Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

thequeensmum

Re: Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 21:01

Maar, correct me if i’m wrong, de oordoppen zijn er toch juist voor om een paard harder te laten gaan? Richting de finish worden deze eruit getrokken dmv een koordje zodat het paard ‘schrikt’ en daardoor harder gaat? Zo heb ik het begrepen en zie ze ook altijd los bungelen na afloop van de koers

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 21:01

Die zijn er nog steeds, maar er zijn ook proppen die in de oren blijven onder een oornetje, en dat laatste zie je in andere disciplines ook steeds meer.

Beafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 23:27

Ik vind dat dier & recht wat meer naar de mishandelingen moet gaan kijken i.p.v paarden sport ten onder laten gaan
Ik heb zelf eens een draf wedstrijd gezien . Ik vond daar geen enkele stress bij de paarden. Ook geen dwang middelen zoals dier & recht zegt . Ze zeggen dat het hoofd vast gemaakt word . Dat is vaak niet het geval . I
Ik ken zelf iemand die zijn dravers traint . Voor de wedstrijden . Traint hij veel . En hij heeft ook de dravers onder het zadel om de conditie bij te houden . Al zijn paarden staan van lente tot herfst 24 '7 buiten . Zowel de paarden die daar gestald staan en zijn les paarden . Maar ook de dravers die staan ook 24 7 buiten .

Als je naar de Hollandse manege gaat kijken . Waar meeste paarden op stand of in krappe stallen staan 24 7 lamg binnen. Nooit eens buitenlucht kunnen ruiken . Nooit een weide zien . Alleen maar los gegooit worden in de bak . Dat vind ik vele malen erger dan moment opnames maken en zeggen dat het mishandeling is en dat er een verbod op moet . Als ik dier & recht was keek ik eerst naar de mishandelingen die gedaan worden . ( denk aam een paarden Beul ) van een paar jaar terug die merries met iets bewerkte van achteren . Of paarden die nooit buiten komen soms 2 keer per jaar . En in een vieze stal staan wat maar 1 keer uitgemest word . Rotzooi waar de paarden zich an kunnen bezeren in de stallen . Weinig bodem bedekking
.ik vind dat eerst dat maar eens aan gepakt moet worden . Als ze ech in het recht van de paarden willen staan
.dan gaan ze eerst de mishandelingen te lijf en dan later maar de ruiters pakken die op wedstrijd hun paarden pijn doen

Je gaat mij niet vertellen dat iedereen zen paard pijn doet met een wedstrijd. Er zijnnallttjdj rotte appels tussen die dit wel gewoon doen . Pak die eens aan leg voor hun een paarden en wedstrijd verbod op.moet je eens zien hoe veel mensen die wel goed om kunnen gaan met de dieren over blijven
Ze azen op meer . Zodat paarden sport straks verdwijnt. Maar ik hoop dat dit niet zo ver komt . Ook omfat paard rijden kan .

Ooit heb ik deze video eens gezien https://youtu.be/t_ZYwPf_kl8. Deze heeft ook ren paarden en als je goed ziet traint hij netjes en rustig .

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 06:49

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 07:08

Het is niet verboden. De organisatie kiest ervoor niet meer te organiseren. Heb je ook het filmpje gekeken bij je link? Dat ziet er prima uit toch?

Deze paarden lopen op een evenement, daar ga je helaas dat soort foto's tegen komen. Maar volgens mij herinner ik mij dat jij sowieso tegen paardensport bent toch?

Dan begrijp ik wel dat zo'n momentopname prettig is als argument.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 09:45

Als we het dan toch over tuigage hebben en kritiek op sport en aanpassen van de draf- en rensport: zullen we bij de dressuur de dubbele neusriem verbieden en voortaan iedere combinatie checken of de mond voldoende open kan? Die paarden gaan geen 50 km/uur in een dicht veld, maar worden regelmatig ook zwaar op de hand gereden.

Je kunt bij iedere discipline het nodige zeggen, maar wat ik mee krijg van de draf- en rensport zijn ze daar innovatiever en staan ze meer open voor kritiek dan een aantal andere groepen.

Ik vind kritiek absoluut goed, maar wel met een open blik en open communicatie. Daar kun je helaas deze groepering niet onder scharen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 09:54

Grainey schreef:
Je zegt nu zelf dat oordoppen en oogkleppen en goede manier zijn om veel prikkels en dus stress bij een paard te verminderen. Daar ben ik het wel mee eens, maar dan zijn er nog al die andere hulpmiddelen zoals die tong met een elastiek vastzetten, dat zijn dan hulpmiddelen die voor mij aangeven dat een paard teveel stress heeft en uit nood zijn tong over het bit wil gooien. Dat zit hem dan in de druk van het bit op de tong en dus in de pikeur. Dat hulpmiddel heeft niks met de externe prikkels te maken als zicht en geluid en is dus van een andere categorie vind ik.

Kunnen ze niet gewoon op een wedstrijd hulpteugels/hulpmiddelen verbieden en bij de training wel toestaan? Dan kun je het paard in de training ondersteunen zoals je wilt, maar loopt elk paard in de race onder dezelfde condities en zou het in principe eerlijker zijn. Mocht een renpaard dan te sensibel zijn/blijven, niet in balans kunnen komen/blijven of teveel stress ervaren, dan moet je het draven in competities misschien gewoon achterwege laten en dingen doen met het paard waar hij wel goed mee om kan gaan. Zonder hulpmiddelen in een race zou in principe het beste paard ook echt winnen toch, omdat die er dan het beste voor staat, zowel mentaal als fysiek zou ik zeggen.

Als de hulpmiddelen gebruikt worden om het welzijn van het paard juist te vergroten dan ben je toch slecht bezig als je deze verbied? Training en wedstrijdsituaties zijn niet te vergelijken helaas en al heel moeilijk na te bootsen.

Ligt het natuurlijk wel aan het soort hulpmiddel, de oordoppen om prikkels te dempen lijken me prima. Tong vastzetten lijkt me dan geen goed idee, dat zou ook anders moeten kunnen lijkt me.

Ik kan het filmpje niet zien bij de link naar AD, maar die foto ziet er absoluut onprettig uit. Tong lijkt ook blauw..maar goed. Ik kan en wil er niet over oordelen zonder bewegend beeldmateriaal want op alleen een foto mis je gewoon de volledige context.

Dat Dier en Recht nergens op in gaat om te komen kijken en zich te laten voorlichten is voor mij gewoon HET bewijs dat het ze helemaal niet om de paarden en het welzijn gaat.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 10:53

Eliza, je hebt gelijk, met het verbieden van hulpmiddelen bedoel ik niet de oordoppen die geluidsprikkels verminderen (op voorwaarde dat ze niet gebruiken om vlak voor de finish eruit te trekken). Dus dat ben ik wel met je eens, alle overige hulpmiddelen zoals tong vastzetten en een opzet zou ik wel graag verboden willen hebben dan. Ik ben gewoon tegen het principe om een paard gefixeerd in een bepaalde houding te laten lopen en dat is precies wat er gebeurt. Lijkt me een kwestie van training om je paard in de juiste balans en hoofdhouding te laten koersen. Als je paard dat nog niet vol kan houden ten tijde van een koers, dan is er werk aan de winkel in de training en niet tijd voor hulpmiddelen in de koers zou ik zeggen. Dan kost het maar meer training om je paard optimaal te laten koersen, dus op zich de leeftijden omhoog zou in dit geval betere training ook stimuleren zou ik zeggen. Dus al die overige hulpmiddelen om de hoofdhouding, tongligging en balans aan te sturen, voor trainen prima voor een keer, maar in de koers zou ik ze liever niet zien. Wedstrijdsimulaties naboosten, gebeurt gedeeltelijk wel door de baan af te huren en te oefenen, tsja, dat is net als andere disciplines van sport toch? Maar de wedstrijdcondities zijn voor elk paard op dat moment wel hetzelfde, dus dan zou alsnog het paard wat er mentaal en fysiek het beste voorstaat alsnog winnen toch?

Ik heb zelf vroeger in de jeugdkoersen mee gedaan in Wolvega, zelfs daar waren al praktijken toen wat echt niet diervriendelijk was helaas terwijl er niet eens echt iets te winnen viel en als ik dt af en toe zo hoor is dat nog steeds zo helaas. Maargoed, dat is in elke categorie van paardensport wel helaas, ik hoop dat de diervriendelijkheid steeds meer de overhand gaat krijgen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:33

Het filmpje staat boven het artikel, kun je aanklikken, de rest van het artikel kan ik niet lezen inderdaad.

Een check( opzet) zorgt er vaak ook voor dat het voor een paard makkelijker lopen is. Kijk, een paard wat je weg ziet draven op topspeed in het land: heeft die zijn hoofd nageefelijk?

Om te stuwen en hard vooruit te gaan, moet een paard zoveel mogelijk in zijn natuurlijke houding lopen.

Ik vind het boeiend, dat we tegen een check zijn( wat ook niet alle dravers nodig hebben) wat 10 minuten aan gaat in de koers( want 80% gebruikt het check niet in de training, maar alleen om het paard op topsnelheid te ondersteunen)

Terwijl we het compleet geaccepteerd hebben om een paard ( op welke manier dan ook,met bit, zonder bit, met hulpteugels, zonder hulpteugels) te dwingen nageefelijk en niet in zijn natuurlijke houding te lopen: want dat is beter voor het paard.

In onze sport zijn bepaalde dingen zo anders dan in de reguliere sporten, maar ik denk soms wel eens: huh? Hoezo kan dit niet en dat wel?

Overigens zou een verbod op een check niet zo'n drama zijn hoor, nogmaals, een verbod op heel veel dingen zou niet zo'n drama zijn. Maar drama om het te blijven gebruiken is het ook niet. Zou bijv ook zo zijn als vanaf morgen alle sporten bitloos moeten.

T kan prima. Maar moet het echt?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:37

Helemaal met je eens Ruitje.

Als ik zie ook hoe strak die aanleuning in vele handen is...en dan idd nog strak aangesnoerde neusriemen er omheen. Het word door velen normaal gevonden.

Ik kan van elke discipline genieten mits de paarden er ontspannen uit zien en het werk duidelijk met plezier doen. En die zijn er echt.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:50

Bitloos is echter in veel gevallen ook helemaal niet zo diervriendelijk. Dat is ook de oplossing niet. Het zit hem echt in de rijstijl en dat geldt voor alle vormen van paardensport.
Kijk naar jouw eigen dier en vind de harmonie daarin.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 12:13

Popstra schreef:
Helemaal met je eens Ruitje.

Als ik zie ook hoe strak die aanleuning in vele handen is...en dan idd nog strak aangesnoerde neusriemen er omheen. Het word door velen normaal gevonden.

Ik kan van elke discipline genieten mits de paarden er ontspannen uit zien en het werk duidelijk met plezier doen. En die zijn er echt.

Ik denk dat strak aangesnoerde neusriemen met opengesperde neusgaten en een doorgeslagen stang het vaakst gebruikte plaatje is om aan te tonen dat paardensport slecht is. Ik denk niet dat je kan zeggen dat er een discipline buiten schot blijft in discussies over paardenwelzijn. Zelfs endurance krijgt er de laatste jaren enorm van langs.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 12:49

Iedereen die wil komen kijken is van harte uitgenodigd om te komen kijken naar een koers met Madness. Ik leg graag uit en laat zien hoe een koersdag verloopt in praktijk..

Madness wordt van ongeveer een uur voor de koers ingespannen en 20 minuten warm gelopen en kennis maken met zijn rijder van die dag.

Dan gaat hij weer op stal . Krijgt water en hooi.

12 minuten voor de start, wordt hij opnieuw ingespannen en warm laten lopen
Dan start, 2,5 minuten koersen (2 km), dan uitdraven. Hopelijk prijsuitreiking en dan uitspannen. Verzorgen, afkoelen met water en dan aan de hand op adem en droogstappen.
Dan lekker op de trailer naar huis, voer op eten en dan weer de wei op met zijn vrienden.

Al met al staat hij op koersdag maar half uurtje voor de sulky. Waarvan 2,5 minuut op snelheid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 14:43

ikkedus schreef:
Bitloos is echter in veel gevallen ook helemaal niet zo diervriendelijk. Dat is ook de oplossing niet. Het zit hem echt in de rijstijl en dat geldt voor alle vormen van paardensport.
Kijk naar jouw eigen dier en vind de harmonie daarin.

Spijker op de kop! Alles valt of staat met de ruiter/ trainer. In welke discipline dan ook.

Waar koerst Madness Janouk?

Dwingen om nageeflijk te lopen vind ik ook ten alle tijden verkeerd. Een paard wat netjes van achteren naar voren gereden wordt, die wordt vanzelf nageeflijk. Hier is ook nog veel onkunde in helaas.

Nageeflijkheid is nodig om ze goed over de rug een ruiter te kunnen laten dragen. Voor de kar dragen ze geen ruiter, dus die twee situaties zijn al niet vergelijkbaar.

Ik snap in de tuig sport wel waarom een opzetteugel gebruikt wordt al denk ik dat deze ook weggelaten kan worden en dat er dan met training hetzelfde bereikt kan worden. Ookal kost dat meer moeite en tijd.

Van de drafsport heb ik te weinig kennis om te kunnen zeggen wat wel/ niet nodig is en/of andere zou kunnen. Dat laat ik graag over aan de mensen die zich daarmee bezig houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 14:47

Filmpje bekeken en ik zie geen schokkende dingen in ieder geval.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 16:41

Ik houd er helemaal niet van van de draf/ren/springsport. Iemand merkte op, als ze de geldprijzen en het gokken erbij weghalen dan zouden we al een heel eind verder zijn. Eens.

Ik vind ieder stapje in paardenwelzijn dat we kunnen verbeteren fijn. Geen zwepen, geen sporen, geen strakke neusriem, geen elastieken om tongen (jezus ik wist niet eens dat men dat deed, hoe triest), geen vreselijke bitten. In de hoge dressuur geen dubbele bitten. Er zijn toch genoeg hogeschoolruiters die hebben laten zien dat je een paard ook bitloos kunt dressuren. Lijkt me veel meer een uitdaging voor wat voor wedstrijden dan ook om deze uitdaging aan te gaan.

Maar ik vraag me ook af waar het dan eindigt. Draf- en rensport verbieden. Daarna milletarys en cross countries, daarna springwedstrijden verbieden. Hoge dressuur komt erna. Dan de gewone dressuur. Dan de recreatie. Dan de maneges. En dan honden. En katten. En konijnen.

Waar stopt het. Dus ja, ik ben voor om er alles aan te doen de gehele paardensport te verzachten, maar ik snap dat bij verbieden het einde zoek kan raken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 17:37

De klassieke denkfout.. bitloos is niet zachter. De GP ruiters die bitloos rijden leiden hun paarden met bit op. En vaak kun je met een bit veel kleiner en fijner communiceren.

Zelfde geldt voor de zweep, als deze gebruikt wordt als verlengstuk van het been zoals het bedoeld is dan is er niks mis mee.

Sporen zijn voor verfijning, niet om een paard aan het been te maken.

S&T is ter verfijning, daarom mag er ook pas vanaf een bepaald niveau mee gereden worden. Dat sommige ruiters de stangteugel misbruiken staat los van waar de optoming voor bedoeld is.

Er blijkt wel weer dat GOEDE voorlichting en GOEDE voorbeelden belangrijk zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:27

Ik snap dat een paard nageefelijk moet lopen om een ruiter te dragen. Maar dat dat moet, moet omdat wij er op willen he :)

Maar IMO is dat het punt, wat we ook doen met onze paarden, we doen ( rotte appels uitgezonderd) waarvan we denken dat het beter voor hem is, waarvan we denken dat hij beter gaat presteren.

Prima als er dingen verboden worden, dan gaan paarden anders presteren. Past een trainer zich ook wel weer op aan denk ik :)

Van het gokken op draverijen gaan mensen trouwens niet harder rijden oid hoor? Voetballers gaan ook niet harder rennen als iedereen inzet op Ajax.

En prijzengeld in de drafsport klinkt natuurlijk mooi, maar een Draver in training houden kost,inclusief smid en vervoer, zo tussen de 700 en 1000 euro. Ook als je een Draver hebt die niet koerst, nooit wint, of maar weinig koerst. Dat zie ik de gemiddelde recreatieruiter niet uitgeven aan zijn paard :o

Alleen de beste paarden in Nederland zullen iets opleveren, net zoals bij de top van andere sporten is denk ik. En daar zijn de bedragen ook beter denk ik :+ .

Dus ik snap die posts over 'het geld' in onze sport nooit zo, ik denk dat onze sport mede daarom steeds kleiner word... het is takken duur een Draver te hebben :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:47

Ik denk dat als er dingen verboden gaan worden de jurering eerder eens aangepast moet worden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:48

Onze sport is daarin iets makkelijker, dan zal het misschien wat minder hard gaan. Maar nog steeds wint de eerste die over de finish komt :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:02

Ik denk dat als Dier en recht werkelijk wat wil veranderen ze eerst maar moeten gaan pleiten voor wettelijk vastgelegde huisvestingseisen voor paarden en misschien zelfs een jaarlijkse medische check up, soort apk.

Dan pak je het in de breedte aan maar dat is misschien te praktisch en doelgericht?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 07:11

ruitje schreef:
Onze sport is daarin iets makkelijker, dan zal het misschien wat minder hard gaan. Maar nog steeds wint de eerste die over de finish komt :D

In draf dan.... :D

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 07:44

Ik ken dravers die op de baan lopen (wat een 'go!' hebben die :D .) En de oortjes naar voren als ze op wedstrijd komen. Heerlijk! Zelf heb ik wel eens op oud-koerspaarden gereden met simpele bitjes zoals dubbelgebroken. En ook die paarden wouden graag lopen.

Ik kom wat uit de menwereld, en die 'go' herken ik ook van de tuigers. Het 'willen gaan', zo zijn ze gewoon gefokt.

En wat betreft: 'maar de sport gaat ook over landsgrenzen heen'. Dat klopt. De persoon die ik ken koerst ook in o.a. Duitsland en Frankrijk. Paarden (en tuigage) zijn er niet anders om.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:12

Inderdaad kookaburra ze willen graag lopen, oortjes erop en gaan.

Voorbeeld
Madness hier in Joure, de pikeur probeert hem tempo te laten terug nemen gedurende de koers. Leren doseren en geeft hem steun om in balans te blijven. Vooral de bochten vindt Madness nog lastig om in balans te blijven. Het laatste rechte eind gaat de pikeur recht op zitten en laat Madness zijn eigen tempo gaan.

Zoals je ziet, zonder zweep aandrijven of angst, Madness gaat hard, omdat hij het leuk vindt om te doen.
Ik zie een happy paard dat doet wat hij graag doet: namelijk hard draven en op kop lopen.
Dat doet hij los in de wei ook, altijd de snelste willen zijn. Echt een stoer mannetje.

Madness met de witte band op de neus en knieen met de pikeur met de witte jas. Madness heeft een enkelgebroken trens bit in met leer omkleed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:03

fransje23 schreef:
Ik denk dat als Dier en recht werkelijk wat wil veranderen ze eerst maar moeten gaan pleiten voor wettelijk vastgelegde huisvestingseisen voor paarden en misschien zelfs een jaarlijkse medische check up, soort apk.

Dan pak je het in de breedte aan maar dat is misschien te praktisch en doelgericht?

Dat lijkt mij een heel goed idee, maar ik heb nooit het idee dat ze ECHT gericht zijn op het verbeteren van het welzijn.

Als mensen het gaan hebben over geld verdienen in de sport met paarden moet ik ook altijd heel hard lachen. :+ Dat geeft precies aan hoeveel kennis ze er over hebben. :D

Janouk: dat filmpje ziet er imo gewoon oke uit..ik zie geen dierenmishandeling oid. Ik snap wel dat dravers zo gefokt en gebouwd zijn dat ze hard willen. Net zoals TP met hun knie-actie lopen en een (dressuur)paard in de wei in passage gaat van nature als het opgewonden raakt. Hoe sommige springpaarden naar het andere weiland springen omdat het gras daar groener is..and so on. :D