Bart Bles: Goede paarden zijn schaars

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 01:20

Popstra schreef:
Denk dat de rede vooral is dat die paarden op hoog niveau in de ring niet te houden zijn op een normaal trensje.

Wij pakken op wedstrijd vaak ook net wat scherpere bitten dan thuis. Puur omdat de paarden op wedstrijd net ff wat harder lopen en net ff minder bij de ruiter zijn in het heetst van de strijd!

En dan kun je wel roepen dat alles anders moet maar ga eerst zelf eens op flink hoog niveau presteren om te zien hoe anders dat is dan thuis of op een laag niveau wedstrijd.
En nee dat is niet kleinerend bedoeld maar ik denk dat het gros dat hier reageert uberhoupt nog nooit op een ferrari op hoog niveau een wedstrijd heeft gereden.
Wat zeg ik, dat weet ik wel zeker!

Een groot deel van bijv dressuurruiters is vreselijk gespannen. Die brengen een groot deel echt zelf over.

Daarnaast is het te belachelijk voor woorden als je op top niveau rijdt dat je vastgehouden de ring in moet of geen ere ronde kan rijden.
Dat is allemaal echt ene deel van de training.

Paarden kunnen best wat heter zijn tijdens de wedstrijd, maar deels komt dat door de spanningen van de ruiters. Heel veel paarden hebben namelijk nergens last van.
Ervaren wedstrijd paarden, zien genoeg op wedstrijden en onderweg en dat hoort ook bij hun training.

Daarbij zit er helemaal geen verschil in B of GP dan. Een ruiter die een B proef gaat starten heeft vaak dezelfde spanningen, paard moet vaak nog wennen en leren dus het is onzin dat dit een probleem is in de top en andere mensen er niks van weten of begrijpen.
Daarbij begin je niet in de GP en is een paard al vaker mee geweest en krijgt ook wedstrijd km's.

En overal zijn dat soort obstakels. Ik rij al heel lang geen wedstrijden meer, maar als ik in het bos rij kom ik dingen tegen waar paarden ook maar tegen moeten kunnen. En het meeste is vaak onverwacht, dus kan je niet op in spelen.

Op brede zandpaden hou ik niet zo van stappen zacht gezegd. Maar ergens aan het einde moeten we ook een keer stoppen en soms halverwege.

Ik heb meerdere paarden bitloos, met trens of met shank buiten gereden en je hebt altijd wel een dag dat je denkt; had ik maar iets anders gekozen vandaag. Maar met geen enkel bit of bitloos de illusie dat ik 100% controle heb.
En ja, op wedstrijd rij je voor de punten. Maar buiten kan het ene verschil zijn tussen veilig en gevaarlijk.
En ik wil weleens ruilen met die geweldige ruiters.........Denk dat sommigen huilend afstappen. En dat bedoel ik niet flauw, maar heb genoeg mensen gesproken op hoger niveau die echt toegeven dat ze angsten hebben, niet in het bos durven te rijden of niet los durven te gaan etc. Wanneer ben je dan goed of handig met je paarden??

De sport kan zich aangesproken voelen op de kritiek, maar wat is de sport? Wanneer ben je dan wel serieus in anderen hun ogen? Mensen kunnen keihard werken en trainen om alle niveau's door te lopen. Als het niet in 1 keer lukt of mensen niet de middelen hebben om het sneller te doen ben je geen serieuze ruiter?

Avalanche schreef:
Ik vind niet dat er een stem moet zijn. Als iemand mij gaan voorschrijven hoe het moet, zet ik ook de hakken in het zand :=

Dat wil niet zeggen dat ik geen verbeteringen wil, maar ik denk dat de discussie daarin wel heel veel goed brengt.
En ik denk dat de bitten in de springsport en de rukken daaraan zeker onder vuur moeten komen.

Maar dat kan toch niet iedereen doen? Stel dat we onze kinderen willen slaan, opsluiten, zonder eten naar bed sturen, laten werken etc. Mag dan niemand wat zeggen?

Overal zijn regels omdat mensen zelf geen verantwoordelijkheid kunnen nemen. Als je iedereen maar zijn gang laat gaan, wordt het erger ipv beter.

Als er regels komen is dat 1 ding, maar er moet ook op gecontroleerd worden. Wie gaat handhaven en hoe gaat men daarop reageren?

Er lopen vaak al topics over dit onderwerp en je merkt aan de reacties dat niet iedereen kan of wil ontwikkelen en leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 07:11

Popstra schreef:
Misbruik praat niemand goed. Ik ook niet.
Ik wilde enkel duidelijk maken waarom men tijdens wedstrijden vaker een scherper bitje kiest. Een bitje met een hoger poortje of een bolletje op het poortje.. (het moet legaal zijn.) Je kan je hulpen dan ook verfijnen en bijna onzichtbaar maken als je daarvoor kiest.
Tenminste, zo zie ik het.
Alleen gebeurt dat dus niet: mensen hangen er een scherper bit in, binden vervolgens de mond dicht met een neusriem én komen hard in met hun hulpen. Het en en verhaal is waar de crux zit.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 07:55

Popstra schreef:
Denk dat de rede vooral is dat die paarden op hoog niveau in de ring niet te houden zijn op een normaal trensje.

Wij pakken op wedstrijd vaak ook net wat scherpere bitten dan thuis. Puur omdat de paarden op wedstrijd net ff wat harder lopen en net ff minder bij de ruiter zijn in het heetst van de strijd!

En dan kun je wel roepen dat alles anders moet maar ga eerst zelf eens op flink hoog niveau presteren om te zien hoe anders dat is dan thuis of op een laag niveau wedstrijd.
En nee dat is niet kleinerend bedoeld maar ik denk dat het gros dat hier reageert uberhoupt nog nooit op een ferrari op hoog niveau een wedstrijd heeft gereden.
Wat zeg ik, dat weet ik wel zeker!

Jij blijft dat in iedere discussie als argument gebruiken. Ik kan daar niet zo goed tegen. Het is namelijk geen inhoudelijk argument en het draagt NUL bij aan de discussie. Je hoeft niet op het hoogste niveau te rijden om oog te kunnen hebben voor paardenwelzijn. Zo simpel is het. Zoek maar een manier om je topsportpaard vriendelijk te rijden in de wedstrijd. Het paard vraagt er niet om, jij wilt het. Dus jouw verantwoordelijkheid en plicht om dat op een eerlijke manier, voor het paard, te doen.

En natuurlijk is het kleinerend bedoeld, je Ferrari op hoog niveau. Werkt overigens beter als je de termen die je gebruikt, ook correct spelt.

Verder hulde aan de manier waarop de discussie door de rest wordt gevoerd. Vriendelijk en met argumenten, dat is een verademing.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Bart Bles: Goede paarden zijn schaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 08:11

Ik vind dat altijd zo'n dooddoener in een discussie... Je hebt zelf nooit zo hoog gepresteerd, dus je mag geen mening hebben.

Ook snap ik het argument scherper bit ter verfijning niet. Verfijning is naar mijn mening met hetzelfde hulpmiddel zachtere, nog subtielere hulpen geven. Hoe is een scherper bit dan een verfijning... Een scherper bit hang je er in dit geval alleen in om controle te houden/verhogen, omdat je die om wat voor reden dan ook verliest. Het is een lapmiddel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 08:22

Oef ik heb wel wat losgemaakt geloof ik, ik begrijp wel wat Popstra zegt..en een bosal is hartstikke scherp dus zou ik ook niet naar voren halen voor paardvriendelijk rijden.

Maar bij dressuur is een S&T bedoeld voor verfijning (ja er wordt ook vaak genoeg misbruik gemaakt van de stang) en bij de andere diciplines is verfijning kennelijk minder belangrijk waardoor er dus eigenlijk sneller stappen overgeslagen worden door over te gaan op scherpere bitten?

Want waar de dressuurpaarden over het algemeen heet zijn wordt er over springpaarden altijd gezegd bijv. dat ze zo cool zijn..maar in de ring waar het moet gebeuren dan dus kennelijk niet meer?

Jammer dat er hier geen springruiter is die op hoger niveau rijdt die hier antwoord op kan geven. Zelf heb ik het gevoel (maar misschien zit ik er helemaal naast) dat die gewoon echt niet zolang thuis gaan prutsen aan ieder paard om die basis perfect te krijgen waardoor het wel op een trens (of wat andere vriendelijkere bitten) zou kunnen. Maar gewoon voor een wat makkelijkere benadering gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 08:32

_San87_ schreef:
Ik vind dat altijd zo'n dooddoener in een discussie... Je hebt zelf nooit zo hoog gepresteerd, dus je mag geen mening hebben.

Ook snap ik het argument scherper bit ter verfijning niet. Verfijning is naar mijn mening met hetzelfde hulpmiddel zachtere, nog subtielere hulpen geven. Hoe is een scherper bit dan een verfijning... Een scherper bit hang je er in dit geval alleen in om controle te houden/verhogen, omdat je die om wat voor reden dan ook verliest. Het is een lapmiddel.
Ja en nee. Op het moment dat “ruis” inherent is aan een optoming, houdt die verfijning met die optoming op een gegeven moment op en zul je, naarmate je meer knopjes op je paard installeert, toch gerichtere hulpen moeten kunnen geven. Dan kan een spoor of scherper bit wel degelijk dienen ter verfijning; het is alleen jammer dat er van die verfijning tegenwoordig maar weinig zichtbaar is en het meer een dwangmiddel geworden is.

Het argument “het is een Ferrari, dus moet er een scherper bit in” van Popstra raakt dan weer kant noch wal. Melbourne Cup contender Ferrari genoeg voor je? Die reed ik ook gewoon op een trens. Zonder neusriem.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 08:37

Mkango schreef:
_San87_ schreef:

Ja en nee. Op het moment dat “ruis” inherent is aan een optoming, houdt die verfijning met die optoming op een gegeven moment op en zul je, naarmate je meer knopjes op je paard installeert, toch gerichtere hulpen moeten kunnen geven. Dan kan een spoor of scherper bit wel degelijk dienen ter verfijning; het is alleen jammer dat er van die verfijning tegenwoordig maar weinig zichtbaar is en het meer een dwangmiddel geworden is.

Het argument “het is een Ferrari, dus moet er een scherper bit in” van Popstra raakt dan weer kant noch wal. Melbourne Cup contender Ferrari genoeg voor je? Die reed ik ook gewoon op een trens. Zonder neusriem.

Mja, ben ik het niet helemaal mee eens. Maar goed, dat doet er in dit geval weinig toe, hier is duidelijk een scherper bit nodig om controle te houden. Dat is pertinent geen verfijning.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:12

Gelukkig begrijpen de mensen die weten waar over ik praat het wel.

Hoe ik het ook breng, doe het toch niet goed. Is het niet in mn uitleg danwel dat ik zeer kinderachtig word gewezen op spel foutjes.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:46

Elisa2 schreef:
Oef ik heb wel wat losgemaakt geloof ik, ik begrijp wel wat Popstra zegt..en een bosal is hartstikke scherp dus zou ik ook niet naar voren halen voor paardvriendelijk rijden.
.

Bosal is niet harstikke scherp. Niets vergeleken met een bit en zeker niet zo scherp als bitloze hoofdstellen zoals kin/kaak gekruist of hackamore). Als een bosal van goede kwaliteit is (zacht en glad afgewerkt) en goed past, is het niet scherp. Het is niet vergelijkbaar met andere bitloze optomingen, kijk alleen maar eens naar de mechanica…hoe beweegt de bosal op de neus. De mecate (teugel) zit onder de kin vast, dus niet links en rechts. Zou je de bosal aantrekken, dan krijg je een kantelbeweging. De button onder de kin komt dan tegen het paard aan en voorkomt daarmee dat de bosal verder doorgetrokken kan worden. Zou je extreem hard een ruk eraan geven, is dat niet leuk voor het paard (en ben je een hele beroerde ruiter of je reageert in een reflex in een noodsituatie) maar kin op de borst trekken kan echt niet en neusbotjes breken ook niet. Een bosal is een signaaloptoming, je rijdt op je zit en stem en af en toe geef je een kort signaal aan je bosal door. Niet trekken en rukken maar je teugels tegen de hals aanleggen of even je hand kort optillen. Het is een hele andere wijze van rijden waarbij je niet continu contact hebt met “voor”. Hierin verschilt bosal rijden met bit rijden. Zou je continu contact houden met je teugels of sturen door links/rechts trekken en stoppen door aan je teugels te trekken, dan gebruik je de bosal onjuist en maak je het vervelend voor je paard. Helaas zie je dat wel gebeuren. Je paard trainen op bosal duurt wat langer en vraagt wat meer van je andere stuurmogelijkheden zoals benen, zit en stem.
Bosal is paardvriendelijk maar je moet wel een goede kwaliteit hebben, een goede pasvorm en niet te lomp zijn. Maar dat geldt ook voor een bit. Maar met sommige scherpe bitten ben je al gauw te lomp en richt je sneller schade aan, met een bosal niet.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:05

Mkango schreef:
Popstra schreef:
Misbruik praat niemand goed. Ik ook niet.
Ik wilde enkel duidelijk maken waarom men tijdens wedstrijden vaker een scherper bitje kiest. Een bitje met een hoger poortje of een bolletje op het poortje.. (het moet legaal zijn.) Je kan je hulpen dan ook verfijnen en bijna onzichtbaar maken als je daarvoor kiest.
Tenminste, zo zie ik het.
Alleen gebeurt dat dus niet: mensen hangen er een scherper bit in, binden vervolgens de mond dicht met een neusriem én komen hard in met hun hulpen. Het en en verhaal is waar de crux zit.

Ik begrijp wél wat Popstra bedoelt, en zij heeft het hier over de reining. Waar neusriemen (net als in de rest van de westernsport) tijdens de proef niet zijn toegestaan, net als trens -overigens ook zeker niet per definitie vriendelijk en zacht- bij paarden boven de 6 jaar en in de klasses voor beginnende ruiters. Er valt dus weinig dicht te binden, en er wordt eenhandig gereden. Bovendien een bitcheck (=hoofdstel uit) na elke proef, op alle niveaus. Waarbij ook naar evt spoorplekken wordt gekeken. Op alle niveaus. Als ze dat nou eens in de dressuur/spring/etc sport gaan doen.....

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:23

In de reining wordt vanaf 6 jaar toch op shanks gereden? En bitloos mag alleen tot 6 jaar toch?
Best jammer eigenlijk. Wat dat betreft is engels verder: dressuuur mag tot een flink niveau bitloos (wel beperkt in type hoofdstellen) en in het springen mag volgens mij best veel.
Ik ben helemaal niet anti-bit maar als ruiters hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen dan moeten er maar regels en controles komen. En misschien meer vrijheid om af te wijken van de regels mbt optoming. Bitloos reining, neckrope springen…lijkt mij wel een leuke aanvulling op de wedstrijdsport. En dan meer beoordelen op ruitervaardigheid en samenwerking met het paard.

Ik rijd wel western maar geen reining en geen ervaring met western wedstrijden en shows.

Maar ook in de reining (lang leve youtube) zie ik veel geruk aan shanks en paarden rond getrokken. Net als bij andere disciplines. Zonder neusriem is heel fijn maar shanks met bv een enkel gebroken mondstukje of correctional kunnen toch scherp inwerken. Ik denk dat over alle disciplines op wedstrijden het paardenwelzijn nog wel eens vergeten wordt. Western, Engels…. Overal waar roem, wedstrijddruk, aanzien en geld een rol spelen.

Controle zou inderdaad overal plaats moeten vinden. Ook bij de amateurs. En de ruiter moet de verantwoordelijkheid nemen om ondanks de wedstrijddruk, het welzijn van het paard voorop te stellen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:30

Avalanche schreef:
Popstra schreef:

Dat zijn dressuurpaarden ook, die zijn nog wel een pak heter ook, en toch moeten we die ook bij elkaar rijden op een simpel bitje, en nog op een nette manier ook.

Sorry, maar dat is kul. Als je zulke scherpe bitten nodig hebt omdat je ze anders niet kunt houden, moet je leren rijden.

Ik weet niet of dat kul is hoor.
Heb hier een heel leuk sensibel heet merrietje. Die je echt op een buikspier trilling kunt laten schakelen in de dressuur. Maar die met een hindernis voor de neus toch echt denkt: doei doei, ik ga die hindernis opvreten.
En dat op laag niveau. Ik kan in het zadel van die merrie echt heel goed voorstellen hoe het zou kunnen voelen om met zo'n type 1.60 te mogen springen. En dat een anker uitgooien af en toe best veilig zou kunnen zijn.

Dus ik oordeel nog even niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:34

Sandra_H schreef:
Ik begrijp wél wat Popstra bedoelt, en zij heeft het hier over de reining. Waar neusriemen (net als in de rest van de westernsport) tijdens de proef niet zijn toegestaan, net als trens -overigens ook zeker niet per definitie vriendelijk en zacht- bij paarden boven de 6 jaar en in de klasses voor beginnende ruiters. Er valt dus weinig dicht te binden, en er wordt eenhandig gereden. Bovendien een bitcheck (=hoofdstel uit) na elke proef, op alle niveaus. Waarbij ook naar evt spoorplekken wordt gekeken. Op alle niveaus. Als ze dat nou eens in de dressuur/spring/etc sport gaan doen.....
Ik begrijp ook wat ze bedoelt, maar de discussie gaat over springruiters die wel een scherp bit in hangen en wel de mond dicht binden en wel hard zijn in hun hulpen. De vergelijking met de reiningsport en het gebruik van een scherper bit ter verfijning (waar ik niet per definitie op tegen ben) gaat daarin dus al mank.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:51

WHorse schreef:
In de reining wordt vanaf 6 jaar toch op shanks gereden? En bitloos mag alleen tot 6 jaar toch?
Best jammer eigenlijk. Wat dat betreft is engels verder: dressuuur mag tot een flink niveau bitloos (wel beperkt in type hoofdstellen) en in het springen mag volgens mij best veel.
Ik ben helemaal niet anti-bit maar als ruiters hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen dan moeten er maar regels en controles komen. En misschien meer vrijheid om af te wijken van de regels mbt optoming. Bitloos reining, neckrope springen…lijkt mij wel een leuke aanvulling op de wedstrijdsport. En dan meer beoordelen op ruitervaardigheid en samenwerking met het paard.

Ik rijd wel western maar geen reining en geen ervaring met western wedstrijden en shows.

Maar ook in de reining (lang leve youtube) zie ik veel geruk aan shanks en paarden rond getrokken. Net als bij andere disciplines. Zonder neusriem is heel fijn maar shanks met bv een enkel gebroken mondstukje of correctional kunnen toch scherp inwerken. Ik denk dat over alle disciplines op wedstrijden het paardenwelzijn nog wel eens vergeten wordt. Western, Engels…. Overal waar roem, wedstrijddruk, aanzien en geld een rol spelen.

Controle zou inderdaad overal plaats moeten vinden. Ook bij de amateurs. En de ruiter moet de verantwoordelijkheid nemen om ondanks de wedstrijddruk, het welzijn van het paard voorop te stellen.

Bitloos mag inderdaad ook tot 6. En dan alleen bosal. Andere bitloze optomingen zijn niet toegestaan. Geldt voor de hele westernsport, niet alleen voor de reining. Zonder neusriem scheelt in elk geval een hoop discussie (te strak of niet), en een open mond valt dus niet te verbergen. V.w.b. de mondstukken, ik ben zelf absoluut geen fan van gebroken icm shanks, en ook niet van correctionals. Ons paard ook niet, die is heel duidelijk in wat hij wel en niet fijn vindt, nog voor er een teugel aan vast zit. Maar dat verschilt per paard, en dat zou leidend moeten zijn.

Je hebt het over geruk aan shanks en rondgetrokken paarden. Dat gebeurt, daar vind ik ook wat van, niemand en geen enkele tak van sport is perfect en heilig. Maar dan denk ik wel dat je het niet hebt over filmpjes van proeven/in een wedstrijd setting (amateur/open niveau in elk geval).

Maar de discussie is ontstaan rond de in eerste instantie geplaatste foto. En moment opname of niet, ik vind wel dat daarmee opgepast moet worden. Afgezien van wat ik er verder zelf van vind: een leek ziet alleen de open of de dichtgesnoerde mond, en vindt daar wat van. En die publieke opinie kan misschien wel gevolgen hebben voor het voortbestaan van alle paardensport. Dat zou eeuwig jammer zijn. Daarom moet goed gekeken worden welke foto bij een artikel geplaatst wordt (geldt net zo hard voor bijv. De Hoefslag, Horses.nl, etc etc). En daarnaast gewoon meer controle. Gewoon, standaard altijd, allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:59

Eerder het tegenovergestelde: leken zien juist de opengesperde of dichtgesnoerde mond niet, anders was de aversie tegen de paardensport nog veel groter geweest.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:04

Mkango schreef:
Eerder het tegenovergestelde: leken zien juist de opengesperde of dichtgesnoerde mond niet, anders was de aversie tegen de paardensport nog veel groter geweest.

Nou, bij organisaties als dier en recht zien ze dat tegenwoordig wel, en juist daar laten veel leken zich door beïnvloeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:07

Sandra_H schreef:
Mkango schreef:

Nou, bij organisaties als dier en recht zien ze dat tegenwoordig wel, en juist daar laten veel leken zich door beïnvloeden.
Vind je? Ik vind het wel meevallen. De mensen die actief organisaties als Dier & Recht volgen, hebben Dier & Recht niet nodig om tegen paardensport, hondenbezit of caviafokken te zijn, die zijn daar toch wel op tegen. :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:15

Leken laten zich ook beinvloeden door die zgn helden op niveau met paard in de krul etc. En niet alleen leken.............Ook de wannabe ruiters.

Het niveau maakt feitelijk geen donder uit. Je weet niet wat een andere ruiter kan of weet, wat iemands historie is en ervaring.

Mensen willen naar de mond gepraat worden en anders weet de rest niks? Dat is natuurlijk niet inhoudelijk discussieren.

Van mijn generatie ken ik veel mensen die met de sport gestopt zijn, omdat de ontwikkelingen ze tegen staan, ze meer zijn gaan leren over paarden en nu anders er tegenaan kijken.
Of ik nou wel of niet wedstrijden rij is er veel verandert in het paarden houden en de manier van trainen. Ik zou niet eens meer terug willen.

Maar ik weet helaas ook hoe mensen met elkaar praten over de niet wedstrijd ruiters, die belachelijk maken en oordelen. Het is zo makkelijk om in dat wereldje te blijven en anderen te bespotten.

Ik ken ook mensen die wel zijn gaan ontwikkelen en op een fijne manier hun paarden houden en trainen. Kiezen hun eigen weg, kunnen problemen oplossen waar ze vroeger tegenaan liepen en hoeven zich niet meer te bewijzen.
Die maken zich niet druk om dier en recht of anderen.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:26

Grote namen kunnen inderdaad heel wat flikken en de groupies blijven wel fan. Jammer. Er zijn weinig mensen die durven te zeggen dat een, ik noem maar wat…Rieky of een Anky (sorry, meer namen weet ik niet, ik houd me niet bezig met wedstrijdsport) paardonvriendelijk bezig zijn, want zij hebben iets bereikt op wedstrijdniveau, hebben naam en aanzien.
Ik ben het met Superpony eens, veel mensen hebben de wedstrijden vaarwel gezegd (of er niets eens aan begonnen) maar dat maakt hen geen mindere ruiters. Om ruitervaardigheden af te lezen aan wedstrijdprestaties vind ik onzin. Menig cowboy rijdt beter dan de beste nederlandse reiningruiter en heeft nooit een wedstrijd gedaan.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:38

Ik kijk tegen niemand op en op niemand neer, en maak me om niemand druk. Wij trekken al jaren ons eigen plan, met alles. En daar mag iedereen van vinden wat ie wil, dat zal ook ongetwijfeld gebeuren. We rijden nu op online na zelf geen wedstrijden meer, maar dat betekent niet dat ik het niet eeuwig zonde zou vinden als de paardensport (incl dressuur/springen etc) uiteindelijk niet meer zou mogen. Maar tegelijkertijd vind ik ook dat er heel veel te verbeteren valt, al in het rijden op zich, thuis, maar dat is weer een heel andere discussie.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:39

WHorse schreef:
Menig cowboy rijdt beter dan de beste nederlandse reiningruiter en heeft nooit een wedstrijd gedaan.

Dat is ook niet helemaal waar hoor, in elk geval niet per definitie :+

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:57

Sandra_H schreef:
WHorse schreef:
Menig cowboy rijdt beter dan de beste nederlandse reiningruiter en heeft nooit een wedstrijd gedaan.

Dat is ook niet helemaal waar hoor, in elk geval niet per definitie :+

Bij wijze van spreken dan….je snapt mijn punt…

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:06

Ik ben niet tegen wedstrijdsport zolang het maar paardvriendelijk blijft. En dat is toch lastig als er grote belangen meespelen. En dat geldt voor alle disciplines.

Ik denk dat de wedstrijdsport ook wel goeds te brengen heeft. Juist omdat er veel belangen bij zijn, is er ook geld en aandacht voor innovaties. Ik denk ook dat vanuit de wedstrijdsport veel voor de paarden gedaan wordt zoals allerlei therapieen en aangepaste voeding, behandelingen, aandacht voor passend zadel etc en dat waait dan ook over naar de niet-wedstrijdruiter en de hobby-paardenhouder.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:02

pol013 schreef:
Ik weet niet of dat kul is hoor.
Heb hier een heel leuk sensibel heet merrietje. Die je echt op een buikspier trilling kunt laten schakelen in de dressuur. Maar die met een hindernis voor de neus toch echt denkt: doei doei, ik ga die hindernis opvreten.

Ik weet niet of je het topic over mijn Monster hebt gevolgd?

En het is maar goed dat dat niet de eerste is van dat kaliber die ik tegen ben gekomen. En dat zijn paarden die soms je hele training echt zitten te wachten op de galop, en waar er maar een spiertrilling voor nodig is om ze weg te laten spuiten.

En toch zit daar een heel stuk gedragstraining in, en handigheid, want als ik dat ga oplossen met scherpe bitten, kom ik geen proef door, en klagen mensen terecht over paard met de kin op de borst. Dat heeft dan ook niets te maken met correct uitgevoerde LDR of hyperflexie, dat is gewoon trekkerij.

Onze paarden hebben continu de neiging om het over te nemen, in de training en zeker in de proef.
En op het moment dat ze dat doen geven we een andere hulp dan ze verwachten, zodat ze leren wachten op de hulp. Maar je lost het niet op met een scherper bit. Nooit.

En wat ik in de basissport heel veel zie is op de handrem gereden paarden, rondgetrokken, want ze zijn bang dat ie gaat.
Dan moet je leren rijden, zo simpel is het. En als je dat niet kunt met dat type paard, moet je ze niet kopen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:06

_San87_ schreef:

Ben het er deels mee eens. Maar mag ik hem dan vervangen door: 'Veel verschillende paarden onder verschillende omstandigheden gereden te hebben'. En dan kom je wel vaak bij een 'hoog' rijdend iemand uit. Of bij een ander iemand met beduidend meer ervaring om een andere reden dan sport.

Want op basis van 1 of 2 paarden (be)oordelen is niet perse het beste referentiekade. Want wat fantastische werkt bij het ene paard kan een regelrechte ramp zijn bij een andere. En daar kom je vaak pas achter als je heel wat paarden achter de kiezen hebt.