Wolven slaan opnieuw toe: Alweer twee pony's doodgebeten

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:31

Op de vraag hoeveel wolven er zijn in NL, dit is een stuk van nu.nl van ongeveer een maand geleden.

Ik ben twee maanden geleden een wolf tegengekomen tijdens het hardlopen, op een meter of 15 afstand. Ik vond het fantastisch en sta positief tegenover de wolf in NL. Op de Veluwe lopen genoeg zwijnen en herten voor de wolf.
Maar ik snap heel erg goed dat mensen met vee angst hebben dat hun dieren gepakt worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:45

Jennyj01 schreef:
Wat mij zorgen baat is vooral het verhaal om de wolf heen. Schuw van mensen en maar een kleine populatie. Tevens is er geen enkele discussie over mogelijk. Daar waar honden spastisch overal aan de lijn moeten ivm de natuur, loopt deze predator hier behoorlijk huis te houden.
Deze kleine populatie is helemaal niet schuw en blijft bij niet mensen uit de buurt. Ze worden behoorlijk vaak gesignaleerd dicht bij huizen. Ondertussen fokt het als konijnen. Dit is vragen om problemen. Natuurbeheer in Nederland zijn meesters in het uit de hand laten lopen van populaties zoals in de Oostvaardersplassen plassen is gebeurd. Dat zijn nog herten, paarden en koeien. Die kan je laten verhongeren achter een hek. Wat ook niet oké is. Met de wolf is dat toch een stuk lastiger.

En ik vind jouw post al net zo een verhaal.
Een wolf is schuw van mensen in principe, sommige brutalen uitgezonderd en de populatie is niet heel erg groot. Laat je 30 honden los in Nederland dan heb je moeite ze weer te vinden zeg maar.
Er wordt volop gediscussieerd over de wolf of dat effect gaat hebben is een tweede. Als ik gewoon eens kijk naar hoe de ene groep de wolf verheerlijkt en de andere groep nog net niet op zijn middeleeuws met een hooivork er achter aan rent, dan snap ik wel dat tussen die twee groepen er geen discussie mogelijk is, die denken beiden niet in oplossingen en kunnen enkel hard roepen, dus laten we hopen dat het grijze midden het overneemt.
Honden spastisch aan de lijn? Deden maar wat meer mensen dat, want ook Fikkies houden behoorlijk huis in de natuur, al jaren. Een grote zorg van veel boswachters, hetzelfde als dat wij mensen ons totaal niet aan regels houden en overal maar in de natuur gaan staan, ook al wordt ons expliciet gevraagd dat niet te doen.
Dat wolven met regelmaat in de buurt van dorpen komen, snap ik wel, Nederland is vol met mensen en bebouwing, dus ik vind dat niet zo vreemd en in de nacht ligt de gemiddelde mens op bed, dus dan valt er weinig te vrezen.
Fokken als konijnen? Ze krijgen 1 nest per jaar, dus dat fokken als konijnen valt wat dat betreft mee.
De Oostvaardersplassen is een natuurgebied met een hek en wanbeleid. Ik vind dat je het beheer daar niet echt kan vergelijken met het beheer van gebieden zonder hek.

Ik ben tegen de wolf in Nederland, maar dit soort berichten gaat nergens over.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:50

Misschien kan je beter voor jezelf praten dan iedere hond en mens over een kam te scheren. Vergeet niet dat hond en mens ook onderdeel van die zelfde natuur zijn.

De Oostvaardersplassen daarin tegen is het bewijs dat men in staat is om dingen zwaar uit de hand te laten lopen over de rug van heel veel dieren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:00

Mindim schreef:
Dat de wildstand enorm achteruit holt zal wel ietwat mee vallen. Er zijn meer dan 6000 damherten, bijna 3000 edelherten en bijna 100000 reeen.

Het is verhelderend hoeveel er daarvan jaarlijks door de menselijke jagers gedood worden. En dat als hobby, niet voor het overleven.
Maar ja, redelijk perspectief voor mensenbelangen en het woord ´wolf´ 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:11

Jennyj01 schreef:
Misschien kan je beter voor jezelf praten dan iedere hond en mens over een kam te scheren. Vergeet niet dat hond en mens ook onderdeel van die zelfde natuur zijn.

De Oostvaardersplassen daarin tegen is het bewijs dat men in staat is om dingen zwaar uit de hand te laten lopen over de rug van heel veel dieren.

Haha, ik scheer niet elke hond over een kam, hoe kom je daar nu bij. Ik steek enkel niet mijn kop in het zand hoeveel schade loslopende honden aanrichten, jij schijnbaar wel.

SBB heeft de Oostvaardersplassen over de rug van dieren zwaar uit de hand laten lopen, dat klopt, maar om dat nu gelijk maar op een voet te zetten met de rest van het beheer in Nederland, gaat me te ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:13

Huertecilla schreef:
Mindim schreef:
Dat de wildstand enorm achteruit holt zal wel ietwat mee vallen. Er zijn meer dan 6000 damherten, bijna 3000 edelherten en bijna 100000 reeen.

Het is verhelderend hoeveel er daarvan jaarlijks door de menselijke jagers gedood worden. En dat als hobby, niet voor het overleven.
Maar ja, redelijk perspectief voor mensenbelangen en het woord ´wolf´ 8)7

Beheer is echter wel noodzakelijk, te veel worden nu aangereden, dus de populaties in de hand houden is wel wenselijk. Juist omdat de gebieden niet dusdanig groot zijn.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 09:24

In België krijgen wij subsidies om de weilanden wolf-proof te maken. Ik huur twee percelen, het ene is van natuurpunt ( die zijn pro wolf, dus tegen omheining ) het andere is particulier. Ondanks de subsidies ben ik alsnog tussen de 1500€ en de 2000€ kwijt om iets te omheinen wat niet van mij is.

Nog geen vijf jaar geleden, kregen wij paardenmensen de volle laag omdat wij onze paarden in gouden kooien houden. Die arme paarden horen buiten te staan in hun natuurlijke omgeving. Nu zeggen diezelfde mensen dat wij onze paarden maar moeten opsluiten, om ze te beschermen tegen de wolf :?

Wil je hier een stal op je wei zetten, heb je een vergunning nodig. Een schutstal is verplicht een wand open, wat het voor de wolf nog makkelijker maakt. Een gesloten stal mag op vele plaatsen niet omdat het natuur gebied is of andere regels.

Een wolf hoort hier niet meer thuis. Onze landen zijn te dicht bevolkt en onze huisdieren moeten ook van hun vrije loop kunnen genieten, zonder elke nacht hun leven te riskeren.
Vang al de wolven en hou ze in een reservaat, dan moeten ze ook niet per se dood.

Popstra

Re: Wolven slaan opnieuw toe: Alweer twee pony's doodgebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:20

Ja krom is dat he, dat inderdaad diezelfde mensen nu roepen dat je je paard of ander vee maar binnen moet houden.
Hier op Bokt ook, schande spreken als je paard niet 24/7 buiten staat en nu eigen schuld als het gepakt word. Had je hem maar binnen moeten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:50

Popstra schreef:
Ja krom is dat he, dat inderdaad diezelfde mensen nu roepen dat je je paard of ander vee maar binnen moet houden.
Hier op Bokt ook, schande spreken als je paard niet 24/7 buiten staat en nu eigen schuld als het gepakt word. Had je hem maar binnen moeten houden.

Wie zijn dat dan hier. Ik vind als je de mogelijkheid hebt, je je dier naar binnen moet halen als er wolven in je buurt zitten, klopt. Je wilt immers zo weinig mogelijk risico. Ik ben echter geen 24/7 aanhanger.
En ik zal de enige niet zijn, snap dus ook niet waarom je die twee koppelt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 10:59

Mindim schreef:
Jennyj01 schreef:

Haha, ik scheer niet elke hond over een kam, hoe kom je daar nu bij. Ik steek enkel niet mijn kop in het zand hoeveel schade loslopende honden aanrichten, jij schijnbaar wel.

Daar ben ik het mee eens. Wolven passen hier heel slecht in het ecosysteem, maar loslopende honden ook niet.
Dus ook daar streng op handelen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:03

Die Lelieveld is wel lekker inconsequent.
"Wolven zijn schuw, omdat ze in het verleden bejaagd werden. Dus de schuwe zijn overgebleven."
Prima, dat heet natuurlijke selectie. Hebben wij mensen goed gedaan in het verleden.
Maar ze worden nu níet bejaagd, en de níet schuwe hebben nu dus grotere overlevingskansen (want meer makkelijk te vangen prooien). En dus krijg je nu selectie de andere kant op: de 'brutaal als de beulen' hebben nu het voordeel.

En je ziet nu dus al dat er 'probleemgedrag' ontstaan, keurig door natuurlijk non-selectie voor elkaar gekregen door als mens je rol in het ecosysteem niet te spelen.

En verder begrijpt de beste man de rol van die sprookjes uit het verleden niet.
Sprookjes werden verteld aan kinderen om ze bang te maken. Voor een reëel gevaar. Zonder reëel gevaar is er geen reden om enge sprookjes te vertellen.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:21

Ik heb in het voorjaar een mooie documantaire op de ndr gezien over de wolven. Deze waren dus geboren in duitsland in de bossen. In de nabijheid werd een weg aangelegd en dus groeiden de welpen op met mensengeur en leerden om niet bang te zijn. De mens deed niets en liet zelfs voer achter ( weggegooid brood ed ) . Een van die welpen was de wolf die door drenthe en groningen zwierf en uiteindelijk weer terug ging naar duitsland. Uiteindelijk is hij dood geschoten in duitsland omdat hij dus geen respect voor mensen had.

Ik denk dat dat meer en meer gaat gebeuren. Met de wolvenwelpen die hier geboren worden en geen respect opbouwen.
Ik hok mijn schaapjes s nachts op maar op 2 km verder staat een grote groep schapen midden in het bos met een stroomnet.

Terwijl er een wolf gesignaleert is een poosje terug . Liep achter mijn schapen wei dus sinds toen s nachts maar op stal.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 11:35

Van mij hoeft de wolf ook niet compleet weg, maar net zoals ander wild gecontroleerd worden. Door probleemwolven of overpopulatie aan te pakken.

Zelf heb in geaccepteerd dat ik niet 100% kan beschermen. We gaan de omheining verbeteren, maar een dichte stal mag niet geplaatst worden. We kunnen dus ook niet veel meer op deze plek.

Ik vind het verschrikkelijk, maar ik zal er mee moeten leven vrees ik.
Wel denk ik dat het een kwestie van tijd is dat er ook een mens aangevallen of bedreigd wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:16

Lukasje schreef:
Josien_ schreef:

De vraag is dan wat voor paarden? Met hoe veel paarden stonden ze er?
In landelijke omgeving of bij huizen in de buurt?
Met zo'n vage mededeling kun je eigenlijk niet zo veel helaas.

Wat voor doet er niet zoveel toe denk ik. De naam van de eigenaresse doet me vermoeden dat het om grote (dressuur)paarden gaat. Het was rond 20h30 vanavond. Landelijk gebied, wel huizen in de buurt. Iets later zijn de wolven verderop opnieuw opgemerkt.

Dat zijn idd flinke dressuurpaarden die daar lopen (1.70 minimaal). Ze heeft een grote stal maar wel degelijk in de omgeving van huizen. De weides zijn omringt met huizen. (zoals dat in Be veel vaker is dan in NL heb ik het ide) Dus het is niet dat ze in the middle of no where woont. Ze fokt ook wel eens een veulen maar had dit jaar helaas een dood veulen of iig kort na de geboorte overleden dus de jongste die er tussen loopt zal ruim een jaar zijn. En ik ben niet zeker of ze elk jaar fokt.

Popstra: ik weet dat het moeilijk is maar kan je niet iedereen over één kam scheren? Ik ben pro 24/7 buiten MAAR wolven in de buurt, dan is het tegen wil en dank aanpassen. Vind ik dat leuk? Nee, want ik heb ze nog steeds het liefst 24/7 buiten. Maar ze half dood terug vinden is ook geen optie.

Het probleem is dat het uur weinig lijkt uit te maken, 's nachts of zolang het donker is ze binnen houden lijkt niet voldoende om het te voorkomen. Moeten we ze dan 24/7 gaan opsluiten?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:39

Hoppa, wéér een pony dood, in Balen (B).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:08

Mindim schreef:
Beheer is echter wel noodzakelijk, te veel worden nu aangereden,

Klopt; ze zijn gevaarlijker dan de wolf ;)

Hier is de wolf (nog) niet. Wel verwilderde honden die beduidend minder schuw zijn dan wolven.
Als de wolf hier komt dan is het probleem met die hnden snel opgelost daardoor.
Mijn paarden staan 24/7 buiten doch núl zorgen over honden noch wolven; de hengst en zijn trouwe helper het muildier zijn _/-\o_

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:25

Ik zag voorbij komen dat er ook een pony van 40 is aangevallen door een wolf.
Beestje heeft redelijk veel geluk gehad dat de eigenaar het opmerkte en snel gekomen is :(
Was in de regio Limburg (B) stond er.kan de bron niet vinden zo snel

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:29

We blijven de wolven maar onderschatten.Alsof ze terug zouden deinzen voor een brug of een boos muildier.Ze wachten niet beschaafd voor een rood stoplicht want het zijn roofdieren.Vrijwel Al die aanvallen hadden voorkomen kunnen worden als we niet zo naïef zouden reageren en onze huisdieren veilig weg hadden gezet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:43

office schreef:
We blijven de wolven maar onderschatten.Alsof ze terug zouden deinzen voor een brug of een boos muildier.Ze wachten niet beschaafd voor een rood stoplicht want het zijn roofdieren.Vrijwel Al die aanvallen hadden voorkomen kunnen worden als we niet zo naïef zouden reageren en onze huisdieren veilig weg hadden gezet.

Dus 24/7 ophokken?

Donker of licht maakt geen fluit uit. Het hek dat daadwerkelijk wolfproof is heb je iig in BE een vergunning voor nodig en die krijg je dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:41

Ayasha schreef:
office schreef:

Dus 24/7 ophokken?

Donker of licht maakt geen fluit uit. Het hek dat daadwerkelijk wolfproof is heb je iig in BE een vergunning voor nodig en die krijg je dus niet.

24/7 ophokken, hoeft niet. Als ze bij me in de buurt liepen, dan naar buiten overdag als ik thuis ben, maar in de nachten zeker naar binnen. De kans dat ze overdag aanvallen is toch wel iets kleiner. Maar goed, het alternatief, een gedood paard of pony, spreekt me nog minder aan. Jou niet?

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:46

Minden, voor mensen met een fulltime baan en paarden aan huis is dat in de winter dus 24/7 door de weeks binnen. Immers om 8u de deur uit in het donker en na 17u thuis in het donker….

@FennyPower die 40 jarige was een fjord. Nu niet bepaald echt kleine pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:56

Bloemetje75 schreef:
Minden, voor mensen met een fulltime baan en paarden aan huis is dat in de winter dus 24/7 door de weeks binnen. Immers om 8u de deur uit in het donker en na 17u thuis in het donker….

@FennyPower die 40 jarige was een fjord. Nu niet bepaald echt kleine pony.

Dat is ontzettend shit Bloemetje75, alleen wat is het alternatief voor nu? Dat we dit zo niet willen, daar is het gros het wel over eens. Alleen de wolf is beschermd en dus zijn we met de handen gebonden. Dus er is amper een alternatief? Ja, buiten laten staan omdat je dat wilt voor je dier, maar dan loop je dus een risico en dan denk ik, wat is zieliger dan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:00

DuoPenotti schreef:
tralies zou ik nooit tot onder willen. Bij slapen kunnen ze er dan makkelijk in komen.
Of als ze eens achteruit een vlieg weg trappen.
als tijdelijke oplossing zou je ee windgaasdoek voor kunnen spannen

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:10

Mindim. ik weet het niet....

Ik heb ze aan huis, paddock ligt tussen onze tuin en de buren in. Buren slapen ook aan de kant van de paddock met raam open. Onze stal is een stal van steenschotten maar staat altijd open. De tweede stal is hooiopslag. Ik kan mijn 2 fjorden moeilijk iedere nacht samen opsluiten in een stal van 3 bij 4. Ze kunnen daar prima 2uur samen in staan als ik het hooihok vul en ook wel eens 5uur als de tuinmannen die ene dag per jaar de heg snoeien. Er zit ook geen bovendeur of luik in, gewoon een lage deur.
Voor hooiopslag is wel wat anders te verzinnen uiteraard dan zou ik de tweede stal terug hebben en moet mijn man maar iets van tralies als bovendeur maken.
Maar of mijn 31 jarige beter gaat lopen van alsmaar nachten op stal? Die doet het juist zo goed omdat ze vrij kan rondlopen.

Een volledig nieuwe stal bouwen met een gang er voor en dan kleine ramen met tralies er voor zodat ze toch genoeg frisse lucht krijgen? Dat komt er vergunningtechnisch niet door (net als paddock 2 meter hoog omheinen en stroom er langs) in de gemeente en mijn budget laat dat nu ook niet toe...

Ik huur een weide aan de rand van het bos. Daar kunnen ze dan alleen nog heen als ik ze smorgens breng en savonds ophaal. Ook geen leuke geintje met deze dieselprijzen. Daarnaast mag het daar ook geen 2 meter hoog omheind.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:12

FennyPower schreef:
Ik zag voorbij komen dat er ook een pony van 40 is aangevallen door een wolf.
Beestje heeft redelijk veel geluk gehad dat de eigenaar het opmerkte en snel gekomen is :(
Was in de regio Limburg (B) stond er.kan de bron niet vinden zo snel

Deze https://m.hbvl.be/cnt/dmf20220914_93622755