Raadsleden PvdD uitgenodigd achter de schermen van The Dutch Masters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 07:05

Loretta schreef:
paars schreef:
De paarden op zo’n internationaal evenement hebben veelal een behoorlijke (vlieg)reis achter de rug. En het feit dat ze alles ogenschijnlijk relaxed ondergaan betekend niet dat het toch een ver van hun bed show is. De grooms hebben een prima band…bij gebrek aan hun normale ritme en sociale contact wordt de groom de kers op de taart en de constante. Die geeft ze aandacht, verzorging en neemt ze even mee de box uit. Die dagen inclusief de reis en de tijdverschillen zijn belastend voor ze. Het is natuurlijk verre van normaal hoe de paarden gedurende zo’n evenement worden gehouden en wat ze allemaal moeten doen en laten. En ze laten het ogenschijnlijk allemaal over zich heen komen. Learned helplessness kan hier een goede verklaring hiervoor zijn.
Ik hoop dat dit soort “sport”evenementen met paarden uiteindelijk tot het verleden gaat behoren. Weet niet of ik dat nog ga meemaken ;-) .

Vraag maar eens aan een radicale veganist wat die er van vindt wanneer je jouw paard uit het paddock paradise haalt. Er op gaat rijden en hem of haar daarna weer bij zijn vriendjes in de track zet. Nee, die wedstrijd evenementen zijn verre van ideaal. Maar ook wanneer je jouw paard een top leven geeft lig je onder vuur.

Tja, als ze dit soort evenementen eenmaal hebben overwonnen is de volgende stap heel makkelijk te realiseren. Geef ze een vinger, en ze nemen de hele arm. En ze hebben al te vaak die vinger gekregen.

Dit oordeel had ik eerst ook, tot ik me zelf in deze kringen ging begeven en het valt alles mee. Oké, er zijn mensen die zelfs huisdieren willen verbieden, maar het gros is echt niet zo radicaal. Er zijn zelfs PvdD-fractievoorzitters die paardrijden. Ik ken inmiddels héél veel veganisten en die zijn echt niet tegen wat jij hierboven beschrijft. Wel tegen de paardensport, omdat daar gewoon het welzijn van het paard in het geding komt. Ik heb jarenlang intensief contact gehad met topruiters, die elk weekend ergens anders naartoe vlogen met hun paard. Dieren kwamen nooit los, hadden geen contact met soortgenoten. Ik vind dat geen leven voor een kuddedier wat gemaakt is om te grazen.

En we hebben het hier over de topsport, niet over een recreatief bosritje.

Ik lees in dit topic heel veel onkunde en paniek en dan zeg ik: ga eens met deze mensen praten, dan zul je merken dat het niet zo ‘extreem’ is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 08:09

pien_2010 schreef:
Lijsken ben je wel eens in de Brabanthallen geweest voor shows?

Wij wel. De paarden zijn of bezig (inrijden, show rijden, stand, wandelen ad hand of uitrusten in de stal). Er is ongelooflijk veel te zien en niet alle paarden zijn geschikt hiervoor. De stallen zijn van staal en open dus er is veel contact.
'S Nachts is er onderling gehinnik en elke groep heeft bewaking die daar slaapt (mijn dochter paste op Hercule).

Na paar dagen komen ze thuis. Hercule vond het fantastisch en was zo super braaf met alles. Polie hebben we het nooit mee gedaan, is teveel. Ze hebben daar geen weilanden nodig. Er is zat röhring.
Enne ik praat over een merens die 24 uur op de wei stond omdat hij anders vervelend werd.

Wat is nu voor paarden zo leuk?
Die dagen is er veel te zien en te doen. Hard werken dus.
Ze zien hun baasjes, grooms erg veel (geeft zo'n band), worden veel gepoetst, komen veel in de hand en zijn voortdurend het middelpunt. Vandaar niet voor alle paarden geschikt. Maar de paarden die ik heb gezien, hetzij wedstrijdpaarden of showpaarden , deden het allemaal fantastisch. Je krijgt er ook fijne zeer ervaren paarden van, die nergens van op kijken.

Voor jullie was het een uitje, iets bijzonders.

Er is tegenwoordig een rondreizende karavaan van springpaarden die in een jaar maandenlang niet naar huis gaan maar van hot naar her reizen. Voor hun is het een normale gang van zaken, wat misschien want, maar waar ze weinig natuurlijk gedrag kunnen laten zien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 08:36

paars schreef:
De paarden op zo’n internationaal evenement hebben veelal een behoorlijke (vlieg)reis achter de rug. En het feit dat ze alles ogenschijnlijk relaxed ondergaan betekend niet dat het toch een ver van hun bed show is. De grooms hebben een prima band…bij gebrek aan hun normale ritme en sociale contact wordt de groom de kers op de taart en de constante. Die geeft ze aandacht, verzorging en neemt ze even mee de box uit. Die dagen inclusief de reis en de tijdverschillen zijn belastend voor ze. Het is natuurlijk verre van normaal hoe de paarden gedurende zo’n evenement worden gehouden en wat ze allemaal moeten doen en laten. En ze laten het ogenschijnlijk allemaal over zich heen komen. Learned helplessness kan hier een goede verklaring hiervoor zijn.
Ik hoop dat dit soort “sport”evenementen met paarden uiteindelijk tot het verleden gaat behoren. Weet niet of ik dat nog ga meemaken ;-) .

Learned helpnessness en een topprestatie leveren gaan niet echt makkelijk hand in hand.
Dus dit vind ver gezochte hypothese.

Daarbij is jouw 'ogenschijnlijk' niet nodig. Er is onderzoek gedaan naar de (stress) impact van vliegreizen voor paarden. Dus in die materie kun je je gewoon in inlezen.

https://paardensport.knhs.nl/editie-3-2 ... Mgl8-0dmA4
In dit artikel gaat een deskundige in op jouw Aangeleerde hulpeloosheid.
"Het is een depressieve mentale staat van het paard en topsport bedrijven is dan niet eens mogelijk"

Vraag: ‘Sportpaarden reizen veel van en naar wedstrijden. Dit veroorzaakt veel stress.’ ?
Antwoord: "Carolien Munsters is duidelijk: “Nee dat klopt niet. Natuurlijk heb je individuele variatie, maar er is veel onderzoek gedaan bij transporten en de meeste paarden worden comfortabel vervoerd. Juist de topsportpaarden ervaren eigenlijk nauwelijks stress. Transport op de vrachtwagen komt voor hen qua intensiteit eerder in de buurt van het op stal staan of als ze staan te slapen. Ook bij transport in het vliegtuig zien we dat. Wel is het zo dat het management moet kloppen voor de paarden, ” "
Laatst bijgewerkt door pol013 op 15-11-22 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 08:46

Citaat:
Ik lees in dit topic heel veel onkunde en paniek en dan zeg ik: ga eens met deze mensen praten, dan zul je merken dat het niet zo ‘extreem’ is.

Zo bijzonder dat het als onkunde en paniek word neergezet als je een andere mening hebt, nodigt dat naar jouw idee uit tot praten? Want ik krijg er meer het gevoel van dat je dan dus niet open staat voor de dialoog.

Dat is dan wel weer consistent want alle keren dat dit soort partijen uitgenodigd zijn in mijn sport.... komen ze niet.

Hoe precies moeten wij praten met mensen die helemaal niet in gesprek willen?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 08:49

_Reneee schreef:

Onkunde en paniek? het is in dit geval toch gewoon een feit dat ze heel concreet vragen om specifiek 3 evenementen niet te organiseren in de Brabanthallen? Waar ik overigens zelfs Horse Event in de lijst zag staan. Dat is 1 avond..... Daar wordt geen paard ingevlogen. Die paarden zijn geen reizend circus en hoeven niet over 1.60 heen te springen. Dus die willen ze verbieden omdat?...................

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 09:00

_Reneee schreef:
Dit oordeel had ik eerst ook, tot ik me zelf in deze kringen ging begeven en het valt alles mee. Oké, er zijn mensen die zelfs huisdieren willen verbieden, maar het gros is echt niet zo radicaal. Er zijn zelfs PvdD-fractievoorzitters die paardrijden. Ik ken inmiddels héél veel veganisten en die zijn echt niet tegen wat jij hierboven beschrijft. Wel tegen de paardensport, omdat daar gewoon het welzijn van het paard in het geding komt. Ik heb jarenlang intensief contact gehad met topruiters, die elk weekend ergens anders naartoe vlogen met hun paard. Dieren kwamen nooit los, hadden geen contact met soortgenoten. Ik vind dat geen leven voor een kuddedier wat gemaakt is om te grazen.

En we hebben het hier over de topsport, niet over een recreatief bosritje.

Ik lees hier in juist onkunde en paniek, omdat je ervaring hebt met een bepaald soort sportruiter worden ze allemaal over 1 kam geschoren? Bij mijn weten zijn de springruiters de enigen die vaak ieder weekend op concours gaan, waarbij de meeste hun paarden even mee laten gaan, daarna weer thuis laten en andere paarden meenemen. Er zullen er bij zijn die hetzelfde paard teveel meenemen..ik denk juist in de meer onderste regionen waar ze minder de beschikking hebben over meerdere goede paarden en van mij mag er ook meer rekening gehouden worden met de natuurlijke behoeften van een paard op dit soort evenementen. Maar het is wederom weer niet zo zwart/ wit.

Ik heb vaak medelijden met recreatiepaarden, ondanks dat ze vaak wel een paardwaardig leven hebben worden ze vaak slecht gereden. :o Maar dat lijken veel recreatieruiters zelf niet te zien..

Popstra

Re: Raadsleden PvdD uitgenodigd achter de schermen van The Dutch Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 10:24

Precies dat! Ik ken ze niet die wekelijks hetzelfde paard mee brengen. Dat is ook onmogelijk want 1 paard kan niet zo blijven pieken.
Over onkunde gesproken dus....men roept maar wat blijkt wel weer

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 10:48

Als ik zie hoeveel paarden er in het westland in de winter de hele dag op stal staan, er gejubeld word over een uitloop van 4x5 wat dan vervanging is voor een fatsoenlijke paddock of wei. Of waar ze alleen maar een uurtje in een paddock van 10 x 10 buiten komen.
Dat ze zich daar maar eens hard voor gaan maken. En dat is allemaal bij de recreant.
En dat zou beter of minder erg zijn dan een weekend op wedstrijd?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:14

Dat wordt vanzelf het volgende op de agenda DP..

Reneee, maar ook bij dat recreatieve bosritje willen ze bepalen hoe die uitgevoerd moet worden, dus de illusie dat ze stoppen na het verbieden van topsport heb ik in ieder geval niet..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Raadsleden PvdD uitgenodigd achter de schermen van The Dutch Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:15

Dat zou van mij wel hoger op de agenda mogen staan.....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 22:30

Loretta schreef:
Elisa2 schreef:
Heel veel klopt er ook wel..het is maar net onder welke pet je ergens naar kijkt. Neemt niet weg dat misstanden aangepakt moeten worden en het goed is dat er kritisch naar dierenwelzijn gekeken wordt. Maar dan wel graag door mensen die weten waar ze over praten.

Ik heb een tijdje een mailwisseling gehad met deze Sarah, maar het was praten tegen een muur helaas. Wat K. de Lange op Facebook doet helpt ook niet mee..die is dikke vriendjes met Sarah en samen zijn ze tegen alle dressuur bijvoorbeeld. Alleen ouderwetse klassieke dressuur vinden ze goed, terwijl beiden nooit op een niveau hebben gereden dat ze er uberhaupt iets van snappen. Wat heel duidelijk naar voren komt als je met ze in gesprek gaat.

Sarah is voor bitloos maar beseft niet dat bit of bitloos even pijnlijk of vriendelijk is als de hand van de ruiter.

Nouja zo kan ik nog wel even doorgaan...en Dier en Recht is sowieso hypocriet..als je enige vorm van tegengeluid kan geven op hun Facebooksite dan wordt je gewoon geblokkeerd.

Op die manier breken ze de omgang met dieren stukje voor stukje af totdat er niets meer over blijft. Ze zoeken steun bij een grote groep dierenliefhebbers voor een misstand. Wanneer ze dat hebben aangepakt gaan ze naar het volgende. Zo spelen ze dierenliefhebbers tegen elkaar uit. Maar ze spelen de paardenwereld ook verder tegen elkaar uit. Ze zoeken nu steun bij de bitloos ruiters die zich ergeren aan de gewone wedstrijdruiters. Maar wanneer ze hun doel eenmaal bereikt hebben dan keren ze zich ook tegen deze bitloos ruiters. Daarbij zoeken ze dan weer steun bij honden en katten bezitters. Wanneer ze de bitloosruiters ook kapot gemaakt hebben komen de honden en katten bezitters uiteindelijk aan de beurt.

Toen dit proces begon bij de circussen zag ik de bui al hangen. helaas moet ik constateren dat ik destijds gelijk had gekregen. En dat het tot nu toe precies zo gaat als dat ik destijds voorspelt heb.

Ach waar halen jullie de nonsens toch vandaan?