Zeeuw laat paarden loslopen door centrum, tot ongenoegen van gemeente

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:09

DuoPenotti schreef:
Paarden naast de auto naar de wei gebracht?
Lees ik dat echt goed?

Ik woon mijn hele leven al landelijk en dat heb ik nog nooit gezien.
Naast de fiets wel, maar niet naast een auto.

Daarnaast als je dat hier zou doen dan kan er geen verkeer meer langs.
Als wij hier een auto tegenkomen moeten we beide al met de linker wielen in de berm.
Daar zou ik niet graag nog een paard tussen willen hebben.

Kom je een trekker oid tegen ga je bij een inham van een akker even stil staan.

Zag het in de Brenne. Het is daar zo vreselijk groot. Alles werd opgehaald met de 4x4 en rende in draf aan het touwtje ernaast. Duidelijk was voor mij dat de paarden niet anders deden . De tractors gingen gewoon aan de kant, die wisten ook niet beter.
Was een bedrijf met quarters.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-08-22 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:10

Koeien ken ik wel, al zie ik dat de laatste jaren ook niet meer.
Maar dan inderdaad wel dat draadje gespannen met iemand erbij.
Dus daar kon dan ook geen schade gemaakt worden aan verkeer op dat moment.
En inderdaad mensen stonden gewoon te wachten.

En lang geleden bij een kennis zo ook eens paarden naar een andere weide gebracht.
Maar wel op zondag om 7 uur in de ochtend en ook de weg afgezet.

Dat vind ik dan ook weer anders als zo los waar iedereen tussendoor fietst.

Kijk ik zou die man het echt niet verbieden, zou het ook nooit melden.
maar ik blijf erbij, ik vind het niet verstandig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:12

Maar Brenne is een natuurpark? Of google ik het verkeerde Pien?

Ik zou het grappig vinden om zo paarden tegen te komen.
Maar in ons gejaagde landje zou ik niet zomaar vanuit gaan andere ook.
Als je ziet hoe ze hier soms al scheuren over de landweggetjes....

superpony

Re: Zeeuw laat paarden loslopen door centrum, tot ongenoegen van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:23

Natuurlijk is het op veel plekken in Nederland te druk, te smal etc. Maar elke omgeving is echt anders.

Wij hadden op de Veluwe 5 paarden en 4 stonden samen op 1 paddock. Ik reed altijd al met 1 of 2 ernaast en je krijgt altijd wel een keer commentaar.

's Avonds stapte ik weleens op 1 ruin en nam 2 ruinen en de merrie ernaast, dus ging ik met alle 4 tegelijk een ommetje doen. Vanaf stal gelijk bospad op en eigenlijk bijna geen verkeer, behalve wat soms over de zandpaden reed.

De enige keer dat ik gezeur had, was toen 2 dames te paard voorbij kwamen stuiteren. Eentje reed met thiedeman teugel en zat zich een ongeluk te trekken. Ik zat heerlijk relaxt, stuurde ze even netjes achter elkaar en zij konden ruim passeren. Maar zij hadden hun paarden niet onder controle en toen was ik een makkelijk mikpunt om tegen te gaan zeiken..........

Sowieso als ik voor elke keer dat de shetlander de schuld had aan het wangedrag van een paard, een euro kreeg, was ik ook rijk.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:28

Geweldig dit!

Beestjes zijn braaf en luisteren goed. Sommige mensen die hun paarden
wel aan een touwtje hebben, hebben minder controle dan deze man zonder touwtje.

Laat lekker die man lekker lopen met die dieren, met een touwtje kunnen ze ook schrikken en wegspringen.

Mensen moeten altijd wat te zeuren hebben tegenwoordig....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:30

Ik ben de relevantie van de laatste berichten een beetje kwijt...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:42

Cer schreef:
Ik ben de relevantie van de laatste berichten een beetje kwijt...

dat mensen die er wat van vinden hun paard niet onder controle hebben :D :))
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 16-08-22 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:43

Lastig dit.

Ik vind de vent uit deze video geweldig. Heerlijk om te zien met die knollen door het dorp.

Maar als ik me dan voorstel dat iedereen in de straat hier dan denkt: oh, leuk kan ik ook. Wordt ik toch wat minder blij. Omdat niet alle paarden en/ of paardenmensen hier geschikt voor zijn.

Dus de oplossing: maak hem cultureel erfgoed vind ik briljant. Deze man wél en de rest houdt het touwtje maar gewoon lekker losjes in de hand. (als ze al met paard de weg op durven)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 16-08-22 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:45

maar die man loopt toch niet in een polder? Die fietst over een pleintje of iets...

(ik lees nu berichten over natuurgebieden in Frankrijk en koeien tussen touwtjes... die draad ben ik even kwijt hoor :P )

pol013: precies, hij had het wellicht op een andere manier in kunnen steken ipv calimero-en..?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:18

DuoPenotti schreef:
Maar Brenne is een natuurpark? Of google ik het verkeerde Pien?

Ik zou het grappig vinden om zo paarden tegen te komen.
Maar in ons gejaagde landje zou ik niet zomaar vanuit gaan andere ook.
Als je ziet hoe ze hier soms al scheuren over de landweggetjes....

La Brenne is een natuurpark met allerlei boerenbedrijven, restaurants, dorpen etc. Platteland.
Wij hadden een kleine gîte gehuurd op een boerderij waar ze naast koeien ook quarters hielden. Dus als het om drukte gaat vergelijkbaar met wat deze man doet met zijn Norbert en Wendy.
In Frankrijk gebeuren wel vaker dingen dat ik denk:" in Nederland zou er schande van gesproken worden", en ik merk dat ik zelf in een hoop dingen laconieker ben geworden.
Ik bracht bv mijn paarden ook vaak met slippertjes naar de wei, en dan zat ik op de blote rug van Hercule en ons Polleke aan het halster touw. Enkel een cap op, kort broekje en hempje/ slippertjes.
De boeren die af en aan reden wisten het onderhand wel, dus die gingen altijd aan de kant en Polleke kreeg dan commando "achter, of voor, of links " naargelang situatie en gingen we er in draf langs of meestal babbelden we wat tot Hercule (lees Norbert) _O- besloot dat het genoeg geweest was.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:53

De relevantie is wat mensen ervan vinden en waar dat vandaan komt. Mensen oordelen vanuit hun eigen situatie, maar er is zoveel meer.

@Pien, dat gebeurt in Nederland ook hoor. Ik heb de paarden ook rijdend verhuisd, terwijl mijn man de trailer vol spullen had. Erop en alles aan touwtjes ernaast mee.

En zo vroeger al paarden verplaatst, van en naar de wei gehaald etc. Erop springen met alleen een halster en of touwtje begin je ook feitelijk niks.
Mn vriendinnetje en ik reden toen we iets van 12? waren buiten MET ruiterbewijs en hielden ons ook niet aan alle regels. Heerlijk stuiterende pony's en altijd goed gegaan, maar nog ver voor mobiele telefoon en internet tijdperk, dus minder mensen die oordeelden en elkaar gek maakten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:55

Vroeger.. toen je nog rookte in de auto met je kinderen op de achterbank, en rondreed zonder autogordels.. :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:00

Cer schreef:
Vroeger.. toen je nog rookte in de auto met je kinderen op de achterbank, en rondreed zonder autogordels.. :')

En wat denk je dat mensen over 50 jaar over ons nu zeggen?

Ik doe trouwens die dingen nog steeds. Ik spring nog steeds zonder zadel op mn paarden als ik even zin heb. Ben bijv te lui om uit te stappen na wat longeerwerk.

En ik ben van 74, maar mijn ouders hadden wel gordels in laten bouwen voor ons en wij zaten wel in autostoeltjes.

Vroeger was echt niet alles slechter. Mensen slaan tegenwoordig te vaak door.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:04

superpony schreef:
De relevantie is wat mensen ervan vinden en waar dat vandaan komt. Mensen oordelen vanuit hun eigen situatie, maar er is zoveel meer.

@Pien, dat gebeurt in Nederland ook hoor. Ik heb de paarden ook rijdend verhuisd, terwijl mijn man de trailer vol spullen had. Erop en alles aan touwtjes ernaast mee.

En zo vroeger al paarden verplaatst, van en naar de wei gehaald etc. Erop springen met alleen een halster en of touwtje begin je ook feitelijk niks.
Mn vriendinnetje en ik reden toen we iets van 12? waren buiten MET ruiterbewijs en hielden ons ook niet aan alle regels. Heerlijk stuiterende pony's en altijd goed gegaan, maar nog ver voor mobiele telefoon en internet tijdperk, dus minder mensen die oordeelden en elkaar gek maakten.

Mijn instructeur zag ik ook ooit in het bos met een nieuw paard aan de hand. Hij had hem eventjes opgehaald _O- . Ik heb toen zo gelachen, Hercule en ik kwamen hem tegen. Zo ook toen een leerling van hem ooit terug kwam zonder paard, is hij haar paard ook even met de 4x4 op gaan halen. Heerlijk vind ik zo iets. Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:20

De eerste pony van mijn zus werd op een bijzondere manier gebracht. De twee broers van wie ze was woonden 35 km verderop aan de andere kant van de maas. En ze zouden haar komen brengen. Dan verwacht je een trailer maar niets van dat _O- een fietser kwam in zicht met de andere broer achterop de bagagedrager en pony aan het halstertouw. 35 km inclusief een pontje over. Geen enkel probleem. :D pony werd achtergelaten en al fietsend gingen ze weer terug. :))

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:39

Ochja alles is zo relatief! Vroeger reed ik ook zonder zadel en cap alleen in het bos als 12/13 jarige. Maar dat was wel op brave en bomproof paarden. Dat zou ik een aantal jaren later met de dressuupaarden niet kunnen doen zonder te verongelukken.

Zit zoveel verschil ook in het karakter van paarden.

En de paarden met slippers naar de wei brengen doe je ook niet meer als er een even lekker je teen gebroken heeft door er op te gaan staan.

Ik hou van in vrijheid samenwerken maar het moet wel veilig blijven en het blijven vluchtdieren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:57

-O-
Citaat:
En de paarden met slippers naar de wei brengen doe je ook niet meer als er een even lekker je teen gebroken heeft door er op te gaan staan.

Daarom zat ik er op :)*

Wei stond altijd open, dus het was eraf en klaar.
Dat is de reden dat ik op blote rug van Hercule ben gaan rijden. Ik durfde zo er absoluut niet naast te lopen, hoe voorzichtig ze ook waren, vond ik het net te ver voor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 18:12

Excuses, heb ik niet goed genoeg gelezen.

Ik kan me wel voorstellen in Frankrijk waar het veel ruimtelijker is en de afstanden verder zijn dat je dan zoiets doet ja.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 18:36

Geweldig dit!
Lekker laten lopen.
Dit is een kwestie van vertrouwen en een band waar menig mens niets van begrijpt.
Misschien gaat het ooit fout maar dat kan ook als hij ze aan de hand heeft.
Wat als het leven nou echt zo is dat wat men denkt dat er gebeurt. Wat als deze man erop vertrouwt dat het goed gaat en het gaat ook altijd goed?
En dan kan je gaan zeiken over de regels die er zijn.
Nou sorry hoor maar Nederland staat bol van de regels en uiteindelijk lijkt het erop dat het een grote puinhoop wordt. Dus geniet gewoon van iemand die vertrouwen heeft in zijn dieren en voor de zuurpruimen onder ons, er zijn speciale maandverband met gesuikerde vleugeltjes.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 18:42

Pandora2 schreef:
ElCid schreef:
n de provincie Groningen, ging een oudere boer dagelijks met zijn paard om de koeien te melken die een aantal km verderop stonden; de boer zat op de bok te slapen en het paard liep rustig naar de wei en stopte daar.

Hier gingen de boeren vroeger met hun paarden een pint drinken in het café.
Soms was het dan net een pintje te veel en die paarden brachten de boer probleemloos naar huis. :D

Ja vroeger. Maar toen schrok je als er een auto of trekker langskwam.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 18:46

Het gaat over dorp met 1500 inwoners of zo, geen hartje Utrecht.
„Waar de chef 50 jaar vis bakt“

Niet bepaald een uitermate hip en druk pleintje als ik dat zo zie:
https://www.volkskrant.nl/eten-en-drink ... ogle.ch%2F

En dan nog, ik ben ook gewoon een beetje allergisch voor argumenten, „als hij het mag met de paarden, dan mag ik ook mijn goudvis op straat gooien“

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 19:34

Wie wil er dan z’n goudvis op straat gooien :?

Ik lees hier dingen die niet heel veel met het oorspronkelijke onderwerp te maken hebben, maar goed, zo gaat dat :j
Overigens, ik heb (uiteraard) ook Colijnsplaat gegooglemapt en dat lijkt niet uitgestorven..

En misschien doet de man ook wel andere irritante dingen, wie weet?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 19:52

Onze boot ligt een dorp verder, dus we komen regelmatig door/langs Colijnsplaat.
De weg naar de haven aan de rand van het dorp is vrij 'druk', maar het dorp zelf is best rustig en niet heel toeristisch. Smalle, oude weggetjes met klinkers en kinderkopjes waar je nog geen 30 kan rijden, de straten die ik ken iig. Maar ik ben hem nog nooit tegen gekomen met zijn paarden. Geen idee ook welke route hij loopt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 20:26

Citaat:
Dat soort mensen idd :')

Echt , flikker op richting Rotterdam of zo.

Neeee daar woon ik.

Geweldig deze man. Fijne paarden. Mooie band. Vind menig persoon die zijn of haar hond los laat lopen enger.

Citaat:
Wie wil er dan z’n goudvis op straat gooien :?

:') _/-\o_ ik hou soms zo van bokt :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 20:31

:')