Paardenhouder laat wolfwerend raster plaatsen: "houdt mij ook binnen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 13:13

fransje23 schreef:
Ineke2 schreef:
Ja … Simpel ja. In NL is er te weinig ruimte voor en zijn er geen natuurlijke vijanden van de wolf. Dan gaat de mens voor :j
En nee ik heb geen kinderen. Ik ben het zeker eens dat er veel te veel mensen op deze aardkloot zijn, dus heb ik zelf geen gefokt.

Dit argument gaat natuurlijk niet alleen in Nederland op.
Als wilde dieren een potentieel gevaar voor mensen en hun dieren vormen moeten ze dood.

Je kunt niet tegen wolven in Nederland zijn en tegelijkertijd veroordelen dat wilde olifanten of tijgers of wat voor dieren ook ergens anders ter wereld worden afgeschoten.
De reden is vanuit een menselijk oogpunt namelijk gelijk.

Heb ik anders beweert dan?
Ik ben niet tegen afschot zelf, wel tegen afschot voor bijvoorbeeld ivoor, de vacht of om het schieten zelf wat ook erg veel voorkomt. Maar dit is een hele andere discussie.

Was NL groter geweest / minder druk bevolkt geweest, waren er natuurlijke vijanden geweest etc dan is de situatie al weer heel anders.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 13:15

Het afschieten van probleemwolven lost op korte termijn wel iets op maar op iets langere termijn zal een nieuwe wolf die vrijgekomen plek opvullen, ook in Duitsland is er te weinig ruimte voor de wolf dus zullen ze blijven komen bovenop de jongen die hier geboren worden. In Nederland stuiten ze op de kust en kunnen ze niet verder.

Op Europees niveau moet er wel iets gebeuren om de populatie op zijn minst te beheersen. Voor een wolf is het ook stressvol om zich in een dicht bevolkt gebied, dat in niets lijkt op zijn natuurlijke habitat, te bewegen.
Probleemwolven schieten en op de een of andere manier iets doen aan anticonceptie zodat er niet meer welpen geboren worden dan een natuurgebied aan kan.
Een implantaat zoals implanon voor mensen die een teef tijdelijk onvruchtbaar maakt wat vanaf afstand ingeschoten kan worden zoals een verdovingspijl. (Hersenspinsel)

De situatie wat uiteindelijk een hond (hybride) bleek te zijn was met een gezin dat stil stond. Geen achtervolging.

https://www.google.nl/amp/s/www.gld.nl/ ... g-met-wolf

Onali

Re: Paardenhouder laat wolfwerend raster plaatsen: "houdt mij ook binnen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 13:27

En zowel in Duitsland als in Nederland zijn ruiters gevolgd door een wolf.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 15:25

Onali schreef:
Schapenwol schreef:
Snappen dat mensen bang zijn is wat anders dan dat het objectief gezien nodig is om met een hooivork te gaan wandelen.

Als die mensen zich daar prettig bij voelen, wie ben jij dan om te zeggen dat ze zich aanstellen.

Ja jij bent een held, jij bent geweldig. Maar die mensen zijn niet jou.

Dat zegt ze toch helemaal niet?
Zij is van mening dat het niet nodig is om met een hooivork te gaan wandelen. Ik deel die mening. Maar als iemand dat liever wel doet, prima.
Dat is echter iets anders dan stellen dat het nodig is. Waar baseer je dat op?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 15:26

Onali schreef:
En zowel in Duitsland als in Nederland zijn ruiters gevolgd door een wolf.

Lijkt me trouwens best een dingetje om in zo'n gebied van je paard te vallen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 15:26

tamary schreef:
Joanne1987 schreef:
Technisch gezien is er ook geen overschot aan wolven, dat maakt de mens er van omdat het 'nieuw' is dat ze zichtbaar zijn

Als ze meer wild doden dan er geboren wordt is dat zeker een overschot te noemen, immers dan kan die wildpopulatie niet in stand blijven.

Maar dat is nu niet aan de orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 15:29

Ik zie inderdaad een lijst met gebieden waar wolven mensen aangevallen hebben. Dank hiervoor!

Maar inderdaad wat hier ook genoemd wordt is meer het stukje dat ik en anderen ook het niet nodig vinden te wandelen met een hooivork dat het niet is dat dat nu de standaard in Drenthe is omdat je anders aangevallen wordt. Maar als een ander dat wil prima! De landen waar ik zie dat mensen aangevallen zijn heb ik ook helemaal niet het idee dat mensen daar nu boswandelingen maken met hooivorken of andere wapen in de handen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 15:30

Onali schreef:
Spenk schreef:
Sommige mensen gedragen zich een beetje alsof roodkapje en de grote boze wolf zich dagelijks afspeelt...

Er zijn helemaal geen aanvallen op mensen bekend.

Trol.

Wolven zijn 150 jaar geleden niet voor niets vermoord in ons land.

Oh vertel, hoe,it het volgens jou?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 15:49

DuoPenotti schreef:
Suzanne F. schreef:
De wolf die achter een fietser aanzat bleek een hond te zijn trouwens. Is ook in het nieuws geweest.

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221105_93587445
Volgens experts een wolf.

Met kinderen op het fietspad die rond dezelfde dag rond gaat is een hond.

Nieuwsgierige jonge wolven kunnen even achter je aan lopen, maar op grote afstand, en ze komen niet dichterbij.

Ik denk dat CYNN gelijk heeft dat er voor gezorgd moet worden dat de wolven niet al te vrijpostig worden.
Maar dat is iets anders dan afschieten en panikeren.

sunny16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:22

Ik woon op ongeveer 1,5km van deze mensen en vroeg mij van de week al af hoe zij het zouden oplossen. Hun paarden staan normaal op deels overdekte paddocks voor de nacht maar nu dus ook al in de stallen die ze gelukkig niet weggehaald hebben met de verbouwing. Wij gaan ook een wolfwerend raster (2m hoog met stroom buitenlangs) maken langs ons perceel, ik wil het risico ook niet lopen, vooral met onze shetlanders.
Heb wel het idee dat de wolf alsnog bij deze mensen overheen zou kunnen springen, hopen dat hij dat niet waagt na een klap stroom tijdens het onderzoeken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:48

Nikass schreef:
Ik denk dat CYNN gelijk heeft dat er voor gezorgd moet worden dat de wolven niet al te vrijpostig worden.

Dat is dus een reden dat ik mij irriteerde aan de fotografen op de Hoge Veluwe die nog net de wolf niet gingen aaien.

Mensen moeten voldoende afstand houden, niet voeren en lokken etc.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:04

Afbeelding

Dit is de andere kant op het gebied van angst voor wolven

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:07

Dat irriteerde mij toen ook. Zo laat je alleen maar zien dat ze van een mens niets te vrezen hebben. Het lijkt me voor alle partijen beter als ze schuw blijven voor mensen en liever niet in de buurt komen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:24

Jessix schreef:
Dat irriteerde mij toen ook. Zo laat je alleen maar zien dat ze van een mens niets te vrezen hebben. Het lijkt me voor alle partijen beter als ze schuw blijven voor mensen en liever niet in de buurt komen.

Dat van die fotografen is inderdaad absurd. Ze moeten ruim op afstand blijven.

Maar in Zuid west Drenthe heeft niemand van de inwoners ze gelokt of gevoerd, en komen ze op hun dooie akkertje de oprit oplopen, of naar de tractor. Ze laten a-typisch gedrag zien. Waarschijnlijk omdat er te weinig wild is, en ze snel aan mensen gewend raken.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:26

sunny16 schreef:
Ik woon op ongeveer 1,5km van deze mensen en vroeg mij van de week al af hoe zij het zouden oplossen. Hun paarden staan normaal op deels overdekte paddocks voor de nacht maar nu dus ook al in de stallen die ze gelukkig niet weggehaald hebben met de verbouwing. Wij gaan ook een wolfwerend raster (2m hoog met stroom buitenlangs) maken langs ons perceel, ik wil het risico ook niet lopen, vooral met onze shetlanders.
Heb wel het idee dat de wolf alsnog bij deze mensen overheen zou kunnen springen, hopen dat hij dat niet waagt na een klap stroom tijdens het onderzoeken.

Paarden staan bij hun altijd s'nachts binnen.Zodra het gaat schemeren gaan ze naar binnen. Ze hebben bij koop van het huis en terrein de boel opgeknapt. En stallen zijn toen ook geplaatst. Mensen zijn erg zuinig, wat heel begrijpelijk is, op hun dieren.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:30

Spenk schreef:
Sommige mensen gedragen zich een beetje alsof roodkapje en de grote boze wolf zich dagelijks afspeelt...

Er zijn helemaal geen aanvallen op mensen bekend.

in nl. geen directe aanval wel dreiging, in zweden meerdere malen, vrouw met kinderwagen en hond aan wandelen, hond niet overleefd

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:49

sterregoud schreef:
Jessix schreef:

Maar in Zuid west Drenthe heeft niemand van de inwoners ze gelokt of gevoerd, en komen ze op hun dooie akkertje de oprit oplopen, of naar de tractor. Ze laten a-typisch gedrag zien. Waarschijnlijk omdat er te weinig wild is, en ze snel aan mensen gewend raken.

En onze geur is overal. De bossen zitten vol met recreatie toerisme; fietsers, mountainbikers, hardlopers, wandelaars al dan niet met hond, ruiters.

Er zijn niet echt plekken in Nederland die compleet mensvrij zijn. Ja we hebben wel stukjes bos waar we niet mogen komen, maar de geur hangt wel 3 paden terug.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:13

Het ergste vind ik nog wel dat als een wolf toch een "wolfwerend" raster overwint dat er dan gelijk door de wolvenfans geroepen wordt dat het raster niet goed was.

sunny16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:16

Bonnelover schreef:
sunny16 schreef:

Paarden staan bij hun altijd s'nachts binnen.Zodra het gaat schemeren gaan ze naar binnen. Ze hebben bij koop van het huis en terrein de boel opgeknapt. En stallen zijn toen ook geplaatst. Mensen zijn erg zuinig, wat heel begrijpelijk is, op hun dieren.

Oh oke, ik dacht dat ze ook in de nacht op de (deels) overdekte paddocks stonden.
De hele verbouwing heb ik idd meegemaakt, het is een stuk luxer vergeleken met hoe het eerst was :)
Maar ik dacht dat de binnen stallen aan de voorkant nog wel hetzelfde waren als voorheen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:50

sterregoud schreef:
Jessix schreef:

Ja maar ik denk dat ze in hun leven al heel veel mensen hebben gezien, al dan niet van een afstandje. Het is hier natuurlijk zo klein en dichtbevolkt dat ze al gauw met mensen in aanraking komen. Zo krijg je natuurlijk ook gewenning en durven ze steeds dichterbij te komen. Maar goed, dat zijn mijn hersenspinsels over dit onderwerp. ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:29

fransje23 schreef:
Nikass schreef:

Dat is dus een reden dat ik mij irriteerde aan de fotografen op de Hoge Veluwe die nog net de wolf niet gingen aaien.

Mensen moeten voldoende afstand houden, niet voeren en lokken etc.

Nou echt, dat irriteert mij ook. Dom gedrag om weer iets interessants op insta te posten -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:31

Loretta schreef:
Het ergste vind ik nog wel dat als een wolf toch een "wolfwerend" raster overwint dat er dan gelijk door de wolvenfans geroepen wordt dat het raster niet goed was.

Concrete bron?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:36

Joanne1987 schreef:
Maar er zijn toch helemaal geen aanvallen op mensen bekend?
Ik weet echt van veel mensen dat ze wolven hebben gezien tijdens wandelen of iets dergelijks, ook heel dichtbij, maar heb niks over aanvallen gehoord tot op heden...

Wil jij de eerste zijn?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:41

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:57

Popstra schreef:
Mijn DA is een ferme vent. Die fiets na zijn werk door een stuk bos waar de wolf zit.
Hij fietst daar op zijn hoede zijnde doorheen met kippenvel op zn rug.
Ja zo erg is het en zo angstig zijn de mensen...

Er zijn best geregeld aanvallen van wilde zwijnen op mensen.
Toch liep niemand voordat de wolf er was angstig met een hooivork door het bos.
Ik was nog niet op het idee gekomen dat het eng is in door wolven gebied te fietsen