Ik bagatelliseer niks, want het IS ook een kussentje van foam op een stokje, zoals je
hier kunt zien.
Dit is namelijk verboden. Uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat ik opzij zou stappen als iemand me met een springzweep een lel zou proberen te verkopen, waar ik bij een renzweep gewoon zou blijven staan, want het maakt wel degelijk verschil.
Of je het barreren of toucheren noemt, beide mag niet volgens de regels:
"The term "rapping" is construed to include
all of the artificial techniques intended to induce the Horse to jump higher or more carefully in Competitions."
Ergo: de regels zijn niet nageleefd.
Wbt die 5 tikken: daarin heb ik me vergist en heb dat ook al enige tijd terug aangepast.

Desondanks vind ik drie tikken achter elkaar mogen geven zonder je paard de tijd te geven om erop te kunnen reageren ook niet fair tegenover het dier. En wat excessief spoorgebruik is en wat niet, is ook niet duidelijk gedefinieerd. Behalve dan dat het geen wonden mag veroorzaken, maar is excessief spoorgebruik een keer een trap geven met je spoor als je paard niet luistert? Is elke pas met sporen bijdrijven excessief spoorgebruik? Juist dat soort vage bewoordingen maakt dat mensen soms met meer weg komen dan waarmee ze weg zouden moeten komen imo.
LDR an sich vind ik ook het probleem niet, maar er is natuurlijk wel lange tijd weggekeken bij pure Rollkür door het onder 'LDR' te scharen. En dat is dus m.i. waar het te vaak misgaat, zoals ook de situatie met Beerbaum aantoont: er wordt semantisch wat geneuzeld, er wordt wat gemiept over definities (die dus heel vaag kunnen zijn, zoals die over spoorgebruik), over het wel of niet kunnen aantonen van de overtreding, en puntje bij paaltje gebeurt er in teveel gevallen gewoon niets of te weinig.
Om in te gaan op je laatste vraag: het trainen van paarden, zeker in de topsport, brengt altijd een bepaalde mate van ongemak met zich mee. No pain, no gain - ze zullen allemaal een keer spierpijn hebben, een keer een blessure oplopen, een keer wat stress ervaren, en we komen allemaal weleens een keer te hard in met hand, zweep, been of spoor, maar ik denk dat intentie hierin heel belangrijk is (maar moeilijk meetbaar) als ook de aard van het ongemak. Een neusriem snoer je niet "per ongeluk" te strak aan en een balk (of stok) steekt niet "per ongeluk" opeens boven de hindernis uit op het moment dat het paard springt. Net als dat ik er ook echt geen illusies over heb wat er in de rensport zou gebeuren als er geen limiet was op het aantal keren dat het paard geraakt mag worden of wanneer er geen regel zou zijn die zou stipuleren dat de zweep niet boven de schouder gebracht mag worden.

(En ook daar zijn dingen, buiten de regels omtrent zweepgebruik, die ik graag anders zou zien.) Maar dat is imo ook de verantwoordelijkheid van de overkoepelende instantie: het waarborgen van het paardenwelzijn en het strikt handhaven van juist die regels. Dat een ruiter dan een keer een jointje heeft gerookt de avond voor z'n concours, kan ik dan weer een heel stuk minder van wakker liggen.