Naar een "dier-inclusievere" rechtsstaat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:48

Ruitje:
Nou daar gaat het dan al mis in de mensenwereld, maar goed..ik vond al dat er meer aandacht besteed mag worden aan EQ dan alleen die focus op IQ.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:50

oomens schreef:
Elisa2 schreef:
Zo houden ze de soort sterk en wij mensen zijn de enige zoogdieren die dit soort dingen niet meer doen en de zwakkeren ook in leven houden.
De natuur draait inderdaad niet om het individu.

Dat had je gedacht. Er zijn inmiddels talloze voorbeelden van sociale dieren die een oud, gewond of verzwakt individu in hun groep actief helpen of voedsel toestoppen. Blijkbaar is de natuur niet altijd zo keihard als sommigen willen geloven.

Je laatste opmerking klopt, en zeker bij sociale soorten kan het toelaten/faciliteren van 'zwakkere' individuen de groep juist helpen.

Die voorbeelden ken ik ook wel, maar imo zijn dat meer de uitzonderingen dan de regel.

Waar ik dan wel benieuwd naar ben, is welke dieren dat doen (soort) en met welke reden. Want andersom komt volgens mij vaker voor.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:54

De positieflijst dan. Is dat geen goed voorbeeld van een poging dieren rechten te geven? Even in theorie dan, want de uitwerking is hier en daar erg raar.

Ik bedoel de lijst met zoogdieren die je mag houden. Daarbij is gekeken vanuit de behoefte van het dier en als wij als mens daar grotendeels aan kunnen voldoen, mogen we het dier houden.

Nogmaals, de uitwerking is soms wat raar. Maar het zou volgens mij wel een voorbeeld kunnen zijn van hoe je wetgeving opstelt gedacht vanuit het dier. En vervolgens zijn het de dierhouders die stuiteren dat ze hun chinchilla en degoe niet meer mogen houden. Maar die chinchilla en degoe vinden dat misschien helemaal niet erg dat ze 'uitsterven als huisdier'.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:57

Avalanche schreef:
Het is ook niet waar dat in de natuur het recht van de sterkste geldt. Het recht van degene die het meest skilled is in overleven en zich voortplanten. Soort-specifieke intelligentie maakt je kans om dat te doen groter, daar hoef je niet sterk voor te zijn.

En laat het paard hier nou net mega succesvol in zijn geweest als soort. Die heeft zich aangepast aan de mens en daardoor zijn toekomst zeker gesteld.
Ik zou het best ironisch vinden als we dan nu gaan zeggen: die paarden passen zich te veel aan, we gaan ze tegen zichzelf beschermen, ze hoeven niet meer samen te werken met de mens (en bedreigen daarmee de soort juist weer).

Dat ze zich aanpassen ontslaat ons er overigens totaal niet van om een gigantische zorgplicht te hebben vind ik. Maar het andere uiterste op die schaal hoeft van mij dan ook weer niet.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 20-01-23 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:58

Daar aan gekoppeld ligt wel dat 'uitsterven als huisdier' mogelijk ook betekend het minder hebben van die diersoort.

Eigenlijk zou je dan aan de chinchilla moeten kunnen vragen: wat vind je erger: niet meer leven/ geen kinderen meer krijgen of door mensen gehouden worden?

Toch? Ik zou dat als mens al een lastige vraag vinden :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:00

pol013 schreef:
Avalanche schreef:
Het is ook niet waar dat in de natuur het recht van de sterkste geldt. Het recht van degene die het meest skilled is in overleven en zich voortplanten. Soort-specifieke intelligentie maakt je kans om dat te doen groter, daar hoef je niet sterk voor te zijn.

En laat het paard hier nou net mega succesvol in zijn geweest als soort. Die heeft zich aangepast aan de mens en daardoor zijn toekomst zeker gesteld.
Ik zou het best ironisch vinden als we dan nu gaan zeggen: die paarden passen zich te veel aan, we gaan ze tegen zichzelf beschermen, ze hoeven niet meer samen te werken met de mens (en bedriegen daarmee de soort juist weer).

Dat ze zich aanpassen ontslaat ons er overigens totaal niet van om een gigantische zorgplicht te hebben vind ik. Maar het andere uiterste op die schaal hoeft van mij dan ook weer niet.

Eens, de meeste mensen die zoiets zeggen die romantiseren de natuur ook vaak en vergeten soms ook dat paarden werken leuk en fijn kunnen vinden. Mits het onder de goede omstandigheden en op een goede manier gebeurd.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:05

Ik hoop dat het ook betekent dat we vrij levende dieren net zo goed willen beschermen als onze geliefde huisdieren.Dus niet je huiskat de tuinvogels laten vermoorden en niet je huishond de reeen de dood in laten jagen.Bijvoorbeeld.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:09

office schreef:
Ik hoop dat het ook betekent dat we vrij levende dieren net zo goed willen beschermen als onze geliefde huisdieren.Dus niet je huiskat de tuinvogels laten vermoorden en niet je huishond de reeen de dood in laten jagen.Bijvoorbeeld.

Die is ook weer interessant.
Want waarom mag de kat geen vogel eten. Maar de vos wel?
Waarom mag de huishond geen ree eten maar de wolf wel?

Is 'van nature' dan een criterium? Maar de huishond kan er toch niks aan doen dat wij hem in deze situatie geplaatst hebben. Die kan nooit eens lekker aan zijn natuurlijke jaag instinct voldoen terwijl die behoefte er blijkbaar wel is.
En waarom moet ik mijn schapen beschermen tegen de wolf maar hoeft de staat de reeën niet te beschermen?

Goh, ik kan mijn hoofd echt laten ontploffen op deze materie :wow:

Elisa2

Re: Naar een "dier-inclusievere" rechtsstaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:11

Nou voordat wij allemaal bepalen wat wel en niet mag..er is ook zoiets als natuurlijk evenwicht he. Populaties moeten ook in toom gehouden worden en de natuur regelt dat vaak prachtig zelf.

Je kan niet iedere vogel gaan redden, of iedere ree, muis, rat etc.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:14

pol013 schreef:
office schreef:

Die is ook weer interessant.
Want waarom mag de kat geen vogel eten. Maar de vos wel?
Waarom mag de huishond geen ree eten maar de wolf wel?

Goh, ik kan mijn hoofd echt laten ontploffen op deze materie :wow:

Om dezelfde reden dat we leg kippen niet in het park laten lopen.Het zijn menselijke fokproducten .We mogen ook geen huisdieren als tamme vogels los laten bijvoorbeeld.En er sterven diersoorten uit die moeten beschermd worden.Vlooiendruppels is vergif en dat komt ook in de natuur.Ik vind het zo ie zo Etische niet oké om lachend te staan kijken als je hond een wild konijn in doodsnood op jaagt omdat je dat zo schattig gezicht vind.Het verbaasd me dat sommige mensen zelf niet aanvoelen dat dat niet oké is als dieren liefhebber.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:18

office schreef:
Om dezelfde reden dat we leg kippen niet in het park laten lopen.Het zijn menselijke fokproducten .We mogen ook geen huisdieren als tamme vogels los laten bijvoorbeeld.En er sterven diersoorten uit die moeten beschermd worden.Vlooiendruppels is vergif en dat komt ook in de natuur.Ik vind het zo ie zo Etische niet oké om lachend te staan kijken als je hond een wild konijn in doodsnood op jaagt omdat je dat zo schattig gezicht vind.Het verbaasd me dat sommige mensen zelf niet aanvoelen dat dat niet oké is als dieren liefhebber.

Jij hebt het over gevoel. En ik deel dat gevoel deels wel. Dus je hoeft niet meteen zo oordelend te reageren.

Maar deze discussie gaat nou juist over: waarom! Waarom is dat verschillend dan? Maakt het voor dat konijn uit of een hond hem opeet of een wolf? En mogen wij dat dan beslissen voor die dieren? Terwijl ze blijkbaar beide dezelfde instincten en behoeften hebben? Jij vult het nu heel erg vanuit 'jouw mensenbrein' in en daar gáát deze discussie nou volgens mij net over. Hoe complex het is.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:59

Avalanche schreef:
Het recht van de sterkste is niet helemaal correct. Evolutie heeft als core principe dat de best aangepaste overleeft.
Dus stel dat we bijvoorbeeld een specifieke soort vis hebben, en het water verandert geleidelijk van samenstelling zullen sommige van de soort zich aanpassen. Dat aanpassen gebeurt doordat met elke reproductie er genetische mutaties zijn die een soort beter of minder passend maken. De beter aangepaste vissen leven lang genoeg om zich voort te planten, en zullen dus zelf selecteren op aanpassing voor die omgeving.

De sterkste is uiteraard niet altijd fysiek. Dat is interpretatie.

@ janneke, met die eerste zin ging dus mijn interpretatie mis :o . Gezien de rest van het artikel dacht ik dat dierenrechten niet gekoppeld waren in die openingszin. Thanks voor je scherpheid (ik ga weer beter lezen) :Y)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 12:47

pol013 schreef:
manubres schreef:
Wat een ingewikkelde materie....Voor mij springt eruit: "het menselijk belang dat de doorslag geeft".
Ik weet zeker als we het dier meer als dier gaan zien en niet meer kijken vanuit eigenbelang, dat we dan gaan inzien dat sport met paarden absurd is...

Grappig want ik heb dat gevoel juist helemaal niet. Dus dat is jouw mening. En er zijn zeker mensen die jouw mensen delen. Maar ik val niet onder jouw 'we'.

Er van uitgegaan dat je het oke vind om dieren te houden in NL vind ik namelijk juist dat we met sport iets toe kunnen voegen wat heel dicht bij de natuur van een paard ligt. Namelijk km's maken en prikkels. Beide komen paarden namelijk (naar mijn mening) schromelijk te kort in dit land. (en dan leven ze hier al 24/7 samen op een voor Nederlandse begrippen ruime oppervlakte)

We hoeven in dit kader misschien niet perse de discussie te voeren. Maar ik wil maar aangeven dat de meningen daar meer over verdeeld zijn dan jij nu aan lijkt te geven. En dat maakt een dier rechten geven dus ook complex (maar niet verkeerd). Want ieder laat er zijn eigen interpretatie op los en niemand kan het ze vragen.
Nu sprokkelt de wetenschap wel steeds meer brokjes info bij elkaar dus misschien kunnen we ooit met een hogere mate van zekerheid uitspraken doen.

De meningen zijn denk ik nog zo verdeeld omdat de belangen van veel mensen nog groter zijn dan die van het dier. En je hebt gelijk dat een paard kilometers moet maken en prikkels nodig heeft. Maar een paard die in een groot weiland staat in een kudde heeft prikkels genoeg en maakt genoeg meters om zich gelukkig te voelen. Maar dat is mijn mening.

En als een mens dan toch wat met een paard wil doen zijn er nog genoeg andere manieren dan sport te beoefenen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 12:58

pol013 schreef:
office schreef:

Jij hebt het over gevoel. En ik deel dat gevoel deels wel. Dus je hoeft niet meteen zo oordelend te reageren.

Maar deze discussie gaat nou juist over: waarom! Waarom is dat verschillend dan? Maakt het voor dat konijn uit of een hond hem opeet of een wolf? En mogen wij dat dan beslissen voor die dieren? Terwijl ze blijkbaar beide dezelfde instincten en behoeften hebben? Jij vult het nu heel erg vanuit 'jouw mensenbrein' in en daar gáát deze discussie nou volgens mij net over. Hoe complex het is.

Waarom? Omdat de frequentie waarmee de hond voorkomt enorm hoog is, doordat wij ze als huisdier houden. Voor dat ene konijn maakt dat niet uit, voor de konijnen als soort wel. Dat maakt de druk op de soort onevenredig hoog. Normaal gezien is er in de natuur een ecologische balans, maar die is hier zoek.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:50

Het hele probleem is men te veel na denkt tegenwoordig.
Ik bedoel, waar hebben we het in godsnaam over?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:11

Maar een balans in de natuur is niet statisch, die fluctueerd behoorlijk! Dus ook dieren die in aantallen erg verminderen of vermeerderen. En uiteindelijk verdwijnen sommige dieren in bepaalde, niet meer geschikte, streken.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:39

Popstra schreef:

+1 ... ze zijn echt van God los 8)7 8)7

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:35

Popstra schreef:

Ik begin mij inderdaad steeds meer af te vragen of dat complexe menselijke brein nu een vloek of een zegen is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:50

tamary schreef:
Ik begin mij inderdaad steeds meer af te vragen of dat complexe menselijke brein nu een vloek of een zegen is.

Ik kan je aanraden het boek "Galapagos" van Kurt Vonnegut te lezen. Hij behandelt die vraag op humoristische wijze.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:52

het wordt voor het lineare denken van AI ...

:')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:55

Volgens mij is het meer een vloek dan een zegen..

Niet ieder paard blijft zich gelukkig voelen als het alleen maar in de wei staat Manubres, hebben nu een logeetje die de afgelopen 5 jaar alleen maar in de wei heeft gestaan. Die leeft helemaal op van aandacht en wat mogen doen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:05

Elisa2 schreef:
Volgens mij is het meer een vloek dan een zegen..

Niet ieder paard blijft zich gelukkig voelen als het alleen maar in de wei staat Manubres, hebben nu een logeetje die de afgelopen 5 jaar alleen maar in de wei heeft gestaan. Die leeft helemaal op van aandacht en wat mogen doen.

Dat geloof ik absoluut, maar je kunt mijns inziens met een paard ook dingen doen die diervriendelijker zijn dan sport.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 18:18

jitskenienke schreef:
Popstra schreef:

+1 ... ze zijn echt van God los 8)7 8)7

Van God los als je stil staat bij de waarde van een ander levend wezen..? Nou, laat mij dan maar van God los zijn, maakt me een stuk beter mens.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:26

Tuurlijk mag je daarbij stil staan maar het kan ook te ver gaan.
Laten we vooral muchter blijven

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:30

Ik denk dat nadenken helemaal niet zo verkeerd is. Imo doen we dat te weinig, en werken we veel te veel op de automatische piloot. Die automatische piloot is fijn als je dingen moet doen die routine zijn, maar niet als je te maken hebt met een ander wezen, want dan moet je wat flexibeler zijn in die dingen en on the spot je plan kunnen aanpassen.