Boeren moeten zorgen voor meer schaduw, vindt NVWA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:48

Rizette schreef:
Vuurvleugels lijkt op de titel terug te vallen dat BOEREN moeten zorgen voor meer schaduw. De reactie is nogal vaag over wat er precies gebeurt is in die stal in haar stage, wat ze heeft moeten doen en wat daarvan het gevolg was en waarom dat zo'n probleem was. Dus neem aan dat we nog meer zullen horen. Zoals het nu gesteld wordt is het meer een vage reactie uit frustatie over een stage ervaring maar met uitleg kan het best een andere kant op gaan zodat het hier wel passend is.

Mwuah, het was vooral een beetje frustratie over de (door mij zo opgevatte) stelling dat mensen die klagen over veehouderij geen idee hebben over hoe het er daadwerkelijk aan toegaat op een boerderij. Maar het was inderdaad off-topic en vaag geformuleerd, excuus.

Het was een verplichte stage die ik MOEST halen omdat dit al de herhaling was. De eerste had ik niet gehaald doordat ik weggepest was door de boer en diens hulp. Haalde ik deze stage niet, dan was het einde opleiding (Manager Dierverzorging niv. 4, verkort). Dat kon ik me niet veroorloven. Dus heb ik geweld moeten gebruiken tegen de dieren en de gevolgen van dergelijk geweld gezien. Verder zal ik er niet op ingaan want daar wordt niemand vrolijk van en is inderdaad off topic.

Wel on topic, nav een andere opmerking over mijn stage: ik liep stage in hoogzomer, de varkens liepen 24/7 binnen in een vrijwel niet geventileerde megastal. Dus die hadden ernstig last van de hitte ja, maar niet omdat ze in de volle zon stonden. Het gekke was dat ze hectares aan wei hadden (ook zonder schaduw, overigens) maar daar nooit wat liep.

Nogmaals, excuses voor het ietwat verbolgen off-topic padje. Terug naar on-topic!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:59

VuurVleugels schreef:
Rizette schreef:
Vuurvleugels lijkt op de titel terug te vallen dat BOEREN moeten zorgen voor meer schaduw. De reactie is nogal vaag over wat er precies gebeurt is in die stal in haar stage, wat ze heeft moeten doen en wat daarvan het gevolg was en waarom dat zo'n probleem was. Dus neem aan dat we nog meer zullen horen. Zoals het nu gesteld wordt is het meer een vage reactie uit frustatie over een stage ervaring maar met uitleg kan het best een andere kant op gaan zodat het hier wel passend is.

Mwuah, het was vooral een beetje frustratie over de (door mij zo opgevatte) stelling dat mensen die klagen over veehouderij geen idee hebben over hoe het er daadwerkelijk aan toegaat op een boerderij. Maar het was inderdaad off-topic en vaag geformuleerd, excuus.

Het was een verplichte stage die ik MOEST halen omdat dit al de herhaling was. De eerste had ik niet gehaald doordat ik weggepest was door de boer en diens hulp. Haalde ik deze stage niet, dan was het einde opleiding (Manager Dierverzorging niv. 4, verkort). Dat kon ik me niet veroorloven. Dus heb ik geweld moeten gebruiken tegen de dieren en de gevolgen van dergelijk geweld gezien. Verder zal ik er niet op ingaan want daar wordt niemand vrolijk van en is inderdaad off topic.

Wel on topic, nav een andere opmerking over mijn stage: ik liep stage in hoogzomer, de varkens liepen 24/7 binnen in een vrijwel niet geventileerde megastal. Dus die hadden ernstig last van de hitte ja, maar niet omdat ze in de volle zon stonden. Het gekke was dat ze hectares aan wei hadden (ook zonder schaduw, overigens) maar daar nooit wat liep.

Nogmaals, excuses voor het ietwat verbolgen off-topic padje. Terug naar on-topic!

Dan zul jij de ws precies snappen wat stress afreageren of doelen behalen ten koste van een dier betekent. Vaak uit onkunde omdat je de dieren niet begrijpt en er daardoor niet mee om kunt gaan ontstaan dergelijke stituaties. Maar goed daarvoor kunnen we allemaal ons zelf een spiegel voor houden. Denk aan alle katten die alleen worden gehouden enz enz. Overigens bij gebruik van geweld ligt een boer er als stageboer er wel uit hoor bij een opleiding, dat gaat geen opleiding zich veroorloven om daar aan mee te werken of zich mee te associeren. Maar goed het kan ook zo maar een interpretieverschil zijn, zoals ik dit lees. Maar snel weer naar waar het hier eigenlijk over gaat terug.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 15:01

MarjanB schreef:
Rizette schreef:
Zijn we nog vergeten dat alle grond die onder een boom ligt niet meer bemest mag worden dus niet meer meeteld zodat de boeren nog veel meer dure mest af moeten voeren.

Ziet boer met mestboy en kruiwagen…

Nou ja, ha ha, die boer mag dus niet met zijn grote gierwagen met mest onder die bomen komen. Kan hij meestal overigens ook niet onderdoor, dat is ook nog weer een ding. En die loonwerker moet wel snel want die kost veel geld en die mest moet ook zo min mogelijk afgevoerd worden want ook dat is geld.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 15:56

VuurVleugels schreef:

heb je ooit gevraagd waarom de varkens niet in de wei konden? Die verbranden leven met hun roze huidje en kunnen zeer slecht tegen temperatuur verschillen. Wij hadden op onze hondenschool een manager van groot varkens bedrijf met de waakhond op training. En hij had 3 piepers aan zijn broek dus afging wanneer er in de stallen temperatuur verschillen optraden. Als de mechanische ventilatie storing gaf oid (daarom wordt er niet geventileerd door middel van open ramen en deuren etc. want dan kan je de temperatuur niet meer controleren) of er zelfs mee zou stoppen dan was dat een ramp voor die dieren en moest ie gelijk alles onderbreken en terug.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:00

Rizette schreef:
Overigens bij gebruik van geweld ligt een boer er als stageboer er wel uit hoor bij een opleiding, dat gaat geen opleiding zich veroorloven om daar aan mee te werken of zich mee te associeren. Maar goed het kan ook zo maar een interpretieverschil zijn, zoals ik dit lees. Maar snel weer naar waar het hier eigenlijk over gaat terug.

Ik vind dagelijks een zeug met biggen moeten slaan en prikken met een stalen schop om te kijken of ze nog overeind kunnen komen in hun staan/lig constructie eigenlijk weinig open voor interpretatie. Zoals mijn rotte-appel-mentor het verwoordde: we hebben al een zwaar tekort aan boeren voor deze stages. Vermeld het maar niet in het stageverslag...

@speurneusc nee dat heb ik niet gevraagd, rustig maar ik uit ook alleen maar een mening van toen. Ik keten mezelf echt niet vast aan het hek daar. Ik had er gewoon gedachten bij, nou die heb je nu beantwoordt. Ik vind überhaupt dat veehouderij goed op de schop moet omdat die mega aantallen vee gewoon niet meer van deze tijd zijn, maar dat is 50/50 een andere discussie als je de vele koeien onder het weinige schaduwdoek even links laat liggen.

Edit: we moeten inderdaad weer terug on topic. Maar zoiets als dikgedrukte uiten en dan de stekker eruit trekken vond ik niet fair. Ik zal ophouden over deze stage nu.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Boeren moeten zorgen voor meer schaduw, vindt NVWA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:08

Rotte appels zijn er helaas overal.
Met dieren met mensen. Dat je denkt, waarom heb jij dit beroep gekozen?

Gelukkig is dat niet de norm. En mogen we het zo ook niet zien.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:15

DuoPenotti schreef:
Dat is idd erg sneu. En goed als daar tegen opgereden word.

En dat zijn dan melkkoeien?

Ja, dat zijn melkkoeien. Schapen en paarden staan er trouwens ook veel.
Van de ca. 10 veehouders in mijn directe omgeving die schapen (erbij) hebben zijn er 2 die die schaduw voor hun schapen hebben. Door een rij bomen, de ander door 1 soms 2 karren.
Ons viel het tijdens het hoogte punt van de boerenprotesten op dat er allerlei dingen in de weides werden gezet met spandoeken en dat het vee daar dankbaar gebruik van maakte op warme dagen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:21

ik zag toen juist dat boeren daar gebruik van maakten door idd van de stellage van het protest gelijk een schuiltent van te maken bij het jong vee wat in de weilanden erbij stond

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:54

Die schuiltenten heb ik helaas niet gezien hier in de omgeving.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:26

langs de A50 bij st oedenrode heb ik dat gezien en langs de n11

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 18:26

Ja je zag wel her en der schapen opgehoopt liggen rond ontstane schaduwplekjes :j

Stallen met grote aantallen dieren... ik heb er een dubbel gevoel over. Ik vind het erg sneu wanneer dieren nooit naar buiten kunnen.

Maar in een moderne stal met goed management, waar er toch wel voorzien wordt in vrij rond kunnen lopen door de dieren, wat soort-eigen gedrag vertoond kan worden, wat dingetjes voor het comfort worden voorzien... (en er dan natuurlijk niet te veel dieren voor dat gebouw in worden gepropt!) dan is het zo slecht vaak nog niet eigenlijk. Verre van perfect, maar ook niet zo heel slecht :(:)

Ik heb jaren gewerkt in de klimaatbeheersing voor stallen. Allerlei soorten vee, pluimvee, koeien, geiten, noem maar op. En het is toch wel een luxe als je het niet te warm of te koud hoeft te hebben. Niet benauwd, niet te stoffig enz. Zeker als boeren dan nog van die lekkere ronddraaiende borstels voorzien enzo waar de dieren langs kunnen lopen.

Maar je zou willen dat elk dier gewoon lekker buiten, met zon, schaduw, wind, eens een buitje... met schuilgelegenheid het echte leven kan ervaren voordat ze het hoekje omgeholpen worden :(:)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:23

pmarena schreef:
Ja je zag wel her en der schapen opgehoopt liggen rond ontstane schaduwplekjes :j

Stallen met grote aantallen dieren... ik heb er een dubbel gevoel over. Ik vind het erg sneu wanneer dieren nooit naar buiten kunnen.

Maar in een moderne stal met goed management, waar er toch wel voorzien wordt in vrij rond kunnen lopen door de dieren, wat soort-eigen gedrag vertoond kan worden, wat dingetjes voor het comfort worden voorzien... (en er dan natuurlijk niet te veel dieren voor dat gebouw in worden gepropt!) dan is het zo slecht vaak nog niet eigenlijk. Verre van perfect, maar ook niet zo heel slecht :(:)

Ik heb jaren gewerkt in de klimaatbeheersing voor stallen. Allerlei soorten vee, pluimvee, koeien, geiten, noem maar op. En het is toch wel een luxe als je het niet te warm of te koud hoeft te hebben. Niet benauwd, niet te stoffig enz. Zeker als boeren dan nog van die lekkere ronddraaiende borstels voorzien enzo waar de dieren langs kunnen lopen.

Maar je zou willen dat elk dier gewoon lekker buiten, met zon, schaduw, wind, eens een buitje... met schuilgelegenheid het echte leven kan ervaren voordat ze het hoekje omgeholpen worden :(:)

Dit vind ik wel mooi geschreven.

Toen wij pas een rondleiding kregen bij een groot bedrijf daar gingen de koeien het gras niet op.
Maar ze hadden echt veel ruimte.
2 koeien waren speels en nieuwsgierig naar die groep mensen die ze niet kende en sprongen naast ons mee terwijl wij naar voren liepen. En het was niet dat andere daarvoor aan de kant moesten duiken. Nee die plek hadden ze.
Is het ideaal. Nee.
Maar een paard in paddock/track heeft ook geen wei. Uiteraard wel een zonnetje of regen. Maar ook weer hitte.
Hier in die stal was licht, ruimte. Altijd eten.
Zie ik liever koeien in de wei. Ja.
Maar slecht nee. Dat hadden ze het zeker weten niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 00:21

Ik gun ook alle koeien (en ander vee) een leventje zoals die jonkies hier vlakbij op dat stukje tussen de bomen, waar ze lekker zelf kunnen bepalen wat ze doen en heerlijk tussen het groen en in de schaduw gaan liggen +:)+

Maar die koeien in een ruime stal, met fijne ligplaatsen, met wat ronddraaiende borstels (daar zijn ze echt intens gelukkig mee, staat vaak een file van dieren bij die ook willen := ) , met volop ruwvoer, met verkoeling (een koele koe is een gelukkige koe, die geven goed melk +:)+ ) en desnoods zelfs met vernevelaars voor de fans.... die hebben het in de zomer toch wel luxe hoor.

Ze zouden eigenlijk moeten kunnen kiezen tussen naar buiten lopen om gras te vreten en in het gras te gaan liggen. Liefst ook met de mogelijkheid om tussen wat bomen / struikgewas neer te ploffen. Of dat ze de bescherming en verkoeling van de stal opzoeken.

Het is zo jammer dat we op velerlei gebied de situatie weten te creëren dat de ene regelgeving de andere in de weg zit. En dat juist goed bedoelde regelgeving, om het dierenwelzijn te verbeteren, het dierenwelzijn juist ook weer in de weg kan zitten.

Sta gewoon toe dat er bomen en struiken aangeplant worden langs en in weides en akkers. Stimulleer het. Zorg dat het de grondeigenaar geen geld kost qua subsidies e.d. want we mens, dier en de aarde hebben er zoveel profijt van....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 07:42

Wij hebben 2 rassen vleesvee, en ik verbaas me er heel regelmatig over dat ze in de zon liggen te bakken ipv dat ze lekker in de schaduw gaan liggen. Maar goed, ze moeten het zelf weten. Er is ook een groot verschil tussen hoogproductief melkvee en onze dames, waarbij ze alleen voor de kalfjes melk produceren.
Moet zeggen dat de titel van dit topic wel weer bijzonder is, waarom moeten 'boeren' voor schaduw zorgen, hoe zit het dan met al die particulieren en hun hobby vee

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 07:52

Kinke schreef:
Moet zeggen dat de titel van dit topic wel weer bijzonder is, waarom moeten 'boeren' voor schaduw zorgen, hoe zit het dan met al die particulieren en hun hobby vee

Omdat het een constatering van de NVWA is, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Die houden vooral toezicht op boeren. Omdat hun vee in ons eten terecht komt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 07:56

Ik gaf dat in mijn eerste bericht ook al aan.
Domme titel.
Dierenhouders is beter.

Later hebben ze het ook ook hobby boeren. Bij mij zijn dat particulieren met wat vee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:11

't Is omroep Gelderland hè. Dat wordt het beessie bij z'n naam genoemd. Een boer is een boer. Niks agrarier of dierhouder.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:13

Ibbel schreef:
't Is omroep Gelderland hè. Dat wordt het beessie bij z'n naam genoemd. Een boer is een boer. Niks agrarier of dierhouder.

Kun je dat uitleggen?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:14

Ibbel schreef:

Kun je dat uitleggen? In dit verband, wat je daar mee bedoelt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:15

Aan DP gericht, als verklaring dat de titel 'dom' is. Bokt bedenkt zelf geen titels, die moet ze ongewijzigd van de bron overnemen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:20

Ik zeg niets over bokt.

Ja de titel is dom.
Heeft ook niks met het beestje bij de naam noemen.
Want het artikel zelf is wel genuanceerder.

Ja een boer is een boer.
Een particulier met wat vee geen boer.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 08:23

Kinke schreef:
Wij hebben 2 rassen vleesvee, en ik verbaas me er heel regelmatig over dat ze in de zon liggen te bakken ipv dat ze lekker in de schaduw gaan liggen. Maar goed, ze moeten het zelf weten. Er is ook een groot verschil tussen hoogproductief melkvee en onze dames, waarbij ze alleen voor de kalfjes melk produceren.

Onze mrij dames liggen ook graag in de zon te bakken, zolang er windje staat. Terwijl ze altijd toegang hebben tot weiland met schaduw.

Bij ons staan ze 22/7 buiten in het weideseizoen. 2 x daags komen ze uurtje binnen voor het melken en brok.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:33

Ik sloeg ook even aan op de titel. Hier eist de boer die zijn land ten noorden van ons heeft liggen, dat we de bomen kappen/tot heel laag snoeien of zijn schade vergoeden omdat de mais direct erachter minder zon krijgt door onze bomen en daardoor minder hoog is. We hebben het gevraagd bij de gemeente, die geeft aan dat er in het buitengebied geen regel is die zegt dat we moeten kappen. De bomen staan er nu 25 jaar, dus die krijgen best wat hoogte en zo hebben we een mooie strook 'bos', die we niet weg willen halen. Wel liever een goede buur/boer natuurlijk, dus we denken na over de schadevergoeding, maar het voelt toch niet helemaal eerlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:11

Nee joh, laat hem even normaal doen met die schadevergoeding := Is het gewoon jullie land? Staan de bomen daar legaal? Huur of koop je iets van de boer ofzo waardoor hij vindt dat hij druk uit kan oefenen...?

Ik snap zijn gedachtengang maar zo werkt het natuurlijk niet. Hoeveel akkers zijn er wel niet met bomen er langs van naastgelegen percelen. Of van de weg die er langs loopt. Je hebt het maar gewoon te doen met de omgeving hoor :=

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:45

Ja, ons land. Het was tot 25 jaar geleden akker, maar daarna is er huis op gebouwd, en dus ook beplanting. De boer pacht de grond van onze 'buurman', wij huren of kopen verder niets. Op zijn verzoek hebben we al diverse malen gesnoeid, zelfs een door hem aangedragen professional laten komen en betaald, maar hij vindt het nog steeds niet voldoende. Voor het beeld:
Afbeelding