dat het punt van dit bericht :) Ik vind hoe zij met de pony omgaat, weer bijzaak..
Interessant om te lezen hoe verschillend mensen met zo'n bericht omgaan :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:39

Avalanche schreef:
Mijn issue is niet dat iemand een paard corrigeert, voor de duidelijkheid. Mijn probleem is dat het uit frustratie gebeurt. Dát is wat ik over de grens vind gaan en ik kan me voorstellen dat een schoolbestuur op basis daarvan het geen goed idee vindt dat ze les geeft.

Uiteraard gebeurt het uit frustratie maar is dat ook niet menselijk?

Denk dat vrijwel ieder mens weleens handeld uit frustratie zeker onder grote druk van een jouwende menigte.
Daarbij vond ze de situatie gevaarlijk voor haar kind. Een moederhart heeft ook invloed.

Is het een goede actie? Nee natuurlijk niet! Kan ik mij voorstellen dat iemand zo reageert? Ja.

Avalanche

Re: Vrouw die pony mishandelde, zegt dat haar leven is verpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:41

Ik ook hoor, en ik denk dat iedereen weleens uit frustratie reageert. En in die zin snap ik Cer ook: je weet helemaal niet of het een structureel probleem is bij die mevrouw.

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:54

Ik denk ook dat het eraan ligt wat je reactie is als je uit frustratie handelt. Je kan bijvoorbeeld een bord kapot gooien, boos weglopen etc. Maar ik vind het altijd erg naar als mensen het dan maar gaan botvieren op een dier of ander mens. Als mijn vriend boos zou worden zou ik het ook niet accepteren als hij dan maar mijn kat of mij een slag geeft. Dat is het verschil met dieren, wij weten wat wel en niet kan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:03

KikiCelinevs schreef:
Ik denk ook dat het eraan ligt wat je reactie is als je uit frustratie handelt. Je kan bijvoorbeeld een bord kapot gooien, boos weglopen etc. Maar ik vind het altijd erg naar als mensen het dan maar gaan botvieren op een dier of ander mens. Als mijn vriend boos zou worden zou ik het ook niet accepteren als hij dan maar mijn kat of mij een slag geeft. Dat is het verschil met dieren, wij weten wat wel en niet kan.

Dit idd. Dat is ook waar het voor mij wel echt een grens over is.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:05

Anastasia24 schreef:
Moet zeggen dat ik ergere dingen in de paardenwereld zie bestaan, bij (spring)wedstrijden is een ''tik om wakker te schudden'' met de zweep normaal, schoppen in de manege lessen ook, je nagel in het tandvlees zetten om het bit erin te krijgen word je geleerd, hevige bitten zijn op een bepaald niveau zelfs verplicht, te strakke bijzet is vaak normaal.
Ze heeft slecht gehandeld, ik vind bovenstaande ook zwaar onnodige pijn maargoed daar is het oog aan gewend of zijn er ook excuses voor terwijl puntje bij paaltje; Dier heeft pijn.

nagel in het tandvlees om het bit er in te krijgen? Dat is toch ook echt verre van normaal en zou zo niet gedaan mogen worden is ook helemaal nergens voor nodig. Vinger in de mond doen is toch echt wel voldoende.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:14

Avalanche schreef:
KikiCelinevs schreef:

Dit idd. Dat is ook waar het voor mij wel echt een grens over is.

Hier ook.
Als mijn vriend uit frustratie één van de hondjes zou slaan. Dan is die nog niet jarig. En ik ga ervan uit dat het anders om ook is.

Iedereen is wel eens gefrustreerd. En de één moet dan even uitrazen. De ander trekt zich terug en weer een ander moet even wandelen of gillen.
Maar als je uit frustratie één dier of mens gaat staan stompen en schoppen dan is dat absoluut niet ok. Of het paard nou wel of geen blauwe plekken heeft. Het feit dat iemand die neus als boksbal gebruikt. Kan echt niet.

Doodsbedreigingen ook niet. Baan kwijt is ook apart. Maar vrijgesproken vind ik ook gek want ze gaat toch duidelijk even flink los op die pony en hier had ook een statement gemaakt kunnen worden door dat te bestraffen. Een dier slaan met herhaaldelijke vuistslagen en schoppen valt voor mij onder mishandeling. En dit doet ze met het grootste gemak dus ik ga ervan uit dat ze dit vaker doet.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 30-08-23 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:15

Cer schreef:
Is dat inderdaad terecht, dat iemand z’n baan erdoor verliest?
Op welke grond zou dat zijn? Daar ben ik dan wel benieuwd naar ..

ligt geheel aan wat voor werk mevrouw doet.
Werkt deze mevrouw dagelijks met paarden, kan ik begrijpen dat een bedrijf daar niet mee geassocieerd wil worden.
Werkt ze op een kantoor/ in de bouw/ in de zorg enz, dan heeft haar werk niets met dit voorval te maken en is ontslag een beetje voorbarig.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:25

Bijzondere discussie, als je het mij vraagt. Laten we ons even voorstellen dat de pony op het filmpje geen rijpony was maar een varken in het slachthuis, die een trap in haar buik en klappen op het hoofd krijgt (om welke b*llshit reden dan ook). Ontslag van dergelijke sadisten is het minste wat, imo, nog een klein beetje met gerechtigheid te maken heeft. Doodsbedreigingen gaan mij te ver, maar zulke mensen mogen van mij hard aangepakt worden (als in ontslag, verbod op omgang met dieren, voor joker staan in je (sociale media) omgeving). Dikke vette pech voor de mevrouw dat het op beeld staat. Dat er dieren vele malen erger worden mishandeld dan in dit filmpje, is triest genoeg maar maakt het gedrag van deze mevrouw niet minder erg.

Benieuwd hoe men erover denkt als het om een varken in een slachthuis ging :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:27

KikiCelinevs schreef:

Ik snap een bord kapot gooien ook niet, maar dat is mijn referentiekader.

Op persoonlijke noot: Als mijn paard mijn kind ondersteboven zou lopen, dan geef ik het paard een slag..

Aanvullend: ik ga ervanuit dat mijn paard dat niet doet, omdat die opgevoed is. En ik ga ervanuit dat mijn kind niet dicht genoeg bij een paard staat om omver gelopen te worden.

Citaat:
Benieuwd hoe men erover denkt als het om een varken in een slachthuis ging

ik denk zelf dat het gemiddelde paard vaker een klap krijgt dan een varken wat naar het slachthuis gaat. Het gaat daarnaast om de intentie denk ik.

Ik heb het filmpje een paar keer gekeken, maar op mij komt het over als een hoop gedoe ( 1 schop, volgens mij mis, uit een hele slechte hoek, en ze probeert het paard tegen de neus te slaan, denk ik, maar ik zie het niet heel goed. Is dat 2x of 3x?)
Laatst bijgewerkt door Cer op 30-08-23 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:28

Één slag (op het moment dat het gebeurd en niet er na) is iets anders dan erop in blijven rammen vol op de neus met de vuist als de pony braaf stil staat en geen idee heeft wat er is gebeurd. Dat vind ik buiten proporties.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 30-08-23 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:30

BeFunny schreef:
Één slag is iets anders dan erop in blijven rammen vol op de neus met de vuist. Dat vind ik buiten proporties.

"erop blijven rammen".. Hm, ik ga nog een keer het filmpje kijken..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:31

nps schreef:
Cer schreef:
Ze is geschorst van haar baan.. hoezo dat?
En dan doodsbedreigingen… toe maar..
Trial by media..

(Die dierenarts die zegt dat als je een paard “zo hard schopt…” hoe hard was dat, zag hij dat aan dat filmpje??)

Inderdaad. Wat ze gedaan heeft is écht niet sjiek, maar of dat nou een openbare lynchpartij rechtvaardigt? Ik vind het heel ver gaan dit zulke verregaande gevolgen heeft voor die vrouw. De gemiddelde hoefsmid is nog lomper. Ik vind het met de dood bedreigen van mensen een stuk kwalijker dan wat zij heeft gedaan

Dit dus. Ik vind alleen de vergelijking van de laatste zin wat moeilijk te maken.

Tegenwoordig moet alles via social media voor een soort "volksgericht" bij mensen die NOOIT een uitglijder hebben of fout maken en vinden dat ze helemaal los mogen gaan op de ander. Het is iets van deze tijd, en ik vind dat erg zorgelijk en ik word er altijd wat onpasselijk van.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:32

Cer schreef:
BeFunny schreef:
Één slag is iets anders dan erop in blijven rammen vol op de neus met de vuist. Dat vind ik buiten proporties.

"erop blijven rammen".. Hm, ik ga nog een keer het filmpje kijken..

Ze geeft niet één schop of één vuistslag maar meerdere. En ook nog eens te laat het heeft totaal geen nut pony leert hier niks van. Hooguit dat braaf stil staan hem vuistslagen oplevert.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:32

Ik tel 4 tikken, met de vlakke hand (1 mis volgens mij) en 1 schop uit een rare hoek die op zn borst land.
De filmer zegt "she just kicked that horse".. de filmer heeft helaas niet gefilmd hoe het komt dat die ponnie losloopt.. (als ik ga speculeren: die ponny laat zich niet laden door het kind..maar, ik heb geen flauw idee)

Hoeveel schoppen tellen anderen dan? Of is er een ander filmpje?

Edit: ik struikelde ook nog over een filmpje van iemand die uitlegt wat de mevrouw verkeerd doet
https://www.youtube.com/watch?v=PzbZTh2 ... seTraining
Laatst bijgewerkt door Cer op 30-08-23 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:36

Cer schreef:
Ik tel 4 tikken, met de vlakke hand (1 mis volgens mij) en 1 schop uit een rare hoek die op zn borst land.
De filmer zegt "she just kicked that horse".. de filmer heeft helaas niet gefilmd hoe het komt dat die ponnie losloopt..

4 vuistslagen dus. Terwijl de pony stil stond. Waarom of hoe de pony is losgeraakt maakt daarbij voor mij niks uit. Op het moment dat dat gebeurde een ferme klets dat kan ik wel begrijpen. Op dat moment. Maar niet als de pony braaf naar je toekomt en dan als beloning vuistslagen krijgt. Daar steekt de pony niks meer van op.

Nog beter is om het kind te leren hoe die een lastige pony Jan handelen of het kind niet alleen met de pony laten lopen.

Voor mij hoeft dit trouwens ook niet op Social media en een heksenjacht hoeft al helemaal niet. Maar ik vind het wel jammer dat ze hierop vrijgesproken is. Alsof dit Maar gewoon moet zijn.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 30-08-23 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:36

Ik zie geen vuistslagen, ik zie vlakke hand tikken..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:40

Klopt slaan als een pony terugkomt werkt averechts. Heb ik nog nooit gedaan. Dat begrijp ik ook niet zo. Dat is ook onvergelijkbaar met je hand stevig tegen het paard zetten of elleboog in paard zetten als paard op je tenen dreigt te gaan staan bv.

Dat moet ik wel eens doen bij de 1000 kg opdringerige vriendin van mijn paard als ik met Polie bezig ben. Iets van ik wil ook aandacht etc. Als ze braaf is poets ik haar vaak ook nog even op het einde.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:41

pien_2010 schreef:
Dit dus. Ik vind alleen de vergelijking van de laatste zin wat moeilijk te maken.

Tegenwoordig moet alles via social media voor een soort "volksgericht" bij mensen die NOOIT een uitglijder hebben of fout maken en vinden dat ze helemaal los mogen gaan op de ander. Het is iets van deze tijd, en ik vind dat erg zorgelijk en ik word er altijd wat onpasselijk van.

Dat Roomser dan de paus gedrag is inderdaad zorgelijk. Als ik de gemiddelde post hier moet geloven dan heeft niemand hier ooit een vinger uitgestoken naar een paard. Kan natuurlijk :j maar dat is niet wat ik in de realiteit zie.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:42

Cer schreef:
Ik zie geen vuistslagen, ik zie vlakke hand tikken..

Na nog eens kijken zie ik dat ook.
Maakt voor mij geen verschil.
Ze houd het halstertouw strak en trekt die nog even strakker aan en binnen in de trailer geeft ze nog even een mep na. Het is voor mij echt buiten proportie.
Stel je voor dat iemand jou aan een riem heeft en je even vol op je muil gaat staan meppen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:43

We zijn het er allemaal over eens dat het buiten proportie is. Of het doodsbedreigingen en een ontslag rechtvaardigt is de discussie.