Wolf bijt pony dood in Limburg: “Onze kerst is vergald”

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf bijt pony dood in Limburg: “Onze kerst is vergald”

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 11:23

Welk land?
In wat minder geitenwollen sok landen, zoals Zweden bejagen ze ze gewoon.
Die willen die van ons niet erbij.
Het is niet zo dat dit een soort is dat we moeten redden omdat ze bijna uitgestorven zijn.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 11:28

Nou ik woon in Zweden en je mag wolven niet zomaar dood schieten. Wel als hij voor de 2e keer aanvalt. Laatst is hier een kudde schapen dood gebeten door 3 wolven maar die betreffende wolven zijn allang weer verder getrokken. Toch is het wat makkelijker om de wolven te bejagen want er zijn jagers genoeg hier. Mocht er hier bij de paarden iets zijn dan roep ik toch echt mijn buurman met zijn jachtgeweer.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 11:36

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 11:41

Lyona schreef:
Waarom doet de overheid hier niks in vraag ik me af. Het is wachten tot er echt iets groot mis gaat. Waarom komt er niet zo'n bosbeheer organisatie in actie en verdoofd die beesten en brengt ze naar een land waar ze wel goed kunnen leven en de omgeving niet in gevaar brengen?

En de gemeentes, waarom veranderen ze niet hun regels over hoe hoog een omheining wel niet mag zijn?
De regering ziet toch ook het probleem?

Maar we kunnen toch niet alle weides waar dieren grazen gaan omheinen met metershoge hekken?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:30

Lyona schreef:
Waarom doet de overheid hier niks in vraag ik me af. Het is wachten tot er echt iets groot mis gaat. Waarom komt er niet zo'n bosbeheer organisatie in actie en verdoofd die beesten en brengt ze naar een land waar ze wel goed kunnen leven en de omgeving niet in gevaar brengen?

En de gemeentes, waarom veranderen ze niet hun regels over hoe hoog een omheining wel niet mag zijn?

Dat is exact de manier waarop ze hier terecht gekomen zijn.

Ze komen om in het verkeer en verdrinken in het kanaal (yep in België is er 1 verdronken in albertkanaal). Mij maak je omwille hiervan niet wijs dat de wolven zelfstandig ons land binnen gelopen zijn.
Tevens hadden de eerste wolven zenders om. Dus die zijn verdoofd geweest. Er was ook iemand die zag dat ze per auto in het bos uitgezet werden... Maar dat filmpje is direct van YouTube verwijderd geweest nadat er veel reacties op kwamen.

Edit
Heel toevallig zouden er in Nederland 2 nieuwe wolven zijn... Teefjes... Zeer toevallig imo... omdat Teefjes voor nageslacht zorgen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 28-12-22 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:33

speurneusc schreef:
er is veel meer gaande met wolf aanvallen dat wij weten/zien, dit is een voorbeeldje

https://www.wochenblatt-dlv.de/feld-sta ... S2fkp6o82U

Dit had ik ook gelezen op fb.

Blijkbaar hadden ze al 1 hond gedood en bleven de wolven om de skileraar en z'n andere hond cirkelen. Zelfs toen er hulp kwam liepen de wolven nog niet direct weg.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:40

Cowgirl schreef:
Je bent nergens 100% veilig.
Niet op straat, niet in je auto, niet in het bos en thuis kun je van de trap vallen en je nek breken.

Hier zijn ook wolven gesignaleert maar ik rijd gewoon nog buiten en ben ook niet van plan dat te veranderen. Dan zou ik ook thuis moeten blijven voor agressiefe honden die in het bos uitgelaten worden en dan moet ik ook niet meer auto rijden, fietsen of in een vliegtuig stappen.

Maar dit is wel weer een risico wat erbij komt.
Van kleins af aan worden we opgevoed met de 'gevaren' die op de loer liggen. Kinderen wordt geleerd om uit te kijken bij het oversteken, we leren om rustig de trap af te lopen en om niet te spelen met vuur.
Allemaal dingen die normaal zijn in het dagelijks leven. Het risico van een wolf is echter nieuw voor ons en is iets waar we een weg in moeten gaan vinden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:53

Vreselijk. Vooral ook de trap na over het hekwerk.
Ze weten het allemaal zo goed, die wolfknuffelaars, maar ze steken geen poot uit om mensen met dieren te helpen bij het plaatsen van een wat in hun ogen dan wel goed hekwerk is. Zowel qua arbeid als qua kosten. Subsidie nul voor particuliere paardenhouders.

Ik heb hier ook zo'n hekwerk wat misschien wolfproof is als je de eerste nederlandse berichtgevingen mag geloven, maar misschien ook niet wolfproof is, als je de duitse berichtgeving mag geloven.
Kan ik het 100% wolfproof maken? Nee, onmogelijk want ik kan de grond niet in met alle bomen rondom.
Nog een nee, ik kan deels aan de buitenzijde geen schrikdraad spannen omdat ik dan op perceel van de buren bezig ben en zij dat niet zo'n goed idee vinden.
Oké aan die kant is het hekwerk 1.50 hoog. Maar is dat hoog genoeg? Ik denk het niet als een wolf echt wil. Sowieso kan hij er ook daar waarschijnlijk wel onderdoor.

En tja, je krijgt maar 1 kans als een wolf langs komt om met zekerheid te zeggen of je hekwerk wel of niet wolfproof was. Mogelijkheden om te oefenen zijn er niet.

En dan is er nog een ding.
Als het misschien dan toch de wolf tegen gaat houden, gaat het ook de pony's tegenhouden als die in blinde paniek de benen nemen? Daar ben ik ook niet geheel zeker van.
Ook daar krijg ik maar 1 kans voor als het ooit zover gaat komen.

Beetje het doet ie het of doet ie het niet spelletje, maar dan wel spelletje op leven en dood |(

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:22

Cowgirl schreef:
DDDara schreef:
Wat ik me afvraag hoe veilig ben je nog als je je paard of pony rijd in het bos en dan vooral wanneer je alleen rijdt..... is dat nog veilig?

Je bent nergens 100% veilig.
Niet op straat, niet in je auto, niet in het bos en thuis kun je van de trap vallen en je nek breken.

Hier zijn ook wolven gesignaleert maar ik rijd gewoon nog buiten en ben ook niet van plan dat te veranderen. Dan zou ik ook thuis moeten blijven voor agressiefe honden die in het bos uitgelaten worden en dan moet ik ook niet meer auto rijden, fietsen of in een vliegtuig stappen.

Ik ben wel benieuwd wat dan de juiste reactie is als ik wanneer ik in mijn eentje in het bos rij en ik 1 of meerdere wolven tegen kom.....
Bij een agressieve hond weet ik het wel dan roep ik het baasje en probeer ik het beest weg te jagen stap ik af en geef ik hem een schop als dat lukt....

Maar wat moet ik doen als ik in me eentje een wolf tegen kom. Heeft een wolf bij voorbaat geen interesse in mijn paard omdat ik er opzit? Moet ik omdraaien en weg stappen moet ik mijn weg vervolgen moet ik juist op hem afrijden om hem weg te jagen. Moet ik afstappen..... En wat doe je als je paard er vandoor gaat want ik kan me voorstellen dat mijn paard niet altijd het zelfde plan als mij heeft als ze een wolf ziet....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:37

Kimddddd schreef:
Nou ik woon in Zweden en je mag wolven niet zomaar dood schieten. Wel als hij voor de 2e keer aanvalt. Laatst is hier een kudde schapen dood gebeten door 3 wolven maar die betreffende wolven zijn allang weer verder getrokken. Toch is het wat makkelijker om de wolven te bejagen want er zijn jagers genoeg hier. Mocht er hier bij de paarden iets zijn dan roep ik toch echt mijn buurman met zijn jachtgeweer.

De situatie in Nederland is toch wel dusdanig anders. Hier in de overbevolkte polder is het gezond verstand inmiddels een zeldzaamheid. De verrader slaapt hier nooit, klaar om een eventuele beloning op te strijken wanneer er een wolf is gestroopt. Ja, want ze geven hier gewoon beloningen voor de tip die leidt tot het vinden van een dader. Natuurclubs hebben hier zelfs al zendtijd gekregen bij opsporing verzocht voor een dode wolf.

Onder die omstandigheden gaat geen jager het wagen om illegaal een wolf te doden.

De enige manier om hier van een wolf af te komen dat is schieten, graven en zwijgen. Maar pas op, in dit kleine kikkerlandje is je buren verraden onderdeel van de volksaard. En zoals ik al zei, de verrader slaapt hier nooit. Die zit altijd stiekem vanuit zijn of haar zolderraam of vanuit de bosjes te gluren of ze nog iemand kunnen verlinken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:55

Art_Ificious schreef:
Lyona schreef:

Dat is exact de manier waarop ze hier terecht gekomen zijn.

Ze komen om in het verkeer en verdrinken in het kanaal (yep in België is er 1 verdronken in albertkanaal). Mij maak je omwille hiervan niet wijs dat de wolven zelfstandig ons land binnen gelopen zijn.
Tevens hadden de eerste wolven zenders om. Dus die zijn verdoofd geweest. Er was ook iemand die zag dat ze per auto in het bos uitgezet werden... Maar dat filmpje is direct van YouTube verwijderd geweest nadat er veel reacties op kwamen.

Edit
Heel toevallig zouden er in Nederland 2 nieuwe wolven zijn... Teefjes... Zeer toevallig imo... omdat Teefjes voor nageslacht zorgen.

Dat, inderdaad. Als je het totale aantal gestorven wolven door menselijke constructies in relatie zet tot het totaalaantal wolven in België, dan spreek je over een heel hoog percentage. Drie doodgereden, 1 verdronken in het kanaal, op wat? Een roedel van nog geen 10 dieren. En dat zijn nog de lichamen die effectief gevonden zijn.

Ik denk dat de wolven het in ons drukke en volgebouwde landje ook niet zo leuk vinden. Je kan in Limburg geen halfuur rechtuit wandelen zonder een menselijke constructie tegen te komen, voor een dier dat zogenaamd zo schuchter en mensenschuw is, is het leven dan toch een hel?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:00

Gini schreef:
Dat, inderdaad. Als je het totale aantal gestorven wolven door menselijke constructies in relatie zet tot het totaalaantal wolven in België, dan spreek je over een heel hoog percentage. Drie doodgereden, 1 verdronken in het kanaal, op wat? Een roedel van nog geen 10 dieren. En dat zijn nog de lichamen die effectief gevonden zijn.

Ik denk dat de wolven het in ons drukke en volgebouwde landje ook niet zo leuk vinden. Je kan in Limburg geen halfuur rechtuit wandelen zonder een menselijke constructie tegen te komen, voor een dier dat zogenaamd zo schuchter en mensenschuw is, is het leven dan toch een hel?

Ondanks de sterfte is de wolvenpopulatie nog steeds groeiende. Wat is dan het probleem vraag je je af. Dat Jan Loos het nog steeds nodig vindt te eisen dat de Belgische regering hekwerken en ecoducten aan legt.

Hoe hoog zijn die hekken eigenlijk die Jan Loos langs verkeerswegen wil plaatsen om te voorkomen dat de wolf aangereden wordt. 1.20 lijkt mij persoonlijk hoog genoeg.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:21

Als ik het goed begrijp, wil die pro wolf club dus dat je dubbele draad om je wei gaat zetten.
Aan de binnenkant om je paarden binnen de wei te houden en aan de buitenkant omdat ze denken dat dat het verschil is waarmee je een wolf buiten de wei kan houden.

Na het zien van die 2 hier eerder geplaatste filmpjes geloof ik niet meer in wolfproof omheiningen.
(en daar kunnen ze in de dierentuin ook van meepraten, want zelfs met die omheining ontsnapten er een paar)

Sterkte voor de eigenaren van de doodgebeten pony en ook sterkte voor alle andere dierhouders die een dierbaar dier als kadaver in de wei hebben teruggevonden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:23

Loretta schreef:
Kimddddd schreef:

De situatie in Nederland is toch wel dusdanig anders. Hier in de overbevolkte polder is het gezond verstand inmiddels een zeldzaamheid. De verrader slaapt hier nooit, klaar om een eventuele beloning op te strijken wanneer er een wolf is gestroopt. Ja, want ze geven hier gewoon beloningen voor de tip die leidt tot het vinden van een dader. Natuurclubs hebben hier zelfs al zendtijd gekregen bij opsporing verzocht voor een dode wolf.

Onder die omstandigheden gaat geen jager het wagen om illegaal een wolf te doden.

De enige manier om hier van een wolf af te komen dat is schieten, graven en zwijgen. Maar pas op, in dit kleine kikkerlandje is je buren verraden onderdeel van de volksaard. En zoals ik al zei, de verrader slaapt hier nooit. Die zit altijd stiekem vanuit zijn of haar zolderraam of vanuit de bosjes te gluren of ze nog iemand kunnen verlinken.
Hulde aan die ‘verraders’.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:27

Hulde aan die verraders??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:29

Ailill schreef:

_/-\o_

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:33

Popstra schreef:
Hulde aan die verraders??
Ja. Als mensen hier opteren dat de enige wijze om van wolven af te komen is door hen te doden, maar ze dit tóch niet adviseren want mogelijk worden ze door iemand verraden, dan zeg ik hulde aan de mensen die hen zouden verraden.

Ik zou precies hetzelfde doen en hoop dat ze intens lang mogen gaan zitten.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:33

Ailill schreef:

Waar een klein land groot in kan zijn Y;(

Edit:
en voordat niemand meer snapt of iets grappig/cynisch of niet bedoeld is:

ik vind het diep triest dat het kennelijk in de Nederlandse aard zit om fanatiek je buren te verlinken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:47

Ik vind het nog veel triester dat de Nederlandse aard is dat alles en iedereen moet wijken voor eigen plezier en inkomsten. De ene diersoort roeien we uit, want we ondervinden er last van/hebben er niets aan. Andere diersoorten hebben wij dan weer wel iets aan, dus we stoppen ze in kooien/fokken ze onder erbarmelijke omstandigheden op voor consumptie, enz enz enz.

En als er dan een andere diersoort ten tonele komt die enkel hun instinct volgen, dan gaan mensen daar weer over klagen. Ik blijf er echt bij: Wil je dieren houden, dan zorg je zelf voor hun veiligheid.

En ik ben helemaal niet van het verraden, maar als ik iemand een wolf (of ander diersoort) dood zie schieten, dan heb je aan mij een verkeerde.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 15:00

oooh dus de rat mag bij jou wel alles kapot bijten.
Dan vang je hem en zet je hem uit? (waar een ander last mag hebben)
Die mug die in de nacht op je hoofd zoemt laat je ook lekker zoemen...
En de daas op je paard zijn nek mep je ook niet dood...

Of dan ineens wel?!

En je kunt je dieren niet veilig houden tegen de wolf, DAAAAAR!!! zit nu net het probleem.
Of het moet binnenkort mogen, 3 meter Alcatraz omheining.
Wel jammer voor de konijnen en hazen, die hebben pech, de wolf gaat voor.....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 15:02

Isapaardje schreef:
Vreselijk. Vooral ook de trap na over het hekwerk.
Ze weten het allemaal zo goed, die wolfknuffelaars, maar ze steken geen poot uit om mensen met dieren te helpen bij het plaatsen van een wat in hun ogen dan wel goed hekwerk is. Zowel qua arbeid als qua kosten. Subsidie nul voor particuliere paardenhouders.

(

Dit klopt niet. Wolf Fencing Team België bestaat, op twee betaalde krachten na, volledig uit vrijwilligers die in hun vrije tijd eigenaren van vee & paarden helpen hun omheining aan te passen. Subsidie voor paarden-omheining is in België ook te krijgen binnen de zogenaamde "schutkring".

Info wolf fencing team: https://www.wolffencing.be/

"Het Wolf Fencing Team Belgium helpt veehouders gratis met het wolfwerend maken van hun omheiningen. Dit gaat van een kennismakend en adviesverlenend bezoek tot aan het terreinwerk voor het wolfwerend maken van een afrastering. Bovendien helpen wij ook met het uit te voeren papierwerk, zoals advies bij het aanvragen van subsidies en het opvragen van offertes."

Info te krijgen subsidies en schutkring paarden: https://www.natuurenbos.be/wolf/schade

Voor de duidelijkheid: Wolf Fencing Team en Jan Loos van Welkom Wolf zijn niét dezelfden.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 15:12

Wat een verschrikkelijk nieuws.

Het valt op dat de tijd tussen deze gruwelijke en, voor de betrokkenen, hartverscheurende 'incidenten' steeds korter wordt.

Het valt ook op dat de wolf steeds dichter bij de mens komt, deels gelokt door mensen die ze prachtig vinden, maar vooral omdat Nederland veel TE KLEIN is voor grote wilde (roof)dieren.

Het is niet de vraag of er een keer een kind gegrepen wordt, maar wanneer er een kind gegrepen wordt.

Het is de omgekeerde wereld om mensen en hun huisdieren en vee achter hekken te plaatsen, zodat de wolf z'n gang kan gaan.

Je kunt toch ook niet zomerperiode al die schapenkuddes opsluiten elke nacht, met dat hete weer.

Natuurbeheerders gooien er ook nog wat emotionele chantage tegenaan las ik; "zonder de wolf komen er te veel grote grazers die daardoor verhongeren in de winter".

In de natuurexperimentenfabriek NL worden te veel grote grazers zonder enige geboortebeperking op een te klein stuk land gezet: "zo grote grazertjes, gaan jullie maar eens fijn wild natuurtje spelen met jullie nieuwe wolvenvriendjes, wij doen het hek dicht en laten jullie verder barsten!"

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 15:20

Moestuin schreef:
Wat mij heel hard raakt, en dit is puur persoonlijk, dat weet ik: Ik heb begin september mijn Duitse herder moeten laten inslapen van 3 jaar. Er waren al bijtincidenten geweest met mensen (gelukkig zonder al te veel schade) en hij had al enkele van mijn schapen gebeten en ernstig verwond. Gelukkig hebben wij die wel allemaal kunnen redden (buiten dit was er natuurlijk nog meer aan de hand maar niet van toepassing) Maar nog maar heel even en ik moet de keuze gaan maken om van mijn schapen wandelend buffet te gaan maken voor de wolven en mijn dochter enkel nog onder constant toezicht te laten buiten spelen (natuurlijk ben ik er nu ook bij, maar soms loop je gewoon even naar binnen voor wat drinken etc) of, ik moet mijn schapen, die ook gewoon buiten dieren zijn en genieten van het zonnetje en gras, opsluiten op stal.

Waarbij iedereen bij mijn Duitse herder riep: Juiste keuze en je kunt je het niet maken dat hij een mens ernstig ging verwonden of een schaap dood ging bijten. Lijkt het bij de wolf bij een grote groep mensen wel: Prima, doe maar. Eet maar de huisdieren van mensen op en jaag maar schrik aan. Ga. U. Gang.

En ja, dit is puur persoonlijk. Maar dit vreet aan mij. Van een huisdier is zo gedrag niet gewenst maar staat de stempel wolf erop is het prima. Ik had hem beter losgelaten bij de wolven. Had hem niet mis staan…

Dit snap ik zo goed! Dat moet echt oneerlijk voelen..het is meten met twee maten waar heel veel mensen heel erg goed in zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 15:21

Rubs schreef:
Wat een verschrikkelijk nieuws.

Het valt op dat de tijd tussen deze gruwelijke en, voor de betrokkenen, hartverscheurende 'incidenten' steeds korter wordt.

Het valt ook op dat de wolf steeds dichter bij de mens komt, deels gelokt door mensen die ze prachtig vinden, maar vooral omdat Nederland veel TE KLEIN is voor grote wilde (roof)dieren.

Het is niet de vraag of er een keer een kind gegrepen wordt, maar wanneer er een kind gegrepen wordt.

Het is de omgekeerde wereld om mensen en hun huisdieren en vee achter hekken te plaatsen, zodat de wolf z'n gang kan gaan.

Je kunt toch ook niet zomerperiode al die schapenkuddes opsluiten elke nacht, met dat hete weer.

Natuurbeheerders gooien er ook nog wat emotionele chantage tegenaan las ik; "zonder de wolf komen er te veel grote grazers die daardoor verhongeren in de winter".

In de natuurexperimentenfabriek NL worden te veel grote grazers zonder enige geboortebeperking op een te klein stuk land gezet: "zo grote grazertjes, gaan jullie maar eens fijn wild natuurtje spelen met jullie nieuwe wolvenvriendjes, wij doen het hek dicht en laten jullie verder barsten!"

Precies! De reinste dierenmishandeling..in de echte natuur kunnen dieren wegtrekken van gevaarlijke plekken of plekken waar geen voedsel meer is.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 15:23

Loretta schreef:
Kimddddd schreef:

Waar komt die vreemde opmerking vandaan? 'buren verraden zit in de volksaard'. Misschien jouw persoonlijke ervaring maar verder vind ik het een bizarre opmerking.