Elisa2 schreef:Ik blijf erbij dat het probleem veel breder is dan alleen de markt verbieden.
Daar ben ik het mee eens
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
StalNollie schreef:Evie je wilt dus voor een dubbeltje wat opkopen. Want er moet wat gered worden...
En geloof me niet alles over een kam scheren. Ik handel zelf maar hier gaat alles door de molen heen, alleen wat ik dan merk zeker de shetten dat particulieren het niet willen betalen.
Daarnaast kom ik bij particulieren aan huis nou.... De gevallen zijn soms schrijnend te noemen. Onlangs 3 opgekocht waren graaaaad mager was gewoon particulier hoor. Niks geen markt, niks geen handelaar. En ja ik kocht ze op voor de handel wat heb ik eraan verdient!!! Verdomd weinig. Tandarts, enting, castreren, ontluizen, wormenkuur en zakken seniors pr.
Elisa2 schreef:Vroeger ging dat zo dus ik denk dat het daar vandaan komt. Kregen ze initiatalen op hun kont gespoten en kon je zo zien welke naar de slacht gingen. Hele vrachtwagens vol naar Italie. En uiteraard worden er nu natuurlijk nog steeds soms paarden voor de slacht verkocht of hetgene wat niet verkoopt en daar eindigt.
evie2333 schreef:Ik weet het niet. Die arme dieren maar laten vertrekken naar de slacht, is dat beter? Nee. Ik vind absoluut van niet. En zoals ik eerder al zei, als die markten er niet zijn - wat dan met sommige paarden
En op het laatste moment een paardje kunnen overnemen, voordat de lange reis naar de slacht begint.
Gini schreef:Ik denk eigenlijk dat die discussie over welzijn zelfs niet een van de hoofdredenen is. Ik denk echt dat dit heel simpel een gevolg is van minder en minder mensen die op deze manier een paard willen kopen en minder en minder mensen die op deze manier een paard willen verkopen. Alles kan nu op een andere manier veel gemakkelijker, sneller, veiliger,...
Avalanche schreef:Ja, puppies van broodfokkers worden ook regelmatig aan liefdevolle baasjes verkocht en knappen enorm op.
Maar diezelfde baasjes kopen wel een puppie bij de broodfokker en sponsoren dus de broodfok, en dragen actief bij aan het leed van de teef.
Avalanche schreef:Het gaat mij helemaal niet om fokken of handelen op latere leeftijd. Het gaat mij om de kopers. Je moet dat soort dierenmishandeling niet willen sponsoren.
Dit soort dingen bestaat bij de gratie van de consument, en als de consument zegt dat ie dit niet oké vindt, houdt het dus op.
superpony schreef:Maar je kan het niet 1 op 1 vergelijken.
superpony schreef:Een handelaar is niet altijd slechter dan die zogenaamd nette trainingsstal of particulier, echt niet.
En wat is erger? Dat een paard ergens weken of maanden getraind wordt of dat het van handel naar handel gaat en bij een goed baasje komt?
superpony schreef:Er moet wel echt heel veel veranderen wil je welzijn in de verkoop en aankoop voor elkaar krijgen, want dat is op veel plekken waardeloos.
superpony schreef:Ik heb kort op een stal gewerkt waar paarden duur verkocht werden. Moesten elke dag gewassen worden, van het gangpad moest je kunnen eten, maar de paarden hadden echt geen fijn leven. Door de gouden knoppen en glimmende paarden werd er wel meer betaald.......
Elisa2 schreef:Maar Ava..jouw paard zou waarschijnlijk ook in de (snelle) handel zijn gekomen als jij haar niet had gekocht. Het meeste wat er terecht komt mankeert wat..medisch of qua karakter niet zo makkelijk, of kapot gereden, of verkeerde zaken aangeleerd. Een goede handelstal kan corrigeren..maar wat niet (snel) te corrigeren is komt al snel in de snelle handel. Of ze hebben geluk dat iemand ze koopt die er tijd en aandacht aan wil spenderen.
Elisa2 schreef:En ik ben het met SP eens dat dit voor sommige paarden beter is dan sommige particulieren..het is niet zo zwart/ wit helaas. Als de vergelijking met broodfokkers gemaakt wordt dan trek ik de vergelijking liever met fokkers die vermeerderen met ongezonde dieren of dieren met een slecht karakter.