Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:26

Elisa2 schreef:
Ter bescherming van het paard, als het niet geslacht mag worden voor menselijke consumptie dan weet je in ieder geval dat het niet in die handel terecht komt.

Slachtpaarden worden vaak zelfs op transport gedaan naar landen waar hun vlees meer opbrengt.Zoals Italie.

kiki1976

Re: Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:40

Ik vind het dubbel.
Soms zijn er bv omstandigheden waardoor je niet meer voor je paardje met bemerking kan zorgen. Dan is het fijn dat je ze kan uitsluiten voor de slacht zodat de nieuwe eigenaar het dier niet met de verkeerde intentie overneemt. Ze beloven er goed voor te zorgen, en hoppa door naar de slager om erop te verdienen.

Aan de andere kant, ik ben echt niet tegen slachten. En het gaat mij helemaal niet om het feit dat ze perse voor consumptie weg moet, maar de manier waarop. Tegen sedatie is het een enorme vechter, en die ellende wil ik haar dan niet meer aan doen als de tijd daarvoor is.
Anderzijds, ze moet ook nog maar vervoerbaar zijn natuurlijk.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:13

ingvdh schreef:
Ik kan me wel vinden, stel een paard is door eigenaar 1 uitgesloten omdat ze dat wilden, maar het paard is inmiddels bij eigenaar 2, is helemaal schoon qua medicatie, waarom zou die niet zelf mogen beslissen tussen slacht en inslapen?

Maar hoe ga je precies controleren dat het paard helemaal schoon is qua medicatie?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:13

[***] schreef:
Bijzonder dat sommige mensen in de richting van ruimen denken. Geruimde dieren zijn juist niet voor menselijke consumptie.

_Reneee schreef:
Stel dat er 'honden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt' had gestaan, dan was het land te klein. Het is toch van de zotte dat een ander voor mij bepaalt dat mijn dieren voedsel zijn :oo

Maar niet als het over konijnen, geiten, schapen enzo. Dat zijn ook dieren die gehouden worden als huisdier en die geslacht kunnen worden voor menselijke consumptie.

Ik snap de ophef niet zo. Zo lang je zelf eigenaar van het dier bent bepaal jij. Wanneer het dier van een volgende eigenaar is bepaalt diegene weer.

Ik wil ze er tegen beschermen. Ik vind dieren slachten namelijk verwerpelijk en ik zou het verschrikkelijk vinden wanneer mijn dieren opgegeten zouden worden. Heeft gewoon te maken met mijn eigen normen en waarden.

Gelukkig heeft mijn dierenarts ze zojuist allemaal uitgesloten. Mijn dieren zijn geen voedsel en voor mij is het niets meer dan een stukje bescherming. Maar ik blijf het echt een walgelijk bericht vinden. Een paard zien als een slachtdier, jeetje zeg. Overigens kan op de plek van paard ieder ander dier staan, want ik vind het moreel verwerpelijk om levende wezens als voedsel te zien.

anjali schreef:
_Reneee schreef:
Stel dat er 'honden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt' had gestaan, dan was het land te klein. Het is toch van de zotte dat een ander voor mij bepaalt dat mijn dieren voedsel zijn :oo

Je weet dat er landen zijn waar honden wel gegeten worden.

Goh. En dat vinden we hier in Nederland allemaal héél erg. Maar we brengen wel ons paard zonder blikken of blozen naar de slacht en eten allemaal vlees van gemartelde dieren. Puur speciesisme.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:14

DuoPenotti schreef:
ooohhhh en toen was het paspoort kwijt.......

probleem opgelost.

Ondanks dat hij wel bij de uitzonderingen staat denk ik dat genoeg mensen die echt tegen slacht zijn dat doen. Dus ondoordachte wijziging.

Een paard zonder paspoort wordt niet geslacht, vraag je een nieuw paspoort aan wordt die standaard afgestempeld net als een paard wat na 9 maanden pas zijn paspoort ontvangt. Enkel voor natuur gebieden is hier een uitzondering voor.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:17

Selente schreef:
ingvdh schreef:
Ik kan me wel vinden, stel een paard is door eigenaar 1 uitgesloten omdat ze dat wilden, maar het paard is inmiddels bij eigenaar 2, is helemaal schoon qua medicatie, waarom zou die niet zelf mogen beslissen tussen slacht en inslapen?

Maar hoe ga je precies controleren dat het paard helemaal schoon is qua medicatie?

Omdat het nooit bij te houden is zal dit niet aangepast worden. Daarnaast kan het paard altijd geslacht worden alleen niet voor Humane consumptie.

Mensen vergissen zich hier vaak ook in, die stempel zegt alleen dat je hem niet op mag eten. Hij kan wel geslacht worden..

Maar meer en deel van het paardenvlees dat wij hier eten komt uit bv Argentinië, daar zijn weer hele andere regels, kijk de documentaire er maar eens over. Paarden werden nog ingespoten voor de slacht om überhaupt op de benen te kunnen staan, en die gaan zo als biefstukje de diepvries in :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:18

mvdbijl schreef:
DuoPenotti schreef:
ooohhhh en toen was het paspoort kwijt.......

probleem opgelost.

Ondanks dat hij wel bij de uitzonderingen staat denk ik dat genoeg mensen die echt tegen slacht zijn dat doen. Dus ondoordachte wijziging.

Een paard zonder paspoort wordt niet geslacht, vraag je een nieuw paspoort aan wordt die standaard afgestempeld net als een paard wat na 9 maanden pas zijn paspoort ontvangt. Enkel voor natuur gebieden is hier een uitzondering voor.

ja, dat zeg ik toch :)

dan is het probleem toch opgelost voor de mensen die niet willen dat een paard opgegeten word door mensen.
Of idd een keer buut geven, dat is ook voor het leven.

Wat niet wegneemt dat een dier nog altijd geslacht kan worden, alleen dan niet voor humane consumptie.
Maar wel in het slachthuis dus.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:26

_Reneee schreef:
Ik wil ze er tegen beschermen. Ik vind dieren slachten namelijk verwerpelijk en ik zou het verschrikkelijk vinden wanneer mijn dieren opgegeten zouden worden. Heeft gewoon te maken met mijn eigen normen en waarden.

Gelukkig heeft mijn dierenarts ze zojuist allemaal uitgesloten. Mijn dieren zijn geen voedsel en voor mij is het niets meer dan een stukje bescherming.

En dit is dus wat ze bedoelen met

Nieuwsredactie schreef:
om te voorkomen ''dat paardenmeisjes een paard uit gaan sluiten voor de slacht omdat zij dit zo zielig vinden.

En wat betreft je

_Reneee schreef:
Gelukkig heeft mijn dierenarts ze zojuist allemaal uitgesloten.

Is je DA dus eigenlijk in overtreding.

Nieuwsredactie schreef:
Met de invoering van de Europese Uitvoeringsverordening 2021/963 per 7-07-2021 is er een wijziging doorgevoerd in het uitsluiten van paarden voor de voedselketen. In Artikel 38 van bovengenoemde verordening staat dat een paard geacht is bestemd te zijn voor de slacht voor menselijke consumptie tenzij:

[list]
[*] het paard in het paspoort al uitgesloten was voordat deze regelgeving van kracht was,

Het uitsluiten voor de slacht moet zijn opgenomen in het hoofdstuk Medische behandelingen in het paardenpaspoort. Daar staat of een dier wel of niet geslacht mag worden voor menselijke consumptie. Staat hier niets? En staat er in het I&R-systeem ook geen uitsluiting? Dan mag het dier geslacht worden.

Dat medisch inlegvel is al ongeveer een jaar of 10 verplicht.
Je bent dus zelf enorm nalatig geweest dat je je DA NA de bovenstaande wetswijziging eindelijk eens het wel/ niet slachten laat invullen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:01

@Reneee, ik ben het helemaal met jou eens. En dat je tot "paardenmeisje" bestempeld wordt, zie dat als een eretitel.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:07

Als eigenaar mag je nog steeds zelf besluiten of je paard ingeslapen wordt of naar de slacht gaat. Daar veranderd helemaal niets aan.

Als jij zeggenschap wil houden over de toekomst van het paard moet je het niet verkopen, punt.
Na verkoop vervalt je zeggenschap en mag de nieuwe eigenaar beslissen. Dat stukje wordt nu recht gezet, niets meer en niets minder.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:08

anjali schreef:
@Reneee, ik ben het helemaal met jou eens. En dat je tot "paardenmeisje" bestempeld wordt, zie dat als een eretitel.

Joh er komt geen enkele instantie je paard onder je reet vandaan trekken om je paard naar de slager te brengen.

Jij houdt gewoon de zeggenschap over de levensbeëindiging van je paard. Wil je euthaniseren dan mag dat gewoon.
En mocht je bang zijn dat je eerder doodgaat, misschien eens kijken of er een optie bestaat om het in je testament kan zetten.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:19

Hier in Denemarken moet je tegenwoordig bijhouden wat je paard precies binnenkrijgt aan voeding indien hij niet is uitgesloten van consumptie en er meer dan 5 paarden op het terrein verblijven.

Hier heeft dus met spoed iedereen zijn paard van consumptie laten uitsluiten.

Heel prettig, dit soort regelgevingen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:30

kiki1976 schreef:
Ik vind het dubbel.
Soms zijn er bv omstandigheden waardoor je niet meer voor je paardje met bemerking kan zorgen. Dan is het fijn dat je ze kan uitsluiten voor de slacht zodat de nieuwe eigenaar het dier niet met de verkeerde intentie overneemt. Ze beloven er goed voor te zorgen, en hoppa door naar de slager om erop te verdienen.

Aan de andere kant, ik ben echt niet tegen slachten. En het gaat mij helemaal niet om het feit dat ze perse voor consumptie weg moet, maar de manier waarop. Tegen sedatie is het een enorme vechter, en die ellende wil ik haar dan niet meer aan doen als de tijd daarvoor is.
Anderzijds, ze moet ook nog maar vervoerbaar zijn natuurlijk.

Als je paard een bemerking heeft en je kan er zelf niet meer voor zorgen is slager voor mij enige route. Teveel gerommel met dieren waar iets stuk aan is om die verantwoordelijkheid aan een ander toe te vertrouwen.

Voor een DA is inslapen ook een behoorlijk emotioneel iets, die zijn geen DA geworden om dieren te euthanaseren ten slotte. Je doet het welzijn van je dieren fors tekort als je eigenlijk jouw/iemand anders zijn DA het werk van de slager laat doen vanuit emotioneel oogpunt : "mijn schatje mag niet opgegeten worden". DA euthanaseerd niet zomaar en terecht, maar dat creeert wel een bar slechte situatie voor dieren die stuk zijn zodra een eigenaar de zorg ervoor niet meer kan opbrengen. En niet alleen omdat we nu in een economische crisis zitten en de weerpatronen naar droger = minder hooioogst gaan. Als je het beste wil voor je dier, dan laat je deze optie open of je brengt ze zelf naar de slager of je koopt een slachtpin + juiste vulling, loopt weekje stage bij slachterij en doet het helemaal zelf. Maar je vriendje uitsluiten van een waardige bekorting van een leidensweg bij blessures, etc. is op zijn minst kortzichtig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:33

tamary schreef:
Als je paard een bemerking heeft en je kan er zelf niet meer voor zorgen is slager voor mij enige route. Teveel gerommel met dieren waar iets stuk aan is om die verantwoordelijkheid aan een ander toe te vertrouwen.

Voor een DA is inslapen ook een behoorlijk emotioneel iets, die zijn geen DA geworden om dieren te euthanaseren ten slotte. Je doet het welzijn van je dieren fors tekort als je eigenlijk jouw/iemand anders zijn DA het werk van de slager laat doen vanuit emotioneel oogpunt : "mijn schatje mag niet opgegeten worden". DA euthanaseerd niet zomaar en terecht, maar dat creeert wel een bar slechte situatie voor dieren die stuk zijn zodra een eigenaar de zorg ervoor niet meer kan opbrengen. En niet alleen omdat we nu in een economische crisis zitten en de weerpatronen naar droger = minder hooioogst gaan. Als je het beste wil voor je dier, dan laat je deze optie open of je brengt ze zelf naar de slager of je koopt een slachtpin + juiste vulling, loopt weekje stage bij slachterij en doet het helemaal zelf. Maar je vriendje uitsluiten van een waardige bekorting van een leidensweg bij blessures, etc. is op zijn minst kortzichtig.

ik weet niet of ik het goed begrijp, maar jij bent tegen inslapen?
Of alleen als je hem anders de markt op gooit?

Zelf doden, ik geloof niet dat dat wettelijk mag. En zou het ook niet doen.

Ik ben blij dat mijn oudje op zijn vertrouwde plekje, zonder eerst op de trailer te hoeven (wat toen niet eens meer eerlijk was) is ingeslapen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:36

tamary schreef:
... of je koopt een slachtpin + juiste vulling, loopt weekje stage bij slachterij en doet het helemaal zelf.

Ik geloof niet dat dat zo makkelijk kan en mag, in NL. Daar moet je wel een (wapen-)vergunning voor hebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:44

Onali schreef:
anjali schreef:

Joh er komt geen enkele instantie je paard onder je reet vandaan trekken om je paard naar de slager te brengen.

Jij houdt gewoon de zeggenschap over de levensbeëindiging van je paard. Wil je euthaniseren dan mag dat gewoon.
En mocht je bang zijn dat je eerder doodgaat, misschien eens kijken of er een optie bestaat om het in je testament kan zetten.

Heb ik gedaan.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:03

ingvdh schreef:
Als eigenaar mag je nog steeds zelf besluiten of je paard ingeslapen wordt of naar de slacht gaat. Daar veranderd helemaal niets aan.

Als jij zeggenschap wil houden over de toekomst van het paard moet je het niet verkopen, punt.
Na verkoop vervalt je zeggenschap en mag de nieuwe eigenaar beslissen. Dat stukje wordt nu recht gezet, niets meer en niets minder.

Ik heb het niet over verkopen, want dat doe ik niet. Een paard kan ook op een andere manier van eigenaar wisselen, bijvoorbeeld wanneer ik doodga. En dan wil ik dus niet dat ze op iemands bord belanden.

En inderdaad die titel 'paardenmeisje'. Lekker denigrerend. Alsof het slecht is om om een dier te geven en een paard uiteindelijk alleen maar geschikt is om als voedsel te dienen.

Prima dat je ze uit kunt sluiten, maar ik vind dit soort uitspraken gewoon principieel fout.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:20

Maar uitsluiten van slacht kun je ze nog steeds niet.
En ik zelf zie geen verschil of het paard uiteindelijk een frikandel word of een bestanddeel voor hondenbrok of lijm.

Maar dat zal wel aan mij liggen dat dat voor mij niets maakt.
Voor het paard ook niet want die word geschoten met de pin.

Dus paarden die niet meer van mij zijn, wat er ook in het paspoort staat, heb ik geen precieze zeggenschap meer over.
ja met een aanmerking in het paspoort dat ze niet door een mens gegeten worden, meer niet....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:23

De regering wil gewoon minder vee.Vanwege zog. stikstof en omdat ze de grond willen hebben.Als ze nu paarden tot slachtvee bestempelen dan gaan die onder andere regelgevingen vallen waardoor ze er gemakkelijker vanafkunnen. Ik vind dit echt slecht.Het klopt niet,ze bemoeien zich met andermans bezit.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:26

anjali schreef:
De regering wil gewoon minder vee.Vanwege zog. stikstof en omdat ze de grond willen hebben.Als ze nu paarden tot slachtvee bestempelen dan gaan die onder andere regelgevingen vallen waardoor ze er gemakkelijker vanafkunnen. Ik vind dit echt slecht.Het klopt niet,ze bemoeien zich met andermans bezit.

Paarden waren al slachtvee, dat verandert niet. Wat er nu verandert, is dat je niet meer voor een ander kunt bepalen wat diegene met zijn/haar (N.B. niet het jouwe, dat is het alleen totdat het van eigenaar wisselt!) paard doet, als daar geen goede reden voor is.
Laatst bijgewerkt door oomens op 15-09-22 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:27

_Reneee schreef:
Goh, wat toevallig. Ik bedacht me vanochtend dat ik mijn pony's uit wil sluiten voor de slacht. Maar dat kan nu dus niet meer? Wat is dit toch een achterlijke wereld zeg.

Los van het feit dat het ethisch helemaal fout is om een dier te slachten, mag ik dit toch wel zelf bepalen?

Dan hebben ze straks dus ineens allemaal prascend gekregen :Y)

Jij vind het fout om een dier te slachten. Ik vind er niks mis mee.

Jij mag het voor jou paarden zelf bepalen als het tijd word om ze te laten gaan. Dan is er niemand die je tegenhoud de dierenarts te bellen in plaats van het slachthuis.

Maar als jij over 2 jaar je paard verkoopt en de nieuwe eigenaar wil hem wel laten slachten, mag die nieuwe eigenaar dat helemaal zelf weten. En met deze nieuwe regel kan dat ook, in plaats van dat er een eigenaar is geweest die slachten ‘zielig’ vind en het daarom heeft laten aftekenen.

Zo lang jij je paarden zelf tot het einde houd is er niets aan de hand en is er niks achterlijks aan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:28

anjali schreef:

Ik begrijp je niet.
De regelgeving is niet veel anders dan hij al was.

ze vielen altijd al onder vee altijd al onder de destructiewet bij ruiming of dood als ze niet geslacht werden.
Medicijnen moesten al altijd bijgehouden worden. Zover ik weet als eigenaar ook al lang, dus bijhouden wanneer hij als laatste is ontwormt enz.
iets wat je bij je hond nooit hebt hoeven doen.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:51

Op zich heb ik niets principieels tegen paarden slachten (en eten). (ook al eet ik ze zelf niet)

Waar ik wel iets tegen heb, is tegen (lange) diertransporten van slachtdieren. En helemaal van dieren die iets mankeren / pijn hebben.

Ik heb ooit eens een reportage gezien over slachtpaarden naar Italië.
ALLE paarden hadden 1 kapot oog. Voor paarden met maar 1 oog hoefde minder of geen importheffing betaald te worden.
Walgelijk gezicht, al die vers kapotgeslagen ogen.

Ik heb geen idee of sinds die reportage de omstandigheden zijn verbeterd (of dat die goedkope 1-oog regeling nog bestaat)

Als er een reden is, om mijn paard te laten inslapen, zou ik hem nooit vervoeren, vervoer naar een kliniek vind ik dan al te ver gaan.
Om je paard-dat-iets-mankeert nog een lange trailerrit aan te doen naar een paardenslager omdat je er dan nog een paar honderd euro voor kan krijgen? :n
Zoveel paardenslagers zitten er nou ook weer niet in dit land, dus je moet er al gauw een flink stuk voor rijden.
(en voor degenen die roepen: ja maar je vervoert je paard toch ook naar wedstrijden enz.:
ik sleep niet met mijn paard want mijn paard vindt transport vreselijk, ik heb ook iets principieels tegen gesleep met paarden naar de andere kant van de wereld voor een wedstrijd - maar dat is een hele andere discussie)

Overigens, die uitsluiting in het paspoort, vertrouw ik in landen als Italië ook niet helemaal.
Landen waar tegen het schuiven van een som geld wel even de andere kant wordt uitgekeken als er een stempeltje staat. In NL en BE zal het vast wel streng gecontroleerd worden, over sommige andere landen heb ik zo mijn twijfels.
Ik zou dus ondanks stempel met aftekening van de DA, alsnog bang zijn dat een dier na verkoop uiteindelijk een keer op zo'n gruwel transport naar Italië belandt.

(conclusie, als je zeker wilt zijn dat je dier niet geslacht wordt, moet je het nooit meer verkopen)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:52

Ik heb ooit een jonge Ierse importtinker gekocht en die had de aantekening van uitsluiting in zijn Ierse paspoort. Mij is toen verteld dat de zigeuners die deze paarden fokken dat doen omdat ze niet voor de slacht willen fokken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:54

Ibbel schreef:
tamary schreef:
... of je koopt een slachtpin + juiste vulling, loopt weekje stage bij slachterij en doet het helemaal zelf.

Ik geloof niet dat dat zo makkelijk kan en mag, in NL. Daar moet je wel een (wapen-)vergunning voor hebben.

Nee. Middel voor (nood)slachting, heb je geen (wapen)vergunning voor nodig.

DuoPenotti schreef:
tamary schreef:

ik weet niet of ik het goed begrijp, maar jij bent tegen inslapen?
Of alleen als je hem anders de markt op gooit?

Zelf doden, ik geloof niet dat dat wettelijk mag. En zou het ook niet doen.

Ik ben blij dat mijn oudje op zijn vertrouwde plekje, zonder eerst op de trailer te hoeven (wat toen niet eens meer eerlijk was) is ingeslapen.

Voor inslapen, maar niet als alternatief voor slacht an sich. DA heeft een betere reden nodig dan enkel stuk om dier in te slapen ook omdat inslapen nogal een emotionele wissel op de DA trekt (naast die op de eigenaar natuurlijk). Je wil niet de DA's (waar al een tekort aan is) allemaal de ziektewet in jagen met een burnout omdat je paard dat weg moet niet de handel in kan ivm stuk, wegens levensvisie niet naar de slager mag en dus maar door DA ingeslapen moet worden. Nog afgezien van de vraag of de DA uberhaupt je dier inslaapt enkel omdat jij dat wil.