***Update*** Martin Fuchs onder vuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Re: Martin Fuchs onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:10

Je moet terug naar het begin. Waarom wilt het paard uitbreken. Waarom 'loont' het voor het paard om te stoppen met werken.

Ipv over het paard zijn grens te gaan en te dwingen om door te werken kun je deze vragen uitzoeken en aan werken. Dat betekent misschien dat een paard met potentie zelf helemaal niet wilt meedraaien op dit niveau, dat is moeilijk te accepteren voor sommige mensen.

Paarden dwingen dingen te doen daar creër je learned helplessness mee

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:22

Ach, kom op, het is dat we weten dat we zelf moeten werken voor ons geld. Als je zelf de mogelijkheden hebt om in je bikini op een jacht in St Tropez te gaan liggen maandag ipv naar kantoor te moeten doe je dat ook, hoe leuk je werk ook is.

Een paard staat net zo goed liever op de wei dan zich in het zweet te werken om over die balken te komen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:34

Ik heb vroeger meerdere malen met eigen ogen gezien hoe de trainingen van de Sjiem verliepen in de tijd dat Gert van t Hof hem reed, Jeroen kon hem zelf niet aan!
Nou mensen You ain't seen nothing Yet!
En we weten allemaal hoe dat is afgelopen, Jeroen voelde 1 en al liefde voor dit dier en andersom en hoe oud en tevreden hij uiteindelijk geworden is!

Ik voorspel , helaas, dat de paardensport over een aantal jaren voorbij is, jammer
Waarom is Gal , tijdelijk, gestopt met wedstrijden. Anky die telkens weer een bak met bagger over haar heen krijgt als ze weer een rij filmpje met haar en Bon op insta zet.

Het is werkelijk tegenwoordig niet normaal meer.

Al deze mensen waaronder deze Fuchs weten heus waar ze mee bezig zijn en voelen een paard feilloos aan!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:02

karrij schreef:
Al deze mensen waaronder deze Fuchs weten heus waar ze mee bezig zijn en voelen een paard feilloos aan!

Ja dat is te zien inderdaad.. Als dit de manier is om met een levend wezen om te gaan in de sport, is het inderdaad tijd om afscheid te gaan nemen van de sport.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:07

Ik heb het filmpje alleen klein op m'n telefoon gezien dus misschien zie ik het verkeerd maar ik snap niet dat dat incident op de OS hierbij gehaald wordt. Je ziet het paard na de correctie weer uit de blokkade schieten en hij gaat weer springen. Ik weet helemaal niks over het verleden van dit paard dus ik vind het een beetje lastig oordelen. Als de tik nou niks had gedaan....maar paard springt weer en het parcours kan weer vervolgd worden. Het rijden verdient hier misschien geen schoonheidsprijs maar wie weet wat dit paard had geflikt als hij zich er bij neer had gelegd? Dat betekent echt niet automatisch dat ze dan ineens als een mak schaap naar de uitgang sjokken hoor. We kennen de lelijke beelden van Dinja met Hermes maar daar zijn we het toch over eens dat ze dat goed heeft opgelost? Wat maakt dit ineens zo anders?

We weten gewoon echt niet wat hieraan vooraf is gegaan en dan kan zachte heelmeesters maken stinkende wonden ook van toepassing zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:16

karrij schreef:
Ik heb vroeger meerdere malen met eigen ogen gezien hoe de trainingen van de Sjiem verliepen in de tijd dat Gert van t Hof hem reed, Jeroen kon hem zelf niet aan!
Nou mensen You ain't seen nothing Yet!
En we weten allemaal hoe dat is afgelopen, Jeroen voelde 1 en al liefde voor dit dier en andersom en hoe oud en tevreden hij uiteindelijk geworden is!

Ik voorspel , helaas, dat de paardensport over een aantal jaren voorbij is, jammer
Waarom is Gal , tijdelijk, gestopt met wedstrijden. Anky die telkens weer een bak met bagger over haar heen krijgt als ze weer een rij filmpje met haar en Bon op insta zet.

Het is werkelijk tegenwoordig niet normaal meer.

Precies. Ik denk dat dit voorval een geschiedenis heeft.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:17

Dee_Es schreef:
Ik heb het filmpje alleen klein op m'n telefoon gezien dus misschien zie ik het verkeerd maar ik snap niet dat dat incident op de OS hierbij gehaald wordt. Je ziet het paard na de correctie weer uit de blokkade schieten en hij gaat weer springen. Ik weet helemaal niks over het verleden van dit paard dus ik vind het een beetje lastig oordelen. Als de tik nou niks had gedaan....maar paard springt weer en het parcours kan weer vervolgd worden. Het rijden verdient hier misschien geen schoonheidsprijs maar wie weet wat dit paard had geflikt als hij zich er bij neer had gelegd? Dat betekent echt niet automatisch dat ze dan ineens als een mak schaap naar de uitgang sjokken hoor. We kennen de lelijke beelden van Dinja met Hermes maar daar zijn we het toch over eens dat ze dat goed heeft opgelost? Wat maakt dit ineens zo anders?

We weten gewoon echt niet wat hieraan vooraf is gegaan en dan kan zachte heelmeesters maken stinkende wonden ook van toepassing zijn.

Doel je hier op de beelden van de grand prix freestyle? Want ik vind dat echt niet te vergelijken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:17

Ik denk ook dat dit voorval een geschiedenis heeft en dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:19

Schriftelijk in drievoud aanvragen werkt niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:35

De enige reden dat ik de OS aanhaalde is dat die enkel de shitstorm gekregen heeft omdat ze geen handige ruiter was. Als ze op dezelfde doortastende gereageert had als Fuchs ipv te gaan huilen dan was dat paard ook heus doorgesprongen en had er waarschijnlijk niemand aan de bel getrokken.

Ik begrijp helemaal wat er gebeurt in de ring en ik snap ook volledig de reactie. Het is waarschijnlijk ook nodig om escalatie te voorkomen. Zeker als het gevaarlijk kan worden wil je gewoon reageren en niet eerst nadenken.
Echter zie ik steeds meer top gefokte springpaarden om me heen die nu recreatiepaarden zijn omdat ze tijdens hun carriere op den duur in het parcours volledig in de staak gegaan zijn. Ergens gaat er toch wat mis in de sport.
Het lijntje tussen aanvaardbaarheid en niet meer acceptabel is best moeilijk.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:36

Ik weet niet waarom maar ik zie het filmpje in zo'n enorme slechte kwaliteit dat ik hier niets over kan zeggen :')

Maar dat een paard alleen "staakt" omdat hij ergens last van heeft gaat mij net iets te ver. Die van mij ging de ene dag in de staak en de andere dag was er niets aan de hand. De dagen dat ie staakte viel mijn rijden gelijk met het bix voeren _O-. Zal vast geen ruitertje pesten geweest zijn maar zulke karakters heb je er wel tussen zitten...

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:47

Gnome schreef:
karrij schreef:

Ja dat is te zien inderdaad.. Als dit de manier is om met een levend wezen om te gaan in de sport, is het inderdaad tijd om afscheid te gaan nemen van de sport.

Hou op met me! Dit dier heeft dit kunstje waarschijnlijk al eens eerder geprobeerd en meneer Fuchs zal misschien gedacht hebben en nu is het klaar kerel. Daarna is hij overal over heen gegaan.

Ik krijg het idee dat de hele woke scene zich ook steeds meer in de paardenwereld gaat roeren

Maar Gnome, wanneer ga jij op dit niveau rijden? Denk dat je antwoord is, dat je dat helemaal niet wil :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:50

Maar we weten niet of dit paard dat vaker heeft gedaan.
Wat ik nu vooral zie is een ruiter die zo hard op links trekt dat over de schouder vallen zowat het enige is wat het paard kan doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:52

Ik kan niet op dit niveau rijden, ik kan denk ik ook niet met zo'n getalenteerd springpaard omgaan. (Lees, zoveel springcapaciteit en drive, ik zal denk ik altijd achter de beweging blijven). Maar als ik het zou kunnen, denk ik dat ik het precies zo had opgelost.
Klaar met jou broer, je trekt mij eens te vaak naar de uitgang toe, dit is nu over.

Wok scene, ik snap wat je zegt Karrij.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:52

DuoPenotti schreef:
Maar we weten niet of dit paard dat vaker heeft gedaan.
Wat ik nu vooral zie is een ruiter die zo hard op links trekt dat over de schouder vallen zowat het enige is wat het paard kan doen.

Nee weten we niet.
We weten niet dat hij het wel vaker doet.
We weten niet dat hij dit nog nooit gedaan heeft.

We waren er niet bij, dus oordelen heeft 0 zin.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:53

Zullen we bokt maar opheffen dan?
Zelden dat we ergens bij zijn en alleen film materiaal zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:55

Weet je wat het is? De sport ligt gigantisch onder vuur. Ze willen het eigenlijk al van de olympische spelen laten verdwijnen.

Als we dit normaal blijven vinden dan verwacht ik niet er over 10 jaar nog paardensport op wedstrijd niveau is eigenlijk. Activisten krijgen voet aan de grond en dit is voer voor ze. Vroeger vond men het ook normaal om kinderen een corrigerende tik te geven. Dat is nu ook niet meer zo.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:56

Als je dat wilt DP, kan je Bokt verlaten inderdaad.

We kunnen het over dit filmpje hebben, over paarden die lijken te staken. We kunnen het hebben over wel of niet doorzetten bij een paard wat lijkt te staken.
Maar om nou Fuchs af te branden, nee, daar doe ik niet aan mee. Dat is het verschil. Ergens over praten of iemand afbranden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:59

Urielle schreef:
Ach, kom op, het is dat we weten dat we zelf moeten werken voor ons geld. Als je zelf de mogelijkheden hebt om in je bikini op een jacht in St Tropez te gaan liggen maandag ipv naar kantoor te moeten doe je dat ook, hoe leuk je werk ook is.

Een paard staat net zo goed liever op de wei dan zich in het zweet te werken om over die balken te komen.

Dit is misschien ook wel een spijker op zijn kop. Want wat dragen de topruiters keer op keer aan?! Dat hun paarden liever voor hun werken dan dat ze in de wei staan. Recent nog in een artikel van de hoefslag met een nederlandse amazone.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:00

Sizzle schreef:
De enige reden dat ik de OS aanhaalde is dat die enkel de oliebol gekregen heeft omdat ze geen handige ruiter was. Als ze op dezelfde doortastende gereageert had als Fuchs ipv te gaan huilen dan was dat paard ook heus doorgesprongen en had er waarschijnlijk niemand aan de bel getrokken.

Ik begrijp helemaal wat er gebeurt in de ring en ik snap ook volledig de reactie. Het is waarschijnlijk ook nodig om escalatie te voorkomen. Zeker als het gevaarlijk kan worden wil je gewoon reageren en niet eerst nadenken.
Echter zie ik steeds meer top gefokte springpaarden om me heen die nu recreatiepaarden zijn omdat ze tijdens hun carriere op den duur in het parcours volledig in de staak gegaan zijn. Ergens gaat er toch wat mis in de sport.
Het lijntje tussen aanvaardbaarheid en niet meer acceptabel is best moeilijk.

Excuus, dan had ik dat verkeerd begrepen.

Ik weet niet of het nu zo veel vaker gebeurd. Wij hadden wel dat soort paarden op de manege. Hadden er fantastische paarden aan. Dit waren vaak paarden die erg voorzichtig waren op het hout en/of zichzelf oversprongen. Dat hoeft niet altijd door de training te komen, kan ook prima karakter zijn. Maar ja, die dieren lopen wel vast in de hogere klassen inderdaad.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:04

Ik zie weinig afbranden.
Maar ik geef toe ik ben niet snel onder de indruk van woorden.
Raak persoonlijk niet zo snel aangebrand als een mede bokker niet de perfecte woorden gebruikt of emotie uitspreekt en dan niet bokt-correct is.

rien10 schreef:
Als je dat wilt DP, kan je Bokt verlaten inderdaad.

We kunnen het over dit filmpje hebben, over paarden die lijken te staken. We kunnen het hebben over wel of niet doorzetten bij een paard wat lijkt te staken.
Maar om nou Fuchs af te branden, nee, daar doe ik niet aan mee. Dat is het verschil. Ergens over praten of iemand afbranden.

Spenk schreef:
Weet je wat het is? De sport ligt gigantisch onder vuur. Ze willen het eigenlijk al van de olympische spelen laten verdwijnen.

Als we dit normaal blijven vinden dan verwacht ik niet er over 10 jaar nog paardensport op wedstrijd niveau is eigenlijk. Activisten krijgen voet aan de grond en dit is voer voor ze. Vroeger vond men het ook normaal om kinderen een corrigerende tik te geven. Dat is nu ook niet meer zo.

Precies.
Zo door gaan weten we zeker wat het resultaat is.
Ik persoonlijk zit er niet mee.
Kan toch geen wedstrijden meer rijden.
Maar voor wie dat wel graag doet op een fijne manier is het toch jammer.

En dan ben ik nog steeds iemand die een corrigerende tik bij gevaar en 600 kg begrijp.
Maar beide was hier niet aan de orde imo
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 24-07-22 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:05

Het is normaal dat niet ieder paard door komt in de sport. Echter is het niet normaal dat zo‘n paard dat 1.40 gesprongen heeft niet eens meer in de buurt van een drafbalk te krijgen is. Daar ken ik er inmiddels een aantal van.
Dat is wellicht off-topic maar al dat soort dingetjes samen zet de sport enorm onder druk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:10

even geen rekening houdend met de reden waarom dit gebeurde....dan vraag ik me nog steeds af, waarom vinden velen het ok om een paard met een zweep te slaan/tikken/geefhetbeestjemaareennaam?
Wat hier ook al eerder is gezegd, zouden we een zweep gebruiken bij andere dieren dan is de wereld te klein
En als het goed is weten we allemaal hoe gevoelig de huid van een paard is.
Eigenlijk is het toch hartstikke raar dat we dit doen

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:11

Fijn dat er ook nog meningen vergelijkbaar met de mijne zijn.

Ik mocht willen, en vele met mij, dat ik zoveel ruiter gevoel alleen al in mijn pink had als een Gal, van Grunsven, Fuchs noem ze maar op in hun hele lijf hebben.

Een paard is een kudde dier die een leider wil, ben jij (in dit geval als ruiter, maar dit werkt ook zo bij bijvoorbeeld honden) niet de leider dan is hij (het paard in dit geval het) het als jij niet duidelijk en consequent bent. als leider niet de leiding neemt, nemen ze de leiding over en geloof me als het zover is, berg je dan maar dan neemt zo'n dier korte metten met je, kijk maar eens in de roedel hoe dat er aan toe gaat!

en hey ik ben ook geen geboren leider, daarom rij ik ook niet op dit niveau en dit type paard, met zoveel temperament(lees leiderschap) dit zijn wel de type paarden die dit hogere werk aan kunnen. Voor mij is de Sjiem het ultieme voorbeeld omdat ik het met beide ogen van dichtbij heb gezien, bij menig andere ruiter was dat dier waarschijnlijk de gehaktmolen in gegaan.Hoe vaak ik Gert wel niet tegen hem heb horen zeggen dat hij frikandellen van hem wilde maken, ontelbare keren. Maar hey het is goed gekomen,en het dier is zeer gelukkig bij Jeroen zeer oud geworden. Uiteindelijk waren zij een topcombinatie met wederzijds respect naar elkaar, maar neem van mij aan dat dit pad heel veel obstakels had!

Maar genoeg , ik ga lekker hobbelen op m'n ubercoole tinkerpoown!
Laatst bijgewerkt door karrij op 24-07-22 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:14

Ik voelde me gisteren net Tineke Bartels. Wel oud, maar olympisch op de pony van mijn dochter ha ha.