Loretta schreef:paars schreef:De paarden op zo’n internationaal evenement hebben veelal een behoorlijke (vlieg)reis achter de rug. En het feit dat ze alles ogenschijnlijk relaxed ondergaan betekend niet dat het toch een ver van hun bed show is. De grooms hebben een prima band…bij gebrek aan hun normale ritme en sociale contact wordt de groom de kers op de taart en de constante. Die geeft ze aandacht, verzorging en neemt ze even mee de box uit. Die dagen inclusief de reis en de tijdverschillen zijn belastend voor ze. Het is natuurlijk verre van normaal hoe de paarden gedurende zo’n evenement worden gehouden en wat ze allemaal moeten doen en laten. En ze laten het ogenschijnlijk allemaal over zich heen komen. Learned helplessness kan hier een goede verklaring hiervoor zijn.
Ik hoop dat dit soort “sport”evenementen met paarden uiteindelijk tot het verleden gaat behoren. Weet niet of ik dat nog ga meemaken.
Vraag maar eens aan een radicale veganist wat die er van vindt wanneer je jouw paard uit het paddock paradise haalt. Er op gaat rijden en hem of haar daarna weer bij zijn vriendjes in de track zet. Nee, die wedstrijd evenementen zijn verre van ideaal. Maar ook wanneer je jouw paard een top leven geeft lig je onder vuur.
Tja, als ze dit soort evenementen eenmaal hebben overwonnen is de volgende stap heel makkelijk te realiseren. Geef ze een vinger, en ze nemen de hele arm. En ze hebben al te vaak die vinger gekregen.
Dit oordeel had ik eerst ook, tot ik me zelf in deze kringen ging begeven en het valt alles mee. Oké, er zijn mensen die zelfs huisdieren willen verbieden, maar het gros is echt niet zo radicaal. Er zijn zelfs PvdD-fractievoorzitters die paardrijden. Ik ken inmiddels héél veel veganisten en die zijn echt niet tegen wat jij hierboven beschrijft. Wel tegen de paardensport, omdat daar gewoon het welzijn van het paard in het geding komt. Ik heb jarenlang intensief contact gehad met topruiters, die elk weekend ergens anders naartoe vlogen met hun paard. Dieren kwamen nooit los, hadden geen contact met soortgenoten. Ik vind dat geen leven voor een kuddedier wat gemaakt is om te grazen.
En we hebben het hier over de topsport, niet over een recreatief bosritje.
Ik lees in dit topic heel veel onkunde en paniek en dan zeg ik: ga eens met deze mensen praten, dan zul je merken dat het niet zo ‘extreem’ is.