Captain schreef:janderegelaa schreef:Voor jullie info: kuikentjes komen ook gewoon uit de broedmachine en niet onder een kip vandaan
Wat is dit voor denigrerende opmerking?
Dat is echt geen vergelijking.
Die missen anders wel een moeder.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_San87_ schreef:Jawel, je kunt ook eitjes spoelen. En geen OPU-ICSI gebruiken.
Maar dan heb je geen 200 nakomelingen van 1 merrie.
gomir schreef:_San87_ schreef:Jawel, je kunt ook eitjes spoelen. En geen OPU-ICSI gebruiken.
Maar dan heb je geen 200 nakomelingen van 1 merrie.
Eitjes spoelen gaat niet. Dan insemineer je de donormerrie en spoel je ongeveer een week na de ovulatie het embryo, dat wordt vervolgens bij een draagmerrie geimplanteerd en is voor beide paarden nauwelijks belastend.
OPU t.b.v. ICSI vind ik echt een ander verhaal; het oogsten van de follikels is voor de donormerrie echt wel vervelend. Maar ook hier ondervindt de draagmerrie weinig last op het implanteren na, maar dat is nauwelijks anders voor het paard dan insemineren.
Ik zou er geen probleem mij hebben om een geblesseerde merrie als draagmerrie in te zetten en ik heb ook twee keer een embryo gespoeld uit een merrie die in de sport liep. Maar dan gewoon een keer per seizoen voor mijn eigen fokkerij en niet meerdere cycli achter elkaar met het oog op verkoop van de embryo's.
Jasmijn159 schreef:Heeft iemand hier wel eens een OPU gedaan zien worden? De merries worden netjes gesedeerd en krijgen goede pijnstilling. Leuk is het niet, maar het lijkt hier alsof het vergeleken wordt met een paard even goed in elkaar timmeren. Dat vind ik nou ook weer niet passend.
De draagmerries wordt vaak juist goed voor gezorgd: immers, ze dragen een heel kostbaar veulentje met zich mee. Zonder goede conditie krijgt het veulen ook geen goede start mee.
Vulina schreef:Appels met peren vergelijken. Ten eerste hoeven ze van weep en sporen niet standaard aan de antibiotica of aan de pijnstilling, ten tweede - en dit gaat meer over ethiek dan wat anders - wordt een paard van het weghalen van een chip of bultje, of het rijden met zweep of spoor niet gereduceerd tot slechts zijn geslachtsdelen, wat imo wel de richting is die de warmbloedfokkerij nu op aan het gaan is. De eierstokken of baarmoeder werken niet meer? Dan is het paard waardeloos geworden, en dat vind ik wel een vrij zorgwekkende en discutabele gedachtegang.Zo is het zeker niet bedoeld. Maar het is niet zo dat ze helse pijnen uitstaan.
Ik durf te wedden dat menig van jullie ook wel eens met zweep of spoor rijdt?
Of stel: je paard heeft een onschuldig bultje net op de plek van het zadel, wat alleen hinder geeft met rijden. Ga je dan nooit weer rijden of laat je het toch weg halen?
_San87_ schreef:Dat is natuurlijk wel wishful thinking, want we weten allemaal hoe een hoop ruiters sporen en zweep gebruiken. Maar goed, dat zijn voor een groot deel ook de mensen die geen moeite hebben met OPU, want ze dragen daar zelf aan bij door juist die paarden te rijden, dus tja... wat moet je er verder nog van zeggen?Ik mag ook hopen dat niemand de zweep of de sporen gebruikt om het paard bewust pijn te doen...
Ik zou niet weten hoe pijnlijk het is. Van wat ik van vrouwen lees die een dergelijke behandeling hebben ondergaan, is echt echt heel pijnlijk. Ik vraag me af hoe dat ethisch te verantwoorden is, een paard pijn te laten doorstaan om eitjes te oogsten.
Het klinkt aan alle kanten naar.
Mkango schreef:_San87_ schreef:Dat is natuurlijk wel wishful thinking, want we weten allemaal hoe een hoop ruiters sporen en zweep gebruiken. Maar goed, dat zijn voor een groot deel ook de mensen die geen moeite hebben met OPU, want ze dragen daar zelf aan bij door juist die paarden te rijden, dus tja... wat moet je er verder nog van zeggen?Ik mag ook hopen dat niemand de zweep of de sporen gebruikt om het paard bewust pijn te doen...
Ik zou niet weten hoe pijnlijk het is. Van wat ik van vrouwen lees die een dergelijke behandeling hebben ondergaan, is echt echt heel pijnlijk. Ik vraag me af hoe dat ethisch te verantwoorden is, een paard pijn te laten doorstaan om eitjes te oogsten.
Het klinkt aan alle kanten naar.
LaPluche schreef:Ik heb dit meegemaakt op een bedrijf waar ik werkte.
Jonge merries werden hengstig gespoten tegelijkertijd met de fok merrie, hengst erop, eitje spoelen, in de draagmerrie.... Dit gewoon 3x in een seizoen.
Die jonge merries waren vaak zo boos en menig maal hadden ze een vieze baarmoeder door het spoelen.
Ik werd er erg verdrietig van en ben midden in het seizoen gestopt. Ik wil het nog net geen mishandeling noemen, maar het staat er niet ver vanaf.
Vulina schreef:Ik denk dat de tegenstanders 1 ding vergeten.. Als er geen geld aan iets verdiend kan worden, houdt die hele branche op. De pensionhouder, de voerleverancier, de fokker, etc etc.
Dat is met elke branche zo, ook met andere dieren. Honden, katten, duiven, paarden, koeien, varkens, en alles wat daaraan vast zit (voer, huisvesting etc)
Vulina schreef:Ik denk dat de tegenstanders 1 ding vergeten.. Als er geen geld aan iets verdiend kan worden, houdt die hele branche op. De pensionhouder, de voerleverancier, de fokker, etc etc.
Dat is met elke branche zo, ook met andere dieren. Honden, katten, duiven, paarden, koeien, varkens, en alles wat daaraan vast zit (voer, huisvesting etc)
Pumpkinbroes schreef:Ik ben blij dat ik niet de enige ben die hier een naar gevoel bij heeft.
De paardensport ligt niet voor niks onder een vergrootglas.
DDDara schreef:Vroeger werd een kreupele (lees: niet meer geschikt voor de sport) merrie met 6 of 7 jaar ingeslapen maar nu worden ze allemaal aangeboden als draagmerrie.... als of je dat beest daar een plezier mee doet....
Cioccolato schreef:DDDara schreef:Vroeger werd een kreupele (lees: niet meer geschikt voor de sport) merrie met 6 of 7 jaar ingeslapen maar nu worden ze allemaal aangeboden als draagmerrie.... als of je dat beest daar een plezier mee doet....
Of ze worden gebruikt als fokmerrie. Dat lijkt me geen enkel probleem als de blessure zo is dat er geen pijn is bij beweging en extra belasting van dracht..... en het niet erfelijk is in geval van zelf fokmerrie.
wat is daar wel het probleem van???? Of het verschil tussen een gewone fokmerrie?
Een draagmerrie krijgt geen zaad in zich maar een embryo, dit is verder niet pijnlijk oid. Gesproken over et.
En ik denk met een goed management dat er niet altijd hengstig gespoten hoeft te worden. Al gebeurd dat met gewoon fokken ook gewoon random, want dat is lekker makkelijk. Dan weet ik dat ze hengstig zijn en hoef ik niet random te scannen of op te letten.
En daar is weer en bijzondere reden (die ik heb gehoord) voor een vorm van spuiten die ook in de normale manier van fokken wordt gebruikt.. die best overbodig is.
Zo heb je werkelijk met alles, alle dieren, sporten, soorten leven wel goede en mindere kanten. Mensen die zich inzetten voor welzijn en mensen die vooral geld zien. Maar ook beide is heel goed mogelijk.