Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:28

Bielsje schreef:
princequillo schreef:
Dat was ik, en die vergelijking gaat niet zozeer om de inhoud van de programma's. Puur en enkel om de opmerkingen die zeggen dat undercover opnames niet zou kunnen. Het lijkt mij toch heel logisch dat je in dit soort gevallen verborgen camera's gebruikt? De zorgboerderij die wordt genoemd bijvoorbeeld, was anders echt niet zo gevallen. Dat was ook gewoon een "bedrijf" met personeel en "dieren" (mensen). Als je weet dat er gefilmd word, worden er vaak wel maatregelingen genomen om alles zo priem mogelijk te laten zien. Dit soort programma's doen niet vaak iets zonder dat ze daar aanleiding toe hebben. Vaak is dat door ingekomen tips of andere dingen die ernaar wijzen dat er wellicht iets niet pluis is.

Ik zeg ook absoluut niet dat onaangekondigd filmen niet goed kan zijn. Maar het verzoek om eerst het ruwe materiaal te zien is imo niet raar en als ze dat niet willen, lijkt mij dat meer te zeggen over hoe ze hem neer willen zetten dan over hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat...

Dat ze dat verzoeken vind ik an sich ook niet raar hoor. Dat ben ik met je eens.
Maar dat laatste vind ik niet. Dat kun je om meerdere redenen niet willen. Ze willen dus blijkbaar wel met hem om tafel, maar niet op zijn voorwaarden. Het gaat hier ook om een man die veel invloed heeft op het paardencircuit in Denemarken die ook nog eens vaker op zijn vingers is getikt en daar niet van heeft willen leren. Hij heeft in ieder geval diepe zakken en ook een invloedrijke familie. Wellicht zijn ze best wel bereid om hem de ruwe beelden te laten zien, maar op hún voorwaarden. Ik ga er ook van uit dat Helgstrand wel iets beter op de hoogte is van waar ze nu precies voor hebben gefilmd (gaat dit om dierenwelzijn? behandeling van werknemers? of andere dingen binnen het bedrijf? wie weet.)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:30

Roodvos schreef:
fransje23 schreef:
Maar er is een kans op wederhoor alleen niet op de voorwaarden van Helgstrand!

Nou, ik snap Helgstrand daarin wel. Er wordt om een reactie gevraagd terwijl hij geen idee heeft wat er gefilmd is en wat ze willen laten zien. Dus dan moet hij een aanname gaan doen en daar een reactie op geven? En met een beetje pech wordt dat dan ook nog in een verkeerde context geplaatst.
Dus in dit geval, zonder de beelden te hebben gezien, zou ik ook geen reactie geven. Dat kan eigenlijk alleen maar verkeerd gaan.

@Ninx, jij geeft aan "haal het verdienmodel eruit". Maar hoe zie je dat dan voor je?
Ik sta op stal waar ook een profruiter stallen huurt. Daar komen paarden binnen voor correctie die zodanig verreden zijn dat de eigen ruiter er niet meer op durft. Dat zijn paarden die geleerd hebben dat serieus stout tot zelfs gevaarlijk zijn voordeel oplevert. Het merendeel van die paarden gaat na een aantal weken, en soms maanden, weer omgeschoold terug naar huis. In sommige gevallen blijkt het noodzakelijk een nieuwe eigenaar met meer rijkunst te zoeken. Moet zo'n ruiter dat dan maar als vrijwilligerswerk doen? Of mag die daar naast de stallingskosten ook nog een uurloon voor vragen?

Het verdienmodel uit wedstrijdsport bedoel ik.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:38

Sizzle schreef:
Fransje, Daar zou ik ook niet mee accoord gaan.
Ik heb ook gezien hoe filmmakers je uitspraken sluw verdraaien, niet ok :n

Uiteraard is het zijn goed recht om er niet akkoord mee te gaan en te verzoeken om het ruwe materiaal eerst te zien.

Maar snap het vanuit de makers ook, een eerste reactie kan ook boekdelen spreken. Gewoon rauw zonder vooraf bedachte gepolijste reactie.

Cioccolato

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over underover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:41

Wat een vieze manier van de tv makers maar ook over ieder die achter die manier staat heb ik geen goed woord over.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:41

Hij wil de tijd hebben argumenten te formuleren om de beelden voor de kijker acceptabel te maken….
Maar wanneer er correcte dingen gebeuren, kan hij gewoon de ruwe beelden toelichten.

Hij zet zichzelf nu eigenlijk nog veel meer in een verdachte hoek

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:44

Cioccolato schreef:
Wat een vieze manier van de tv makers maar ook over ieder die achter die manier staat heb ik geen goed woord over.

Wat zou volgens jou een goede manier zijn om misstanden aan het licht te brengen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:46

Ik denk dat je je aan de wet moet houden, en dat met politie/justitie moet opnemen..
Dingen zomaar uitzenden, of op internet plaatsen kan misschien soms helpen, maar veroorzaakt misschien soms ook onterecht schade en dat draai je nooit meer terug..?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:47

Deze beelden zijn gemaakt door een groom en helgstrand neemt als het goed is geen stelletje penny’s aan om voor de dure beesten te zorgen. Dus mag je hopen dat dit een ervaren paardenmens was die wist wat wel/niet door de beugel kon.
Eisen dat je de ruwe beelden wil zien is niets meer of minder redenen voorbereiden waarom iets is gedaan/gebeurd. Het is een multi miljoenen bedrijf inmiddels dus waarom niet in zo’n bedrijf filmen maar wel in slachterijen/stallen. Zolang het de werkelijkheid weergeeft en geen tranentrekker van wordt gemaakt .

https://globalequestriangroup.com

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:57

Ninx schreef:
Hij wil de tijd hebben argumenten te formuleren om de beelden voor de kijker acceptabel te maken….
Maar wanneer er correcte dingen gebeuren, kan hij gewoon de ruwe beelden toelichten.

Hij zet zichzelf nu eigenlijk nog veel meer in een verdachte hoek

Maar je weet niet of het ruwe beelden zijn en in zijn geheel of stukjes. Als je hem namelijk materiaal van een uur laat zien, de kijker daarvan een minuut, dan lijkt het mij heel goed dat die reactie niet bruikbaar zal zijn. Kan ik mis hebben hoor :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:06

Cioccolato schreef:

Want?

Mogen eventuele misstanden niet aan de kaak worden gesteld?

Is er verschil tussen beelden van misstanden in slachthuizen, de zorgboerderij of oplichters en dit?
Kun je dat beoordelen zonder de beelden überhaupt gezien te hebben?

Een verborgen camera is een heftig middel maar naar mijn idee soms wel geoorloofd om dingen aan het licht te krijgen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:08

Cer schreef:
Ik denk dat je je aan de wet moet houden, en dat met politie/justitie moet opnemen..
Dingen zomaar uitzenden, of op internet plaatsen kan misschien soms helpen, maar veroorzaakt misschien soms ook onterecht schade en dat draai je nooit meer terug..?

Maar het is toch ook nog niet uitgezonden of geplaatst?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:14

Doordat hij zelf zo loopt te draaikonten ruikt men natuurlijk nog meer onraad....

Wanneer er echt niets aan de hand is kan hij beter zijn medewerking verlenen. De sport ligt onder vuur (op veel fronten terecht), dus in plaats van minder zullen er alleen maar meer zaken aan de kaak gesteld worden.
Je kunt je daarover opwinden, maar je kunt maar beter zorgen dat je straatje schoon is. En dat is bij HEEL VEEL mensen nu eenmaal niet het geval.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:16

fransje23 schreef:

Klopt, in dit geval is het nog niet geplaatst, maar er is wel al een mening over gevormd.
Eerder werd mij gevraagd 'wat als er bij jou gefilmd wordt' en toen gaf ik ook aan dat ik niet zou willen dat er iets uitgezonden wordt van mij.
(als je het filmt, wil je het uitzenden toch, denk ik? De documentaire is al gemaakt)

Hier lees je nu ook dat het doel soms de middelen heiligt. Ik vraag me af of dat wettelijk kan.
In het geval van Stegeman, die mag ook niet zomaar alles uitzenden.

Citaat:
Je kunt je daarover opwinden, maar je kunt maar beter zorgen dat je straatje schoon is
.
Maar wie bepaalt wat een schoon straatje is?
Ik vind mijn straatje schoon, maar dan nog wil ik niet dat er gefilmd wordt.
Misschien vind iemand anders mijn straatje heel vies.. en dan?
We kunnen nog steeds geen eigen rechter spelen (ook al is dat heel modern en niet te stoppen), ik denk dat dat in Denemarken ook geldt?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:20

Cer schreef:
fransje23 schreef:

Klopt, in dit geval is het nog niet geplaatst, maar er is wel al een mening over gevormd.
Eerder werd mij gevraagd 'wat als er bij jou gefilmd wordt' en toen gaf ik ook aan dat ik niet zou willen dat er iets uitgezonden wordt van mij.
(als je het filmt, wil je het uitzenden toch, denk ik? De documentaire is al gemaakt)

Hier lees je nu ook dat het doel soms de middelen heiligt. Ik vraag me af of dat wettelijk kan.
In het geval van Stegeman, die mag ook niet zomaar alles uitzenden.

Naarmate Helgstrand ingewikkelder gaat lopen doen, hoe sterker die mening wordt.
Laat die beelden zien en de mensen zelf oordelen.

Ik ben wel ZWAAR tegen 'trial by media' zoals dat bijvoorbeeld is gebeurd bij Borsato.
Iedereen veroordeelde hem op voorhand, zijn muziek werd uit de ether gehaald, en zijn hele leven is verwoest.
Nu is hij vrijgesproken van alle blaam, maar niemand maakt excuses en gaat gewoon door terwijl zijn leven verwoest is.
Op die manier mensen kapot maken vind ik vreselijk.

Dit is echter een poging wezens een stem te geven die toch al geen stem hebben. En een beeld liegt niet. Als je een aaneengesloten sequentie laat zien zonder edits valt er niet veel te faken hoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:22

Ik heb geen mening over wat er daar aan de hand is.
Ik vraag me af of je overal mag filmen en dat vervolgens 'zomaar' mag laten zien.

Nu in dit geval vindt men het blijkbaar gerechtvaardigt, maar waar trek je de grens, wettelijk gezien?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:26

Cer schreef:
Ik vraag me af of je overal mag filmen en dat vervolgens 'zomaar' mag laten zien.

Nu in dit geval vindt men het blijkbaar gerechtvaardigt, maar waar trek je de grens, wettelijk gezien?

Dat is ook een glijdende schaal.....

Maar het fenomeen misstanden aan de kaak stellen dmv onderzoeksjournalistiek is al best oud.... daar zal in de wet dus ruimte voor zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:29

Cer schreef:

Nee, dat mag niet en is in dit geval ook niet aan de hand. Het zal ook gerust via de rechter gaan die de beoordeling doet

Zonder het statement wat Helgstrand op Facebook plaatst hadden we hier zelfs niets geweten van de opnames.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:34

Hij vraagt het zich af : "kan niet legaal zijn"
we weten niet wat er tegen hem gezegd is.. "je kunt je reactie live geven, of we zenden het uit zonder jouw reactie".. misschien?

Ze hebben wel al gefilmd, waren ze toen al in overtreding? Of mag je filmen op een besloten bedrijf? Mag iemand hier op kantoor filmen zonder dat ik dat weet, bijvoorbeeld? we zijn geen openbare instelling

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:43

Ach, toen Power and Paint strak opgeknoopt door Coby van Baalen en dit door iemand werd gefilmd op een achteraf baantje was bokt in rep en roer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:49

Cer schreef:
we weten niet wat er tegen hem gezegd is.. "je kunt je reactie live geven, of we zenden het uit zonder jouw reactie".. misschien?

Ze hebben wel al gefilmd, waren ze toen al in overtreding? Of mag je filmen op een besloten bedrijf? Mag iemand hier op kantoor filmen zonder dat ik dat weet, bijvoorbeeld? we zijn geen openbare instelling

Als bij jullie op kantoor vreselijke dingen gebeuren die zwaarder wegen dan de privacy denk ik dat het mag.
Soms heiligt het doel de middelen.

In Nederland zijn er ook regelmatig rechtzaak over het al dan niet mogen uitzenden van beeldmateriaal.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:51

Cer schreef:

Nee, je mag in Nederland niet zomaar je werknemers filmen, je moet kenbaar maken waar (beveiligings)camera's hangen en waar ze voor gebruikt worden. Het materiaal moet na x tijd verwijderd zijn. Tegenwoordig heb je op kantoren veel webcamera's en een daarbij geldt ook dat je via een camera van een collega niet zomaar gefilmd mag worden.
Een griet bij ons op stal filmt haar kind voortdurend en dat kan dus ook problematisch worden als je anderen filmt als een soort bijvangst. Je kunt dit vrij succesvol tot een probleem voor de filmer maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:55

Citaat:
Nee, je mag in Nederland niet zomaar je werknemers filmen

Ja klopt :j

Maar mag je ook collega's filmen bijvoobeeld? mag ik mijn manager filmen?
Volgens mij mag dat in NL ook niet ..

En dan heb je nog steeds, wat voor de 1 wangedrag of mishandeling is, is dat voor een ander niet.
Maar maak een docu, zendt die uit, geef er een bepaalde toon aan (waar of niet, maakt op zich ook niet uit, juice leeft van 'als het aannemelijk is mag je het vertellen') en ga van een afstandje kijken wat er gebeurt..

Waarmee ik níet zeg dat er geen ernstige dingen gebeuren, zeker niet. En het is ook godsgeklaagd dat sommige ellende alleen via socials opgelost kan worden, maar goed, dat terzijde.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:01

Waarmee ik níet zeg dat er geen ernstige dingen gebeuren, zeker niet. En het is ook godsgeklaagd dat sommige ellende alleen via socials opgelost kan worden, maar goed, dat terzijde.

Neem van mij aan dat de 'ellende", niet opgelost gaat worden, alleen nog rotter en valser op afgelegen niet voor anderen toegankelijke plekken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:03

herr_balou schreef:
Op radio en tv hebben mensen die met paarden werken en dat verdedigen het altijd over 'samen werken met het dier' en dat het dier dat echt niet zou doen 'als het dat niet zou willen'. Maar er zijn dus wel allemaal hulpmiddelen nodig die niet in het openbaar getoond mogen worden...
Wat mij betreft gaat er op elke profstal en fokkerij een groom geheime opnames maken om de wereld te laten zien hoe paarden met hulpmiddelen worden gedwongen 'vrijwillig' mee te werken.

@Captain; hoe jij met je wilde gevaarlijke hengst Latino werkt is prachtig om te zien.

Laten we wel wezen, Helgstand heeft heel veel jonge warmbloedhengsten staan waar het testosteron vanaf druipt. Dat is sowieso al iets heel anders dan een PRE hengst (die echt ontiegelijke braaf zijn vergeleken met de warmbloeden)

Dus als er dan een hulpmiddel gebruikt wordt als een hengstenketting bijv. dan is dat alleen maar voor ieders veiligheid. En ja, het is een handelstal en er lopen paarden rond die alleen al miljoenen waard zijn. Dat gaat ook weleens mis, zoals laatst met die hengst Donkey Boy.

Het is gewoon heel lastig oordelen vanaf de zijlijn zonder beeldmateriaal.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:03

Cer schreef:
Citaat:
Nee, je mag in Nederland niet zomaar je werknemers filmen

Ja klopt :j

Maar mag je ook collega's filmen bijvoobeeld? mag ik mijn manager filmen?
Volgens mij mag dat in NL ook niet ..

Nee, want dat schaadt de privacy van je manager en dat mag niet. Maar, ik zou wel een filmpje maken als er sprake is van een bedreigende situatie of als je getuige bent van een misdrijf.

En dan is een hengst een poeier verkopen omdat hij je arm eraf wil bijten geen misdrijf.