Jennyj01 schreef:Wat mij zorgen baat is vooral het verhaal om de wolf heen. Schuw van mensen en maar een kleine populatie. Tevens is er geen enkele discussie over mogelijk. Daar waar honden spastisch overal aan de lijn moeten ivm de natuur, loopt deze predator hier behoorlijk huis te houden.
Deze kleine populatie is helemaal niet schuw en blijft bij niet mensen uit de buurt. Ze worden behoorlijk vaak gesignaleerd dicht bij huizen. Ondertussen fokt het als konijnen. Dit is vragen om problemen. Natuurbeheer in Nederland zijn meesters in het uit de hand laten lopen van populaties zoals in de Oostvaardersplassen plassen is gebeurd. Dat zijn nog herten, paarden en koeien. Die kan je laten verhongeren achter een hek. Wat ook niet oké is. Met de wolf is dat toch een stuk lastiger.
En ik vind jouw post al net zo een verhaal.
Een wolf is schuw van mensen in principe, sommige brutalen uitgezonderd en de populatie is niet heel erg groot. Laat je 30 honden los in Nederland dan heb je moeite ze weer te vinden zeg maar.
Er wordt volop gediscussieerd over de wolf of dat effect gaat hebben is een tweede. Als ik gewoon eens kijk naar hoe de ene groep de wolf verheerlijkt en de andere groep nog net niet op zijn middeleeuws met een hooivork er achter aan rent, dan snap ik wel dat tussen die twee groepen er geen discussie mogelijk is, die denken beiden niet in oplossingen en kunnen enkel hard roepen, dus laten we hopen dat het grijze midden het overneemt.
Honden spastisch aan de lijn? Deden maar wat meer mensen dat, want ook Fikkies houden behoorlijk huis in de natuur, al jaren. Een grote zorg van veel boswachters, hetzelfde als dat wij mensen ons totaal niet aan regels houden en overal maar in de natuur gaan staan, ook al wordt ons expliciet gevraagd dat niet te doen.
Dat wolven met regelmaat in de buurt van dorpen komen, snap ik wel, Nederland is vol met mensen en bebouwing, dus ik vind dat niet zo vreemd en in de nacht ligt de gemiddelde mens op bed, dus dan valt er weinig te vrezen.
Fokken als konijnen? Ze krijgen 1 nest per jaar, dus dat fokken als konijnen valt wat dat betreft mee.
De Oostvaardersplassen is een natuurgebied met een hek en wanbeleid. Ik vind dat je het beheer daar niet echt kan vergelijken met het beheer van gebieden zonder hek.
Ik ben tegen de wolf in Nederland, maar dit soort berichten gaat nergens over.