Popstra schreef:Denk dat de rede vooral is dat die paarden op hoog niveau in de ring niet te houden zijn op een normaal trensje.
Wij pakken op wedstrijd vaak ook net wat scherpere bitten dan thuis. Puur omdat de paarden op wedstrijd net ff wat harder lopen en net ff minder bij de ruiter zijn in het heetst van de strijd!
En dan kun je wel roepen dat alles anders moet maar ga eerst zelf eens op flink hoog niveau presteren om te zien hoe anders dat is dan thuis of op een laag niveau wedstrijd.
En nee dat is niet kleinerend bedoeld maar ik denk dat het gros dat hier reageert uberhoupt nog nooit op een ferrari op hoog niveau een wedstrijd heeft gereden.
Wat zeg ik, dat weet ik wel zeker!
Een groot deel van bijv dressuurruiters is vreselijk gespannen. Die brengen een groot deel echt zelf over.
Daarnaast is het te belachelijk voor woorden als je op top niveau rijdt dat je vastgehouden de ring in moet of geen ere ronde kan rijden.
Dat is allemaal echt ene deel van de training.
Paarden kunnen best wat heter zijn tijdens de wedstrijd, maar deels komt dat door de spanningen van de ruiters. Heel veel paarden hebben namelijk nergens last van.
Ervaren wedstrijd paarden, zien genoeg op wedstrijden en onderweg en dat hoort ook bij hun training.
Daarbij zit er helemaal geen verschil in B of GP dan. Een ruiter die een B proef gaat starten heeft vaak dezelfde spanningen, paard moet vaak nog wennen en leren dus het is onzin dat dit een probleem is in de top en andere mensen er niks van weten of begrijpen.
Daarbij begin je niet in de GP en is een paard al vaker mee geweest en krijgt ook wedstrijd km's.
En overal zijn dat soort obstakels. Ik rij al heel lang geen wedstrijden meer, maar als ik in het bos rij kom ik dingen tegen waar paarden ook maar tegen moeten kunnen. En het meeste is vaak onverwacht, dus kan je niet op in spelen.
Op brede zandpaden hou ik niet zo van stappen zacht gezegd. Maar ergens aan het einde moeten we ook een keer stoppen en soms halverwege.
Ik heb meerdere paarden bitloos, met trens of met shank buiten gereden en je hebt altijd wel een dag dat je denkt; had ik maar iets anders gekozen vandaag. Maar met geen enkel bit of bitloos de illusie dat ik 100% controle heb.
En ja, op wedstrijd rij je voor de punten. Maar buiten kan het ene verschil zijn tussen veilig en gevaarlijk.
En ik wil weleens ruilen met die geweldige ruiters.........Denk dat sommigen huilend afstappen. En dat bedoel ik niet flauw, maar heb genoeg mensen gesproken op hoger niveau die echt toegeven dat ze angsten hebben, niet in het bos durven te rijden of niet los durven te gaan etc. Wanneer ben je dan goed of handig met je paarden??
De sport kan zich aangesproken voelen op de kritiek, maar wat is de sport? Wanneer ben je dan wel serieus in anderen hun ogen? Mensen kunnen keihard werken en trainen om alle niveau's door te lopen. Als het niet in 1 keer lukt of mensen niet de middelen hebben om het sneller te doen ben je geen serieuze ruiter?
Avalanche schreef:Ik vind niet dat er een stem moet zijn. Als iemand mij gaan voorschrijven hoe het moet, zet ik ook de hakken in het zand![]()
Dat wil niet zeggen dat ik geen verbeteringen wil, maar ik denk dat de discussie daarin wel heel veel goed brengt.
En ik denk dat de bitten in de springsport en de rukken daaraan zeker onder vuur moeten komen.
Maar dat kan toch niet iedereen doen? Stel dat we onze kinderen willen slaan, opsluiten, zonder eten naar bed sturen, laten werken etc. Mag dan niemand wat zeggen?
Overal zijn regels omdat mensen zelf geen verantwoordelijkheid kunnen nemen. Als je iedereen maar zijn gang laat gaan, wordt het erger ipv beter.
Als er regels komen is dat 1 ding, maar er moet ook op gecontroleerd worden. Wie gaat handhaven en hoe gaat men daarop reageren?
Er lopen vaak al topics over dit onderwerp en je merkt aan de reacties dat niet iedereen kan of wil ontwikkelen en leren.