“Stop met het online verguizen van ruiters!”

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:07

Tazzey schreef:
troi schreef:
De laatste stuiptrekkingen van topruiters die maar niet doorhebben dat de manier van paardrijden die vroeger normaal gevonden werd tegenwoordig niet meer geaccepteerd wordt?

Ik hoop dat de kwartjes mbt paardvriendelijkheid eindelijk eens echt gaan vallen.

Geef de dieren een fijn leven (ja naar buiten in een groep!), stop het geruk en getrek, achter de loodlijn lopen, enzovoorts enzovoorts!

Mensen hebben tegenwoordig camera's, alles komt op social media, vieze zaken verbloemen kon 20 jaar geleden nog prima maar nu niet meer. Gelukkig maar!

Dit soort reacties bevestigen waar o.a. Laura over spreekt. Gewoon lekker doorgaan met het natrappen van mensen. Veruit de meeste mensen hebben nog nooit een paard in de subtop gehad maar weten wel allemaal commentaar te leveren, en dat vanachter hun veilige toetsenbordje. Wees trots op jezelf! Chappeau!

Tazzey, even een oprechte vraag. Mag je pas commentaar hebben op het dierenwelzijn van topsportpaarden als je zelf in de topsport rijdt? Of moet je daar minimaal een eigen paardensportbedrijf voor hebben? Of ZZ-zwaar rijden? Of is M2 ook wel genoeg? Wij hebben toch ook allemaal stemrecht, ondanks dat we geen politici zijn? Als het gaat om dierenwelzijn, maakt het mij echt geen drol uit of je met je dikke shetlandpony of een olympisch paard rondrijdt. Alle paarden dienen met respect en oog voor welzijn behandeld te worden. En als er dan keer op keer grote schandalen door de vingers worden gezien door de FEI, tja, moet je dan topsporter zijn om er wat van te mogen zeggen?

Als ik een tip mag geven als mensen zich afvragen ‘welke schandalen?’, kijk eens op de instagram pagina van blondedressage. Daar staan veel voorbeelden de FEI die gewoon niet ingrijpt. Bijvoorbeeld compleet verknipt uitgevoerde piaffes op FEI wedstrijden waar met 8,5’en en 9’ens gestrooid wordt, omdat het uitgevoerd wordt door een grote naam als Anders Helgstrand. Maar ook bizar strakke neusriemen op WK observatiewedstrijden. Daarnaast geeft zij ook voorbeelden van proeven die wél in perfectie en harmonie worden uitgevoerd, en vervolgens gewoon niet beloond worden en ergens in de middenmoot eindigen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:49

Boras schreef:
Ik mis aan alle kanten nuance.

Daardoor zie je overdrijving, maar ook naïviteit.

Ook hier is het niet alleen maar zwart-wit.

Dit dus. En als een discussie zo ongenuanceerd gevoerd wordt gaan mensen extreme posities aannemen en staan alleen maar tegenover elkaar. Daar is het paardenwelzijn ook niet mee gediend.

nps schreef:
Boras schreef:
Verder zijn er paardenliefhebbers, paardensportliefhebbers en mensen die beiden in zich hebben.

En wie bepaald wat wat is? Ook weer zoiets, alsof jij de wijsheid in pacht hebt om te bepalen wanneer iemand anders een paardenliefhebber is.

Dat is niet wat Boras zegt. En ook dit is onderdeel van het probleem, want zo wordt de conversatie ondermijnd.

https://yourlogicalfallacyis.com/nl/stroman

xLoki schreef:
Tazzey, even een oprechte vraag. Mag je pas commentaar hebben op het dierenwelzijn van topsportpaarden als je zelf in de topsport rijdt? Of moet je daar minimaal een eigen paardensportbedrijf voor hebben? Of ZZ-zwaar rijden? Of is M2 ook wel genoeg? Wij hebben toch ook allemaal stemrecht, ondanks dat we geen politici zijn? Als het gaat om dierenwelzijn, maakt het mij echt geen drol uit of je met je dikke shetlandpony of een olympisch paard rondrijdt. Alle paarden dienen met respect en oog voor welzijn behandeld te worden. En als er dan keer op keer grote schandalen door de vingers worden gezien door de FEI, tja, moet je dan topsporter zijn om er wat van te mogen zeggen?

Als het hier om argumenten over dierenwelzijn ging, zeg ik enerzijds ja, en anderzijds: een paard is niet zielig als het in de regen staat. Een paard is ook niet zielig als het buiten is met wat minder weer. Koeien doe je geen plezier door ze in de hitte op de wei te zetten, die vinden een temperatuur van rond de 15 graden veel fijner.

De pony die tegen HB aanzit, is niet zielig omdat hij niets te eten heeft. Dat kan best een goed idee zijn ivm overgewicht. En mensen denken hem een plezier te doen, door eten over het hek te gooien, en daarmee kunnen ze hem net over de rand jagen. En dát is dan wel weer heel zielig.

Als het om rijtechnische argumenten gaat, is het wel handig als je weet waar je het over hebt, want ik heb mensen serieus horen roepen dat het heel zielig is als een paard nageeft, dat een bit ook echt vreselijke dierenmishandeling is, en dat je echt, echt geen sporen aan mag.

Punt is dat enige kennis niet verkeerd is.
En anderzijds kan een leek ook gewoon pijnsignalen zien en oppakken, kan een leek ook zien dat een paard veel te mager is, enz. En zolang het daarbij blijft hoor je mij niet. Maar mijn probleem komt op het moment dat die pijnsignalen toegeschreven worden aan allerlei zaken die het niet zijn. En dat magere paard kan ook gewoon stokoud zijn, waarbij het baasje alle moeite doet om er nog wat vlees op te houden.

Observatie prima. Maar mensen trekken gelijk conclusies die kant nog wal raken, en schelden vervolgens mensen uit voor dierenmishandeling of maken ze online het leven zuur.

koend

Re: “Stop met het online verguizen van ruiters!”

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:22

Ik zou graag een beetje van de zit en rijvaardigheid van Rath hebben. Mijn paard zou dat ook zien zitten denk ik.

Als ik nu aan het einde van mijn diagonaal doorgezeten, uitgestrekte draf kom, voel ik me altijd schuldig over mijn lompheidl. Ik zeg altijd "Braaf!” maar eigenlijk bedoel ik ” Sorry!”.
Gelukkig lijkt mijn paard er niet mee te zitten. Zijn oortjes blijven aandachtig en hij is best bereid er nogmaals voor te gaan.

Ik vind dat concrete filmpje helemaal niet dieronvriendelijk!

Er is een trend ingezet in de dressuur naar meer harmonie. Je ziet het in de jurering aan de top. Ook in de fokkerij zoekt men harmonieus, meewerkend bloed. Kijk maar naar de hengsten die kwpn nu gekeurd heeft.
Ik vind het een goede evolutie. Het zal wel tijd vragen want er is een lang weg af te leggen.
Met vragen als
Wat is harmonie precies?
Is staartzwiepen en oren ( gematigd) naar achter teken van disharmonie.
Hoe zwaar straf je een tactfout af?
Moet/mag een overgang verzamelde draf/uitgestrekte draf in een bliksemflits gebeuren?
Is een dubbele pirouette vragen van een paard wel ok?
Enz.

Het zijn veel moeilijker vragen om op te lossen dan met scherp op mensen te schieten.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:25

Avalanche zegt het prima. Als je een mening wilt hebben over dressuur op een hoog niveau is het wel handig als je weet waar het over gaat. Dus nee, in mijn optiek is het niet fair als iemand wiens hoogste niveau M2 is geweest een GP ruiter tot op de sokken afbrandt. En dat laatste is wat hier op Bokt ook aan de lopende band gebeurt. Zodra mensen de naam Gal zien kunnen ze enkel nog negatief reageren, alle objectiviteit is weg. Die paarden hebben echt niet slecht, maar dat is tegen dovemansoren gezegd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 22:43

Ik vind het argument dat je geen kritiek mag hebben als je niet tot de in-crowd behoort nogal bizar eigenlijk.

Dus geen Nederlander mag iets vinden van stierenvechten, want we zijn geen stierenvechters? Of niks vinden van hondengevechten tot we het eens geprobeerd hebben?

Heel bizar..

Natuurlijk maakt het uit voor het type kritiek dat je levert. Ik zeg niks over het onderbrengen van de achterhand in de piaffe. Maar wel iets over het beperkte en niet sociale buitenkomen van dergelijke dieren, over zaken als stokken tegen poten meppen (ook wel lekker eufemistisch toucheren genoemd), kop tegen de borst aan sleuren, strakke neusriemen etc. Lijkt me redelijk zwart-wit. En we doen maar al te graag alsof dat allemaal verleden tijd is, maar helaas blijft het schandalen regenen.

En niet alleen in de (top)sport maar wel degelijk ook in de (top) sport. En ik word er kotsmisselijk van.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 23:07

Het vervelende is dat iedereen denkt de waarheid in pacht te hebben.
Kritiek geven is prima maar het gaat op de manier waarop.
Je ziet het hier al hoe verschillend men kijkt naar het filmpje van Mattias Alexander Rath.
Ik heb berichten gezien dat men overtuigd is dat dit paard een beperkte hals heeft en het dus eigenlijk prima wordt gevonden hoe hij wordt voorgesteld want hij kan niet beter.
Ik zie dat anders en er was ook nog iemand die er zelfs wat meer op inging en ook schreef dat het paard dus niet van achter naar voor wordt gereden en dat meer ruimte aan de voorkant ook betekend dat het paard dan op zijn snufferd gaat.
Zolang die discussie er is is dat mooi. Leren van elkaar.

Maar iedereen, ruiter of niet, kan zien als een ruiter zijn paard trapt of aan de teugels snukt.
Daar mag men best zijn ongenoegen over uitspreken.
Maar wat bv. Karel de L. doet is natuurlijk nooit goed te praten. Die man verteld zoveel verhalen die niet feitelijk zijn getoetst. Al heeft hij natuurlijk soms wel een punt.
Ik vind het echt erg dat er dan zoveel meelopers zijn. Zelf nadenken is blijkbaar erg moeilijk voor sommige mensen.
Het lijkt wel mode om mensen met opzet te kwetsen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 23:17

Tazzey schreef:
Avalanche zegt het prima. Als je een mening wilt hebben over dressuur op een hoog niveau is het wel handig als je weet waar het over gaat. Dus nee, in mijn optiek is het niet fair als iemand wiens hoogste niveau M2 is geweest een GP ruiter tot op de sokken afbrandt. En dat laatste is wat hier op Bokt ook aan de lopende band gebeurt. Zodra mensen de naam Gal zien kunnen ze enkel nog negatief reageren, alle objectiviteit is weg. Die paarden hebben echt niet slecht, maar dat is tegen dovemansoren gezegd.

troi schreef:
Ik vind het argument dat je geen kritiek mag hebben als je niet tot de in-crowd behoort nogal bizar eigenlijk.

Dus geen Nederlander mag iets vinden van stierenvechten, want we zijn geen stierenvechters? Of niks vinden van hondengevechten tot we het eens geprobeerd hebben?

Opnieuw een stroman argument.

Je hebt iemands argument verdraaid om het gemakkelijker aan te kunnen vallen.
Door andermans argument te overdrijven, te verdraaien of simpelweg volledig te verzinnen, wordt het veel eenvoudiger om je eigen standpunt als perfect logisch voor te stellen, maar dit soort oneerlijkheid ondermijnt elk eerlijk, rationeel gesprek.

Voorbeeld: Nadat Willem had aangegeven dat we meer geld zouden moeten besteden aan gezondheidszorg en onderwijs, antwoordde Walter dat het hem ten zeerste verbaasde dat Willem zo weinig vaderlandslievend was dat hij het land haast onverdedigbaar zou willen laten door te besparen op defensie.

Ik ga er dus ook niet verder op in, als je het niet erg vindt.

HorsePassion schreef:
Maar iedereen, ruiter of niet, kan zien als een ruiter zijn paard trapt of aan de teugels snukt.
Maar wat bv. Karel de L. doet is natuurlijk nooit goed te praten. Die man verteld zoveel verhalen die niet feitelijk zijn getoetst. Al heeft hij natuurlijk soms wel een punt.
Ik vind het echt erg dat er dan zoveel meelopers zijn. Zelf nadenken is blijkbaar erg moeilijk voor sommige mensen.

Dat dus, en daar heb ik een probleem mee. Goed onderbouwde argumenten zijn prima, gefundeerde kritiek is prima, die is over het algemeen niet bedoeld om de persoon te kwetsen, maar het gedrag te bekritiseren. Prima.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 23:19

HorsePassion schreef:
Het vervelende is dat iedereen denkt de waarheid in pacht te hebben.
Kritiek geven is prima maar het gaat op de manier waarop.
Je ziet het hier al hoe verschillend men kijkt naar het filmpje van Mattias Alexander Rath.
Ik heb berichten gezien dat men overtuigd is dat dit paard een beperkte hals heeft en het dus eigenlijk prima wordt gevonden hoe hij wordt voorgesteld want hij kan niet beter.
Ik zie dat anders en er was ook nog iemand die er zelfs wat meer op inging en ook schreef dat het paard dus niet van achter naar voor wordt gereden en dat meer ruimte aan de voorkant ook betekend dat het paard dan op zijn snufferd gaat.
Zolang die discussie er is is dat mooi. Leren van elkaar.

Het is buitengewoon egostrelend als je mensen achter je aan hebt lopen die elke boe of bah fantastisch vinden. Het punt van aanval is dan ook vaak meer middel als doel op zich. Aandacht krijgen wordt steeds moeilijk, want het wiel is wat dat betreft al flink uitgevonden. Dus moet het gekker en extremer. Anders ziet niemand je staan.

Zoals iemand op de vorige pagina al zei: de nuance lijkt ernstig zoek.
Al moet ik zeggen: ik ken in het dagelijks leven heel veel genuanceerde mensen. Wat dat betreft maakt internet ook wel het slechtste in mensen los.
En natuurlijk durven 95% van de mensen in het dagelijks leven echt niet zulk hufterig gedrag te vertonen als dat ze op internet gebruiken.

Wij zeggen hier altijd: als je iemands intelligentie wilt testen moet je gewoon iemands facebookpagina opzoeken. :+

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 23:57

Mensen vinden sowieso vaak van zichzelf dat zíj́ het wel goed doen en wel goed zijn voor hun paard(en). Er zijn bar weinig mensen die bewust hun paard slecht behandelen.
Ook topsport ruiters zullen van zichzelf vinden dat ze goed voor hun paard zijn. Hun paard krijgt tenslotte het beste voer en er is een solarium aanwezig :j
Maar weidegang, nee, straks verstapt het paard zich nog! En neem ze deze gedachtengang eens kwalijk als ze dit al 20 jaar of langer horen en overal om zich heen zien.
Wil je dat doorbreken, heeft het echt geen zin om gewoon maar te roepen dat iemand slecht is voor z'n paard. Waarom zou iemand daarnaar luisteren? Ze zijn er zelf immers van overtuigd dat ze wél goed zijn voor hun paard.
Vragen stellen om mensen zelf na te laten denken over waarom ze doen wat ze doen, opbouwende kritiek met uitleg waaróm iets niet goed is of beter kan en daarbij voorbeelden laten zien hoe het ook kan, werkt veel beter.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 00:31

Kritiek op iets zijn is nooit verkeerd, en ja, zoals de paardensport er tegenwoordig uit ziet, is die kritiek wel nodig. Maar deze kritiek hoor je goed te onderbouwen, vaak wordt er een opmerking geplaatst waarin helemaal niets is onderbouwd. Als je dan doorvraagt naar voorbeelden, bronnen en meer uitleg over het waarom, krijg je als antwoorden "omdat het zo is" of "google er maar naar". En al helemaal rampzalig als er niet op een fatsoenlijke manier met elkaar gediscussieerd kan worden. Dít zijn de toetsenbordridders, het soort mensen wat je eigenlijk bij voorbaat al niet serieus moet nemen. Het is ook jammer dat de kritiek van mensen welke veel verstand hebben van paarden houden, maar geen bedrijf hebben of op een hoog niveau rijden etc, aan de kant wordt geduwd, alsof hun verhaal er niets toe doet, terwijl ze goede inzichten hebben.

En paardenmensen/mensen met paarden moeten niet zo gauw op hun achterste benen gaan staan als er kritiek wordt geuit op iets. Er zijn ruiters welke compleet de hemel in geprezen worden met hun proeven. Niet omdat het goede proeven zijn, maar omdat het spectaculair eruit ziet. En het is juist goed als onder dit soort filmpjes (goed onderbouwde, zonder schelden) kritiek wordt geuit. De paardensport/houderij zoals het nu is moet wel over de kop, hoe je het ook went of keert. Er staan gelukkig steeds meer mensen op welke proberen om het beter te doen. Neem de kritiek mee welke goed wordt onderbouwd, en doe er wat mee. Er moet echt wat gaan gebeuren, maar helaas is de paardensport niet echt van moderniseren. Voor je het weet is het te laat en is er niets meer om kritiek op te geven.

Iedereen heeft meningen en kritiek, het is aan de gever en ontvanger de taak om er goed mee om te gaan en beide respectvol naar elkaar toe te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:15

HorsePassion schreef:
Elisa2 schreef:
Ben benieuwd hoe jij dan de hals ziet wanneer dit wel in het perfecte plaatje past bij DIT paard. En hoe volgens jou de beenzetting dan wel klopt in de piaffe?

Probeer je eens voor te stellen dat wanneer de ruiter zijn handen 10 cm. verder naar voren zou brengen.
Dit paard kan echt wel wat meer op lengte worden gereden.
En wat betreft de piaffe. Het voorbeen hoort niet eerst de grond te raken in een diagonale beenzetting.

Ik denk dat het paard misschien iets meer op lengte gereden kan worden, vooral in de overgangen maar dat het toch ook snel lijkt bij dit paard dat hij achter de loodlijn komt door de vorm van zijn hals. Ik snap ook wat je bedoelt wbt de piaffe, persoonlijk denk ik dat dit dier niet anders kan doordat het zo overbouwd is achter met z'n lange achterbeen.

Zelf vind ik het leuk hoe anders mensen tegen dit soort dingen aan kijken als het gaat op zo'n manier, dan is het een discussie die leerzaam kan zijn. Ieder kijkt ook vanuit zijn of haar eigen referentiekader. In dit geval zou ik dan ook benieuwd zijn naar de bevindingen van Rath over zijn proef en training met dit paard en de moeilijke punten die hij daar in tegen komt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:24

xLoki schreef:

Als ik een tip mag geven als mensen zich afvragen ‘welke schandalen?’, kijk eens op de instagram pagina van blondedressage. Daar staan veel voorbeelden de FEI die gewoon niet ingrijpt. Bijvoorbeeld compleet verknipt uitgevoerde piaffes op FEI wedstrijden waar met 8,5’en en 9’ens gestrooid wordt, omdat het uitgevoerd wordt door een grote naam als Anders Helgstrand. Maar ook bizar strakke neusriemen op WK observatiewedstrijden. Daarnaast geeft zij ook voorbeelden van proeven die wél in perfectie en harmonie worden uitgevoerd, en vervolgens gewoon niet beloond worden en ergens in de middenmoot eindigen.

Het probleem is wel dat mensen die de rijtechnische kennis missen over het opleiden van een dressuurpaard soms niet snappen dat een training anders is dan een wedstrijd. En dat een wedstrijd het eindresultaat behoort te zijn maar die loodlijn in de training niet zo belangrijk is. Dat een paard in stappen en fases door een training gaat, waarbij de achterhand en het over de rug lopen belangrijker is dan die voorkant. Dat je een paard juist compleet vast rijdt als je deze op een statische manier altijd voor de loodlijn laat lopen. En dat er gewoon verschil zit in neusje er wel of niet uit. En/ of een ruiter die vasthoudt/ trekt of terug werkt of niet.

En van daaruit wordt er dan commentaar geleverd wat soms kant nog wal raakt. En waarbij ze eigenlijk pijnlijk laten weten hoe weinig ze er zelf van snappen.

Daarnaast zie ik dat mensen ook niet altijd zien hoe een paard gebouwd is en dat daar ook een bepaald beeld door kan ontstaan maar het dier het juist ontzettend goed doet "ondanks" die bouw maar het nooit hetzelfde beeld zal worden als bij een dier wat voordeliger in elkaar zit.

Hier een trainingsfilmpje van de hengst: https://www.eurodressage.com/2022/04/08 ... tacado-frh
Hier zie je en goed z'n bouw, en ik zie stukken waarbij hij hem heel veel fijn op lengte heeft, en ik zie stukjes waarin hij er achter kruipt als hij het moeilijker vind en dat hij zich soms juist wat lang wil maken in de hals naar beneden toe. Oftewel, als ik dat zo zie..dan denk ik dat dit een paard is die nog wat meer aan kracht moet winnen en dan komen de details en finesses aan de voorkant ook wel goed. Maar dat is mijn mening.. :)

Maar goed, aan de andere kant heb je hier ook een heel groot punt dat grote namen met veel zaken weg lijken te komen en jury's ook niet ingrijpen als er echt zaken zijn waarbij het dierenwelzijn in gedrang komt. (de russische op de laatste OS bijv.) En dat iedere leek daar kon zien dat het niet paardvriendelijk was. Dus men moet zeker wel aan het denken gezet worden, als dat op een goede manier gebeurd (zonder afzeiken) en de discussie gevoerd kan blijven worden lijkt me dat alleen maar goed.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 06-06-22 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:27

heidy_wilco schreef:
De paardensport/houderij zoals het nu is moet wel over de kop, hoe je het ook went of keert. Er staan gelukkig steeds meer mensen op welke proberen om het beter te doen. Neem de kritiek mee welke goed wordt onderbouwd, en doe er wat mee. Er moet echt wat gaan gebeuren, maar helaas is de paardensport niet echt van moderniseren. Voor je het weet is het te laat en is er niets meer om .

Met de rest van je commentaar ben ik het eens.
Maar hierbij heb ik wel een paar ideeën.

De paardensport zoals ze nu is, gaat over de kop want ze wil niet aanpassen.
Er zijn trends bezig, de meeste heeft de paardensportsector helemaal niet in de hand.

1 nog nooit is het zo een economische macht geweest. Wees maar gerust geld wordt beschermd. In onze landen zitten we misschien aan het maximum haalbare, maar wereldwijd is er zeker groei.

2 paardensport met al zijn moderne normen (levenslang aanhouden, veel veeartskosten, veel begeleidingskosten, hoge voedingseisen, minder en dus dure ruimte, dierenwelzijnsnormen...) stijgt veel sneller in prijs dan het loon van de gemiddelde inwoner. De democratisering van de paardensport, uit de vorige eeuw, gaat stap voor stap op de schop. Paardensport wordt weer echt elitesport.

3 de huidige jeugd is een schermgeneratie die gewend is dat alles NU moet gebeuren en ook KAN gebeuren.. We zouden er een boompje over kunnen opzetten maar dat is teveel off-topic. Maar het is zeker dat dit ook voor de paardensport gevolgen zal hebben. Volgens mij zal de basis ook daardoor versmallen.

4 in het rijkste deel van West-Europa wordt dierenwelzijn een hot etnische kwestie (voor sommigen wordt het een soort religie, anderen zijn maar lauwe voorstanders, maar toch) Onder druk daarvan is men op zoek naar meer harmonie in het rijden en de fokkerij. Hier verwijt men de FEI dat het te traag gaat, maar de FEI is een wereldorganisatie en in vele landen kijkt men echt wel anders naar dierenwelzijn.
Het wordt een lange evolutie, dat kan niet anders, want alles moet mee evolueren: de fokkerij, de wedstrijden groot en klein, de instructie, de jury's, de ogen van het publiek...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:33

Elisa
Als Z ruiter, meerdere paarden getraind vanuit 0 snap ik dat heel goed. Maar nee ben geen ZZ-zwaar.
Mag ik dan wat er van zeggen?
Volgens enkele dus niet.

Kijk als ik in het Z iemand te diep zie gaan omdat de training nog wat stappen te gaan heeft begrijp ik dat helemaal. Logisch, want het is pas basissport.

Maar bij GP vind ik niet dat de training wat dat betreft aan Z gelijk lijkt, wat moeilijker oefeningetjes er in, maar de basis nog steeds niet beter als het basis-Z niveau van wat vele bokkers wel rijden/gereden hebben.

Nee.... dat past niet in mijn gedachte van een wedstrijd op gp niveau.
Daar mag een paard echt wel verzamelen en het neusje eruit hebben voor een groot deel of eigenlijk wel bijna de hele proef.
Het lijkt wel of er meer aandacht geschonken word of hij de pasjes wel zet dan alsof de onderliggende basis oke is.

Je kan natuurlijk je paard ook thuis laten voordat hij wel sterk genoeg is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:37

Ook een GP paard moet groeien in het werk en heeft tijd (en jaren) nodig om sterker en beter te worden. Moeten ruiters hun paarden dan allemaal maar thuis houden omdat nog niet alles 100% perfect is? Of kunnen we begrijpen dat een paard trainen Work in Progress is?

We weten allemaal dat thuis trainen een stuk makkelijker is, maar het in die ring moet gebeuren. En ook daar moeten dus km's gemaakt worden.

Voor mij persoonlijk gaat het niet om het niveau wat iemand rijdt of deze er wel of niet wat van mag zeggen oid. Maar rijtechnische kennis over de opleiding van een paard is imo wel erg gewenst.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:41

100% niet
Maar GP mag je wel het een en ander van verwachten.
Het is geen Z meer.

Je mag aan een bepaald niveau eisen stellen.
Dat gebeurt al vanaf de B.
Elke keer een stapje meer.
Maar als een paard dan zoveel stapjes heeft gemaakt dat hij GP loopt mag je verwachten dat zijn neus eruit gereden kan worden, dat hij kan verzamelen.
En nergens is dat te zien.
Kom je met een paard het B in en hij komt nog tegen de hand en gaat vierkant door de wending zeggen mensen ook, train nog thuis maar even door :D
Dit is niet anders.

Wat niet wil zeggen dat hij virtueel afgemaakt hoort te worden.
Want er is geen zielig paard te ontdekken om het zo maar te zeggen.
Geen onredelijke ruiter.

Elisa2

Re: “Stop met het online verguizen van ruiters!”

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:47

Als het zo erg was dat hij echt de hele proef afschuwelijk achter de loodlijn zou lopen, ja dan ben ik het met je eens. Maar dat zie ik niet, ik zie gewoon verbeterpunten waar dit paard naar toe gaat groeien naarmate hij meer kracht ontwikkeld. Daarom kijk ik zelf ook graag naar meerdere filmpjes, training, paard op stand etc. voordat ik oordeel. En dit paard verzameld, anders zou hij de oefeningen niet kunnen doen. Hij zal alleen altijd hoog in het kruis blijven, want dat is zijn bouw nu eenmaal. Net zoals een Weihegold dat had.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:48

Ik denk dat iedereen kan begrijpen dat een paard opleiden een proces is, niets is perfect, altijd werk aan de winkel. Waar “het publiek” over struikelt en commentaar op levert, is de manier waarop. Het is vaak verre van diervriendelijk wat er te zien is. En vaak klopt het niet, als je de klassieke regels erop nakijkt. Sla de FEI reglementen er eens op na. Ik ben geen topruiter. Verre van. Ik ben wel al vanaf mijn jeugd tussen de paarden en met de paarden. Veel gezien, veel geleerd. Ik heb een mening. Ik denk dat het tijd is voor verandering. Er gebeuren dingen met paarden, die je bij je hond niet hoeft te flikken. Waarom?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:53

Dat is terecht imo, daar heb ik zelf ook kritiek op..open monden, doorgeslagen stangen, even flink de sporen er in voordat de proef in gegaan wordt, teveel hand/ stanggebruik. Toch wordt dat op internationale wedstrijden al veel meer afgestraft, nationaal echter..is daar nog werk aan de winkel in mijn ogen.

Dus tijd voor verandering: Ja, zeker!

Maar dat is niet wat hier te zien is..mensen slaan door.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:48

Picopico schreef:
Mensen vinden sowieso vaak van zichzelf dat zíj́ het wel goed doen en wel goed zijn voor hun paard(en). Er zijn bar weinig mensen die bewust hun paard slecht behandelen.
Ook topsport ruiters zullen van zichzelf vinden dat ze goed voor hun paard zijn. Hun paard krijgt tenslotte het beste voer en er is een solarium aanwezig :j
Maar weidegang, nee, straks verstapt het paard zich nog! En neem ze deze gedachtengang eens kwalijk als ze dit al 20 jaar of langer horen en overal om zich heen zien.
Wil je dat doorbreken, heeft het echt geen zin om gewoon maar te roepen dat iemand slecht is voor z'n paard. Waarom zou iemand daarnaar luisteren? Ze zijn er zelf immers van overtuigd dat ze wél goed zijn voor hun paard.
Vragen stellen om mensen zelf na te laten denken over waarom ze doen wat ze doen, opbouwende kritiek met uitleg waaróm iets niet goed is of beter kan en daarbij voorbeelden laten zien hoe het ook kan, werkt veel beter.

Ga je lekker met je vooroordelen? Op hoeveel stallen van GP ruiters ben je geweest? Ik denk dat ik het antwoord wel kan raden.
Ik ben op behoorlijk wat van dat soort stallen geweest en weidegang komt dagelijks voor, tenzij het echt kut weer is of het land in slechte staat is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:51

Hier op de hoek zit een top springstal... Er is niet eens een wei...

Vraag me ook echt af hoe die met zo weinig grond ooit vergunning hebben gekregen.
Daar mag de wet ook in veranderen.

Gelukkig is dat wel meer gewoon aan het worden. Maar echt niet standaard.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 11:36

Tazzey schreef:
Picopico schreef:

Ga je lekker met je vooroordelen? Op hoeveel stallen van GP ruiters ben je geweest? Ik denk dat ik het antwoord wel kan raden.
Ik ben op behoorlijk wat van dat soort stallen geweest en weidegang komt dagelijks voor, tenzij het echt poedersuiker weer is of het land in slechte staat is.

Maar wat noem jij weidegang ? 1 of 2 uurtjes alleen in in stukje van 10x10 helemaal ingepakt ... ik iig niet. :(

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 11:49

Tazzey schreef:
Picopico schreef:

Ik ben op behoorlijk wat van dat soort stallen geweest en weidegang komt dagelijks voor, tenzij het echt poedersuiker weer is of het land in slechte staat is.

Dat was uiteraard overdreven bedoeld. Er zullen vast stallen zijn waar het goed geregeld is en de paarden dagelijks voldoende buiten komen. Helaas zijn er ook nog steeds stallen waar dat niet gebeurt. Ik heb op een stal gereden waar internationaal eventing werd gestart. Daar was (en is) alleen een paddock van 20x40 voor 80 paarden. Die kwamen dus hooguit een uurtje per dag buiten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 11:49

Het is elke keer weer apart bij deze discussies.

De kritische mensen worden op 1 hoop gegooid en mogen mensen over oordelen. Ze hebben geen ervaring, niet voldoende kennis etc. Dan doe je zelf exact hetzelfde als waar je voor pleit.

Er zijn mensen die leuk kunnen rond rijden en er zijn mensen die zich bijv verdiepen in het paard, het gehele lijf, bewegingsapparaat, gedrag etc etc. Met veel paarden ervaring weten sommige mensen zeker wel waar ze naar moeten kijken.

En ik kan echt tientallen voorbeelden geven waarom niet elke sport niveau alle kennis, kunde en ervaring heeft, behalve wat iemand kan laten zien op wedstrijd. Ik heb mensen les gegeven die op een hoger niveau startten dan ik heb gedaan. Ze wisten soms hoe ze een oefening moesten rijden, maar vaak niet waarom.
En nee, dat waren nog geen GP ruiters, maar daar zie je het wel terug. Ze steken hun hakken in het zand en willen niet zien of begrijpen dat het anders kan en moet. Veel durven echt niet los te laten.

Anky is getraind door Sjef..........Heeft hij ook Olympische medailles gehaald voor hij haar mocht trainen? En Anky? Zij is nou niet bepaald degene die alles van en over het paard zo goed kan uitleggen.

En laten we eerlijk zijn. Het zijn ook altijd dezelfde die de hele dag in elk topic opduiken op Bokt en dus ook niet met hun kont op een paard zitten.

Als mensen niet bang waren voor de kritieken, zouden ze die negeren. Dan lach je erom en laat je mensen kletsen. Mensen gaan erop in, omdat mensen ontwikkelen en veel kritiek gewoon wel gegrond is als we het hebben over welzijn.
En ipv om de tafel gaan zitten, dingen snel verbeteren, gaan ze de critici aanvallen en hopen ze door een hoop boe geroep, dat er nog een kleine groep mensen achter ze blijft staan.

Mensen kunnen beter investeren in verbeteringen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 11:53

Elisa2 schreef:
Als het zo erg was dat hij echt de hele proef afschuwelijk achter de loodlijn zou lopen, ja dan ben ik het met je eens. Maar dat zie ik niet, ik zie gewoon verbeterpunten waar dit paard naar toe gaat groeien naarmate hij meer kracht ontwikkeld. Daarom kijk ik zelf ook graag naar meerdere filmpjes, training, paard op stand etc. voordat ik oordeel. En dit paard verzameld, anders zou hij de oefeningen niet kunnen doen. Hij zal alleen altijd hoog in het kruis blijven, want dat is zijn bouw nu eenmaal. Net zoals een Weihegold dat had.

Nee hij verzameld niet want hij doet zijn kunstjes, niet zijn oefening.
En als dan zijn bouw zo niet ideaal is dat het echt niet zichtbaar is... oke truusje op de hoek die haar eigen fokproduct zo hoog gereden heeft, dan is het knap.
Rath kan dan wel een paard vinden met een betere bouw.
Maar zoveel GP paarden met een goede bouw zie je pootjes lichten ipv de piaffe doen.
Ook die het wel kunnen:

Afbeelding

Afbeelding

Nogmaals
Ik snap niet dat Rath blijkbaar zowat dood gewenst word.
Want zo erg is het bij lange na niet. Ik vind het vriendelijk gereden proef.
Maar ik vind het geen proef waarvan je zegt, wauw, dat is waar dressuur voor staat.
En ja die mening heb ik wel als ik GP ga kijken van de top ruiters, dat dat wauw effect er dan mag gaan zijn in die graad van africhting. Oók op wedstijd.
Het is geen 4 jarige meer het eerst van huis.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 06-06-22 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt