Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Grainey schreef:Je zegt nu zelf dat oordoppen en oogkleppen en goede manier zijn om veel prikkels en dus stress bij een paard te verminderen. Daar ben ik het wel mee eens, maar dan zijn er nog al die andere hulpmiddelen zoals die tong met een elastiek vastzetten, dat zijn dan hulpmiddelen die voor mij aangeven dat een paard teveel stress heeft en uit nood zijn tong over het bit wil gooien. Dat zit hem dan in de druk van het bit op de tong en dus in de pikeur. Dat hulpmiddel heeft niks met de externe prikkels te maken als zicht en geluid en is dus van een andere categorie vind ik.
Kunnen ze niet gewoon op een wedstrijd hulpteugels/hulpmiddelen verbieden en bij de training wel toestaan? Dan kun je het paard in de training ondersteunen zoals je wilt, maar loopt elk paard in de race onder dezelfde condities en zou het in principe eerlijker zijn. Mocht een renpaard dan te sensibel zijn/blijven, niet in balans kunnen komen/blijven of teveel stress ervaren, dan moet je het draven in competities misschien gewoon achterwege laten en dingen doen met het paard waar hij wel goed mee om kan gaan. Zonder hulpmiddelen in een race zou in principe het beste paard ook echt winnen toch, omdat die er dan het beste voor staat, zowel mentaal als fysiek zou ik zeggen.
Popstra schreef:Helemaal met je eens Ruitje.
Als ik zie ook hoe strak die aanleuning in vele handen is...en dan idd nog strak aangesnoerde neusriemen er omheen. Het word door velen normaal gevonden.
Ik kan van elke discipline genieten mits de paarden er ontspannen uit zien en het werk duidelijk met plezier doen. En die zijn er echt.
ikkedus schreef:Bitloos is echter in veel gevallen ook helemaal niet zo diervriendelijk. Dat is ook de oplossing niet. Het zit hem echt in de rijstijl en dat geldt voor alle vormen van paardensport.
Kijk naar jouw eigen dier en vind de harmonie daarin.
fransje23 schreef:Ik denk dat als Dier en recht werkelijk wat wil veranderen ze eerst maar moeten gaan pleiten voor wettelijk vastgelegde huisvestingseisen voor paarden en misschien zelfs een jaarlijkse medische check up, soort apk.
Dan pak je het in de breedte aan maar dat is misschien te praktisch en doelgericht?