Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pareltjes
Berichten: 2239
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:45

Ninx schreef:
Hier hangen ze ook recht boven het huis. De paarden zijn niet heel erg onder de indruk. Ik erger me vooral :-P
En dat terwijl ze toch enorme gebieden in NL geclaimed hebben waar geen mens in mag, daar zou je toch uitstekend kunnen oefenen zonder ellende en ongelukken.

Verder is het ook wel een beetje Johnny gedrag. Een soort puberkamp voor jongvolwassen mannen. Het sterft rond de kazerne van bierblikjes, condooms en chipszakjes in de bermen.
Het is daarmee soms toch ook een zeer dure door belastinggeld betaalde hobby voor sommigen.

Goed, nu vind ik het concept van een ‘leger om de vrede te bewaken’ hetzelfde als een concept van ‘gratis bier om alcoholisme tegen te gaan’.
Maar goed, ik zal wel een overdreven pacifist zijn vrees ik…. Dat is weer een andere discussie.


Er is theorie en er is praktijk. Leuk in theorie in maar in de praktijk werkt het anders. Waar mensen zijn, zijn er conflicten. Dus een utopie, nothing more, keep on dreaming.

nikkel
Berichten: 2563
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:44

Goed, nu vind ik het concept van een ‘leger om de vrede te bewaken’ hetzelfde als een concept van ‘gratis bier om alcoholisme tegen te gaan’.

Vertel dat even tegen Poetin en de zijne.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:53

Volgens mij worden de meeste oefeningen doorgaans wel gemeld.

Ik vind het voor dit paard en de eigenaren heel rot, maar er kan van alles gebeurt zijn waarom dit paard op dat moment zo ongelukkig terecht is gekomen. Dat had ook gekund als het paard was geschrokken van een bewegend grassprietje.

Wij hebben ze zo vaak laag over zien komen en de paarden reageren er niet op. Wij stonden ergens op de paddocks aan bosrand en die van ons stonden samen en als ze over de boomtoppen kwamen dus geen reactie.
De paarden ernaast die EN alleen op de wei stonden EN beperkt buiten kwamen, gingen naast die van ons wel uit hun plaat.

Ging ooit met mijn jonge paard voor eerste keer het bos in en kwamen ze ook over de boomtoppen, maar hij reageerde totaal niet.

En in Ermelo op de hei vaak meegemaakt dat ze landen en opstijgen. Je zag ze echt zitten en de paarden wilden dan wel kijken.

Dan lagen er mannetjes in de bosranden of tussen planten en dan had je heeeeeel af en toe een schrikreactie, maar zelf vond ik het erger.
Ze doen je niks, maar met schmink kleding, helm, geweer voelde het voor mij toch wel erg spannend en echt.

De gele heli landt hier heel af en toe dichtbij en die komt laag over, maar zakt pas echt boven de plek waar ze gaan landen. Maar ook daar geen reacties op.

Kaitlyn

Berichten: 9760
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:04

Hutcherson schreef:
prugelpiet schreef:
ik vind het altijd verbazingwekkend om te lezen hoeveel paardenhouders maar vinden dat jan en alleman rekening moet houden met hun paarden en waar die staan :roll:

Er word echt wel zorgvuldig gekeken waar er gevlogen word, maar het maakt niet uit waar je gaat vliegen, er staan overal paarden/koeien/whatever. Er moet gewoon geoefend worden, klaar. En nu eenmaal wat meer, want er is oorlog in de wereld, mocht je het even vergeten zijn.


Waarom moet er zo laag gevlogen worden? Vlieg gewoon hoger en val niemand lastig met die stomme oefeningen.


Stomme oefeningen?
Die oefeningen kunnen levensreddend zijn, dat doet ze niet zomaar voor de lol en al helemaal niet om paarden en hun eigenaren te pesten.


Heel vervelende situatie voor de merrie en eigenaar, maar in militair oefengebied komen ze nu eenmaal zo laag voorbij.
Je zou denken dat deze paarden eraan gewend zijn als de eigenaar zegt dat ze dagelijks voorbij vliegen.

Hier op de heide zijn ze ook zeer regelmatig aan het oefenen, zowel op de grond als in de lucht. Ben er 1x bijna afgevlogen omdat er ineens een "wandelende struik" de bosjes uitkwam, maar heb er later heel hard om gelachen.
Overigens worden de meeste vliegoefeningen hier gedeeld op Twitter en kun je ze vinden op de website van defensie.
https://www.defensie.nl/onderwerpen/vli ... elikopters

Hier wordt ook mooi uitgelegd waarom ze zo laag vliegen:
https://www.defensie.nl/onderwerpen/vli ... ieghoogten

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:32

Blue_Eyes schreef:
AstridJ, jij staat vlakbij mij :D


Dan sta jij denk ik op het Heideros?


Moonfish13 ik heb zelf niet meegevlogen met een straaljager, wel erin gezeten :D

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:43

De routes worden gewoon bekend gemaakt dus als je het zo graag wil weten kan je het opzoeken.
Het zou wat zijn dat ze eerst alles op fb Twitter instagram en ga zo maar door zouden moeten plaatsen kom op zeg.
Het is erg sneu wat er gebeurt is maar aan de andere kant het is geen eenmalig incident. Dan kan je er ook voor zorgen dat de wei veilig is zonder obstakels. Wat Als er een ongeluk gebeurt en er moet een trauma heli landen? Ze hebben ook alle kosten vergoed dit vind ik toch wel netjes.
Het is geen lucht ballon wat een plezier ritje maakt hè het is om ervoor te zorgen dat mocht er iets gebeuren ze bekwaam genoeg zijn te kunnen handelen.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:46

Citaat:
De routes worden gewoon bekend gemaakt dus als je het zo graag wil weten kan je het opzoeken.

is dat zo?

Dier hier laag vlogen over huis kon ik nergens terug vinden. Kan zeker aan mijn zoek skills liggen, daar niet van :P
Nu gaven mijn paarden er niet zoveel om behalve rennen, wat natuurlijk ook verkeerd kan gaan. Maar toch.
ik had het best graag geweten.


En nee ik ben niet tegen oefeningen, maar mensen duidelijk informeren is ook geen moeilijke techniek meer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:56

Ze geven het idd vaak van tevoren wel aan.
2 jaar geleden bij de landing van een Chinook wezen kijken tijdens een oefening. Was echt heel erg gaaf!
En wat een wind verplaatsen ze!

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 16:08

Ik vraag me af wat mensen doen als ze het dan van tevoren weten? Paarden dagenlang opsluiten?? Op stal horen en of zien ze het ook en kunnen ze ook hele gekke dingen doen en zichzelf verwonden.

Hier komen ook luchtballonnen over, soms best laag en die hoor je ook.

En politie of trauma heli kan je niet van tevoren aankondigen.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 16:09

Ik ben altijd meer onder de indruk dan de paarden. :D Ik zou wel een keer mee willen vliegen, lijkt me zo gaaf!

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 16:25

Jessix schreef:
Ik ben altijd meer onder de indruk dan de paarden. :D Ik zou wel een keer mee willen vliegen, lijkt me zo gaaf!


Nou dat ook!

Ik wilde ooit nog even op oudjaars dag rijden en de buren hadden carbid. Mn ruin schrok niet, maar ik zat steeds tussen zijn oren. Met onweer net zo. Dan kan ik maar beter stoppen en vooral mezelf niet meer pesten.

Vandaag om 12 uur de sirene. Paarden schrokken ietsjes en honden vonden het naar en 2 gingen blaffen. Ik word er ook niet goed van, maar het moet en is 1x pm heel kort even. Wel heel dichtbij en hard hier.

Ik wilde vroeger zelf bij defensie en heli pilote worden. De trainingen op de hei zijn heel gaaf. Maar ik vind de mannetjes in de randen en bosjes wel echt heel erg een oorlog gevoel geven en indrukwekkend, ook al weet ik dat het trainen is.

nikkel
Berichten: 2563
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 16:28

Ik ben een keer gelanceerd door een paard. Het dier zag een paar blaadjes bewegen. Resultaat: ik in het ziekenhuis, paard mankeerde niets. Het had ook anders kunnen aflopen.

Kaitlyn

Berichten: 9760
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 16:31

superpony schreef:
Jessix schreef:
Ik ben altijd meer onder de indruk dan de paarden. :D Ik zou wel een keer mee willen vliegen, lijkt me zo gaaf!


Nou dat ook!

Ik wilde ooit nog even op oudjaars dag rijden en de buren hadden carbid. Mn ruin schrok niet, maar ik zat steeds tussen zijn oren. Met onweer net zo. Dan kan ik maar beter stoppen en vooral mezelf niet meer pesten.

Vandaag om 12 uur de sirene. Paarden schrokken ietsjes en honden vonden het naar en 2 gingen blaffen. Ik word er ook niet goed van, maar het moet en is 1x pm heel kort even. Wel heel dichtbij en hard hier.

Ik wilde vroeger zelf bij defensie en heli pilote worden. De trainingen op de hei zijn heel gaaf. Maar ik vind de mannetjes in de randen en bosjes wel echt heel erg een oorlog gevoel geven en indrukwekkend, ook al weet ik dat het trainen is.


Ik vind ze altijd erg leuk, want soms kan ik ze niet eens spotten. Ik besloot een keer een filmpje te maken, want mijn paard hoorde en zag wel iets maar wist niet wat.

:')

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 16:36

Vreselijk als de paarden er zo bang van zijn. Hier kijken ze niet meer op, vliegen ook vrij laag over soms ook met complete voertuigen er onder, daar kijken ze dan nog wel naar met verwondering wat dat dan is want het is dan toch anders dan anders en vliegen langzamer. Hopelijk komen ze tot een overeenstemming met een kleine verandering in de vliegroute.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 16:40

Die mannetjes in het bos ben ik ook regelmatig tegen het lijf gelopen op buitenrit. Mijn eerste paard vond dat altijd wel heel spannend, bosjes die ineens gingen bewegen. :D

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 17:15

Las net een stuk over een boer die ook zo een last had van die laagvliegers over zijn mini shetjes. Hij had na veelal klachten gemaild te hebben eens met zijn luchtbuks op een laag overvliegende apache gericht. Enkel gerivht. Niet geschoten uiteraard en toen zijn ze hem met 20 man komen arresteren. Hij zit nog steeds vast, in beperking. Fam mag geen contact met hem hebben.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 17:23

Popstra schreef:
Las net een stuk over een boer die ook zo een last had van die laagvliegers over zijn mini shetjes. Hij had na veelal klachten gemaild te hebben eens met zijn luchtbuks op een laag overvliegende apache gericht. Enkel gerivht. Niet geschoten uiteraard en toen zijn ze hem met 20 man komen arresteren. Hij zit nog steeds vast, in beperking. Fam mag geen contact met hem hebben.

Naar wat ik begrepen heb is hij wel weer vrij en ging het om hertjes
https://www.gld.nl/nieuws/7914177/dit-h ... che-schoot

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 17:31

Hij was een dag later alweer vrij. "In beperking" - hoe kóm je er op...

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 19:40

Uit het AD

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:42

AstridJ schreef:
Blue_Eyes schreef:
AstridJ, jij staat vlakbij mij :D


Dan sta jij denk ik op het Heideros?

Klopt!

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 01:13

Kaitlyn schreef:
Ik vind ze altijd erg leuk, want soms kan ik ze niet eens spotten. Ik besloot een keer een filmpje te maken, want mijn paard hoorde en zag wel iets maar wist niet wat.
[ Video ]
:')


:+ Ik schrik ook zoals jouw paard, maar ik wil er ook van weg. Snap het werk en de trainingen, maar het geeft me echt een naar gevoel.

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:29

Popstra schreef:
Las net een stuk over een boer die ook zo een last had van die laagvliegers over zijn mini shetjes. Hij had na veelal klachten gemaild te hebben eens met zijn luchtbuks op een laag overvliegende apache gericht. Enkel gerivht. Niet geschoten uiteraard en toen zijn ze hem met 20 man komen arresteren. Hij zit nog steeds vast, in beperking. Fam mag geen contact met hem hebben.


Ja maar dan ben je ook niet wijs natuurlijk. Met je luchtbuks gaan schieten op defensie.
Oh edit: alleen richten. Nou ja dat lijkt me ook al niet slim natuurlijk.
Als ik met een pistool ga richten op iemand, dan komen ze me ook zo weghalen.

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:37


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:59

Goh ik snap de ergernis zó goed. Het is, vind ik, ook wel dubbel. Oefenen is nodig, dat is belangrijk. Maar de overlast die het geeft is ook gewoon extreem en ik kan me goed voorstellen dat je daar als bewoner op gegeven moment ook echt helemaal klaar mee bent.

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Drachtig paard valt van de schrik door Chinook-helikopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 08:15

Vooral als je ettelijke malen geklaagd hebt (waarbij defensie zo fijn zegt dat dat kan, kijk maar, daar is het klachtenformulier) en er wordt niet op gereageerd.
Zoals ook in de OP staat: "we horen nooit wat, dús zullen er wel geen klachten zijn"
Nee, als je je eigen klachtenformulier kennelijk nooit leest, hoor je idd geen klachten :+