Lughnassadh schreef:996981 je vraagt wat ik zou doen met mijn karakterpaard. Je vraagt niet wat ik met dit paard zou doen. Ik kan alleen antwoord geven op hoe ik met mijn paard omga. En op welke manier ik hem train. En dat is anders dan de meeste mensen vermoed ik zo. Nee, ik weet niet wat ik met dit paard zou doen. Ik ken het paard namelijk niet. Wat ik wel weet is dat slaan bij mij not done is.
Je vroeg ook niet naar de oorzaak bij dit paard. Je vroeg naar wat oorzaken kunnen zijn. Hoe weet jij zo zeker dat het geen ongemak was? Zie jij alles? Hoor jij alles? Zie jij alles? Je bent helderziend dat je weet wat het paard voelt? Ook grooms en ruiters kunnen er naast zitten. Al ken je je paard nog zo goed.
En hoe weet jij dat die ruiters meer ruitergevoel hebben dan ik of eender wie? Omdat ze aan de top rijden? Voor mij geen argument. Ik zie er genoeg rijden waarvan ik het ruitergevoel bedroevend vindt overkomen.
Cer, dat vraag ik me ook af.
Nee dat snap ik. Ik probeerde het alleen in perspectief te plaatsen.
Ik zeg nergens dat dit paard geen ongemak kan hebben. Ik ga uit van de kunde, kennis er ervaring van de ruiter om die inschatting te kunnen maken.
Gezien het paard een latere proef tijdens dat concours won, zal er geen sprake zijn van een medisch probleem. Sowieso worden deze paarden voorafgaand aan de wedstrijd gecontroleerd op kreupelheid.
En nee, ruitergevoel is niet inherent aan prestatie. Het is niet zo dat je zonder dergelijke prestaties geen ruitergevoel kan hebben. Het is echter wel zo dat je zonder een uitzonderlijke mate van ruitergevoel niet (consistent en met meerdere, verschillende paarden) op dat niveau kan presteren.