Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:29

Ibbel schreef:
elnienjo schreef:
Voor mannen wordt het dan wel lastiger op manegepaarden te rijden want die zijn vaak langer dus daar zit ook gewicht in.

Met 90 kilo en 1.90 zit je op een BMI van 25, dat is op de grens van wat gezond voor de mens is.
En zóveel mannen van boven de 1.90 die ook nog eens op een paard willen zitten zijn er nu ook weer niet.

Om nog maar te zwijgen van dat het qua hoogte van het paard ook best wel lastig wordt, dan moet je dus ook (meerdere) paarden van boven de 1.70 hebben, en dat is weer lastig voor de gemiddelde (vrouwelijke) manegeklant.

Ik zie eerlijk gezegd nooit mannen op een manegepaard.

Ineke2

Re: Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:33

Ik wel hoor Pillow, ik ken er zo gauw al zeker 10 in mijn omgeving.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:41

Mijn man heeft wel op de manege gereden, toen ik daar een paard had staan. Maar hij weegt 75 kilo :D

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:49

Nu de KNHS nog ;(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:00

noukie12 schreef:
Nu de KNHS nog ;(

Hoe wil je dat doen? Dat zijn meestal eigen paarden waar de knhs dus niks over te zeggen heeft. Wil je dan op wedstrijd gaan wegen zoals bij races en bij te hoog niet mee mogen doen? Heeft het paard verder niks aan. Net als recreatie paarden. Manegepaarden kan je als eigenaar maatregelen voor nemen, eigen paarden niet.

Er wordt wel een opmerking gemaakt als ze paard in de weg zitten, maar het is wel heel lastig om dat op een correcte manier over te brengen. Knhs heeft trouwens allang aangegeven dat zij een bepaalde grens hebben, die zelfs nog wel hoog is in mijn ogen, 17% voor ruiter alleen dus tuig komt er nog bij. Maar hoe moet je dat invoeren op wedstrijd? En hoe help je het paard ermee? Wedstrijd is 1 dag per zoveel tijd en rijden kan ook zonder.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:01

pillow schreef:
Ibbel"
[quote="elnienjo schreef:
Voor mannen wordt het dan wel lastiger op manegepaarden te rijden want die zijn vaak langer dus daar zit ook gewicht in.

Met 90 kilo en 1.90 zit je op een BMI van 25, dat is op de grens van wat gezond voor de mens is.
En zóveel mannen van boven de 1.90 die ook nog eens op een paard willen zitten zijn er nu ook weer niet.

Om nog maar te zwijgen van dat het qua hoogte van het paard ook best wel lastig wordt, dan moet je dus ook (meerdere) paarden van boven de 1.70 hebben, en dat is weer lastig voor de gemiddelde (vrouwelijke) manegeklant.

Ik zie eerlijk gezegd nooit mannen op een manegepaard.[/quote]

Bij ons op stal ook mannelijke manegeruiters genoeg, alleen heeft de manege nu nog maar weinig paarden die langere en zwaardere ruiters (mannen kunnen dragen). Ik ben de enige pensionklant met mannelijke bijrijders en heb ze niet gevraagd om op de weegschaal te gaan staan. Aan hun postuur te zien komen ze niet boven de 90 kg al zou ik het niet precies weten. Paard in kwestie is een Gelderse kwpn van 1.73 en kan wel wat hebben, ik heb ivm mijn eigen lengte en gewicht daar ook op uitgezocht (ben 1.85 :o )

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:36

Mijn vriend is erg lang (bijna 2 meter) en weegt altijd net iets meer dan 90 kilo, voor zijn lengte een prima gewicht dus. De stal waar hij rijdt (western), heeft speciaal voor zulke ruiters twee grotere paarden staan, waardoor hij toch kan rijden.

Ik ben absoluut voorstander van opletten met gewicht bij paarden, maar standaard een grens van 90 kilo vind ik wel een lastige. Er zijn toch ook paarden die dankzij hun bouw/bespiering echt wel een paar kilo extra kunnen hebben zonder dat ze daar last van krijgen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:55

Alleen maar goed dat dit meer en meer gebeurd.
Een gewichtsgrens is natuurlijk duidelijk, er is ergens een limiet waarvan je moet zeggen: dit is te zwaar, los van of jij zelf bij dit gewicht gezond bent of niet. Dat is immers met lengte ook zo.
Maar waar ik wel steeds aan blijf denken: een kleinere dame kan bijv. ergens tussen de 75-90 kg ook al extreem overgewicht hebben en daarmee veel meedeinende vetmassa, of bijv andere beperkingen in de fitheid met rijden zoals iemand met overgewicht met een hoger absoluut gewicht ook heeft. Zo iemand zou als het puur om een gewichtsgrens gaat echter wel gewoon mogen rijden. Maar is echt alleen een absoluut gewicht relevant of zijn dingen als bouw en verhouding vet/spiermassa van de ruiter ook belangrijk voor het welzijn van het paard en hoe een dier presteert? En zou je dus überhaupt mensen met overgewicht moeten weren ook al zitten ze (al dan niet net) onder een grens? Iemand die daar iets zinnige over te zeggen heeft of een artikel over heeft oid? Ik ben erg benieuwd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:59

Geen artikelen oid. Maar wel van mening dat iedere ruiter naast rijden ook zou moeten trainen om te zorgen dat ze zelf ook fit en soepel genoeg zijn om te rijden. We vragen van alles van onze paarden en dan vind ik dat je het eigenlijk ook verplicht bent om net zo streng voor jezelf te zijn. Dus ook jezelf recht richten, juiste spieren trainen en soepel maken.

En ja, dat is lastig. Ik ben door ziekte beperkt, maar werk juist daarom nog harder om te zorgen dat mijn paard daar geen last van heeft en ik haar niet in de weg zit.

Dat heeft dab weer niks met gewicht te maken, maar zou meer aandacht voor mogen zijn. Houding en zit op het paard en training naast het paard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:13

Op zich is "niet te zwaar maar wel - zo op het oog - overgewicht" wel op te vangen door ook een lichaamslengte-eis te stellen.

Zo vang je zowel mensen op die gaan dieten om op een (te) kleine pony (met bv een ruiterlimiet van 50 kg) te kunnen blijven rijden, als mensen die met 85 kg en 1.60 op een paard van 1.75 zullen moeten rijden. Ook dat is onwenselijk, en dan dus idd niet per se qua objectieve kilo's, maar omdat je met die lichaamslengte niet goed op zo'n groot paard kunt zitten.

Dus voor het écht mooie bepaal je als manege niet alleen max gewicht maar ook een minimale en maximale lengte per paard. Te lang kan niet op de kleinere paarden, en te klein kan niet op de grotere paarden.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:42

Ik vind het wel een goede ontwikkeling. Ik heb zelf sinds een jaar ong. ook overgewicht. Dus ik ben aan beide kanten geweest haha. Ik begin nu wel richting de grens te gaan qua gewicht. Van 50 naar 80 kilo. En dat is voor veel paarden eigenlijk al te veel. Daarom ben ik zelf ook best kritisch met op een paard zitten, ik ga liever niet rijden als ik het gevoel heb dat ik gewoonweg te zwaar ben voor het paard.

Het is vervelend en ik vind het zelf ook erg confronterend soms om het uit te moeten spreken. Ik heb body dysmorphia en mentaal weegt het echt heel erg. Daarom sta ik ook liever niet op de weegschaal. Ik kan namelijk zo instorten als ik mijn gewicht zie. Maar goed, dat is niet het probleem van het paard... Helaas voor mij. Hoe vervelend ik het ook vind, ik vind het niet eerlijk tegenover het paard.

Als je dit van het ruitersportcentrum van te voren weet zou ik, als ik het was, gewoon zelf wegen en overwegen of ik wel of niet een poging ertoe waag. Als ik bijvoorbeeld bijna op 90 kilo zit zou ik gewoon even niet proberen om daar te rijden uit een soort zelfbescherming ipv daar op de weegschaal te staan. Dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:29

Dat is een goede manier om met zoiets om te gaan denk ik, nu ben jij je er heel erg bewust van en misschien is niet iedereen dat. Ik snap ook wel dat het heel moeilijk kan zijn als het enorm moeilijk is om af te vallen en je heel erg graag wilt bijvoorbeeld.

MyWishMax, ik ben het met je eens, een ruiter heeft ook de verplichting om te zorgen voor eigen fitheid om het paard niet in de weg te zitten. Ik denk dat vooral sportruiters zich daar bewuster van zijn/ worden dan recreanten.

Op een manege beginnen op een simulator en daarna zitlessen aan de longe zou ook een mooi begin zijn denk ik.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:09

Het is ook moeilijk. Ik ben hard bezig in de sportschool en met een diëtiste. Maar toch gaan de kilo's er (nog niet) af. Het is ook moeilijk omdat ik graag zou willen rijden, maar ik vind het persoonlijk niet verantwoord om dat te doen zolang ik nog te zwaar ben. Terwijl rijden wel altijd echt een soort therapeutische bezigheid voor mij is geweest.

Ik snap ook wel dat niet iedereen zich er zo bewust van is, hoor, en dan is het zeker heel confronterend om naar een manege te gaan en daar on the spot wordt gezet om het zo maar te noemen. Maar ja... Blijf het er toch wel mee eens, hoe vervelend het ook is.

Latinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:31

Ruim 25 jaar is bij ons op stal de regel dat men alleen met gezond bmi mag rijden. O.a. Ouders van te zware kinderen konden dit vaak niet waarderen. Maar waarom zou een ruiter van 1.55m die 90 kg weegt wel op een pony (of evt paard) mogen zitten op deze manege en iemand van 1.95m die 91kg weegt niet?

Ik denk dat een gezond BMI hebben een betere richtlijn is dan één maximum gewicht, mits je natuurlijk ook paarden beschikbaar hebt die met gemak bv lange slanke mannen van bv 95kg kunnen dragen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:39

Latinnnn schreef:
Ruim 25 jaar is bij ons op stal de regel dat men alleen met gezond bmi mag rijden. O.a. Ouders van te zware kinderen konden dit vaak niet waarderen. Maar waarom zou een ruiter van 1.55m die 90 kg weegt wel op een pony (of evt paard) mogen zitten op deze manege en iemand van 1.95m die 91kg weegt niet?

Ik denk dat een gezond BMI hebben een betere richtlijn is dan één maximum gewicht, mits je natuurlijk ook paarden beschikbaar hebt die met gemak bv lange slanke mannen van bv 95kg kunnen dragen.

Ik weet niet wat voor dunne mensen er dan op jouw stal rijden?
Volgens de bmi meter zou ik dus maar 67 kilo mogen wegen. Maar of ik mij daar goed bij voel?
Bmi zegt in mijn ogen niet alles. Het gaat er ook om hoe je je op andere vlakken voelt.
En ontwikkel je daar geen psychische ziekte mee?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:52

Gewicht en BMI zeggen niet alles om te bepalen of iemand voor zijn lengte een gezond gewicht heeft.
Wanneer iemand vrij gespierd is, dan is deze in verhouding ook zwaarder.
Zijn best wat flink gespierde sporters die volgens hun BMI overgewicht hebben, maar die echt niet te veel vet hebben.

Maargoed, het gaat hier niet om of een persoon een gezond gewicht heeft, maar of dit gewicht onder een bepaalde grens blijft om op de paarden te mogen.
Lengte erbij nemen ivm pony’s is inderdaad wel verstandig.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:01

BMI etc zou ik me ook niet aan wagen als stal zijnde. Anders blijf je bezig met discussies over vet vs spieren(en zoveel verschil is er niet, tenzij je pro bodybuilder bent).
Er is een max gewicht, wegen is verplicht en klaar. Als mensen daar niet mee eens zijn kunnen ze ergens anders gaan rijden.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 17:09

Mars schreef:
BMI etc zou ik me ook niet aan wagen als stal zijnde. Anders blijf je bezig met discussies over vet vs spieren(en zoveel verschil is er niet, tenzij je pro bodybuilder bent).
Er is een max gewicht, wegen is verplicht en klaar. Als mensen daar niet mee eens zijn kunnen ze ergens anders gaan rijden.

Dat dus. Manege beslist wat er met de paarden gebeurt, niet de klant

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 17:14

_Mar3 schreef:
Kookaburra schreef:
Ik vind het dubbel. Ja, ik vind een weegmoment goed ivm het welzijn van de paarden. Op onze manege is er ook een weegmoment. Aan de hand van je gewicht wordt je ingedeeld op de paarden en ponys. En ook bij ons mag je boven de 90 kilo niet meer opstappen. Prima. Hoe lastig de oorzaak van het overgewicht soms ook is.

Wat ik lastiger vindt (en ik hoop dat dat niet veel voorkomt) dat er wellicht ook ruiters zijn waarvoor een weegschaal een trigger is. Bijv. omdat ze worstelen met zelfbeeld of misschien een eetstoornis.
En bij ons op stal hoorde ik eens een meid van rond de 15 zeggen: 'als ik 5 kilo afval... Mag ik weer op pony Kiki rijden!!'. Ik hoop dat dat bij de jonge ruiters niet doorslaat naar ongezond sporten o.i.d..

Hier moest ik ook meteen aan denken. Gewicht kan best persoonlijk en een gevoelig onderwerp zijn. Ik snap het vanuit het oog voor paarden welzijn, maar krijg er wel een dubbel gevoel bij.
En inderdaad, 90 kg is zeker voor mannen helemaal niet zo ongewoon. Vroegaahh droegen ridders nog een uitrusting en wapens te paard die ook kilo's wogen.
Ben benieuwd hoe de max 90 kg regel tot stand is gekomen/welke berekening daar eventueel achter zit.

Vroegah gingen ze er ook niet echt zuinig mee om. :+ nog vroegah reden we helemaal niks en zaten we in grotten. :j

Kinderen zijn de verantwoordelijkheid van hun ouders. Niet van de manege of de paarden.

Imuret

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:12

Ben het zeker eens met het initiatief van deze manege.
Bij de manege waar ik rij wordt ook gevraagd naar je lengte en gewicht, weliswaar zonder weegschaal.
Je komt in ieder geval als lange, slanke ruiter niet meer op een pony te rijden.
Wordt met allebei de factoren rekening gehouden, in het geval van manegepaarden die vaker belast worden met rijden zeker niet onbelangrijk, alles voor het welzijn van de dieren :)

DvdH98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 20:42

Bij ons op de manege hebben we niet per se een harde limiet, maar, hanteren we een soort principe zoals dit. Echter brengen we dat liever over door gesprek, dan door iedere klant op de weegschaal te zetten. En de klanten gaan daar prima mee om, soms weigeren we ook wel eens iemand om die reden. We nemen lengte daarin ook zeker mee, maar ook kleinere wat zwaardere kinderen op een iets grotere pony enz. Die weegschaal ook juist niet bij tienermeiden, omdat we er wat hebben die wat lastig eten.....

Zelf als man, 1.95 lang is het behoorlijk lastig. Ik reed altijd maar een klein clubje paarden toen ik die lengte bereikte, die mij prima konden hebben en waar ik overigens ook een betere klik mee had dan de 'kleine' paarden. Toen ik nog reed een jaar terug zat ik om en nabij de 90 kg, dat kon het paard wat ik reed prima hebben. Helaas overleed die nogal naar, waardoor ik, gecombineerd met wat andere nare omstandigheden in een pittige depressie belandde. Inmiddels dus wel wat kilo's te zwaar, maar omdat stal zich meer op kinderen (pony's) concentreert hebben we niets meer staan, al zou ik weer op gewicht zijn. (en mijn hart staat ook nog niet helemaal open voor iets nieuws qua rijden). Uiteindelijk moeten er binnenkort wel weer kilo's af, maar dat is niet alleen om weer te rijden. Momenteel vermaak ik mij met stalwerk en een beetje poetsen ook wel. En als ik weer wil gaan rijden, zal dat iets bij rijden worden gok ik, tot ooit ik zelf wat koop, want door de gestegen prijzen voor paarden zijn een beetje grote, brave paarden bijzonder prijzig geworden.

Presumido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 06:04

Heel goed

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:38

DvdH98 schreef:
Bij ons op de manege hebben we niet per se een harde limiet, maar, hanteren we een soort principe zoals dit. Echter brengen we dat liever over door gesprek, dan door iedere klant op de weegschaal te zetten. En de klanten gaan daar prima mee om, soms weigeren we ook wel eens iemand om die reden. We nemen lengte daarin ook zeker mee, maar ook kleinere wat zwaardere kinderen op een iets grotere pony enz. Die weegschaal ook juist niet bij tienermeiden, omdat we er wat hebben die wat lastig eten.....

Ik denk dat deze persoonlijke benadering een hele goede manier is om hiermee om te gaan.

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:38

Het is erg kort door de bocht om de belasting van het paard alleen af te meten aan het ruitergewicht. De opleiding van het paard, training van het paard, bouw van het paard, kwaliteit van het harnachement, conditie van de ruiter, kennis van de ruiter, begeleiding van de combinatie, leefomstandigheden van het paard, voedingsschema, etc. zijn van invloed op het welzijn van je paard. Je kunt de belasting van het paard onmogelijk op het gewicht van de ruiter vaststellen, omdat het niet de enige factor is in de belasting van het paard. Gezond verstand en inzicht is hierin leidend; een paard is niet geboren met een zadel op z'n rug. Dus neem je verantwoordelijkheid als ruiter cq eigenaar en help je paard. Train je paard zodat het gewicht kan dragen, versterk z'n rug/buikspieren, activeer de achterhand, denk na, leer en ontwikkel een goed trainingsschema, of het nu een eigen of manegepaard is. Elk paard verdient dit. Natuurlijk zijn er grenzen: als je boven de 100kg weegt, overleg dan met je instructeur wat wijsheid is. Maar staar je niet blind op een gewicht. Dit is maar een van de vele factoren.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:53

Ik heb bij een manege gezien dat ze zo'n grote ouderwetse weegschaal hadden, maar de cijfers waren afgeplakt met de namen van de pony's en paarden. Dus waar de wijzer op stond, stond voor de pony's/paarden waar je maximaal op mocht rijden (en die onder dat gewicht natuurlijk). Vond dat heel slim! Om niet de confrontatie te hebben met het gewicht/de cijfers :)