Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:09

Inderdaad superpony

Als honden zoveel doden was daar echt al ooit aandacht voor gevraagd. En als dat ergens veel voor had gekomen had de boer zijn schapen ook wel aan de weg gelegd met: wie is hier verantwoordelijk voor!!
Maar dat was niet in deze mate.
Kwam vast wel voor, maar als men er achter kwam wie zijn hond het was werden er maatregelen getroffen.
En dat is wat hier mist, maatregelen op dieren die op je erf komen, die je op geen enkele manier kan en mag beschermen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:23

superpony schreef:
Iedereen heeft nog steeds recht op zijn eigen mening.

Dat hele DNA afnemen neem ik al niet zo serieus meer. Ik denk dat daar al teveel mis gaat. Ze komen niet of laat, of een hond heeft er al aan gesnuffeld etc. En inderdaad is het lastig om DNA te bepalen als de wolven hybride zouden zijn, maar dat wordt niet eens meegenomen in de onderzoeken lijkt het nu.

Ik weet genoeg aanvallen van honden die echt vreselijk waren. Ons eigen hondje is aangevallen door een roedel honden in losloop gebied en overleden. Geen enkele HR hond daarbij, maar wel zeer onkundige begeleiding bij die roedel honden.

Wij woonden er nog niet zo lang en ik koos rustige momenten en plekken uit om ze even te laten lopen, want mn oudste was al bijna 15.
Maar daarna hoorde ik dat er elke dag wel gevechten waren, veel ruzies en gezeur. Het lag achter een woonwijk en mensen kwamen er echt voor hun gemak.
Daarna altijd verder weg en diep in het bos gelopen, al dan niet aangelijnd wat de regel was dan.

Wij wonen rand buitengebied, tegen een woonwijk. Hier lopen veel honden los, maar ook erfhonden gaan her en der behoorlijk ver van het erf af. Wij hebben rondom echt alles dichtgemaakt met gaas en meeste is dichtgegroeid.
Ik wil onze honden binnen houden, maar vooral die loslopende honden buiten. En is het niet de hond die iets doet, tilt een paard zijn been op en zijn wij de klos, dus nee, we willen dat gezeur niet.

En het is echt grote onzin dat elk paard wel even kan wennen aan op stal staan. Mijn merrie heeft 13jr lang veel op stal gestaan en vond het 24/7 samen vrij kiezen heel fijn. Ze is stapelgek op haar broer en heeft dus wel degelijk al maanden stress van het opsluiten, ook al gaat ze pas rond 22/23 uur op stal. We hebben de volgorde al aangepast en dat scheelt ietsjes, maar niet voldoende. Verder heeft ze een hele grote berg hooi wat echt nooit op gaat en kan ze de anderen zien.

Mijn oude merrie heeft ook tot haar 20e veel op stal gestaan en wilde de laatste jaren ook echt niet meer opgesloten worden. Maar als mensen niet weten of zien hoe paarden in een stabiele en vaste groep 24/7 leven, kunnen ze daar gewoon nooit over oordelen.

Dat is niet hetzelfde als jonge dieren even "wennen".

En dan nog zijn dieren verschillend. Ons quarter veulen van 9,5 maand is vrij rustig op stal, heeft een eigen stal naast zijn moeder. Het mini veulen is 9 maanden en was echt bang in het begin. Stal gemaakt naast mama met laag tussenschot zodat ze elkaar zien en hij kan contact hebben met het andere veulen en de ruin. Maar zijn start was weer hjeel anders en zijn karakter al helemaal.

Daarbij is het te krankzinnig voor woorden dat je je paarden op stal moet zetten omdat ze gevaar lopen door de wolf die voorheen hier niet eens woonde.
Als mensen zelf hun paarden veel op stal hebben en dat normaal vinden, is dat erg makkelijk roepen. Maar 24/7 vrije keus en bewegen, eten, samen zijn doe je niet voor jezelf, maar voor de paarden. Het is zowel fysiek als mentaal gezond en een keus die wij maken. Dat zou niet voor ons gemaakt moeten worden, omdat het anders te gevaarlijk is om je dieren gezond en gelukkig te houden.

En ja, gevaren zijn er altijd. Toen ik jong was, had een mafketel de hoofden van pony's afgehakt en dat was echt vreselijk om te horen als kind. Toen waren er gelukkig geen smartphones dat je de foto's te zien kreeg. Maar ik had er wel flink last van dat het was gebeurt op een plek waar ik wist welke pony's daar liepen.

Daarom hebben wij al rondom ook een hele harde klap stroom, kan niks van buitenaf open, hebben we camera's, maar dat mag niet op het pad richten, lampen als ze dichtbij staan etc.

Jij bent het zowiezo toch nooit met mij eens maar dat terzijde...

Dat het van de zotte is dat wij onze dieren moeten binnen houden omdat er ineens dreiging is van wolven ja, dat is zeker k*t maar je paardjes maar lekker staan laten zoals je gewend bent in gebied waar al meerdere slachtoffers zijn gevallen is vragen om problemen en niet fair naar je dieren want die weten van niks en hebben geen reet aan een eigenaar die zijn poot stijf blijft houden omdat deze het allemasl maar ,belachelijk, vind!

En ja, paarden kun je beter ook laten wennen eens op stal te staan. Dat hoeft niet gelijk een hele nacht maar steeds een uurtje en wat langer...
Stel jouw paard word ziek en moet naar de kliniek en daar blijven, zeg je dan ook nee dat kan niet want het kan niet op stal staan!?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:38

Eleeke schreef:
Het punt dat ik graag genuanceerd en intelligent nadenk en niet ga schreeuwen en alleen maar onderbuikgevoelens uit voor er iets aan de hand is, maar eerst even rustig afwacht en uitga van wetenschappelijk bewijs bedoel je.
Dat bevestig ik je graag.

Het wordt strak gemonitord, en ik ga ervanuit dat er op den duur ook beleid gaat komen afhankelijk van wat er komende jaar gebeurd.

Wat zo jammer is , is dat sommige mensen alleen maar hard gaan schreeuwen en iedereen die niet 100% anti is gelijk voor van alles gaat uitmaken.

Hierbij geef je de suggestie dat ik niet genuanceerd en intelligent nadenk en enkel schreeuw, wat niet zo is. Dat genuanceerd en intelligent nadenken station was ik al even gepasseerd.

Onderbuikgevoelens voor er iets aan de hand is? Zo zeg, jij durft.

Strak gemonitord, ja hoor waar haal je die wijsheid vandaan, men loopt erg ver achter, dus altijd al een eind achter de feiten aan.

Zie je en nu bevestig je weer waarom mensen in een wolvengebied hebben zich kapot ergeren aan mensen met een instelling aangaande dit onderwerp als jij. Jullie zitten ver weg, maar weten het schijnbaar beter, de mensen in het wolvengebied schreeuwen alleen maar vanwege een onderbuikgevoel, moeten maar wennen, wetenschappers weten het beter.
Misschien moet je iets beter luisteren naar de mensen die hun zorgen uiten en die in dat gebied wonen ipv een hautaine houding aan te nemen, dan hoeven wij niet zo hard te schreeuwen ;)

Popstra, helemaal eens met je laatste post!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:56

Popstra schreef:
pillow schreef:
Nou Cambionn Het is toch net alsof ik de heren Lelieveld of Loos hoor praten. Wat een onzin zit jij te verkondigen. Een wolf die van het wild aanbod moet leven kan ms met 1 of 2 paartjes op de Veluwe terecht, en in de Amsterdamse waterleiding duinen om het overschot aan damherten aan te pakken. Op de Oostevaarders plassen kunnen ook 1 of 2 terecht. En die moeten beheerd worden zodat er niet meer komen. Maar verder nergens hier rond en in het DFW is gewoon geen wild waar ze van kunnen leven. Dat betekent dat er in een straal van 60 km rondom geen dier meer in de weide kan. Alles in wolfwerende hekken zetten is geen optie. Zie je het voor je alle weides omgeven door hekwerken van 250 hoog.
En ja er wordt dna afgenomen om te bewijzen dat het wolf was, maar het duurt 2 maanden voor de uitslag er is. En weet je wat zo bijzonder is. Tot 3 jaar geleden hoorde je zelden of nooit over honden aanvallen. En sinds de wolven hier zijn zou het ineens wel zo zijn. Geloof je het zelf. Als het na dna onderzoek hond bleek te zijn komt het op tv en in de krant. Maar helaas komen de daar tegenoverstaande bewezen grote aantallen wolfaanvallen niet in het nieuws.

Ik woon nu 8 jaar hier buiten en zie nooit zwerf honden of uberhoupt honden alleen die lopen te struinen en de honden die hier lopen met eigenaar zitten aan de lijn.
Het enigste wat hier zwerft zijn katten maar dat zie je ook steeds minder.
Ik snap dus niet hoe ze er steeds bij komen dat honden de daders zullen zijn.

En hoe test een hybride?

Afbeelding

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:59

DuoPenotti schreef:
pillow schreef:
Nou Cambionn Het is toch net alsof ik de heren Lelieveld of Loos hoor praten. Wat een onzin zit jij te verkondigen. Een wolf die van het wild aanbod moet leven kan ms met 1 of 2 paartjes op de Veluwe terecht, en in de Amsterdamse waterleiding duinen om het overschot aan damherten aan te pakken. Op de Oostevaarders plassen kunnen ook 1 of 2 terecht. En die moeten beheerd worden zodat er niet meer komen. Maar verder nergens hier rond en in het DFW is gewoon geen wild waar ze van kunnen leven. Dat betekent dat er in een straal van 60 km rondom geen dier meer in de weide kan. Alles in wolfwerende hekken zetten is geen optie. Zie je het voor je alle weides omgeven door hekwerken van 250 hoog.
En ja er wordt dna afgenomen om te bewijzen dat het wolf was, maar het duurt 2 maanden voor de uitslag er is. En weet je wat zo bijzonder is. Tot 3 jaar geleden hoorde je zelden of nooit over honden aanvallen. En sinds de wolven hier zijn zou het ineens wel zo zijn. Geloof je het zelf. Als het na dna onderzoek hond bleek te zijn komt het op tv en in de krant. Maar helaas komen de daar tegenoverstaande bewezen grote aantallen wolfaanvallen niet in het nieuws.

En hoe test een hybride?

[ Afbeelding ]

Iemand zei hier ergens als hond, koren op de molen van de mensen die de wolf graag in Nederland zien.

Oh de tussenrapportage had ik gisteren ook nog doorgespit :). Ben benieuwd wanneer er een recentere beschikbaar is.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:42

Jorex

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:49

Ik vind het knap dat je dat kunt beweren terwijl het in het artikel totaal ergens anders over gaat met betrekking tot de wolf. Ik denk zelf dat de wolf hier naartoe is getrokken wegens ruimtegebrek in Duitsland. Dan is dat gewoon een logisch gevolg, er staan geen metershoge hekken langs de grenzen dus ze kunnen gewoon vrij reizen zonder paspoort tussen landen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:04

Dat uitzetten geloof ik ook niet. Die beestjes hebben pootjes. En de meeste boeren raakt het niet of weinig.
Vooral de hobbyist heeft er last van.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:34

DuoPenotti schreef:
Dat uitzetten geloof ik ook niet. Die beestjes hebben pootjes. En de meeste boeren raakt het niet of weinig.
Vooral de hobbyist heeft er last van.

Als de wolf zich vestigt in een gebied, wordt dat een natura 2000 gebied. Dat kan dan wel weer consequenties hebben voor boerenbedrijven er om heen.

Er komen zeker wolven uit de buurlanden, Duitsland en België.
Of er ook wolven in het begin uitgezet zijn, blijft een vraag. Ik vind het heel toevallig dat een gezendere wolf door de straat liep van Lelieveld ( hij heeft dit zelf op band gezegd).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:35

Elk groepje bomen is toch al natura 2000.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 18:50

OleJon schreef:
De wolf is bewust uit gezet. Om boeren en hobbyisten, het houden van dieren te ontmoedigen.
Om zo grond te kunnen inpikken.

https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/251 ... 00-gebied/

Wat een BS zeg..en babies komen van de ooievaar.
Als de overheid wil, dan onteigenen ze je gewoon. Daar hoef je geen wolf voor uit te zetten. Om moe van te worden, dit soort onzin.

Als je dit soort nieuws als waarheid aanneemt, dan neemt Nederland je niet meer serieus en dan doet men geen moer aan die wolf.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 21:26

Wintu schreef:
OleJon schreef:
De wolf is bewust uit gezet. Om boeren en hobbyisten, het houden van dieren te ontmoedigen.
Om zo grond te kunnen inpikken.

https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/251 ... 00-gebied/

Wat een BS zeg..en babies komen van de ooievaar.
Als de overheid wil, dan onteigenen ze je gewoon. Daar hoef je geen wolf voor uit te zetten. Om moe van te worden, dit soort onzin.

Als je dit soort nieuws als waarheid aanneemt, dan neemt Nederland je niet meer serieus en dan doet men geen moer aan die wolf.

Als je in de argrarische sector zit, dan weet je ook dat het tijdschrift vee en gewas een informatie blad is betreft de sector.
Dus wie kraamt hier nu onzin uit?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 22:25

In dat stuk staat nergens dat de wolf is uitgezet.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 22:28

Wintu schreef:
Eleeke schreef:
Het punt dat ik graag genuanceerd en intelligent nadenk en niet ga schreeuwen en alleen maar onderbuikgevoelens uit voor er iets aan de hand is, maar eerst even rustig afwacht en uitga van wetenschappelijk bewijs bedoel je.
Dat bevestig ik je graag.

Het wordt strak gemonitord, en ik ga ervanuit dat er op den duur ook beleid gaat komen afhankelijk van wat er komende jaar gebeurd.

Wat zo jammer is , is dat sommige mensen alleen maar hard gaan schreeuwen en iedereen die niet 100% anti is gelijk voor van alles gaat uitmaken.

Hierbij geef je de suggestie dat ik niet genuanceerd en intelligent nadenk en enkel schreeuw, wat niet zo is. Dat genuanceerd en intelligent nadenken station was ik al even gepasseerd.

Onderbuikgevoelens voor er iets aan de hand is? Zo zeg, jij durft.

Strak gemonitord, ja hoor waar haal je die wijsheid vandaan, men loopt erg ver achter, dus altijd al een eind achter de feiten aan.

Zie je en nu bevestig je weer waarom mensen in een wolvengebied hebben zich kapot ergeren aan mensen met een instelling aangaande dit onderwerp als jij. Jullie zitten ver weg, maar weten het schijnbaar beter, de mensen in het wolvengebied schreeuwen alleen maar vanwege een onderbuikgevoel, moeten maar wennen, wetenschappers weten het beter.
Misschien moet je iets beter luisteren naar de mensen die hun zorgen uiten en die in dat gebied wonen ipv een hautaine houding aan te nemen, dan hoeven wij niet zo hard te schreeuwen ;)

Popstra, helemaal eens met je laatste post!

Zoals eerder gezegd. Mijn pony staat op de Veluwe aan de rand van het bos, 24/7 buiten. In een dorp waar al veel schapen helaas zijn dood gebeten door wolven.
Prima dat we het volledig oneens zijn, maar je kan me niet verwijten dat ik niet weet en voel wat eraan de hand is.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 22:47

Geen enkel dier heeft voorrang op een ander dier

Feit is wel dat het hier voor de wolf een enorme stressvolle snoepwinkel is

De snoepjes kunnen geen kant op, wolf wordt continue enorm getriggerd door zijn instinct/adrenaline

Waarom is dagelijks duizenden dieren in NL slachten sociaal geaccepteerd en het afschieten van een dier die grotendeels in een voor hem onnatuurlijke leefomgeving woont, een groot probleem?

Ik vind wolven schitterend, machtige dieren, maar de Nldse omgeving ongeschikt. Ook erg triest, dat juist de extensieve veehouderij nu gedwongen wordt tot meer opstallen etc.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:03

Ik wil absoluut niet beweren dat ze uitgezet zijn, al zijn er wel geruchten dat er een Poolse busje met benches in het bos bij Spier is gezien.
Maar goed. Als het zo is dat ze uit Duitsland zijn komen lopen is het bijzonder dat ze ineens in Dwingeloo en Diever zijn, zonder dat ze ooit onderweg gezien zijn of iets aangevallen hebben. En het lijkt me sterk dat ze in Duitsland de navigatie aangezet hebben en in 1 dag naar de plaats van bestemming zijn gelopen. Zo van dat is een leuk stukje bos daar gaan we naar toe.

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:08

pillow schreef:
Ik wil absoluut niet beweren dat ze uitgezet zijn, al zijn er wel geruchten dat er een Poolse busje met benches in het bos bij Spier is gezien.
Maar goed. Als het zo is dat ze uit Duitsland zijn komen lopen is het bijzonder dat ze ineens in Dwingeloo en Diever zijn, zonder dat ze ooit onderweg gezien zijn of iets aangevallen hebben. En het lijkt me sterk dat ze in Duitsland de navigatie aangezet hebben en in 1 dag naar de plaats van bestemming zijn gelopen. Zo van dat is een leuk stukje bos daar gaan we naar toe.

Maar, wat zou een mogelijke redenatie kunnen zijn om een wolf uit te zetten?

Wat betreft ophokken van dieren vanuit de grote veehouderijen, dat vind ik echt onzin. Worden er dieren gepakt, dan wordt dat goed vergoed. Bijvoorbeeld een varken die sowieso geslacht wordt, dan maakt het niet uit of het door een wolf of een mens opgegeten wordt...

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:28

Blackbirb schreef:
Wat betreft ophokken van dieren vanuit de grote veehouderijen, dat vind ik echt onzin. Worden er dieren gepakt, dan wordt dat goed vergoed. Bijvoorbeeld een varken die sowieso geslacht wordt, dan maakt het niet uit of het door een wolf of een mens opgegeten wordt...

Wat mij betreft maakt dat in Nl zeker wat uit. In hun natuurlijk habitat grijpen ze 1 dier en is de rest vd kudde gevlucht. In Nl worden ze tijdens het jagen continue getriggerd door de rest vd kudde die geen kant op kan. Dat geeft al die angst en die grote slachtpartijen, waarbij ook een deel het in eerste instantie overleeft.
Zo kan een wolf niets "snel" afmaken in Nl. Een goede slager zorgt er voor dat het moment vd slacht zo vloeiend en vlot mogelijk verloopt. Stresshormonen maken het vlees namelijk zeker niet lekkerder.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:36

Naar mijn mening maakt dat wel uit. Een snelle dood (tenminste, dat hoop ik) in het slachthuis is milder dan opgejaagd worden zonder te kunnen ontsnappen en levend opgegeten worden door wolven. En wolven doden en verwonden vaak meerdere dieren (in weiden, door hun instinct) zonder deze op te eten.

De vergoeding dekt de kosten vaak al niet, laat staan de emotionele schade. De meeste boeren geven om hun dieren, werken hard om ze een goed leven te geven. De geit of de pony van de kinderen wordt opgegeten, daar helpt geen bedrag tegen. Kalfjes, veulens en pinken worden gepakt. En hobbydieren, veel mensen hebben een paar schaapjes voor de leuk, dat gaat niet om geld.

Het is treurig. De bioindustrie is dat ook, maar dat heeft hier weinig mee te maken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 00:43

Ik heb 8 mooie lieve ooien gewoon voor mijn plezier. Ieder jaar lammetjes en echt genieten van dat spelende spul in de weide. Ik heb ze vorig jaar en dit jaar niet meer drachtig. Ik wil die angst voor mezelf niet en heb het hok niet groot genoeg om alles op te sluiten. Deze 8 kan ik 's nachts prima opsluiten, maar lammetjes wil ik dat niet aan doen. Ik vind het heel erg jammer en het mooie genieten is weg. Triest dat het zo moet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 10:48

Dat er geexperiminteerd is dmv wolven uit te zetten dat is een ding dat zeker is. Dat gebeurde in 2012 al.
Dat ze deze wellicht helpen bij verplaatsing geloof ik ook wel. Die beesten kunnen anders nooit zo massaal in ene opgerukt zijn in de EU met al die snelwegen waar zo overheen zouden moeten om verder te geraken. De wolf is slim maar zo slim om een omweg te kiezen lijkt mij niet.
Of de reden is boeren te ontmoedigen geloof ik niet zo al komt het ze wel erg goed uit nu in deze tijd.

Dezelfde vreselijke berichten over aanvallen in NL en Belgie nu zag je paar jaar geleden al voorbij komen in Italiaanse media.
Voornamelijk geiten en koeien die in de bergen gehouden werden waren daar de sjaak.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:31

Popstra schreef:

Nee dat zeg ik.
Waarom zouden ze anders gechipt zijn? Ze zijn dan in mensen handen geweest. En waarom zouden ze anders pas na 150 jaar terug keren?
Maar de wolf word wel gebruikt om nieuwe Natura 2000 gebieden aan te wijzen en zo landbouw grond afhandig te maken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 21:49

OleJon schreef:
Popstra schreef:

Nee dat zeg ik.
Waarom zouden ze anders gechipt zijn? Ze zijn dan in mensen handen geweest. En waarom zouden ze anders pas na 150 jaar terug keren?
Maar de wolf word wel gebruikt om nieuwe Natura 2000 gebieden aan te wijzen en zo landbouw grond afhandig te maken.

Dat ze gechipt zijn komt ook uit het roddelcircuit, en niemand heeft dat ooit bewezen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:08

OleJon schreef:
Popstra schreef:

Nee dat zeg ik.

Sinds wanneer zijn wolven gechipt dan?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:15

Brainless schreef:
OleJon schreef:

Nee dat zeg ik.

Sinds wanneer zijn wolven gechipt dan?

Ik weet niet of ze gechipt zijn, soms willen ze wolven nog weleens verdoven en voorzien van zender. Gebeurd met meerdere soorten, om oa migratie in kaart te brengen. Vaak gebeurd dit bij al in het wild levende dieren en gaat het niet om uitzetting.