Dode pony aangetroffen in Elsloo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 11:37

Wildgirl schreef:
Ik heb wat tijd over dus ik ben maar een petitie gestart :D
Eens kijken hoe snel we 100.000 handtekeningen kunnen verzamelen en dan rij ik persoonlijk naar Den Haag!
Ik vernam gisteren weer een aantal zichtmeldingen hier vlakbij, wat een zorgen geeft dit!

@wildgirl,
Getekend, handig dat je de link in je onderschrift geplaatst hebt!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 11:41

Dank je voor de link
Heb getekend en ook doorgestuurd

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 11:46

Popstra schreef:
Vossen lopen ook in Amsterdam. Hoef je niet voor naar Londen.

Inderdaad, mijn broer ziet ze met regelmaat in Amsterdam. Ik woon midden in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug en heb er pas één keer een gezien. (aan de sporen te zien weet ik wel dat ze er zitten)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 11:49

Wildgirl schreef:
Ik heb wat tijd over dus ik ben maar een petitie gestart :D
Eens kijken hoe snel we 100.000 handtekeningen kunnen verzamelen en dan rij ik persoonlijk naar Den Haag!
Ik vernam gisteren weer een aantal zichtmeldingen hier vlakbij, wat een zorgen geeft dit!

Getekend!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 11:57

josien_m_ schreef:
Wolven vangen en dan ons probleem exporteren naar andere gebieden, klint wel vriendelijk voor de wolf uiteraard. maar zitten andere gebieden te wachten op nog meer wolven? Nee natuurlijk, daar wordt het wild al gedecimeerd. Ze in andere territoria loslaten heeft tot gevolg dat ze elkaar uitmoorden. Wat ik las in Amerikaans onderzoeken is dat de meeste wolvensterfte veroorzaakt wordt door de wolf zelf. Op zich is deze zet natuurlijk een oplossing.... maar niet echt diervriendelijk en meer een gebaar wat naar buiten symphatiek lijkt. Nee, dan kun je ze beter zelf doden denk ik.

Mee eens. Plus dat die gebieden idd al wolven hebben en als ze elkaar niet afmaken trekt de ene roedel of wolf toch weer weg op zoek naar een vrij gebied. Ze blijven ook nakomelingen krijgen dus is er steeds meer gebied nodig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 12:02

MyWishMax schreef:
josien_m_ schreef:
Wolven vangen en dan ons probleem exporteren naar andere gebieden, klint wel vriendelijk voor de wolf uiteraard. maar zitten andere gebieden te wachten op nog meer wolven? Nee natuurlijk, daar wordt het wild al gedecimeerd. Ze in andere territoria loslaten heeft tot gevolg dat ze elkaar uitmoorden. Wat ik las in Amerikaans onderzoeken is dat de meeste wolvensterfte veroorzaakt wordt door de wolf zelf. Op zich is deze zet natuurlijk een oplossing.... maar niet echt diervriendelijk en meer een gebaar wat naar buiten symphatiek lijkt. Nee, dan kun je ze beter zelf doden denk ik.

Mee eens. Plus dat die gebieden idd al wolven hebben en als ze elkaar niet afmaken trekt de ene roedel of wolf toch weer weg op zoek naar een vrij gebied. Ze blijven ook nakomelingen krijgen dus is er steeds meer gebied nodig.

Ze zijn denk ik ook niet voor niets deze kant al opgekomen. De wolf krijgt gewoon steeds minder ruimte.

MyWishMax

Re: Dode pony aangetroffen in Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 12:08

Ja, dat bedoel ik. :j Duitsland is ook vol, de oostkant op ook geen ruimte, dus logisch dat je naar het westen trekt.

En ze fokken ook flink door :+

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 12:08

Super dat jullie hem delen!

Begrijp me niet verkeerd, ik weet niet wat de beste oplossing is echter ben ik wél een dierenvriend. Als het uiteindelijk uitdraait op het afschieten van de wolf omdat het uitzetten en/of beperken niet mogelijk is dan is het wat het is.
Het belangrijkste in deze is de veiligheid van mens en dier.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 12:12

Ik vind wolfen prachtig en vind afschieten ook echt moeilijk. Maar ik heb ook veel moeite met 1 diersoort beschermen en de rest aan hun lot over te laten en aan een verschrikkelijk einde te laten komen.

Ja, het is natuurlijk. Gedeeltelijk. Door de huisdieren, het vee enzovoorts wat wij houden komt er geen te kort aan voedsel en is het natuurlijke evenwicht dus weg waarbij een dier biven aan de voedselketen zichzelf reguleert door sterfte als het voedsel opraakt. Dat heb je niet, want er is genoeg voedsel zelfs als al het wild op is. Dus komen er veel te veel wolven, want die hebben niks te vrezen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 12:13

Ik ben niet voor afschieten. Maar ik denk niet dat je er niet onderuit komt als je dieren zonder natuurlijke vijanden wil beheren. Ik gun ze een mooi leven in de uitgestrekte bossen, maar zoals ik al schreef... Die zullen ze met reden hebben verlaten anders zaten ze nu van niet hier na al die jaren. Misschien moeten we ze op het vliegtuig zetten naar Canada ofzo. ;)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 14:24

Jessix schreef:
Ik ben niet voor afschieten. Maar ik denk niet dat je er niet onderuit komt als je dieren zonder natuurlijke vijanden wil beheren. Ik gun ze een mooi leven in de uitgestrekte bossen, maar zoals ik al schreef... Die zullen ze met reden hebben verlaten anders zaten ze nu van niet hier na al die jaren. Misschien moeten we ze op het vliegtuig zetten naar Canada ofzo. ;)

Kunnen de Canadese wolven mooi een petitie starten dat ze daar tegen zijn :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 14:32

josien_m_ schreef:
Jessix schreef:

Kunnen de Canadese wolven mooi een petitie starten dat ze daar tegen zijn :)

Ja als daar geen plek is dan is het nergens. :D

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 15:15

Hij is op 20 oktober opnieuw in de fb groep geplaatst.
Maar degene die het filmpje gemaakt heeft geeft aan dat ze deze al in mei gemaakt heeft.[/quote]

In de app staat dat het filmpje smorgens was gemaakt Hoogersmilde

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 15:35

OleJon schreef:

Nee dat staat er niet, tenminste als je de wolf alert app van Boudewijn bedoelt.
In de app staat het gekopieerde verhaal met een screenshot uit het filmpje. Later is het filmpje nog los geplaatst.
Alleen op de fb pagina waar deze meldingen ook staan, staat er een link bij het bericht.
Die link stuurt je naar een bericht van de knhs, waar deze mevrouw haar verhaal onder geplaatst heeft. Daarin schrijft ze dat het filmpje al van mei is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 15:39

Ik denk dat het vangen van een wolf nog een hele uitdaging zal zijn..
Die vang je niet zo maar

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 19:43

Zerena schreef:
OleJon schreef:

Nee dat staat er niet, tenminste als je de wolf alert app van Boudewijn bedoelt.
In de app staat het gekopieerde verhaal met een screenshot uit het filmpje. Later is het filmpje nog los geplaatst.
Alleen op de fb pagina waar deze meldingen ook staan, staat er een link bij het bericht.
Die link stuurt je naar een bericht van de knhs, waar deze mevrouw haar verhaal onder geplaatst heeft. Daarin schrijft ze dat het filmpje al van mei is.

Heb je pb gestuurd

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:03

Ik vind het jammer dat je alleen voor Drenthe pleit wildgirl.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:26

Saul schreef:

Staat er niet bij en andere provincies die overlast ervaren bij? Dat meen ik namelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:31

tienus63 schreef:
Saul schreef:

Staat er niet bij en andere provincies die overlast ervaren bij? Dat meen ik namelijk.

Er staat : "Er is in Nederland, en zeker in Drenthe, geen ruimte voor de wolf op een veilige manier."

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 17:00

Het uitzetten van de wolf is vooral een strategie die wordt gebruikt als sommige gebieden de wolf willen (her)introduceren of om de genetische diversiteit te verbeteren. Er zijn vele redenen om het wel te doen, maar ook zeker vele om het niet te doen (1). Om in Nederland de wild populaties in toom te houden, wordt er grotendeels gebruik gemaakt van afschot technieken. Als je de cijfers hiervan bekijkt wordt je niet al te vrolijk (2,3), echter als dit niet gedaan wordt krijgen de natuur en wij er last van. Zie bijvoorbeeld het artikel over Joke haar omgeploegde tuin (4), maar zoals ik eerder heb vermeld kunnen bv. everzwijnen erg agressief worden naar mensen wanneer zij jongen hebben. Echter wat ook een mogelijkheid is, is om bv de dieren te steriliseren zodat ze geen jongen meer kunnen krijgen.

Er zijn talloze manieren om op populatiegrootte te handhaven. Maar de beste manier bestaat (nog) niet....

Bronnen:
-1=https://edepot.wur.nl/31533
-2=https://www.parool.nl/nederland/ondanks-afschieten-nog-steeds-veel-te-veel-damherten-in-waterleidingduinen~b4ec0234/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
-3=https://nos.nl/artikel/2388542-duizenden-zwijnen-en-herten-op-de-veluwe-worden-afgeschoten
-4=https://www.gld.nl/nieuws/7385689/wilde-zwijnen-hebben-de-tuin-van-joke-omgeploegd-iemand-moet-hier-iets-aan-doen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 17:59

Wildbeheer als vorm van extensieve veehouderij is gebruikelijk in veel niet westerse gebieden met een lage bevolkingsdichtheid. Daar is het een essentieel deel van de voedselvoorziening o.a. door de beperkte mogelijkheden om gewassen te verbouwen. Hier in NL kan dat ook uitstekend, echter teveel mensen hebben zoveel moeite met knuffel bambi als voedsel dat ze druk zetten om wetten aan te passen en dan komen populaties in de knel en met elkaar in conflict (zoals de damherten in of inmiddels buiten de waterleidingduinen). Anticonceptie heeft grote nadelen qua genetische diversiteit en energieverbruik die in verhouding is tot voedselaanbod. Stadspark/tuin Nederland heeft geen ruimte voor een groot roofdier dat geen maat houdt qua hoeveel nodig en door groeit in aantal tot het voedsel naar zijn menig op is (iets wat trouwens elke diersoort doet, echter de meeste anderen hebben een beperkende factor in de vorm van natuurlijke vijand om die groei te remmen).