Drafsporter boos om boete gebruik zweep: "Toekomst sport in gevaar"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 20:15

Als je denkt dat het alleen maar om het aantal schorsingen gaat, heb je mijn punt duidelijk niet begrepen. Bovendien onderschrijft je lijst alleen maar mijn punt over laksheid als het aankomt op welzijnsregels en de naleving ervan. (Maar goed, zonder regels valt er ook weinig na te leven, dus daar gaat het om te beginnen al mis. Je kunt immers niet geschorst worden voor iets wat niet tegen de regels is, zoals je paard een paar klappen geven na een weigering of z'n mond dichtsnoeren.)

Ik snap ook niet zo goed wat je bedoelt met schoonvegen door naar een ander te wijzen? Ik trek alleen een vergelijking, zodat het voor de mensen die meer bekend zijn met FEI-sporten makkelijker te begrijpen is. Maar blijkbaar heeft dat bij jou een gevoelige snaar geraakt - ik denk dat het daarom eerder handig is om bij jezelf na te gaan waarom dat is. :)

En hoe je ervoor kunt zorgen dat niemand ooit nog geschorst wordt: pakkans nagenoeg 100% maken en zwaar straffen, of je sport afschaffen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-23 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 20:25

Mkango schreef:
Als je denkt dat het alleen maar om het aantal schorsingen gaat, heb je mijn punt duidelijk niet begrepen. Bovendien onderschrijft je lijst alleen maar mijn punt over laksheid als het aankomt op welzijnsregels en de naleving ervan. (Maar goed, zonder regels valt er ook weinig na te leven, dus daar gaat het om te beginnen al mis.)

Ik snap ook niet zo goed wat je bedoelt met schoonvegen door naar een ander te wijzen? Ik trek alleen een vergelijking, zodat het voor de mensen die meer bekend zijn met FEI-sporten makkelijker te begrijpen is. Maar blijkbaar heeft dat bij jou een gevoelige snaar geraakt - ik denk dat het daarom eerder handig is om bij jezelf na te gaan waarom dat is. :)

Wait. Whut? :') nee, het gaat niet alleen over het aantal schorsingen. Jij zegt letterlijk dat grote namen met veel wegkomen. Waar baseer je dat op? Als ik op de FEI lijsten en de nieuws artikelen kijk, zie ik daar grote namen staan, die voor vanalles geschorst zijn.

Hoezo geen regels? Welke regels ontbreken er volgens jou? Ken je de regels van de FEI überhaupt? Of roep je een beetje populistisch praat na wat in jouw sport rondgaat?

Je suggereert dat jouw sport het goed doet, want onder de FEI zijn volgens jou minder en minder strenge regels en worden die niet goed nageleefd, waar dat in jouw sport wel zo zou zijn. Je veegt dus inderdaad je eigen straatje schoon door naar een ander te wijzen.

Je vindt het logisch dat men bovenhands een dier mag slaan, omdat jockeys oude blessures hebben?

Lees dat even terug.

Ik kan je één ding zeggen, als je onder de vlag van de FEI bovenhands slaat, kun je de ring verlaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 20:37

Is Beerbaum niet recentelijk nog weggekomen met het barreren van een paard? Zijn ruiters niet jarenlang weggekomen met Rollkür door het 'LDR' te noemen? Is er niet ook nog een springruiter weggekomen met zijn paard een tik tegen het hoofd geven uit frustratie? En nogmaals: dichtgesnoerde monden, kinnen tegen de borst en spoormisbruik gebeuren gewoon in het openbaar.

Er gaat niks over de FEI rond in "mijn" sport, want daar houden we ons totaal niet mee bezig - zo belangrijk zijn jullie nou ook weer niet. Waar we ons wel mee bezighouden, is het welzijn in andere jurisdicties waar de regels minder streng zijn dan hier in Europa, zoals bijvoorbeeld de VS.

Je hebt duidelijk niet gelezen, maar nog een keer in Jip en Janneketaal dan: jockeys mogen een paard niet op de romp raken, alleen op de spieren van de achterhand (met, je weet wel, dat korte stokje met een lang kussentje aan het einde). Jockeys die kampen met een verminderde 'range of motion' kunnen daar onderhands niet bij, dus komt de zweep terecht op een plek die gevoeliger is dan die spieren, namelijk de romp. Om die reden is dat voorstel dus teruggedraaid.

Gut, ja, de ring mogen verlaten, daar ligt Shaun the Showjumper vast wakker van 's nachts. :')

Ik wil je nogmaals met klem aanraden: als je je zo vreselijk aangesproken voelt doordat mensen kritisch zijn over paardenwelzijn binnen jouw tak van sport dat je je er zo vreselijk over opwindt, moet je misschien eerder bij jezelf nagaan waarom dat zo is. :) Als het allemaal zo goed geregeld was, had het je duidelijk niet zo hoog gezeten en had je zelf ook wel concrete regels en voorbeelden genoemd, in plaats van het eeuwig vage "heb je zelf de regels wel gelezen?" of "zoek zelf even op Google."

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 20:59

Mkango schreef:
Is Beerbaum niet recentelijk nog weggekomen met het barreren van een paard? Zijn ruiters niet jarenlang weggekomen met Rollkür door het 'LDR' te noemen? Is er niet ook nog een springruiter weggekomen met zijn paard een tik tegen het hoofd geven uit frustratie? En nogmaals: dichtgesnoerde monden, kinnen tegen de borst en spoormisbruik gebeuren gewoon in het openbaar.

Er gaat niks over de FEI rond in "mijn" sport, want daar houden we ons totaal niet mee bezig - zo belangrijk zijn jullie nou ook weer niet. Waar we ons wel mee bezighouden, is het welzijn in andere jurisdicties waar de regels minder streng zijn dan hier in Europa, zoals bijvoorbeeld de VS.

Je hebt duidelijk niet gelezen, maar nog een keer in Jip en Janneketaal dan: jockeys mogen een paard niet op de romp raken, alleen op de spieren van de achterhand (met, je weet wel, dat korte stokje met een lang kussentje aan het einde). Jockeys die kampen met een verminderde 'range of motion' kunnen daar onderhands niet bij, dus komt de zweep terecht op een plek die gevoeliger is dan die spieren, namelijk de romp. Om die reden is dat voorstel dus teruggedraaid.

Gut, ja, de ring mogen verlaten, daar ligt Shaun the Showjumper vast wakker van 's nachts. :')

Ik wil je nogmaals met klem aanraden: als je je zo vreselijk aangesproken voelt doordat mensen kritisch zijn over paardenwelzijn binnen jouw tak van sport dat je je er zo vreselijk over opwindt, moet je misschien eerder bij jezelf nagaan waarom dat zo is. :) Als het allemaal zo goed geregeld was, had het je duidelijk niet zo hoog gezeten en had je zelf ook wel concrete regels en voorbeelden genoemd, in plaats van het eeuwig vage "heb je zelf de regels wel gelezen?" of "zoek zelf even op Google."

Jij bent degene die het bovenhands slaan met een zweep bagatelliseert door het een “stokje met een kussentje” te noemen, maar ik ben degene die bij mezelf moet nagaan of ik niet eens naar mezelf moet kijken? :+

In het geval van Beerbaum is het verwerpelijk dat hij niet geschorst is. Reden hiervan is dat niet kon worden aangetoond dat het daadwerkelijk om barreren ging en niet om toucheren. Om in jouw termen te blijven: er kon niet worden aangetoond of het “stokje” wat gebruikt werd daadwerkelijk een “stokje met lang kussentje” was, of een stok.

Je vind het vervelend dat ik je vraag naar je kennis over de regels, maar vindt het wel ok om mij “terecht” te wijzen omdat ik met persoonlijk aangesproken zou voelen? Wat is dit voor manier van discussiëren joh.

Gezien je de regels overduidelijk niet kent en het schijnbaar vervelend vindt dat je ze zelf moet opzoeken zal ik ze voor je posten.

Afbeelding

Samenvatting:

- je komt niet weg met paard 5 tikken geven
- je komt niet weg met excessief spoor gebruik

Ik ben het met je eens dat FEI strenger moet handhaven op neusriemgebruik. Op LDR is dat echter nog niet zo gemakkelijk, gezien de verschillende uitkomsten in wetenschappelijke onderzoeken m.b.t. dierenwelzijn. Ik schat in, dat zolang niet onomstotelijk bewezen is dat het paard per definitie fysieke of mentale schade oploopt, LDR niet verboden wordt.

dat brengt ons ook bij de volgende vraag wat mij betreft. In hoeverre mag een paard (of ieder ander dier) last van ons hebben? Tot welk punt is “leed” c.q. het niet volledig kunnen vertonen van natuurlijk gedrag acceptabel en wanneer niet meer?

kyrkelover

Re: Drafsporter boos om boete gebruik zweep: "Toekomst sport in gevaar"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:28

Nouuu nu ben ik zelf actief in meerdere takken van de paardensport van basis tot internationaala niveau.
Daarnaast organiseer ik op een paardensportcomplex wekelijks wedstrijden van trainings tot FEI niveau. Ik denk dat ik dus wel iets kan zeggen over het verschil van naleving. En ik kan rustig zeggen dat de andere disciplines echt veel meer door de vingers ziet en er stukken minder naleving is. En ja ook ik durf rustig te zeggen dat grote namen bij de FEI, tenzij ze publiekelijk helemaal zwart gaan, met heel wat wegkomen. Dit oa al omdat officials ze geheel niet aan durven spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:47

Ik bagatelliseer niks, want het IS ook een kussentje van foam op een stokje, zoals je hier kunt zien. Dit is namelijk verboden. Uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat ik opzij zou stappen als iemand me met een springzweep een lel zou proberen te verkopen, waar ik bij een renzweep gewoon zou blijven staan, want het maakt wel degelijk verschil.

Of je het barreren of toucheren noemt, beide mag niet volgens de regels:
"The term "rapping" is construed to include all of the artificial techniques intended to induce the Horse to jump higher or more carefully in Competitions."
Ergo: de regels zijn niet nageleefd.

Wbt die 5 tikken: daarin heb ik me vergist en heb dat ook al enige tijd terug aangepast. :) Desondanks vind ik drie tikken achter elkaar mogen geven zonder je paard de tijd te geven om erop te kunnen reageren ook niet fair tegenover het dier. En wat excessief spoorgebruik is en wat niet, is ook niet duidelijk gedefinieerd. Behalve dan dat het geen wonden mag veroorzaken, maar is excessief spoorgebruik een keer een trap geven met je spoor als je paard niet luistert? Is elke pas met sporen bijdrijven excessief spoorgebruik? Juist dat soort vage bewoordingen maakt dat mensen soms met meer weg komen dan waarmee ze weg zouden moeten komen imo.

LDR an sich vind ik ook het probleem niet, maar er is natuurlijk wel lange tijd weggekeken bij pure Rollkür door het onder 'LDR' te scharen. En dat is dus m.i. waar het te vaak misgaat, zoals ook de situatie met Beerbaum aantoont: er wordt semantisch wat geneuzeld, er wordt wat gemiept over definities (die dus heel vaag kunnen zijn, zoals die over spoorgebruik), over het wel of niet kunnen aantonen van de overtreding, en puntje bij paaltje gebeurt er in teveel gevallen gewoon niets of te weinig.

Om in te gaan op je laatste vraag: het trainen van paarden, zeker in de topsport, brengt altijd een bepaalde mate van ongemak met zich mee. No pain, no gain - ze zullen allemaal een keer spierpijn hebben, een keer een blessure oplopen, een keer wat stress ervaren, en we komen allemaal weleens een keer te hard in met hand, zweep, been of spoor, maar ik denk dat intentie hierin heel belangrijk is (maar moeilijk meetbaar) als ook de aard van het ongemak. Een neusriem snoer je niet "per ongeluk" te strak aan en een balk (of stok) steekt niet "per ongeluk" opeens boven de hindernis uit op het moment dat het paard springt. Net als dat ik er ook echt geen illusies over heb wat er in de rensport zou gebeuren als er geen limiet was op het aantal keren dat het paard geraakt mag worden of wanneer er geen regel zou zijn die zou stipuleren dat de zweep niet boven de schouder gebracht mag worden. :+ (En ook daar zijn dingen, buiten de regels omtrent zweepgebruik, die ik graag anders zou zien.) Maar dat is imo ook de verantwoordelijkheid van de overkoepelende instantie: het waarborgen van het paardenwelzijn en het strikt handhaven van juist die regels. Dat een ruiter dan een keer een jointje heeft gerookt de avond voor z'n concours, kan ik dan weer een heel stuk minder van wakker liggen. :=

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 22:10

Mkango schreef:
Ik bagatelliseer niks, want het IS ook een kussentje van foam op een stokje, zoals je hier kunt zien. Dit is namelijk verboden. Uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat ik opzij zou stappen als iemand me met een springzweep een lel zou proberen te verkopen, waar ik bij een renzweep gewoon zou blijven staan, want het maakt wel degelijk verschil.

Of je het barreren of toucheren noemt, beide mag niet volgens de regels:
"The term "rapping" is construed to include all of the artificial techniques intended to induce the Horse to jump higher or more carefully in Competitions."
Ergo: de regels zijn niet nageleefd.

Wbt die 5 tikken: daarin heb ik me vergist en heb dat ook al enige tijd terug aangepast. :) Desondanks vind ik drie tikken achter elkaar mogen geven zonder je paard de tijd te geven om erop te kunnen reageren ook niet fair tegenover het dier. En wat excessief spoorgebruik is en wat niet, is ook niet duidelijk gedefinieerd. Behalve dan dat het geen wonden mag veroorzaken, maar is excessief spoorgebruik een keer een trap geven met je spoor als je paard niet luistert? Is elke pas met sporen bijdrijven excessief spoorgebruik? Juist dat soort vage bewoordingen maakt dat mensen soms met meer weg komen dan waarmee ze weg zouden moeten komen imo.

LDR an sich vind ik ook het probleem niet, maar er is natuurlijk wel lange tijd weggekeken bij pure Rollkür door het onder 'LDR' te scharen. En dat is dus m.i. waar het te vaak misgaat, zoals ook de situatie met Beerbaum aantoont: er wordt semantisch wat geneuzeld, er wordt wat gemiept over definities (die dus heel vaag kunnen zijn, zoals die over spoorgebruik), over het wel of niet kunnen aantonen van de overtreding, en puntje bij paaltje gebeurt er in teveel gevallen gewoon niets of te weinig.

Om in te gaan op je laatste vraag: het trainen van paarden, zeker in de topsport, brengt altijd een bepaalde mate van ongemak met zich mee. No pain, no gain - ze zullen allemaal een keer spierpijn hebben, een keer een blessure oplopen, een keer wat stress ervaren, en we komen allemaal weleens een keer te hard in met hand, zweep, been of spoor, maar ik denk dat intentie hierin heel belangrijk is (maar moeilijk meetbaar) als ook de aard van het ongemak. Een neusriem snoer je niet "per ongeluk" te strak aan en een balk (of stok) steekt niet "per ongeluk" opeens boven de hindernis uit op het moment dat het paard springt. Net als dat ik er ook echt geen illusies over heb wat er in de rensport zou gebeuren als er geen limiet was op het aantal keren dat het paard geraakt mag worden of wanneer er geen regel zou zijn die zou stipuleren dat de zweep niet boven de schouder gebracht mag worden. :+ (En ook daar zijn dingen, buiten de regels omtrent zweepgebruik, die ik graag anders zou zien.) Maar dat is imo ook de verantwoordelijkheid van de overkoepelende instantie: het waarborgen van het paardenwelzijn en het strikt handhaven van juist die regels. Dat een ruiter dan een keer een jointje heeft gerookt de avond voor z'n concours, kan ik dan weer een heel stuk minder van wakker liggen. :=

Klopt. Barreren is, terecht, tegen de regels. FEI heeft vorig jaar een onderzoek ingesteld en is daar vooralsnog niet op teruggekomen.

Voor de leek maakt het niks uit wat je in je handen hebt. Je slaat het paard met een voorwerp.

Toucheren doet een paard, in tegenstelling tot barreren ook geen pijn. Je raakt echter nog steeds een paard tegen de benen om het hoger te laten springen. Is dat ethisch te verantwoorden? Ik vind dat lastige vragen. Toucheren gaat in wezen meer in op de psych van een paard. Ik weet zeker dat er binnen de rensport ook manieren zijn om een paard meer te leren geven dan hij van nature doet.

Op basis waarvan moeten overkoepelende organisaties regels maken? Boerenverstand? Wetenschap? De publieke opninie?

Ik vind dat je best makkelijk met je vinger wijst naar wat niet goed gaat, zonder de nuance te kunnen zien waarom dingen (nog?) zo zijn zoals ze zijn.