Totilas-zoon Spotilas goedgekeurd voor Knabstrupper-stamboek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:54

princequillo schreef:
Nou nou, zoveel appaloosa warmbloed hengsten zijn er ook weer niet. En dan nog, stammen velen, vooral in Nederland, eigenlijk allemaal van dezelfde hengst(en) af, moet je dat nou echt willen als begin voor appy warmbloeden? Kleine genenpool is niet echt bevoordelijk voor kwalitatief goede, gezonde paarden.

Ok, dan klopt dat deel van mijn argument ('er zijn genoeg andere appaloosa warmbloed hengsten') niet. Maar dan nog vind ik dit paard niet zo veel toevoegen aan de fokkerij ('de fokkerij' even gegeneralizeerd), afgezien dat hij een leuk kleurtje heeft. Wat gaat dit aan het oorspronkelijke ras toevoegen, en wat gaat dit paard betekenen binnen andere warmbloed rassen? Ik weet het niet hoor, maar ik ben dan ook bevooroordeeld omdat ik hier heel veel 'experimenten' zie tussen appaloosas en van allerlij soorten Europese rassen waarvan ik denk, dit is puur gedaan voor de 'show' (een half appie, half fries veulen kost hier al 10k, dus kruisingen met 'exotische Europese rassen zijn gewoon heel erg 'in').

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:02

Sanet schreef:
Koehakkig is toch een beenstand en niet een bewegingsvorm?

Dat klopt, maar ze bewegen naar hun beenstand..denk maar aan het zwaaien voor door toontreder of franse stand. Als hij dus koehakkig is achter dan kan hij niet anders dan zo bewegen met het achterbeen.

Afbeelding

Tweede van links

Bron:https://hoefsmederijkluiters.nl/anatomie/beenstanden

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:08

juniper schreef:
princequillo schreef:
Nou nou, zoveel appaloosa warmbloed hengsten zijn er ook weer niet. En dan nog, stammen velen, vooral in Nederland, eigenlijk allemaal van dezelfde hengst(en) af, moet je dat nou echt willen als begin voor appy warmbloeden? Kleine genenpool is niet echt bevoordelijk voor kwalitatief goede, gezonde paarden.

Ok, dan klopt dat deel van mijn argument ('er zijn genoeg andere appaloosa warmbloed hengsten') niet. Maar dan nog vind ik dit paard niet zo veel toevoegen aan de fokkerij ('de fokkerij' even gegeneralizeerd), afgezien dat hij een leuk kleurtje heeft. Wat gaat dit aan het oorspronkelijke ras toevoegen, en wat gaat dit paard betekenen binnen andere warmbloed rassen? Ik weet het niet hoor, maar ik ben dan ook bevooroordeeld omdat ik hier heel veel 'experimenten' zie tussen appaloosas en van allerlij soorten Europese rassen waarvan ik denk, dit is puur gedaan voor de 'show' (een half appie, half fries veulen kost hier al 10k, dus kruisingen met 'exotische Europese rassen zijn gewoon heel erg 'in').

Ik denk dat het de Knabstruppers eigenlijk weinig te brengen heeft, maar juist die warmbloed appaloosa's die je nu noemt (bijv. de Peru hengsten) zijn precies zo ontstaan. Sportpaard x Knabstrupper om het kleurtje te krijgen en dan met de stippen nakomelingen steeds weer terug fokken op het sporttype met Duitse of KWPN hengsten.

Bijvoorbeeld PERU'S SCEN TAO, dat is denk ik het oorspronkelijke vlaggenschip dat in heel veel NAS grote maat terug te vinden is, heeft een KWPN moeder en een Knabstrupper vader.
Zo zie je bij de huidige NAS grote maat hengsten ook vaak ergens in de eerste 3 a 4 generaties wel ergens een knabstrupper in de lijn zitten.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:17

juniper schreef:
princequillo schreef:

Ik ben ook zeker geen fan van de algemene fokkerij in de US, niet alleen wordt er veel voor de show gefokt maar daarnaast staat kwaliteit en medische gegevens daar ook niet altijd even hoog op het lijstje.

Maar dat gezegd hebbende, ik reageer puur op de statement dat er genoeg appaloosa warmbloed hengsten zijn, want zoveel zijn er gewoon niet.

Ik heb verder nog niet zozeer een mening over deze hengst binnen de Knabstruppers. Niet alleen omdat ik niet echt bekend ben met het ras, maar ook gewoon omdat ik 't eerst maar is moet zien. Ook heb ik vanuit deze post niet echt veel inzicht op wat het plan is. Als dit de nieuwe richting is, nee. Maar als je deze hengst enkel en alleen voor outcrossing gebruikt, dan kan het nog wel zo zijn voordelen hebben.

karijn

Re: Totilas-zoon Spotilas goedgekeurd voor Knabstrupper-stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:34

Is het naast een modernisering van het ras ook niet het verbreden van de genenpool om inteelt op de lange termijn te voorkomen? Ik kan me goed voorstellen dat je dan als ras tijdelijk uitwijkt naar ander soort bloedvoering of ras om op de lange termijn je ras te kunnen behouden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:16

Als dat de reden was dan deden ze niet zo ingewikkeld met Fredriksborgers.
Bovendien zijn er ook andere Barocke rassen die in een meer vergelijkbaar type en karakter staan.

Er is gewoon meer markt voor een gestippeld sportpaard. Ik vind daar niets mis mee kwa principe maar minder geweldig voor raskenmerken. Uiteindelijk is alles natuurlijk gewoon vraag vs aanbod.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 10:28

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:05

Ik heb er nu een aantal keer naar gekeken en vind er weinig tot niet veel aan. Wat als hij gewoon zwart was geweest?

Ben er benieuwd naar zijn karakter, de meeste totliassen zijn geen paard voor de doorsnee ruiter, dat vind ik ook altijd wel iets waar je rekening mee moet houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:12

Dat achterbeen is enorm recht vind ik waardoor ik me niet goed kan voorstellen dat hij de draagkracht van het barocke type kan aanvullen. In dat filmje (wat neem ik aan gekozen is omdat dit zijn beste stukje was) zie ik dat eigenlijk bevestigt: hij loopt daar de hand in, ipv omhoog.
Misschien krijg je wel meer gang, maar met het risico dat je inlevert op verzameling. Wellicht moet er nog 1 generatie tussen komen uit een hele goede (barocke) merrie.

Edit: voor een NAS merrie of ander sportgericht type dat op kleur gefokt wordt zou ik het eerder als match zien. Maar in het Knabstrupper stamboek vind ik hem niet op zijn plek.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 14:54

Sizzle schreef:
Dat achterbeen is enorm recht vind ik waardoor ik me niet goed kan voorstellen dat hij de draagkracht van het barocke type kan aanvullen. In dat filmje (wat neem ik aan gekozen is omdat dit zijn beste stukje was) zie ik dat eigenlijk bevestigt: hij loopt daar de hand in, ipv omhoog.
Misschien krijg je wel meer gang, maar met het risico dat je inlevert op verzameling. Wellicht moet er nog 1 generatie tussen komen uit een hele goede (barocke) merrie.

Edit: voor een NAS merrie of ander sportgericht type dat op kleur gefokt wordt zou ik het eerder als match zien. Maar in het Knabstrupper stamboek vind ik hem niet op zijn plek.

Hij was wel kampioen in de springrichting. Maar voor iedere hengst geldt dat je de juiste merrie moet hebben. Zelfs voor Totilas zelf. Ik opzich zou wel kunnen leven met zijn houding. Hij is nog jong en het is maar een fractie wat hij verder omhoog moet. Qua type wijkt hij ook niet veel af van de jonge Totilas.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 15:11

Ik vind de naam ook geweldig gekozen. Verder ben ik niet zo van de warmbloeden, daar ik enkel nog fjorden wil. Maar wel een tof dier zeg!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 16:07

Of hij iets gaat toevoegen aan het knabstruber ras en of hij daar terecht is goedgekeurd weet ik niet. Dat is ook niet mijn fokrichting.

Ik vind hem niet enorm gek. Natuurlijk is de kleur een pluspunt, maar ik vind ook de vader totilas een pluspunt.
Achter deze zit ook totilas, alleen is deze nu geruind. Maar hier heb je verder ook nooit iets van gehoord of überhaupt een filmpje beschikbaar. Vond hem wel een mooi uiterlijk hebben
Afbeelding

Van spotilas vind ik wel dat hij echt een ruime stap heeft die hij door het lichaam stapt. Ook een fijne makkelijke galop. Draf vind ik wat minder, wat ponyachtig. Maar als hij hem meer verzameld heeft hij ook wel weer schwung en veer. Qua bouw valt mij vooral de wat weke rug op. Er zal vast een merrie bij hem passen. Ik vind spikkels leuk maar een goede spikkel vind ik maar lastig

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 17:46

Kabayo schreef:
Of hij iets gaat toevoegen aan het knabstruber ras en of hij daar terecht is goedgekeurd weet ik niet. Dat is ook niet mijn fokrichting.

Ik vind hem niet enorm gek. Natuurlijk is de kleur een pluspunt, maar ik vind ook de vader totilas een pluspunt.
Achter deze zit ook totilas, alleen is deze nu geruind. Maar hier heb je verder ook nooit iets van gehoord of überhaupt een filmpje beschikbaar. Vond hem wel een mooi uiterlijk hebben
[ [url=m/g2OzX2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van spotilas vind ik wel dat hij echt een ruime stap heeft die hij door het lichaam stapt. Ook een fijne makkelijke galop. Draf vind ik wat minder, wat ponyachtig. Maar als hij hem meer verzameld heeft hij ook wel weer schwung en veer. Qua bouw valt mij vooral de wat weke rug op. Er zal vast een merrie bij hem passen. Ik vind spikkels leuk maar een goede spikkel vind ik maar lastig

jup, inderdaad geruind, was enorm hengst.

Hij staat bij ons op stal, leuk dier, alleen mist helaas wat maat. Verder een goed achterbeen gebruik.
Loopt eind maart zijn eerste L1 proefje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 17:54

Hij lijkt echt een heel groot hoofd te hebben, is dat echt zo, of is de foto niet zo florissant?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:03

Flevolander leuk er iets van te horen. Ergens vond ik hem interessant zo qua bloedlijn en uiterlijk. Maar had nog niet verder gekeken dan dat. En helaas geruind.

Dit is trouwens een foto van 2024 van Spotilas. Wel hoog op de benen
Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:12

Volgens mij dreigt een misverstand,
ik denk niet dat Spotilas geruind is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:13

Janneke2 schreef:

Niemand denkt dat Spotilas geruind is. Dat gaat over het andere paard hierboven.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:21

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:25

Janneke2 schreef:

Nee
Total Misterious Spotlight-B is geruind. Van de collage die ik plaatste. Hij is van Toto's Boy (v. Totilas)

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:17

Wij zitten te kijken om Spotilas met onze DSP merrie te combineren. Ze heeft al een mooie stap en voldoende draf, maar mag beter galopperen. Ook heeft ze typische leopard kenmerken en ik vind zelf de stippels wel gaaf!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:30

Kabayo schreef:
Nee
Total Misterious Spotlight-B is geruind. Van de collage die ik plaatste. Hij is van Toto's Boy (v. Totilas)

Ik dacht al, deze ziet er eerder uit alsof er amerikaanse appaloosa achter zit, die doet me denken aan Zip's Jewel.
En jawel hoor, rondje google bevestigd dat vermoeden :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:09

Sizzle schreef:

Ik ben het met jou eens, hij wordt ook bewust schuin van voren gefilmd.
Vind zijn kleur wel echt geweldig!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 23:00

Leuk kleurtje maar ik zou afhaken op het hoog/laag verschil op de voorvoeten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 00:40

Ik zie deze hengst nu voor het eerst. Hij is voor mijn merries wat groot maar mogelijk wel interessant om kleur/verse lijnen in te fokken. De rug is voor mij alleen een minpunt. Mijn e pony appaloosa (v. Glamourdale) is ook week in de rug en zij zullen op dat vlak geen match zijn vrees ik.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 05:21

Hij lijkt idd wat ongelijk voeten te hebben, is dat op andere foto's ook zo?
Ik vind het een leuk dier, hij lijkt er ook plezier in te hebben.