Wat jij als fokker moet weten over draagmerries.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 19:28

Captain schreef:
janderegelaa schreef:
Voor jullie info: kuikentjes komen ook gewoon uit de broedmachine en niet onder een kip vandaan

Wat is dit voor denigrerende opmerking?
Dat is echt geen vergelijking.

Die missen anders wel een moeder.

Captain

Re: Wat jij als fokker moet weten over draagmerries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 19:55

Niemand zegt hier dat de veulens een moeder missen of wel?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:15

Ik denk dat de tegenstanders 1 ding vergeten.. Als er geen geld aan iets verdiend kan worden, houdt die hele branche op. De pensionhouder, de voerleverancier, de fokker, etc etc.

Dat is met elke branche zo, ook met andere dieren. Honden, katten, duiven, paarden, koeien, varkens, en alles wat daaraan vast zit (voer, huisvesting etc)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:24

Heeft iemand hier wel eens een OPU gedaan zien worden? De merries worden netjes gesedeerd en krijgen goede pijnstilling. Leuk is het niet, maar het lijkt hier alsof het vergeleken wordt met een paard even goed in elkaar timmeren. Dat vind ik nou ook weer niet passend.

De draagmerries wordt vaak juist goed voor gezorgd: immers, ze dragen een heel kostbaar veulentje met zich mee. Zonder goede conditie krijgt het veulen ook geen goede start mee.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:40

_San87_ schreef:
Jawel, je kunt ook eitjes spoelen. En geen OPU-ICSI gebruiken.

Maar dan heb je geen 200 nakomelingen van 1 merrie.

Eitjes spoelen gaat niet. Dan insemineer je de donormerrie en spoel je ongeveer een week na de ovulatie het embryo, dat wordt vervolgens bij een draagmerrie geimplanteerd en is voor beide paarden nauwelijks belastend.

OPU t.b.v. ICSI vind ik echt een ander verhaal; het oogsten van de follikels is voor de donormerrie echt wel vervelend. Maar ook hier ondervindt de draagmerrie weinig last op het implanteren na, maar dat is nauwelijks anders voor het paard dan insemineren.

Ik zou er geen probleem mij hebben om een geblesseerde merrie als draagmerrie in te zetten en ik heb ook twee keer een embryo gespoeld uit een merrie die in de sport liep. Maar dan gewoon een keer per seizoen voor mijn eigen fokkerij en niet meerdere cycli achter elkaar met het oog op verkoop van de embryo's.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:48

gomir schreef:
_San87_ schreef:
Jawel, je kunt ook eitjes spoelen. En geen OPU-ICSI gebruiken.

Maar dan heb je geen 200 nakomelingen van 1 merrie.

Eitjes spoelen gaat niet. Dan insemineer je de donormerrie en spoel je ongeveer een week na de ovulatie het embryo, dat wordt vervolgens bij een draagmerrie geimplanteerd en is voor beide paarden nauwelijks belastend.

OPU t.b.v. ICSI vind ik echt een ander verhaal; het oogsten van de follikels is voor de donormerrie echt wel vervelend. Maar ook hier ondervindt de draagmerrie weinig last op het implanteren na, maar dat is nauwelijks anders voor het paard dan insemineren.

Ik zou er geen probleem mij hebben om een geblesseerde merrie als draagmerrie in te zetten en ik heb ook twee keer een embryo gespoeld uit een merrie die in de sport liep. Maar dan gewoon een keer per seizoen voor mijn eigen fokkerij en niet meerdere cycli achter elkaar met het oog op verkoop van de embryo's.

Ja, dat is wat ik bedoel. Bedankt voor de aanvulling.

Jasmijn159 schreef:
Heeft iemand hier wel eens een OPU gedaan zien worden? De merries worden netjes gesedeerd en krijgen goede pijnstilling. Leuk is het niet, maar het lijkt hier alsof het vergeleken wordt met een paard even goed in elkaar timmeren. Dat vind ik nou ook weer niet passend.

De draagmerries wordt vaak juist goed voor gezorgd: immers, ze dragen een heel kostbaar veulentje met zich mee. Zonder goede conditie krijgt het veulen ook geen goede start mee.

Een gezond paard sederen en pijnstilling geven, een ruggenprik, om follikels te oogsten? Ik lees ook dat merries er regelmatig een paar dagen wat naar van zijn, koortsig.

Terwijl er ook opties zijn waarbij het paard geen pijn hoeft te hebben.

Vind je dat niet heel erg raar? Het is niet dat t om een medisch noodzakelijke ingreep gaat, of zo.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:04

Een chipje verwijderen wat niet hinderlijk voor de sport is, is ook niet noodzakelijk. Toch wil niemand, ook de amateur niet, het paard met chip.

Ik heb een oudere fokmerrie, ET lukt niet, icsi wel. Wij moeten (mede) leven van de fokkerij, als zij niet produceert, zou ik haar zakelijk gezien niet aan kunnen houden. Wie van jullie wil haar overnemen? (Niet dat ze weg gaat, want helaas ben ik niet zakelijk genoeg)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:08

Oh oke, dus dan is het goed te praten. +:)+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:20

Ik weet dat t niet zo bedoeld is, maar het leest als, ik moet geld verdienen dus ik mag het paard pijn doen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:38

Zo is het zeker niet bedoeld. Maar het is niet zo dat ze helse pijnen uitstaan.

Ik durf te wedden dat menig van jullie ook wel eens met zweep of spoor rijdt?

Of stel: je paard heeft een onschuldig bultje net op de plek van het zadel, wat alleen hinder geeft met rijden. Ga je dan nooit weer rijden of laat je het toch weg halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:49

Vulina schreef:
Zo is het zeker niet bedoeld. Maar het is niet zo dat ze helse pijnen uitstaan.

Ik durf te wedden dat menig van jullie ook wel eens met zweep of spoor rijdt?

Of stel: je paard heeft een onschuldig bultje net op de plek van het zadel, wat alleen hinder geeft met rijden. Ga je dan nooit weer rijden of laat je het toch weg halen?
Appels met peren vergelijken. Ten eerste hoeven ze van weep en sporen niet standaard aan de antibiotica of aan de pijnstilling, ten tweede - en dit gaat meer over ethiek dan wat anders - wordt een paard van het weghalen van een chip of bultje, of het rijden met zweep of spoor niet gereduceerd tot slechts zijn geslachtsdelen, wat imo wel de richting is die de warmbloedfokkerij nu op aan het gaan is. De eierstokken of baarmoeder werken niet meer? Dan is het paard waardeloos geworden, en dat vind ik wel een vrij zorgwekkende en discutabele gedachtegang.

Ik denk ook dat dit een vicieuze cirkel is: blijkbaar is er al een overproductie van paarden, als we naar dit soort kunstmiddelen moeten grijpen om het in leven houden van bepaalde dieren te kunnen verantwoorden. In plaats van dan te besluiten om niet te fokken met minder goede dieren, worden die juist gebruikt om nóg meer paarden te produceren, "want moneyz."

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:53

Ik mag ook hopen dat niemand de zweep of de sporen gebruikt om het paard bewust pijn te doen...

Ik zou niet weten hoe pijnlijk het is. Van wat ik van vrouwen lees die een dergelijke behandeling hebben ondergaan, is echt echt heel pijnlijk. Ik vraag me af hoe dat ethisch te verantwoorden is, een paard pijn te laten doorstaan om eitjes te oogsten.

Het klinkt aan alle kanten naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:58

_San87_ schreef:
Ik mag ook hopen dat niemand de zweep of de sporen gebruikt om het paard bewust pijn te doen...

Ik zou niet weten hoe pijnlijk het is. Van wat ik van vrouwen lees die een dergelijke behandeling hebben ondergaan, is echt echt heel pijnlijk. Ik vraag me af hoe dat ethisch te verantwoorden is, een paard pijn te laten doorstaan om eitjes te oogsten.

Dat is natuurlijk wel wishful thinking, want we weten allemaal hoe een hoop ruiters sporen en zweep gebruiken. Maar goed, dat zijn voor een groot deel ook de mensen die geen moeite hebben met OPU, want ze dragen daar zelf aan bij door juist die paarden te rijden, dus tja... wat moet je er verder nog van zeggen? :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 22:01

Mkango schreef:
_San87_ schreef:

Dat is natuurlijk wel wishful thinking, want we weten allemaal hoe een hoop ruiters sporen en zweep gebruiken. Maar goed, dat zijn voor een groot deel ook de mensen die geen moeite hebben met OPU, want ze dragen daar zelf aan bij door juist die paarden te rijden, dus tja... wat moet je er verder nog van zeggen? :+

Ja, misschien wel wishful thinking...

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 22:17

LaPluche schreef:
Ik heb dit meegemaakt op een bedrijf waar ik werkte.
Jonge merries werden hengstig gespoten tegelijkertijd met de fok merrie, hengst erop, eitje spoelen, in de draagmerrie.... Dit gewoon 3x in een seizoen.
Die jonge merries waren vaak zo boos en menig maal hadden ze een vieze baarmoeder door het spoelen.
Ik werd er erg verdrietig van en ben midden in het seizoen gestopt. Ik wil het nog net geen mishandeling noemen, maar het staat er niet ver vanaf.

Noem dit maar gerust wel mishandeling, want dat is het.
Bizar zeg, dit wordt gewoon goed gepraat lijkt wel.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 22:21

Mijn enige en laatste ervaring met OPU is alles behalve positief. Ik zou hoe dan ook hier nooit gebruik van maken, gewin of niet… Ethisch gaat dat er bij mij echt niet door. Ik werkte toen nog op een springstal en heb uiteindelijk zelf die merrie naar de kliniek gebracht omdat ze de hele stal overhoop haalde van de pijn…. Stond helemaal nat van het zweet… :n

Of elke merrie er dusdanig veel pijn aan ervaart weet ik niet, maar dat deze merrie dat wel had is me wel duidelijk. Kan dan ook niet begrijpen dat dit geaccepteerd wordt. Nog even niet te spreken over het stukje bloedspreiding wat zo nog meer gevaar gaat lopen. :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 23:08

Vulina schreef:
Ik denk dat de tegenstanders 1 ding vergeten.. Als er geen geld aan iets verdiend kan worden, houdt die hele branche op. De pensionhouder, de voerleverancier, de fokker, etc etc.

Dat is met elke branche zo, ook met andere dieren. Honden, katten, duiven, paarden, koeien, varkens, en alles wat daaraan vast zit (voer, huisvesting etc)

Maar daarom is het goed te praten om gewoon misbruik van de paarden te maken? Is het dan niet verstandiger om die paarden in te slapen? Dan hoeven ze niet jaren belast te worden met dit soort praktijken. Want voor het hele gemak vergeten we even dat een dracht voor een paard ook zwaar is en dat komt dan nog na zo'n heel traject wat volgens mij echt wel meer impact heeft op de merries dan mensen willen geloven voor hun eigen gemoedsrust. Waarom moeten wij als mensen altijd alles maar "verbeteren" en manipuleren. Als het niet op de meest natuurlijke weg kan zou het gewoon klaar moeten zijn. Dat je als mens kiest om een heel traject aan te gaan als het niet op de natuurlijke manier wil lukken dat moet je zelf weten maar om zo met een paard z'n hormonen te kloten. Als mens kan je tenminste aangeven dat het traject je toch de zwaar wordt en je er mee stopt en die mensen zijn er ook genoeg. Maar een paard dringen we dat maar gewoon op en paarden hebben het maar gewoon te accepteren, we sederen ze maar en stoppen ze vol medicijnen alleen maar omdat de moeder perse in de sport moet presteren en dat alleen is niet genoeg want het liefst hebben we ook 10 veulens per jaar van ze dus moet ze dat ook nog even tussen de soep en patatten door doen. Ik kan mij daar echt boos om maken dat er mensen oké mee zijn om zo te rommelen met een paard dat geen stem heeft.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 01:20

Captain schreef:

Ik vind het gewoon onethisch dat die kuikentjes een moeder moeten missen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 01:29

Vulina schreef:

Wat een onzin. Paardensport en handel bestond al voor dit mogelijk was.

En ook als er dingen veranderen, zullen de echte die hards paarden blijven houden en fokken.

Dat het om geld en prestatie gaat is een steeds grote wordend probleem. En waarvoor? Denkt iedereen nou echt dat ene kampioens paard te fokken? Voor de meeste mensen kosten paarden geld en verdienen ze er niks aan.

Mensen zijn tegen broodfok bij honden, willen bewuster vlees eten of geen vlees, maar zodra het om hun eigen sport of hobby gaat, is alles goed te praten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 06:17

janderegelaa schreef:
Captain schreef:

Ik vind het gewoon onethisch dat die kuikentjes een moeder moeten missen.

Maar wat heeft dat met dit specifieke onderwerp te maken?

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 06:29

Zo dan. Ik verwachtte een kritisch artikel over dit onderwerp of in ieder geval dat eveneens aandacht gegeven zou worden aan de negatieve punten met betrekking tot het welzijn van de paarden. Bokt is immers een paardenforum. In plaats daarvan lees ik een artikel dat op mij meer overkomt als een verkapte ordinaire advertentie, pure verkoopstrategie.
Kom er met mijn hoofd al niet bij dat dit soort praktijken (de behandelingen dan) überhaupt mogen en dan wordt het ook nog zonder enige kanttekening hier geplaatst :?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 08:34

Pumpkinbroes schreef:
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die hier een naar gevoel bij heeft.

De paardensport ligt niet voor niks onder een vergrootglas.

Ik heb wel het idee dat de paardensport om hele andere redenen onder een vergrootglas ligt dan dit. Hier zou meer naar gekeken moeten worden. Terwijl ze in mijn ogen juist te moeilijk doen om vrij onschuldige dingen.

Ik kan er ook nog inkomen dat je een veulen van een goede merrie wil die in de sport loopt en dat het misschien ooit een keer gebeurt..... Maar het begint gewoon normaal te worden. Fokkers thuis met hun NORMALE merrie's gaan het nu ook al doen.

Vroeger werd een kreupele (lees: niet meer geschikt voor de sport) merrie met 6 of 7 jaar ingeslapen maar nu worden ze allemaal aangeboden als draagmerrie.... als of je dat beest daar een plezier mee doet....

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 09:14

DDDara schreef:
Vroeger werd een kreupele (lees: niet meer geschikt voor de sport) merrie met 6 of 7 jaar ingeslapen maar nu worden ze allemaal aangeboden als draagmerrie.... als of je dat beest daar een plezier mee doet....

Of ze worden gebruikt als fokmerrie. Dat lijkt me geen enkel probleem als de blessure zo is dat er geen pijn is bij beweging en extra belasting van dracht..... en het niet erfelijk is in geval van zelf fokmerrie.
wat is daar wel het probleem van???? Of het verschil tussen een gewone fokmerrie?
Een draagmerrie krijgt geen zaad in zich maar een embryo, dit is verder niet pijnlijk oid. Gesproken over et.

En ik denk met een goed management dat er niet altijd hengstig gespoten hoeft te worden. Al gebeurd dat met gewoon fokken ook gewoon random, wnat dat is lekker makkelijk. Dan weet ik dat ze hengstig zijn en hoef ik niet random te scannen of op te letten.
En daar is weer en bijzondere reden (die ik heb gehoord) voor een vorm van spuiten die ook in de normale manier van fokken wordt gebruikt.. die best overbodig is.

Zo heb je werkelijk met alles, alle dieren, sporten, soorten leven wel goede en mindere kanten. Mensen die zich inzetten voor welzijn en mensen die vooral geld zien. Maar ook beide is heel goed mogelijk.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:41

Om eerlijk te zijn vind ik het not done als geld je motivatie is om een dier ongemak te geven. Dan mag je je imo geen dierenliefhebber meer noemen.

Tuurlijk is het prima als je geld verdient met bijvoorbeeld fokkerij, maar ik vind dat het welzijn van de paarden dan je allergrootste prioriteit moet zijn. Niet die nummertjes op je bankrekening.
Mensen doen de meest vreselijke dingen met geld als motivatie en ik vind het vreselijk dat het nu ook al in de paardenwereld gebeurt.

Ik vind het uitbuiten van de meest lieve dieren die er zijn en dat doet mij verdriet. Kan de merrie niet meer op natuurlijk manier drachtig worden? Dan geef je haar een liefdevol pension, of mag ze veulens opvoeden oid. Maar dan ga je haar imo niet met een pijnlijke methode 'oogsten' puur voor het geld.

Het is maar mijn mening ;)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:43

Cioccolato schreef:
DDDara schreef:

Of ze worden gebruikt als fokmerrie. Dat lijkt me geen enkel probleem als de blessure zo is dat er geen pijn is bij beweging en extra belasting van dracht..... en het niet erfelijk is in geval van zelf fokmerrie.
wat is daar wel het probleem van???? Of het verschil tussen een gewone fokmerrie?
Een draagmerrie krijgt geen zaad in zich maar een embryo, dit is verder niet pijnlijk oid. Gesproken over et.

En ik denk met een goed management dat er niet altijd hengstig gespoten hoeft te worden. Al gebeurd dat met gewoon fokken ook gewoon random, want dat is lekker makkelijk. Dan weet ik dat ze hengstig zijn en hoef ik niet random te scannen of op te letten.
En daar is weer en bijzondere reden (die ik heb gehoord) voor een vorm van spuiten die ook in de normale manier van fokken wordt gebruikt.. die best overbodig is.

Zo heb je werkelijk met alles, alle dieren, sporten, soorten leven wel goede en mindere kanten. Mensen die zich inzetten voor welzijn en mensen die vooral geld zien. Maar ook beide is heel goed mogelijk.

Precies. Er zijn zat merries die je een groot plezier doet met het jaarlijks grootbrengen van een veulen. Of dat genetisch haar eigen veulen is, heeft die merrie echt niet in de gaten. Veruit de meeste merriehouders/fokkers en dierenarts werken vanuit hun hart en ja, er wordt aan verdiend en het wordt gedaan om geld aan te verdienen, maar hey, is dat niet hoe het werkt als professional? Dat je het doet om geld te verdienen?
Of je ICSI bij een paard moet doen vind ik een lastige kwestie. En staat ook enigszins los van de hele kwestie over draagmerries, hoewel het hier meermalen door elkaar wordt gebruikt. Nogmaals, ik heb niks tegen draagmerries en embryo's spoelen als het met verstand en respect gebeurt.