Ruiters negeren massaal strandverbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Ruiters negeren massaal strandverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:39

Ja, al begrijp ik nu dat het in gesprek gaan helaas behoorlijk moeilijk is.

Ik denk ook dat een front vormen belangrijk is, wellicht een petitie starten en aanbieden met de wensen en uitleg waarom het e.a zo vervelend is. En dan hopelijk wel het gesprek aan kunnen gaan.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:00

Als ik die foto bekijk snap ik dat verbod heel goed. Ruiters zijn er erg goed in om het achterlaten van de mest van hun paard goed te praten.

Wat mij betreft is dit ook gewoon puur een kwestie van afstappen en je zooi opruimen. Als je dan niet meer op je paard kan komen, moet je je paard dusdanig opvoeden dat hij buiten kan stilstaan voor het opstappen (al dan niet vanaf een verhoging).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:09

Poeh die strandopgang lijkt me inderdaad niet zo'n heel geschikt punt om onder te laten kakken... en de kans is natuurlijk vrij groot dat een paard bij het zien / ruiken van het strand even de boel leegmaakt :=

Kun je als ruiter niet gewoon lekker je trailer bovenaan het parkeerterrein zetten (lekker rustig en uit de weg van de meeste andere bezoekers ook meteen) en via dat smalle paadje aan de rechterkant naar het strand...? Of kun je daar niet op vanaf de parkeerplaats? :)

Afbeelding

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:40

Nee, er zit een hek om de parkeerplaats. De enige manier om er op en af te komen, is via de reguliere opgang.

Ik begrijp echt dat ze geen paardenmest meer willen hebben daar. Maar het zo plotsklap verbieden zonder een alternatief te bieden: dat wringt heel erg...

En ja, ik blijf ze vinden doorslaan in de periode dat ik er nog wel kwam. Het was al niet dat ze nog erg vriendelijk waren boor de ruiters, hoe erg je je best ook deed. Dat hebben andere ruiters waarschijnlijk gewoon verpest voor ons. Ik kwam er ook vaak alleen als ik dacht dat andere parkeerplaatsen vol waren of als ik vanwege tijd de dichtsbijzijnde plek wilde hebben.

Edit: Ja, trailers stonden trouwens altijd achteraan/bovenaan. Het was algemeen bekend dat je daar moest parkeren en ik heb nog nooit een trailer niet op de achterste drie rijen zien staan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:19

pmarena schreef:
Kun je als ruiter niet gewoon lekker je trailer bovenaan het parkeerterrein zetten (lekker rustig en uit de weg van de meeste andere bezoekers ook meteen) en via dat smalle paadje aan de rechterkant naar het strand...? Of kun je daar niet op vanaf de parkeerplaats? :)

Nee, parkeerplaats is afgesloten er is geen alternatief dichtbij.

Bovendien zijn alle wandel- en fietspaden in PWN gebied verboden voor paarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:32

Het is gewoon schandalig dat sommige ruiters zich niet aan regels willen houden. Het gaat om de veiligheid van de badgasten en onderhoud.
Ik vind je behoorlijk asociaal als je regels in de wind slaat.

Ik heb jaren een zomerhuis aan de kust gehad en ik stond er met mijn paard van april tot oktober, maar hield me altijd aan alle regels die er waren , zoals bepaalde stukken in deduinen die in de broedtijd waren afgesloten bv, of opgangen die je niet mocht gebruiken te paard. Ik vind dat niet meer dan normaal. Je bent te gast en je hebt je te houden aan de regels van de gastheer.

Het lijkt mij een goed idee om aso´s op de bon te slingeren. Het is gewoon een overtreding, punt.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 10-07-23 10:33, in het totaal 2 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:32

Wat mij irriteert is het gebrek aan een alternatief en het feit dat het verbod kennelijk jaarrond is.

De volgende strandopgang en zijn ver weg van parkeerplaatsen.

Afbeelding

En

Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:34

Ja, sorry hoor, maar dan ga je gewoon naar een ander strand?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:02

Lusitana schreef:

Zo simpel is dat niet zeker niet als je geen auto en trailer hebt.

Als je dat wel hebt zijn plekken waar je goed kunt parkeren en makkelijk het strand op kunt met je paard vrij schaars.

Tussen IJmuiden en Hargen zit nu feitelijk niet zoveel.

Ik ga nog weleens heel vroeg in de ochtend naar Egmond aan Zee maar dat is ook niet ideaal.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:39

Dit soort discussie heeft destijds ook bij Noordwijk/Langevelderslag opgang gespeeld. Mocht ook ineens niet meer, maar een goed alternatief was er eigenlijk ook niet.

De gemeentes houden zich in dit soort gevallen gewoon van de domme en geven niet thuis.

Staat los van mest opruimen of niet, ze willen gewoon geen paarden op het strand meer, net zoals honden ook steeds meer geweerd worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:15

manic schreef:
Dit soort discussie heeft destijds ook bij Noordwijk/Langevelderslag opgang gespeeld. Mocht ook ineens niet meer, maar een goed alternatief was er eigenlijk ook niet.

De gemeentes houden zich in dit soort gevallen gewoon van de domme en geven niet thuis.

Staat los van mest opruimen of niet, ze willen gewoon geen paarden op het strand meer, net zoals honden ook steeds meer geweerd worden.

Als ik zie hoe sommige paardeneigenaren zich gedragen, kan ik dat niet raar vinden :o . In volle galop tussen de badgasten door, springen over de paalhoofden, levensgevaarlijk. Los van alle mest op de paden, het strand en in het water.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:17

Jammer..

Wat ik niet snap..waarom niet gewoon een ruiterpad maken naast de strandopgang voor mensen, waar paarden en honden doorheen kunnen? Gewoon zorgen dat de boel elkaar niet kruist..mestscheppen met poepbak neerzetten en duidelijke regels en als de ruiters dan op de voor hun bestemde paden blijven is er toch geen probleem?

Het is voor mensen toch ook leuk om paarden op het strand te zien? Mits ze niet de hele tijd in de mest trappen en op de daarvoor bestemde tijden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:20

Elisa2 schreef:
Jammer..

Wat ik niet snap..waarom niet gewoon een ruiterpad maken naast de strandopgang voor mensen, waar paarden en honden doorheen kunnen? Gewoon zorgen dat de boel elkaar niet kruist..mestscheppen met poepbak neerzetten en duidelijke regels en als de ruiters dan op de voor hun bestemde paden blijven is er toch geen probleem?

Het is voor mensen toch ook leuk om paarden op het strand te zien? Mits ze niet de hele tijd in de mest trappen en op de daarvoor bestemde tijden?

Dat hebben ze in Nieuwvliet. Echter is het pad voor paarden smal en gewoon duinzand. Niet te rijden, zo mul. De paarden gaan uit zichzelf het asfalt op.

Ik denk dat het nog wel meevalt hoe leuk paarden op het strand zijn. In mijn ervaring geven veel mensen er niet echt om, op hier en daar een enthousiast kind na.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:22

Ik woon niet vlakbij het strand dus baseer het ook maar op de enkele ervaringen die ik er zelf mee had. En uiteraard is mijn beeld gekleurd.

Dat duinzand is inderdaad niet in te rijden, snap niet dat daar dan niet wat houtsnippers doorheen kunnen oid. Zodat het wel te rijden is, gewoon alleen even op de ergste stukken. Dat ze het ook wel gewoon goed aanpakken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:25

Elisa2 schreef:
Ik woon niet vlakbij het strand dus baseer het ook maar op de enkele ervaringen die ik er zelf mee had. En uiteraard is mijn beeld gekleurd.

Dat duinzand is inderdaad niet in te rijden, snap niet dat daar dan niet wat houtsnippers doorheen kunnen oid. Zodat het wel te rijden is, gewoon alleen even op de ergste stukken. Dat ze het ook wel gewoon goed aanpakken.

Ik heb vijf jaar aan het strand gewoond en kwam er dagelijks met mijn paard. Maar dan nog is het enkel mijn ervaring en zegt dat ook niet veel over de hele groep strandgangers :D.

Houtsnippers wilde het waterschap niet hebben, dus het was mul zand. Maar ook langs het pad waar wel houtsnippers lagen, gingen de meeste ruiters gewoon over het asfalt :=.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:31

Houtsnippers verdwijnen ook heel snel in mul duinzand,dus is zinloos.

Mijn ervaring is wel dat best veel mensen het leuk vinden om paarden te zien op het strand.
Van mij mogen kinderen,als de situatie het toelaat, ook altijd even aaien als ze het vragen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:34

_San87_ schreef:
Als ik zie hoe sommige paardeneigenaren zich gedragen, kan ik dat niet raar vinden :o . In volle galop tussen de badgasten door, springen over de paalhoofden, levensgevaarlijk. Los van alle mest op de paden, het strand en in het water.

Het vervelende is dat de meeste ruiters prima rekening houden met de medemens en de galop bewaren voor een net wat rustiger stuk waar paarden wel toegestaan zijn (wellicht enkel tussen bepaalde tijden), maar dat je op die rustigere stukken dus niet (meer) legaal kan komen omdat de strandopgang en het directe strandopgang niet meer mag.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:43

fransje23 schreef:
Lusitana schreef:

Als je dat wel hebt zijn plekken waar je goed kunt parkeren en makkelijk het strand op kunt met je paard vrij schaars.

Ik ga nog weleens heel vroeg in de ochtend naar Egmond aan Zee maar dat is ook niet ideaal.

Het is wel zo simpel. Je KIEST om illegaal ergens heen te gaan. Er zijn plenty mensen die nooit een strand zien, het is geen noodzaak, het is een wens.
Als het niet mogelijk is, ga je niet. Dan ga je niet maar regels negeren omdat jij zo nodig het strand op wilt.
Of je gaat in gesprek met de gemeente en probeert tot een oplossing te komen.

Waarom denk je dat je overal recht op zou moeten hebben?

manic schreef:
_San87_ schreef:

Het vervelende is dat de meeste ruiters prima rekening houden met de medemens en de galop bewaren voor een net wat rustiger stuk waar paarden wel toegestaan zijn (wellicht enkel tussen bepaalde tijden), maar dat je op die rustigere stukken dus niet (meer) legaal kan komen omdat de strandopgang en het directe strandopgang niet meer mag.

Daarom zijn er tijden ingesteld in de zomer, zodat je niet tegelijk met de badgasten er bent, maar geen opgang is een ander probleem en ik denk dat je dat met de gemeente moet doorspreken als groep ruiters omdat de meeste planners er gewoon geen rekening mee houden, maar best open kunnen staan voor suggesties.
Met gewoon maar regels negeren, krijg je juist de gemeente tegen ruiters.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:57

Op warme dagen zijn er ook nog gewoon badgasten na 19 uur. Ik ga dan niet in galop, hooguit een sukkel drafje als ik daar tenminste geen zand mee richting badgasten gooi.

Pas op een leger stuk kan je wat harder, dat lijkt mij heel logisch, maar voor sommige mensen niet schijnbaar. Dat je dan andere gasten en de gemeente tegen je gaat krijgen is daar dan het gevolg weer van.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 13:02

Dat is bij Noordwijk uitvoerig gebeurd en daar is (tot zover ik weet) niet echt heel veel aan oplossing uitgekomen.

Ik ben er zelf al jaren niet meer geweest dus weet niet wat de situatie nu is, maar het is gewoon best jammer dat iets wat jaren gewoon mocht ineens niet meer kan.

Ik heb zelf wel het idee dat er een hoop onvrede verergerd is doordat Nederlandse natuur en strand ineens massaal bezocht is tijdens Corona tijd en het vanaf toen sowieso drukker is geworden en werkelijk niemand meer iets van elkaar kan hebben of vinden dat men alles maar ten alle tijde moet mogen. (Ruiters inclusief)

Ik verbaasd me zelf van de week in IJmuiden (waar paarden en honden wel mogen) dat er paarden idd dwars door de badgasten heen galoppeerden. Heel bijzonder. Ik zou dat zelf niet veilig vinden, ook al was het toegestaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 13:28

Lusitana schreef:
fransje23 schreef:

Het is wel zo simpel. Je KIEST om illegaal ergens heen te gaan. Er zijn plenty mensen die nooit een strand zien, het is geen noodzaak, het is een wens.
Als het niet mogelijk is, ga je niet. Dan ga je niet maar regels negeren omdat jij zo nodig het strand op wilt.
Of je gaat in gesprek met de gemeente en probeert tot een oplossing te komen.

Waarom denk je dat je overal recht op zou moeten hebben?

Pardon? Denk dat je mijn reactie niet goed gelezen hebt.
Waar zeg ik dat je het illegaal moet gaan doen?
Ik ga dus niet meer naar die opgang maar zoek een alternatief waar het nog wel is toegestaan.

Zeg alleen dat het mij irriteert dat de gemeente geen alternatief heeft en dat het ook buiten het badgastenseizoen niet is wordt toegestaan.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 13:31

sjonge. Jammer toch dat een deel het verpest voor de rest. Gewoon opruimen die shit. Als ik een buitenrit maak en mijn paard achijt ergens op de weg rij ik er na mijn rit nog even heen en ruim het op. Dat kan op het strand toch ook? Maar goed. Veel mensen zijn varkens (hoewel, varkens zijn schoner). Laatst hier ook bij het zwembad. Prullenbakken serieus om de 10 meter, en dan nog alles op het gras flikkeren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 13:32

Bij mooi weer ga ik of om 7.00 in de ochtend dan is het nog relatief rustig is of laat op de avond.

Door badgasten heen rijden is voor niemand leuk en kan gevaarlijke situaties opleveren.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 13:50

Ik was afgelopen voorjaar in Zeeland daar had je ruiterpad naast de gewone strandopgang. Ideaal en de mest lag dus meteen niet op de weg. Ik vind dat je op openbare plekken mest gewoon moet opruimen.

Toevallig ga ik in augustus een week naar deze regio met paard. Mijn plan is dan om vroeg in de ochtend te gaan rijden als ik naar strand ga. Of als wat minder weer is in de avond. Het is als ruiter niet fijn om op druk strand te rijden. Niemand heeft daar plezier van.

Wel jammer van negativiteit en gebrek aan alternatief. De strandopgang in de duinen bij Bakkum was 10 jaar geleden als heel stijl en best gevaarlijk. En dan moet je inderdaad stuk door duinen rijden te paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:54

fransje23 schreef:
Pardon? Denk dat je mijn reactie niet goed gelezen hebt.
Waar zeg ik dat je het illegaal moet gaan doen?
Ik ga dus niet meer naar die opgang maar zoek een alternatief waar het nog wel is toegestaan.

Zeg alleen dat het mij irriteert dat de gemeente geen alternatief heeft en dat het ook buiten het badgastenseizoen niet is wordt toegestaan.

Nee, sorry, ik was onduidelijk, de "je" is algemeen bedoeld, als "men". Men heeft een keuze, men kiest er voor om illegaal in de weer te gaan en men vindt dat ze het recht daarop hebben en ik vind dat raar en dat betreft dan mensen die dus willens en wetens tegen regels in gaan.

En als men niet ergens terecht kan, dan kan men ook gewoon ergens anders gaan of niet gaan of men probeert je gemeente te overtuigen dat er een oplossing moet komen.