Effecten van de stikstofplannen op de paardenhouderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:37

Wie ontkent er dat er een probleem is?
Ik niet, ken daar ook niemand in.
Sommige problemen zijn wel extra gecreëerd op papier, dus dat al eens terug draaien zou al veel helpen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:37

elnienjo schreef:
Asciugamano schreef:
Maar ik ben nu wel benieuwd welke alternatieve oplossingen Elnienjo en Duopenotti zoal in het hoofd hebben?
Of die boeren dus nu zo hard vechten? Welke ideeën hebben zij eigenlijk?

Minder bouwen en dus minder mensen toelaten zodat die ook niet op de al krappe woningmarkt komen drukken.

Hm, ok.

Als ik t wel heb, zitten er enkele tienduizenden vluchtelingen en asielzoekers in Nederland.
We komen echter honderdduizenden woningen te kort.
Hoe komen we aan de rest?

En dan houden we nog steeds het probleem van teveel stikstofuitstoot. Hoe gaan we die reduceren, als we gewoon al die beesten houden en de boeren laten boeren zoals ze nu doen?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:39

DuoPenotti schreef:
Wie ontkent er dat er een probleem is?
Ik niet, ken daar ook niemand in.
Sommige problemen zijn wel extra gecreëerd op papier, dus dat al eens terug draaien zou al veel helpen.

Zoals?

En ik nam jullie als voorbeeld omdat ik jullie het vaakst tegenkwam in dit topic. ;)

Maar goed, als je je ideeën niet wilt delen, wordt t een lastige discussie.
Leven diezelfde ideeën wel onder de boeren die nu staan te protesteren, denk je? Is het iets haalbaars?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:41

Asciugamano schreef:
elnienjo schreef:

Maar ik ben nu wel benieuwd welke alternatieve oplossingen Elnienjo en Duopenotti zoal in het hoofd hebben?
Of die boeren dus nu zo hard vechten? Welke ideeën hebben zij eigenlijk?

Minder bouwen en dus minder mensen toelaten zodat die ook niet op de al krappe woningmarkt komen drukken.

Hm, ok.

Als ik t wel heb, zitten er enkele tienduizenden vluchtelingen en asielzoekers in Nederland.

En dan houden we nog steeds het probleem van teveel stikstofuitstoot. Hoe gaan we die reduceren, als we gewoon al die beesten houden en de boeren laten boeren zoals ze nu doen?

Er komen er alleen al 1000 per week binnen, laat staan als ze statushouder worden en de rest van hun familie mogen laten overkomen. Dan gaat t hard. Weet je nog dat liedje 15 miljoen mensen? Nu zitten we al tegen de 18 miljoen en dat komt niet door de Nederlandse voortplanting.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:45

Je kan het gewoon algemeen vragen, wel zo netjes

Wil best antwoorden, maar heb de pesthekel aan dat persoonlijk gek,t de hele tijd.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/j ... k-halveren

en dit is precies zoals het gaat.

En tatasteel en rockwool, de havens, wanneer gaan die op 50% draaien?
Dan pas verder kletsen.

Gelijke monniken en gelijke kappen.

Dan staan de boeren zeker weten niet op hun achterste.
Zij hebben juist de afgelopen 20 jaar enorm geïnvesteerd. Alle getallen zijn gigantisch gedaald, van minder vee tot minder uitstoot.

Wel is de bevolking de laatste 20 jaar enorm gegroeid, met bijbehorende huizen, asfalt, industrie winkels, afval enz enz.

De kern problemen drastisch aanpakken, niet 1 minderheidsgroep weg zetten als terrorist door internet terroristen, terwijl ze in het nauw gedreven zijn door oneerlijke spelregels. Hun inkomsten zien verdwijnen. Vraag me af welke bokkers hier "vrijwillig" de helft van hun inkomen opgeven om toe te zien dat de rest lekker blijft vliegen en rotzooi uit het buitenland te kopen.
Vraag me af of ze dan ook de straat niet op gaan...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:55

Ben het wel met DP eens, de boeren hebben de laatste 5 jaar al een flinke daling laten zien, en al 4 jaar zitten ze onder de EU norm. En nog moet er verder gereduceerd worden door de boeren.
Je kan niet steeds maar 1 doelgroep keihard aanpakken.
Afbeelding
Afbeelding

Want de andere grote vervuilers gaan tot op heden lekker door met hun uitstoot.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:16

elnienjo schreef:
Werken met expats die hier geen gebruik maken van de sociale voorzieningen. Geen gezinnen die hier ook opvang, scholing, zorg etc nodig krijgen en in een later stadium mee vergrijzen.

Want?
Waarom zou je hier geen bestaat op mogen bouwen als je jarenlang hier werkt?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:20

Probleem is momenteel dat eigenlijk niemand echt weet wat het beleid gaat worden. Toch?

Er is het kaartje, een eis en de rest van de uitvoering ligt bij de provincie.

Het is niet zo simpel dat ieder bedrijf in een paars gebied 47% moet krimpen.
De gebieden zijn bewust ruim ingekleurd om niet naar specifieke bedrijven te leiden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:24

fransje23 schreef:
elnienjo schreef:
Werken met expats die hier geen gebruik maken van de sociale voorzieningen. Geen gezinnen die hier ook opvang, scholing, zorg etc nodig krijgen en in een later stadium mee vergrijzen.

Want?

Omdat daar geen ruimte en geld voor is en geen woningen voor zijn.
En hoezo jaren? Stel een max aantal jaar in. De westerse meiden die in Dubai als airlinecrew gaan werken doen dat vaak ook maar een jaar of 3 en voordat ze terug in eigen land aan een gezin beginnen.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 05-07-22 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:24

elnienjo schreef:
Asciugamano schreef:
Hm, ok.

Er komen er alleen al 1000 per week binnen, laat staan als ze statushouder worden en de rest van hun familie mogen laten overkomen. Dan gaat t hard. Weet je nog dat liedje 15 miljoen mensen? Nu zitten we al tegen de 18 miljoen en dat komt niet door de Nederlandse voortplanting.

https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... ngenstroom.

Het aantal mensen dat uit ons land vertrekt:

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... /emigreren

Dan nog even in het algemeen onze bevolkingsgroei:

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... ingsteller (en zie je dus ook dat die groei afneemt, net als wereldwijd)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:27

elnienjo schreef:
fransje23 schreef:

Want?

Omdat daar geen ruimte en geld voor is en geen woningen voor zijn.
.

Nogmaals; te verwaarlozen en dus slechts een druppel op de gloeiende plaat, in dit probleem.

En eerlijk gezegd word ik je anti-buitenlanderstoon ook wel een beetje beu.

Mdrf

Re: Effecten van de stikstofplannen op de paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:47

Alternatieven zijn toch niet zo moeilijk te bedenken?:
- Geen vliegverkeer binnen Europa, pak maar de trein.
- Eerlijke stikstofmodellen gebruiken of echte metingen doen, niet het verzinsel waar nu mee gewerkt wordt.
- Dezelfde stikstofregels hanteren voor heel europa, dus niet NL extreem streng en duitsland lekker chill
- Minder voedsel importeren en minder voedsel exporteren. Wat in NL geproduceerd wordt (wat ook betere kwaliteit is en waar minder medicijngebruik in zit + beter dierenwelzijn), ook in Nederland benutten. Dan maar geen boontjes uit chili of aardbeien in de winter.
- Asielzoekers beperken, vol = vol.
- Al die lege kantoorpanden ombouwen tot appartementen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:48

fransje23 schreef:
Probleem is momenteel dat eigenlijk niemand echt weet wat het beleid gaat worden. Toch?

De gebieden zijn bewust ruim ingekleurd om niet naar specifieke bedrijven te leiden.

In vergelijk met vorige week zijn wij hier in de omgeving van 12% reduceren al naar 47% reduceren gegaan.
En daar heb ik al veel meer mensen over gehoord dat het in meer gebieden al omhoog is gegaan?

Wat daarbij opvalt is dat er in die gebieden het volgende flink is toegenomen
* Data centra van Google en Microsoft
* Vele parken met de grote windmolens
* Kassenbouw
Hier al enkele boeren juist al eerder uitgekocht door plannen om een randmeer te maken die later (miljoenen en miljoenen heeft dit gekost) toch niet doorging.

Het meer hier voor de deur met omliggend groen en strandjes was eerder 12% en natuurnetwerk, en is nu 47% en >95% (natura2000) geworden. In dat hele gebied zit geen boer met vee of landbouw

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:51

Asciugamano; ik ben de anti-boerentoon beu.

Boeren willen heel veel mee werken; het punt is als volgt.

Constant doen we (mega) investeringen die uit eindelijk de put in gaan omdat er dan weer een andere ster aan het front komt die toch weer andere plannen gaat doorvoeren.
Zo hebben we net de fosfaat om de oren geslagen gekregen. Hebben boeren daarin enorm moeten investeren om hun bedrijf draaiende te houden.
Als een fabriek ineens de helft van de producten mag maken is de kans dat die winstgevend blijft klein. Daar is je bedrijf niet op ingericht.

Het klinkt allemaal mooi, minder vee en meer verdienen maar zo werkt het toch eigenlijk bijna nergens.
Na de fosfaatregeling iig niet. Minder vee, gezond vee laten slachten en daarna geen cent meer voor de melk en wel de mogelijkheid om weer fosfaatrechten bij te kopen. Waar gaat het dan uiteindelijk om? De overheid is weer een stuk rijker geworden, de boeren weer n paar ton armer en wat hebben we bereikt?

Ik heb een hypotheek, daarvoor heb ik inkomen nodig. Als ik nu weer een grote investering ga doen die over 4 a 5 jaar weer voor niks blijkt te zijn, hoelang houd je dat vol?
Dit gaat al jaaaaaaren zo. En daarom zijn we het zat. We worden meer een speelbal waar ze ook leuk aan verdienen.

Dit ‘plan’ voor zover het die naam mag dragen brengt inderdaad veelal paniek, mede omdat het zo ongegrond is. Dat maakt alleen niet dat wij de illusie hebben dat dit veel beter wordt, want de vorige plannen waren ook ongegrond en komen ze steeds weer op terug.
Ze moeten eerst is goed nadenken, doordenken, overdenken en dan laten landen zouden ze reacties waarschijnlijk ook anders zijn.

Ik las trouwens ook dat de kleuren niet bedrijfsspecifiek zijn op het kaartje. Nou bij ons is dat wel zo. Wij zijn samen met onze buurman in maatschap. Wij hebben een nieuwe, moderne stal en zitten in 12%. Onze buurman op 100 meter zit op 57% met een oude stal…

Zo nog meer voorbeelden hier waar echt bijna niks tussenzit en toch groot reductieverschil.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:56

kiki1976 schreef:
fransje23 schreef:

In vergelijk met vorige week zijn wij hier in de omgeving van 12% reduceren al naar 47% reduceren gegaan.
En daar heb ik al veel meer mensen over gehoord dat het in meer gebieden al omhoog is gegaan?

Wat daarbij opvalt is dat er in die gebieden het volgende flink is toegenomen
* Data centra van Google en Microsoft
* Vele parken met de grote windmolens
* Kassenbouw
Hier al enkele boeren juist al eerder uitgekocht door plannen om een randmeer te maken die later (miljoenen en miljoenen heeft dit gekost) toch niet doorging.

Het meer hier voor de deur met omliggend groen en strandjes was eerder 12% en natuurnetwerk, en is nu 47% en >95% (natura2000) geworden. In dat hele gebied zit geen boer met vee of landbouw

Maar er is toch geen nieuw kaartje gepresenteerd?
Waar komen die nieuwe waarden vandaan?

Ik heb het idee dat juist door alle onzekerheden speculatie en daardoor extra onrust hoogtij zaait.

De uiteindelijke plannen komen van de provincie die tussen nu en juli 2023 met de betrokkenen in gesprek gaan.
Als dat nog niet eerder gedaan is want vele borduren voort op wat in 2019 al is ingezet

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:00

kiki1976 schreef:

Maar dat is dan toch niet verkeerd?
Geeft misschien wat ruimte in de gebieden waar wel boeren zitten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:01

Balko: Mee eens, en ook eens met ophouden met alleen de boer te pakken.

mdrf geeft al een heel aantal oplossingen aan die ook zeker in werking gezet zouden moeten worden.

En laat ze eens lange termijn investeren in duurzame boerenbedrijven met stikstofreductie en oog voor dierenwelzijn. Alleen dan moeten ze daar geld en land in investeren en dat willen ze nu net juist niet krijg ik het idee.

De regering doet maar wat, allemaal korte termijn denken of verborgen agenda's..persoonlijk wordt ik daar echt niet goed van.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:01

Balko schreef:
Ze moeten eerst is goed nadenken, doordenken, overdenken en dan laten landen zouden ze reacties waarschijnlijk ook anders zijn.

En daar zijn ze in Den Haag erg slecht in, denken.

Idem met de elektrische auto's, en dan met name de accu's.
De troep die daarin zit is echt enorm slecht voor het milieu. We weten allemaal dat ze niet eeuwig meegaan (sommige zijn al stuk bij 20.000 km). Maar hoe ze dat op moeten gaan lossen weten ze niet. Dat is een zaak voor in de toekomst.
Zo willen ze iedereen maar in de elektrische auto hebben. Geven subsidie.
En nu bedenken ze, heeeey we lopen een hoop accijns mis. Hmmm laten we toch dat rekening rijden maar weer van stal halen omdat te gaan compenseren.
Het elektra net kan het amper nog aan.
Ja moeten we gaan aanpassen (zetten nog even een berg zonnepanelen en windmolens neer, vergeten dat het netwerk overbelast is).
Maar een probleem voor de accu's is er nog steeds niet, komt wel.

En dan straks na 2026 geen nieuwe cv ketel meer, maar luxe warmtepompen die je eigenlijk al moet gaan gebruiken met zonnepanelen. Kan het netwerk het dan wel al aan? Hierop was het antwoord al nee

Om alles te produceren, plaatsen, transport van oude windmolens naar het buitenland. Gaf veel stikstof, fijnstof

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:02

fransje23 schreef:
Maar er is toch geen nieuw kaartje gepresenteerd?
Waar komen die nieuwe waarden vandaan?

Ik heb het idee dat juist door alle onzekerheden speculatie en daardoor extra onrust hoogtij zaait.

De uiteindelijke plannen komen van de provincie die tussen nu en juli 2023 met de betrokkenen in gesprek gaan.
Als dat nog niet eerder gedaan is want vele borduren voort op wat in 2019 al is ingezet

Er zijn dus blijkbaar wel nieuwe kaarten ondertussen.

Nee omliggende gebieden zijn tot nu toe allemaal rond de 47%

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:19

kiki1976 schreef:
Balko schreef:

En daar zijn ze in Den Haag erg slecht in, denken.

Idem met de elektrische auto's, en dan met name de accu's.
De troep die daarin zit is echt enorm slecht voor het milieu. We weten allemaal dat ze niet eeuwig meegaan (sommige zijn al stuk bij 20.000 km). Maar hoe ze dat op moeten gaan lossen weten ze niet. Dat is een zaak voor in de toekomst.
Zo willen ze iedereen maar in de elektrische auto hebben. Geven subsidie.
En nu bedenken ze, heeeey we lopen een hoop accijns mis. Hmmm laten we toch dat rekening rijden maar weer van stal halen omdat te gaan compenseren.
Het elektra net kan het amper nog aan.
Ja moeten we gaan aanpassen (zetten nog even een berg zonnepanelen en windmolens neer, vergeten dat het netwerk overbelast is).
Maar een probleem voor de accu's is er nog steeds niet, komt wel.

En dan straks na 2026 geen nieuwe cv ketel meer, maar luxe warmtepompen die je eigenlijk al moet gaan gebruiken met zonnepanelen. Kan het netwerk het dan wel al aan? Hierop was het antwoord al nee

Om alles te produceren, plaatsen, transport van oude windmolens naar het buitenland. Gaf veel stikstof, fijnstof

Precies en dit is dan nog maar 1 voorbeeld van stumperbeleid, zo zijn er helaas een heleboel.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:37

Vlgs mij heeft nederland zelf gekozen voor het beleid, dat ten eerste. Wat ik nou raar vind is het vingerwijzen naar de regering( die we dus zelf in onze democratie gekozen hebben) Wat ik verder mis is dat we het nu over veeboeren moeten hebben en niet over boeren in het algemeen. Niet alleen is het zeer dieronvriendelijk om of zgn melkkoeien of vleeskoeien te houden maar dus ook zeer slecht voor de natuur. En zonder natuur kan ook de mens niet leven.
We kunnen van alles vinden over de stikstofmaterie ,maar het zal hoe dan ook moeten gebeuren dat we drastisch gaan reduceren en ik namens alle dieren ben er blij om.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:40

Ik heb deze regering niet gekozen hoor...

Stikstof zorgt er voor dat planten die arme grond nodig hebben verdwijnen omdat het zorgt voor groei en daarmee de dieren die bij die planten horen dus gaat het ten koste van de biodiversiteit. Ik vind het prima dat daar meer op gelet moet worden om een zo natuurlijk mogelijk evenwicht in de natuur te kunnen behouden. Maar niet op deze manier...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:44

Ja we maken ons druk om de hei.
Hei die hier van nature maar op weinig plaatsen voorkomt. Echt puur cultuurgrond, maar dat hebben we ineens natuur gedoopt.
Willen we die houden moeten er schapen grazen hoe we dat blijven doen met de wolf is de volgende vraag, maar de boer krijgt dus de schuld dat er wil groeien wat er eigenlijk hoort.
Maar de akker van de boer, is ook cultuurgrond, net zoveel als hei, maar dat is ineens niet natuurlijk die weide of akker...dat moet terug naar de natuur? Je weet wel die gemaakte natuur :?
(en naar huizen, zonnevelden, data centra, stroomverdeelstations, golfbaan enz enz enz

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:47

Elisa2 schreef:
Ik heb deze regering niet gekozen hoor...

Stikstof zorgt er voor dat planten die arme grond nodig hebben verdwijnen omdat het zorgt voor groei en daarmee de dieren die bij die planten horen dus gaat het ten koste van de biodiversiteit. Ik vind het prima dat daar meer op gelet moet worden om een zo natuurlijk mogelijk evenwicht in de natuur te kunnen behouden. Maar niet op deze manier...

Jawel, dat heb je wel -mede- gedaan. Of je nu wel of niet hebt gestemd, dit is vervolgens op basis van die uitslag onderhandeld.

Niet iedereen die kiest, krijgt zijn zin, het blijven compromissen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:50

Laat ik zeggen dat alle regeringspartijen absoluut mijn voorkeur niet hebben.

En idd DP, terwijl heidegrond van nature juist ontstaan is doordat de grond uitgeput raakte omdat er landbouw op was.