DuoPenotti schreef:Avalanche schreef:https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/zemb ... -genezers/
Het kan echt wil degelijk heel schadelijk zijn.
Hoe kan iets wat niet werkt toch wel schadelijk werken? Het werkt toch niet? Das ook eenrichting denken...
Volgens mij hebben de meeste gevallen van schade bij (onwetenschappelijke) manuele behandelingen betrekking op behandelen van baby's en kinderen, omdat die erg kwetsbaar zijn. Een paard is uiteraar heel wat anders en gaat niet zomaar stuk van een beetje hoofd masseren.
Bij een paard ligt de eventuele schade voornamelijk in onthouden van daadwerkelijke zorg "want mijn cranio sacraal therapeut zegt dat...". Dat vind ik altijd erg kwalijk, kreupele en zieke paarden die langs tig peuten en paten moeten ipv door een DA nagekeken te worden. Als het paard wel gezond dan is het idd voor ieder zelf te bepalen waar ze geld aan uitgeven, cranio massage of een nieuw dekje ofzo.
Veronica2 schreef:Fly_high schreef:Ik kan me voorstellen dat het woord kwakzalverij niet bepaald lief overkomt en opgevat kan worden als kritiek op mensen die wel gebruik maken van zulke behandelingen.
Anyhow, werking van cranio sacraal is niet bewezen en achterliggende gedachte is volledig onwetenschappelijk (= in strijd met wat we over anatomie van paard en mens weten) dus het blijft hoe dan ook alternatief/kwakzalverij. Ook al is het lekker rustgevend misschien.
Het is ook niet heel lief om mensen voor te liegen en om voor die leugens ook nog geld te vragen, toch? Een hoofdhuidmassage kan ook bij de kapper, is net zo rustgevend, je wordt meteen ingezeept en het kost niks bovenop de kosten voor de knipbeurt.
Je hebt zeker gelijk
maar kort door de bocht reageren op zulke verhalen betekent vooral dat voorstaanders van die behandelingen in verdediging schieten en dan heb je ruzie waar niemand wijzer van wordt. Ik vind persoonlijk allerlei osteo, chiro, cranio en whatever behandelaars ook kwakzalverij en dikke onzin, en nee men kan hersenvocht niet middels hoofdmassage beïnvloeden
Maar zolang ze niet in de buurt van mijn paard komen is het leven en laten leven.
je kunt dat op zijn minst respecteren lijkt me.
en eens, het is ook niet persoonlijk op iemand gericht.