KNHS blijft bij standpunt: UV-bril niet toegestaan tijdens wedstrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: KNHS blijft bij standpunt: UV-bril niet toegestaan tijdens wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:21

Tja van mij zou bijvoorbeeld de stang en trens er helemaal af mogen en anders in de basissport eraf (dus pas vanaf zz-zwaar)

Maar dat wat jij nu noemt is eigenlijk exact de discussie die speelt bij dierenrechten organisaties. Dus ik denk inderdaad er ook beter gekeken kan worden van waarom vinden we bepaalde dingen wel goed dan nog meer toestaan om maar te kunnen starten :+

De sport ligt al onder vuur. Met name bitten zwepen en sporen op dit moment.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:24

Gini schreef:
Wat is in dit geval eigenlijk denken aan het paardenwelzijn?
- Allerlei producten ontwikkelen en toestaan om een dier maar in competitie te kunnen blijven houden.
- Ergens een lijn trekken en zeggen: als een paard aan deze aandoening leidt, is het niet wedstrijdklaar.

Er werd nu voor het laatste gekozen en ergens kan ik de redenatie wel volgen. Toch zeker nu, dat wilt niet zeggen dat het in de toekomst niet kan veranderen wanneer er meer over geweten is en de modellen van UV-brillen ook verbeterd worden.

Dat vind ik idd ook wel. Hoewel ik ook begrijp dat er paarden zijn die met zo'n bril gewoon super functioneren. Maar ooit was neusnetje ook een discussie en die mag nu ook.
En bepaalde bitten die eerst niet mochten, bitloos, spoorloos.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:33

ruitje schreef:
Ik vind het interessant om hem dan ook de andere kant op te vergelijken :+ . Waarom moet er dan een zadel op, of een bit in, of ijzers onder?

Waarom vinden we het een wel geoorloofd om tot een betere prestatie te komen en het andere niet?

Dat is dus inderdaad de vraag die je stelt: wat is paardenwelzijn? Wanneer zijn hulpmiddelen effectief hulpmiddelen voor het paardenwelzijn en wanneer schieten hulpmiddelen daar juist aan voorbij?
Bitten, sporen, ijzers zijn ook allemaal producten waar de laatste jaren meer polemiek over is, dus het kan zeker zijn dat daar in de toekomst nog aanpassingen in gaan gebeuren.

Maar uiteraard is "we laten sporen toe dus laten we alle producten die nog uitgevonden worden ook maar gewoon toestaan" ook niet echt een goed standpunt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:52

CharleyT schreef:
Staat het nergens dan is het gewoon toegestaan en niet gedoogd.

Oke bedankt voor de verduidelijking! Ik dacht dat het niet toegestaan was omdat ik het vroeger nooit zag (of in in ieder geval niet meer kan herinneren) in de tijd dat ik wedstrijden reedt. Maar goed, de hoeveelheid warme zon dagen waren toen ook te verwaarlozen dus wellicht had dat meer daarmee te maken. :+

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:54

fit to complete???? En paarden met een oog? is toegestaan.. volgens mij doet er zelfs een blind paard mee.

Met bril is er beperkt zicht... dus met 1 oog of blind hebben ze wel volledig zicht dan??

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:57

Ja, ik vind het wat krom. Het fit to compete is een steekhoudend argument imo maar dan moet je wel consequent zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:59

Ik vind het wel een interessante discussie die volgt.

Misschien kan er al een verschil gemaakt worden tussen hulpmiddelen voor de ruiter en hulpmiddelen voor het paard. En bij die laatste..waar ligt de grens? Pijnstilling kan ook een hulpmiddel zijn maar dan is een paard ook niet "fit to compete".

Best een lastig groot grijs gebied.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:05

Gini schreef:
ruitje schreef:
Ik vind het interessant om hem dan ook de andere kant op te vergelijken :+ . Waarom moet er dan een zadel op, of een bit in, of ijzers onder?

Waarom vinden we het een wel geoorloofd om tot een betere prestatie te komen en het andere niet?

Dat is dus inderdaad de vraag die je stelt: wat is paardenwelzijn? Wanneer zijn hulpmiddelen effectief hulpmiddelen voor het paardenwelzijn en wanneer schieten hulpmiddelen daar juist aan voorbij?
Bitten, sporen, ijzers zijn ook allemaal producten waar de laatste jaren meer polemiek over is, dus het kan zeker zijn dat daar in de toekomst nog aanpassingen in gaan gebeuren.

Maar uiteraard is "we laten sporen toe dus laten we alle producten die nog uitgevonden worden ook maar gewoon toestaan" ook niet echt een goed standpunt.

Oh dat laatste is ook zeker niet mijn standpunt hoor, hoop niet dat mensen dat denken :o

Het bijzondere aan onze sport is dat er een enorme kentering is qua zweepgebruik. In een deel is het niet meer toegestaan en in een ander deel word het nu echt absurd streng( boetes van 600 euro heb ik langs zien komen) bestraft.

Maar deze oogbollen mogen weer wel.

Het is dus boeiend dat elke sport zijn focus op een ander onderdeel heeft qua welzijn. Want wat maakt dat we bijvoorbeeld zichtbelemmering in de dressuursport een issue vinden qua welzijn maar in aangespannen sporten niet?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:08

speurneusc schreef:
fit to complete???? En paarden met een oog? is toegestaan.. volgens mij doet er zelfs een blind paard mee.

Met bril is er beperkt zicht... dus met 1 oog of blind hebben ze wel volledig zicht dan??

Mijn paard met 1 oog die functioneert gewoon als een normaal paard met 2 ogen. Ze functioneert nu zelfs beter dan toen ze 2 ogen had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:13

xxxmh schreef:
speurneusc schreef:

Mijn paard met 1 oog die functioneert gewoon als een normaal paard met 2 ogen. Ze functioneert nu zelfs beter dan toen ze 2 ogen had.
Maar haar zicht wordt wel belemmerd, dus dat levert je een voordeel op ten opzichte van iemand wiens paard wel met twee ogen volledig zicht heeft. En je hebt zelfs een operatie laten uitvoeren waarbij je een lichaamsdeel verwijderd hebt om je paard "fit to compete" te krijgen, want blijkbaar was ze met twee ogen niet in orde. Als we de argumentatie van de KNHS volgen dan hè, persoonlijk sta ik daar wat anders in. :+

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:22

@mkango
Of juist niet want ze kan het niet zien als ze wat hoort en schrikt dan sneller. Ze had een goedaardige tumor op haar oog.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:24

ruitje schreef:
Gini schreef:

Oh dat laatste is ook zeker niet mijn standpunt hoor, hoop niet dat mensen dat denken :o

Het bijzondere aan onze sport is dat er een enorme kentering is qua zweepgebruik. In een deel is het niet meer toegestaan en in een ander deel word het nu echt absurd streng( boetes van 600 euro heb ik langs zien komen) bestraft.

Maar deze oogbollen mogen weer wel.

Het is dus boeiend dat elke sport zijn focus op een ander onderdeel heeft qua welzijn. Want wat maakt dat we bijvoorbeeld zichtbelemmering in de dressuursport een issue vinden qua welzijn maar in aangespannen sporten niet?

Oh nee, zeker niet, ik bedoelde meer dat als dat het standpunt van de KNHS zou zijn, zou dat ook niet zo professioneel overkomen. :)

Die verschillen, ja, dat is wel opvallend. In België wordt nog steeds spastisch gedaan over bitloos in de dressuur, terwijl daar in Nederland toch al verdere stappen in gezet zijn.
Waarom? Ik denk omdat die vraag ook moeilijk te beantwoorden is: wanneer is iets nog echt paardenwelzijn? En wanneer zijn de hulpmiddelen er alleen om een paard wedstrijdklaar te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:40

Elisa2 schreef:
Ik vind het wel een interessante discussie die volgt.

Misschien kan er al een verschil gemaakt worden tussen hulpmiddelen voor de ruiter en hulpmiddelen voor het paard. En bij die laatste..waar ligt de grens? Pijnstilling kan ook een hulpmiddel zijn maar dan is een paard ook niet "fit to compete".

Best een lastig groot grijs gebied.
Is het ook, maar ik vind dat de KNHS hierin niet heel consequent is en de argumenten extreem zwak:

Citaat:
Een hulpmiddel mag nooit symptoombestrijding zijn van een uiting waar mogelijk een ander onderliggend lijden aan ten grondslag ligt.
Mensen gebruiken neusnetjes en oorbeschermers ook om hun paard fit to compete te krijgen: een neusnetje zodat ze niet gaan schudden als reactie op pollen (een situatie die ik vergelijkbaar vind met de zonnebril); oornetjes bij een overgevoeligheid voor geluid en een reactie daarop. In het geval van een neusnetje wordt er geen zintuig belemmerd, maar wordt er wel aan symptoombestrijding gedaan van een overgevoeligheid voor pollen. In het geval van een oornetje wordt er wel een zintuig belemmerd, er wordt immers minder geluid doorgelaten waardoor het dier minder hoort, minder van de leg raakt en makkelijker te hanteren is.

(En laten we in andere disciplines dan dressuur de buikbandage ook niet vergeten om de buik te beschermen tegen sporen. Daar is ook sprake van symptoombestrijding van een mogelijk onderliggend lijden: overmatig spoorgebruik.)

Citaat:
Fairplay en veiligheid zijn daarmee ook in het geding. Andere ruiters mogen immers ook geen gebruikmaken van hulpmiddelen die het zicht beperken en dat een verminderd gezichtsveld de veiligheid niet ten goede komt spreekt voor zich.
Wat betreft 'fair play' en het daarbij behorende argument: als je UV-brillen toestaat, mag elke ruiter met een UV-bril rijden, dus is het weer een 'level playing field' voor alle ruiters. Ze mogen immers gewoon dat hulpmiddel gebruiken. Dat ándere hulpmiddelen die het zicht beperken niet mogen, is verder niet relevant. Je mag immers ook geen watten in de oren van je paard duwen, maar een oornetje mag iedereen opdoen. Je mag ook geen pelham in de mond van je dressuurpaard hangen omdat ze te sterk zijn of over de flos kunnen gaan, maar een trens kan iedereen er gewoon in hangen.

Zoals al eerder benoemd door anderen: waarom komt het verminderde gezichtsveld de veiligheid in dressuur zogezegd niet ten goede, maar bij het mennen wel? Dat is dus niet zo vanzelfsprekend als de KNHS beweert, als we het in de ene discipline juist een inherente toevoeging aan de veiligheid vinden, maar het in de andere een negatief effect op de veiligheid vinden hebben. Bovendien impliceert die opmerking dat een beperkt gezichtsveld nadelig is voor het paard (en de combinatie), dus dan gaat het argument van het hebben van voordeel ook niet meer op.

Citaat:
Een ander aspect is het beoordelen van signalen die een paard afgeeft. Tijdens de KNHS-wedstrijden hebben onze officials de taak om onder andere toe te zien op het welzijn van het paard en hoe “happy” het paard is. Voor de beoordeling is het van belang om de paardsignalen en gezichtsuitdrukkingen te kunnen herkennen. Hiervoor zijn het kunnen zien van de ogen, het orenspel, de mond van essentieel belang. Wanneer een paard een dergelijke bril op heeft wordt het lezen van paardsignalen en de algehele gezichtsuitdrukking extreem bemoeilijkt.
Dit is echt de allergrootste kul. Het klinkt leuk en nobel in theorie, maar hoeveel combinaties worden er daadwerkelijk uitgesloten of gediskwalificeerd omdat het paard niet "happy" kijkt? In dat geval kun je een heleboel combinaties uit de ring halen en zolang dat niet gebeurt, is dit argument totaal irrelevant. Bovendien heb je de ogen niet nodig als een paard zich echt niet fijn voelt in de situatie, dan heb je aan de hele lichaamshouding, de oren en eventueel de mond meer dan voldoende signalen om in te grijpen bij een "unhappy athlete." Zolang de KNHS dat niet doet, kun je dit argument direct van tafel vegen en is het gewoon een poging hun eigen straatje schoon te vegen. :=

xxxmh schreef:
@mkango
Of juist niet want ze kan het niet zien als ze wat hoort en schrikt dan sneller. Ze had een goedaardige tumor op haar oog.
Ik zeg ook dat dat de argumentatie van de KNHS is hè, niet die van mij. ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:44

Ik gok omdat er met de UV bril gerommeld kan worden als een paard kijkerig is? en er op die manier een voordeel mee te behalen is? Bij het mennen gaan het uiteraard om veiligheid.

Jammer dat de KNHS deze vragen niet kan beantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:48

Elisa2 schreef:
Ik gok omdat er met de UV bril gerommeld kan worden als een paard kijkerig is? en er op die manier een voordeel mee te behalen is? Bij het mennen gaan het uiteraard om veiligheid.

Dat denk ik ook. Immers de zwarte glazen van deze UV bril zorgen er voor dat er maar 10% licht doorheenkomt. De rest wordt tegengehouden.

Ik weet niet of iemand ooit een zonnebril op gezet heeft die 90% licht tegenhoudt maar dan zie je dus haast niets.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:54

Bij het mennen zijn de oogkleppen puur om de focus van de paarden meer bij de menner te houden. Maar er zijn ook paarden die dan door de zichtsbelemmering zich dood gaan schrikken van elk geluid, zoals mijn andere pony Jorie. Die worden in het geval van grote paarden dan waarschijnlijk verkocht dus die zul je niet zien op wedstrijd. Maar toch blijf ik het krom vinden dat het dan juist ten behoeve van de veiligheid is, want paard luistert beter omdat je een zintuig beperkt. Ik heb liever dat mijn pony's ook alles zien, dus ik men mijn tweespan zonder. Ik rij overigens wel alleen recreatief buitenritten, maar daar gebeurt dus ook een hele hoop qua toeters en bellen. Vooral bij een evenement als de 4 daagse.

Maar vervolgens zeggen ze in een andere tak, nee gezichtsbelemmering mag helemaal niet, dus we verbieden uv brillen. Terwijl het juist onder het zadel veiliger is, want je hebt daar ook nog je benen en je zit om het paard te begeleiden. Zijn er ook uv brillen die meer licht doorlaten? Zelfs al zou je bvb een uv vliegenkap om mogen doen, dat lijkt me dan al wat helpen toch? En die laten wel gewoon licht door. Dat ze bvb zouden stellen tot ...% licht doorlaatbaarheid mag je een bril opdoen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:58

Volgens mijn zijn oogkleppen oorspronkelijk bedoeld zodat ze de kar niet op zich af zien komen, paarden kunnen daar van in paniek raken. Want dan worden ze achtervolgd door de wagen, zeker als ze al op hol slaan en die kar er dan achter aan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:59

Elisa2 schreef:

Ik snap waar het vandaan komt, maar dat geldt voor een oornetje dus net zo goed en die zijn wel toegestaan. Daarnaast, als je bijvoorbeeld dit exemplaar gebruikt, heb je wel het UV-werende voordeel, maar wordt het andere licht niet tegengehouden. Er zal wel iets zichtverlies zijn door het montuur, maar ik betwijfel of dat je echt een voordeel biedt bij een heel kijkerig paard.

Dat weinige licht dat erdoorheen komt, wat Spenk aanhaalt, is dus makkelijk op te lossen door alleen de transparante versie toe te staan. :) Kunnen de officials het dier ook nog in de ogen kijken om te zien of ze wel echt "happy" zijn met hun accessoire. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:02

Ja ik ben het met je eens hoor, daar zou weleens naar gekeken mogen worden wbt de verschillen en de nuances. Ik heb weleens oogkleppen geprobeerd bij een heel kijkerig paard, maar dat werkte averrechts..dus ook daar valt weer wat van te zeggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:05

Dat zichtverlies door montuur is dus wel een ding, want daardoor mag je bijvoorbeeld ook geen bontje op de neusriem. Juist omdat je daarmee een bodemschuw paard kan helpen bijvoorbeeld. Dan krijg je dus weer de volgende discussie over eventuele bontjes. Maar goed, je hebt altijd mensen die het in hulpmiddelen gaan zoeken ipv rijtechnisch. En dus dingen gaan gebruiken die eigenlijk ergens anders voor bedoeld zijn.

Bij de oornetjes heb je nog verschil tussen amper geluidsdicht en wel redelijk tot goed geluidsdicht. Dat vind ik idd ook niet eerlijk. Die 1e gebruik je meer tegen vliegjes en niet voor het geluid. Dat waren ook de enige die je kon vinden vroeger, later kwamen die dichtere erbij omdat proppen niet mochten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:35

Citaat:
Een ander aspect is het beoordelen van signalen die een paard afgeeft. Tijdens de KNHS-wedstrijden hebben onze officials de taak om onder andere toe te zien op het welzijn van het paard en hoe “happy” het paard is. Voor de beoordeling is het van belang om de paardsignalen en gezichtsuitdrukkingen te kunnen herkennen. Hiervoor zijn het kunnen zien van de ogen, het orenspel, de mond van essentieel belang. Wanneer een paard een dergelijke bril op heeft wordt het lezen van paardsignalen en de algehele gezichtsuitdrukking extreem bemoeilijkt.

Dit vind ik wel erg grappig.

Het gaat hier over het zicht op de uitdrukkingen, zoals ik het lees. Maar belemmert een sperriem dan ook niet de mond en dus uitdrukken van ongemak? Uiteraard wordt dat minder als hij niet te strak zit, en ik begrijp dat er steeds meer op gecontroleerd wordt, maar dan nog, de kaak van een paard is best lang, en wordt wel degelijk belemmerd door een neusriem en sperriem imo.

Maar hindert dat dan ook niet het zicht op de signalen van het paard?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:18

Ligt er aan hoe je het gebruikt en bekijkt denk ik.

Het doel van een neus en sperriem is er voor om te zorgen dat het bit stiller in de mond ligt en hulpen daarom fijner en lichter gegeven kunnen worden. Dus het doel is juist om welzijn te verhogen.

Als het misbruikt wordt om rijtechnische problemen te verdoezelen dan kan het zeker signalen van ongemak verbergen van het paard.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:37

Exact hoe doen neusriem en sperriem dat? Ik heb daar serieus nog nooit een goed antwoord op gekregen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:04

Elisa2 schreef:
Ligt er aan hoe je het gebruikt en bekijkt denk ik.

Het doel van een neus en sperriem is er voor om te zorgen dat het bit stiller in de mond ligt en hulpen daarom fijner en lichter gegeven kunnen worden. Dus het doel is juist om welzijn te verhogen.

Als het misbruikt wordt om rijtechnische problemen te verdoezelen dan kan het zeker signalen van ongemak verbergen van het paard.

Neus- en sperriem zijn er imo vooral om signalen van het paard te verbergen. Als jij een stille hand en een fijne aanleuning hebt, doen die riemen helemaal niks :).

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:15

Het enige wat ik me voor kan stellen is dat het stiller ligt omdat de mond niet open kan...