Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
oomens schreef:Elisa2 schreef:Zo houden ze de soort sterk en wij mensen zijn de enige zoogdieren die dit soort dingen niet meer doen en de zwakkeren ook in leven houden.
De natuur draait inderdaad niet om het individu.
Dat had je gedacht. Er zijn inmiddels talloze voorbeelden van sociale dieren die een oud, gewond of verzwakt individu in hun groep actief helpen of voedsel toestoppen. Blijkbaar is de natuur niet altijd zo keihard als sommigen willen geloven.
Je laatste opmerking klopt, en zeker bij sociale soorten kan het toelaten/faciliteren van 'zwakkere' individuen de groep juist helpen.
Avalanche schreef:Het is ook niet waar dat in de natuur het recht van de sterkste geldt. Het recht van degene die het meest skilled is in overleven en zich voortplanten. Soort-specifieke intelligentie maakt je kans om dat te doen groter, daar hoef je niet sterk voor te zijn.
pol013 schreef:Avalanche schreef:Het is ook niet waar dat in de natuur het recht van de sterkste geldt. Het recht van degene die het meest skilled is in overleven en zich voortplanten. Soort-specifieke intelligentie maakt je kans om dat te doen groter, daar hoef je niet sterk voor te zijn.
En laat het paard hier nou net mega succesvol in zijn geweest als soort. Die heeft zich aangepast aan de mens en daardoor zijn toekomst zeker gesteld.
Ik zou het best ironisch vinden als we dan nu gaan zeggen: die paarden passen zich te veel aan, we gaan ze tegen zichzelf beschermen, ze hoeven niet meer samen te werken met de mens (en bedriegen daarmee de soort juist weer).
Dat ze zich aanpassen ontslaat ons er overigens totaal niet van om een gigantische zorgplicht te hebben vind ik. Maar het andere uiterste op die schaal hoeft van mij dan ook weer niet.
office schreef:Ik hoop dat het ook betekent dat we vrij levende dieren net zo goed willen beschermen als onze geliefde huisdieren.Dus niet je huiskat de tuinvogels laten vermoorden en niet je huishond de reeen de dood in laten jagen.Bijvoorbeeld.
pol013 schreef:office schreef:Ik hoop dat het ook betekent dat we vrij levende dieren net zo goed willen beschermen als onze geliefde huisdieren.Dus niet je huiskat de tuinvogels laten vermoorden en niet je huishond de reeen de dood in laten jagen.Bijvoorbeeld.
Die is ook weer interessant.
Want waarom mag de kat geen vogel eten. Maar de vos wel?
Waarom mag de huishond geen ree eten maar de wolf wel?
Goh, ik kan mijn hoofd echt laten ontploffen op deze materie
office schreef:Om dezelfde reden dat we leg kippen niet in het park laten lopen.Het zijn menselijke fokproducten .We mogen ook geen huisdieren als tamme vogels los laten bijvoorbeeld.En er sterven diersoorten uit die moeten beschermd worden.Vlooiendruppels is vergif en dat komt ook in de natuur.Ik vind het zo ie zo Etische niet oké om lachend te staan kijken als je hond een wild konijn in doodsnood op jaagt omdat je dat zo schattig gezicht vind.Het verbaasd me dat sommige mensen zelf niet aanvoelen dat dat niet oké is als dieren liefhebber.
Avalanche schreef:Het recht van de sterkste is niet helemaal correct. Evolutie heeft als core principe dat de best aangepaste overleeft.
Dus stel dat we bijvoorbeeld een specifieke soort vis hebben, en het water verandert geleidelijk van samenstelling zullen sommige van de soort zich aanpassen. Dat aanpassen gebeurt doordat met elke reproductie er genetische mutaties zijn die een soort beter of minder passend maken. De beter aangepaste vissen leven lang genoeg om zich voort te planten, en zullen dus zelf selecteren op aanpassing voor die omgeving.
pol013 schreef:manubres schreef:Wat een ingewikkelde materie....Voor mij springt eruit: "het menselijk belang dat de doorslag geeft".
Ik weet zeker als we het dier meer als dier gaan zien en niet meer kijken vanuit eigenbelang, dat we dan gaan inzien dat sport met paarden absurd is...
Grappig want ik heb dat gevoel juist helemaal niet. Dus dat is jouw mening. En er zijn zeker mensen die jouw mensen delen. Maar ik val niet onder jouw 'we'.
Er van uitgegaan dat je het oke vind om dieren te houden in NL vind ik namelijk juist dat we met sport iets toe kunnen voegen wat heel dicht bij de natuur van een paard ligt. Namelijk km's maken en prikkels. Beide komen paarden namelijk (naar mijn mening) schromelijk te kort in dit land. (en dan leven ze hier al 24/7 samen op een voor Nederlandse begrippen ruime oppervlakte)
We hoeven in dit kader misschien niet perse de discussie te voeren. Maar ik wil maar aangeven dat de meningen daar meer over verdeeld zijn dan jij nu aan lijkt te geven. En dat maakt een dier rechten geven dus ook complex (maar niet verkeerd). Want ieder laat er zijn eigen interpretatie op los en niemand kan het ze vragen.
Nu sprokkelt de wetenschap wel steeds meer brokjes info bij elkaar dus misschien kunnen we ooit met een hogere mate van zekerheid uitspraken doen.
pol013 schreef:office schreef:Om dezelfde reden dat we leg kippen niet in het park laten lopen.Het zijn menselijke fokproducten .We mogen ook geen huisdieren als tamme vogels los laten bijvoorbeeld.En er sterven diersoorten uit die moeten beschermd worden.Vlooiendruppels is vergif en dat komt ook in de natuur.Ik vind het zo ie zo Etische niet oké om lachend te staan kijken als je hond een wild konijn in doodsnood op jaagt omdat je dat zo schattig gezicht vind.Het verbaasd me dat sommige mensen zelf niet aanvoelen dat dat niet oké is als dieren liefhebber.
Jij hebt het over gevoel. En ik deel dat gevoel deels wel. Dus je hoeft niet meteen zo oordelend te reageren.
Maar deze discussie gaat nou juist over: waarom! Waarom is dat verschillend dan? Maakt het voor dat konijn uit of een hond hem opeet of een wolf? En mogen wij dat dan beslissen voor die dieren? Terwijl ze blijkbaar beide dezelfde instincten en behoeften hebben? Jij vult het nu heel erg vanuit 'jouw mensenbrein' in en daar gáát deze discussie nou volgens mij net over. Hoe complex het is.
Elisa2 schreef:Volgens mij is het meer een vloek dan een zegen..
Niet ieder paard blijft zich gelukkig voelen als het alleen maar in de wei staat Manubres, hebben nu een logeetje die de afgelopen 5 jaar alleen maar in de wei heeft gestaan. Die leeft helemaal op van aandacht en wat mogen doen.
jitskenienke schreef:Popstra schreef:Het hele probleem is men te veel na denkt tegenwoordig.
Ik bedoel, waar hebben we het in godsnaam over?
+1 ... ze zijn echt van God los![]()