Hoe sociaal ben jij in de natuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:48

Dat is dus echt mijn grootste ergernis, mensen die de hond los hebben daar waar dat niet mag. Dat een boswachter meet met 2 maten doet daar voor mij niks aan af. Gelijke monniken gelijke kappen wat mij betreft.

Wbt dat jagen, ik merk hier dat boswachters vooral mensen met jachthonden veel strenger aanspreken als ze iets doen wat niet mag. Blijkbaar gaan ze er per definitie van uit dat een jachthond niet onder appel staat. Mijn moeder moest ooit mijn neefje terug de slee op helpen en had haar jachthond die ook mee ging op actieve jacht, af en blijf gelegd. Blijf was ook echt blijf bij die hond. Kreeg een hele preek van de boswachter dat honden niet los mochten. Dat wist mijn moeder ook, en aanspreken was in die zin terecht want wat niet mag, mag niet natuurlijk. Maar er dan maar voetstoots vanuit gaan dat een jachthond jaagt in het bos, nee dat klopt niet. Juist honden waar mee gejaagd wordt hebben een hele goede training gehad anders heb je er in het veld niks aan. De hond is het hele praatje braaf blijven liggen, tot mijn moeder haar weer -aan de lijn uiteraard, die had de hond nog gewoon om- weer mee nam.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:23

SusanH schreef:
Dat is dus echt mijn grootste ergernis, mensen die de hond los hebben daar waar dat niet mag. Dat een boswachter meet met 2 maten doet daar voor mij niks aan af. Gelijke monniken gelijke kappen wat mij betreft.

Eens. Want als iemand anderen honden los ziet lopen (al dan niet met goedkeuring van de boswachter), zal zo iemand dat voorbeeld volgen. Want 'die mag 't toch ook'. En daarbij vinden heel veel mensen dat hun hond braaf is, terwijl dat helemaal niet zo is (in de ogen van anderen)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:33

Maar er zijn ook wel grijze gebieden en mensen weten echt nog steeds niet dat je hond niet overal los mag.

Mijn moeder heeft een leuk aangelegd parkje bij huis. Zij is 78 en loopt met mensen van 40-70 jr die ook honden hebben. Bijna iedereen laat zijn hond daar los en samen spelen.

Er komen ook mensen van iets verderop om de honden te laten rennen. ( terwijl er dichtbij ook afgesloten veldjes speciaal daarvoor liggen)
En er fietsen soms mensen wat daar dus duidelijk aangegeven weer niet mag. Die mensen worden dan aangesproken op het fietsen.
Ik heb aangegeven dat hun honden eigenlijk niet los mogen, maar iedereen doet het en de meesten zijn volgens mij niet eens op de hoogte en doen het altijd al zo.

En eerlijk? Mijn vorige teefje, een border collie, liep overal los met me mee. Ik heb er nooit over nagedacht of bij stil gestaan. Zelfs in Amsterdam ging ze even mee een broodje halen. Ik denk ook dat het mensen amper opviel, omdat ze zo tegen me aan liep en ik heb in al die 15 jaren echt nog nooit iemand gehad die zei; doe je hond eens vast.
De laatste jaren op de veluwe liepen we pas tegen de bordjes aan met wat losloopgebied was en wat niet.

En eigenlijk door aan aanval van een groep honden op ons andere kleine hondje met vreselijke gevolgen, ben ik bang geworden en bewuster gebieden gaan opzoeken. Overigens was dat een losloopgebied.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:38

Dat is dus de hele ellende. In een losloopgebied hoort een hond ook onder appel te staan en zeker geen andere dieren lastig te vallen. Geen andere honden, maar ook geen wild wat er toevallig zit. Alleen is dat dus meestal wel het geval en is het ineens niet asociaalomdat het een losloopgebied is. Zwart wit gezegd word ik weggejaagd uit een losloopgebied, omdat mijn hond altijd de boosdoener is als hij aangeeft geen contact te willen en gewoon samen met mij de omgeving te willen ontdekken. Niet belaagd worden door honden die signalen niet oppikken.

Ik liep dus vroeger vaak in een gebied waar hij niet los mocht, maar dat liep hij dan wel. Andere hond liep wel altijd aan de lijn daar, want die stond niet genoeg onder appel en had wel jachtinstinct. Ja, asociaal. Ik zal ook niet zeggen dat ik helig ben en alleen de ander fouten maakt. Tegenwoordig loopt hij aan de lijn, maar dat maakt qua gedrag niet uit en voor anderen alleen tussen de oren. Want hij gaat dan net zo ver bij me vandaan en wordt nog steeds terug geroepen bij het zien van andere mensen. Ik vind het aan de lijn ook asociaal om hem niet bij me te roepen. Nu loopt hij soms los als ik door een stuk heen moet wat rolstoel niet trekt en ik daar mee bezig ben. Zit wel een lijn aan en pak die meteen weer zodra ik weer op een begaanbaar stuk ben.

En in bijvoorbeeld het broedseizoen kom ik gewoon niet in bepaalde gebieden. Voor die dieren maakt die lijn ook niet uit, als ze schrikken van de hond doen ze dat ook als hij aangelijnd is. Na bijna 10 jaar weet ik ook echt Dat hij niet jaagt. Hij reageert er helemaal niet op, als hij dat wel zou doen had ik ook niks aan de 10 of 20 meter lijn, want als een hond van 40 kilo gaat met zo'n aanloop heb ik de kracht niet om hem vast te houden als ze niet op commando reageren.

Maar goed, de plek waar hij losliet kwam ik ook zo goed als nooit iemand tegen. Ik liep daar niet met mooi weer in het weekend en als ik 1 persoon tegenkwam in het hele rondje was het druk. Die hebben ook nooit gemerkt dat hij losliet, want hij zat gewoon vast als ze in de buurt kwamen. Kon ook los naast me blijven, zou nooit naar iemand toegaan, maar dat weet de ander niet. In drukkere gebieden zou ik hem ook nooit los laten lopen of als hij graag zou buurten bij mensen en honden. Of jagen. Daar ben ik enorm streng in, zelfs als het wel losloopgebied is. Voor mij moet een hond loslopen verdienen en ook op plekken waar het mag niet zomaar ergens heen gaan, maar gewoon in de buurt blijven en reageren op commando's. Zelfs in losloopgebieden riep ik hem bij me bij het passeren van anderen. Dus ja, ik ben ook asociaal geweest, maar ik heb in ieder geval geen overlast veroorzaakt met hem. Ook niet ergens waar het zogenaamd zou mogen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:46

Wij waren van het zomer een weekje in Dordrecht. Daar is het zo super geregeld. Duidelijke kaart van de gemeente waar honden wel en niet mogen komen, waar ze los mogen en waar ze aangelijnd moeten. Daar zouden veel gemeentes en landeigenaren een voorbeeld aan kunnen nemen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:56

Ik ben aso, want ik heb 't hondje niet altijd aangelijnd. :P Ze is klein, op leeftijd, rustig, onderdanig, heeft geen jachtinstinct, gaat nooit op mensen af en wekt geen irritatie of agressie op.
Het enige wat soms gebeurt is dat er een mountainbiker de hoek om komt scheuren en ik met geluk nog net de bosjes in kan duiken, maar 't hondje dan nog :o? :o? :o? op 't pad staat. Al heb ik dat probleem net zo goed als ze wel aangelijnd is... Ik zie en hoor de mountainbikers niet aankomen en kan er eigenlijk niet snel genoeg op reageren, omdat ze zo hard gaan. Voor de mtb'ers is dat irritant, maar het wandelen is daardoor voor mij ook alles behalve ontspannen. Ik schrik me steeds een hoedje en heb een seconde om weg te springen als ik een schreeuw hoor. Ik ga soms van narigheid weer terug naar de auto om een ander bos te zoeken.

Te paard probeer ik op de ruiterpaden te blijven, maar dat is op sommige paden niet meer mogelijk. Er wordt geen onderhoud uitgevoerd. Paden waar ik vroeger altijd reed, zijn nu weg. Overwoekerd, vol met omgevallen bomen, etc. Dan moet ik van narigheid uitwijken naar een naastgelegen fietspad, tot ik weer een begaanbaar pad heb. Op die momenten vind ik het erg vervelend voor fietsers die mij moeten passeren. Toch heb ik er geen andere oplossing voor. Ik ga wel altijd netjes van het paard af om mest op een weg of fietspad de berm in te schuiven en ik probeer paard strak aan de kant te houden, zodat iedereen ruimte heeft om te passeren.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 16:15

Op zondag kom ik al niet meer te paard in het bos. Ik vind het dan gewoon te druk. 2 jaar terug is hier een nieuwe mountike route aangelegd en het stikt er dus ook van de mountainbikers.
Ook veel wandelaars en (loslopende) honden, je kan overal op de rem.

Verder is het nou ook niet echt duidelijk waar je te paard nou wel en niet mag komen. Sommige paden staan bordjes, bij een pad verder is het bordje ineens weer weg :?

Dan staat er op sommige plaatsen nog geen toegang voor ruiters buiten de daardoor aangegeven route. Een stalgenootje van mij is bezig om met de gemeente, grenspark etc in gesprek te komen voor meer ruiterpaden maar ze weten zelf bij staatsbosbeer niet eens hoe de ruiterpaden nu lopen. Tsja, hoe moet ik het dan wel weten? :?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:07

mvdende schreef:
kiki1976 schreef:
Als jij ergens loopt waar honden niet los mogen ( ook al luisteren ze nog zo goed) en je laat ze wel los, ja dan ben je asociaal bezig.
Maar dat vind ik ook van ruiters die op plaatsen komen waar paarden niet zijn toegestaan.

mvdende, ik meen me te herinneren van een ander topic. Dat jij zelf op plaatsen ( bv weide van een boer) wel je hond los laat lopen. Puur omdat jij van mening was dat een hond los moest kunnen lopen.

En waar zou ik volgens sommigen dan moeten steppen?

Mountainbike route mag officieel niet, want geen mountainbiker én is eigenlijk geen doen ivm dat er veel heuvels enz in zitten, waar een step op blijft hangen.

Asfalt ga je geen galoptraining op doen, óók niet met een hond.

Dan blijven wandelpaden over. Ik probeer wél op te letten dat ik niemand in de weg rijdt en bij mensen met honden stop ik en houdt ik mijn hond kort.

Gewoon, op het fietspad.
https://steppendoejezo.nl/waar-moet-je- ... -een-step/
Misschien moet je je afvragen waarom je met je step zo nodig op het voetpad wilt, terwijl je sneller bent dan de voetgangers en ook nog eens de paden kapotrijdt. Misschien betekent dat wel dat het gebied waarin je wilt steppen, niet zo geschikt is voor de step?
Blijkbaar gebruik jij je step om je hond naast te laten rennen, maar dat kun je toch ook naast de fiets doen? Probleem opgelost.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:27

Achterom schreef:
mvdende schreef:

En waar zou ik volgens sommigen dan moeten steppen?

Mountainbike route mag officieel niet, want geen mountainbiker én is eigenlijk geen doen ivm dat er veel heuvels enz in zitten, waar een step op blijft hangen.

Asfalt ga je geen galoptraining op doen, óók niet met een hond.

Dan blijven wandelpaden over. Ik probeer wél op te letten dat ik niemand in de weg rijdt en bij mensen met honden stop ik en houdt ik mijn hond kort.

Gewoon, op het fietspad.
https://steppendoejezo.nl/waar-moet-je- ... -een-step/
Misschien moet je je afvragen waarom je met je step zo nodig op het voetpad wilt, terwijl je sneller bent dan de voetgangers en ook nog eens de paden kapotrijdt. Misschien betekent dat wel dat het gebied waarin je wilt steppen, niet zo geschikt is voor de step?
Blijkbaar gebruik jij je step om je hond naast te laten rennen, maar dat kun je toch ook naast de fiets doen? Probleem opgelost.

Heb jij het artikel gelezen wat je hierboven linkt? Daarin staat toch echt dat je volgens de wet op het VOETPAD moet steppen. Dus helemaal geen fietspad.....

Afbeelding

Daarnaast loopt de hond vóór de step, niet ernaast. En ja, de benodigde vergunning hiervoor heb ik netjes toegekend gekregen.

En netzoals dat je geen galoptraining met een paard op het fietspad gaat doen bij gebrek aan een ruiterpad, omdat je daarmee de gewrichten en pezen van je paard naar de filistijnen helpt, doe je dat óók niet met een hond. Óók voor honden is voluit rennen op asfalt behoorlijk funest voor gewrichten en voetzolen. Dus wij steppen voornamelijk onverhard (op de paar 100 meter van en naar huis na)

En in natuurgebieden zijn over het algemeen of wandelpaden, of verharde (dus onbruikbaar) fietspaden, of mtb routes of ruiterpaden. En geen officiële paden voor steppen. Dus kies ik het wandelpad uit.

Echwel

Re: Hoe sociaal ben jij in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:31

Echt geweldig om te zien hoe hoe iedereen zijn burgerlijke ongehoorzaamheid weer goed praat.
De wet geld voor iedereen behalve.............

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:39

Aangezien de wet zegt dat je met een step een voetganger bent, zie ik hier eigenlijk geen goedpraten?

Als voetganger mág je ook op een fietspad lopen. Moet je eens doen, in het bos :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:40

verstijnen schreef:
verstijnen schreef:
Ik loop 6 dagen in de week met mijn hond in het bos. Hij loopt altijd los, ook waar dat niet mag.

Op momenten dat ik een paard, fietser, auto of wat ik ook tegenkom ga ik netjes aan de kant. Bij het passeren van een paard doe ik mijn hond altijd aan de lijn. Als er een situatie ontstaat in het bos waardoor ik het niet vertrouw doe ik hem enkele meters aan de riem en daarna mag hij weer los.

Geeft niet hoor. Mag jij vinden.

Mijn hond is een vriendelijke- makkelijke en zeer goed luisterende hond. Als ik onverwachts iemand tegen kom in het bos, kijkt hij er niet naar op of om en gaat er met boog omheen.
Hij heeft zijn beweging nodig, weet dat hij niet van de paden af mag en bij mij moet blijven. Ik ben ook nog nooit in situaties gekomen dat ik dacht ‘dit gaat verkeerd’ o.i.d. Mocht ik- om welke reden dan ook- de situatie niet vertrouwen dan gaat hij aan de riem.

Ik heb een Friese Stabij, de eerste 5 levensjaren 2x in de week verschillende trainingen gedaan zoals gehoorzaamheid, jacht, speur en behendigheid. Kost veel tijd, maar hierdoor heb ik een geweldige goed luisterende hond en dat ik zie ik maar zelden op straat/ in het bos.

Ook mijn hondjes lopen wel eens los op een niet losloop plek.
Ik ga zelfs bewust naar die plekken omdat de losloopplekken te druk zijn vaak voor mijn lieve kleine totaal ongevaarlijke mini's.
En ik doe het precies zoals jij. Zie ik iets aankomen wat ik niet vertrouw dan gaat de lijn eraan.

En waar begrazingsgebied is daar blijven ze uiteraard wel aangelijnd. Ze gaan dus zeker niet overal los. Maar ook niet alleen in losloopgebieden ;)

Dan maar asociaal hoor.
Veiligheid voor mijn hondjes staat trouwens op één in mijn keuze en ik zorg ook dat we niemand tot last zijn.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:25

Meestal als ik in het bos loop doe ik dat omdat ik mijn eigen tijd nodig heb. Dus het letterlijke sociaal zijn doe ik niet gauw aan :=
Soms kom je eens een andere hond tegen ofzo en raak je mer de eigenaar in gesprek en wandel je zo je wandeling af, wat ook leuk is. Maar meestal heb ik mijn eigen tijd nodig.

Ik moet toegeven dat ik op sommige plekken met de hond vaker haar los heb lopen waar het niet mag. Maar mijn hond luisterd ten eerste. En het hangt er vanaf waar ik loop. In de peel bijvoorbeeld mag ze praktisch gezien nergens los lopen. Dat is een plek waar ik dan haar op bepaalde paadjes waar ze ook niet echt van het paadje af kan ergens anders naartoe, wel los laat. Anders kan ze haar energie niet kwijt. We gaan ook niet vaak met mijn hond naar de peel ook om die reden. Ze kan haar energie ergens anders veel beter kwijt, dus dan lopen we daar ook niet vaak met haar. Maar ze is altijd aangelijnd als er andere mensen of dieren of allebei aankomen. Dat vind ik belangrijk.

Ik respecteer de regels meestal wel. Maar heel soms breek ik ze voor het welzijn van het dier zelf, waar het geen andere mensen of dieren belast. Dat vind ik wel belangrijk

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:20

Als je je hond los hebt in een gebied waar dat niet is toegestaan kun je in ieder geval wel netjes reageren als iemand je daar op wijst. Idem voor fietsers op wandelpaden etc.

Ik ben ooit uitgescholden toen ik met mijn paard op het wandelpad reed. Ruiterpad was dusdanig slecht dat ik niet anders kon om veilig thuis te komen. Degene schold mij uit want ik mocht daar niet rijden. Toen ik vroeg of zij daar dan wel mocht fietsen werd ze nog bozer. :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:22

fransje23 schreef:
Als je je hond los hebt in een gebied waar dat niet is toegestaan kun je in ieder geval wel netjes reageren als iemand je daar op wijst. Idem voor fietsers op wandelpaden etc.

Precies.
Ik kan het heel vervelend vinden als mensen de regels naar hun eigen wensen aanpassen, maar reageer dan in ieder geval sympathiek als je erop aangesproken wordt.
We maken met elkaar als recreanten gebruik van dezelfde gebieden, doe dan ook gewoon normaal tegen elkaar en wens iedereen veel plezier verder met zijn activiteit.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:28

Zeker. Niet alleen netjes reageren maar ook zorgen dat een ander geen hinder ondervind.

Een fietser op het voetpad in hondenlosloopgebied die rekening houd met honden is minder vervelend en soms hebben ze ook een hond mee ;)

Een beetje begrip en respect naar en voor elkaar dat zou al schelen. Wielrenners die net 60 km per uur langsscheuren en niet eens om zich heen kijken is gewoon gevaarlijk.

Honden die los gelaten worden in gebieden waar schapen, koeien etc staan en ook nog staat aangegeven en vaak zelfs een hek. Dat vind ik echt absoluut not done. Respecteer de natuur. De plek waar je zo mooi kan genieten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:12

Even sidenote aan iedereen die meent dat een hond los op een plek waar het niet mag geen anderen schaadt. Hier in de buurt is een landgoed eigenaar met veel bos, daar zijn heel veel mensen die menen dat hun hond wel los kan waar het niet mag. De landeigenaar wil nu honden gaan weren. Hetzelfde gebeurt op een plek iets verder van hier, heidegebied wat van defensie is. Daar is al letterlijk tegen ons gezegd door een toezichthouder, als blijkt dat mensen zich structureel niet aan de regels kunnen houden sluit defensie het gebied af. Dat is wel de kant die het op gaat, als men ervoor kiest om zich niet aan regels te houden. Want je bent vaak niet de enige die zo denkt.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:27

Oh ik ben ook zo'n stoute hondeneigenaar.
Ik loop vaak s morgens om 7.15 uur al in het bos, juist omdat het dan heerlijk rustig is! Mijn honden lopen juist stukjes los daar waar het niet mag. Omdat ik daar geen last heb van onopgevoede andere honden die contact zoeken met mijn honden die daar zo niet op zitten te wachten. Gelukkig zijn mijn honden wel zo getraind dat ze alleen maar op het pad lopen en ze lopen er alleen los als er echt niemand is.
Ja, het mag niet, dat weet ik. Maar losloopgebieden zijn een hel voor honden die niet op contact met andere honden zitten te wachten. Met mijn HUS houd ik me dan weer enorm aan waar honden wel en niet los mogen. Mijn groepen zijn relatief klein en ik probeer geen enkele overlast te veroorzaken.

Verder respecteer ik de natuur juist enorm. Ik neem afval mee uit het bos wat mensen laten slingeren, loop alleen op de paden, ben rustig en stil. Ik geniet vooral.

Ik heb ook niet echt last van anderen, als die mtb'ers het bos overnemen ben ik allang weer thuis ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:48

Zo heeft iedereen een excuus dat het voor hem/haar niet geldt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:10

Echwel schreef:

Nou idd! En opvallend hoe goed de honden luisteren :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:17

SusanH schreef:
Even sidenote aan iedereen die meent dat een hond los op een plek waar het niet mag geen anderen schaadt. Hier in de buurt is een landgoed eigenaar met veel bos, daar zijn heel veel mensen die menen dat hun hond wel los kan waar het niet mag. De landeigenaar wil nu honden gaan weren. Hetzelfde gebeurt op een plek iets verder van hier, heidegebied wat van defensie is. Daar is al letterlijk tegen ons gezegd door een toezichthouder, als blijkt dat mensen zich structureel niet aan de regels kunnen houden sluit defensie het gebied af. Dat is wel de kant die het op gaat, als men ervoor kiest om zich niet aan regels te houden. Want je bent vaak niet de enige die zo denkt.

Hier is al een natuurgebied afgesloten vanwege dit soort gedrag. Met name honden die daar niet waren toegestaan, maar ook afval achterlaten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:42

Cayenne schreef:
Echwel schreef:

Nou idd! En opvallend hoe goed de honden luisteren :D

Nou dit ja. En ik heb toch al regelmatig gehad dat ik tijdens het hardlopen een loslopende hond om me heen had te springen. Daar word ik dus paniekerig van. De eigenaar roept dan: hij doet niks hoor.
Jawel hij springt om me heen en gaat niet weg, ook als ik stil ga staan.
Ik denk dan echt sodemieter op met die hond! Hoe zou je het vinden als je mijn kat in je broek had hangen. Ben je toch ook niet van gediend?

Mtbers ook, ze denken er niet aan dat het gebied afgesloten gaat worden als ze veel op verkeerde paden fietsen.
Op de Sallandse heuvelrug mogen ze in de zomer al niet meer fietsen omdat ze bijvoorbeeld slangen doodrijden.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:50

Ik denk ook dat de manier van aanspreken ook belangrijk is. Iemand streng op de regels wijzen of snauwen werkt gewoon echt niet, dan is een eerste reflex ook in de verdediging schieten. Maar als je het vriendelijk doet en uitleg geeft waarom iets hinderlijk is, dan creëer je meer begrip.
Want ik denk niet dat veel mensen bewust overlast veroorzaken, maar vooral niet doorhebben wel effect hun gedrag heeft (of dat soms niet belangrijk vinden). Ook zijn soms gebieden niet heel handig ingericht, bijvoorbeeld MTB routes die vlak naast een ruiterroute lopen en deze regelmatig kruisen of het park naast mijn deur waar de speeltuin in het hondenlosloopgebied ligt.

Zo werd ik laatst aangesproken tijdens een hardlooprondje dat ik een hek niet dichtdeed (vriendelijk en met uitleg). Ik had er echt nooit bij stil gestaan dat het hek ook een functie had (misschien een beetje naïef), maar kennelijk was dat om te voorkomen dat loslopende honden niet per ongeluk op het fietspad terecht komen. Dus vanaf nu gooi ik dat hek braaf weer dicht.

Ook zit ik wel eens op de mountainbike, meestal in gebieden die ik niet goed ken. Dan kun je ineens onverwacht op een kruising uitkomen, of vlak naast een ruiterpad. Hoewel ik er probeer rekening mee te houden, is het soms lastig te zien en als je dan de weg niet kent zie je niet alles op tijd aan komen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 11:20

Ik zelf spreek mensen niet aan tenzij er ineens een hond in de staart vliegt. Maar verder wijs ik mensen niet op de regels. Ik denk dat iedereen wel dingen doet die niet mogen en daar hebben we allemaal onze redenen voor. Veranderd er niets aan dat je iets doet wat niet mag.
Beetje krom om andere mensen aan te spreken dat hun hond niet los zou mogen daar en zelf wel af en toe van een ruiterpad afwijken. Of ruiters er op wijzen dat ze niet op een ruiterpad rijden maar zelf wel op MTB paden wandelen of als MTB'er op de wandelpaden rijden.

Heb ooit 1x aan de stok gehad met iemand die mij asociaal vond omdat ik geen dankjewel zei toen ze de honden vast hield toen ik met mijn paard hun tegemoet kwam op een ruiterpad. Honden mogen daar niet los en dat zei ik op een niet zo vriendelijk manier. Ik was blij dat ik geen zweep was want ik kookte van binnen. }:)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 11:41

Hier gelukkig nog geen echte dingen meegemaakt. Irriteren aan losse honden doe ik mij niet zo snel, ondanks het geblaf en het feit dat baasje vaak niet aanlijnt. Vaak ook wel hoor en dan bedankt ik vriendelijk.
Mensen irriteren zich erg snel aan elkaar, ze zijn ook óveral, maar dat mensen vallen over iemand die stept op het voetpad? komop.. Ik zou het juist leuk vinden zoiets tegen te komen, beide lekker actief bezig.
Ik sta sinds kort in een ander bos en voor het eerst irriteer ik me aan koetsen die hier rijden, ze draven en denderen gewoon door. Mijn brave tinker schrok zich rot toen ze in een rotvaart de hoek om kwamen zetten, ging ervandoor tot ik hem stil kon krijgen. Koets draafde gewoon weer langs.
Overigens niet de eerste keer, mijn haflinger was hier braver in maar de man keek niet op of om toen ik de bossen in stond met mijn al dribbelende haflinger, en ja de paden zijn smal daar.
Daar irriteer ik mij meer aan dan een fietsertje die voorbij komt.
Ben overigens schuldig aan het asociale gedrag, een drukke zondag en iedereen liep op het ruiterpad, om de seconde verscheen er weer iemand achter de hoek. Uiteindelijk ben ik mensen gewoon dravend gepasseerd, kon er niet meer tegen om constant overgang terug naar stap te maken.
Met mijn haflinger korte ik vaak de route in omdat hij anders echt overprikkeld raakt, dus dan sluip ik in een stille stap over een voetgangerspaadje. De meeste ruiterpaden(en vooral waar ik nu sta) zijn routes van 8+ kilometer. Als we dat gaan doen dan ga ik zeker zandhappen of zit ik op een tikkende bom. :j