Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:55

Sizzle schreef:
In Frankrijk en aduitsland zijn ze al heel lang, daar is dat niet het probleem.
Nogmaals, daarmee ga je de strijd onwaarschijnlijk winnen omdat het een amper signifikant risiko is in west-Europa. Je kunt je dan beter richten op non-rabies fataliteiten want dat is waarschijnlijker met een afschot verbod waardoor brutale dieren de overhand krijgen.

Klopt, Frankrijk houdt vooral een struisvogelpolitiek omtrent de wolf maar als je zoekt vindt je met name rondom de Alpen aardig aanvallen op mensen. Duitsland houdt ze ook binnen het eigen land, er zijn wel cijfers binnen Duitsland te vinden.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 17:10

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:34

Ach morgen waarschijnlijk wel weer meldingen in de omgeving, zojuist 3 wolven in Diever gespot en 1 in Darp. Klaarlichte dag.... zeker onderweg voor een maaltijd te fixen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:39

Happinez schreef:
Ach morgen waarschijnlijk wel weer meldingen in de omgeving, zojuist 3 wolven in Diever gespot en 1 in Darp. Klaarlichte dag.... zeker onderweg voor een maaltijd te fixen.

Nou dit ! Ze zijn gewoon overdag vol in zicht op stap ! -:(-

Wanneer wordt er iets voor de veiligheid van de burgers gedaan ?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:42

Afbeelding
En dit krijg je terug als (mini)paarden houder in de omgeving.
Iets waar je dus eigenlijk net niets mee kan... :roll:

Die bijeenskomsten mogen ze wel laten van mij , als die hetzelfde zijn als die van vorige week.
Ik zie liever daden dan mooie woorden.

Onali

Re: Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:49

:oo dus je pony telt niet mee als slachtoffer.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:05

Loretta schreef:
Eleeke schreef:
Dierenleed is 1,6 miljoen dieren per dag geslacht. Niet die paar schapen , koeien en paarden die door wolven worden opgegeten.
En yep mijn pony staat in wolvengebied.

Hoe houd jij jouw pony dan veilig? Sluit je hem op in de stal, vertrouw je op wolfwerende omheiningen? Of zeg je gewoon, dikke prima als de wolf mijn pony aan stukken scheurt?

24/7 buiten in een kudde. 500 meter van het bos midden op de veluwe, geen wolfwerende omheining.

Maar dit zet zich al snel voort in een onderbuik discussie , waar niemand eens van een beetje afstand wil kijken naar het probleem.

Min konijnen zijn een keer uitgeroeid door een roofdier. Acht stuks dood . En ja dat was vreselijk, ik kon dat dier wel wat aandoen, maar daarom wil ik nog niet heel Nederland ontdoen van hermelijnen, marters en anderen.
Wolfwerende omheiningen zullen helpen , 100% ,nope dat niet uiteraard.

Maar we accepteren wel dat :

- dieren doodgereden worden twee weken geleden nog , hondje van de buren tijdens het uitlaten door een scooter doodgereden )
- Honden andere dieren doodbijten ( kippen, soms een andere hond, ook wel een schapen )
- Katten een probleem zijn voor de vogelstand in de stad ( kleine moordenaars zijn dat ook )
- we 1,6 miljoen dieren per dag slachten. ( veel meer ponies en schapen per dag dan die de wolf ooit kan doden )
- Jagers heel veel dieren afschieten

Waarom dat wel , en die paar dieren die de wolf pakt niet ?

Tuurlijk, we moeten het in de gaten houden ( en dat gebeurd ook ) en we moeten leren, maar elke wolf afschieten omdat we hem eng vinden .... Dan staan we erg ver van de natuur af.
Laatst bijgewerkt door Eleeke op 10-10-22 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:11

Eleeke schreef:
Loretta schreef:

Hoe houd jij jouw pony dan veilig? Sluit je hem op in de stal, vertrouw je op wolfwerende omheiningen? Of zeg je gewoon, dikke prima als de wolf mijn pony aan stukken scheurt?

24/7 buiten in een kudde. 500 meter van het bos midden op de veluwe, geen wolfwerende omheining.

Ik vraag me af of je er nog steeds zo in staat wanneer je jpuw pony creperend van de pijn in het weiland vindt.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:15

Loretta schreef:
Eleeke schreef:
Dierenleed is 1,6 miljoen dieren per dag geslacht. Niet die paar schapen , koeien en paarden die door wolven worden opgegeten.

24/7 buiten in een kudde. 500 meter van het bos midden op de veluwe, geen wolfwerende omheining.[/quote]

Dan is jou pony dus gewoon wolvevoer straks.
Dat er nog mensen zijn die willens en wetens hun dier laten afslachten door wolven.
Bah!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:18

Bah waarom? Eet jij vlees. Ik niet . Ik laat maar heel weinig/geen dieren willens en wetens afslachten.

Daarnaast heb ik vertrouwen in de grote kudde in combinatie met een hele grote inloopstal, en 2 ponies in 1 jaar is minder dan het aantal ponies dat doodgereden is in een jaar.
De kans is gewoon heel klein.

Als het gebeurd sta ik uiteraard te grienen , ben ik boos en verdrietig.
Maar echt de kans dat ze morgen koliek krijgt, of een ongeluk in de wei is een stuk groter.
Laatst bijgewerkt door Eleeke op 10-10-22 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:20

Loretta schreef:
Eleeke schreef:

Maar dit zet zich al snel voort in een onderbuik discussie , waar niemand eens van een beetje afstand wil kijken naar het probleem.

Min konijnen zijn een keer uitgeroeid door een roofdier. Acht stuks dood . En ja dat was vreselijk, ik kon dat dier wel wat aandoen, maar daarom wil ik nog niet heel Nederland ontdoen van hermelijnen, marters en anderen.
Wolfwerende omheiningen zullen helpen , 100% ,nope dat niet uiteraard.

Maar we accepteren wel dat :

- dieren doodgereden worden twee weken geleden nog , hondje van de buren tijdens het uitlaten door een scooter doodgereden )
- Honden andere dieren doodbijten ( kippen, soms een andere hond, ook wel een schapen )
- Katten een probleem zijn voor de vogelstand in de stad ( kleine moordenaars zijn dat ook )
- we 1,6 miljoen dieren per dag slachten. ( veel meer ponies en schapen per dag dan die de wolf ooit kan doden )
- Jagers heel veel dieren afschieten

Waarom dat wel , en die paar dieren die de wolf pakt niet ?

Tuurlijk, we moeten het in de gaten houden ( en dat gebeurd ook ) en we moeten leren, maar elke wolf afschieten omdat we hem eng vinden .... Dan staan we erg ver van de natuur af.[/quote]

Niet een wolf gaan vergelijken met andere dieren.
Is totaal wat anders.
Paar dieren die de wolf vermoord? Volg jij het nieuws hierover wel?
We moeten leren?
Knettergek ! niks niet leren,afschieten die wolven.
Wat een dierenleed vooral in Drente .

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:21

Eleeke schreef:
Bah waarom? Eet jij vlees. Ik niet . Ik laat maar heel weinig/geen dieren willens en wetens afslachten.

Je eigen pony dus waarschijnlijk wel

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:22

loriene schreef:
Eleeke schreef:

Je eigen pony dus waarschijnlijk wel

Je weet wel dat de kans heel klein is . Er zijn dit jaar twee ( kleine ) ponies door de wolf gepakt.
En zie mijn aangepaste reactie hierboven

En zou je op willen houden op de man te spelen.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:29

Eleeke, er is in België laatst een fjord aangevallen/verwond door een wolf. Er zijn in België grote paarden aangevallen/opgejaagd door wolven. Naast meerdere pony’s en ezels en koeien (een volwassen koe weegt ook makkelijk 600 kg)….

Dus tot nu 2 pony’s in Nederland is tot nu…

De cijfers voor Duitsland zijn helemaal erg.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:34

Buiten de Benelux zijn nog veel meer (grote) paarden aangevallen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:41

In België tegen Nederland aan. Daar zijn al heeeeeel wat meer ponies en ezels doodgebeten hoor.

Maargoed als jij jezelf er prettig bij voelt.
Prima toch?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:42

Het grote verschil tussen slachtvee en prive gehouden dieren is dat het slachtvee al op het menu staat.
Onze paarden en pony's niet en ook schapen voor begrazingsgebieden hebben een taak en zijn in eerste instantie geen slachtvee. Net als melkkoeien.

Als je dat als vegetarier of vegan niet snapt dan mis je echt wat herseninhoud.

Kwa houden van konijnen ed.
Marters, hermelijnen, vossen en roofvogels zijn nooit weggeweest uit Nederland en had je je als eigenaar dus altijd al rekening mee moeten houden.

Plus moeten we nu echt uit gaan leggen dat een weiland of paddock wolfwerend te omheinen heel veel meer geld gaat kosten in tegenstelling tot Flappie's onderkomen?

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:47

Of dat slachtvee, als het goed is, snel en efficiënt gedood wordt en niet levend aangevreten en dan uren ligt te creperen tot er een dierenarts ze helpt of uit hun lijden verlost.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:47

En dat

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:51

Nog een voorbeeld. We laten elke dag onze geliefden en kinderen de deur uit gaan naar werk en school. In de wetenschap dat er elke dag in Nederland twee mensen omkomen in het verkeer.
We nemen dat risico.

Dit is een veel kleiner risico. En dit risico neem ik dus.
Tuurlijk voel ik zorgen, maar dat is net als vliegangst, nergens op gebaseerd.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:53

Eleeke schreef:
Nog een voorbeeld. We laten elke dag onze geliefden en kinderen de deur uit gaan naar werk en school. In de wetenschap dat er elke dag in Nederland twee mensen omkomen in het verkeer.
We nemen dat risico.

Dit is een veel kleiner risico. En dit risico neem ik dus.
Tuurlijk voel ik zorgen, maar dat is net als vliegangst, nergens op gebaseerd.

Je houdt de cijfers blijkbaar niet bij. Hier in Drenthe is het nu elke dag mis, van horror story naar horror story.
Slachtvee wordt verdoofd en als het goed is snel gedood, een wolf begint vlees te scheuren, terwijl het schaap/ de pony doodsangst, gruwelijke pijn en ademnood ervaart.
Zo’n gewond hooglander kalfje kan uren, en zelfs dagen extreme pijn ervaren, totdat hopelijk een mens hem ziet en er nog iets geregeld kan worden.

Ja helemaal goed ! Gaat lekker zo.
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 10-10-22 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:54

Vliegangst kan wel degelijk ergens op gebaseerd zijn :')
Claustrofobie, controle uit handen geven, hoogtevrees.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:55

Onali schreef:
Als je dat als vegetarier of vegan niet snapt dan mis je echt wat herseninhoud.

Weer op de man ipv op de bal.

Jammer ik discussieer liever op argumenten.
Het maakt het ook moeilijk om een tegen geluid te laten horen.

Voor mij is het kansberekening. En de kans is heel klein.
Ik snap de zorgen uiteraard. En ja het kost geld dat is behoorlijk balen. Maar voor mij geen reden om alle wolven af te schieten.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:55

Onali schreef:
Vliegangst kan wel degelijk ergens op gebaseerd zijn :')
Claustrofobie, controle uit handen geven, hoogtevrees.

Zeker, maar niet op feiten.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:00

Binnen 5 km van mijn huis zijn er de afgelopen 2 a 3 weken minimaal 4 aanvallen op paarden geweest, waarvan 1 het niet overleefd heeft. 3 waren haflingers dus geen kleine pony's. Zo klein is dat risico hier dus niet. Ook meerdere aanvallen op koeien van 500+ kilo. Je moet wolven niet onderschatten, de problemen lopen in elk geval in Drenthe gigantisch uit de hand. Dagelijks worden ze hier in het dorp gezien, inmiddels met 3 tegelijk en gewoon overdag. Dit speelt op meerdere plekken in Drenthe.