Nog geen handhaving bij ontbreken van wolfwerend raster

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 17:50

Loretta schreef:
Het probleem met de partij voor de dieren is dat veel mensen vallen voor de sympathieke naam.het opkomen voor de diertjes, wie wil dat nou niet.
En daar gaat het dan ook meteen fout. Vraag je iemand of ze weten wie Nico Kofferman is, dan hebben ze geen idee. En zo kun je nog wel even door gaan. Men heeft werkelijk geen idee welke personen er allemaal betrokken zijn bij de PVDD en wat hun handel en wandel is. De meesten komen niet verder dan de naam Esther Ouwehand. En sommigen weten dat nog geen eens.

Partij voor de dieren doet hetzelfde als vele natuurorganisaties.sympathiek overkomen. Want ze komen in naam voor de natuur op. Even wat verder kijken dan deze facade doen veel mensen simpelweg niet.

Ik noem nergens die partijen?? Het gaat om de keuze die mensen maken op basis van de partijprogramma's.

Lindsey_99 schreef:
superpony schreef:
En dan nog..........al stem je nog zo leuk, dat verandert echt niet de situatie. Dus om nou te roepen dat het aan het stemgedrag van de Nederlanders ligt is echt wel BS.

Leuke poll; wie heeft het partijprogramma's gelezen (dus niet het online testje en de verkorte standpunten...) bij de laatste verkiezingen en heeft daarop zijn keuze bepaald. :D

Ik vermoed dat een categorie kiezers bij de aankomende veel kritischer gaan zijn mbt 'natuur en natuurbehoud'.
Ik in elk geval wel. :list:

Ja, zou interessant zijn. Maar je kan het mensen niet kwalijk nemen dat ze kiezen op basis van wat een partij beloofd en roept vlak voor verkiezingen en mensen dan afwegen wat ze belangrijk vinden.

En wij kregen staatsinrichting op school, hadden een eigen debat en moesten de programma's lezen en beoordelen. Maar er is ontzettend weinig onderwijs over de Nederlandse politiek.
Veel mensen horen van hun ouders, buren en vrienden wat die kiezen en gaan echt op iemands persoon en hard schreeuwen af. Of dit nou netjes is of niet en wel klopt of totaal nergens op slaat.

En elke keer weer zijn mensen teleurgesteld. Maar als je nu kijkt naar de woningnood, de hoge leefkosten, kan je het mensen niet kwalijk nemen, dat ze niet gaan kijken wie tegen of vcoor de wolf is.

Persoonlijk zou ik nog liever een hele grote bezemwagen door den Haag zien gaan, maar ja......

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:37

superpony schreef:
En elke keer weer zijn mensen teleurgesteld. Maar als je nu kijkt naar de woningnood, de hoge leefkosten, kan je het mensen niet kwalijk nemen, dat ze niet gaan kijken wie tegen of vcoor de wolf is.

Feitelijk zijn de problemen zo groot dat de wolf een non onderwerp wordt. Partijen die aan de echt grote problemen iets willen doen zijn dan helaas weer vaak pro wolf. Het huidige kabinet is enkel maar bezig met de rit uitzitten. En vooral maar moeilijke onderwerpen zoveel mogelijk uit de weg gaan.

En ja ook de wolf is een te moeilijk onderwerp in de huidige samenstelling.

SafeHaven

Re: Nog geen handhaving bij ontbreken van wolfwerend raster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 10:28

Pardon ik lag er een paar dagen uit. Mijn omheining: robuuste palen van 10cm, schapengaas aan de binnenzijde (omdat dit overal zo is en dit moet blijven van de gemeente), en 6 draadjes aan de buitenzijde. Totaal 160cm hoog. Komt geen wolf langs hoor :) waarom zouden wij het in NL allemaal zo goed weten terwijl we zelf (deze generatie bedoel ik dan) nog nooit hebben samengeleefd met de wolf? En er talloze landen zijn die dat wel al eeuwen doen en een omheining met stroom daar werkt?

Goedkoop lint, bah nee. Werkt slecht en is spuuglelijk. De palen komen van een handelaar op marktplaats (nieuw), dus dat even goed in de gaten houden en dan kom je echt wel leuke deals tegen.
Niks mis met gebruikte palen overigens, als ze nog goed zijn dan zijn ze nog goed.

Enne een hond is geen wolf, dat is een hond :) en ja, daar zit wel degelijk veel verschil tussen!

We gaan ook nog een prikkelhaag neerzetten, hopelijk van meidoorn. De buren hebben echter een boomgaard en ook al zitten we hier niet in de Rode Zone en vinden zij het zelf prima, ik twijfel nog een beetje want zou wel lullig zijn zeg.

Aan de andere kant: meidoorn heeft gigantische stekels en groeit als een tierelier dus het zou wel de beste optie zijn om aankomend jaar al een prima *extra* barrière te vormen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 13:36

1.60m is echt geen hoogte voor een wolf, echt niet.

En nee, we zijn geen echte experts in Nederland, maar er is meer dan genoeg beeldmateriaal waar wolven overheen komen.

Daarbij weten we wel waar ze in Nederland achter gehouden worden in dierentuinen. Waar ze overigens ook al eens ontsnapt zijn.

En nee, wolven zijn geen honden. Ze zijn wild en doen veel meer om te overleven en de meesten zijn sterker en sneller dan onze huishond. Dus ja, als mijn kleine hondjes al in no time een gat graven, kan een wolf dat nog beter.
En als mijn Border Collie met gemak over 1.30m springt, zonder getraind te zijn, want we willen dat niet aanleren, kan een wolf dat ook en beter en hoger.

Wij hebben braam en krijgen ook meidoorn en roos. Het werkt nooit 100% en als iedereen een goede omheining heeft, zullen ze vooral meer moeite doen. Maar voor op dit moment is het vooral dat het minder aantrekkelijk is en de wolf passeert omdat het verderop nog makkelijker is om een dier te pakken.
Maar dat is niet omdat de omheining ze werkelijk 100% tegen zal houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:16

superpony schreef:
Wij hebben braam en krijgen ook meidoorn en roos. Het werkt nooit 100% en als iedereen een goede omheining heeft, zullen ze vooral meer moeite doen. Maar voor op dit moment is het vooral dat het minder aantrekkelijk is en de wolf passeert omdat het verderop nog makkelijker is om een dier te pakken.
Maar dat is niet omdat de omheining ze werkelijk 100% tegen zal houden.

en zo zijn we weer bij de jacht door mensen. De concurrentie voor de wolf door mensen bij het bemachtigen van natuurlijke prooi.
Ik vraag me werkelijk af waarom de paardenwereld blijft hameren op de problematiek van hekken, op de noodzaak van afschteien van wolven en volstrekt om de hete aardappel van minder jacht door mensen heen stapt :roll:

Even een spiegel:
- Generaliserend is paardenwereld bepaald niet ideaal diervriendelijk,
- zijn er heel wat belangrijker prioriteiten in de ruimtelijke ordening,
- is minder naturlijke prooi van de wolf afknallen een groot motief minder voor de wolf om moeilijk te doen voor vee en tot slot
- zijn er meer meer mensen tegen jacht en/of paardzitten dan tegen de wolf

Dat traditioneel jagerij en paardenwereld overlappen is imo een :)* over de ethiek van die zijde van de probematiek.
Ik ben niet tegen jagen en houd/rij paard doch als mij een keuze opgelegd wordt door de ongenuanceerde polarisering zoals hier op Bokt de norm is, kies ik voor meer natuur. Verbiedt dan het paardrijden en jagen als liefhebberij maar.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:20

Alsof je het daarmee zou oplossen ? Nu is het al zo dat wolven niet schuw blijken, bij mensen in de tuin komen. Niet weggaan tijdens de wandeling, maar blijven kijken, en soms zelfs mensen volgen.

Dat los je daarmee niet op.
Ze zijn niet voldoende schuw om veilig ‘ naast’ elkaar te kunnen leven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:26

sterregoud schreef:
Alsof je het daarmee zou oplossen ?

Schríjf ik al :)*

Maar waar geen wil is, is geen weg ook al zijn er héél veel meer dan ook de wolven maar afschieten net als het andere wild.
Perféct voorbeeld van waar ik op doel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:47

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:31

Maar ik snap niet waarom pro wolfers of mensen die hier zitten te zeiken dan niet inzien dat Nederland geen land is voor wolven.

Heb je die filmpjes niet gezien dat die arme dieren door woonwijken!!!! notabene rennen.
Ik zie daar echt geen relaxte dieren hoor.
Die wolven kunnen er ook niks aandoen dat ze hier terecht zijn gekomen maar als je een echte dierliefhebber bent zal je toch moeten inzien dat een roedel op de veluwe nog wel gaat, maar dat we verder geen ruimte hebben voor roedels of zwervende wolven. We wonen zelf al hutje op mutje en er moet nog meer bijgebouwd gaan worden. Boederijen moeten weg enz.

Ik denk dat als je 1 vaste roedel op bijv de veluwe hebt en af en toe een zwervende wolf op doortocht niemand daar over klaagt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:13

Onali schreef:
Heb je die filmpjes niet gezien dat die arme dieren door woonwijken!!!! notabene rennen.
Ik zie daar echt geen relaxte dieren hoor.

Typisch voorbeeld van het lukraad naar links en rechts végen; net lees ik nog dat de wolven in NL niet schuw zijn en ongestoord in tuinen lopen als argument tegen wolven in NL _O- _O-

Ondertussen alle redelijke argumenten negeren dat het niet óf zwart óf wit is; dat de paardenwereld geen onschuldig slachtoffer is, dat de jacht een deel van het probleem (van alle veehouders) is etcetera.

Ook is de wolvenproblematiek een onderdeel van maatschappelijke verandering. Ongenuanceerd anti-wolf ´want míjn paarden/ponies´ blijven is ontkennen van een onderliggende ontwikkeling van paardrijden ontmoedigen. Hetzelfde als de steeds toenemende stemmen tegen paarden´sport´ op de OS.

Ja, er is een problemtiek; een belangenconflict. Let wel, tussen mémsenbelangen over de ruimterlijk ordening. De wolven uitmaken voor monsters, moordenaars en om afschieten joelen voelt misschen goed voor degenen die het doen maar is niet alleen dom/onjuist maar ook volledig misplaatst:
Het échte probleem voor de paardenwereld, veehouders, gagerij et al is een veranderende maatschappelijke waardering van natuur, van een andere ruimtelijke ordening met meer prioriteit bij natuur.

Ik wijs wederom op het ´nog´ in de titel. Wat daar onder ligt is heel wat ingrijpender dan een paar wolven. Denk dáár beter over dan hysterisch doen over wolven.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:18

Ik lees alleen maar blabla in jouw posts HC.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:54

HC vergeet even dat er meer wild sterft door wolven dan door menselijke jagers (die iets beter vooruit kunnen en tegenwoordig moeten kijken qua wat er aan wildbestand over blijft voor de toekomst). Probleem met wolven is teveel en verkeerde prooiendieren grijpen (dragend en jong, dus aantal vruchtbare vrouwtjes donderd omlaag), wildstand te laag om wolf te voeden, dus die gaat op zoek naar ander voedsel en dan is enkel vee een optie. Als de mens dus met aanvallen van wolven op zijn vee te maken krijgt zit je al in met een tekort aan wild en dus een teveel aan wolven. Nog afgezien van de vraag of de wolf hier zou kunnen leven qua drukte.
Er zijn genoeg rapporten over problemen met groeiende wolvenaantallen, imploderende wildstand en daar uit volgend aanvallen op vee, huisdieren en mensen verder oostelijk. Hoef je niks bij te trekken verder of ergens naar te wijzen, deze diersoort gedraagd zich zo in andere delen van zijn verspreidingsgebied en geeft daar problemen omdat er niet ingezet wordt op monitoren draagkracht wildstand en dus hoeveel wolven kunnen daar van het wild leven zonder dat de populatie implodeerd. Er zijn 5 periodes geweest in de afgelopen grofweg 150 jaar zonder beheer en geen van allen hebben een zelfregulatie opgeleverd. Enkel populatie explosie van de wolf die uiteindelijk via afschot en deels gif opgelost moest worden zodat o.a. de keuterboeren daar niet stierven van de honger nadat wolf hun enige melkkoe (en dus 25-50% wintervoedsel) had gedood. En die stonden echt wel dicht bij huis in waarschijnlijk een beter gebouw dan het huis en 's nachts dus opgesloten.
Dan nog flink grote natuurbranden waar er niet meer gegraasd wordt en dus mals gras verdroogd tot tondel en je ramp is compleet. Of je nu met vingertje blijft wijzen naar mensen wensen of niet, ook de natuur zelf lijdt schade van teveel wolven en dus te weinig wild in een gebied.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 20:18

tamary schreef:
HC vergeet even dat er meer wild sterft door wolven dan door menselijke jagers

Bron? Een wetenschappelijke graag. Alle welke ik hierover ken tonen aan dat de aanwezigheid van de wolf de biodiversiteit van flora en fauna bevordert.

Je haalt verder lukraak zonder bron voorbeelden aan van ???? tja van waar? In ieder geval niet van Nederland en dáár wil je de wolf niet toch?!

Maar goed, graag een wetenschappelijke bron van een studie welke aantoont dat ´de natuur´ beschadigd wordt door wolven.

Wat betreft mijn ´vinger wijzen´ ; het is het onderwerp van deze draad, niet de wolf :)*

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:42

https://www.ad.nl/binnenland/dierenverz ... ~a28afd4a/

Mooie uitleg van een wolf proof omheining die dat nog niet is.

Komt pro wolf aan met 120 in een paar draadjes stroom.
Je zou van de stoel af rollen van het lachen als het niet zo ernstig was.

Verder kijken we niet naar de onzin over vluchtdieren en schuw maar wel tussen de bezoekers lopen...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:40

Ik vraag mij af wat gemeentes ervan gaan vinden als iedereen een wolfwerend hek rond zijn weide gaat zetten want fraaier wordt het er niet op :? . Zeker de weides die in of dichtbij de bebouwde kom liggen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:15

Dan mag je het vrolijk afbreken want daar heb je vaak vergunning voor nodig.
Op veel plaatsen is de max. 1 meter.
Misschien dat tegenwoordig de 120 gedoogd word als je aangeeft dit is tegen de wolf.
Maar dan houd het op veel plaatsen wel op.

Daarom is het ook allemaal zo krom.
Wolfwerend is wat er in de dierentuin staat. En dan niet eens altijd... De rest is van hoop op zegen dat de buren het lager hebben en ze zo jou wei overslaan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:26

dubbel
Laatst bijgewerkt door LDRD op 30-12-22 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:26

Dan zit er kennelijk niet veel anders op dan je paarden te verkopen :? . Maar aan wie, aangezien iedereen met hetzelfde probleem kampt?
Aan de ene kant wordt je verplicht en aan de andere kan mag het niet...ingewikkeld |o .

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:29

Ja typisch Nederland idd.
Je moet volgens de wet je dieren veilig houden. Maar volgens de regeltjes kan dat niet.
En de overheid zorgt ook niet dat mens en dier veilig is. Dat hoeft niet als het wolf heet...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:47

DuoPenotti schreef:
Ja typisch Nederland idd.
Je moet volgens de wet je dieren veilig houden. Maar volgens de regeltjes kan dat niet.
En de overheid zorgt ook niet dat mens en dier veilig is. Dat hoeft niet als het wolf heet...

Daarom verliest men het vertrouwen in den Haag en gaat men verder op social media met had schreeuwen en tegenover elkaar staan.
den Haag ziet al heel lang niet de gevolgen in van heel veel dingen.

En je kan je echt afvragen door wie zij zich laten informeren en adviseren. Ze gaan bij een veehouder kijken, luisteren en doen er vervolgens niks mee.

Alles is gebaseerd op de subsidie en of vergoeding die je evt kan krijgen.

LDRD schreef:
Dan zit er kennelijk niet veel anders op dan je paarden te verkopen :? . Maar aan wie, aangezien iedereen met hetzelfde probleem kampt?
Aan de ene kant wordt je verplicht en aan de andere kan mag het niet...ingewikkeld |o .

Iemand in den Haag? :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:50

superpony schreef:
Iemand in den Haag? :+

Op het balkon met groentesoep :j

Dat was dus een topic met ver vooruitziende blik. :+