Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Re: Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:01

Wat maakt het nu uit of je aardbeien of citrus en bananen importeert?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:08

BaileyMix schreef:
Zegt wie?

Hoe durven jullie zo'n ongenuanceerd, raar stuk te plaatsen zeg. Schandalig. Slaat echt nergens op, bange mensen die al in de leugens van Carolientje en haar simpeltjes trappen nog een beetje meer opjutten.

Nou ze liegt niet hoor !

En als ik zie wat die zogenaamde ‘natuurliefhebbers ‘ hier aanrichten, in de voorheen natuur, nu monumenten-vernielingsbrigade echt. Ze gaan maar door met kappen, kappen en nog meer kappen. Ze storten plaatselijk enorm veel bouwzand, om het lekker schraal te maken. Het wordt zo schraal dat niks meer groeit of leeft.
Het is waanzin, complete waanzin.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:17

elnienjo schreef:
Wat maakt het nu uit of je aardbeien of citrus en bananen importeert?

Goed voor de wereldeconomie op het moment dat je ook kan exporteren.
Als je boeren gaat inperken, dan ga je meer importeren dan exporteren. Volgens mij is dat voor een exportland niet heel handig. Om het financieel haalbaar te maken, moet je dan de doorvoer (export van buiten NL) hoger belasten. Wat er dan gebeurt is dat dergelijke landen hun eigen havens gaan uitbreiden omdat dat rendabeler is. Aangezien daar minder Natura2000 gebieden zijn, zal uitbreiding daar ook een minder groot probleem zijn.

Janneke2 schreef:
Janine1990 schreef:
En gaat dat andersom dan ook een keer met boeren gebeuren? De melkprijs is eindelijk gestegen, maar dat heeft wel bijna 40 jaar geduurd!!!

Melkprijs omhoog, prima.

Maar boeren mogen nog steeds niet collectief een vuist maken tegen AH/Delhaize.
Terwijl dat kapitalistische onding werd toegestaan 'want dan kon er beter onderhandeld worden om tot een lagere prijs te komen.

Ik werk in de zuivelindustrie, volgens mij doen de zuivelverwerkers er een heleboel aan om die prijzen wel door te berekenen. Zie het fiasco met Jumbo onlangs...
Daarnaast heb ik nog nooit een boer horen klagen over het principe melkprijs, dus daar mis ik even je punt denk ik?
Op dit moment is de melkprijs rond de 58/60 cent per liter, een kilo kaas zit rond de 7 euro per kilo. De vraag die ik me meer stel is; wanneer is het plafond bij de consument bereikt? Ofwel, wat is de elasticiteit van de zuivelproducten?
En de winkelprijs heeft vooral te maken met alle andere bijkomende kosten, zoals energieprijzen, brandstof, ingrediënten anders dan melk etc.

Janneke2 schreef:
Janine1990 schreef:
Zijn die natura2000 gebieden niet een prettige melkkoe voor de overheid?

Als (import) Drent: deze provincie draait op toeristen.
Die natuurgebieden brengen dus geld in het laatje, maar onderhoud kost ook weer geld.
(Biodiversiteit is belangrijk genoeg, dus het laatste vind ik geen zwaarwegend argument.)

Maar een rijke bron van inkomen - nee.

Natura2000 gebieden leveren een subsidie op bij de EU voor de NL overheid.

Janneke2 schreef:
Janine1990 schreef:
Of gaan we gewoon emissierechten kopen in het buitenland om daar lekker stikstof uit te stoten, vervolgens met transport nog een hoop extra stikstof uitstoten om hier maar weer te importeren?

Dat lijkt mij geen haalbare kaart.
En gelukkig maar, want het is onzin. (Het kapitalisme moge daar anders over denken.)

Dat is het mooie van bureaucratie... Op papier is dit hartstikke haalbaar...
Logisch is het echter totaal niet!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:39

sterregoud schreef:
En als ik zie wat die zogenaamde ‘natuurliefhebbers ‘ hier aanrichten, in de voorheen natuur, nu monumenten-vernielingsbrigade echt. Ze gaan maar door met kappen, kappen en nog meer kappen. Ze storten plaatselijk enorm veel bouwzand, om het lekker schraal te maken. Het wordt zo schraal dat niks meer groeit of leeft.

Daar snap ik ook niets van. En als ik daar mijn vraagtekens bij zet dan word ik neergezet als een stikstof ontkenner en zelfs wappie. Ik geloof heus wel dat er teveel stikstof in deze gebieden neer daalt voor wat natuur organisaties er mee willen. Maar ik begrijp gewoon niet waarom wil je uitgerekend dat type natuur in een gebied waar veel stikstof neer daalt. En waarom haal je bossen weg om ze te vervangen voor stiksrof gevoelige natuur in gebieden waar veel stikstof uit de omgeving komt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:39

Janine1990 schreef:
Ik zal het stikstofprobleem niet ontkennen, maar ik vind het wel erg bijzonder dat Nederland maar liefst 42 natura2000 gebieden heeft en Frankrijk maar 7. Daar zet ik wat vraagtekens bij. Zijn die natura2000 gebieden niet een prettige melkkoe voor de overheid?
En in hoeverre vergist de overheid zich in de economische bijdrage van de boeren? Gaan de inkomsten van natuurgebieden en extra huizenbouw daar voldoende tegenover staan? Of gaan we gewoon emissierechten kopen in het buitenland om daar lekker stikstof uit te stoten, vervolgens met transport nog een hoop extra stikstof uitstoten om hier maar weer te importeren?
En wat te denken van de regelgeving in het buitenland? Krijgen we dan groenten die bespoten worden met chemische middelen die hier in Nederland al 40 jaar zijn verboden?
Leveren we dan op gezondheidsbasis weer in?

Ik heb een beetje het gevoel dat de overheid alle ogen richt op het oplossen van het stikstofprobleem in Nederland, maar wel met langetermijn-oogkleppen op op het moment dat ze oplossingen willen omzetten in plannen.

Nederland heeft 162 natura 2000 gebieden die we moeten beschermen. Een absurd aantal waar we wat mij betreft meer dan de helft van kunnen schrappen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:42

Veulen84 schreef:
Nederland heeft 162 natura 2000 gebieden die we moeten beschermen. Een absurd aantal waar we wat mij betreft meer dan de helft van kunnen schrappen.

Dat kan niet. Dat mag niet van Brussel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:43

Veulen84 schreef:

:oo :oo :oo

Teeering...

Hoe kom ik aan die 42? Dat las ik op meerdere plekken. Behalve op de natura2000 site :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:46

Janine1990 schreef:
Veulen84 schreef:

:oo :oo :oo

Teeering...

Hoe kom ik aan die 42? Dat las ik op meerdere plekken. Behalve op de natura2000 site :+

Hier staat ook 162

https://www.natura2000.nl/gebieden

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:53

Loretta schreef:

Die site heb ik dus juist niet bekeken schreef ik ;)

Loretta schreef:
Veulen84 schreef:

Dat kan niet. Dat mag niet van Brussel.

Ja hoor, dat kan en mag wel:
https://www.natura2000.nl/sites/default ... n_form.pdf

Je moet het gewoon heel duidelijk en wetenschappelijk onderbouwen...

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 14:59

Ik ben al m’n hele paarden leven een weiland vluchteling verjaagd door bouw plannen .Ik verwacht niet anders als dat geen enkel weiland eeuwigheidswaarde heeft.De bevolking en hebzucht van mensen blijft groeien en de grond is duur.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 15:19

BaileyMix schreef:
Zegt wie?

Hoe durven jullie zo'n ongenuanceerd, raar stuk te plaatsen zeg. Schandalig. Slaat echt nergens op, bange mensen die al in de leugens van Carolientje en haar simpeltjes trappen nog een beetje meer opjutten.

Gestoken door een wesp of zo?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 15:28

Het aantal Natura 2000 gebieden is niet makkelijk vergelijken. In Nederland zijn snippers groen van een paar hectare al een natuurgebied. In een ander land kan dat wel beduidend groter zijn.

Misschien meer kijken naar percentage van het landoppervlak?
Al zit je dan ook met grote demografische verschillen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 15:32

sterregoud schreef:
BaileyMix schreef:
Zegt wie?

Nou ze liegt niet hoor !

Citaat:

Inderdaad

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 15:36

Het punt is dat een natura 2000 gebieden wel echt de juiste beoogde natuurlijke waarde moeten hebben. En de vraag is of al deze gebieden dat wel hebben. Of zijn veel van deze gebieden gewoon veredelde stadsparken die het ook redden met goed onderhoud? Ipv bescherming.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 15:41

Veulen84 schreef:
Het punt is dat een natura 2000 gebieden wel echt de juiste beoogde natuurlijke waarde moeten hebben. En de vraag is of al deze gebieden dat wel hebben. Of zijn veel van deze gebieden gewoon veredelde stadsparken die het ook redden met goed onderhoud? Ipv bescherming.

Of wellicht snippers recent ontstaan groen die bij voorbaat al vergankelijk zouden zijn.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 15:42

Electra63 schreef:
fransje23 schreef:
Als je je afvraagt waarom er destijds zo bezuinigd is en de EHS nooit volledig is uitgevoerd en we nu nog met dit soort ellende zitten... Henk Bleker!

Die heeft destijds link bezuinigd op natuur maar nu moet er natuurlijk alsnog iets gebeuren.

Wat betreft het circuit in Zandvoort.. Dat is misselijk en vriendjespolitiek, dat circuit had nóóit uit mogen breiden en zo intensief gebruikt worden.

En Henk zit namens FvD weer in allerlei talkshows. Ik heb nog
geen kritische vraag aan hem gesteld zijn worden.

En die onzin van die wappies over woonkazernes, daar reageer ik maar niet op.
Citaat:

Ze hebben tegenwoordig overal verstand van en zeker zijn ze wakker :D

Jij hebt het altijd maar druk met de wappies, weet je zeker dat je er zelf geen 1 bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 16:10

fransje23 schreef:
Het aantal Natura 2000 gebieden is niet makkelijk vergelijken. In Nederland zijn snippers groen van een paar hectare al een natuurgebied. In een ander land kan dat wel beduidend groter zijn.

Misschien meer kijken naar percentage van het landoppervlak?
Al zit je dan ook met grote demografische verschillen.
Bovendien klopt er ook geen barst van die claim. Dit zijn alle Natura2000 gebieden in Frankrijk:
Afbeelding
Ik tel er toch 1660, geen 7.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 16:16

Ik ben druk op zoek naar wat ik dan wel heb gelezen, ik hou er niet van om onwaarheden te verkondigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 16:23

Misschien heeft iemand die clusters individueel gezien als één Natura2000 gebied? Dat zijn er namelijk wel zeven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 16:26

Mkango schreef:
Misschien heeft iemand die clusters individueel gezien als één Natura2000 gebied? Dat zijn er namelijk wel zeven.

Het was weliswaar een FB bericht, maar ondersteund met een linkje naar een vrij neutraal artikel.

Ik kwam net iets tegen waarin het ging om 'bedreigde' natura2000 gebieden, maar geen aantallen er in.
Het ging om 42 (Nederland) en 7 (Frankrijk) in het stuk wat ik heb gelezen.

Edit: Helaas nog geen bron gevonden, maar wel verhaal waar in het lijkt dat er een verschil is in aangemelde natura2000 plekken en de hoeveelheid erkend door de EU. Zo zouden er 162 aanmeldingen zijn in Nederland, maar is dit door de EU teruggebracht naar een niet exact aantal, schrijver meent dat het om 54 gaat, Duitsland en Frankrijk rond de 8.
Dat klinkt toch wel als de clusters in jouw bericht...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 17:42

Veulen84 schreef:

Eh - waarom precies schrappen...?

(Ik kan van alles bedenken: het is niet ongerept, het is aangelegd, ik wil er wonen of werken, ik vind het te klein, etc etc etc. Maar dat zijn in principe geen argumenten om de status 'natura 2000 gebied' op te heffen.)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 17:52

Janneke2 schreef:
Veulen84 schreef:

Eh - waarom precies schrappen...?

(Ik kan van alles bedenken: het is niet ongerept, het is aangelegd, ik wil er wonen of werken, ik vind het te klein, etc etc etc. Maar dat zijn in principe geen argumenten om de status 'natura 2000 gebied' op te heffen.)

Dat is inderdaad een lastig probleem. Daarnaast wil de Europese commissie ook niet mee werken.
Misschien moet Nederland ook eens een keer met de vuist op tafel gaan slaan in Brussel en een ander belangrijk onderwerp dreigen te torpoderen met een veto om toch op de een of andere manier een doorbraak te forceren. Het is toch te zot voor woorden dat er ten eerste een sector waar direct en inderect een miljoen mensen werkzaam zijn op die manier om zeep te helpen. En dan heb ik het nog niet eens over de rest waar o.a dit artikel ook bijhoort. Dat is dan npg maar een klein omderdeel. Serieus alles in Nederland ligt stil door die veel te hoge eisen.

Maar daar is deze minister plus rest van het kabinet te slap voor.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 17:53

Als ik zo mijn carriere als paardeneigenaar eens doorneem van pak hem beet 40 jaar:
* Pensionstal 1: moest wijken voor een industriewijk
* Pensionstal 2: bestaat nog, maar de helft minder land want natuurgebied geworden
* Pensionstal 3: moest compleet weg voor woningbouw
* Pensionstal 4: moest compleet weg voor woningbouw
* Pensionstal 5 bestaat nog, maar hield op pension aan te bieden
* Pensionstal 6 bestaat gelukkig nog, maar ben ik zelf weg gegaan
* Huidige pensionstal: bestaat nog 2 jaar, de eigenaren willen het volbouwen met een hotel en recreatiehuisjes

Al die jaren heb ik geen enkele paardeneigenaar horen protesteren. Nu is het ineens een hot item, maar dit is dus al meer dan 40 jaar aan de gang en niets nieuws.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 18:19

Loretta schreef:
sterregoud schreef:

Daar snap ik ook niets van. En als ik daar mijn vraagtekens bij zet dan word ik neergezet als een stikstof ontkenner en zelfs wappie. Ik geloof heus wel dat er teveel stikstof in deze gebieden neer daalt voor wat natuur organisaties er mee willen. Maar ik begrijp gewoon niet waarom wil je uitgerekend dat type natuur in een gebied waar veel stikstof neer daalt. En waarom haal je bossen weg om ze te vervangen voor stiksrof gevoelige natuur in gebieden waar veel stikstof uit de omgeving komt.

Hmmm, sommige dingen zijn redelijk eenvoudig.
Uiteraard was de natuur er als eerste, daarna kwamen de mensen (in de middeleeuwen eas ruim de helft van de bevolking boer).
En tot laten we zeggen 1950 werkten boeren samen met de natuur.

Toen moest er 'nooit meer een hongerwinter' fiks geproduceerd worden.
In de loop van de 1960er jaren zag Sicco Mansholt in dat het niet goed ging met de natuur - maar (...kapitalisme, rechtse kabinetten...) tot op heden is daar te weinig mee gedaan.

En 'dat er teveel stikstof neerdaalt' klopt, maar niet alleen op natuurgebieden.

En niet alleen 'voor wat natuurclubs daar mee willen'.

@Sterregoud: kun je "man en paard" noemen?
(Want zonder context geloof ik er vrij weinig van.)(Anderen hebben zeer plausibele dingen aangedragen zoals 'het hoort heide met zandverstuiving te zijn, die dennen waren voor de mijnbouw'.)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 18:39

Het hoort heide met zandverstuiving te zijn. Ja tuurlijk, joh. Het hoort zo.

Bossen horen blijkbaar niet, zijn niet middeleeuws genoeg.