Chirurgen bij paardenkliniek Equitom 'vieren' oudjaar te vaak op de OK

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:28

Sanet schreef:
Ik ren altijd met mijn armen in de lucht wild zwaaiend in rondjes en roep dan heel hard: PANIEK PANIEK.

_O- _O- zijn ze dan banger voor jou dan voor het vuurwerk? Want ik bedoel…. Het is iets om te overwegen dan…. _O-

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:48

Ayasha schreef:
Sanet schreef:
Ik ren altijd met mijn armen in de lucht wild zwaaiend in rondjes en roep dan heel hard: PANIEK PANIEK.

_O- _O- zijn ze dan banger voor jou dan voor het vuurwerk? Want ik bedoel…. Het is iets om te overwegen dan…. _O-

Ik denk wel dat het het overwegen waard is, echter, dat werkt alleen als het ook gefilmd wordt en gedeeld op bokt natuurlijk!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:19

Sanet schreef:

:')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:45

Ayasha schreef:
Captain schreef:
Joh trek het je niet zo persoonlijk aan Ayasha. Ik heb dezelfde ervaring, en nee dat werkt niet bij elk paard. Maar als dat wel werkt is dat toch fijn en een goede tip?

Waar precies staat een goede tip?
Er staat alleen een insinuatie dat mensen wiens paarden er problemen mee hebben iets fout doen. :+

Kinderachtig dat je zo reageerd. Ik bedoel het goed.

pillow

Re: Chirurgen bij paardenkliniek Equitom 'vieren' oudjaar te vaak op de OK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:37

Het is vaak wel zo dat wanneer je in de stal bij ze gaat zitten om ze gerust te stellen, ze wel onrustig gaan reageren. Jij zegt dat er niks aan de hand is, dus is er wel wat aan de hand. Net als met honden hoe meer je ze gerust stelt hoe banger ze worden. Gewoon tegen twaalf uur een pluk hooi geven en weg gaan. Of buiten gaan staan om vuurwerk te kijken zodat je in de buurt bent. Mijn honden zitten ook gewoon naast me vuurwerk te kijken, wel aan de lijn maar die reageren ook niet angstig.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:04

Dat is echt heel erg achterhaald.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:40

pillow schreef:
Het is vaak wel zo dat wanneer je in de stal bij ze gaat zitten om ze gerust te stellen, ze wel onrustig gaan reageren. Jij zegt dat er niks aan de hand is, dus is er wel wat aan de hand. Net als met honden hoe meer je ze gerust stelt hoe banger ze worden. Gewoon tegen twaalf uur een pluk hooi geven en weg gaan. Of buiten gaan staan om vuurwerk te kijken zodat je in de buurt bent. Mijn honden zitten ook gewoon naast me vuurwerk te kijken, wel aan de lijn maar die reageren ook niet angstig.

Dat ik daar in die tien jaar zelf nog nooit aan gedacht heb........ Oh wacht, dat heb ik wel. Nee dus. Dat werkt niet voor elk dier. En het is idd achterhaald dat een dier banger wordt wanneer je het gerust stelt. Het wordt banger wanneer jij ook bang bent en dan pogingen doet om het dier gerust te stellen maar dat is omdat het jou angst leest. Als jij niet bang bent maakt je gerust stelling het dier echt niet banger.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:59

Ayasha schreef:
pillow schreef:

Dat ik daar in die tien jaar zelf nog nooit aan gedacht heb........ Oh wacht, dat heb ik wel. Nee dus. Dat werkt niet voor elk dier. En het is idd achterhaald dat een dier banger wordt wanneer je het gerust stelt. Het wordt banger wanneer jij ook bang bent en dan pogingen doet om het dier gerust te stellen maar dat is omdat het jou angst leest. Als jij niet bang bent maakt je gerust stelling het dier echt niet banger.

Ja en waarom ga jij je paard of hond staan geruststellen? Omdat je bang bent dat hij bang wordt en rare dingen gaat doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 00:39

pillow schreef:
Ja en waarom ga jij je paard of hond staan geruststellen? Omdat je bang bent dat hij bang wordt en rare dingen gaat doen.

Nee, ik ga hem gerust stellen omdat ie al rare dingen aan het doen is. Zo lang hij geen rare dingen doet of zichzelf niet in gevaar brengt doe ik helemaal niks. Waarom zou ik? :?

Maar als mijn paard als een gek gaat weven en van blinde paniek hard genoeg met zijn hoofd langs de muur af gaat dat hij een schaafwonde heeft, ja, dan ga ik er wel bij in de stal ja. Jij zou dan wellicht rustig gaan staan toe kijken om je paard te tonen dat er niets is om bang voor te zijn maar ik voorkom liever erger. "Ieder zijne meug" zeggen we dan hier in België.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 08:38

pillow schreef:

Vroeger dacht men dat. Nu weet men beter. Bange dieren moet je geruststellen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:19

Popstra schreef:
Ik denk dat je als eigenaar zijnde er ook niet zo een ding van moet maken. Zelf relaxed blijven en kalm doen in bijzijn van je paarden scheelt al veel.

Laat ik zo zeggen,heb in al die jaren ik paarden heb nog nooit zenuwachtige in paniek zijnde paarden gehad. En dan staan er hier 7
En tijdens carbid schieten staan ze ook gewoon in hun paddocks te kijken.
Met oud/nieuw staan ze gewoon savonds binnen net als elke andere avond swinters maar nu met licht en radio aan. Ook nooit geen probleem.
Ik zelf ben ook relaxed dan net als anders. Maak me niet druk en denk er zelfs niet aan. Denk echt dat dit al veel doet.

Ik denk dat het ras ook erg uit kan maken, jij hebt coole quarters. De koudbloeden hier zijn ook nooit zo onder de indruk. De sportpaarden daarin tegen hadden er veel stress van..gelukkig boden die coole koudbloeden hen ook wat steun.

Top van de Welkoop!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:23

En dan ook waar woon je.
Die doffe klappen niet direct naast de wei / stal trekken mijn paarden prima.
Mijn honden slaan daar wel op aan.

Maar juist dat hoge piep geluid vinden ze veel vervelender.
En dat is er juist om 12 uur meer met de pijlen.

Gelukkig zit ik overal ver genoeg vanaf (op 1 jaar na toen een etter bij ons juist aan het stoken was)
Dus op wat onrustig draaien na zijn ze rustig.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:53

Captain schreef:
Dat is echt heel erg achterhaald.

Eens. Een dier troosten 3n bij staan is niets mis mee en kan juist helpen.

Laastt nog een podcast geluisterd van 2 dierenartsen en zo blij dat die dat ook zeiden.

'zelf rustig blijven'. Tuurlijk helpt dat. Maar is geen remedie verder, iig niet bij die van mij. Ik kan die paar uur per dat best rust op ze proberen uit te stralen, maar die andere 22 uur moeten ze het toch echt zelf doen en dan hebben ze er ook echt veel last van.

Mijn vossen zijn een paar weken terug al begonnen met stressen helaas. Nu nog prima te doen hoor maar 't is wel sneu. Zal blij zijn als 't weer voorbij is.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:31

_San87_ schreef:
pillow schreef:

Dan zal ik wel ouderwets zijn en mijn dieren kennelijk ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:33

pillow schreef:
_San87_ schreef:

Dan zal ik wel ouderwets zijn en mijn dieren kennelijk ook.

Dat zou heel goed kunnen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 11:48

En ik gaf tig jaar terug ook al steun. Dus ouderwets? Raar.
Na een kl.ote luchtballon was ons hondje bang voor alles in de lucht.
Zo dus ook onweer.
Echt bang bang. Moest ik die dan maar negeren?
Was een kleine jack russel en ze kroop dan hijgend en bibberend bij mij op schoot, strak tegen mij aan.
En daar werd ze dan ook het rustigste.
Ik ging haar niet sussen met woorden. Maar hield haar wel echt vast, dat ze wist dat ze niet alleen was.
Door de jaren heen was haar angst wel wat afgenomen, maar nooit helemaal.
En een luchtballon was elke keer weer pure intense angst dat ik dacht die gaat een keer dood in mijn armen.
Dat negeer je toch niet. Arme kleine frutsel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:54

Maar het is wel zo dat dieren die veel meemaken, vaak ook meer kunnen hebben. Hier hebben ze een track en wat hoekjes en plekjes waar ze kunnen staan, eten, liggen, rollen en kijken. Dan leren ze al om te gaan met situaties en zelf of vooral SAMEN de beste plek te kiezen.
Paarden die alleen staan, kunnen elkaar niet steunen. Op een vierkante wei of paddock rennen ze vaak heen en weer en of de hoeken in.
Te vaak meegemaakt dat dan juist paarden door het draad gaan, ongeacht de oorzaak van de angst en het rennen.

Bij ons kwamen bijv de leger heli's laag over het bos en de weilanden. Die van ons stonden samen en keken niet op of om, maar de paarden ernaast, ieder apart in een wei gingen vreselijk tekeer.

Dat staat los van ras of type paard, maar is ook de manier van houden en leren.

Hoge geluiden zijn vaak vervelender voor dieren, maar ook de geur van vuurwerk maakt het erger voor ze. Carbid heeft dat niet en zie je vrij weinig reactie op.

En wij hebben weleens ergens gestaan waar iemand de 24/7 buiten pony's enkele dagen op stal wilde zetten rond oud en nieuw, maar dat werd helemaal niks. Pony's flipten de pan uit en het werd veel te gevaarlijk op stal.
Mensen vergeten voor het gemak dat de dieren EN moeten wennen EN in die nieuwe situatie de klappen moeten verwerken.
Zeker als ze gewend zijn om te zien waar iets vandaan komt, is in een stal staan niet fijn voor ze. Dan zou je dat echt veel eerder moeten wennen.

En dan ligt het nog aan de ligging van de stal, hoe de stal eruit ziet etc. Mijn oude merrie was van niks bang, maar onze vorige stal was gesloten en lag aan een rustig kiezelpad. Als ze in de stal stond, schrok ze toch als auto's over dat pad kwamen. Ze zag het niet en het gaf binnen een vreemd geluid dat ze niet kon plaatsen en het kwam onverwacht omdat je de auto niet ziet aankomen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:25

DuoPenotti schreef:
En dan ook waar woon je.
Die doffe klappen niet direct naast de wei / stal trekken mijn paarden prima.
Mijn honden slaan daar wel op aan.

Maar juist dat hoge piep geluid vinden ze veel vervelender.
En dat is er juist om 12 uur meer met de pijlen.

Gelukkig zit ik overal ver genoeg vanaf (op 1 jaar na toen een etter bij ons juist aan het stoken was)
Dus op wat onrustig draaien na zijn ze rustig.

Doffe klappen vinden ze hier prima.
Gillend vuurwerk al wat minder.
Maar dat knetter siervuurwerk vinden ze echt verschrikkelijk.

wat betreft de goedbedoelde tips over 'zelf rustig blijven' en worteltjes voeren' Ik heb er 1 (van de 4) die al dagen van te voren daardoor niet meer binnen durft te eten. En als ik hem dan wel binnen zet, niet eet. gewoon NIET. Helaas slaan dat soort huis tuin en keuken tips niet aan bij zo'n paard.

Dus ga ik er 2 wegbrengen voor een nachtje. En blijven de 2 meest coole thuis staan buiten/binnen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 20-12-22 16:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:50

_San87_ schreef:
pillow schreef:

Precies, dier is al bang dus erger bang maken kan bijna niet. Beestje kijkt naar jou voor veiligheid, en jij negeert ze of stuurt weg. Hoe naar is dat dan?

Een bang dier mag tegen mij aan kruipen hoor, ik ga niet dramatisch praten of zelf in paniek. Maar wat warmte en geruststelling, daar doe je niks kwaad mee

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 18:21

En toch is bewezen dat je een hond het best troost tijdens of na een rot ervaring door gelijk te gaan spelen met ze. Dat geeft de beste afleiding.

Knuffelen of geruststellen zou enkel bevestigen er iets rots aan de hand is/was.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:23

Er is denk ik wel een verschil tussen een dier geruststellen wat daadwerkelijk al angstig is, of een dier geruststellen wat eigenlijk niet angstig is, je imo wel het een paard want niet bang is het gevoel geven dat ie het gevaar over het hoofd heeft gezien als je begint met troosten. Dat heb ik echt wel eens zien gebeuren mensen die dan ineens in 'geruststellende' toon gaan praten tegen een paard als er een trekker aan komt oid, paard kan dan echt gaan zoeken wat er nu aan de hand is. Als je paard ieder jaar met oud en nieuw besluit tot een stalrenovatie heb je inderdaad verder niets aan die kanttekening en kun je m beter gewoon gaan helpen.
Ons paard is gelukkig helemaal niet angstig op eigen terrein. Ik heb haar vorig jaar op nog gewoon gelongeerd in de binnenbak terwijl aan alle kanten carbid werd geschoten en pijlen de lucht in gingen op oudjaarsdag. Als ze zou verhuizen zou ik het eerste jaar echt wel erbij willen zijn om te kijken of ze dan niet toch bang word maar misschien gewoon kijken vanuit de kantine oid zolang het goed gaat.

Ik denk dat dat voor sommige dieren ook gewoon beter werkt om meer af te leiden/bezig te houden (spelen/ snuffelen /puzzelen /clickertraining) dan gerust te stellen. Onze hondentrainer raad dat ook aan. Maar als je dier al echt heel angstig is dan werkt dat natuurlijk gewoon niet meer kan je allen nog een beetje troost geven.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:45

Ja echt angstig is wat anders. Mijn Jack Russel was toen ik hem als 2 jarige kreeg al doodsbang voor onweer. Die nam ik ook echt wel onder een dekentje tegen de flitsen op schoot. Dat negeer ik heus niet , hij was gewoon zielig en die trooste ik echt wel. Maar vuurwerk daar in tegen vond hij niet eng.