Wolven bijten 33-jarige Shetlander dood in Wapserveen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 20:08

Kinke schreef:
Popstra schreef:
Maar voor een enkele shetlander hoef je niet hele hectares te gaan omheinen....

nog niet, tot er een kalf of koe hier slachtoffer wordt, dan roept de bokt brigade dat het je eigen schuld is

Er zijn vorig jaar al meerdere koeien en kalveren slachteroffer geworden.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 23:06

tienus63 schreef:
En de draden laag bij de grond vind ik persoonlijk doodeng met paarden en veulens.
Ver voordat de wolf hier was, met eigen ogen gezien hoe een Welsh veulen zich vast liep in afrastering met lint op hoogtes die nu als wolfwereld worden genoemd.
Ik ben van mening dat die hele lage draden alleen wat veiliger zijn in gebruik bij kleine (landbouw)huisdieren, alles kleiner dan een volwassen schaap.

Tja, dan neem je toch geen lage draden? :? Snap
niet wat je wil zeggen. Je hoeft niks hoor.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Wolven bijten 33-jarige Shetlander dood in Wapserveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 23:12

Je moet wel een lage draad spannen, anders gaan wolven eronder door. Ik heb ze wel, maar aan de buitenkant van de paddock. En ik heb geiten en een oude pony dus dat moet wel kunnen, lijkt me. Bij veulens zou ik het ook eng vinden.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 23:17

AnnedB schreef:
Ik begrijp vooral niet dat sommige mensen nog niet inzien dat dit gedrag van wolven niet normaal is. Een familielid van me woont in noorwegen en heeft ook Shetlanders. Fokt er ook mee. Daar word hooguit 1 keer in de 10 jaar een oude zieke shet aangevallen in het hele land. Sterker nog. De berichten uit oa belgie komen daar in het nieuws als zijnde uitzonderlijk.
Hier in ons land is te weinig ruimte voor wolven om bij mensen en huizen weg te blijven. In landen als noorwegen, zweden, denemarken is het echt een wonder als je ooit in je leven een wolf ziet.

Echt sneu voor de oude shet. Ik hoop dat het snel is gegaan.

Ik denk dat iedereen in dit topic of die in een wolvenomgeving woont, dat wel weet hoor. Het duurt altijd wat langer tot de politiek volgt maar 100% dat Nederland gewoon Duits beleid gaat volgen.

Daar hoef je geen rechtse aso partij voor te gaan stemmen trouwens..

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 23:44

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 02:19

Onali schreef:
Ik ga echt lachen om de mensen die nu, zoals gewoonlijk, ophokken zeggen.

Als het straks in de zomer weer 30 graden is kan je niet eens fatsoenlijk je paard of pony 's nachts in aangenamere temperaturen buitenzetten want wolf.

Er zijn echt wel redenen te bedenken waarom het diertje nog buiten stond: oude bomen moet je niet verplanten.

Dat gezegde is er ook niet voor niks.
Had ik het anders gedaan? Waarschijnlijk wel, mits ik de mogelijkheden had.

Maar ipv iets te doen tegen de beschermde status van de wolf gaan we weer gezamelijk zeiken over de tekortkomingen van de eigenaar.

Zal verdorie je dier zijn.

Precies dit !
Ben noodgedwongen opzoek naar pension stal om ze weer op te hokken .
Na bijna 2 jaar vrije beweging op ons kleine PP
Waar we zelfs droge voeten voor elkaar hadden tijdens regen .
En idd straks met heet weer ook staan zweten in hun hok ipv lekker in de buiten licht.
Lig er wakker van .

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:01

Schapenwol schreef:
Ik ben helemaal niet pro-wolf, maar ik vraag me wel af wat zo'n oude shetlander in bekend wolvengebied 's nachts buiten doet?

Ik zal wel een hoop mensen over me heen krijgen maar met zo'n kwetsbaar dier is het wel een beetje kat op het spek binden.

Van mij mogen ze allemaal weg, want het is natuurlijk poedersuiker als je zo voorzichtig moet doen en je niet onbevangen je dieren kan houden, maar op dit moment is het wel de realiteit en dan moet je wel je verantwoordelijkheid nemen.

Helemaal eens.
Triest, hij had zo niet aan zijn einde hoeven komen. Als hij niet snachts buiten had gelopen in gebied waar al bijna een jaar regelmatig wolven gespot worden... :x

dierliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:46

Everwind schreef:
Schapenwol schreef:
Ik ben helemaal niet pro-wolf, maar ik vraag me wel af wat zo'n oude shetlander in bekend wolvengebied 's nachts buiten doet?

Ik zal wel een hoop mensen over me heen krijgen maar met zo'n kwetsbaar dier is het wel een beetje kat op het spek binden.

Van mij mogen ze allemaal weg, want het is natuurlijk poedersuiker als je zo voorzichtig moet doen en je niet onbevangen je dieren kan houden, maar op dit moment is het wel de realiteit en dan moet je wel je verantwoordelijkheid nemen.

Helemaal eens.
Triest, hij had zo niet aan zijn einde hoeven komen. Als hij niet snachts buiten had gelopen in gebied waar al bijna een jaar regelmatig wolven gespot worden... :x

Wolven in dit gebied vallen ook overdag vee aan

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:27

dierliefde schreef:
Everwind schreef:
Helemaal eens.

Wolven in dit gebied vallen ook overdag vee aan

Nou, dan moet je helemaal nagaan hoe het er 's nachts aan toe gaat ;) 99% van de aanvallen vins 's nachts plaat, dus als ze overdag al komen, kan het 's nachts alleen maar erger zijn. Des te meer reden om je af te vragen wat hij daar 'snachts buiten deed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:59

Heb je een bron voor die 99%?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:03

Everwind schreef:
Schapenwol schreef:

Helemaal eens.

Misschien omdat het dier zijn leven lang nooit binnen heeft gestaan en daar claustrofobisch van wordt? Dat is namelijk het geval bij mijn 27-jarige. Hoe ik ook oefen, ze raakt in paniek zodra de staldeur dichtgaat. Tot koliek aan toe. Dus zij staat buiten. In wolvengebied. Wel met vijf stroomdraden om de tuin/paddock. Maar alsnog ben ik bang. Ze staat wel vlak naast ons slaapkamerraam dus ik hoop dat we het horen als er onraad is. De geiten gaan 's nachts wel naar binnen.

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:54

mysa schreef:
Everwind schreef:
Helemaal eens.

Misschien omdat het dier zijn leven lang nooit binnen heeft gestaan en daar claustrofobisch van wordt? Dat is namelijk het geval bij mijn 27-jarige. Hoe ik ook oefen, ze raakt in paniek zodra de staldeur dichtgaat. Tot koliek aan toe. Dus zij staat buiten. In wolvengebied. Wel met vijf stroomdraden om de tuin/paddock. Maar alsnog ben ik bang. Ze staat wel vlak naast ons slaapkamerraam dus ik hoop dat we het horen als er onraad is. De geiten gaan 's nachts wel naar binnen.

Andere pony erbij? Ergens in een loods/schuur of binnenbak? Nogmaals, binnen hoeft geen stal te zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:09

De meeste boertjes met shetlanders hebben ook echt een binnenbak _O-

Verder moet je loods of schuur wel veilig zijn en zal er toch een soort van afscheiding moeten komen.

Ipv hier je gal te spuwen kan je ook gewoon de eigenaar een berichtje sturen.
Maar dat zal je wel niet durven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:13

In de wijde omtrek hier geen loods te bekennen.
Andere pony was er tot voor kort, die is dood. Maar ook dat gezelschap hielp niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:30

Al heeft je buurman wel een loods.
Zo'n diertje wat waarschijnlijk zijn hele leven maar 1 wei heeft gezien op die leeftijd in een vreemd gebouw zetten gaat bijna zeker weten gigantische stress geven. Word hem dat wel fataal.

En goed stel dat werkt. Moet je hem voor het werk buiten zetten. Lekker in de schemer. Hap...
En overdag ook al. En als alles in de nacht binnen zit gaan de dag aanvallen ook oplopen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:19

Je kan ook een veilig buiten maken he!! Hoeft niet groots te zijn. Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:21

hoorde op de radio, wie in limburg woont kan subsidie aanvragen voor wolfwerende maatregelen om zijn dieren te beschermen daar is 300.000 euro voor beschikbaar gemaakt. Daarvoor moet je bij de provincie zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:27

Popstra schreef:
Je kan ook een veilig buiten maken he!! Hoeft niet groots te zijn. [ [url=m/kHD8cp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoiets heb ik. Alleen minder degelijk ivm greppels, wallen boomstronken (niet op mijn eigen grond dus niets aan te doen) en financiële beperkingen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:56

Popstra schreef:
Je kan ook een veilig buiten maken he!! Hoeft niet groots te zijn. [ [url=m/kHD8cp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar de kosten van dergelijke afrastering rijzen de pan uit.
Als je een formaat 20 x 40 mtr wilt afrasteren, beginnen de prijzen vanaf de € 5000,- ex btw.
Poort en draden/materiaal bovenop nog niet eens mee gerekend.
Dat zijn nog geen 50 dierhouders in Limburg die kunnen profiteren van bijvoorbeeld de subsidie in Limburg.

In de buurt van Oosterwolde is vanochtend, bij daglicht, een kudde schapen aangevallen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:04

mysa schreef:

Kun je er niet wat ganzen bij zetten...? Dan is de kans heel groot dat je wakker wordt bij onraad denk ik :=

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:06

Haha, ja. Dat schijnen goede wakers te zijn. Maar we hebben nogal wat aanloop en ook wandelpaden naast de tuin, dus ik ben bang dat die ganzen dan een beetje te veel van het goede zijn. ;)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:07

Popstra schreef:

En degenen die dit doen krijgen weer een andere Bokt-politie over zich heen: "Veel te klein, dierenmishandeling, houd je dier in de wei!"
Echt, je kan het niet goed doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:07

pmarena schreef:
mysa schreef:

Kun je er niet wat ganzen bij zetten...? Dan is de kans heel groot dat je wakker wordt bij onraad denk ik :=

En dan zeg je "Foei, stoute wolf. Ga van mijn erf af." Hoe zie je dit voor je?

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:10

Onali schreef:
De meeste boertjes met shetlanders hebben ook echt een binnenbak _O-

Verder moet je loods of schuur wel veilig zijn en zal er toch een soort van afscheiding moeten komen.

Ipv hier je gal te spuwen kan je ook gewoon de eigenaar een berichtje sturen.
Maar dat zal je wel niet durven.

Waarom denk je dat ik de behoefte voel om iemand wiens dier is opgevreten, een berichtje te sturen dat hij hem binnen had moeten zetten? :o?

Op een discussieforum is dat anders. Daar discussieerd men over aangehaalde vraagstukken.
Ja, je hebt gelijk. Er zal in de wijde omtrek vast niemand zijn die even een 30+ shet ergens op kan bergen :')

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:12

DuoPenotti schreef:
Al heeft je buurman wel een loods.
Zo'n diertje wat waarschijnlijk zijn hele leven maar 1 wei heeft gezien op die leeftijd in een vreemd gebouw zetten gaat bijna zeker weten gigantische stress geven. Word hem dat wel fataal.

En goed stel dat werkt. Moet je hem voor het werk buiten zetten. Lekker in de schemer. Hap...
En overdag ook al. En als alles in de nacht binnen zit gaan de dag aanvallen ook oplopen.

Ja, gewoon laten lopen is idd een stuk makkelijker :')

Vriendin van mij heeft dr KWPNer een poos in de garage gehad... Zo'n gewone met klapdeur. Ong een anderhalf meter voor de deur een houten wandje met staldeur zodat ie niet achter de klapdeur kon staan als ze die openden. Ging prima.
Laatst bijgewerkt door Everwind op 15-03-23 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt