NVWA gaat strikter toezien op registratieplicht paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 19:30

Silenna schreef:
maralyn schreef:
Dat wordt nog grappig, als ze alles willen controleren. Hoe gaan ze dat doen...? Helicopter?

Paarden "achter het huis" zie je niet altijd van de voorkant en ook niet vanaf de achterkant.
En al die eenzame alleen staande ponys...

De NVWA komt onaangekondigd langs en mag het terrein betreden hé :') dus gokken vanaf de weg is niet nodig.

maralyn schreef:
Dan moet er wél vermoeden zijn dat er paarden zijn...

Zoals ik zeg, veel plekken zie je dan niet vanaf de voor of achterkant...
Dus wat ze niet weten, wat niet deert.

Niet vervelend bedoeld, maar overal vliegen elke week helikopters rond om oa dit soort zaken te controlen. Dus geloof me, ze weten het wel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 21:57

En álle paarden staan natuurlijk ook buiten overal.

Sorry, ik ben daar te sceptisch in.
Of naïef... Mag ook

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 22:28

chanicha schreef:
Nou er záten altijd dierenartsen van het nVWA in de slachthuizen.

Klopt, nog steeds.
Maar een UBN nummer controleren en chipnummers controleren hoef je geen dierenarts voor te zijn lijkt mij. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 08:41

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is
Laatst bijgewerkt door xingridx op 05-09-22 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de boktregels

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:37

Maartje1990 schreef:
Niet vervelend bedoeld, maar overal vliegen elke week helikopters rond om oa dit soort zaken te controlen. Dus geloof me, ze weten het wel.

Werkelijk? Ik zit naast militair oefenterrein en zie/hoor al amper heli's. Komen meer luchtballonnen over dan gemotoriseerd luchtverkeer op lage hoogtes. Eerder dat ze zeer regelmatig nieuwe satelietfoto's krijgen, maar gezien de hoeveelheden data en de berg andere taken is het meer pas kijken bij klacht/melding dan elke nieuwe fotoronde napluizen.
Eerder broodje aap hoe houdt je mensen braaf zonder er op te moeten letten verhalen dit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: NVWA gaat strikter toezien op registratieplicht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:43

Hier vliegen regelmatig heli's over.
Wat die doen? Geen idee.
Paarden tellen? Nooit aan gedacht. En of ze dan verschil zien tussen de geiten en pony van de buren? Of de pony van andere buren die voornamelijk onder bomen staat? Ik betwijfel het.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:45

Wat ik mij afvraag...
Hoeveel paarden (en ponys) zijn er al aangemeld.

En hoeveel paarden en ponys hebben we in Nederland, inclusief alle paarden en ponys die in een "stille" achtertuin worden gehouden. (of in een kapschuur... Helaas)

Er zijn genoeg stallen en particulieren die niet op ubn staan, en de paarden niet hebben aangemeld.

Buiten social media om en bokt, zijn er nog genoeg mensen die eigenlijk niks lezen. Zullen er ook nog mensen zijn die zeggen; "wist ik niks van?"

Helis vliegen hier ook amper over, op trauma heli na dan.

Edit, en hoeveel personeel moet je wel niet hebben om dit te kunnen doen?
Alles controleren gaat niet. En met steekproefsgewijs, kom je niet snel bij "oude agheet van 65, met haar shetlander Harry"...?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:52

Die oude shet vinden ze ook niet belangrijk.
Gaat toch om stikstof enz.
Dus de controle zal eerder plaats vinden bij grotere stallen dichtbij natura 2000 plekken

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:54

DuoPenotti schreef:
Die oude shet vinden ze ook niet belangrijk.
Gaat toch om stikstof enz.
Dus de controle zal eerder plaats vinden bij grotere stallen dichtbij natura 2000 plekken

De 50+ paarden stallen zegmaar.

Die zijn uiteraard met helikopters makkelijk te vinden.

Maar met die uitdunning, waar moeten al die paarden heen?!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:29

maralyn schreef:
Buiten social media om en bokt, zijn er nog genoeg mensen die eigenlijk niks lezen. Zullen er ook nog mensen zijn die zeggen; "wist ik niks van?"

Als de wijzigingen in wet- en regelgeving via de officiële kanalen gepubliceerd zijn, dan vermoed ik dat mensen die zich beroepen op "jamaar ik wist het niet", bijzonder weinig kans maken met hun bezwaar.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:37

oomens schreef:
maralyn schreef:

Als de wijzigingen in wet- en regelgeving via de officiële kanalen gepubliceerd zijn, dan vermoed ik dat mensen die zich beroepen op "jamaar ik wist het niet", bijzonder weinig kans maken met hun bezwaar.

Zijn deze regelgevingen via officiële kanalen gepubliceerd?

Zoja, hoe eigenlijk?

(Buiten bokt om, heb ik er namelijk niks van mee gekregen... Vandaar mijn oprechte nieuwsgierigheid. Ik probeer het aan alle kanten te begrijpen namelijk.)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:40

Alle wetgeving wordt in de Staatscourant gepubliceerd. En iedere Nederlander dient de wet te kennen, en dús eigenlijk de Staatscourant te lezen :))

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:40

Vraag is of het nog hard te maken is dat je zonder 6 jaar juridisch nederlands studeren en abbo op staatscourant (kosten!) nog de wetten kan begrijpen. Dan moet er op zijn minst lading uitleg bij en het moet gratis toegankelijk zijn. Eigenlijk jammer dat er geen organisatie met genoeg geld hier eens een rechtszaak van durft te maken. Gat tussen gewone mensen logica en de nederlandse wet is op punten nogal groot.

En nee al zou ik actief zijn op social media, alles wat niet ook op bv de nos site verschijnt gaat hier onder de noemer fake news als het om zo iets groots gaat.
Als er nu een brief via mijn DA in de brievenbus had gelegen was het wat anders geweest, echter ook daar niks. En als ik wat van de DA wil weten, dan bel ik 's morgens tijdens het telefonisch spreekuur of ik ga langs op de kliniek. Websites uitpluizen, etc. heb ik geen tijd voor en aantal mailings in de mailbox is ook erg beperkt ivm overzicht behouden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:46

Helemaal mee eens hoor, op dit punt is bijzonder weinig gerichte communicatie geweest.

Niet via DA's (hoewel ik me als DA niet voor zo'n karretje zou laten spannen), niet via de gemeente (die in theorie alle woningen met een paar duizend vierkante meter grond buiten de bebouwde kom zou hebben kunnen aanschrijven), niet via de stamboeken, niet via de KNHS (nou, niet helemaal waar, er heeft iets in de P&S gestaan), op geen enkele gestructureerde manier is dit gecommuniceerd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 12:01

Privacywetgeving maakt opvragen klantenbestand voor mailing niet mogelijk en terecht. Echter via die weg met vergoeding voor de kosten een brief rond laten gaan kan wel. RVO betaald rekening, maar heeft geen gegevens. DA heeft die logischerwijs wel vanuit waarvoor die bij welke klanten komt.
Hulp voor minima door liefdadigheidsorganisaties gaat bv ook wel via zo'n constructie.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 12:05

DuoPenotti schreef:
Hier vliegen regelmatig heli's over.
Wat die doen? Geen idee.
Paarden tellen? Nooit aan gedacht. En of ze dan verschil zien tussen de geiten en pony van de buren? Of de pony van andere buren die voornamelijk onder bomen staat? Ik betwijfel het.

Controleren op alles wat niet mag, bijv fout/illegaal mest uit rijden. Ze landen ook als het moet. Hier vliegt die echt vaste prik in banen over de akkers heen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 12:08

Zie ze nooit banen vliegen.
Maar denk dat er wel dagelijkse 1 of 2 over vliegen. Trauma niet mee geteld.
In de winter met sneeuw zie ik er wel cirkelen. Denk daken bekijken :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 12:09

Ook al worden de kosten vergoed, je moet er als DA maar de tijd en de mankracht voor hebben. Ik zou er vriendelijk voor bedanken iig. En ik snap dat RVO geen gegevens mag opvragen, maar dan zal je dus iets ongerichter moeten gaan publiceren. Grote advertenties in de dagbladen, stukken in de plaatselijke sufferdjes, in vakbladen etc.
Ook LTO schrijft op dit moment wel van alles over stikstof, maar ik heb volgens mij niets van LTO gehoord over het registreren van paarden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 12:21

Ik heb geen UBN nr (weet niet hoe ik hier kan aankomen als hobbyhouder van max 3 paarden) maar wel gewoon land van herkomst genoteerd aangezien er staat "UBN OF land van herkomst".

Wat betreft de registratie. Laatste keer dat mijn dierenarts er was vroeg ze of ik het in orde gemaakt heb. Dus mensen (bv oudere mensen) zonder internet of social media zullen ook wel door hun dierenarts op de hoogte gesteld worden over deze regelgeving en kunnen aan familie of dierenarts vast hulp vragen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 12:32

Je kunt (en móet), ook als particulier, via RVO je eigen UBN aanvragen, als je je paarden tenminste aan huis hebt of op een 'eigen/gehuurd' stuk grond.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 12:34

Ibbel schreef:
Ook al worden de kosten vergoed, je moet er als DA maar de tijd en de mankracht voor hebben. Ik zou er vriendelijk voor bedanken iig. En ik snap dat RVO geen gegevens mag opvragen, maar dan zal je dus iets ongerichter moeten gaan publiceren. Grote advertenties in de dagbladen, stukken in de plaatselijke sufferdjes, in vakbladen etc.
Ook LTO schrijft op dit moment wel van alles over stikstof, maar ik heb volgens mij niets van LTO gehoord over het registreren van paarden.

LTO heeft er zeker wel aandacht aan besteed, er zijn diverse online seminars over geweest.

communicatie is verder vrij summier geweest, maar ja, een ieder wordt geacht de wet te kennen, dus bij handhaving heb je geen poot om op te staan.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 12:39

De Staatscourant is gewoon online te vinden. Sinds een paar jaar moet alles sowieso online gepubliceerd worden, dus het is niet zo dat je een fysiek abonnement hoeft te hebben.

En nee, het is niet makkelijk te vinden. Maar het wordt wel degelijk gepubliceerd, dus je zou het kunnen weten. Bijvoorbeeld https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 34297.html

Overigens kan het wel de moeite waard zijn om je te abonneren op de nieuwsbrief van Levende Have. Zij houden wet- en regelgeving in de gaten en vertalen het ook naar praktische informatie:
https://www.levendehave.nl/nieuws

Verder geldt dit al jaren voor schapen, geiten en andere herkauwers. Ik heb 3 schapen in de achtertuin en ook netjes een ubn aangevraagd. Ik betaal daar 26 euro per jaar voor en krijg er niks voor terug. Een ubn aanvragen is heel eenvoudig online geregeld, je moet alleen inloggen met DigiD (als particulier).

En al dat gedoe over de spionerende overheid.. tsja. Voor paarden was een uitzondering. Alle andere dierhouders van vee moesten dit al jaren. Ook voor de stikstof echt een issue werd. En ik heb nooit een fotograverende helikopter gezien, een controle gehad of schapenbelasting hoeven betalen.

Overigens zijn er nog zat schapen, varkens en geiten bij hobbyhouders zonder oormerk (en dus registratie), ondanks dat dat al jaren verplicht is. Het is echt niet zo dat de NVWA alle achtertuinen gaat nalopen. Ook omdat uit onderzoek al gebleken is dat de rol van hobbydieren minimaal is bij de verspreiding van dierziekten. Wel wordt dat steekproefsgewijs gecontroleerd op bijvoorbeeld kinderboerderijen. Dus plekken waar het belangrijker is dar het op orde is.

En nogmaals. Ik vind het ook zonde van de 26 euro die ik per jaar betaal voor een registratie. Maar het is ook niet iets waar ik wakker om kan liggen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 12:43

Ibbel schreef:
Je kunt (en móet), ook als particulier, via RVO je eigen UBN aanvragen, als je je paarden tenminste aan huis hebt of op een 'eigen/gehuurd' stuk grond.

Hoe zit dat in België?
Als ik via Google zoek kom ik alleen op Nederland uit met UBN :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:07

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:29

Regels gelden in de hele EU maar er is vrijwel geen land dat ze bureaucratisch zo goed weet uit te voeren als Nederland.
Daar moeten we blijkbaar trots op zijn :Y) :?