Kleinere paarden- en ponymarkten onder druk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

evie2333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:47

Elisa2 schreef:
Ik blijf erbij dat het probleem veel breder is dan alleen de markt verbieden.

Daar ben ik het mee eens

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 00:03

evie2333 schreef:
Ik weet het niet. Die arme dieren maar laten vertrekken naar de slacht, is dat beter?

Ja. Op de lange termijn wel. Als er geen geld meer te verdienen valt, stopt het. Dit soort dingen bestaat bij de gratie van de consument.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 00:54

StalNollie schreef:
Evie je wilt dus voor een dubbeltje wat opkopen. Want er moet wat gered worden...

En geloof me niet alles over een kam scheren. Ik handel zelf maar hier gaat alles door de molen heen, alleen wat ik dan merk zeker de shetten dat particulieren het niet willen betalen.

Daarnaast kom ik bij particulieren aan huis nou.... De gevallen zijn soms schrijnend te noemen. Onlangs 3 opgekocht waren graaaaad mager was gewoon particulier hoor. Niks geen markt, niks geen handelaar. En ja ik kocht ze op voor de handel wat heb ik eraan verdient!!! Verdomd weinig. Tandarts, enting, castreren, ontluizen, wormenkuur en zakken seniors pr.

Wij zijn juist bij een paar shetten fokkers wezen kijken en zijn ons daar steeds doodgeschrokken.

Heb een shet merrietje op leeftijd met haar laatste zoon gekocht, zodat zij niet meer doorverkocht zou worden als fokmerrie en we zochten een hengstveulentje, dus win-win. Hebben er door heel Nederland voor gereden en gelijk de tandarts laten komen, hoefjes onderhouden, ontwormt etc.

Was erg bang, maar ontdooit, gaat er beter uit zien en wij zijn er blij mee.

Ik vind het een goede zaak dat er strengere regels komen, want voorheen konden zelfs kinderen voor weinig een shetje kopen en mee naar huis sleuren.

Elisa2, het is een andere discussie, maar zonder welzijns regels kan je ze gewoon niet bij het 1 wel invoeren en bij het ander niet.

Mensen zijn heel hypocriet als ze het 1 wel oke vinden en het ander niet.

Ik ben een watje met ene hele grote W, dus ga niet naar een markt en zou zeker geen geld meenemen. ( waarschijnlijk wel de dichtsbijzijnde geldautomaat zoeken.....) Maar onder goede omstandigheden kan het voor mij doorgaan als de rest ook nog steeds is zoals het is.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 06:15

@evie, ik snap alleen niet zo goed waar je telkens die lange reis naar de slacht vandaan haalt? Met de huidige regels op markten is het bijna niet te doen om te exporteren voor de slacht. Je hebt vaak stallen in de buurt waar de paarden kunnen staan die voor export bedoelt zijn maar het lijkt me sterk dat daar paarden staan die bedoelt zijn voor de slacht.

Avalanche

Re: Kleinere paarden- en ponymarkten onder druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:12

Is ook niet want die transporten mogen niet meer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:40

Vroeger ging dat zo dus ik denk dat het daar vandaan komt. Kregen ze initiatalen op hun kont gespoten en kon je zo zien welke naar de slacht gingen. Hele vrachtwagens vol naar Italie. En uiteraard worden er nu natuurlijk nog steeds soms paarden voor de slacht verkocht of hetgene wat niet verkoopt en daar eindigt.

evie2333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:08

Elisa2 schreef:
Vroeger ging dat zo dus ik denk dat het daar vandaan komt. Kregen ze initiatalen op hun kont gespoten en kon je zo zien welke naar de slacht gingen. Hele vrachtwagens vol naar Italie. En uiteraard worden er nu natuurlijk nog steeds soms paarden voor de slacht verkocht of hetgene wat niet verkoopt en daar eindigt.

Dat bedoel ik idd. Wist niet dat dat nu zoveel minder was, maar het is nogsteeds wel

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 13:14

Ik denk eigenlijk dat die discussie over welzijn zelfs niet een van de hoofdredenen is. Ik denk echt dat dit heel simpel een gevolg is van minder en minder mensen die op deze manier een paard willen kopen en minder en minder mensen die op deze manier een paard willen verkopen. Alles kan nu op een andere manier veel gemakkelijker, sneller, veiliger,...

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:22

evie2333 schreef:
Ik weet het niet. Die arme dieren maar laten vertrekken naar de slacht, is dat beter? Nee. Ik vind absoluut van niet. En zoals ik eerder al zei, als die markten er niet zijn - wat dan met sommige paarden

En op het laatste moment een paardje kunnen overnemen, voordat de lange reis naar de slacht begint.

Zoals gezegd is dat dus niet meer zo en zijn er vele andere manieren om voor een kostprijs een paard te kopen. Je houdt die vreselijke mensen gewoon aan het werk door zo'n paard te kopen. En je zegt ook dat het verschrikkelijk is om te zien dus waarom meedoen?
En wat dan met die paarden, slacht is zelfs vaak beter dan men denkt en anders vinden ze wel een huisje op een andere manier.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:23

Gini schreef:
Ik denk eigenlijk dat die discussie over welzijn zelfs niet een van de hoofdredenen is. Ik denk echt dat dit heel simpel een gevolg is van minder en minder mensen die op deze manier een paard willen kopen en minder en minder mensen die op deze manier een paard willen verkopen. Alles kan nu op een andere manier veel gemakkelijker, sneller, veiliger,...

Zeker waar dat laatste :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 12:31

Nouja als je bij dezelfde handelaren koopt op hun eigen stal dan houdt je die handel natuurlijk ook in stand. Voor ieder paard is het wel fijn als ze niet meer van handelaar naar handelaar gaan dus dat zou een reden zijn om het toch te doen. Ik denk niet dat alleen kopers het in stand houden maar ook vooral fokkers en mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen. (zoals ik al schreef in een eerder bericht)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:11

Kopers ook hoor.
Net als met die vreselijke puppymills of de malafide stichtingen die honden vanuit het buitenland halen..... zolang mensen daar puppies blijven kopen of zielige honden halen, blijft dat in stand, want het is gewoon handel.

En natuurlijk moet er van bovenaf ook wat gebeuren, maar kopers dragen er absoluut aan bij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 18:36

Maar wat is dan de oplossing?

Moeten handelaren een certificaat bijv?

Ik koop niet per se liever bij een particulier dan een handelaar. Maar ja, koop je regelmatig een paard of ga je mee met klanten en ken je de markt of koop je ooit 1x een paard met veel emoties gepaard.....

Dat zijn wel verschillen. Waar kan iemand veilig terecht en hoe kan je het welzijn waarborgen van de paarden en pony's?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 21:28

Alleen al die magere treurige vos op de foto….

Wij mensen gaan toch schandalig met dieren om. Het gros heeft zich sinds de middeleeuwen niet meer ontwikkelt.

Liever vandaag nog kappen dan morgen. Natuurlijk verdwijnt duistere handel niet, en eigenaren zonder ruggengraat die hun kapotte of oude dieren dumpen ook niet, maar we moeten ergens beginnen nietwaar?

Door dit signaal af te geven volgt er hopelijk meer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 08:59

Niet alle handel is slecht, het gaat om de onderlaag..in het laagste segment handel. En dan nog zijn niet alle handelaren slecht maar dat zijn vaak wel de paarden/pony's waar geen cent meer ingestoken wordt.

Tja hoe zorg je dat een paard niet in zo'n handel komt? sowieso zorgen dat het genoeg waarde heeft en houdt..dus gezond is en makkelijk in de omgang en na te rijden, dan komt zo'n dier er al niet zo makkelijk terecht. Voor de paarden zou het goed zijn als er een gezondheidscertificaat bij zou komen bij de verkoop denk ik..maar daar zal vast wel mee gesjoemeld gaan worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:29

Maar het is wel dubbel.

Zowel van de markt als handelaren weet ik toch wel paarden en pony's die belabberd binnen kwamen en eenmaal verkocht aan een liefdevol baasje enorm opknapte. Niet iedereen met een laag aanschaf budget is een slechte baas.

Of mensen hebben wel meer budget, maar kopen de uitdaging, zien iets in een paard en durven een risico te nemen.

Als de low budget paarden en pony's eerst getraind moeten worden, krijg je weer andere toestanden waar je misselijk van wordt en wordt de markt wel eenzijdig. Niet iedereen wil een sport paard. Braaf is voor veel mensen het belangrijkste en dat bereik je doorgaans alleen met eerlijke training en dat kan tijd en geld kosten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:38

Ja, puppies van broodfokkers worden ook regelmatig aan liefdevolle baasjes verkocht en knappen enorm op.

Maar diezelfde baasjes kopen wel een puppie bij de broodfokker en sponsoren dus de broodfok, en dragen actief bij aan het leed van de teef.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:01

Avalanche schreef:
Ja, puppies van broodfokkers worden ook regelmatig aan liefdevolle baasjes verkocht en knappen enorm op.

Maar diezelfde baasjes kopen wel een puppie bij de broodfokker en sponsoren dus de broodfok, en dragen actief bij aan het leed van de teef.

Maar dat is wel een verschil. Fokken of handelen op latere leeftijd.

De paarden en pony's kunnen prima netjes gefokt zijn en toch in de handel terechtkomen.

En het verschil is dat honden vaak vanaf het nest naar de baas gaan en je hoopt dat ze hun hele leven daar slijten als alles goed gaat.

Paarden worden op diverse leeftijden verkocht en gekocht.

Als je wilt dat we allemaal bij de goede fokker kopen en het paard een leven lang houden, krijg je een hele andere situatie.

En natuurlijk kan je de handelaren wel vergelijken met broodfokkers, maar vraag en aanbod is bij paarden toch echt anders.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:10

Het gaat mij helemaal niet om fokken of handelen op latere leeftijd. Het gaat mij om de kopers. Je moet dat soort dierenmishandeling niet willen sponsoren.

Dit soort dingen bestaat bij de gratie van de consument, en als de consument zegt dat ie dit niet oké vindt, houdt het dus op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 15:52

Avalanche schreef:
Het gaat mij helemaal niet om fokken of handelen op latere leeftijd. Het gaat mij om de kopers. Je moet dat soort dierenmishandeling niet willen sponsoren.

Dit soort dingen bestaat bij de gratie van de consument, en als de consument zegt dat ie dit niet oké vindt, houdt het dus op.

Maar je kan het niet 1 op 1 vergelijken.

In paarden is nou eenmaal handel, want mensen willen paarden en pony's en de meesten hebben meerdere baasjes in hun leven.

Een handelaar is niet altijd slechter dan die zogenaamd nette trainingsstal of particulier, echt niet.

En wat is erger? Dat een paard ergens weken of maanden getraind wordt of dat het van handel naar handel gaat en bij een goed baasje komt?

Er moet wel echt heel veel veranderen wil je welzijn in de verkoop en aankoop voor elkaar krijgen, want dat is op veel plekken waardeloos.

Ik heb kort op een stal gewerkt waar paarden duur verkocht werden. Moesten elke dag gewassen worden, van het gangpad moest je kunnen eten, maar de paarden hadden echt geen fijn leven. Door de gouden knoppen en glimmende paarden werd er wel meer betaald.......

Zoals ik eerder zei; dan moet je met certificaten of iets dergelijks gaan werken. En wie gaat die uitgeven? De KNHS? Dan haak ik al af, want die hebben niks met welzijn.

En zoals bij alles wint het geld dan en daar is het niet altijd beter.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:22

superpony schreef:
Maar je kan het niet 1 op 1 vergelijken.

Waarom niet? Het is toch hetzelfde? Sentimentele mensen die zielige dieren willen redden en ze van de paardenmarkt halen, want het is zo sneu, sentimentele mensen die een zielig hondje uit het buitenland halen wat het is zo sneu.

En het zijn die mensen die dit soort wanpraktijken sponsoren. Zo simpel is het. Een deel van de verantwoordelijkheid ligt echt wel bij de koper, of je het nu leuk vindt of niet.
superpony schreef:
Een handelaar is niet altijd slechter dan die zogenaamd nette trainingsstal of particulier, echt niet.

En wat is erger? Dat een paard ergens weken of maanden getraind wordt of dat het van handel naar handel gaat en bij een goed baasje komt?

Niet het onderwerp dus niet relevant.

superpony schreef:
Er moet wel echt heel veel veranderen wil je welzijn in de verkoop en aankoop voor elkaar krijgen, want dat is op veel plekken waardeloos.

Correct. En dan kom je weer bij de consument terecht die veel bewuster moet zijn met aankoop. Maar dingen in de paardensport veranderen van onderaf, niet van bovenaf.
superpony schreef:
Ik heb kort op een stal gewerkt waar paarden duur verkocht werden. Moesten elke dag gewassen worden, van het gangpad moest je kunnen eten, maar de paarden hadden echt geen fijn leven. Door de gouden knoppen en glimmende paarden werd er wel meer betaald.......

Ik vind dit argument echt zo'n ongelooflijke bullshit. Je moet ergens beginnen. En de meest schrijnende gevallen hebben de meeste aandacht nodig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 07:45

Maar Ava..jouw paard zou waarschijnlijk ook in de (snelle) handel zijn gekomen als jij haar niet had gekocht. Het meeste wat er terecht komt mankeert wat..medisch of qua karakter niet zo makkelijk, of kapot gereden, of verkeerde zaken aangeleerd. Een goede handelstal kan corrigeren..maar wat niet (snel) te corrigeren is komt al snel in de snelle handel. Of ze hebben geluk dat iemand ze koopt die er tijd en aandacht aan wil spenderen.

En ik ben het met SP eens dat dit voor sommige paarden beter is dan sommige particulieren..het is niet zo zwart/ wit helaas. Als de vergelijking met broodfokkers gemaakt wordt dan trek ik de vergelijking liever met fokkers die vermeerderen met ongezonde dieren of dieren met een slecht karakter.

SP: ik bedoelde niet dat perse dat ze eerst getraind moeten worden..maar een goede basisopleiding en op een goede manier zadelmak en doorgereden worden het eerste jaar is vaak toch wat ze meenemen in de rest van hun leven en brave en gezonde paarden komen nu eenmaal altijd beter terecht. Heb er zoveel gezien waar mensen gewoon aangeprutst hebben met beleren en dan krijg je van die vervelende dingen die er nooit meer helemaal uit gaan..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:46

Elisa2 schreef:
Maar Ava..jouw paard zou waarschijnlijk ook in de (snelle) handel zijn gekomen als jij haar niet had gekocht. Het meeste wat er terecht komt mankeert wat..medisch of qua karakter niet zo makkelijk, of kapot gereden, of verkeerde zaken aangeleerd. Een goede handelstal kan corrigeren..maar wat niet (snel) te corrigeren is komt al snel in de snelle handel. Of ze hebben geluk dat iemand ze koopt die er tijd en aandacht aan wil spenderen.

Grappig dat je dat denkt, want het segment paarden wat bij mij komt, valt niet in de lagere prijsklasse en dus hebben ze vaak eigenaren die er redelijk veel geld aan willen spenderen om het paard te corrigeren, en ze weten dat daar maanden in gaan zitten. Maar omdat ze dan ook een aantal duizendjes meer kunnen vragen bij verkoop, doen ze het.
Of laten door een professional bemiddelen en ook in dat geval komen de paarden niet op een handelsstal terecht. De kans dat deze paarden in de snelle handel terechtkomen is echt nihil.

Elisa2 schreef:
En ik ben het met SP eens dat dit voor sommige paarden beter is dan sommige particulieren..het is niet zo zwart/ wit helaas. Als de vergelijking met broodfokkers gemaakt wordt dan trek ik de vergelijking liever met fokkers die vermeerderen met ongezonde dieren of dieren met een slecht karakter.

Dan heb je niet goed gelezen. Ik maak de vergelijking met pupkopers. De categorie mensen die dieren willen redden maar niet verder kijken dan hun betraande neus lang is, en dus deze zaken actief sponsoren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:09

Jij mag van alles BS vinden of niet ontopic, ik vind van wel. Je gaat zelf vergelijken met iets off topic......

En het is wel relevant, want nu zeg je dus dat alleen mensen met een hoger budget op de juiste manier een paard kopen en dat is pas echt BS.

Op markten kopen mensen met low budget ook soms met verstand, kennis en ervaring en komt menig paard beter terecht dan die over the top getrainde....

Ja, als ik naar de markt ga koop ik dat zielige hoopje, maar dat doe ik zo ook wel en die vindt je overal. Ik zou een gewassen paard op een stal met gouden knoppen die doelloos uit zijn ogen staat te kijken kopen als zielig hoopje zodat die daar snel weg kan........

En die staan daar doorgaans langer dan de paarden die enkele uurtjes op de markt doorbrengen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:14

Dat je een zielig hoopje koopt moet je zelf weten. Wáár je dat zielige hoopje koopt maakt wel uit.

Ik heb een probleem met mensen die daarmee dierenmishandeling sponsoren. Want die handelaren zeggen gewoon dat ze die dieren wel kunnen verkopen, en door het verhaal nog wat zieliger te maken, kloppen ze je nog meer geld uit de zak.

En dan draag je er gewoon actief aan bij dat dit soort praktijken blijven bestaan, en als je niet beter weet is je dat niet kwalijk te nemen, maar jij weet gewoon wél beter.

Dat er paarden goed terechtkomen is leuk, maar heeft geen meerwaarde voor alle paarden aan wiens ellende geld wordt verdiend. Bovendien doet dat niet ter zake, want het praat niet goed dat je de dierenmishandeling sponsort in de eerste plaats.