Paard van Sinterklaas taboe bij intocht volgens PvdD Dordrecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:20

Ailill schreef:
_Mir schreef:
Een LHBTI paard zal de partij voor de dieren wel goed vinden
Is het nu werkelijk nodig om een politieke partij én een deel van de samenleving belachelijk te maken, enkel om een of ander ouderwets achterhaald feest te kunnen blijven vieren?

Maken we als samenleving, eindelijk, stappen om de gekleurde medemens niet belachelijk te maken, om er vervolgens direct een ander deel van de samenleving voor in de plaats naar voren te schuiven.

Erg onvolwassen.

LHTBI staat voor sekse toch? En niet voor kleur? :7

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:27

_Mir schreef:
OleJon schreef:
Ailill schreef:
Is het nu werkelijk nodig om een politieke partij én een deel van de samenleving belachelijk te maken, enkel om een of ander ouderwets achterhaald feest te kunnen blijven vieren?

Maken we als samenleving, eindelijk, stappen om de gekleurde medemens niet belachelijk te maken, om er vervolgens direct een ander deel van de samenleving voor in de plaats naar voren te schuiven.

Erg onvolwassen.

Je leest niet wat Ailill hier zegt. Als het niet oké is om mensen van kleur belachelijk te maken, waarom kies je er dan voor een groep als de LHBTI gebruiken voor misplaatste grappen om je punt te maken?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:34

OleJon schreef:
Ailill schreef:

Erg onvolwassen.

Klopt.

En zowel mensen met een andere geaardheid en/of andere huidskleur dan blank, ondervinden hier last van, worden achtergesteld etc. Dan is het, in mijn optiek, erg kwalijk als we een stukje leed bij de ene groep wegnemen, om het vervolgens direct in de schoot van de andere groep te werpen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:48

Ailill schreef:
_Mir schreef:

Erg onvolwassen.

Thank you <3

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:53

Boras schreef:
_Mir schreef:

Getemd. Vreselijk domme opmerking. En kwetsend naar bokkers die deel uitmaken van de LHBTI gemeenschap.

Deze bokker ervaart het totaal niet als kwetsend hoor, waarom zou ik. Je leest het en denkt: Ok dan, en weer door met mijn leven.

Avalanche

Re: Paard van Sinterklaas taboe bij intocht volgens PvdD Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:02

Maar een ander kan dat wel als kwetsend ervaren :)

Ik heb van heel veel dingen ook geen last, en vermaak me prima, maar dat wil niet zeggen dat het voor een ander ook zo is. We beleven het niet allemaal op dezelfde manier, en dat is prima. Maar dan mag er ook ruimte zijn imo om die ander te ontzien :) soms liggen die dingen écht heel gevoelig en daar kunnen we best rekening mee houden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:12

Boras schreef:
Scherp, Daphara.

Kom niet aan de paardenhobby. :D

Ik vind persoonlijk een paard midden in een drukke menigte kinderen, met een boel herrie eromheen inderdaad niet zo handig. En ja, sommige paarden vinden de aandacht prachtig, maar lang niet elk paard trekt het om in de drukte kalm te blijven. En lang niet elke Sint kan veilig op een paard blijven zitten, laat staan erop klauteren. :')

Maar dat de PvdD erover begint is domweg onderdeel van hun agenda: alle gebruiksdieren de wereld uit, want die zijn per definitie sielugh.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:14

Ja maar als we rekening moeten gaan houden met alle anderen wat die allemaal als kwetsend kunnen ervaren dan kun je beter helemaal niks meer zeggen denk ik.

Ik denk altijd hier aan:

Afbeelding

Waarmee ik niet zeg dat je geen rekening met elkaar kunt houden, want dat is altijd belangrijk. Maar het moet niet zo ver gaan dat op alle slakken zout gelegd wordt.

En ik vind dat mensen die zich gekwetst voelen prima voor zichzelf kunnen praten. :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:15

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:19

Dat is lekker makkelijk praten als je zelf niet tot een minderheidsgroep hoort of tot een groep waartegen gediscrimineerd wordt.

Ik vind dat elke vorm van discriminatie of het belachelijk maken en pesten/shamen van bepaalde groepen niet kan en mag.

Het is imo niet alleen de verantwoordelijkheid van de gediscrimineerde om er wat van te zeggen, net als dat je niet van iemand die gepest wordt kunt gaan verwachten dat die maar altijd voor zichzelf opkomt.

Imo zijn wij er samen verantwoordelijk voor dat we een fijne samenleving voor iedereen creëren en daarbij niet mensen of groepen uitsluiten om wie/wat ze zijn of hoe ze er uit zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:24

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:29

Kendra schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=zhuOZq7u6wM
LHBTI bestond nog niet, maar verder nog steeds actueel :D ...

:))

Haha ja echt he. En dat is nu in kwadraat x 1000.

Elisa2 schreef:
Ja maar als we rekening moeten gaan houden met alle anderen wat die allemaal als kwetsend kunnen ervaren dan kun je beter helemaal niks meer zeggen denk ik.

Ik denk altijd hier aan:

[ [url=m/xBdZK7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waarmee ik niet zeg dat je geen rekening met elkaar kunt houden, want dat is altijd belangrijk. Maar het moet niet zo ver gaan dat op alle slakken zout gelegd wordt.

En ik vind dat mensen die zich gekwetst voelen prima voor zichzelf kunnen praten. :)

Inderdaad.
Leren omgaan met je gevoelens is belangrijker dan willen dat de ander met 1000 mensen rekening houden en dan mens 1001 ook nog aan komt kakken dat..

En je kunt wel zeggen makkelijker praten dat als je er niet bij hoort?
Wie zegt dat dat ik, je, jij er niet bijhoort? Omdat jij (niet persoonlijk) dat denkt. Dat is ook kwetsende Nivea zeg..

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:47

DuoPenotti schreef:
En je kunt wel zeggen makkelijker praten dat als je er niet bij hoort?
Wie zegt dat dat ik, je, jij er niet bijhoort? Omdat jij (niet persoonlijk) dat denkt. Dat is ook kwetsende Nivea zeg..

Dat was in dit geval geen aanname.
Maar ik het inderdaad algemener kunnen verwoorden.

Ik vind niet dat je naar een ander kunt wijzen en kunt zeggen dat die zich niet aangesproken/gekwetst mag voelen en als ze dat al wel doen, dat ze maar lekker voor zichzelf moeten praten. Ik vind dat we samen een verantwoordelijkheid hebben om pesten, shamen en discriminatie gedrag te herkennen en er wat van te zeggen als we het horen en zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:49

Elisa2 schreef:

Ik denk altijd hier aan:

[ [url=m/xBdZK7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kwetsend vind ik de opmerking ook niet, smerig en totaal irrelevant echter wel. Voegt 0 toe aan het topic en het slaat gewoon als een tang op een varken.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:49

Ik heb altijd het idee dat de mensen van de Partij van de Dieren eigenlijk heel weinig weten over dieren.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:55

En ik moest ook meteen hier aan denken. Wel een hele oude, maar blijft leuk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 17:01

Bloodymary schreef:
Ik heb altijd het idee dat de mensen van de Partij van de Dieren eigenlijk heel weinig weten over dieren.

Die indruk krijg ik ook. Ook vaak van dierenactivisten.

En ik waardeer de intenties, maar de uitvoering laat te wensen over.
Maar ik denk wel dat dierenwelzijn echt nog wel vatbaar is voor verbetering.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 17:06

Avalanche schreef:
Bloodymary schreef:

Die indruk krijg ik ook. Ook vaak van dierenactivisten.

En ik waardeer de intenties, maar de uitvoering laat te wensen over.
Maar ik denk wel dat dierenwelzijn echt nog wel vatbaar is voor verbetering.

Dat laatste zeker hoor. Maar met het paard van Sinterklaas hoeft echt niks mis te zijn. Anders gaan mensen hun paard daar niet voor laten gebruiken en zou het ook echt mis gaan. Ik hoef die van mij daar niet neer te zetten en zal dat niet doen. Maar zoals dit jaar in Ehv, met iemand waar wij beiden les van hebben en haar paard, gaat dat toch prima! Alsof zij haar paard ooit iets zou laten doen waarbij hij niet op zijn gemak is of wat hij niet leuk zou vinden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 17:10

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 17:20

Bloodymary schreef:
En ik moest ook meteen hier aan denken. Wel een hele oude, maar blijft leuk.

[ Video ]

:')

Als ik dit zie dan denk ik dat beter die jurk van Sinterklaas met die mijter afgeschaft kan worden. :+ :D

Maar eerlijk is eerlijk, ik zie ook wel situaties mis gaan met de paarden waarbij duidelijk niet zo goed van te voren geoefend is met de paarden.

Wij hebben ook ooit onze paarden uitgeleend voor Sinterklaas, met de menwagen ging goed..maar het zwarte paard ohz vond de Sint maar een rare snuiter en vond dat niet zo geslaagd. De mensenmassa was dan weer geen probleem. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 17:24

Kendra schreef:
Handig om de PvdD te plaatsen:
https://www.dierenmuseum.nl/Dierenkunst ... index.php/
Er is nu ook een soort teruggang naar de tijd van de Romantiek. Zie je op meer plekken in de samenleving, bv ook in het denken over de wolf.

Dat is niet erg denk ik, zolang het maar niet doorslaat..en dat gebeurd vaak wel.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 17:59

Elisa2 schreef:
:')

Als ik dit zie dan denk ik dat beter die jurk van Sinterklaas met die mijter afgeschaft kan worden. :+ :D

Maar eerlijk is eerlijk, ik zie ook wel situaties mis gaan met de paarden waarbij duidelijk niet zo goed van te voren geoefend is met de paarden.

Wij hebben ook ooit onze paarden uitgeleend voor Sinterklaas, met de menwagen ging goed..maar het zwarte paard ohz vond de Sint maar een rare snuiter en vond dat niet zo geslaagd. De mensenmassa was dan weer geen probleem. :+

Spoiler:
Pssst, Het heet geen jurk maar Albe & Tabberd
Afbeelding

Op een paard stappen met een lang gewaard aan is iets waar ervaren ruiters al moeite mee hebben, laat staan voor een gemiddelde Sint die niet eens kan paardrijden.

Als we de Sint al op een paard gaan zetten, laat de beste man dan in ieder geval eerst wat rijles gaan nemen. We weten ook allemaal dat de spanning van een ruiter op een paard overgebracht kan worden. Een Sint die weet wat die doet is vele malen handiger dan één die amper een paard van dichtbij gezien heeft.

Persoonlijk vind ik dat het hele idee van een katholieke bisschop met kleine kinderen op schoot wel afstotend en mag imo de gehele uitrusting van de beste man imo wel een hedendaagse update krijgen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:04

OleJon schreef:
Inderdaad het hele Sinterklaas feest is al vernield. Na dat gezeur om zwarte Piet.

Heb jij je ooit weleens verdiept in ons koloniale verleden en de slavernij? Dan had je bovenstaande opmerking echt niet gemaakt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:05

Ailill schreef:
_Mir schreef:

Erg onvolwassen.

_/-\o_ _/-\o_

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:16

Avalanche schreef:
[url]Maar een ander kan dat wel als kwetsend ervaren[/url] :)

Ik heb van heel veel dingen ook geen last, en vermaak me prima, maar dat wil niet zeggen dat het voor een ander ook zo is. We beleven het niet allemaal op dezelfde manier, en dat is prima. Maar dan mag er ook ruimte zijn imo om die ander te ontzien :) soms liggen die dingen écht heel gevoelig en daar kunnen we best rekening mee houden.

Klopt helemaal, daarom schreef ik ook expres in de ik vorm. Voordeel is misschien mijn leeftijd, inmiddels aardig immuun voor dat soort 'bijzondere' opmerkingen. Dus zeker niet mijn bedoeling om namens de hele
LHBTI gemeenschap te spreken.