Strengere controle op naleving I&R-plicht in 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Juuls_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 22:56

Ik heb een vraag;
Als je paard eenmaal in het systeem staat, kan het er dan ook weer uit? Bijv bij verhuizing naar buitenland of plek waar ze nog niet de registratie doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 22:56

Registratie is verplicht dus dat lijkt me niet. Het is europeze wetgeving dus ook bij verhuizing is het verplicht in dat land. Tenzij misschien je emigreren gaat buiten europa.

Hutcherson

Re: Strengere controle op naleving I&R-plicht in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 23:04

Of je registreert paard niet in het andere land. Moet officieel wel. Maar weet niet hoe heftig de controle is op niet bestaande paarden?

Ik kwam erachter dat mijn paard zn paspoort niet goed geregistreerd stond bij rvo. Geboortedatum is door paspoort uitgevende instantie ook op 1-1-1900 gezet terwijl de echte datum gewoon in paspoort staat. Kan dit niet wijzigen. Heb hier nooit problemen mee gehad. Bovendien dacht ik dat mijn paarden sinds de verplichting keurig geregistreerd stonden op UBN maar die was nooit aangevraagd.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 23:20

Het is zo easy als je paard te vinden is in het systeem :+

De lay out van de site is ook wat verbeterd maar daar kan nog wel wat aan gesleuteld worden..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 07:03

Juuls_86 schreef:
Ik heb een vraag;
Als je paard eenmaal in het systeem staat, kan het er dan ook weer uit? Bijv bij verhuizing naar buitenland of plek waar ze nog niet de registratie doen?

Naar buitenland is exportmelding doen, maar helemaal uit het systeem gaan ze niet.

Hutcherson schreef:
Of je registreert paard niet in het andere land. Moet officieel wel. Maar weet niet hoe heftig de controle is op niet bestaande paarden?

Ik kwam erachter dat mijn paard zn paspoort niet goed geregistreerd stond bij rvo. Geboortedatum is door paspoort uitgevende instantie ook op 1-1-1900 gezet terwijl de echte datum gewoon in paspoort staat. Kan dit niet wijzigen. Heb hier nooit problemen mee gehad. Bovendien dacht ik dat mijn paarden sinds de verplichting keurig geregistreerd stonden op UBN maar die was nooit aangevraagd.

Bericht doen naar PPI
Die datum is bij veel paarden gekomen door overgang van ene naar huidige systeem bij RVO.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 16:29

Mag ik nog eeeven wat vragen?
Als een paard verhuist, heeft de nieuwe stal het UBN nodig van de vorige stal?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 17:14

UniFlap schreef:

nee in principe niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 01:35

De dierenarts in nieuwe land kwam om de paarden te checken (moet voor inschrijving nieuwe land) en die lachte me nog net niet uit. Ze vond het bijzonder dat ik de moeite had gedaan om alle papierhandel te regelen. Ze had in haar carriere nog niemand gezien die dit had gedaan. Iedereen laad gewoon zn paard op en gaat. Das ook wat ik n volgende keer zou doen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 08:29

UniFlap schreef:

Bij het aanmelden wordt er wel om gevraagd, maar het is geen verplichting. Het systeem is nogal omslachtig, als je hem namelijk alleen invoerd, zie je de UBN's van herkomst gewoon staan(als hij netjes geregistreerd is en de stalling ervoor netjes een UBN had). Dus waarom het handmatig ook nog ingevoerd "moet" worden? Ik sla de stap in ieder geval over. Ik meld het paard aan, Check of het paspoort bekend is en dan staan ze op mijn stallijst.

Bij vertrek idem dito. Ik geef desgewenst het UBNnummer mee, maar ik ben gestopt met vragen om de UBN van de nieuwe locatie.

Ik las ergens iets over het afmelden na de dood en het crematorium. Hier liep ik ook tegen aan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er wel een beetje klaar mee was een gewoon heb aangeklikt dat hij met de Rendac mee was. Het was me de moeite waard niet, zo vaak gebeurd het ook niet dat een paard met het crematorium mee gaat.

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 09:16

De controle zal steeds een stapje verdergaan.

In De Nieuwe Oogst staat: SRR gaat aan de slag met Paarden Welzijns Bewijs

Die willen dat ook graag verplicht maken.

En zo gaat het maar door. Wie vaart hier wel bij? Niet de paarden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 09:40

Zo'n paarden welzijnsbewijs druk je zelf af, net als sommige mensen dat doen met duikbrevetten. De SRR is immers geen officiele instantie, of wordt het dan vanuit de overheid gereguleerd?
Iedereen mag zich duikinstructeur noemen en brevetten uitschrijven, en een duikorganisatie beginnen. Niemand die er naar kraait, totdat er een ongeval plaatsvindt en het blijkt dat je het niet via een (W)RSTC organisatie doet (World Recreational Scuba Training Counsil), or een (N)EN norm.
Zo is ook iedereen osteopaat, paardrijinstructeur, chiropractor, zadelpasser, bitfitter, hoefsmid, enz.

Ik heb overigens al jaren een ruiterbewijs en koetsiersbewijs, niet via de knhs, want ik wens niet te betalen voor verlengen. Maar feitelijk heb je dan al omgang gehad, dus dan zit het welzijn er al in.

Maar als je nu een nieuw paard op stal krijgt en die staat nog niet het systeem, dan kun je een nummer toevoegen zodat dan een nieuw paard geregistreerd staat? Of als een paard zeg maar 2 jaar ergens geweest is wat niet in het systeem staat, dan kan dat ook neem ik aan.
Er zijn echt nog paarden niet geregistreerd in Nederland en er zullen zeker paarden zijn die van een stal met ubn naar een stal gaan zonder ubn. Theoretisch niet, maar ik kan me niet voorstellen dat elke paardenhouder een nummer heeft omdat er echt nog veel mensen zijn die geen social media e.d. volgen, en zeker geen staatscourant lezen (of daar überhaupt van gehoord hebben).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 09:46

Utixo schreef:
UniFlap schreef:

Het systeem is nogal omslachtig, als je hem namelijk alleen invoerd, zie je de UBN's van herkomst gewoon staan(als hij netjes geregistreerd is en de stalling ervoor netjes een UBN had).

Ja, totdat de stal waar hij heen gaat of vandaan komt het dus niet netjes doet en jij een fout in je administratie hebt omdat anderen zich niet aan de regels houden.

UBN wil ik dus wel hebben, het gaat mij niet gebeuren dat ik een boete krijg omdat een ander zich niet aan de wetgeving houd.

Over de mening van die dierenarts, dat lijkt me raar, net alsof je aan een dierenarts gaat melden normaal wat je wel of niet met je UBN doet, wat heeft die er nou voor zicht op?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 09:48

Maar jij doet niets fout toch als een paard van 'nergens' kwam? Daar kan niemand dan wat aan doen lijkt mij.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 10:38

Nee, maar als hij 'nergens naartoe' gaat wel :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 00:10

Mensen kunnen hun paard zo opladen en met onbekende bestemming vertrekken. Als je niet soepel uit elkaar gaat willen eigenaren vaak ook liever niet dat je weet waar ze naar toe gaan.

Het zijn geen koeien van 1 eigenaar die gewoon altijd op dezelfde licatie wonen tot ze verkocht worden/naar de slager gaan/sterven. dus administratief ook niet vergelijkbaar met recreatie- en sportpaarden

Ik meld aan en meld af.soms wat laat . Nog genoeg plekken waar ze het helemaal niet nauw nemen met UBN en I&R via RVO

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 00:35

Dat klinkt in de praktijk natuurlijk allemaal kloppend.

Maar ik ga het risico niet nemen, bij een controle krijg ik namelijk de boete en niet degene die zich aan de regels wil houden.

Er zou gewoon een vakje bij moeten komen met: eigenaar meld nieuwe adres niet.

Dan is alles opgelost

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 03:55

Arabesk schreef:
Ik wacht wel op die schriftelijke waarschuwing :+

Wilde ik ook tot ik van de zomer de grens over wilde...

Ik heb zelf het manegeprogramma htp software voor mijn lessen en daarbij is het wel makkelijker. Ook de buitenlandse paarden zijn gelukt echter een handje vol oudjes lukt me niet dus binnenkort even contact opnemen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 08:00

Ik denk dat het een illusie is dat alle paarden geregistreerd worden. Het is zelfs een illusie dat alle paarden in Nederland gechipt zijn, ik ken er in ieder geval 1 die dat niet is en dat gaat ook niet gebeuren.

Ik weet dat mijn ruin op papier nog op mijn naam staat terwijl die al sinds 2010 in Duitsland staat. Dus waterdicht is het niet. Zonder bokt zou ik dus ook niets weten over registreren van paarden. Ok, ik heb geen grond, dus hoef het ook niet te weten. Maar het geeft wel aan dat het dus echt nog lang niet bij iedereen bekend is.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:53

Het registreren heeft niets met op naam staan te maken, geen dingen door elkaar halen.

En dan heb je echt wel onder een steen geleefd, want het heeft op iedere website gestaan die ook maar iets met paarden te maken heeft.
Je hebt geen eigen grond, dus niets met het UBNnummer te maken, naar het is wel fijn als je zorgt dat je paspoort netjes door een NLpaspoortuitgevende instantie geregistreerd is, als je paard buitenlands is. Zodat hij makkelijk ingeschreven kan worden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:32

Als een paard van ubn naar een plek zonder ubn gaat, kan dat ? Kan die dan bij de vorige stal wel uitgeschreven worden of kan dat niet omdat hij 'nergens'heen gaat?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:38

Tancreda4 schreef:
Als een paard van ubn naar een plek zonder ubn gaat, kan dat ? Kan die dan bij de vorige stal wel uitgeschreven worden of kan dat niet omdat hij 'nergens'heen gaat?

uitschrijven kan sowieso.

de houder van het paard is verantwoordelijk voor de juiste registratie (en dus moet die zorgen voor een ubn nummer).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:38

Mirranda schreef:
Het wordt gebracht als een logisch verhaal maar helaas ben ik daarin achterdochtig en denk altijd even verder (of misschien voel ik even verder = onderbuikgevoel).
We stevenen hard af op een CO2 budget, insecten eten, geen vlees en andere waanzin, dus het zou ze erg goed uitkomen te weten wie er exact waar paarden bezit.
Ik begin er dus niet aan, ze kijken maar :wave:

:j

De NVWA heeft helemaal geen capaciteit om alles te gaan controleren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 22:57

juval schreef:
Tancreda4 schreef:

uitschrijven kan sowieso.

de houder van het paard is verantwoordelijk voor de juiste registratie (en dus moet die zorgen voor een ubn nummer).

Maar als je naar een plek gaat zonder ubn kan je je paard nergens onder registeren. Dat is iets van de stal waar je heen gaat en kan je als paardeneigenaar niets aan veranderen toch ?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 00:10

Er worden 2 dingen door elkaar gehaald. De registratie van het paard zelf, die moet in orde zijn, dus als je het levensnummer/chipnummer intikt op I&R moet het dier bekend zijn en een kloppend paspoort hebben. Dit kun je als eigenaar zelf regelen.
Daarnaast moet het paard geregistreerd zijn op de UBN van de houder, dat is de staleigenaar. Ook een paard met een niet correct kloppend geregistreerd paspoort kan hier voorlopig op geregistreerd worden. En er is een optie om hier gelijk het paard officieel in te schrijven in NL als dit nog niet gebeurd is. Hier heb je als eigenaar volgens mij geen verplichting tot naleving, dat is aan de houder. Maar daar ben ik niet helemaal zeker van, als staleigenaar zijnde regel ik de registratie op de UBN gewoon.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 00:27

UniFlap schreef:

Hoe het met paarden precies zit weet ik niet, maar voor schapen en geiten moet ik ons ubn nummer en ook het ubn nummer van de locatie waar het dier naar toe gaat. Ik moest zelfs melden wat het nummerbord was van de vervoerders wagen.