Politieke partij vraagt sponsors: Stop financiering dierenleed Boekelo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:28

ruitje schreef:
Asciugamano schreef:
Het is wel makkelijk om ‘Desinformatie!’ te roepen maar heb jij andere getallen dan?

Sorry maar dit werkt toch andersom? Als we de conclusie trekken dat dit nergens bijgehouden kan zijn de afgelopen jaren dus dat het een gok is...

Dan is het toch niet oke dat een partij dit gebruikt als de waarheid? Hoezo moeten wij daar dan een ander getal tegenover zetten?

Eerder op deze pagina is toch uitgelegd hoe zij aan die getallen komen?
En ik meen dat iemand ze ook nog eens ging mailen om te vragen hoe ze er aan komen.

Ik ga er vanuit dat daar wel een antwoord op komt en niet dat ze maar wat roepen.
Dat gebeurt hier wel, tot nu toe.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:29

pol013 schreef:
Een paard komt (bijna) nooit aan de max van zijn fysieke capaciteit.
Kijk alleen al naar het aantal uurtjes trainen wat nodig is om die prestatie te leveren. Hoeveel uur traint een humane topsporter? en hoeveel een paard?

Een mens heeft veel meer training nodig dan een paard. Daar is al heel veel over bekend en gepubliceerd. Als je een paard zou trainen zoals een mens, zou je 'm binnen de kortste kleren zwaar overtraind hebben. Om de andere dag trainen is voor een paard voldoende (ook voor een 160 km endurancewedstrijd), dat hoeft een mens die een marathon wil lopen niet te proberen.

Een paard kan je ook 4-6 weken niet trainen zonder dat de cardiovasculaire conditie naar beneden gaat. Hoeft een mens niet te proberen.

Dat de gemiddelde leeftijd van een paard op basis van verzekeringscijfers waar geen oudere paarden dan 16-17 in worden toegelaten 8 is, is logisch. Het gemiddelde van 0-16 is, hé, 8. Gut, verbazingwekkend.

Dat die cijfers alleen uit de groep 'verzekerde paarden' komen geeft overigens gaan bias. Die steekproef is op zich groot genoeg. Alleen is de steekproef niet representatief omdat hogere leeftijden bij voorbaat zijn uitgesloten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:34

Ibbel schreef:
pol013 schreef:
Een paard komt (bijna) nooit aan de max van zijn fysieke capaciteit.
Kijk alleen al naar het aantal uurtjes trainen wat nodig is om die prestatie te leveren. Hoeveel uur traint een humane topsporter? en hoeveel een paard?

Een mens heeft veel meer training nodig dan een paard. Daar is al heel veel over bekend en gepubliceerd. Als je een paard zou trainen zoals een mens, zou je 'm binnen de kortste kleren zwaar overtraind hebben. Om de andere dag trainen is voor een paard voldoende (ook voor een 160 km endurancewedstrijd), dat hoeft een mens die een marathon wil lopen niet te proberen.

Een paard kan je ook 4-6 weken niet trainen zonder dat de cardiovasculaire conditie naar beneden gaat. Hoeft een mens niet te proberen.

dat is precies mijn punt.
Wat is er dan slecht aan 'top'sport voor een paard als het zo simpel te behalen is?
dat betekend simpelweg dat een humane topsporter ook echt een de toppen zit van wat fysiek kan en een paard zeer ruim binnen die marges blijft. Waarmee je je dus kunt afvragen wat er zo 'top' aan is. en waarom dat het daarmee slecht zou zijn voor een paard.
Waar baseert men dat dan op?

Voor mij persoonlijk is het 'top'sport omdat het alles vraagt van de samenwerking die 2 totaal verschillende diersoorten met elkaar kunnen aangaan. maar dat is niet perse slecht voor het dier

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:41

ruitje schreef:
Echt? Dit vind ik echt krom praten wat recht is....

De verzekeraar deelt het niet als argument tegen de paardensport. Die deelt het zonder enige doelen.

Het verbaasd mij eigenlijk ook wel een beetje van jou want je komt zelf heel vaak met boeiende feiten ( en we hebben vaak niet dezelfde mening maar ik waardeer de dingen die je deelt wel altijd, laat me anders nadenken over dingen) . Heb het idee dat wanneer bijvoorbeeld de BBB cijfers over de vleessector uit zijn verband zou trekken je het niet oke zou vinden zeg maar :o

Maar wij weten niet hoe ze aan die cijfers komen en of er echt sprake is van 'uit verband trekken', of dat ze echt ergens een bron hebben die precies beweert wat ze schrijven.
Wat mij betreft geen enkel verschil tussen PvdD en BBB; het is logisch dat ze informatie delen die hun goed uitkomt, maar het zou fijn zijn als ze het allemaal even factchecken en inderdaad niks uit het verband wordt getrokken.

Ik ben dus ook benieuwd of er een reactie komt op de mail :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:59

pol013 schreef:
Wat is er dan slecht aan 'top'sport voor een paard als het zo simpel te behalen is?

Je mist mijn punt :D
3x per week trainen is het maximaal nodige om het maximale uit een paard te halen. Meer trainen geeft geen hogere prestaties. Dus het feit dat het 'met zo weinig kan' zegt niets over hoe groot de trainingsinspanning voor een paard is. Met dat weinige zit je gewoon op z'n max.

Het zegt wel iets over hoe een paard geevolueerd is. De hele dag stappen en de basisconditie hebben om af en toe op topsnelheid te vluchten. Zonder daar idioot voor te hoeven trainen, want dat zou in de natuur niet efficient zijn.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:37

Topsport is niet simpel te behalen. Dat een paard naar verwachting in de basis minder training nodig heeft dan een mens wil niet zeggen dat we juist trainen…. Daarnaast heb je ook verschillende soorten training, ben je meer bezig met spiervezeltypering of spier geheugen etc. Topsport in de eventing red je bijvoorbeeld niet met 3x per week trainen. Juist door meer inzicht in te krijgen in de belasting/ belastbaarheid kunnen we verder komen.
Er zijn nog genoeg blessures door overtraining, onjuiste training en/ of overbelasting. In de nationale en internationale sport.
Er is nog zo veel onduidelijk hier over…
Neem bijvoorbeeld de dierenarts controle na een nationale eventing wedstrijd. Binnen 10 minuten keuren en de hartslag moet lager dan een aantal bpm zijn. Hoe vaak ik wel niet op social media zie staan, mijn paard is heel fit want hij had een
hartslag van 60 na de cross. Dan hebben mensen het niet begrepen…. Die meting zegt vrij weinig over de fitheid. Denk simpel na, als je 2 minuten stil gaat staan met een paard dan daalt de hartslag vanzelf en is die goed door de keuring. Betekent dit dan dat het paard fit is?
Niet voor niks word er gewerkt in de hogere sport met lactaat metingen icm intensiteit en herstel.
Begrijp mij niet verkeerd, iets is beter dan niets. Maar iets wat al jaren er is is niet gelijk de beste optie. We moeten blijven verbeteren in de gehele paardenwereld…

Humaan is er zo veel meer bekend over de trainingsfysiologie, zo weten wij humaan bijvoorbeeld al meer over het principe van gelijktijdig kracht en uithoudingsvermogen trainen. Bij paarden is hier ook vrij wel niets tot weinig onderzoek naar geweest. Iets wat juist bij de eventing erg belangrijk is. Nu is dit onderzoek ethisch ook erg lastig, maar in Amerika zijn ze al wel meer met dit soort onderzoek bezig.
Ik ben echt voor meer gericht onderzoek door mensen met kennis op alle vlakken en dan een gesprek op basis van wetenschap en praktijk ipv een gesprek op basis van meningen en aannames. :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:04

Ibbel schreef:
pol013 schreef:

Je mist mijn punt :D
3x per week trainen is het maximaal nodige om het maximale uit een paard te halen. Meer trainen geeft geen hogere prestaties. Dus het feit dat het 'met zo weinig kan' zegt niets over hoe groot de trainingsinspanning voor een paard is. Met dat weinige zit je gewoon op z'n max.

Het zegt wel iets over hoe een paard geevolueerd is. De hele dag stappen en de basisconditie hebben om af en toe op topsnelheid te vluchten. Zonder daar idioot voor te hoeven trainen, want dat zou in de natuur niet efficient zijn.

Je mist dat van mij ook.
Want naast de vergelijking in uren training zeg ik óók dat metingen ook uitwijzen dat paarden helemaal niet aan hun max komen of hoeven te komen tijdens de olympische disciplines.
hartslag metingen, lactaat waardes en dat soort zaken.

Of meet jij maximale prestatie ergens anders aan?

sann: waarmee ik niet beweer dat het simpel is. helemaal niet. Er is niks simpel aan.
Maar dat heeft veel minder te maken met de lichamelijk tol die het daadwerkelijk vraagt van een paard dan dat het in humane topsport daar mee te maken heeft.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:52

8nnemiek schreef:
Maar wij weten niet hoe ze aan die cijfers komen en of er echt sprake is van 'uit verband trekken', of dat ze echt ergens een bron hebben die precies beweert wat ze schrijven.
Wat mij betreft geen enkel verschil tussen PvdD en BBB; het is logisch dat ze informatie delen die hun goed uitkomt, maar het zou fijn zijn als ze het allemaal even factchecken en inderdaad niks uit het verband wordt getrokken.

Ik ben dus ook benieuwd of er een reactie komt op de mail :j

Wat die actiegroepen volgens mij zeggen is dat de gemiddelde leeftijd van een paard dat aantoonbaar overleden is door de sport (dus direct ivm wedstrijd: gevallen, hartaderbreuk, acute verwondingen etc) slechts 7 jaar is. De gevallen die krant halen bij wijze van spreken. Dat is een zeer klein groepje en daar zal je dus zo’n vertekend beeld van krijgen.

Wat we niet weten is hoe oud een paard gemiddeld wordt, zelfs met topsport. Want dat is verdomd moeilijk te bepalen.
Ten eerste: wat is die topsport? Welke discipline? Welk niveau?
Ten tweede: hoe lang moet dat niveau gelopen zijn?
Ten derde: dat paard moet overleden zijn, dat moeten sportfederatie en/of rendac weten. Soms worden paspoorten niet ingestuurd en chipnummers niet meegegeven
Ten vierde: om de criticasters helemaal de mond te snoeren zou je moeten weten of een paard aan een sportgerelateerd issue overleden is, dus ook de blessures die bleven aanslepen en geen paardwaardig bestaan meer toelieten. Dat staat nergens geregistreerd, als je de oorzaak van aanhoudende problemen al 100% kent (HKO, iemand?). En in hoeverre kan koliek sportgerelateerd zijn?

De gemiddelde leeftijd van de paarden die nu starten zegt niet veel. Oudere paarden gaan sowieso op een gegeven moment de sport uit en dat zegt niks over hun totale levensduur.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:05

Even heel kort door de bocht, maar hopelijk duidelijk: er wordt nergens geregistreerd op welke leeftijd paarden overlijden. Er wordt ook niet geregistreerd wat de oorzaak is van het overlijden en ook verzekeringsmaatschappijen houden dit soort data niet bij.
Claims over leeftijden waarop sportpaarden overlijden zijn een slag in de lucht, vallen onder fake news en zijn alleen bedoeld om een vals beeld te scheppen over onze sport.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:32

Veronica2 schreef:
Even heel kort door de bocht, maar hopelijk duidelijk: er wordt nergens geregistreerd op welke leeftijd paarden overlijden. Er wordt ook niet geregistreerd wat de oorzaak is van het overlijden en ook verzekeringsmaatschappijen houden dit soort data niet bij.
Claims over leeftijden waarop sportpaarden overlijden zijn een slag in de lucht, vallen onder fake news en zijn alleen bedoeld om een vals beeld te scheppen over onze sport.

Mijn opmerking over de stelling van de PVDD met betrekking tot de gemiddelde leeftijd van sportpaarden heeft zo te zien heel wat discussie los gemaakt. Niemand kan blijkbaar achterhalen waar deze stelling vandaan komt. Ik wilde er ook mee aantonen dat er door PVDD en aanverwante dierenrechtenclubjes heel wat desinformatie de lucht in wordt geslingerd. En dat is blijkbaar gelukt.

Zelf neem ik dergelijke stellingen uit de koker van de PVDD en soortgelijke organisaties dan ook allemaal met een grote korrel zout. Ze hebben een behoorlijke historie van desinformatie verspreiden.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:37

Veronica2 schreef:

Je zou toch perfect moeten kunnen boventoveren bij KNHS wat geboortedatum paard is en opgegeven sterfdatum / datum inzenden paspoort.

Maar idd dan nog, dat zegt niks over de doodsoorzaak.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:49

foxy80 schreef:
Je zou toch perfect moeten kunnen boventoveren bij KNHS wat geboortedatum paard is en opgegeven sterfdatum / datum inzenden paspoort.

Dan heb je het ook nog over de gemiddelde leeftijd van een sportpaard. Want daar gaat de stelling over.
Mijn vraag is dan? Wat is de exacte definitie van een sportpaard? Is dat elk paard met een startkaart? Is dat een paard dat minstens 3 keer per maand een wedstrijd loopt? Of geldt dat pas vanaf een bepaald nivo?
Wanneer je met een dergelijke stelling komt namelijk dat sportpaarden in Nederland gemiddeld niet ouder worden dan 8 jaar. Dan moet je met een onderbouwing komen die gemakkelijk na te rekenen is. Dat ontbreekt volledig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Politieke partij vraagt sponsors: Stop financiering dierenleed Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:52

En de paarden die naar het buitenland zijn verkocht? Daar is vast ook geen sterfdatum van bekend.

Daarnaast als een paard geen startkaart meer heeft weet knhs ook niks meer

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 22:01

Precies en wie levert zijn paspoort in bij de KNHS? Dat gaat toch meestal naar het stamboek en niet naar de KNHS. Bovendien hoeft de reden van een startkaart opzeggen toch ook geen overlijden te zijn. Er zijn zoveel redenen om je startkaart op te zeggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 22:17

Citaat:

Mijn mondelinge bron,
DA universiteitskliniek Utrecht
2002,
had het over de gemiddelde leeftijd van KWPN'ers.

(Het kwpn fokt voor de [top]sport, maar het is toch net niet hetzelfde als sportpaard.)

Mijn bron deed ook geen uitspraak over de doodsoorzaak, maar als DA snapte hij wel de medische problemen van de jonge KWPN'ers vanwege het fokbeleid (en hij zag dus veel OCD en heftige artrose bij jonge dieren).
Naar de letter van de wet zijn het geen dodelijke ziekten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 22:29

Die stelling over de gemiddelde leeftijd van sportpaarden is niet van de PvvD maar al van voor die tijd en de bron is zeer onduidelijk. Volgens mij duikt het al zolang ik op Bokt zit regelmatig op.

Het lijkt mij dat de pvvd vrij is om dit te vragen aan de sponsoren. Die uiteraard zelf de keuze kunnen maken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 23:47

foxy80 schreef:
Veronica2 schreef:

Maar hoe dan? De KNHS weet toch helemaal niet of en wanneer een paard dood is gegaan?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:25

Janneke2 schreef:
Citaat:

Mijn mondelinge bron,
DA universiteitskliniek Utrecht
2002,
had het over de gemiddelde leeftijd van KWPN'ers.

(Het kwpn fokt voor de [top]sport, maar het is toch net niet hetzelfde als sportpaard.)

Mijn bron deed ook geen uitspraak over de doodsoorzaak, maar als DA snapte hij wel de medische problemen van de jonge KWPN'ers vanwege het fokbeleid (en hij zag dus veel OCD en heftige artrose bij jonge dieren).
Naar de letter van de wet zijn het geen dodelijke ziekten.

Dan moet je ook uitgerekend bij een dierenarts (bij een kliniek) zijn. Die zien juist alle problemen voorbij komen + afhankelijk van het soort kliniek nog wat keuringen van paarden waar ze dan iets bij vinden maar zelden van kunnen opvolgen hoe het er mee verder gaat. Tenzij je daarnaast nog volop op pensionstallen en wedstrijden komt in je vrije tijd kun je daar zomaar een aardig gekleurd beeld van krijgen.

Ik kom al nooit bij een dierenarts, laat staan utrecht. Dus al die probleemloze paarden vallen al buiten de blik van zo'n dierenarts.
Dan kun je het nog beter bij een dorps dierenarts vragen. Die komt dan iig nog een deel van de probleemloze dieren tegen bij entingen. Maar ook dan heb je een vertekend beeld aangezien niet-wedstrijd ruiters wellicht minder enten.

Ik geef dan toch echt de voorkeur aan betere steekproeven. Sloet heeft er blijkbaar een gooi naar kunnen doen met de cijfers van de KNHS. Die laten een soort minimum zien. Want de meeste mensen zullen hun startkaart wel een keer opzeggen als ze het paard verkopen/langdurig beblesseerd raken/ dood gaan. Maar aangezien je de oorzaak dan niet weet, weet je alleen dat het paard tot dan toe nog functioneerde. Niet wat er daarna mee gebeurt.

Weet de KNHS veel dat mijn toen 23 jarige na het opzeggen van zijn startkaart nog jaren oefencrosjes heeft gelopen en nu nog gereden wordt.

En nee, stamboeken weten dit ook niet. Formeel hoor je je paspoort terug te sturen maar ik denk zomaar dat een groot deel van de mensen dit niet doet omdat ze er a. geen noodzaak in zien, b te gehecht zijn aan het paard om afstand te doen van het paspoort.
Ik denk dat ze bij die stamboeken een hele bult stokoude paarden in het archief hebben zitten. Paarden van 50 jaar oud enz.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:44

wellicht dat de rendac meer betrouwbare cijfers kan geven over gemiddelde leeftijden. Ik denk dat het overgrote deel van de overleden paarden daar terecht komt. dmv chip uitlezen zou de leeftijden geregistreerd kunnen worden. (uitgezonderd de paarden die worden gecremeerd dan).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:47

Maar die controleert de chip nog niet standaard.
Die van mij is ook zonder controle van het erf gegaan

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:18

Sannnn schreef:
... Daarnaast gebeurd het steeds vaker dat ruiters hun paarden terug trekken in de wedstrijd bij hitte, niet faire cross, slechte bodem in de cross, geen fijn gevoel tijdens de cross etc. Dit kost al snel veel geld, maar dat maakt ruiters dan niet uit omdat het welzijn van hun paard voorop staat...

Wedstrijden waar dit soort omstandigheden van toepassing zijn, zouden vanuit de organisatie/TD moeten worden afgelast wat mij betreft. Bij het EK onlangs is ongeveer de helft niet aan de finish gekomen vanwege de zwaarte van de cross en slechte bodem; zelfs nadat deze ingekort was. Niet echt een visitekaartje voor de sport, dus ik snap helaas de groeiende weerstand tegen de paardensport wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:36

... mijn mondelinge bron (anno 2002) gaf idd geen bronvermelding.

Ik meldde dit om twee redenen:
'sportpaarden zouden slechts zeven jaar oud worden'
- ik ken het cijfer mbt KWPN'ers
- en het is een gemiddelde (uit laten we zeggen 2001 of wellicht eerder).

(Er zijn meer sportpaarden dan enkel KWPN'ers - en gemiddeld is geen maximum.)

Hoe dit gemiddelde tot stand is gekomen - een prima vraag waar ik geen antwoord op heb.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:54

Nexus schreef:
Sannnn schreef:
... Daarnaast gebeurd het steeds vaker dat ruiters hun paarden terug trekken in de wedstrijd bij hitte, niet faire cross, slechte bodem in de cross, geen fijn gevoel tijdens de cross etc. Dit kost al snel veel geld, maar dat maakt ruiters dan niet uit omdat het welzijn van hun paard voorop staat...

Wedstrijden waar dit soort omstandigheden van toepassing zijn, zouden vanuit de organisatie/TD moeten worden afgelast wat mij betreft. Bij het EK onlangs is ongeveer de helft niet aan de finish gekomen vanwege de zwaarte van de cross en slechte bodem; zelfs nadat deze ingekort was. Niet echt een visitekaartje voor de sport, dus ik snap helaas de groeiende weerstand tegen de paardensport wel.

Niet aan de finish komen vind ik niet meteen alles zeggen.

Zijn ze vrijwillig gestopt omdat ze voelden dat dit niet de dag en de omstandigheden voor hun paard waren? Dan spreekt het juist vóór de paardensport.
Zijn ze gestopt omdat hun score toch geen positieve bijdrage meer kon leveren en ze hun paard preventief wilden sparen? Dan vind ik het nog steeds positief
Zijn ze echt noodgewongen gestopt vanwege uitputting/gevaar? Dan wordt het minder fraai tot slecht.

Ik hoorde de commentator ook iets zeggen over rijden op een slechte bodem wat me aan het denken zette: Je zelf preventief afmelden bij een slechte bodem is nier perse beter. Juist rijden, niet snel willen gaan, maar voelen wat jij en je paard kunnen onder die omstandigheden is heel leerzaam. Ik kan die denklijn ergens wel volgen. Maar dan moet je dus ook exact dat doen, voelen, luisteren en iets doen met die input van je paard.
Of ik het er zomaar mee eens ben, weet ik niet.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:50

pol013 schreef:
Ik hoorde de commentator ook iets zeggen over rijden op een slechte bodem wat me aan het denken zette: Je zelf preventief afmelden bij een slechte bodem is nier perse beter. Juist rijden, niet snel willen gaan, maar voelen wat jij en je paard kunnen onder die omstandigheden is heel leerzaam. Ik kan die denklijn ergens wel volgen. Maar dan moet je dus ook exact dat doen, voelen, luisteren en iets doen met die input van je paard.
Of ik het er zomaar mee eens ben, weet ik niet.

Ik denk niet dat je die specifieke hindernissen op lagere snelheid kan aanrijden. Dat parcours vereist gewoon een zekere mate van GO.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:46

robert45 schreef:
miereneter schreef:
Wat een agressie naar die partij toe, ik vind hun standpunten doorgaans zeer redelijk. Het kan helemaal geen kwaad om kritisch te kijken naar hoe wij sport beoefenen met paarden. Paard heeft daarin geen keuze en eventing op hoog niveau heeft wel degelijk risico's waar je vragen bij kunt stellen. En nee, ik ben geen halfzachte waus en ik rijd zelf ook paard.

Ik vind dat wij, als paardenliefhebbers ook de hand in eigen boezem moeten steken. Dan hoeven we niet bang te zijn voor partijen voor dieren.

Tot slot: sommigen reageren alsof de partij een terroristische aanslag heeft gepleegd. Jongens, ze sturen de sponsors gewoon een brief hé, geen bombrief.

De standpunten van de PvdD zijn niet redelijk…

Als het aan hun ligt mag jij vandaag al niet meer op je paard stappen. Die lui zijn tegen alles waar dieren bij betrokken zijn, van siervogels tot paarden.

Welk verkiezingsprogramma lees jij dan? Ik lees enkel: 'Er komt een Paardenbesluit waarin de basis- regels voor het welzijn van paarden wettelijk worden vastgelegd. Paarden krijgen de ruimte voor natuurlijk en sociaal gedrag in kuddes en de dagelijkse mogelijkheid om vrij te bewegen in de buitenlucht. Schadelijke trainingsmiddelen en -methoden worden verboden en er komt een minimumleeftijd waarop pony’s en paarden belast mogen worden.'

Er zijn ook volksvertegenwoordigers bij de PvdD die paardrijden hoor. Ik denk dat de standpunten redelijker zijn dan dit soort reacties. Het is namelijk niet zo zwart-wit. Er zijn mensen binnen de partij die inderdaad tegen alle activiteiten zijn met dieren, maar ook mensen die er helemaal niet zo instaan. Het is niet goed om iedereen over een kam te scheren, zo zit de maatschappij ook niet in elkaar. Ik denk dat het vooral goed is om met elkaar in gesprek te blijven, zoals in deze podcast is gedaan. We delen namelijk gezamenlijk de liefde voor dieren en dan heeft het helemaal geen zin om hard tegen elkaar in te gaan.

Overigens ben ik ook zeer benieuwd waar de gemiddelde leeftijd van het sportpaard vandaan komt, volgens mij weet niemand dat nog echt :+