Steeds meer paardeneigenaren financieel in de knel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:01

DuoPenotti schreef:
Molfre,
Wie heeft het over een gezond paard in laten slapen?

Het ging over onverkoopbare paarden en om een of andere reden lijkt er steeds vanuit gegaan te worden dat dit zieke paarden zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:24

Geestelijk niet verkoopbaar vind ik ook onder ongezond vallen.
Een "normaal" paard kan elders ook gestald worden zonder problemen.

Met zo'n dier zou ik zeker ook niet de verkoop in gaan.

En ja ik begrijp wat goed hoe moeilijk verkoop is als dat een gedwongen keuze is. Zeker als een paard anders nog een tijd kon lopen.
Maar dat neemt niet weg dat we ook allemaal weten dat paarden oud kunnen worden en onze levens bij aanschaf anders kunnen of meestal wel zullen zijn 25 jaar later.
Dat kan positief of negatief zijn.

Maar het paard zelf mag geen dupe worden van de handel als deze geestelijk of lichamelijke mankementen heeft. Dat kan dan hard klinken voor de eigenaar. Maar is een empathie naar het dier toe.
Is dat zo verkeerd?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:37

Molfre schreef:
Femke, ik ben het 1000% met je laatste alinea's eens. Ik snap niet hoe men hier zo makkelijk en onempathisch over kan denken.

Vreselijk dat je dit hebt moeten doormaken, ik hoop dat je er zelf qua gezondheid wat beter voor staat op z'n minst.

Zelf heb ik gelukkig de laatste stap (inslapen, 2 onverkoopbare paarden, 1 door ouderdom, 1 door karakter) niet hoeven maken. Maar ik heb mijn hele leven uitgekleed.

Ik vind dat er best wat meer begrip getoond mag worden door sommigen hier.

Volledig met jullie eens :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:52

Hermelijnhof schreef:
Absurd vind ik het. Als je een inkomen danwel vermogen hebt, dat zo laag is dat je nog maar nét een paard kunt onderhouden, dan moet je er dus niet aan beginnen. Want als de inflatie doorzet, zoals nu gebeurt, of als je paard een aantal keren achter elkaar pech heeft, medisch gezien, moet je het ook kunnen betalen. Dus mensen die nu in de klem komen, tsjaa...

Het feit dat steeds meer paardeneigenaren 'financieel in de klem zitten' zegt volgens mij vooral dat deze mensen in het verleden niet de juiste beslissing hebben gemaakt. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, schrijnende gevallen, maar in principe zou je geen paard moeten aanschaffen als je deze niet in tweevoud zou kunnen betalen.

Edit; typo

Wat een onzin. Je kan nooit alles van tevoren weten.

Er zijn zoveel situaties te bedenken waardoor je (opeens) veel minder te besteden hebt.

Ik ken echt mensen die tijdens de crisis van heel rijk en veel luxe naar arm zijn gegaan in vrij korte tijd. Dan is er ook meer te regelen dan alleen je paard behouden en onderhouden.

Daarbij stijgen de kosten nu in korte tijd behoorlijk en zijn er echt genoeg mensen die het prima konden betalen en nu problemen krijgen.

Ik vind het van mensen die blijkbaar altijd genoeg of veel overhouden zo makkelijk denken en gezegd hebben.

Daarbij zijn er mensen met minder die er veel meer voor over hebben om hun paard goed te onderhouden dan menig mens met ruimer budget. Sommigen liggen er krom voor, maar willen dat ook

manumol

Re: Steeds meer paardeneigenaren financieel in de knel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 21:33

Niet alleen je eigen vermogen of inkomen kan veranderen.

Wat als je stal waar je staat er mee stopt.
Heb je dan genoeg financiële ruimte om naar een veel duurdere stal te (moeten)verhuizen?

Hier in de randstad zijn veel stallen gestopt, en als je dan niets kunt vinden wat binnen je budget valt, heb je ook echt een probleem.

Dan maakt het in principe niet eens uit in welke prijsklassen je nu een box huurt, ieder mens heeft zijn limiet van wat je kunt uit geven.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 22:24

Femke, zeer herkenbaar verhaal. Dankjewel dat je jezelf zo kwetsbaar op durft te stellen om dit bespreekbaar te maken.

Ik heb mijn oudste paard al ruim 18 jaar. Met zijn gezondheid en leeftijd is hij absoluut niet verkoopbaar. Nu mijn eigen gezondheid maar niet opknapt, ik niet kan werken en daardoor nog totaal geen zicht heb op mijn financiële toekomst, vind ik dat een hele enge gedachte.

Ik moet er niet aan denken hem te laten gaan. Maar ergens is een grens... Ik hoop dat we er nog lang niet zijn en mijn situatie verandert. Maar er moeten tot die tijd geen grote tegenslagen meer zijn want dan zou ik harde beslissingen moeten gaan nemen.

Gelukkig kan ik zelf met heel weinig luxe heel gelukkig leven.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 08:57

Snap niet dat bepaalde mensen zo makkelijk praten over inslapen.
Mijn dieren zijn een onderdeel van ons gezin.
Al zou ik ook elke dag droog brood moeten eten. Zij gaan voor.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:02

Ja dat zei ik ook altijd Olejon. Ookal moet ik haar langs de berm laten grazen, ze gaat niet weg!
Maar toen ik tijdens mijn studietijd jarenlang chronische stress had, burnout klachten en brieven in naam van de koning, ging ik anders denken

Maar, nu zeg ik dat weer. Mijn paarden gaan niet weg, ik verhuis nog liever terug naar mn ouders :') (en gelukkig KAN dat in mijn geval)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:34

Naast verkopen of inslapen is toch nog een andere optie, als het puur gaat om de verhoogde kosten die niet meer financieel haalbaar zijn? En dan heb ik het over op pensioen zetten.
Ons paard gaat over twee maanden met pensioen, naar v.d. Kruis in Brabant. Hij blijft dus gewoon van ons, en daar mag hij blijven zolang hij leeft. Zeker niet om financiële redenen, maar omdat hij dat verdient nadat hij ruim 15 jaar zijn stinkende best voor ons heeft gedaan. En dan gaan we van (alles bij elkaar) dik 500 euro per maand naar nog net geen 200 euro. Dat scheelt toch al een aardig stuk.

Maar afgezien daarvan, als wij in de situatie zouden zitten dat we het financieel echt niet meer zouden redden (en dus ook de kosten van pensioen niet) weet ik niet waar wij voor zouden kiezen. Ik heb teveel gehoord en gelezen over paarden die als licht recreatiepaard werden verkocht of weggegeven als weidemaatje en vervolgens alsnog de handel in gingen, of wat dan ook. Daar zou ik niet aan moeten denken.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 09:59

Femke_Tweety schreef:
Klopt.
Maar dat is een helse beslissing die haast niet te doen is.

Hoezo hels? Een dier een onzekere toekomst insturen is een oneerlijke en gemakkelijke beslissing want dan hoef je zelf niet de keuze te maken. Das pas hels… voor het dier wel te verstaan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:12

SjonnieZ schreef:
Femke_Tweety schreef:
Klopt.

Hoezo hels? Een dier een onzekere toekomst insturen is een oneerlijke en gemakkelijke beslissing want dan hoef je zelf niet de keuze te maken. Das pas hels… voor het dier wel te verstaan.

Heb je er ooit in de praktijk voor gestaan, met een dier waar je gek op bent én dat je al jaren hebt?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:27

Het is een helse beslissing. Ik heb zo een paard staan. Geen rijpaard, maar wel gewoon een paard. Dat perfect gelukkig haar leventje leidt.
Als ik nu in financiële problemen zou komen, gaat mijn hart eraan. Onverkoopbaar, veel te goed om te laten inslapen. Hopen dat het nooit zo ver hoeft te komen.

Niet ieder paard dat geen rijpaard is, is meteen een zielig schepsel vol mankementen dat eigenlijk 5 jaar geleden al ingeslapen had moeten worden. Ik denk dat mensen met een actief rijpaard daar te weinig bij stil staan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:37

Nee hoor, heb jaren een grasmaaier gehad. Mensen staan daar echt wel bij stil.
Maar denken anders over de handel in bij juist zo'n paard.
Teveel ellende gezien en gehoord.
Paarden waar pijnstillers in gestopt worden en als rijpaard verkocht.
Paarden die een gouden huisje zouden krijgen maar waar eigenaar geen contact meer krijgt met kopen...nee paard is al 3 keer doorverkocht... enz enz
Wat is er dan hels???

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:40

SjonnieZ schreef:
Femke_Tweety schreef:
Klopt.

Dus dat is een keus die jij zo "effe" maakt? Geen problemen? Niet moeilijk? Doe je gewoon?

Weet niet wat ik daarvan vind...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:41

Ik snap niet waarom iemand dat geen helse beslissing mag vinden? Je paard laten inslapen enkel en alleen omdat je de centjes niet hebt, want het paard is nog gewoon oké paard, is toch hels? Dat is toch geen beslissing die je al fluitend neemt?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:41

Molfre schreef:
Dus dat is een keus die jij zo "effe" maakt? Geen problemen? Niet moeilijk? Doe je gewoon?

dat maak jij er zelf van.
Want dat schrijft helemaal niemand

Gini schreef:
Ik snap niet waarom iemand dat geen helse beslissing mag vinden? Je paard laten inslapen enkel en alleen omdat je de centjes niet hebt, want het paard is nog gewoon oké paard, is toch hels? Dat is toch geen beslissing die je al fluitend neemt?

natuurlijk is het verschrikkelijke beslissing, zie ook niemand die anders zegt.
Maar een paard de handel in gooien wat blijkbaar het alternatief is is nog veel wreder voor een paard.

En ja het ergste is dat mensen een dier weg moeten doen door dat met werken het niet eens meer te betalen is. Ja ik vind wat van onze regering....maar dat mag je op bokt ook niet zeggen
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 15-04-23 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:42

Zo lees ik de berichten nochtans ook hoor.
Iemand zegt dat het een helse beslissing is en dan wordt in vraag gesteld: hoezo hels? wat is daar hels aan?
Euhm, een paard laten inslapen omwille van financiën is toch hels?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:43

nee zo lees ik dat niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:48

Gini schreef:

Ik denk dat het sowieso een helse beslissing is voor veel mensen of het nu om verkoop of om in laten slapen gaat.

Wanneer je het financieel niet meer kan dragen moet je een besluit nemen. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je daar slapeloze nachten van hebt. Ik heb mijn paarden voor het leven. Lijkt me echt afschuwelijk die tijd niet vol te kunnen maken door financiële of fysieke problemen van mijzelf. En natuurlijk moet je dan wel, maar ik voel de pijn die Femke onlangs zelf (!) heeft gevoeld heel goed.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:03

Molfre schreef:
SjonnieZ schreef:

Hoeveel paarden heb jij al heen gezonden?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:11

SjonnieZ schreef:
Femke_Tweety schreef:

Heb je er ooit in de praktijk voor gestaan, met een dier waar je gek op bent én dat je al jaren hebt?[/quote]

Ik heb helaas idd al 2 paarden moeten laten gaan ja

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:29

Om financiële redenen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:30

OleJon schreef:
Snap niet dat bepaalde mensen zo makkelijk praten over inslapen.
Mijn dieren zijn een onderdeel van ons gezin.
Al zou ik ook elke dag droog brood moeten eten. Zij gaan voor.

Dat is hier ook zo. Maar indien dat nog steeds niet voldoende is om ze te verzorgen, dan gaat een paard met een blessure hier niet de verkoop in.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:37

De andere kant van deze "stemmingmakerij" staat hier: [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Blijkbaar genoeg mensen die geen enkel financieel probleem hebben.
Want wat behelst "steeds meer mensen"? Als dat van 5% naar 10% gaat, is dat een verdubbeling, maar evengoed heeft 90% dan nog steeds geen probleem, blijkbaar.

Dusse, Bokt, ben eens concreet: over welke aantallen gaat dit?

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:01

Kom op Ikke, als je toch zo logisch kunt nadenken als dat jij doet voorkomen, dan kun je dit toch ook zelf wel bedenken, als je alle stijgingen van de afgelopen 2 jaar zo eens bij elkaar optelt en wat er nog aan komt?

Het is niet aan jou of wie dan ook bij de mensen in de portemonnee te willen kijken. Je zou het ook gewoon kunnen accepteren als mensen aangeven het moeilijk te krijgen.

Vind dit ronduit onbeschoft en neerbuigend om het stemmingmakerij te noemen.

Dat je zelf iets niet voelt, wil natuurlijk niet zeggen dat het niet bestaat...