Genoeg KWPN hengsten te noemen waarvan de nafok niet door iedereen te rijden is. Bekend daarom (ik noem er maar even een paar op basis van eigen ervaring, er zijn er vast nog veel meer) Jazz, Charmeur, Rousseau, Johnson, Everdale, Apache, Alle Toto's (met name de merries), Taminiau (had ik ook nog op mijn foklijstje staan maar doe ik maar niet).
Wij hebben zelf een afstammeling van Charmeur. Mexx. Heel goed paard, maar wel met de Charmeur kop erop. We hadden hem gekocht om zadelmak te maken en dan te verkopen, maar hij was gewoon niet braaf genoeg. Dat is hij nu met 5 jaar wel. Loopt nu M1. Desondanks blijft het een paard voor een ervaren ruiter, juist omdat hij heel slim is. Ben je niet consequent en houd je hem niet bij de les, dan gaat hij zelf leuke dingen bedenken die voor de ruiter niet zo leuk zijn. Omdat hij heel slim is, leert hij heel snel nieuwe dingen. En heeft daar ook plezier in.
Een vriendinnetje van mij heeft een Charmeur x Rousseau. Heel goed paard. Loopt nu Z2, maar er kan nog steeds geen andere ruiter op. Dan gebeuren er ongelukken. Erg eenkennig paard en absoluut geen paard dat je je wil kan opleggen.
Als ik op wedstrijd ben en ik zie een combinatie die de ring niet doorkomt; het paard op de achterbenen, is dat 9 van de 10 x een nakomeling van Everdale.
Johnson's zijn erg moeilijk zadelmak te krijgen (we hebben er zelf een gehad); ben je daar eenmaal doorheen dan zijn het wel goede sportpaarden.
We hebben een Toto jr merrie op stal staan, die om het geringste steigert en zich daarbij laat vallen. Ze is nu wel onder het zadel maar het is echt een dun lijntje van niks naar steigeren en zich laten vallen. De amazone durft daarom nog niet op wedstrijd. Van een fokker hoorde ik dat de Toto merries niet om te rijden zijn, maar om te fokken

.
Charmeur en Apache nakomelingen hebben vaak wel een (heel) moeilijke periode, maar zijn ze daar door heen dan heb je er een heel goed sportpaard aan. Ik kan zo nog wel een paar A4-tjes volschrijven.
.