KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:20

Ineke2 schreef:
De gemiddelde Iberier is gelukkig iets toleranter dan Rêve.

Ik heb extreme kwpn'ers gereden, brave iberiërs en dus Rêve die een mix is van de twee.
KWPN'ers gaan niet zo snel "in de aanval". Die kan je dwingen, zelfs Pret kon je dwingen (en dat was ook een venijn.) als je maar graag genoeg wilde. Maar een Iberiër dwing je niet. Die zet zich in het beste geval en houdt zijn poot stijf en in het slechtste geval (zoals Rêve) gaan ze vol tegen je in. :)
Nee, toleranter zou ik ze niet noemen. De gemiddelde wpn ruiter komt zichzelf flink tegen met een iberiër. :) Na jaren vooral WPN'ers gereden te hebben was een iberiër (een volle die erg braaf was overigens.) en daarna Rêve een flinke aanpassing kwa mentaliteit. :) Nee is nee, niet misschien toch. Dus die nee moet je voorkomen. Het zijn over het algemeen geen vluchters, zelfs die angsthaas die ik reed was geen echte vluchter. Dat is een mentaliteit die je ook in het opleiden "tegen komt". :)

Ineke2

Re: KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:25

Als je het zo stelt snap ik je en geef ik je gelijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:33

Zaranka schreef:
Ik heb zo’n pilot probeersel, hij is nu 5 jaar oud. Kwpn papa en Spaanse moeder. Het is een bijzonder paard haha! Ik moest heel erg wennen, ik ben kwpn paarden gewend. Hij is onzeker en dapper tegelijk, en erg groot! Hij kan super chill zijn met poetsen/etc maar stap je op dan schakelt hij om! Hij wil heel graag heeel hard werken voor me. Niet gevoelig voor omgeving maar wel voor mijn hulpen en mindset. Hij wordt dan door zijn over enthousiasme snel een beetje hectisch en instabiel, maar hij is ook nog heel erg jong natuurlijk. En ook heel groot, ruim 1.74. Als ik behandelaars op bezoek krijg voor hem zeggen ze vaak dat het een uit de kluiten gewassen Spanjaard is geworden.

Wat mij opvalt is dat hij extreem mensgericht is (soort hondje en ook extreem speels), dat herkende ik iig niet van de kwpn kant.

Heb je een foto? Ben erg benieuwd!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 00:12

Avalanche schreef:
Ik vind Iberiers alleszins een stuk toleranter dan KWPN-ers toch :D

Dat is niet mijn ervaring .

KWPN-er laten zich nog wel overbluffen, dwingen en zijn , naar mijn idee, niet intelligent. Wat ze over het algemeen wel makkelijker trainbaar maakt.
Iberische paarden laten zich niet overbluffen en gaan als je pech hebt het gevecht aan.

Wel zijn ze erg mensgericht, waardoor ze ook makkelijker je stemming oppakken. Vaak heet als ze wat moeten doen maar relaxt zodra je ernaast staat.

Zoiets als de huldig en afscheid van deze hengst Zinque das lezirias , meervoudig wereldkampioen WE, is een mooi voorbeeld van een fijn karakter.
https://fb.watch/eFlJf-6adz/

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 01:07

Ineke2 schreef:
Als je het zo stelt snap ik je en geef ik je gelijk :j

Tis soms moeilijk onder woorden brengen. Mijn vorige bericht was niet zo handig op gesteld. Het verschil is een nuance maar wel eentje die van belang is in de opleiding en omgang… Ik denk wel dat met het huidige issue van het kwpn (te vluchtig en sensibel) de Iberiërs balans kan brengen máár de ruiters zullen mee moeten willen evolueren. Anders wordt het niks. :)

Ook een mix van de twee zal een andere manier van opleiden vergen kwa oefeningen. Verruimingen aanleren vergen een andere aanpak dan de ‘traditionele’ als je geen gekrabbel wil.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 07:57

Dat gaat dan wel een issue worden, vrees ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 08:05

Dit illustreert het een beetje:
Jennifer Harnett over Lusitano Eximio

„Het leuke van Ximi vindt Jennifer zijn karakter. “Hij heeft veel persoonlijkheid en heeft overal een mening over.“
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/algeme ... eel-beter-

Had Anky trouwens niet een tijdje een PRE? Of vergis ik mij?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 08:26

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik weet niet hoe jij schwung en souplesse ziet maar ik zie genoeg warmbloeden met minder souplesse en schwung op hetzelfde niveau dan deze lusitano. Of moet ik daar ook linkjes van gaan posten?

Voor mij is een goed paard een goed paard. Of dat nu een iberier is of een KWPN. Maar ik kijk wel per paard, niet per ras.

Kan best dat iberiers niet je type zijn maar dat wil niet zeggen dat het mindere paarden zijn dan de gemiddelde KWPNer.

Je deed anders in eerste instantie wel een statement over het merendeel van de populatie:

Elisa2 schreef:
Daar ben ik het dan weer niet mee eens, de iberiers hebben vaak veel meer souplesse dan kwpn'ers.

Daarbij heeft niemand gezegd dat het mindere paarden zijn. Ze hebben echter wel andere kwaliteiten en zwakheden. Dat kan ook niet anders gezien de bouw.

Dat is toch ook het hele doel van dit fokprogramma? De kwaliteiten van beide types gebruiken om tot een beter paard te komen

Nee, ik zeg al het hele topic dat ik zoveel verschillende types al gezien heb in beweging en conformiteit dat DE iberier niet bestaat. Maar degene waar ik mee gewerkt heb, en dat zijn er best een aantal vond ik meer souplesse hebben dan de gemiddelde KWPNer. Daarnaast zeg ik ook de hele tijd al dat ze "anders" bewegen en je het dus niet moet gaan vergelijken met een KWPNer.

Zelf vind ik het een beetje jammer dat mensen die duidelijk nog nooit op een keuring van Iberiers geweest zijn er wel een heel groot (voor) oordeel over blijken te hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 08:42

Avalanche:

Ik vat het niet persoonlijk op, vind het alleen zo rechtlijnig. Er is zoveel verschil tussen KWPNers en Iberiers onderling dat je ze niet op 1 op 1 kunt vergelijken. Ik zeg ook nergens dat ze HETZELFDE zijn..juist niet. Wat ik bedoel met een goed paard is een goed paard is dat ik echt extreem goede iberiers heb gezien, met kwaliteiten die niet onderdeden voor een goede KWPNer qua gangen (en ja ook uitgestrekte gangen) en ook vaak genoeg hele middelmatige KWPNers. Kijk maar eens naar het uitstrekken en de stap van een Go Legend. Ik kijk dus per paard, en niet per ras.

Pien: dankjewel, ben blij te lezen dat je het waardeert en ik vind de vos ook een goed paard. :-)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 08:58

Elisa2 schreef:
Het kan missen ja.. maar hoeft niet: https://youtu.be/5kTHde3EESw hier souplesse en veer.

Wel een iets rijtypischer en moderner type. En ik blijf er bij dat vele ook slecht gereden worden. In ieder geval niet op een manier waardoor er meer souplesse in komt.

Mij valt in ieder geval de enorm afwijkende stand van het linkervoorbeen op. Dat is ook wat we er weer in fokken als we dit soort paarden gaan gebruiken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:19

Citaat:
Daarnaast zeg ik ook de hele tijd al dat ze "anders" bewegen en je het dus niet moet gaan vergelijken met een KWPNer.
schrijft Elisa2.

Dit dus, het is anders en mooi.

Zo heeft een jury onze merens ooit de grond ingepraat denkende dat hij een kleine mislukte fries voor zich had. Toen zijn litanie ten einde was zei ik:" dus u hebt zich kapot geërgerd aan deze mislukte fries". Ja zei hij, dat klopt. Waarop ik zei:" het is een goedgekeurde 1ste premie merens , en dus helemaal goed". _O- De lach vd schrijfster schalde door de auto en met een brede lach en knipoog nam ik paard en de dochter mee naar de trailer.
Met andere woorden hij vergeleek appels met peren.

Ik vind het dus wel een leuk en interessant idee. Beiden rassen hebben hun sterken en zwakke kanten en ik ben benieuwd wat uit deze mix komt.
Alleen moet je geen appels met peren vergelijken. Beiden zijn uniek in hun soort en de vraag is nu :" wat gaat een mix doen waarover nagedacht is"?. Wellicht voor beiden een verbetering hoop ik.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:35

Sizzle schreef:
Dit illustreert het een beetje:
Jennifer Harnett over Lusitano Eximio

„Het leuke van Ximi vindt Jennifer zijn karakter. “Hij heeft veel persoonlijkheid en heeft overal een mening over.“
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/algeme ... eel-beter-

Had Anky trouwens niet een tijdje een PRE? Of vergis ik mij?

Eximio komt bij dezelfde fokker vandaan als mijn PSL. En ik herken het karakter. Bij mij is dat nog extra ontwikkeld misschien omdat ik graag wil weten wat hij ergens van vind. Ik vind het heel leuk om van zulke uitgesproken, zelfverzekerde paarden te hebben. Maar kan me voorstellen dat het voor andere best wennen is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:41

pien_2010 schreef:
Citaat:
Daarnaast zeg ik ook de hele tijd al dat ze "anders" bewegen en je het dus niet moet gaan vergelijken met een KWPNer.
schrijft Elisa2.

Dit dus, het is anders en mooi.

Zo heeft een jury onze merens ooit de grond ingepraat denkende dat hij een kleine mislukte fries voor zich had. Toen zijn litanie ten einde was zei ik:" dus u hebt zich kapot geërgerd aan deze mislukte fries". Ja zei hij, dat klopt. Waarop ik zei:" het is een goedgekeurde 1ste premie merens , en dus helemaal goed". _O- De lach vd schrijfster schalde door de auto en met een brede lach en knipoog nam ik paard en de dochter mee naar de trailer.
Met andere woorden hij vergeleek appels met peren.

Ik vind het dus wel een leuk en interessant idee. Beiden rassen hebben hun sterken en zwakke kanten en ik ben benieuwd wat uit deze mix komt.
Alleen moet je geen appels met peren vergelijken. Beiden zijn uniek in hun soort en de vraag is nu :" wat gaat een mix doen waarover nagedacht is"?. Wellicht voor beiden een verbetering hoop ik.

Ik denk dat je steeds moet kijken naar de kwaliteiten en minpuntjes en naar wat je hoopt te verbeteren. Maar dat zou toch altijd moeten gelden in de fokkerij? Van welk stamboek dan ook.

Heel zwart/wit kun je al zeggen wat ruimere gangen en lengte van de Kwpn en wat meer verzameling en karakter van de Pre of Psl. Ben benieuwd!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:45

fransje23 schreef:
Avalanche schreef:
Ik vind Iberiers alleszins een stuk toleranter dan KWPN-ers toch :D

Dat is niet mijn ervaring .

KWPN-er laten zich nog wel overbluffen, dwingen en zijn , naar mijn idee, niet intelligent. Wat ze over het algemeen wel makkelijker trainbaar maakt.
Iberische paarden laten zich niet overbluffen en gaan als je pech hebt het gevecht aan.

Zou het niet zo kunnen zijn, dat jullie niet genoeg KWPN-ers hebben gereden om daarvan iets te kunnen zeggen? De Iberiers die ik ken zijn alle gelijkmatige paarden. Braaf, kunnen wel heet zijn, maar braaf.
En natuurlijk ken ik ze ook niet allemaal.
KWPN-ers niet intelligent? Ik heb niet die ervaring. Je hebt erbij die uitermate intelligent zijn, maar ook die dat niet zijn. Geldt ook voor de andere rassen.
En hoe meet je dat af, die intelligentie? Een intelligent/slim paard is naar mijn mening juist makkelijker trainbaar dan een minder intelligent/dom paard. Sommige, ogenschijnlijk, heel domme paarden blijken vaak heel slim te zijn. Vooral als het om eten gaat :D

Genoeg KWPN hengsten te noemen waarvan de nafok niet door iedereen te rijden is. Bekend daarom (ik noem er maar even een paar op basis van eigen ervaring, er zijn er vast nog veel meer) Jazz, Charmeur, Rousseau, Johnson, Everdale, Apache, Alle Toto's (met name de merries), Taminiau (had ik ook nog op mijn foklijstje staan maar doe ik maar niet).

Wij hebben zelf een afstammeling van Charmeur. Mexx. Heel goed paard, maar wel met de Charmeur kop erop. We hadden hem gekocht om zadelmak te maken en dan te verkopen, maar hij was gewoon niet braaf genoeg. Dat is hij nu met 5 jaar wel. Loopt nu M1. Desondanks blijft het een paard voor een ervaren ruiter, juist omdat hij heel slim is. Ben je niet consequent en houd je hem niet bij de les, dan gaat hij zelf leuke dingen bedenken die voor de ruiter niet zo leuk zijn. Omdat hij heel slim is, leert hij heel snel nieuwe dingen. En heeft daar ook plezier in.
Een vriendinnetje van mij heeft een Charmeur x Rousseau. Heel goed paard. Loopt nu Z2, maar er kan nog steeds geen andere ruiter op. Dan gebeuren er ongelukken. Erg eenkennig paard en absoluut geen paard dat je je wil kan opleggen.
Als ik op wedstrijd ben en ik zie een combinatie die de ring niet doorkomt; het paard op de achterbenen, is dat 9 van de 10 x een nakomeling van Everdale.
Johnson's zijn erg moeilijk zadelmak te krijgen (we hebben er zelf een gehad); ben je daar eenmaal doorheen dan zijn het wel goede sportpaarden.
We hebben een Toto jr merrie op stal staan, die om het geringste steigert en zich daarbij laat vallen. Ze is nu wel onder het zadel maar het is echt een dun lijntje van niks naar steigeren en zich laten vallen. De amazone durft daarom nog niet op wedstrijd. Van een fokker hoorde ik dat de Toto merries niet om te rijden zijn, maar om te fokken :+ .
Charmeur en Apache nakomelingen hebben vaak wel een (heel) moeilijke periode, maar zijn ze daar door heen dan heb je er een heel goed sportpaard aan. Ik kan zo nog wel een paar A4-tjes volschrijven.

.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:56

Elisa2 schreef:
Nee, ik zeg al het hele topic dat ik zoveel verschillende types al gezien heb in beweging en conformiteit dat DE iberier niet bestaat. Maar degene waar ik mee gewerkt heb, en dat zijn er best een aantal vond ik meer souplesse hebben dan de gemiddelde KWPNer. Daarnaast zeg ik ook de hele tijd al dat ze "anders" bewegen en je het dus niet moet gaan vergelijken met een KWPNer.

Zelf vind ik het een beetje jammer dat mensen die duidelijk nog nooit op een keuring van Iberiers geweest zijn er wel een heel groot (voor) oordeel over blijken te hebben.

Uh je doet nu zelf nogal een aanname :')

Mijn voormalig instructrice waar ik op stal stond, was een van de eersten in NL met PRE’s. Allemaal goede paarden. Veelal goedgekeurde hengsten en presterend tot en met subtop niveau.

Toch hadden al die paarden typerend “anders” gangwerk wat mijn inzien voortvloeit uit het gebrek aan souplesse. Van nature is er weinig tot geen zweefmoment. Juist daarom zitten ze heerlijk.

En heel eerlijk, als de Iberen betere paarden waren dan onze warmbloeden zou de dressuurtop er massaal mee rijden. Het is echter zo dat zelfs veel Spanjaarden en Portugezen op onze warmbloeden rijden. Dat zal niet zonder reden zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:00

Vroeger werd echt op karakter geselecteerd in de psl fokkerij. (Misschien nu nog maar ik vermoed minder) Paarden die niet makkelijk waren in de omgang en met rijden werden eerder naar de slager gebracht dan verkocht. Ook tijdens een keuring werd een merrie of hengst met zulke streken echt niet goedgekeurd. Daardoor zijn de goede karaktereigenschappen heel lang bewaard gebleven.

Inmiddels wordt er steeds meer gefokt voor de dressuur sport. Ik ben bang dat ze een flitsende beweger daarom ook wel goedkeuren, zelfs met een minder karakter. De oude psl is een basis paard. Je moet er alles mee kunnen. Wellicht geen uitblinker in de topsport maar een heel leuk allround paard waar je zeker de basis sport wel mee in kan. Maar die ook vee kan drijven, een koetsje kan trekken, je kinderen op kan laten hobbelen, etc.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:03

Binnen het Iberische ras heb je natuurlijk ook een aantal fokrichtingen. Ik heb best een paar goede sport gerichte Iberische paarden gezien met ruimte in de beweging en zonder hectisch gemaai.
Je hebt dan ook nog de stierenvechters paarden, kort en gedrongen, die op een dubbeltje draaien. Die laatste lijken me weer niet goed te passen bij de KWPN paarden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:19

996981 schreef:
En heel eerlijk, als de Iberen betere paarden waren dan onze warmbloeden zou de dressuurtop er massaal mee rijden. Het is echter zo dat zelfs veel Spanjaarden en Portugezen op onze warmbloeden rijden. Dat zal niet zonder reden zijn.

Dat is niet helemaal waar! De meeste Portugezen rijden wel degelijk, ook op "hoog" niveau Lusitano's en ook de Spanjaarden rijden vaak genoeg PRE of Lusitano's waarbij overigens ook in Spanje de voorkeur nogal eens gaat naar de Lusitano omdat die vaker een betere bouw en een stabieler karakter hebben.

Denk aan PSL; Rubi, Batuta, Soberano, Oxidado, etc. en bij de PRE aan Fuego en Invasor. Dit zijn er natuurlijk maar een paar maar bij de laatste WEG of Olympische spelen liepen er een stuk of 11 Lusitano's.
Het feit dat ze "anders" bewegen mag natuurlijk geen reden zijn om ze af te schrijven of minder te beoordelen ( wat te vaak gebeurt). Veel juryleden zijn niet capabel om andere paarden dan warmbloeds te beoordelen.........

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:26

Het is nogal simpel, als er geen verschillen zijn dan is er ook geen voordeel van het experiment maar is het gewook een EU paard zoals zovele (Kwpn, nrps, hannoveraan, SF etc).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:33

Babootje schreef:
Genoeg KWPN hengsten te noemen waarvan de nafok niet door iedereen te rijden is. Bekend daarom (ik noem er maar even een paar op basis van eigen ervaring, er zijn er vast nog veel meer) Jazz, Charmeur, Rousseau, Johnson, Everdale, Apache, Alle Toto's (met name de merries), Taminiau (had ik ook nog op mijn foklijstje staan maar doe ik maar niet).

Wij hebben zelf een afstammeling van Charmeur. Mexx. Heel goed paard, maar wel met de Charmeur kop erop. We hadden hem gekocht om zadelmak te maken en dan te verkopen, maar hij was gewoon niet braaf genoeg. Dat is hij nu met 5 jaar wel. Loopt nu M1. Desondanks blijft het een paard voor een ervaren ruiter, juist omdat hij heel slim is. Ben je niet consequent en houd je hem niet bij de les, dan gaat hij zelf leuke dingen bedenken die voor de ruiter niet zo leuk zijn. Omdat hij heel slim is, leert hij heel snel nieuwe dingen. En heeft daar ook plezier in.
Een vriendinnetje van mij heeft een Charmeur x Rousseau. Heel goed paard. Loopt nu Z2, maar er kan nog steeds geen andere ruiter op. Dan gebeuren er ongelukken. Erg eenkennig paard en absoluut geen paard dat je je wil kan opleggen.
Als ik op wedstrijd ben en ik zie een combinatie die de ring niet doorkomt; het paard op de achterbenen, is dat 9 van de 10 x een nakomeling van Everdale.
Johnson's zijn erg moeilijk zadelmak te krijgen (we hebben er zelf een gehad); ben je daar eenmaal doorheen dan zijn het wel goede sportpaarden.
We hebben een Toto jr merrie op stal staan, die om het geringste steigert en zich daarbij laat vallen. Ze is nu wel onder het zadel maar het is echt een dun lijntje van niks naar steigeren en zich laten vallen. De amazone durft daarom nog niet op wedstrijd. Van een fokker hoorde ik dat de Toto merries niet om te rijden zijn, maar om te fokken :+ .
Charmeur en Apache nakomelingen hebben vaak wel een (heel) moeilijke periode, maar zijn ze daar door heen dan heb je er een heel goed sportpaard aan. Ik kan zo nog wel een paar A4-tjes volschrijven.

.

Als je dit zo leest is het kruisen van paarden met een meer "heet als het nodig is en verder cool" een prima idee.
Dat is zowel voor het paard als de mens die ermee om moet gaan fijner.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:08

Avalanche schreef:
Dat gaat dan wel een issue worden, vrees ik.

Dat kan. Maar met dat issue waar het hoort; bij de ruiters. Schrijf het niet toe aan de dieren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:25

ElCid schreef:
996981 schreef:

Dat is niet helemaal waar! De meeste Portugezen rijden wel degelijk, ook op "hoog" niveau Lusitano's en ook de Spanjaarden rijden vaak genoeg PRE of Lusitano's waarbij overigens ook in Spanje de voorkeur nogal eens gaat naar de Lusitano omdat die vaker een betere bouw en een stabieler karakter hebben.

Denk aan PSL; Rubi, Batuta, Soberano, Oxidado, etc. en bij de PRE aan Fuego en Invasor. Dit zijn er natuurlijk maar een paar maar bij de laatste WEG of Olympische spelen liepen er een stuk of 11 Lusitano's.
Het feit dat ze "anders" bewegen mag natuurlijk geen reden zijn om ze af te schrijven of minder te beoordelen ( wat te vaak gebeurt). Veel juryleden zijn niet capabel om andere paarden dan warmbloeds te beoordelen.........

Wel als dat anders bewegen een direct gevolg van gebrek aan souplesse, wat toch valt in het tweede onderdeel van het skala: losgelatenheid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:41

Citaat:

Hier ben ik het zo mee eens.
Ik heb wel het idee dat hier positieve ontwikkeling in zit en het al wat normaler wordt. Zeker op laag niveau.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:51

Die lusitano die ik postte (de vos) was anders losser dan vele KWPNers...dus die vergelijking blijf ik mank vinden gaan. Daarnaast bewegen PSL (Lusitano's) echt anders dan een PRE, dus ook die twee zijn niet over 1 kam te scheren.

Veel juryleden houden ook niet van friezen, tinkers, fjorden etc. als iemand al bevooroordeeld is omdat het een ander ras is zijn ze ook niet in staat objectief te oordelen over de kwaliteit van het paard. Ik had vroeger een hele simpel bewegende KWPNer, stond vaak genoeg op het protocol..door training werd ie beter dat was ook harder werken om goede punten te rijden.

Babootje, wat jij schrijft is nu precies imo het verschil in karakter tussen een KWPNer en Iberier...de KWPNers doen veel sneller domme dingen waarbij ze gevaarlijk worden. Ookal zijn het verder intelligente paarden en dat doen Iberiers echt veel minder snel. Die worden eerder druk en vluchterig en sommige slaan de spanning op naar binnen en worden dan explosief maar imo blijven ze altijd "de kop erbij houden" waarbij ik met KWPNers (niet allemaal) veel meer domme ongelukken heb gezien en meegemaakt.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 11:54

Babootje;
Juist in jouw verhaal scheelt het gevaar ook wel wat mi.
Je zal maar een kruising hebben (met karakter kwpn zoals jij boven beschrijft) met het koele sensibele brave slimme karakter ve PRE erbij :(:)

Want ja, de PRE is laatste jaren nogal gepromoot om zijn koele brave etc karakter. En tuurlijk zijn er vele (?)die in de busladingen afgelopen jaren binnen zijn gekomen met een trauma (maar blijft wel de vraag weer over aangezien ze erg vergevingsgezind zijn ; waarom lees je dan al steeds vaker “niet passende combi” bij (wel / niet getraumatiseerde ) PRE?
Wellicht (ook) met iets “een brug te ver” voor vele ruiters?

En als je dan ook nog deels te maken hebt met (heftige?) karakter kwpn ?
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 03-08-22 12:10, in het totaal 4 keer bewerkt